Kirjoittaja Aihe: Kiertovesipumpun säätö ja Tuloilman ritilän tiheys  (Luettu 1139 kertaa)

Poissa Nibe470

• Tulokas
  • *
  • Hirsitalo 126m2
Hei,

Oletteko yrittäneet säätää lattialämmityksen kiertovesipumppua ja millä asteikoilla pidätte sitä sekä jos olette muuttaneet nopeutta niin onko ollellista vaikutusta havaittu ja millä aikajänteellä?

Kuinka väljä tai tiheä teidän tuloilman ritilän kehikko on? Itselläni yllättävänkin väljä mikä toki hyvä ajatteleen ilman liikkuvuutta, mutta toisaalta pieneliöt ja muut epäpuhtaudet pääsevät ehkä liiankin helposti Pilppiin. Toki suodattimet on sitä varten, mutta likaantuvat yllättäväkin nopeasti ja paljon. Vaihdan 2 kk välein suodattimet.

Kiitos vastauksista!

Poissa pökö

• Lämpöpumppuaktiivinen
  • Rele-aikakauden ihminen
Vs: Kiertovesipumpun säätö ja Tuloilman ritilän tiheys
« Vastaus #1 : 02.09.17 - klo:13:22 »
Tuo alumiinisäleikkö voisi olla halkaisijaltaan isompikin. Hyvä että siitä on verkko pois, se tukkeutuu helposti.
Pökön kulutukset OKT 165/140m2   liukuva 12kk 12,0MWh    ILP Fujitsu asy9lb as. 2/2006 + VILP Gree 9kW 9/2016

Poissa Nibe470

• Tulokas
  • *
  • Hirsitalo 126m2
« Vastaus #2 : 03.09.17 - klo:18:01 »
Kiitos näkökannastasi! Oliko jollain kokemusta kiertovesipumpun säätämisestä?

Lähetetty minun XT1562 laitteesta Tapatalkilla

Poissa nackerton

• Konkari
« Vastaus #3 : 03.09.17 - klo:18:05 »
Kiertovesipumppua ei kannata pitää ainakaan liian pienellä, se tappaa lattialämmityksen jakotukkien toimilaitteet.

Poissa Nibe470

• Tulokas
  • *
  • Hirsitalo 126m2
« Vastaus #4 : 03.09.17 - klo:18:07 »
Miksi tappaa? Olen nimittäin laskenut maksimaalisesta eli nelostasosta kakkostasoon.

Poissa nackerton

• Konkari
« Vastaus #5 : 03.09.17 - klo:18:14 »
No ne ovat sitten kokoajan päällä, kun termostaatti huutaa lisää lämpöä, ja virtausta ei riitä. Kerran vaihtelin toimilaitteet uusiksi itse (jonkun 500 euron homma, ulkopuoliselta ostettuna taitaa työ maksaa toiset 500), ja kiertovesipumppu on saanut sen jälkeen pyöriä kunnolla  :)

Poissa Nibe470

• Tulokas
  • *
  • Hirsitalo 126m2
« Vastaus #6 : 03.09.17 - klo:18:30 »
Hyvä pointti sinäänsä. Mulla mhuoneissa ja Olohuoneessa termarit aika aljaisella tasolla ja jakotukkien toimilaitteet usein kylmänä eli sulkenut piirin. Toki en tiedä auttaako kyseiseen asiaan!

Poissa Scroll

• Konkari
« Vastaus #7 : 04.09.17 - klo:08:55 »
Taitaa nackertonilla olla jotain hienompia toimilaitteita kun käytöstä loppuvat?

Yleensähän nuo lattialämmön termarit ovat "vahatermostaatin" tapaisia vehkeitä eli erittäinkin simppeleitä vekottia. Ainoa mikä niissä loppuu lienee lämpövastus ja sekin on päällä vain kun virtausta pitää kuristaa.

Poissa nackerton

• Konkari
« Vastaus #8 : 04.09.17 - klo:11:31 »
Tuollaisia vahatermostaatteja. Ei niistä vastus kuollut, vaan ilmeisesti se vahapatruuna, kun eivät enää auenneet kuumanakaan.