Mielipiteitä pumppuvalinnan tueksi

Aikon

Jäsen
Moi,

Auttakaapa miestä mäessä. Tarkoitus olisi saada pumppu seinälle pikapuoliin.
Valinnanvaikeus on melkoinen, joten kehukaa ja haukkukaa kokemuksienne mukaan seuraavia pumppuja, jotka ovat vaihtoehtoni. Tietenkin saa suositella muutakin.

Mitsubishi MSZ-FA35VA
Fujitsu AWYZ14
Sanyo SAP-KRV/CRV124EHDXN

Kämppä on 120 neliöinen yksitasoinen OKT Etelä-Suomessa.
Pumpulla lämmitettäväksi suunniteltu pinta-ala on noin 95 neliötä josta noin 70 neliöä on korkeaa tilaa. Pumppu saisi olla melko hiljainen, omata hyvän hyötysuhteen ja olla kestävä. Fujitsussa houkuttaa sen automaattisesti puhdistuvat suodattimet. Kuinka usein näissä muissa malleissa joutuu suodattimia pesemään?

O

Osku

Vieras
Vs: Mielipiteitä pumppuvalinnan tueksi

Nuo kaikki mainitsemasi "tunnetut" merkkipumput ovat hyviä. Samaan listaan voi lisätä muitakin tunnettuja merkkejä, kuten esim. Panasonic. Valinta on sitten jo makuasia, mikä riippuu omista mieltymyksistä, saadusta tarjouksesta jne. Mallin pitää tietenkin olla pohjalan ilmastoon sopiva.

Minulla vaaka kääntyi Sanyo:n puolelle kun siinä voi lämpötilamittauksen asettaa kaukosäätimeen. Meillä on kattolämmitys, joten oleskelutilan lämpötilan saa paremmin asetettua haluamakseen. Muutenkin olen tyytyväinen valintaani, sisäyksikkö on tosi hiljainen. Ulkoyksikkö resonoi aluksi jonkin verran lautaseinässä (sisälle kuului jyrinää). Sitten vaihdettiin telineen ja yksikön väliin paremmat kumityynyt niin resonanssiäänet pienenivät paljon. Sisälle ei kuulu juuri mitään.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Juu Panasoniclta löyty itsepuhdistuva AC-Robot mallit CS-XE9/12EKE.
Fujitsussa tämän automaattipuhdistuksen toimintaa kuvaillaan näin: "Pöly poistetaan suodattimen automaattisen ulos- ja sisääntyöntymistoiminnon avulla." :eek:

Automaattisilla puhdistustoiminnoilla voidaan korvata vain karkean suodattimen puhdistuksia, ei hienosuodattimen puhdistuksia!

Esitteissä väitetään yleisesti että normaalisti pitäisi suodattimet puhdistaa kahden viikon välein.
Epäilen kuitenkin että 1-3 kuukauden välein putsaus on yleisempää. Suodattimien puhditustarve riippuu tietenkin lämmitettyjen tilojen yleisestä puhtaudesta ja esim. kotieläimien määrästä.

Noille kaikkein hienommille suodattimille (staattinen/sähkösuodatin/mikrosuodatin) suositellaan vaihtoväliä 6kk-18kk väliltä (Panasonic jopa 3 vuotta).

Huonosti vetävä takka, uuni tai kynttilät voivat nokeennuttaa ILPin suodattimet nopeastikin ja tuskimpa silloin auttaa automaattiset karkean suodattimen puhdistustoiminnot, koska noki on erittäin hienojakoista ja se kerääntyy noihin hienosuodattimiin. :(

Jos asunnossa on LTO-kone, niin puhdistustarve on yleensä vähäisempää, koska tuloilmaa suodatetaan näissä laitteissa nykyisin EU7 tai EU8 suodattimin. Ulkoilman epäpuhtaudet jäävät siis pääsasiassa LTO-laitteen suodattimiin.
http://servlet.teho.net/vaihtoilma/attachments/osto-opas.pdf

I

i-see

Vieras

janti sanoi:
Noille kaikkein hienommille suodattimille (staattinen/sähkösuodatin/mikrosuodatin) suositellaan vaihtoväliä 6kk-18kk väliltä (Panasonic jopa 3 vuotta).

