Kirjoittaja Aihe: Optiman lauhduttimen/höyrystimen sulatussäädöt?  (Luettu 5460 kertaa)

Poissa miettijä

• Jäsen
  • **
Heips,
Pitää laittaa foorumillekin tämä, jos vaikka ideiota irtoaisi. Mietin ongelmaa optiman höyrystimen/lauhduttimen sulatuksen kanssa. Optimassa on lauhduttimen pohjalla pieni joukku reikiä, josta lauhduttimen sulatuksen aikana johdetaan vesi sisätilojen viemäriin putkella. Tämä toimii ihan hyvin periaattena, mutta viime talvesta oppineena olen havainnut ongelman, johon kysyn, jos joku tietää järkevän vastauksen.
Koska ulkolämpötila on aika matala ollut nyt pitkiä aikoja, alkaa lauhduttimessa sulatettu vesi jäätymään lauhduttimen pohjalla. Tämä on ongelma, kun jää saavuttaa vedenpoistoreiät, jotka jäävät jään alle. Näin vesi ei enää sulatuksessa poistukkaan lauhduttimesta. No olen nyt tänä talvena oppinut, miten pystyy elämään ongelman kanssa - toisin kun edellistalvena, kun edes asennusporukka ei näyttänyt ymmärtävän tästä ongelmasta mitään ja lopulta keväällä kone pysähtyi.
No onko jolla kulla heittää tietoa, miten Optiman sulatusasetukset säädettäisiin, jotta yllämainittua ongelmaa ei synny.
Tai muuta kommenttia asiasta. Olen kuitenkin hieman noviisi näissä jutuissa, joten viisaita kommentteja olisi hyvä saada.
Tämä ei todennäköisesti ole lyhyillä pakkasjaksoilla ongelma, mutta näyttävästi nykyiset talvet eivät sisällä lyhyitä pakkasjaksoja.  :)
« Viimeksi muokattu: 03.01.11 - klo:07:17 kirjoittanut miettijä »

Poissa Adamooppeli

• Konkari
Vs: Optiman lauhduttimen/höyrystimen sulatussäädöt?
« Vastaus #1 : 03.01.11 - klo:08:27 »
Heips,
Pitää laittaa foorumillekin tämä, jos vaikka ideiota irtoaisi. Mietin ongelmaa optiman höyrystimen/lauhduttimen sulatuksen kanssa. Optimassa on lauhduttimen pohjalla pieni joukku reikiä, josta lauhduttimen sulatuksen aikana johdetaan vesi sisätilojen viemäriin putkella. Tämä toimii ihan hyvin periaattena, mutta viime talvesta oppineena olen havainnut ongelman, johon kysyn, jos joku tietää järkevän vastauksen.
Koska ulkolämpötila on aika matala ollut nyt pitkiä aikoja, alkaa lauhduttimessa sulatettu vesi jäätymään lauhduttimen pohjalla. Tämä on ongelma, kun jää saavuttaa vedenpoistoreiät, jotka jäävät jään alle. Näin vesi ei enää sulatuksessa poistukkaan lauhduttimesta. No olen nyt tänä talvena oppinut, miten pystyy elämään ongelman kanssa - toisin kun edellistalvena, kun edes asennusporukka ei näyttänyt ymmärtävän tästä ongelmasta mitään ja lopulta keväällä kone pysähtyi.
No onko jolla kulla heittää tietoa, miten Optiman sulatusasetukset säädettäisiin, jotta yllämainittua ongelmaa ei synny.
Tai muuta kommenttia asiasta. Olen kuitenkin hieman noviisi näissä jutuissa, joten viisaita kommentteja olisi hyvä saada.
Tämä ei todennäköisesti ole lyhyillä pakkasjaksoilla ongelma, mutta näyttävästi nykyiset talvet eivät sisällä lyhyitä pakkasjaksoja.  :)

Ota siitä pohjalla olevata reikälevystä ja ulkoyksiköstä kuvia ja Laita tänne. Mielestäni tuota IVT optimaa on täällä käsitelty aika niukasta, en ole nähnyt yhtään kuvaa asennetusta laitteesta. Yksi kuva kertoo enemmän kuin...

Poissa R-410A

• Konkari
« Vastaus #2 : 03.01.11 - klo:12:50 »
Ota siitä pohjalla olevata reikälevystä ja ulkoyksiköstä kuvia ja Laita tänne. Mielestäni tuota IVT optimaa on täällä käsitelty aika niukasta, en ole nähnyt yhtään kuvaa asennetusta laitteesta. Yksi kuva kertoo enemmän kuin...

