Kirjoittaja Aihe: Jämä Moon/Jäspi hybridivaraaja käyttökokemuksia  (Luettu 13934 kertaa)

Poissa pekkaa

• Jäsen
  • **
Vs: Jämä Moon/Jäspi hybridivaraaja käyttökokemuksia
« Vastaus #15 : 22.10.09 - klo:10:59 »
Minkäslainen kytkentä tuossa Jämässä on, pystyykö kiertovesipumppua pyörittää vain kompressorin käydessä?

Moonissa on ohjaus kiertovesipumpuille, eli kv-pumpun käyttöjännite voidaan ottaa suoraan Moonista. Moon ohjaa pumpun päälle paitsi kompressorin käydessä myös aika ajoin pakkasella jäätymisen estämiseksi. Tätä ylimääräistä ajoa on enemmän pakkasen kiristyessä siten, että -20 asteessa pumppu käy koko ajan. Kaukoran asennusmallissa pummuja ei kuitenkaan ohjatta Moonin kautta, vaan suoraan verkkovirrasta. Eli ne kävi koko ajan lämpimälläkin kelillä.

Omassa säätösysteemissä olen toteuttanut ohjauksen siten,  että Moon/lämmönvaihdin välin KV-pumppu on Moonin ohjauksessa, eli se käy aina kun Moon haluaa. Vaihdin/varaaja KV-pumppua ohjaan siten, että se nyt se käy vain kompressorin käydessä. Tämä selvästi paransi kerrostuksten muodostumista varsinkin lauhalla kelillä, kun kierto on suurimmaksi osaksi pois päältä.

Poissa A-P.K

• Lämpöpumppuaktiivinen
« Vastaus #16 : 22.10.09 - klo:11:40 »
Ainut ratkaisu on laittaa 3-tieventtiili kattilaan eli koneen käydessä tuodaan vettä puoliväliin pataa ja sitten, kun kone menee seis aletaan kierrättää vettä pumpun imusta takaisin pumpun imuun tai aivain kattilan pohjalle. Tällä tavalla imuefekti jää pois ja varaajan sekoittuminen

Toinen vaihtoehto on pysäyttää varaajan latauspumppu aina, kun kone ei käy. Esim. Sanyon Co2-vehkeessä se aiheuttaa ulkoyksikön jäätymisen pakkasella, joten ei mahdollista. Kesällä varaaja kerrostuu - talvella ei.

Ja tämän viritelmänhän rakensi CTC  8)

P.S. Vastukset hakkaa, jos nostaa vastusrajan liian korkeaksi ja pumppu ei käy.  :o
« Viimeksi muokattu: 22.10.09 - klo:11:57 kirjoittanut A-P.K »

Poissa asiamies

• lämpöpumppumyyjä/-asentaja
  • **
    • Enetek.fi
« Vastaus #17 : 22.10.09 - klo:15:14 »
Morjensat Pekka ymmärrän yskäsii täysin.
Kyllä sulla kaikki oikeat vermmet on ihan lämpöpumpujen Mersuksi saakka.
Sun täytyy vähän muutaa järjestelmän kiertoa niin rupee oleen homma bueno.
Laita mulle s-postisi niin laitan uuden kytkyn sulle sinne.Otetaan vaikka varmistus viellä tehtaalta sulle. Itse asennan samaa pakettia kylläkin kuumakaasu kierrolla lämmönvaihtajaan.mutta sama logiikka
enetek.untinen@gmail.com

Poissa SON

• Lämpöpumppuaktiivinen
« Vastaus #18 : 22.10.09 - klo:16:02 »
Tässä vaan herää kysymys. Jos vermeet ovat "Mersun" tasoiset niin miksi lämpöpumppukauppias- asennusliike ei tee sitten hommaa kerralla kuntoon? Mitä on tilattu ja sovittu?

/a045b
Ok talo 261 m2, -75, talousrak. yht. 170 m2, öljylämmitys/ 6 kW vastus, DDC säätö- mittaus- ja ohjausautomatiikka, energia- ym seuranta v. 2000 alk.  Midea hil:a 09.2009 alk.  DIY Vilp 07.2012 alk. ja Gree hil 10.2017 alkeaen.  Eläkkeellä.