Mitsun FA-malleissa on karkeasuodattimien lisäksi kaksi vesipestävää plasmasuodatinta. Suodattimet ovat käytännössä ikuisia. Ainoastaan plasmasuodattimista pienempi -keraaminen suodatin suositellaan vaihdettavaksi 6 vuoden välein. Karkeasuodattimien imurointi/pesu sekä plasmasuodattimien pesu suositellaan tehtäväksi kahden viikon välein. Yllättävän paljon suodattimiiin kertyy hienojakoista pölyä jo muutamassa viikossa.

D

Drummer

Vieras

Aikon sanoi:
Fujitsussa houkuttaa sen automaattisesti puhdistuvat suodattimet. Kuinka usein näissä muissa malleissa joutuu suodattimia pesemään?

Fujitsun pölysäiliöt tyhjennetään (pestään ainostaan jos pinttynyttä likaa) kerran kahdessa vuodessa. Samalla suodattimet voi huuhdella vedellä. On helppokäyttöinen! Lisäksi UV-tuhoaa sisäyksikössä olevat pöpöt, jolloin hajuhaittoja ei synny. Jäähdytyskäytössä erinomainen ja hiljainen. Lämmityskäytössä pumppu on ollut minulla n. kuukauden päivät, joten siitä ei ole vielä paljon kokemusta, mutta tuolla Fujitsu-osiossa jotain löytyy tätä mallia edeltävästä mallista.

T

teukka

Vieras

Mihin ne pöpöjen raadot sitten joutuvat, kun ne surmataan kaikenlaisilla ionisaattoreilla ja plasmoilla, eivätkö ne rupea haisemaan?

Avasin hermostuksissani Luxuksen sisäyksikön ja odottelin näiden keskustelujen perusteella, että siellä on joku tunkio. Ei siellä ollut yhtään mitään ja vuosi on käytetty konetta.

Nyt minä luulen, että Luxuksessa on kosmisella säteilyllä toimiva putsaus. Eikös ole komiaa? ;D

I

i-see

Vieras

Tai jospa se luxus kaikkoonnuttaa huoneistossa olevan pölyn pienikokoiseen mustaan aukkoon, joka on jo tehtaalla asennettu vakiovaruste ;D

Tosiasia varmastikin on, että tehokkaat suodattimet:
a) puhdistavat sisäilmaa ja poistavat pölyä huoneistosta
b) parantavat ILP:n hyötyuhdetta pitämällä lämmönvaihtimen puhtaana ja
c) vaativat suht. säännöllistä puhdistusta.

D

Drummer

Vieras

teukka sanoi:
Mihin ne pöpöjen raadot sitten joutuvat, kun ne surmataan kaikenlaisilla ionisaattoreilla ja plasmoilla, eivätkö ne rupea haisemaan?

Avasin hermostuksissani Luxuksen sisäyksikön ja odottelin näiden keskustelujen perusteella, että siellä on joku tunkio. Ei siellä ollut yhtään mitään ja vuosi on käytetty konetta.

Nyt minä luulen, että Luxuksessa on kosmisella säteilyllä toimiva putsaus. Eikös ole komiaa? ;D

Bakteerien läpimitta on keskimäärin 0.1-1 mikrometriä, home miltei yhtä ohutta mutta pitempää. Hiivasolujen kooksi arvioisin n. 2-4 µm. Eli et sinä niitä näekään, mutta niiden aineenvaihdunta aiheuttaa pahaa hajua. JOS alat niitä näkemään, niin silloin talossasi on vakavampi mikrobiongelma, ja varmasti ihmiset silloin sairastuvat jossain määrin. Suodattimet karsivat näitä mikrobeja tehokkaasti, mutta eivät niitä tuhoa ellei niiden pintaa ole käsitelty esim. fenolipohjaisilla aineilla. UV-valo oikein käytettynä tuohoaa näiden mikrobien jakaantumis- ja elinkyvyn täydellisesti, joten tätä menetelmää käyttävissä laitteissa ei minkäänlaista kasvua pysty tapahtumaan, lukuunotamatta niitä alueita, jotka eivät altistu suoraan säteilylle.

