Kirjoittaja Aihe: ILTO Comfort CE50 – enemmän kuin lämpöpumppu?  (Luettu 270156 kertaa)

Poissa Aippi

• Kylmäkalle
Vs: ILTO Comfort CE50 – enemmän kuin lämpöpumppu?
« Vastaus #30 : 20.12.07 - klo:20:44 »
Vuonna 1979 Upolla Tikkanen niminen kaveri kehitti Upovari nimisen poistoilmalämpöpumpun jollaista tänä päivänä muut eivät vieläkään ole pystyneet kehittämään. Itselläni on kahdessa kiinteistössä tällainen peli ja toimii vieläkin eikä ole paljon huoltoa kaivannut, Samalla laitteella hoidetaan kuuman käyttöveden lämmitys ja talon lämmitys. Kaveri oli melkein kolmekymmentä vuotta aikaansa edellä. omat laitteeni on asennettu vuosina 1980 ja 1981
Ilmalämmitys olisi vieläki9n hyvä vaihtoehto, mutta yksi kusipää Karpon ohjelmassa sai aikaan ilmalämmitys buumin lopahtamisen, vaikka kyseisen ohjelman virheelliset tiedot oikaistiinkin myöhemmin. Sama ohjelma keskeytti maalämpöpumppujen myynnin noin viideksitoista vuodeksi.

Poissa janti

• ILPin purkaja
  • Foorumin ylläpitäjä
« Vastaus #31 : 21.12.07 - klo:15:21 »
Ruotsinkielistä tietoutta tästä laitteesta
http://www.comfortzone.se/

Poissa JaPu

• Jäsen
  • **
« Vastaus #32 : 02.02.08 - klo:22:42 »
Perjantaina pärähti ilpo comfort ce65-9 ja ilpo econo t-10 tuloilmakoje raksan pihaan. Eli on se laite totta. Asennukseen menee vielä varmaan lähemmäs kuukausi, joten vielä ei infoa tiedossa. Painava se on, 225kg tyhjänä. ajattelimme säilyttää hetken teknisen tilan oven vieressä pihalla pressun alla, jos ei pakkaset ala kiristymään (teknisen tilan lattian laatoitus tehtävä). Luuletteko että on vaarallista laitteen kannalta?
ILPO Comfort CE65-9+Ilto T-10 tuloilmakoje+1800kg kermansavi takkaleivinuuni. 1,5-kerroksinen puurunkoinen suurelementti OK-talo 157m2, 545m3, rv. 2008, Oulun seudulla loivassa lounaaseen laskevassa rinteessä.

Poissa tumpix

• Tulokas
  • *
« Vastaus #33 : 19.02.08 - klo:21:11 »
No nyt minullekin tuli tänään pihalle ilton pumppu, ce50-6 ja t-10 tuloilmakoje. Ja painava se oli, kun kolmeen mieheen siirsimme tekn.tilaan. asennus olisi 28.2. Vielä pitää sitä ennen iv-kanavat vetää tilaan höyrynsulun läpi ja eristää. Käytän jäteilmakanavan eristämiseen armaflexiä, koska se jäteilma on kylmää... Minulla ainakin tuli pumpun putkista vettä kun sitä kallistimme. Itse en tohtinut jättää pakkaseen. Onneksi olin jo laatoittanut tilasta pumpulle varatun nurkan. Nyt vaan odottamaan asennusta :)

jzl

• Vieras
« Vastaus #34 : 22.02.08 - klo:19:10 »
No nyt minullekin tuli tänään pihalle ilton pumppu, ce50-6 ja t-10 tuloilmakoje. Ja painava se oli, kun kolmeen mieheen siirsimme tekn.tilaan. asennus olisi 28.2. Vielä pitää sitä ennen iv-kanavat vetää tilaan höyrynsulun läpi ja eristää. Käytän jäteilmakanavan eristämiseen armaflexiä, koska se jäteilma on kylmää... Minulla ainakin tuli pumpun putkista vettä kun sitä kallistimme. Itse en tohtinut jättää pakkaseen. Onneksi olin jo laatoittanut tilasta pumpulle varatun nurkan. Nyt vaan odottamaan asennusta :)

Mitä maksoi ce50-6 ja t-10 yhteensä?
itse olen suunnitellut ce50-9 ja t-10 koneita.

Poissa tumpix

• Tulokas
  • *
« Vastaus #35 : 22.02.08 - klo:21:52 »
Hintaa oli pikkusta vajaa 7900€, asennettuna. Pyysin viime syksynä muutamilta as.liikkeiltä tarjouksen ko. pumpusta ja kaksi vastasi siihen. Toinen oli vajaa 7900 ja toinen 12000 ekee. Aika suuri haarukka minun mielestä.
"Mutta ei se ole hullu, joka pyytää. Vaan se, joka maksaa, mitä pyydetään...:)"

tominiem

• Vieras
« Vastaus #36 : 23.02.08 - klo:03:59 »
Hintaa oli pikkusta vajaa 7900€, asennettuna. Pyysin viime syksynä muutamilta as.liikkeiltä tarjouksen ko. pumpusta ja kaksi vastasi siihen. Toinen oli vajaa 7900 ja toinen 12000 ekee. Aika suuri haarukka minun mielestä.
"Mutta ei se ole hullu, joka pyytää. Vaan se, joka maksaa, mitä pyydetään...:)"

Meillekkin tuli viimein viime viikolla kone. Otettiin isompi malli CE65-9. Saas nähdä miten toimii. Ei ole vielä asennettu. Hintaa vehkeellä oli 7700€ + 700€ tuloilmayksikkö...

