Kirjoittaja Aihe: Mitsu FD25VA ei tee vettä?  (Luettu 4476 kertaa)

Poissa par1

• Jäsen
  • **
Mitsu FD25VA ei tee vettä?
« : 01.01.13 - klo:20:45 »
Ostin talon johon on asennettu pari vuotta sitten Mitsu FD 25VA ilmalämpöpumppu. Pumppu antaa kyllä lämpöä, mutta ulkoyksikkö ei  tee vettä juuri lainkaan. Edellisessä talossani mulla oli Toshiban pumppu, jonka ulkoyksikkö näin syksyllä teki vettä pari ämpäriä viikossa. Tämä Mitsun ulkoyksikkö ei ole tehnyt vettä koko talvena kuin ämpärin tai pari korkeintaan. En ole tarkkaan mitannut, kun siinä ei ole astiaa alla, vaan luiska, mutta lumesta olen seuraillut veden määrää.

Ulkoyksikkö ei mene kuin pikkuisen huuruun, ei sellaista kunnon jäätä kuin Toshibassa, jonka Tossu sitten nätisti sulatti.
Onko tää Mitsulle normaalia, vai onko pumpussa jotain pielessä?

Kokeilin Hemmo-testiä ja tulokset:
Ulkolämpötila +1
Pyynti täysillä, puhallin täysillä
Sisälämpötila +25
Ulospuhallus +53
Virtaa otti 1220 W

Poissa Mitsumetässä

• Jäsen
  • **
Vs: Mitsu FD25VA ei tee vettä?
« Vastaus #1 : 01.01.13 - klo:21:22 »
Täysin saman huomion olen tehnyt myös omassa laitteessani! FD25 VA on myös itselläni ja ei siellä koneen alla juurikaan koskaan ole paljoa vettä/jäätä? Kennossakaan en ole huurretta juurikaan nähnyt koskaan?? Tänään tein myös Hemmot ja omat tulokseni eivät noista eroa muuten kuin että ottotehot olivat korkeammat (1800w). Muuten täysin identtiset arvot. Lämpöä kyllä masiinasta irtoaa mukavasti. :-)
Mitsubishi MSZ-FD25VA + MUZ-FD25VABH, leivinuuni/takka (pääasiallinen lämmönlähde) n. 4-5m3 sekapuuta. Talo 90m2 / sähkönkulutus n. 5000kwh/v.

Poissa karpumppu

• Jäsen
  • **
« Vastaus #2 : 01.01.13 - klo:22:02 »
  ;) Joo mitsut ei laske allensa vettä kuin vähän, fh mulla ja  mitsun vilp laitteet samaa kastia. Puhutaan electric laitteista.
Mitsubishi MSZ-FH25
NIBE ACVM 270/ AMS 10

Poissa janti

• ILPin purkaja
  • Foorumin ylläpitäjä
« Vastaus #3 : 01.01.13 - klo:22:03 »
Kyllä meillä ainakin vettä tulee nykyisillä keleillä pahimmillaan 40-50 litraa viikossa.  ::)

Oliko teillä joilla tulee vähän vettä käytössä manuaalinen puhallusnopeus vaiko AUTO-nopeus sisäyksikössä?

Poissa par1

• Jäsen
  • **
« Vastaus #4 : 01.01.13 - klo:22:18 »
Mulla oli Tossussa automaatti-puhallus, tässä Mitsussa mulla on ollut pääasiassa manuaali 2-asento, kun kaverin asentaja oli sitä suositellut.

Poissa Mitsumetässä

• Jäsen
  • **
« Vastaus #5 : 02.01.13 - klo:06:28 »
Manu 2 tai 3 keleistä riippuen.  :)
Mitsubishi MSZ-FD25VA + MUZ-FD25VABH, leivinuuni/takka (pääasiallinen lämmönlähde) n. 4-5m3 sekapuuta. Talo 90m2 / sähkönkulutus n. 5000kwh/v.

Poissa timbba

• Konkari
« Vastaus #6 : 02.01.13 - klo:07:23 »
@Mitsumetässä:
Eikös tuossa sun signaturessa ole kerrottu jo suuri syy: "leivinuuni/takka (pääasiallinen lämmönlähde) n. 4-5m3 sekapuuta"? Jos pumpulle ei teetä hommia, niin eihän se paljon vettäkää tiputa.

Eli kuinka paljon pumppu työskentelee ja kuluttaa sähköä vuodessa? Meillä yli 2MWh ja pumppu on pääasiallinen lämmönlähde. Sähköpatterit auttaa sitten huippupakkasilla ja kylppärissä on lattialämmitys.