T

teukka

Vieras

Ei meillä ole pölyä, meillä siivotaan säännöllisesti. ;D

Varmaankin nuo pöpöjen mitat lienevät oikein. Mistä sitten tietää, että nuo hienot jutut toimivat. Minun vanha äitimuorini hankki viimeisinä vuosinaan mm. magneettisia rannekkeita ym. vastaavaa ja oli aivan varma, että ne auttavat kaikkeen.

Luxuksen suodatinverkko, joka muistuttaa lähinnä katiskaverkkoa, pitäisi putsata kuulemma muutaman viikon välein. Näyttää siltä, että kyllä se ainaskin oravaa pienemmät pöpöt pidättelee. Onkohan se niin kuin Leningradin jätevesipuhdistamon suodin, että ainakin polkupyörät ja hetekat siihen jäi... hienompi tavara meni läpi... ;D

Aikon

Jäsen

Mielenkiintoista keskustelua suodattimista. Kuitenkin ne ovat vain yksi pieni osa laitetta eikä suurin valintakriteeri. Olen yrittänyt tulkita tällä foorumilla ollutta Råd-Rön COP ja tehot excel taulukkoa.
Siitä lukien tuntuisi että Sanyo SAP-KRV/CRV124EHDXN olisi Etelä-Suomen oloissa ja minun suuren kuutiomäärän (korkeuden vuoksi) kämpässä varmaan aika hyvä peli. Teho ja COP suhde mielestäni aika mukava.
Noita Fujitsun Awyz14 ja Mitsun FA35 malleja ei taida paljon teisteistä löytyä?

Onko kenelläkään kokemusta Sanyon kestävyydestä/laadusta ja tietoa onko varaosien saanti turvattu tulevaisuudessa?

I

i-see

Vieras

Aikon sanoi:
Mielenkiintoista keskustelua suodattimista. Kuitenkin ne ovat vain yksi pieni osa laitetta eikä suurin valintakriteeri.

ILP kierrättää vuorokaudessa melkoisen määrän huoneilmaa ja samalla pölyä, joten mielestäni suodattimiin kannattaa satsata ihan asumismukavuuden ja terveytensä kannalta.

Aikon sanoi:
Onko kenelläkään kokemusta Sanyon kestävyydestä/laadusta ja tietoa onko varaosien saanti turvattu tulevaisuudessa?

Mainitsemasi Sanyo EHDXN ei taida kuulua Scanofficen maahantuomiin laitteisiin. Scanofficella on osassa tuotteistaan (mm. Mitsun FA-sarja) hankintaturva, jolla taataan varaosien saatavuus 10 vuodeksi ostohetkestä.

Kari

Aktiivinen jäsen

En väitä etteikö noista suodattimista iloa olisi mutta esim: Panan E9CKP5 mallia
mainostettiin aikanaan että siinä on kaikenlaisia suodatuksia. Totuus oli se että siinä
on pari muutaman neliösentin kokosta pahvinpalaa joissa on ihmeitä tekeviä ominaisuuksia
uskokoon joka haluaa minä en.

Monilla on kuitenkin jonkunlainen LTO kämpässä niin kuinka moni meinaa laitta kanaviin
UV lamput bakteereita tuhoamaan? Vai luotatteko ainoastaan ILP:in tuhovoimaan bakteereita
vastaan?