Poissa mikaora

• Jäsen
  • **
« Vastaus #37 : 26.02.08 - klo:15:38 »
Oulussa paikallisesta liikkeestä "tarjous" CE50-6 + T10 = 9520 (sis. alv22%).

Par Avion

• Vieras
« Vastaus #38 : 26.02.08 - klo:18:56 »
Mistäpäin olette laitteet ostaneet TUMPIX ja TOMINIEM? Ja minkä kokoinen talo teillä on? Itse sain tarjouksen kessleltä hintana vajaa 12 t€ Ce50-6/T-10 kokoonpanolla, talo hieman alle 200 neliötä (samassa rakennuksessa puolilämmin autotalli 20 neliötä). Mielestäni aika kova hinta. Mutta niin kuin jo edellä mainittu, se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka ...

Itsellänikin olisi tarkoitus lämmittää talo tällä laitteella. Kellään ei vain taida olla käyttökokemusta laitteesta.

Poissa tumpix

• Tulokas
  • *
« Vastaus #39 : 26.02.08 - klo:22:06 »
Tilasin laitteen Lämpöcenterin kautta. Sijaitsee Utissa. Talossa lämmitettävää alaa 127m2 yhdessä tasossa. Ja ylihuomenna olisi asennus. sitten näkee, miten pelittää. Tästä ei ole paljoa kokemuksia. Johonkin taloon täällä päijät-hämeessä tällainen on asennettu viime syksynä, mutta ei ole tarkempaa tietoa.

jzl

• Vieras
« Vastaus #40 : 27.02.08 - klo:12:22 »
Tilasin laitteen Lämpöcenterin kautta. Sijaitsee Utissa. Talossa lämmitettävää alaa 127m2 yhdessä tasossa. Ja ylihuomenna olisi asennus. sitten näkee, miten pelittää. Tästä ei ole paljoa kokemuksia. Johonkin taloon täällä päijät-hämeessä tällainen on asennettu viime syksynä, mutta ei ole tarkempaa tietoa.

Itseä lähinnä kiinnostaa laitteen pitämä meteli, eli pitääkö laite asentaa erilliseen tekniseen tilaan vai voiko laittaa lämminvesivaraajalle tarkoitettuun tilaan tuonne KHH:n. Talon rakentaminen alkaa keväällä ja suunnitelmia olisi hyvä tehdä jo nyt. Että kun saat laitteesta jonkin asteisia kokemuksia laita ihmeessä infoa tänne foorumille.

tominiem

• Vieras
« Vastaus #41 : 28.02.08 - klo:21:07 »
Mistäpäin olette laitteet ostaneet TUMPIX ja TOMINIEM? Ja minkä kokoinen talo teillä on?

Ostettiin pumppu Ilmatalosta, Kaarinasta. Ilmatalo on kait Meptekin myyntiyhtiö tai jotain sinnepäin...
Talo on puolitoistakerroksinen ja asuinneliöitä on 177. Kokonaispinta-alaa on 194m2.

Systeemi on asennettu nyt niin että saadaan lattiat lämpiämään sähköllä (rakennusaikainen lämmitys), koska hommat on vielä kesken ja itse lämpöpumppua ei saa laittaa päälle. Pumpun pitämästä äänestä en siis osaa sanoa vielä mitään. Toivottavasti ei pidä pahaa ääntä. Kone on kodinhoitohuoneessa keskellä taloa...

Poissa tikkari

• Jäsen
  • **
« Vastaus #42 : 29.02.08 - klo:08:37 »
Kertokaahan sitten niitä Confort kokemuksia, luulisi niitä jo löytyvän.

Noviisina noita PILP ja muita lämmitysratkaisuja tutkaillessani en ole oikein päässyt jyvälle mikä se olisi ns. paras ratkaisu. Ei varmaan kukaan? Pikku hiljaa olen silti kääntymässä tonhon MEPTEKIN Confort PILPiin.
Onko jollain jotain varmaa tietoa ton scroll kompuran toiminnasta silloin kun sitä ohjataan taajuusmuuntajalla? Lähinnä kiinnostaa paljonko kompura keskimääräisesti ottaa tehoja, 1.3kw?

Poissa tumpix

• Tulokas
  • *
« Vastaus #43 : 18.03.08 - klo:12:21 »
No nyt viimeinkin minullakin saatiin ilto toimimaan sähköllä. Asennus viivästyi 2,5 vkoa, asennusliikkeestä johtuvista asioista. Ja minulle kävi myös ilmi, että tarjoushinta 7900€ on pahasti alakanttiin... :'(
Ei alettu tappelemaan, vaan sovittiin, että maksetaan tonni enemmän, eli 8900€. Pyysivät n.10 000€. Tod. näköisesti, en olisi valinnut laitetta, jos alkujaan tarjoushinta olisi ollut "oikea". Mutta nyt mennään tällä ja toivottavasti toukokuussa saadaan iv toimintaan ja pääsee pumppu rouskuttamaan... 8)

tominiem

• Vieras
« Vastaus #44 : 27.03.08 - klo:08:06 »
Mullakin on pumppu ollut nyt pari päivää päällä sähkövastuksilla. Ihan ok tuntuu toimivan. Huonelämpötila mitataan koneen omalla anturilla vaikka ohjeissa sanotaan että pitäisi laittaa erillinen anturi. Mites sulla Tumpix? Ainoa haitta tuosta kait lienee se, että se mittaa nyt huonelämpötilaa koneen sisältä poistoilmakanavasta => lämpö siellä viitisen astetta korkeampi kuin oikea huonelämpötila. Ja yläluukku täytyy pitää tuon takia auki...