Poissa A-P.K

• Lämpöpumppuaktiivinen
« Vastaus #19 : 22.10.09 - klo:16:49 »
Taas joku kuumakaasu intoilija  ;D

Poissa pekkaa

• Jäsen
  • **
« Vastaus #20 : 22.10.09 - klo:17:03 »
Morjensat Pekka ymmärrän yskäsii täysin.
Kyllä sulla kaikki oikeat vermmet on ihan lämpöpumpujen Mersuksi saakka.
Sun täytyy vähän muutaa järjestelmän kiertoa niin rupee oleen homma bueno.
Laita mulle s-postisi niin laitan uuden kytkyn sulle sinne.Otetaan vaikka varmistus viellä tehtaalta sulle. Itse asennan samaa pakettia kylläkin kuumakaasu kierrolla lämmönvaihtajaan.mutta sama logiikka
enetek.untinen@gmail.com

Morjensta vaan ja kiitoksia tarjouksesta. Olen itsekin sitä mieltä, että systeemissä on osat periaatteessa paikallan. Itse pumppu vaikuttaa hyvältä ja kaipa Jäspi varaajankin pitäisi ihan laadukas olla.

Noi mun kuvaamani ongelmat koski sitä kytkentää, jolla asennusliike sen alunperin Kaukoran ohjeen mukaan asensi. Sen jälkeen olen itse rakentanut järjestelmään ohjauksen, jolla olen ainakin omasta mielestäni saanut huomattavasti parannettua laitteen toimintaa. Otan silti mielelläni ehdotuksesi vastaan. Itse kun en ole LVI-ammattilainen, niin on voinut jotain oleellistakin jäädä hoksaamatta. Mun on tarkoitus kirjoittaa tälle palstalle vielä tarkempi kuvaus toteuttamastani ohjauksesta, kunhaan saan aikaiseksi räpsittyä siihen kuvia tms. Mutta tiivistettynä homma toimii seuraavasti:

- Logiikka on toteuttu Atmenlin AVR168-mikrokontrollerilla, joka istuu Arduino Nano io-kortissa. Ohjelmointi on omaa käsialaa.

- Lokitusta ja parametrien muuttamista varten mikrokontrolleri on USB-liitynällä kiinni ARM-pohjaisessa SheevalPlug-minitietokoneessa. SheevaPlug on kiinni LAN:ssä, ja sen avulla pääsen tutkimaan mittausdataa ja säätämään asetuksia miltä tahansa PC:ltä tai vaikka kännykällä. SheevaPlug ei kuitenkaan osallistu aktiivisesti ohjaukseen, vaan ohjauslogiikka on pelkästää mikrokontrollerin varassa.

- Lämpätiloja seurataan vaihtimen paluu- ja menoputkien pinnasta, varaajan ylä- ja alaosan mittaritaskuista ja ulkoa. Käytössä SMT16030, Oumannin NTC-10 ja DS18B20 lämpötila-antureita.

- Mikrokontrollerin logiikalla on toteutettu kaksi termostaattia. Ensimmäinen ohjaa kompressoria Moonin termostaattiliitynnän kautta. Termostaatti mittaa lämpöä alaosasta.  Termostaatissa on parametrisoitu alaraja (käynnnistyslämpötila). Ylärajaa ei varsinaisesti ole käytössä, vaan termostaatti katkaisee, kun se havaitsee, kompressori lakkaa käymästä. Eli pysäytyslogiikka on ulkoistettu Moonille. Näin siksi, että saadaan paremmin Moonin tehoalue käyttöön, eikä tarvitse logiikassa yrittää huomioida, miten Moonin lämmöntuottokyky laskeen pakkasten kiristyessä.

- Toinen logiikalla toteutettu termostaatti mittaa lämpöä varaajan yläosasta ja ohjaa varaajan ylävastusta. Kummankin vastuksen virransyöttö menee kontaktorien (kummallekin vastukselle oma kontaktori) läpi, eli alavastuksenkin saa tarvittaessa logiikalla ohjattavasti. Vielä sille ei ole ollut tarvetta.

- Moon/lämmönvaihdin välistä kv-pumppua ohjataan suoraan Moonista, eli se käy kompressorin käydessä ja silloin kun Moonin pakkassuojatoiminta sitä haluaa. Lämmönvaihdin/varaaja kv-pumppu käy vain, kun kompressori on päällä ja termostostaatti pyytää lämpöä (rele välissä). Eli vesi kiertää varaajan ja lämmönvaihtimen välillä vain kun Moon tuottaa lämpöä.