Joskus hieman vaikuttaa siltä että ihmiset pitää mainoksia ihan tosina :eek: Jos mainoksiin olisi
uskominen niin sinä aikana kun minä olen mainoksia katsellut niin esim: Fairyn pesutehon
olisi pitänyt kasvaa niin paljon että yhden putelin pitäs kestää 10v. Tai vaihtoehtosesti se on
ollut aikoinaan niin huonoa että litralla ei ole saanut puhtaaksi kun yhden lasin.
On siinä meinaan niin monta kertaa pesuteho kasvanut 25% :D

P

putki

Vieras

10 vuoden hankintaturva, onko sitten Scanoffice kymmen vuoden päästä olemassa?

HUOM Kaikki laatumerkkien valmistajat pitävät vähintäänkin 10 vuoden varaosapalvelun!!! Kuuluu hyvien valmistajien/tehtaiden laatusertifiointeihin.

R

remuliini

Vieras

Jos haluaa kootusti tutustua eri pumppumalleihin kosketusetäisyydellä, on tällä hetkellä Helsingin Messukeskuksessa FinnBuild-messuilla. Lippuja voi saada myös esim. maahantuojilta, erityisesti jos on ostamassa pumppua (oman kokemuksen mukaan).

Itse löysin fujitsun, toshiban, IVT:n, panasonicin, mitsun ja argon pumput ihmeteltäväksi :). Ja näkyi siellä kököttävän myös Sanyon Co2-pumppu Ahlsellin Kylmä-osastolla.

http://www.finnexpo.fi/finnbuild/

tet

Hyperaktiivi

putki sanoi:
10 vuoden hankintaturva, onko sitten Scanoffice kymmen vuoden päästä olemassa?

22 vuotta jo ollut, niin voisi olettaa että on vielä kymmenen lisää...

D

Drummer

Vieras

Kari sanoi:
En väitä etteikö noista suodattimista iloa olisi mutta esim: Panan E9CKP5 mallia
mainostettiin aikanaan että siinä on kaikenlaisia suodatuksia. Totuus oli se että siinä
on pari muutaman neliösentin kokosta pahvinpalaa joissa on ihmeitä tekeviä ominaisuuksia
uskokoon joka haluaa minä en.

Monilla on kuitenkin jonkunlainen LTO kämpässä niin kuinka moni meinaa laitta kanaviin
UV lamput bakteereita tuhoamaan? Vai luotatteko ainoastaan ILP:in tuhovoimaan bakteereita
vastaan?

Joskus hieman vaikuttaa siltä että ihmiset pitää mainoksia ihan tosina :eek: Jos mainoksiin olisi
uskominen niin sinä aikana kun minä olen mainoksia katsellut niin esim: Fairyn pesutehon
olisi pitänyt kasvaa niin paljon että yhden putelin pitäs kestää 10v. Tai vaihtoehtosesti se on
ollut aikoinaan niin huonoa että litralla ei ole saanut puhtaaksi kun yhden lasin.
On siinä meinaan niin monta kertaa pesuteho kasvanut 25% :D

Juu en minä ainakaan mihinkään mainoksiin usko; käytän UV-valoa muutenkin ammatissani, ja tiedän sen tehoavan. LTO:ta tuskin kannattaa UV:lla suojata, sillä se ei ole koskaan niin "märkänä vedestä" kuin ILP kesällä jäähdyttäessään. Se on nimittäin niin että märkyys + pöpöt = hajuhaitat. Liikaa bakteereitakaan ei kannata suodattaa, koska silloin oma vastustuskyky alka kärsimään. Eli nyt ilmeisesti puhutaan vähän asian vierestä. Pääasia mielestäni on se että hajuhaittoja vältetään; allergisille tarkoitetut suodattimet ovatkin sitten jo aivan eri luokkaa kuin nämä ILPeistä löytyvät... Pääasia on varmastikin näissä laitteissa usein käyttömukavuus, hinta ja suorituskyky.

Back
Ylös Bottom