Kirjoittaja Aihe: Jäspi Tehowatti Air Split (Oli:NIBE SPLIT BOX 2)  (Luettu 1645 kertaa)

Poissa Bluesmoke

• Tulokas
  • *
Olen hankkimassa tuollaista otsikon pakettia omakotitalon patterien ja käyttöveden lämmitykseen. Alkuperäisesti katselin maalämpöjärjestelmää, mutta kova hinta ja sitä kautta pitka takaisinmaksuaika veivät pohjan siltä ratkaisulta. Lisäksi parin vuoden sisällä tarkotus lisätä aurinkopaneelit tuohon pakettiin.

Nykyinen järjestelmä on 30kW klapikattila 3m3 varaajalla, jossa sähkövastukset. Asuinpinta-ala n.110m2. Vanha järjestelmä 30 vuoden aikana ajettu "loppuun". Lisäksi puupannun halaaminen talvella kolmen tunnin ajan joka ilta kylmään aikaan ei oikein enää houkuta.

http://www.maalampotukku.fi/product/2705/nibe-split-box-2-35---12-kw
Otsikon mukainen paketti maalämpötukussa maksaa tällä hetkellä 6 590e ja pitäisi olla valmis paketti putkia lukuunottamatta (vesi ja kylmä). Paljonko putkari ja kylmämies ottaa noiden asentamisesta yleensä?

Kommentteja, ideoita tai suositeltavampia malleja?

« Viimeksi muokattu: 23.09.17 - klo:14:03 kirjoittanut Bluesmoke »

Poissa split

• Jäsen
  • **
Vs: NIBE SPLIT BOX 2 (3,5 - 12 kW)
« Vastaus #1 : 03.08.17 - klo:20:50 »
No mulla ei kaveri ottanut kuin 200€ ja sillä on siis putkimiehen paperit ja kylmäluvat. Joku 6 tuntia työskenteli pannuhuoneessa, kytki siis öljykattilan rinnalle. Sähkötyöt tein itse ja tuttu sähkäri tarkastamassa, ei ottanu mitään siitä. Osat noissa maksaa eniten.

Poissa Anha

• Tulokas
  • *
« Vastaus #2 : 17.08.17 - klo:08:08 »
Mikset laita Viessmann 242S vilppiä? Itellä 200S ja on loistava kone. Mulla se on kattilan rinnalla ja jos kattila olisi ollut vaihtokunnossa olisin laittanut 242S. Mielestäni hyvinvarustettu vehje, keräimet saa kytkettyä suoraa koneesen, ohjaukset yms valmiina. Olenko väärässä jos sanon ettei taida markkinoilla toista olla johon keräinmahdollisuus valmiina? Ja Viessmannilla myös keräimet.

Poissa Bluesmoke

• Tulokas
  • *
« Vastaus #3 : 23.09.17 - klo:13:54 »
Nyt entisessä pannuhuoneessa hyrrää aloituksen sisarmalli, eli Jäspi Tehowatti Air Split. Tuttu putkari myi ja asensi.

Ollut nyt pari päivää toiminnassa ja on ainakin ensi vaikutelmaltaan erittäin hyvä laitos. Ulkoyksikkö on yllättävänkin hiljainen näillä keleillä. Käytännössä pannuhuoneessa kuulee (vaimeaa huminaa), kun ulkoyksikkö lähtee päälle. Muualle taloon se ei kuulu. Paikka talon päässä.

Sisäyksikkö on käytännössä Niben VVM320. Pieniä poikkeuksia toki löytyy ja se aiheutti harmaita hiuksia sähkärille ohjausten kytkentään. Tuossa toimii myös Niben loggaus/MLP loginpurkaja pienin varauksin.

Tulevaisuudessa taidan kytkeä RS485 väylään Rasbin kiinni ottamaan logit ylös. Parin viikon päästä voi laskeskella varovaisia COP tälle aikaa.

Poissa Bluesmoke

• Tulokas
  • *
Vs: Jäspi Tehowatti Air Split (Oli:NIBE SPLIT BOX 2)
« Vastaus #4 : 14.05.18 - klo:15:18 »
Nyt Jäspi on hyrrännyt talven yli ja kokemukset positiivisia. Kohteessa siis 110m2 asuinpinta-alaa ja vanha puru(lue: nolla)eriste talo.

Pumppu käynnistetty syyskuun 17. päivä ja ja toukokuun alkuun mennessä kuluttanut 7400kWh sähköä (eli ~740e). Laskeskelin syksystä vuodenvaihteeseen kulutuksen perusteella arvio vuosikulutuksen noin 8000kWh. Tätä kirjoittaessa ulkona on noin +28 astetta lämmintä, joten hirveää sähkönkulutusta ei toivottavasti ole odotettavissa   :)

kompressorin käyntiaika EB101   4148h
kompressorin käyntiaika, lämminvesi EB101   195h
kompressorikäynnistykset EB101   5282

Tasan kerran on ollut vika päällä ja senkin aiheutin itse polttamalla pääsulakkeen klapikoneen kanssa. Aiheutti vian lattialämmityksen kiertoon ja vaati kuittaamisen netin ylitse.

Raspberry Piitä en ole vielä saanut RS485 adapterilla tuohon kiinni. Jostain syystä talologger ei keskustele Niben asetuksilla pumpun kanssa. Menee vikatilaan.