Kirjoittaja Aihe: IVT X15 T6 kuumakaasun korkea lämpötila  (Luettu 1472 kertaa)

Poissa Rauski

• lämpöpumppumyyjä/-asentaja
  • Kiinnostaa ilppien huolto ja ilppikurssien pito.
IVT X15 T6 kuumakaasun korkea lämpötila
« : 04.05.18 - klo:19:26 »
Maalämpöfoorumilla ei ole tullut mitään kommenttia asiasta. Joten laitan kysymyksen tänne.

Tuttavallani on ollut 8 vuotta VT PremiumLine X15. Laite on aika-ajoin antanut vikakoodia T6, kuumakaasun korkea lämpötila. Laitteen toimittaneet eivät ole osanneet tehdä sille muuta kuin säätää kompressorin maksimi kierroksia/taajuutta alaspäin. Vikakoodi on pysynyt jonkin aikaa pois, ja taas ilmestyessään ovat tehneet saman säädön.

Millaisia kokemuksia teillä on vastaavasta vikakoodista ollut?
Rauski OH6AYW

Poissa Scroll

• Lämpöpumppuaktiivinen
Vs: IVT X15 T6 kuumakaasun korkea lämpötila
« Vastaus #1 : 04.05.18 - klo:23:41 »
Kuumakaasu nousee korkeaksi esim. jos lauhdutinpaineet on korkealla.

Onko tuttavan koneessa lauhtumisen kanssa jotain ongelmia? Likaiset siirtopinnat? Varaajassa ei kerrostumaa ja niin edelleen, syitähän riittää.

Toinen, harvinaisempi syy on että höyrystinpaineet jää matalaksi, jolloin kompura joutuu tekemään enemmän töitä (enemmän sähköenergiaa), mikä sitoutuu sitten kuumakaasun tulistukseksi.

Jos lämmönsiirtimessä maalitkusta kylmäkkeeseen ei ole löydettävissä selityksiä (mittaa jäähtymät, höyrystinpaineet jne) niin onko nestelinja kunnossa? Nestelinjassa jotain mikä kuristaa? Suodatinkuivain missä kunnossa? (tukossa?) Onko jäähdykettä riittävästi?

PS. Kompressorin kierroslukuun koskeminen osoittaa, että ne jotka kävivät paikalla, eivät ymmärrä v---tuakaan kylmäkoneen toiminnasta ja lasku kannattaa jättää maksamatta. Ikääntyneeseen laitteeseen ilmaantuneita ongelmia ei korjata kierroslukuja säätelemällä. Luulis järjenkin sanovan.
alan amatihenkilö

Poissa fraatti

• Lämpöpumppuaktiivinen
« Vastaus #2 : 05.05.18 - klo:00:55 »
Kyseinen kone taisi olla susi jo syntyessään ja lukuisten ongelmien takia vedettiin pois myynnissä. Joillekkin ilmeisesti kaivettiin jostain perus on-off kone tilalle "firman" piikkiin. Tämän käsityksen ainakin itse olen saanut sen perusteella mitä itse olen lukenut ko härvelistä.

Tämä siis ottamatta enempää kantaa ko. vikakoodiin mutta kysytään nyt sen verran että onhan torpan termostaatit "selällään" ettei laite puske lämpöä suljettuja piirejä vasten? Onko selvillä että tuleeko koodi käyttöveden vai lämmityksen teon yhteydessä, käsittääkseni kone on vaihtoventiillikone?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Scroll

• Lämpöpumppuaktiivinen
« Vastaus #3 : 05.05.18 - klo:07:11 »
Kyseinen kone taisi olla susi jo syntyessään ja lukuisten ongelmien takia vedettiin pois myynnissä. Joillekkin ilmeisesti kaivettiin jostain perus on-off kone tilalle "firman" piikkiin. Tämän käsityksen ainakin itse olen saanut sen perusteella mitä itse olen lukenut ko härvelistä.

Njah, kovin on yksioikoinen tuomio.

T6 on aivan yleinen vikakoodi kun systeemissä ei toimi enää parametriensä sisällä (ikääntyminen, häiriöt jne). Samaa regua käytetään monessa muussakin MLP:ssä.

Tässä yksi aivan samanlainen tilanne ja Ruotsin foorumilaisen vianetsintäehdotukset (jotka ovat osajoukko siitä mitä itse kehotin tutkimaan aiemmin)

IVT:n dokumentaatio käskee aloittamaan sensorivian poissulkemisesta eli kuumakaasua mittaavan anturin vikaantuminen suljetaan pois. Sen jälkeen tsekataan sitten tulistus jne.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37909.0

Noissa IVT:ssä on muistaakseni säädettävä paisari. En nyt lähde kuitenkaan käskyttämään sen ropeloimiseen suorilta koska minusta sellainen ei ole professionaalia vianetsintää. Vika voi olla aivan hyvin muuallakin, vaikka tukkeutumassa olevassa maapiirin sihdissä. Mittarit kiinni siihen vehkeeseen ja jotain dataa ulos  kiitos. Siitä se vianetsintä alkaa.
alan amatihenkilö

Poissa slpoy

• lämpöpumppumyyjä/-asentaja
    • ilmalämpöpumput
« Vastaus #4 : 05.05.18 - klo:12:15 »
Aina normaali systeemi kun kone on vajaa pitäisi jokaisen kylmä miehen ymmärtää asia silloin korkeapaine en lämpötila nousee kompressorin lähdössä

Poissa Scroll

• Lämpöpumppuaktiivinen
« Vastaus #5 : 05.05.18 - klo:12:18 »
Aina normaali systeemi kun kone on vajaa pitäisi jokaisen kylmä miehen ymmärtää asia silloin korkeapaine en lämpötila nousee kompressorin lähdössä

Noin yksioikoisesti sitä ei kyllä voi päätellä vaikka olisi minkälainen "Kylmä Mies" tahansa.

Syitä voi olla useita, systeemin vajaa täytös on vain yksi mahdollinen syy.

Oikea vastaus on että "asia pitää analyyttisesti tutkia". On epäprofessionaalia heitellä mukamas diagnooseja kylmäsysteemistä yhden vikakoodin perusteella.
alan amatihenkilö