Poissa Mitsumetässä

• Jäsen
  • **
« Vastaus #7 : 02.01.13 - klo:07:54 »
Kyllähän se asia juurikin noin on..eppäilemättä. Jos ei ole tiukkaa ajoa pumpulla, niin kaippa sitä vettäkään ei sitten muodostu. Lämmönlähteet järjestyksessä: isoleivinuuni/puu, ilmalämpöpumppu ja viimesenä sitten sähköpatterit. Ilpu lähinnä vaan "varalla" ja sillon kun ei olla itse paikallaan. Enemmän hyötyä siitä on lämmön levittäjänä (tulisija) ja ilmanputsarina. :) Asensin vasta ennen vuodenvaihdetta kWh-mittarin pumpun mittaritauluun,  joten kulutuslukemia pääsee tutkimaan vasta tänä vuonna.

Poissa otj

• Jäsen
  • **
Re: Mitsu FD25VA ei tee vettä?
« Vastaus #8 : 02.01.13 - klo:15:01 »
Meillä myös FD25 ekaa talvea ajossa. Nollan tuntumassa ja vähän alle vettä kertyy astiaan, mutta -20 - -30 asteessa ei juuri laisinkaan! Ja aivan varmasti joulukuun kovilla pakkasilla laitteella oli töitä ja lämpöäkin tuli hyvin. Liekö alhaiseen ilmankosteuteen liittyvä juttu sitten.

Puhallus man 3 ja yöllä 2, pyynti 22, i-see off.

Poissa jviirret

• Lämpöpumppuaktiivinen
    • Tee Se Itse Nojapyörä
« Vastaus #9 : 02.01.13 - klo:15:08 »
Ostin talon johon on asennettu pari vuotta sitten Mitsu FD 25VA ilmalämpöpumppu. Pumppu antaa kyllä lämpöä, mutta ulkoyksikkö ei  tee vettä juuri lainkaan. Edellisessä talossani mulla oli Toshiban pumppu, jonka ulkoyksikkö näin syksyllä teki vettä pari ämpäriä viikossa. Tämä Mitsun ulkoyksikkö ei ole tehnyt vettä koko talvena kuin ämpärin tai pari korkeintaan. En ole tarkkaan mitannut, kun siinä ei ole astiaa alla, vaan luiska, mutta lumesta olen seuraillut veden määrää.

Ulkoyksikkö ei mene kuin pikkuisen huuruun, ei sellaista kunnon jäätä kuin Toshibassa, jonka Tossu sitten nätisti sulatti.
Onko tää Mitsulle normaalia, vai onko pumpussa jotain pielessä?

Tuossa joku jo yllä epäilikin, joko talon lämmöntarve on hyvin vähäinen tai sitten se lämpö tehdään jollakin muulla kuin Mitsulla.
FD25vah -08. Takuuajan jälkeen siirretty sisälämpötila-anturia, ok-talo varaavalla kiertoilmalämmityksellä josta n.120-130m2 lämpiää ilp:llä.+18m2 ulkorak pattereilla peruslämmössä
Oma kokemus topic: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4118.0

Poissa par1

• Jäsen
  • **
« Vastaus #10 : 02.01.13 - klo:20:13 »
Mulla on kyllä sähköpatterit peruslämmössä ja takkaa lämmitän joka päivä. Edellisessä talossa oli lämmön talteenotto, niin ei ollut sähköpatterit lainkaan päällä - ilp ja takka riittivät siinä talossa, joten se tosiaan taisi käydä tehokkaammin. Täytyy napsaista patterit kokonaan pois ja katsoa alkaako vesi virrata. Kiitos näistä vinkeistä :D
Olisko noin, että ton Hemmo-testin lukemat on ok - eli vikaa ei ole pumpussa vaan käyttäjässä :-\

Poissa karpumppu

• Jäsen
  • **
« Vastaus #11 : 02.01.13 - klo:20:30 »
Jep ja vertailukohtana pana 8 vuotta ja vettä ihan eri tahtiin, talo ei muuttunut vaan kone mitsuun. Ilmankosteus on oma juttunsa ja vaikuttaa veden määrään.
Mitsubishi MSZ-FH25
NIBE ACVM 270/ AMS 10

Poissa par1

• Jäsen
  • **
« Vastaus #12 : 02.01.13 - klo:22:31 »
Kiitos huomioista, tää taisi selvittää asian. Nyt on patterit kiinni.   8)
Tossun kanssa huomasin vuodenajoista sen verran, että syksyllä vettä tuli huomattavasti enemmän kuin kevättalvella, ja sen syyksi ajattelin sitä, että syksyllä ilma on kosteampaa.