- KV-pummpujen käymisestä logiikka saa signaalin pumppujen virransyöttöön kytketyltä releeltä.

- Kompressorin käyntiä seurataan yhteen kompressorin vaihejohtoon liitetyllä virtaa mittaavalla IC-piirilla. Sen avulla selvitetään vaihtovirran amplitudi ja lasketaan siitä RMS-arvo. IC-piirin resoluutio on turhan karkea  20mV/A 5V/10bit AD-muuntimella luettuna (mittausalue -100A - 100A), jotta siitä voisi laskea tarkkaa virtaa ja sen kautta ottotehoa, mutta käyntiajat kuitenkin pystyy selvittämään.

Poissa pekkaa

• Jäsen
  • **
« Vastaus #21 : 22.10.09 - klo:17:53 »
Tässä vaan herää kysymys. Jos vermeet ovat "Mersun" tasoiset niin miksi lämpöpumppukauppias- asennusliike ei tee sitten hommaa kerralla kuntoon? Mitä on tilattu ja sovittu?

/a045b

Tämä on hyvä kysymys ja oon sitä paljon pohtinut itsekin. Se mitä oltiin sovittu oli Jämä Moon/Jäspi hybridivaraajan asennus. Referenssinä kauppaa hierottaessa oli Kaukoran myyntiesitteet, jotka niitten webbisiuiltakin löytyy. Sen kummemmin mitään lämpötila-arvoja tms. parametreja, joita systeemin pitäisi täyttää ei sovittu. En sellaista olisi siinä vaiheessa hoksannut vaatia. Myyntiesitteessä kuitenkin sanotaan, että järjestelmä piti sopia käyttöveden tuottamiseen, mikä selvästikään ei ollut sillä mahdollista, joten olisi varmasti ollut edellytykset vaatia korjausta tai kaupan purkua.

Tässä oltiin yhteydessä Kaukoraan ja sieltä ensin lupailtiinkin mallia fiksummalle kytkennällä. Kevään edetessä kuitenkin kävi selväksi, ettei sellaista ole tulossa. Jos olisin lähtenyt reklamoimaan, olisi ollut mahdollista, että mulle olisi toimitettu joku puolivillainen ratkaisu, jonka olisi voinut sanoa täyttävän minimivaatimukset.  Mulle oli kuitenkin kevään kuluessa ja asiaa pähkäillessä syntynyt jonkinlainen näkenys siitä, miten säätö pitäisi toteuttaa ja mitä ominaisuuksia (etäsäätö PC:ltä, loggaus webbisivulle tms.) järjestelmässä pitäisi olla, enkä uskonut, että olisin saanut asennusliikkeeltä tai Kaukoralta sen kaltaista ratkaisua.  Ja varmaan täytyy myöntää, että suurin tekijä, miksi lähdin tuolle polulle oli nörtin mielenkiinto tekniseen näpertelyyn. Lopulta itse ehdotin ratkaisuksi, että alan rakentamaan säätöä omin päin ja asennusliike osallistuu kustannuksiin.

Fatka kuitenkin on, ettei suurimmalla osalla "normaali-ihmisistä" ole halua tai edellytyksiä tuollaiseen virittelyyn. Kun ostaa hyvämainensen kotimaisen valmistajan suunniteleman järjestelmän, pitäisi voida luottaa siihen, että homma toimii ilman omaa näpertelyä. Varsikin kun ollaan siinä VILPpien Mersu-hintaluokassa.

Asennusliikettä en viitsi silti haukkua. Se kuitenkin asensi järjestelmän juuri niin kuin Kaukora oli ohjeistanut. Kyse oli liikkeelle ensimmäinen (ja arvaan, että viimeinen) Moon/Jäspi-yhdistelmän asennus. Ja taisi olla liikkeen eka VILP-asennus muutenkin. Asennusliike kustansi myös ison osan  säätöjärjestelmän toteuttamiseen tarvituista vermeistä ja sähkärin työn (vahvavirtapuolen asennukset). Ilmeisesti karhusi ainakin osan kustannuksista takaisin Kaukoralta.  Oon tuon jälkeen teettänyt paljon muita LVI-hommia samalla asennusliikkeelä ja olen ollut tyytyväinen palveluun.
« Viimeksi muokattu: 22.10.09 - klo:18:16 kirjoittanut pekkaa »