Kirjoittaja Aihe: Järkevin VILP-kytkentä Akvaterm-varaajaan  (Luettu 2724 kertaa)

Paikalla pökö

• Lämpöpumppuaktiivinen
  • Rele-aikakauden ihminen
Vs: Järkevin VILP-kytkentä Akvaterm-varaajaan
« Vastaus #30 : 02.11.17 - klo:21:10 »
Eikö riitä että -15C lähtee se nimellistehosta 5 kW, onhan tuossa varaajassa vastukset. Aika vähän on niitä yli -20C pakkasia.
riittää se pitkälle jos on totta.
Pökön kulutukset OKT 165/140m2   liukuva 12kk 12,0MWh    ILP Fujitsu asy9lb as. 2/2006 + VILP Gree 9kW 9/2016

Paikalla pökö

• Lämpöpumppuaktiivinen
« Vastaus #31 : 02.11.17 - klo:21:26 »
Eikö riitä että -15C lähtee se nimellistehosta 5 kW, onhan tuossa varaajassa vastukset. Aika vähän on niitä yli -20C pakkasia.
missä mainitaan että 5kW kone antaa nimellistehonsa -15 pakkasessa?
Pökön kulutukset OKT 165/140m2   liukuva 12kk 12,0MWh    ILP Fujitsu asy9lb as. 2/2006 + VILP Gree 9kW 9/2016

Poissa janti

• ILPin purkaja
  • Foorumin ylläpitäjä
« Vastaus #32 : 02.11.17 - klo:21:36 »
missä mainitaan että 5kW kone antaa nimellistehonsa -15 pakkasessa?

Sivu 135 ;)
http://www.kaelte-bast.de/dateien_neu13/Panasonic/01-produktunterlagen/aquarea/mdc/handbuch_englisch/sm_wh-mdc05f3e5_%28papamy1311029ce%29.pdf

Sivu 216, uusi H-sarjalainen ei tee ihan niin paljoa kuumimpia tehoja, siinä on nimellisteholtaan pienempi kompressori, laite on kevyempi ja kylmäainettakin on hieman vähemmän, kuin tuossa vanhemmassa G-sarjalaisessa.
https://www.climamarket.bg/wp-content/uploads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf

Poissa jaskat

• Tulokas
  • *
« Vastaus #33 : 08.11.17 - klo:11:10 »
Moi. Hyviä kommentteja ja näköjään laitesuosituksiakin on tullut. Olen vielä siinä vaiheessa, että haen järkevintä kytkentä- ja ohjaustapaa. Jotenkin tuntuu kirkastuvan, että noin 8 kW VILP on oikean kokoinen. Ylitehoisessakaan ei taida olla mitään järkeä?

Olen nyt matkan varrella oppinut seuraavat termit, jotka aluksi sekoitin ja taidan vähän sekoittaa vieläkin:
- Muuttuva/vaihtuva lauhdutus: ulkolämpötilan/huoneiston lämmitystarpeen mukaan muuttuva lämmöntuotto. Tuotetaan mahdollisimman alhaisen lämpötilan vettä pumpulla ja lämmitetään varaajan alaosa vain siihen lämpöön, mitä patterikiertoon tarvitaan.
- Invertteripumput: pumpun käynti ei pelkästään on/off, vaan pumppu säätää tehontuottoa tarpeen mukaan. Tällä tavalla pumpun käyttöjaksot pidentyvät ja toisaalta huippulämpötilojen pumppaustarve pumpusta varaajaan pienenee.

Minun mielestäni nuo molemmat kuulostavat järkeviltä systeemeiltä, vaikkakin taitavat molemmat sekä nostaa hintaa että tehdä ohjauslogiikasta monimutkaisempia.

Mainitsen vielä, että en ole ostamassa ja asentamassa laitetta itse. Ei ole osaamista. Olen pyytänyt ja pyytämässä pakettitarjouksia VILPeistä Akvatermiin kytkettynä. Haluan kuitenkin ostajana olla vähän perillä, että en ole täysin myyjän vietävissä.

Otan mielelläni vieläkin vastaan kommentteja, mihin sudenkuoppiin ei pidä langeta.

Poissa Andres

• Aktiivinen keskustelija
« Vastaus #34 : 08.11.17 - klo:15:52 »

Vielä ajatus noihin pumpun ohjauksiin liittyen: voisiko VILP tuottaa vuorotellen kuumaa ja lämmintä vettä? Jos VILP työntäisi hyvällä hyötysuhteella lämmintä (30-45 C tarpeen mukaan) vettä varaajan alaosaan ja toisessa ajojaksossa työnnettäisiinkin kuumaa (55-60 C) vettä varaajan yläosaan huonolla hyötysuhteella. VILP vuorottelisi näiden välillä. Huono hyötysuhde on kuitenkin parempi kuin sähkövastus, eikö? Eli idea vähän sama kuin patterikiertoon lähtevässä 4-tieventtiilissä: jos alaosan lämpö ei riitä niin otetaan ylhäältä kuumaa vettä. Ja VILPin kannalta: jos varaajan alaosa on jo saavuttanut tavoitelämpönsä, niin työnnetään sitten lämpöä yläkertaan.
Kyllä voi jos on siihen sopiva malli. Myös Akvaterm itse suosittele sellaista kaava (sivu 2 vasen kuva). VILP malli on sitten ES AWH9-V5+. 
info@coolhouse.ee
https://www.coolhouse.ee

Poissa jaskat

• Tulokas
  • *
« Vastaus #35 : 14.11.17 - klo:12:19 »
Hieman lisää tätä foorumia luettuani ymmärrän, että tuo vuorottelu lämmitysveden (alaosa) ja käyttöveden (yläosa) välillä on käsittääkseni sama logiikka kuin esimerkiksi Niben VILP-sisäyksikössä (vaihtoventtiili).