Kyllä kuva (t) olisi paikallaan, ja onko Optimassa se IVT:n mainostama kuumakaasusulatus!
Yleensä ILP ulkoyksiköiden pohjapelliä lämmittämässä on lämmityskaapeli?
Monenko W:tin ja toimiiko pohjapellin lämmitys normaalisti, paitsi kovemmilla pakkasilla.

Ps Ilmeisesti sama kysyjä/ongelma!
”miettijä”
« : 14.05.10 - klo:06:36 » ongelmia takuuajan aikana muilla
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=9885.0
Ilmalämpöpumppu Toshiba RAS-10PAVP-ND/RAS-PKVP-ND, lämpiää 108 m²  Tiiliv. OK talo-77 painovoim.il. rak.ala 187 m², asuin. 172 m², kokon.tilav.550 m³, Öljynk.1200 l/v sähkö 6300 kWh/v uuni, puita 4 m³. Asumiskustannukset Pirkanm v-09, 187  m² on 15,20 €/

Poissa janti

• ILPin purkaja
  • Foorumin ylläpitäjä
« Vastaus #3 : 03.01.11 - klo:13:15 »
Laitteeseen on mahdollista asentaa kaapeli pohjalle ja saattolämmitykseen. Täältä löytyy ohjeita tuohon. Samoin löytyy noita sulatusparametreja s. 43.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=files_fi&fn=12893_Finsk 2.0 Inst 080305.pdf
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual 12344 Optima 600-1700 shunt inst fi.pdf

"Lämmityskaapeli
Valumaletku lämpöpumpun jätevesikupista pitää tarvittaessa varustaa lämmityskaapelilla. Katso Lisävarusteet kohdassa Toimituksen sisältö, jossa
on lisätietoa lämmityskaapelien pituuksista. Lämmityskaapelin kytkentä on selostettu kohdassa Ulkoiset liitännät, Optima.)"

"E4, Lämmityskaapeli
Lisävaruste. Valumaletku lämpöpumpun jätevesikupista
pitää tarvittaessa varustaa lämmityskaapelilla. Lämmityskaapeli
kytketään liittimiin Do4, N."

"Lämpökaapeliaika sulatuksen jälkeen I/S 15 min"

ja samat englanniksi http://www.geothermansi.com/downloads/12343%20Optima%20600-1700%20Installation%20guide.pdf

Tässä oli kuva puhdistusluukku josta pääsee kurkistamaan sinne sulamisvesien poistumisreiälle (siitäkin oli kuva). (sivu 25 Hoito)
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual 12314_Optima 600-1700 anv fi 1.0.pdf
« Viimeksi muokattu: 03.01.11 - klo:13:42 kirjoittanut janti »

Poissa R-410A

• Konkari
« Vastaus #4 : 03.01.11 - klo:15:11 »
Hyvä "janti" sieltä tuli taas niinkun apteekin hyllyltä!

Lainaus:
Lämpöpumpusta valuu kondenssivettä ja sulamisvettä sulatuksen
aikana. Siksi on tärkeää johtaa lämpöpumpun sulamisvedet sisätiloissa
olevaan lattiakaivoon.
Huomaa, että tyhjennysputken pitää kaataa poispäin lämpöpumpusta
ja sen suuaukon pitää olla lattiakaivon yläpuolella. Tällä tavoin tyhjennysputki
pysyy sulana, kun siihen imeytyy lämmintä ilmaa talon
sisältä. Jos tyhjennysputki johdetaan pintaveteen ulkona, putkeen pitää
asentaa lämmityskaapeli (lisävaruste) putken jäätymisen estämiseksi.
Sopiva teho on 10-20 W/metri. Kaapeli voidaan kytkeä lämpöpumpun
liittimiin. Ks. Ulkoiset liitännät.

Nyt "miettijä" voisi tarkistaa onko asennettu tämä sulatuskaapeli! lyhin lisävarusteena saatavissa oleva on 2/m 30W! eli15W/m
Misä vaiheessa mahtaa kytkeytyä päälle!
Ilmalämpöpumppu Toshiba RAS-10PAVP-ND/RAS-PKVP-ND, lämpiää 108 m²  Tiiliv. OK talo-77 painovoim.il. rak.ala 187 m², asuin. 172 m², kokon.tilav.550 m³, Öljynk.1200 l/v sähkö 6300 kWh/v uuni, puita 4 m³. Asumiskustannukset Pirkanm v-09, 187  m² on 15,20 €/

Poissa miettijä

• Jäsen
  • **
« Vastaus #5 : 03.01.11 - klo:20:46 »
Hei,
Kiitos vinkeistä. Laitteessa on lämmityskaapeli, jonka vaadin siihen jo viime talvena heti ensimmäisen jäätymisen jälkeen kovien pakkaskausien aikana. Kaapeli valitettavasti lämmittää poistuputkea - kulkee kyllä lauhduttimen läpi , mutta se tehokkuus on aika heikko, kun kylmyys on koneen sisällä sitä luokkaa mitä on. Ja se on tarkoitettu lämmittämään poistoputkea - joka ei ole kertaakaan todennäköisesti jäätynyt.

