Kirjoittaja Aihe: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?  (Luettu 192462 kertaa)

Poissa vwg4

• Aktiivinen keskustelija
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?
« Vastaus #945 : 08.05.18 - klo:21:54 »
Termari voidaan asentaa rinnalle joten en kyllä näe riskiä - voin kyllä olla väärässä. Meillä on asennettu vanhempaan Nibeen moottoriventtiili ja sitä ohjamaan Simensin äly. Nyt säätö sellainen että tuloilmalle on minimilämpötila ja säätö huonelämpötilan perusteella - eli lämmitetään vain jos tarvetta on.
Satutko muistamaan mikä moottoriventtiili sulla on? Ja millä kikoilla sen sai tuloilmaventtiiliin kiinni?
Muistelen täältä joskus lukeneeni jonkun topicin jossa moottoriventtiilistä oli loppunu vääntö kesken.

Lähetetty minun G8231 laitteesta Tapatalkilla

Poissa Jamo70

• Jäsen
  • **
« Vastaus #946 : 08.05.18 - klo:21:56 »
Termari voidaan asentaa rinnalle joten en kyllä näe riskiä - voin kyllä olla väärässä. Meillä on asennettu vanhempaan Nibeen moottoriventtiili ja sitä ohjamaan Simensin äly. Nyt säätö sellainen että tuloilmalle on minimilämpötila ja säätö huonelämpötilan perusteella - eli lämmitetään vain jos tarvetta on.

Mitä tuollainen tuli kustantamaan?
Sen verran mukavuushaluinen olen, että jotain tuolle täytyy keksiä.

Poissa Espejot

• Aluevalvoja
« Vastaus #947 : 08.05.18 - klo:21:58 »
Mitä tuollainen tuli kustantamaan?
Sen verran mukavuushaluinen olen, että jotain tuolle täytyy keksiä.

Ebaystä osti RLU:n ja ventiilin Suomesta. Tuolla juttua enemmän.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,17772.30.html

Poissa aka78

• Tulokas
  • *
« Vastaus #948 : 09.05.18 - klo:08:51 »
Keväällä, kuten nyt, jolloin vielä lämpötila saattaa painua alle 5 asteen, olen pitänyt ruuvia auki n. 1/4 kierrosta.

Jos pidät ruuvia auki 1/4 kierrosta niin tarkoitatko, että se on ruuvattu oikealle vai vasemmalle 1/4 vajaat loppuun saakka? Mulla on terminologia vielä täysin hakusessa, kuten huomaat. :)

Poissa vwg4

« Vastaus #949 : 09.05.18 - klo:08:58 »
Jos pidät ruuvia auki 1/4 kierrosta niin tarkoitatko, että se on ruuvattu oikealle vai vasemmalle 1/4 vajaat loppuun saakka? Mulla on terminologia vielä täysin hakusessa, kuten huomaat. :)
Myötäpäivään pyörittämällä ensin kiinni, ei voimalla, vaan että kevyesti pohjaa. Sit pikkusen auki vastapäivään pyörittämällä..

Tehtaan jäljiltä taitaa olla 4-5kierrosta auki.

Poissa Jokela

• Jäsen
  • **
« Vastaus #950 : 14.05.18 - klo:15:05 »
Itsekin ajattelin nyt lopultakin säätää tuloilmaa kun nibe näyttää yli 26c lukemia sille. Voisiko joku vahvistaa että olen oikeassa paikassa, otin tuosta sen suojan(kossupullonkorkki?) pois päältä ja kokeilin säätää tuota kuuskulmaavaimella mutta ei normaalilla voimalla liiku? Mikä tuo "rautalanka" tuossa on, joku lukitussysteemikö? Pitääkö se repiä pois?

Poissa vwg4

« Vastaus #951 : 14.05.18 - klo:15:07 »
Itsekin ajattelin nyt lopultakin säätää tuloilmaa kun nibe näyttää yli 26c lukemia sille. Voisiko joku vahvistaa että olen oikeassa paikassa, otin tuosta sen suojan(kossupullonkorkki?) pois päältä ja kokeilin säätää tuota kuuskulmaavaimella mutta ei normaalilla voimalla liiku? Mikä tuo "rautalanka" tuossa on, joku lukitussysteemikö? Pitääkö se repiä pois?
On oikea. Myötäpäivään, eli sisäänpäin ruuvi menee eli pois päin "rautalangasta" /sokasta.

Poissa Jokela

• Jäsen
  • **
« Vastaus #952 : 14.05.18 - klo:15:40 »
On oikea. Myötäpäivään, eli sisäänpäin ruuvi menee eli pois päin "rautalangasta" /sokasta.

Jees thx, kyllähän tuo ruuvikin nyt liikahti, oli vaan jotenkin takertunut kiinni ilmeisesti.

