Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Käyttökertomukset / Vs: PILP Nibe F470 + leivinuuni omakotitalo 1-taso 124+8m2 Oulu
« Uusin viesti kirjoittanut burmanm tänään kello 14:16 »
Kunkas paljon ilmanvaihdon mukana energiaa muuten on yleensä pyrkimässä ulos päin. Mahtaisko edes löytyä noin 9000 kWh talteen otettavaa?

Varmaan sitä luokkaa on PILPillä vuositasolla tuo talteenotto (riippuen ilmanvaihdon nopeudesta), johan kuudessa kylmässä kuukaudessa otettaisiin talteen se 6500kWh jos kokoajan pyörii kuten Suomessa + kompuran tuotto tietysti päälle. Mutta kovaltahan nuo kesälukemat kuulostavat joka tapauksessa, ei mulla ainakaan tuo kompura tuolla kovin usein pyrähdä näin lämpimillä keleillä - ei edes yöllä. 410P:ssä pohjakulutus on sen ~7 min / tunti, F470:ssä se on vielä vähemmän paremmasta eristyksestä ja ohjauksesta johtuen. Toisina öinä hieman enemmän pyörii, mutta esim. viime yönä ei oikeastaan ollenkaan. Eli johonkin se lämpö on kyllä vwg4:lla hukattavakin (mihin ihmeeseen? vettäkin kuluu noin vähän).

Eihän tuo kompura voi viedä kuin sen ~16kWh vuorokaudessa talvellakaan.
2
Nibe / Vs: USB-tikun excelin muuttaminen pilkut
« Uusin viesti kirjoittanut Kellarinlämmittäjä tänään kello 13:43 »
Mulle on ihan sama kuin kylmät on lattiat varpaille, saan sukkia jalkaan oon semmonen mamma.

Oho. Missäs tuollaisia kasvaa ?  Smiley211003
3
Kunkas paljon ilmanvaihdon mukana energiaa muuten on yleensä pyrkimässä ulos päin. Mahtaisko edes löytyä noin 9000 kWh talteen otettavaa?
4
Nibe / Vs: USB-tikun excelin muuttaminen pilkut
« Uusin viesti kirjoittanut Tanttu tänään kello 12:28 »
Mulle on ihan sama kuin kylmät on lattiat varpaille, saan sukkia jalkaan oon semmonen mamma.

Mutta kaippa mä annan olla pois tuon huoneanturin eli ei aktivoituna.
Saa vielä laittaa tähän kommenttia.
5
Amitime ja Gree / Ultimate 5500E pätkäkäyntiä
« Uusin viesti kirjoittanut Esäätäjä tänään kello 12:12 »
Eli nyt kesällä kun on parikertaa laittanut päälle, alkanut ihme pätkiminen. Lämpötilapyynti vaikka täysille 50 asteeseen, niin ottoteho nousee n. 600w tai joskus 800w ja kuumakaasu varaajan päästä max 63 astetta, sitten pysähtyy hallitusti kierroksia laskien. Ohjauspaneelissa lämpötila esim. 45 astetta. muutaman minuutin huilattuaan lähtee taas normaalisti käyntiin nostaen hiljalleen kierroksia, sammuakseen taas vartin päästä jne. Voisko kuumakaasun anturi tehdä tuon, ihmetyttää vaan kun sammuttaa kokonaan?
6
Käyttökertomukset / Vs: PILP Nibe F470 + leivinuuni omakotitalo 1-taso 124+8m2 Oulu
« Uusin viesti kirjoittanut Sammeli77 tänään kello 12:01 »
Tsekkasin äsken, että täällä kesäaikana (vanha nibe käytössä, vilppi ei käytössä) on öisin ollut 200 - 600 W kokonaisteho tuntikeskiarvona. Ilmanvaihto, jääkaapit, pakastimet kun laskee pois niin ei paljon nibelle jää. Mites aloittajalla nuo yökulutukset? Joku vaikuttaisi olevan pielessä tai sitte rakenteet ovat vielä kuivumisvaiheessa ja lämpöä kuluu sen takia.
7
Itse sain vuosi sitten sellaisen joka ei raksuta. Jotain 84 MWh oli lasissa tullessa. Kun metrin päässä on kiertovesipumppu, en edes osaa sanoa, pitääkö se jotain ääntä. Ehkä hiukan surisee.
8
Kuinkahan tuo aloittajan energiatase sitten oikein voi täsmätä

Jos pumppu olisi käyttänyt 4500 kWh, COP3:lla se merkitisi 13500 kWh lämmöntuottoa.
Sitten jää vielä rapiat 10 000 kWh muuta sähkön käyttöä, joka kohdistuu varsin hyvin lämmityskaudelle.  Tekee yhteensä jotain 24 000 kWh/vuodessa ja haloistakin lisäksi jotain.

Joko lämpötalous on perin konservatiivisella tasolla tai sitten tuo pumppausprosessi ei ole kauheasti tuottanut.
9
Meillä on koitettu saada itse lämmönlähteistä massa pois - lattialämmöissä ei ole betonia kuin kylppärissä. Sensijaan meillä on sitä kiveä talossa sekä ulko- että väliseinissä eikä talon runko reagoi lämmönlähteisiin nopeasti

Noinhan sen pitäisi olla. Meillä on toisin päin. Kipsilevy ei paljon lämpöä varaa ja betoninen lattia taas reagoi hitaasti. Tyypillisiä säätilan muutoksia tuo ehtii seurata, mutta  keväällä aurinko voi aloittaa kilpailevan lämmityksensa yhtä-äkkiä yllättäen ja iltapäivällä auringonpuoleissa huoneissa lämpötila nousee helposti.

Itselläni kun on patterit myös, siirtämällä hiukan lämmitystä pattereille saa pienen nopean säätövaran. Meidän mamma vaan haluaa, että lattiat olisivat lämpimät ja tarpeeksi lämpimäksi niitä ei saa kuin pakkasella.
10
« Uusin viesti kirjoittanut Sammeli77 tänään kello 11:04 »
Niin kauan kuin niben lämmöntuotto kompuralla riittää, on hyötysuhde samalla tasolla kuin tuossa fujitsun vilpissäkin. Erinomainen laite, mutta harmillisesti lämmöntuotto ei riitä pakkasille. Vilppiin verrattuna tuon niben cop on parempi kovemmilla pakkasilla. Nibe saa aina lämmintä ilmaa käyttääkseen kun vilppi hytisee pakkasessa.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10