Olen nyt säätänyt sulatuksen hieman tiheämpään tahtiin, joka on nähtävästi hieman auttanut ongelmaan. Olen toiveikas, että sulatuskertojen lukumäärä pitää jäätyneen alueen vakiona.

Ongelmahan ei ole poistoputken jäätyminen, vaan itse lauhduttimen jäähtyminen. Sinänsä tila tulee kyllä aika lämpimäksi, kun sulatusprosessi käynistyy, mutta ongelma on kovalla pakkasella nopea jäähtyminen. Vettähän ei aina mene poistoputkea pitkin ulos, vaan jää aina pienissä määrissä sisään. Ja hiljalleen pieni jäätynyt alue jäädyttää ympärillään yhä enemmän vettä. Ja koska aukot, jotka johtavat poistoputkeen ovat lauduttimen kupariputkien alla, ovat ne hyvin lähellä kaikkein jäätymisherkitä aluetta - joka uhkaa peittää reiät ja aiheuttaa koko lauduttimen pohjan jäätymisen - mikäli jää pääsee estämään veden siirtymisen poistoputkeen. Ja kyllä poistoputki on reippaasti lattiatason yläpuolella. Ongelma ei ole, että putkeen jäisi vettä.

Manuaalia lainaten:
Kompressorista tuleva puristettu kaasu johdetaan
höyrystimen yläosaan ja se sulattaa jään. Sulatuksen
aikana lämmitysvesi jäähtyy hieman. Sulatuksen kesto
riippuu jäätymisasteesta ja sen hetkisestä ulkolämpöti-
lasta. Anturit T11, T12 ja T2 valvovat prosessia.

Yläosan jää sulaa varmasti, mutta tuosta jo voi hieman päätellä, että kylmähän on alhaalla päin :) Itse asiassa kone höyryää sulatuksen aikana melkoisesti.

Otan koneen sisätiloista kuvan, kun ehdin, niin ymmärrätte siitä paremmin ongelmaa.

Olisi ollut mielenkiintoista tietää, ovatko muut optiman omistajat törmänneet tähän samaan ongelmaan tänä tai viime vuonna pitkien pakkasjaksojen aikana. Jos nimittäin tämä ongelma on uppo-outoa, niin silloinhan tuossa pumpussa voisi olla pieni toiminallinen häiriö. Mutta ilmeisesti optiman omistajia ei ole aktiivisina täällä montakaan.

Sulatus sulattaan koneen todennäköisesti heti kun päästään jonnekin -5 asteeseen, mutta sitä ennen ainakin tällä hetkellä on ilmeisesti pidettävä tiheää sulatusmäärää ja oltava harvinaisen valpas. Ilmeisesti joudun noukkimaan jostain tiedon, miten koneen sulatus saataisiin turvallisesti pitkäksi ajaksi päälle, ilman että kone vahinkoittu. Ettei tarvitse toisen kerran käyttää sulatukseen lämpöpuhallinta, joka tosin teki työn melko hyvin.

Poissa maanma

• Konkari
« Vastaus #6 : 03.01.11 - klo:21:33 »
Lainaus:
... suuaukon pitää olla lattiakaivon yläpuolella. Tällä tavoin tyhjennysputki
pysyy sulana, kun siihen imeytyy lämmintä ilmaa talon
sisältä.
Tässä on mietitty ilmavirtaus väärin. Ilma ei virtaa käytännössä koskaan lattian tasosta ulospäin koska lattiakaivollisessa tilassa on yleensä parempia poistumisteitä/koneellisesti tuotettu alipaine, jolloin kyseinen putki toimii tuloilmaventtiilinä.

Jos ilma nyt virtaisi ulospäin niin jäisen pinnan kohdatessaan syntyisi voimakasta kondenssia - etenkin jos ilmaa tulisi kosteasta lattiakaivosta. Tämä kondenssi jäätyisi ummistaen reiän, kuten voi käydä viemärien tuuletusputkilla katolla.