Poissa Jokela

• Jäsen
  • **
« Vastaus #953 : 14.05.18 - klo:15:53 »
Kiersin ruuvin kiinni ja avasin tasan kaksi kierrosta, hetken päästä katsoin onko tuloilma laskenut ja nibe näyttää,
höyrystin 28,3
poistoilma 26,4
jäteilma 27
tuloilma 27
kompressorin anturi 34
sähkövastusanturi 38

käyttöpriorisointi oli lämmitys vaikka ulkona jotain 26c lämmintä. Sekosiko tämä laite tuosta säädöstä..?

Poissa Sammeli77

« Vastaus #954 : 14.05.18 - klo:15:56 »
Kestää muutamia minuutteja ennenkuin tilanne tasoittuu säädön jälkeen. Oikea asento tuolle on kesähelteillä kiinni tai lähes kiinni. Itse jätin varttikierroksen auki, jottei yöllä tunnu liikaa vetoa kun ulkona on vielä viileää.
Nibe 410P+levylämmänvaihdin vilp Fujitsu, tallissa Gree Hansol 35.

Poissa vwg4

« Vastaus #955 : 14.05.18 - klo:16:12 »
Kiersin ruuvin kiinni ja avasin tasan kaksi kierrosta, hetken päästä katsoin onko tuloilma laskenut ja nibe näyttää,
höyrystin 28,3
poistoilma 26,4
jäteilma 27
tuloilma 27
kompressorin anturi 34
sähkövastusanturi 38

käyttöpriorisointi oli lämmitys vaikka ulkona jotain 26c lämmintä. Sekosiko tämä laite tuosta säädöstä..?
2 kierrosta on liikaa. Itellä taitaa nyt olla kolme varttia auki, voi olla että kesempänä vielä pienemmälle.

Toki riippuu myös menoveden lämmöstä, itellä minimi asetus 23c. Ja sitä taitaa lattiaan mennä

Poissa Jokela

• Jäsen
  • **
« Vastaus #956 : 14.05.18 - klo:19:42 »
Kierroksen jätin auki ja nyt on tuloilma tippunut 2,5 astetta eli on 24,5c. Toisaalta menoveden asteet ovat lisääntyneet kahdella, seurailen nyt tilannetta josko tuota vielä kiristää himpun.

Yöllähän taas varmasti ulkolämpötila viilenee reippasti, saa nähdä miten vaikuttaa. Täytyy yrittää muistaa tsekkailla niben arvoja aamulla ennen töihin lähtöä.

Poissa Tulihäntä

• Jäsen
  • **
« Vastaus #957 : 15.05.18 - klo:20:48 »
Se tuloilmapatteri saa vetensä lattiasta palaavasta kiertovedestä. Eli ne joilla on mukavuuslämpö vapaissa kierroissa, niin tuloilmapatterin säädön saa vetää todella pienelle tai peräti kiinni. Viileä ilma yöllä ei hirveästi ainakaan itseä haittaa, koska meillä katto on aika korkealla ja tuloilmaventtiili ei ole sängyn yläpuolella.

Jos tuolla nyt pitäisi leikkiä, niin suodatusaika lyhyeksi ja lämmityksen pysäytys sopivasti alle päivälämmön ja yli yölämmön. Silloin kiertovesipumppu sammuu päivällä kun on lämmin ja tuloilmaa ei lämmitetä ja käynnistyy taas illalla kun ulkona jäähtyy ja lämmittää tuloilmaa. Tämänkin lapsukaisen saisi helposti korjattua softanpätkällä ja sähkösäätöisellä magneettiventtiilillä.
110m2, rv 2017, PK-seutu. Nibe F470 +FH35 + Nordpeis Salzburg C.

Poissa tuotam

• Tulokas
  • *
« Vastaus #958 : 15.05.18 - klo:21:03 »
Moro! Tuore Niben omistaja kyselisi nyt täällä hivenen järkevän kesäkäytön perään. Talvi sujui koneen kanssa oikein mukavasti, mutta nyt kelien lämmettyä kysymyksiä on alkanut heräillä. Talossa vesikiertoinen lattialämmitys ja asuintiloissa on säädettävät termarit seinässä ja kylpyhuoneessa pitäisi olla kierto auki jatkuvasti, siellä ei ole omaa termaria. Vastauksia pyytelisin nyt seuraaviin asioihin:

- Kossupullonkorkki on miltei suljettu, mutta silti tuloilma heitteleee 24-28c oikeastaan kokoajan. Onko kesällä tavallista?
- Lisäyksen esto ja lämmityksen hyvät arvot kesäkelillä? Omassa on nyt molemmat 20c
- Mitä lisäyksen esto logo näytössä käytännössä aiheuttaa? Onko pitkässä juoksussa haittaa?
- Lämpökäyrä on pudotettu koneen omaan 2 +1 ja veden pyynti on nyt 25c? onko asianmukaiset?

Kiitoksia jo etukäteen avusta.

Poissa Upponalle

• Jäsen
  • **
« Vastaus #959 : 16.05.18 - klo:12:09 »
Itsellä ainakin tuo tuloilman säädön reagointi on aivan lopussa eli kiinniasennosta noin puolikierrosta auki alueella. Niin talvella kuin nyt helteilläkin. Alkupään n.4 kierrosta on aivan tyhjää aluetta.