Koska en osaa itse tehdä näitä kytkentöjä, olen pyytänyt tarjouksia asennuksineen ja saanut ne toistaiseksi seuraavista laitteista:
- CTC EcoAir 400, 8 kW
- Nibe F2120-12 kW

Molemmat tarjoukset ovat nimenomaan tuolla vaihtoventtiilisysteemillä, eli varaajan yläosaa voidaan myös lämmittää VILPillä. Joku täällä aiemmin "pelotteli" että voi tulla hässäkkää säätämisen kanssa, onko tästä siis jollain huonoja kokemuksia?

Poissa Jolberious

• Jäsen
  • **
« Vastaus #36 : 14.11.17 - klo:13:31 »
Puupuolelta ei vastausta tullut, niin kysytään täältä:

Mietin tässä eräs ilta:
Jos kolmitieventtiilin korvaisi Vexve ABV4lla ja ottaisi ylävastuksen irti ja keskiotto lattialämmitykselle siitä. Toimisiko?  :-[
Kyseessä siis Akvaterm 3000EK varaaja, jossa lähdöt on hölmösti ylhäällä ja alhaalla, keskeltä puuttuu virallinen lähtö ja tämän johdosta kerrostumat tuppaavat sekoittumaan.

Poissa kaihakki

• Lämpöpumppuaktiivinen
« Vastaus #37 : 14.11.17 - klo:21:08 »
Minun mielestäni nuo molemmat kuulostavat järkeviltä systeemeiltä, vaikkakin taitavat molemmat sekä nostaa hintaa että tehdä ohjauslogiikasta monimutkaisempia.

Mainitsen vielä, että en ole ostamassa ja asentamassa laitetta itse. Ei ole osaamista. Olen pyytänyt ja pyytämässä pakettitarjouksia VILPeistä Akvatermiin kytkettynä. Haluan kuitenkin ostajana olla vähän perillä, että en ole täysin myyjän vietävissä.
Kannattaa hankkia riittävä osaaminen näissä systeemeissä. Muutoin sinun tulevat pienet säästöt hupenevat helposti huoltomiesten käynteihiin. Systeemin yksinkertaisuus on valttia.
150 m2 omakotitalo Vantaalla -64 + laajennettu -90, Ultimate 5000 EEV + vanha 2000 litran yösähkövaraaja.
http://www.youtube.com/watch?v=JknnGL4e6ck

Poissa jaskat

• Tulokas
  • *
« Vastaus #38 : 14.11.17 - klo:21:14 »
Kaihakki: "systeemin yksinkertaisuus" tarkoittaa 1) kytkentä pelkästään varaajan alaosaan 2) pumpun ohjaus kiinteillä lämpörajoilla 3) jotain muuta, mitä?

Aihe on kiinnostava ja tulen varmasti opiskelemaan sitä tulevan VILPin kanssa syvällisestikin lisää, mutta toistaiseksi osaamista on vähän ja kokemusta nolla.

Paikalla pökö

• Lämpöpumppuaktiivinen
« Vastaus #39 : 14.11.17 - klo:21:23 »
Puupuolelta ei vastausta tullut, niin kysytään täältä:

Mietin tässä eräs ilta:
Jos kolmitieventtiilin korvaisi Vexve ABV4lla ja ottaisi ylävastuksen irti ja keskiotto lattialämmitykselle siitä. Toimisiko?  :-[
Kyseessä siis Akvaterm 3000EK varaaja, jossa lähdöt on hölmösti ylhäällä ja alhaalla, keskeltä puuttuu virallinen lähtö ja tämän johdosta kerrostumat tuppaavat sekoittumaan.
toimii se. Minkä hintainen tuo vexve on?

Poissa Jolberious

• Jäsen
  • **
« Vastaus #40 : 14.11.17 - klo:22:05 »
toimii se. Minkä hintainen tuo vexve on?
1 1/4 naaras luokkaa satanen

Poissa Alpha Innotec

• Jäsen
  • **
« Vastaus #41 : 15.11.17 - klo:10:33 »
Kokemuksia akvatermista meille asennettiin kyseinen varaaja kaksikerrosvaraaja 500lt vilp jatkoksi,laitetoimii vaihtoventtiilein nyt 6v toiminut häiriöittä,hyvin säätää alas lämmitykseen ja ylös käyttövedelle,käyttöveden kierukka lähtee myös varaajan alaosasta ja kulkee ala ja yläosan läpi,eli esilämmittää alaossa ja kuumentaa yläosassa käyttölämpöön joka meillä on 55 astetta riittää 2 h hyvin myös saunoessa,3kw vastus on käyttöveden puolella jos tulee isompi tarve niin voi kytkeäpäälle,alpa innotecin oma läpivirtaus vastus on kyllä huolehtinut ettei varaajan vastusta ole tarvinnut käyttää,minkäänlaisia katkoja ei huomaa lämmityksessä että milloin lämmittää alas ja milloi ylös.Katsoin juuri käyttötunteja 6v ajalta niin lämmityksentekoon pumppu pyörinyt 9779hja käyttöveden tekoon 1200h,enimmäkseen pummppu pyörii mökkiä lämmittääkseen olen erittäin tyytyväinen meidän systeemiin kädet ristissä toivon että laitteet kestäis kauan,tällainen kokemus täältä

Poissa jaskat

• Tulokas
  • *
« Vastaus #42 : 15.11.17 - klo:21:01 »
Hienoa kuulla positiivinen kokemus VILP+Akvatermistä ja kytkennästä vaihtoventtiilien kanssa. Pian voin jakaa omani, tänään aloitin betonilaatan muotin teon pihalle.