Suomeksi, laita saattolämmitysvastus.
Energiakulut 15-17MWh lämmitykseen/v Turussa, Jämä Junior 150 (-83), puukattila, jossa lisävesi Jäspi 300l 3kWh, 6m2 aurinkoker. , 30l tulistusvar., Oilon(-93) öljypoltin, Biona 2000 (-06) pellettipoltin, "Norsu"ILP = PILP, Mitsu FD25 16.9.2010

Poissa janti

• ILPin purkaja
  • Foorumin ylläpitäjä
« Vastaus #7 : 03.01.11 - klo:21:48 »
Ehkäpä kannattaisi säätää sitä puhaltimen jäätymissuojaa harvemmaksi, jottei se ainakaan pyöri tarpeettoman useasti sulatuksien aikana pakkasilla. Pääseekö sulatuksen aikana lunta sinne pohjapellille?

Onko laite vaaterissa? Onko itse sulamisveden keruussa kallistuksia?

Itse laittaisin tuon sisälle tulevan letkun vesilukkoon, niin ettei ilma pääse virtaamaan letkua pitkin kumpaankaan suuntaan.

Voihan sitä saattolämmityskaapelia vetää putkesta ulos ja laittaa sinne kennon alle, jos tuo putki ei ole se ongelma.
« Viimeksi muokattu: 03.01.11 - klo:21:53 kirjoittanut janti »

Poissa reiska

• Tulokas
  • *
« Vastaus #8 : 03.01.11 - klo:22:35 »
       ;)Terve! Tässä yksi optiman ja kombimoduulin A/W200 sadan omistaja.Mulla toiminut hyvin elokuusta 2010 alkaen, eikä ole vielä tämän pakkasjakson aikana pohjapelli juurikaan ollut jäässä kuin vähän reunoilta.Olen pitänyt kaapeliaikaa asetuksessa 20min. kyllä mulla vesi ehtii poistoputkeen kaikki valua ennenkun ehtisi jäätyä, onkohan MIETTIJÄN optima vatupassissa ettei siksi vesi jäisi pellinpäälle  :) PS. Näin tän piti tulla :(
« Viimeksi muokattu: 03.01.11 - klo:22:42 kirjoittanut reiska »

Poissa R-410A

• Konkari
« Vastaus #9 : 04.01.11 - klo:06:58 »
”Hoppivaari” Suomi24 sivulla kirjoittava
on yksi tyytyväinen IVT ilmasta veteen laitteen omistava, ilmeisesti OPTIMA!

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9559301/47384299
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9466133/46842723

Poissa maukku

• Jäsen
  • **
« Vastaus #10 : 01.03.11 - klo:22:24 »
Ei Bosch (IVT) ole kiukutellut vielä kertaakaan. Patteritalo, sulamisvedet ulkona viemäriin lämmityskaapeli putkessa.
Bosch EHP10AW+öljykattila Arimax 17S
Kiinalainen tyhjiöputkikeräin paketti käyttöveden lämmitykseen.

Poissa miettijä

• Jäsen
  • **
« Vastaus #11 : 14.03.11 - klo:13:39 »
Minunkaan optimani ei enää jäädy. Kun joskus viime vuona korjattu ulkoanturi T12 korjattiin uudelleen, niin kone alkoi toimia jopa oikein. Ilmeisesti myös muutamalla ohjelmallisella säädöllä saattoi olla asian kanssa tekemistä - pidensin aikaa, jota kone käyttää sulatukseen. Asennuksen jäljiltä tuo aika oli melkoisen lyhyt.
Eli sulatus toimi jo kovilla pakkasilla tämän vuoden puolella moitteettomasti.

Poissa reiska

• Tulokas
  • *
« Vastaus #12 : 14.03.11 - klo:14:05 »
 ;)Ei optimaa saa toimimaan oikein jos ajaa tehdas säädöillä,vaikka käyttöopas väittää että normaali oloissa asetuksia ei tarvitse muuttaa.Itse olen muuttanut montaa asetusta mielestäni parempaan suuntaan,ja hyvin on toiminut koko talven. :)

Poissa miettijä

• Jäsen
  • **
« Vastaus #13 : 23.04.11 - klo:07:38 »
;)Ei optimaa saa toimimaan oikein jos ajaa tehdas säädöillä,vaikka käyttöopas väittää että normaali oloissa asetuksia ei tarvitse muuttaa.Itse olen muuttanut montaa asetusta mielestäni parempaan suuntaan,ja hyvin on toiminut koko talven. :)

totta, olen itsekin huomannut tämän