9000eev ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tondee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

Tondee

Vieras
Moi! Mulle laitettiin pari kuukautta sitten uusi 9000eev vanhan 9000e:n tilalle. Hiljaisempi laite tämä uusi, ja taitaa olla hieman vähäkulutuksisempikin.

Tällainen ärsyttävä ongelma kuitenkin vaivaa: Kun laite saavuttaa pyydetyn lämpötilan, se sammuttaa laitteen eikä kovin usein muista käynnistää sitä uudelleen. Jos pyynti on esim. 45 astetta, kone painaa sinne ja saattaa laittaa asteen enemmänkin. Sitten laite sammuu, ja antaa jäähtyä, joskus olen löytänyt sen esim. vähän yli 20-asteisena. Mitään vikakoodia laite ei anna, ja käynnistyy heti kiltisti uudestaan, kun käynnistää uudelleen tai vain painaa SW-nappia, jolloin laite kääntyy haistelemaan ilmalämpötilaa, jos se on siis alempana kuin pyydetty. Joinain päivinä se taas lämmittää useamman kerran putkeen, kun pääsee vähän jäähtymään. Toisina päivinä päästää taas jonnekin 20-asteiseksi, ja sitten käynnistyy uudestaan. Mutta ei siis pysty ennustamaan, toimiiko automattisesti, vai pitääkö käydä painamassa nappia uudestaan. Nyt mulla ei ole enää vesikiertoa päällä, mutta lämmityskaudellakin teki ihan samaa. Asentajan mukaan kaikki laitten logiikka löytyy tuosta lcd-näytöstä ja ultimate lähettikin minulle uuden näytön/ohjaimen. Sillä toimi pari päivää loogisesti, mutta sitten alkoi taas sama temppuilu. Sisällä control boxissa on kaikki dipit tehdasasennossa.

Eli kysynkin teiltä viisaat, onko kellään ollut mitään vastaavaa? Mistä saattaisi johtua? Montako astetta teillä saman laitteen omistajilla veden lämpötila putoaa, ennenkuin tuon pitäisi käynnistyä uudelleen? Pystyykö siihen vaikuttamaan jotenkin?

Vs: 9000eev ongelma

Tondee sanoi:
Montako astetta teillä saman laitteen omistajilla veden lämpötila putoaa, ennenkuin tuon pitäisi käynnistyä uudelleen? Pystyykö siihen vaikuttamaan jotenkin?

Tuolla on toi doku ja siitä kts. kohta 5.2:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=13456.msg215139#msg215139

aste-pari pyynnistä, niin laitteen pitäisi käynnistyä uudelleen.

Kuvaamasi ongelma ei ole uusi. Kyllä minullakin on ollut silloin tällöin pata aamulla kylmänä. Tosin tänä talvena ei enää tuota ole muistaakseni tehnyt.
Ei vaan ole varsinaista vikaa/syytä löytynyt. Myyjän mukaan "laitteen ominaisuus".

Harmillinen tapaus, että sinulla vaihtu melko hyvä kone tähän vessaan. Olet varmaan
lukenut täältä tuon laitteen muista ongelmista mm. eev säätölogiikka on susi, laitteessa ei
toimi tuo sulatusvälien säätö (kiinteä 45 min), sekä pakkasrajan käyntijunnaus.

Älä anna myyjän pompotella, vaan vaadi homman korjaamista heti!

Itsellä oli myös tuo sama ärsyttävä ongelma, mutta se loppui kun laitoin anturin jonka kuuluu olla huonetilassa (wi) mittaamaan palaavan veden lämpötilaa. Kyseessä siis varaajamalli. Varaajassani sattui olemaan anturitasku patterikierrosta palaavalle vedelle. Eli ajaa todennäköisesti saman asian jos anturin laittaa eristyksen alle paluuputkeen kiinni. Laite nyt toiminut 3 kk. moitteettomasti. Kerran tainnut lämpötila varaajassa tipahtaa alle 40 c, mutta muuten heittänyt muutaman asteen pyydetystä (45 c). Ennen tuota "anturikokeilua" laitteeseen vaihdettiin piirikortit sekä ulko- että sisäyksikköön, eikä auttanut mitään.

Lisäys edelliseen:

Ohjauspaneelikin vaihdettiin uuteen mutta sekään ei auttanut.

Sain Amitimeltä uuden sirun joskus reilu vuosi sitten, luulisi sen olevan nykyisissä laitteissa standardina. Minulla on ollut toinen haaste, eli se KV-pumppu käynnistyy useamman kerran tunnissa ja sekoittaa varaajaa vaikka kone olisi päällä. Uudessa chipissä se sulatuksen säätö on toiminut varsin kohtuullisesti. Olen tosin nyt viritellyt ulkoisen ohjauksen vehkeeseen, eli ajetaan osateholla (säädetään tehoja pyyntiä säätämällä), ja ajetaan konetta kun on edullisinta.... Vielä vähän töitä säätämisessä mutta ....

Sama ongelma täällä. Ulkoyksikkö vaihdettiin takuuseen(kylmäainevuoto), jonka jälkeen lähes joka kerta käy niin, että kun varaajan lämpö on saatu hakuarvoonsa niin ulkoyksikkö ei käynnisty vaikka varaajan lämpö tippuisi 20:een asteeseen.

Harald: Oliko sinulla siis sama ongelma joka ratkesi sirunvaihdolla?

Onkohan tuota sisätilananturin laittamista paluuveden lämpötilamittaukseen kokeillut joku muu kuin jaffe? Jotenkin tuntuu että toi paluuvesi voisi vaihdella melkoisesti ja sillä laitteen ohjaaminen olisi hankalaa.

Jos jaffe vielä lueskelet palstaa niin paljonko sinulla on lämpötilanasetusarvo paluuvedelle?

Mulla on hakusessa säätöpanelin paikka, siinä kun on se sisälämpöanturi. Oon hämänny säätöä laittamalla panelin paluuputkiston kylkeen. Panelin anturi saa lämpöä putkista ja pysäyttää lämmityksen aikasemmin. Näin saa delta-t pienemmäksi. Eilen ripustin panelin kokeeks menovesiputkeen.

Tuohon haraldin omituiseen pumpun käynnistelyyn näin selityksen toimintamanuaalista, olikohan sisäyksikössä dippi, jolla saa siihen vaikutettua. 6min välein minuutin käynti tai jotain sellaista.

Kaivoin vähän faktaa pöytään:
ohjelmapäivityksessä v1.2

4.4.1: Control of water pump:
Delete the condition for
“water pump works for 1
minute in every 6 minutes till
compressor starts”: if set
temperature higher than 45
degree C.

Toimintakuvauksessa lukee:
4.4.1 Control of water pump
In cooling mode:
No matter whether the port is short-circuit or not, water pump starts 10 seconds before
compressor starts, and stops 30 minutes after compressor stops.
In heating mode:
Water pump working mode
If JP202-2=ON, when unit stops after it gets set temp, pump works for 1 minute in every 6
minutes.
If 2=OFF, when unit stops after it gets set temp, pump starts/stops after compressor
starts/stops

Liitetiedostot

Takaisin
Ylös Bottom