Kokemuskertomus ja p*skan makua suussa.

O

OldNerd

Vieras
Viitisen vuotta sitten asennutin ILP:n, joita myynyt kioski meni sittemmin nurin. Asennuksen hoiti valtuutettu asentaja.

Pumppu toimi loistavasti kolmisen vuotta, kunnes alkoi jäätyä herkästi ja lämpöä ei enää tullut, joten arvasin kylmäaineiden vuotaneen. Takuutahan ei toki ollut enää voimassa. Yritin ottaa yhteyttä netitse alkuperäiseen asentajaan, jonka firma toimii edelleen. Tämä yrittäjä ei vaivautunut vastaamaan yhteydenottopyyntöön yhtään mitenkään. Laitoin tiedusteluja kylmäainetäytöstä useampaan firmaan, joista suurin osa ei vastannut myöskään yhtään mitään. Yksi yritys sentään vastasi reilusti, etteivät jouda, koska kaikki aika menee uusien asennukseen. Pari toimijaa vastasi kyselyyn ja kertoi hinta-arvioksi noin 150 euroa. Valitsin niistä toisen, erään varsin suuren toimijan.

Asentaja saapui silloin kun oli sovittu ja täytti kylmäaineen. Vaikka sanoin, että sehän selvästi vuotaa, ei hän vaivautunut juurikaan etsimään vuotoa muuten kuin liitoksista, joissa ei näkynyt öljyjälkiä. Vuodontunnistinta ei käyttänyt ja muutenkin tuntui ettei oikeasti paljoa kiinnosta. Taisin kuulla jonkin tokaisun, että "kattele ny vähä josko sinne liitoksiin öljyä tulee".

Lasku oli pettymys. Hintaa oli yli 300 euroa, koska kilometritkin olivat laskutettu "mielenkiintoisesti" firman kauimpana sijaitsevalta toimipisteeltä. Lisäksi olin sanonut, ettei päivällä ole niin väliä, vaan tulkaa sellaisena päivänä jos muutenkin on asiaa samalla suunnalla.

Ensimmäisen talven aikana aineet vuotivat pihalle. Sittemmin tuo on ollut virta pois, koska maksamalla Fortumille rehellisesti patterilämmityssähköstä saa ainakin täsmälleen sitä mitä tilaa ja 300 eurolla saa sähköä aika paljon. Näille asennusveijareille maksaminen näet tuntuu rahan viskomiselta ikkunasta pihalle. Kysymys kuuluukin, ovatko kaikki alan toimijat samanlaista sakkia, kun tuntuu muualtakin kuuluvan aina vain ikäviä kokemuksia? Minulla ainakin on p*skan maku suussa.

H

hype

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Kokemuskertomus ja p*skan makua suussa.

Kauppasko joku jo uutta korjamiseen sijaan, sillä se taitaa olla tulevaisuutta tällä alalla joka kolkassa kun ILP:t alkaa hajoon. Valitettavaa tuo sinun tapaus kyllä on, itselläni luotettava kauppias/asentaja. Onneksi sellainen sattuu lähellä asumaan johon voi oikeesti luottaa, myös vian sattuessa!

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...

Tässä omaa laitetta jo tovin harkitseena tällaiset korjauksien viipymiset ja huonosti hoidetut asiakassuhteet laittavat miettimään ihan vakavasti toisenlaista menettelytapaa pumppukaupoissa ja -asennuksissa.

O

OldNerd

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Eipä ole kukaan kaupannut, ja toisaalta hirvittää miettiä, että jos homma menee joka kerta näin, niin yhden ILP:n ja asennuksen hinnalla ostaa oikeasti Fortumilta melkoisen paljon sähköä.

Uuden laittaminen olisi varmaan fiksuin vaihtoehto, vaikka arvelisin että ei olisi temppu eikä mikään paikallistaa tuolta vuotoa, korjata se ja täyttää kylmäaineet. Oletan kuitenkin, että vuoto on jossain kohti putkistoa. Suurin haaste on saada joku yleensä tekemään se ja sellaisella hinnalla että se olisi kannattavaa :)

Espejot

Hyperaktiivi

Jep, seuravan pumpun kohdalla on toi huoltovarmuus ... siis epävarmuus ykkös sijalla -> jos jotakin täytyy saada aikaiseksi on se tehtävä itse. Jos tässä aikoo pumpailla seuraavat 20v niin aika monta ongelmaa tohon aikaan varmaan mahtuu.

Mitäs muuten vuotomittarit maksaa?

H

hype

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Korjattavissa vika varmasti on, mutta kellä halut korjata? Jos joka kerta 300€ eikä tuu kuntoon, niin ei kannata sen pumpun kohdalla.

O

OldNerd

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

hype sanoi:
Korjattavissa vika varmasti on, mutta kellä halut korjata? Jos joka kerta 300€ eikä tuu kuntoon, niin ei kannata sen pumpun kohdalla.

Tämäpä juuri on ongelma. Sen kerran kun asentaja kävi, ei tuntunut kiinnostavan pätkääkään itse ongelman selvittäminen, vaan kiinnostus taisi rajoittua kylmäaineen täyttöön ja laskutukseen. Epäilen siis edelleen, että itse laitteisto on ehjä ja vain putkisto vuotaa jostain. Ja kuten sanoin, suurinta osaa firmoista ei kiinnostanut edes vastata tiedusteluun. Tiedä sitten kertooko tämä siitä, että uusien asentaminen on niin loistobisnes, ettei huoltohommiin kenenkään huvita lähteä.

Saa suositella luotettavaa toimijaa. Ehkä ostan uuden pumpun, koska asumismukavuutta se ainakin nostaa vallan mukavasti. Vanhan voin sitten lahjoittaa kaikkia sähkölaitteita keräävälle kaverille. Sijaitsen Espoossa.

huugo

Vakionaama

Firman nimi vaan esille, niin muut tietävät ainakin välttää. Se on palvelus koko toimialalle.

H

hype

Vieras

Mitsu /g035 /party5 /party4

O

OldNerd

Vieras

huugo sanoi:
Firman nimi vaan esille, niin muut tietävät ainakin välttää. Se on palvelus koko toimialalle.

Pumppu on DeLonghi, joka kyllä toimi loistavasti ja ongelmitta silloin kun kylmäaineet olivat sisällä. Pumpun merkki on tässä sivuseikka, koska varsinainen ongelma ovat työsuoritukset ja asennusfirmat. Huoltokäynnilläkin todettiin, että kompressori ainakin on kunnossa, ja paineet nousevat normaalisti.

Alkuperäisen asennuksen teki kirkkonummelainen Kari Lindström Ky ja huoltokäynnin Kessele Oy. Niitä kaikkia firmoja joista huoltoa tiedustelin ja jotka eivät viitsineet edes vastata, en muista. Niitä oli useita.

H

hype

Vieras

Toivottavasti porukka huumorin tajuista? /a080

O

OldNerd

Vieras

hype sanoi:
Toivottavasti porukka huumorin tajuista? /a080

Pakko olla huumorintajua, jos näiden kanssa viitsii leikkiä. Vaikuttaa, että ilmalämpöpumput sekä niiden asennusfirmat ovat kuin tietokoneohjelmat, eli niitä on vain kahta laatua: huonoja ja paskoja ;)

V

vth-kylmä

Vieras

OldNerd sanoi:
Pakko olla huumorintajua, jos näiden kanssa viitsii leikkiä. Vaikuttaa, että ilmalämpöpumput sekä niiden asennusfirmat ovat kuin tietokoneohjelmat, eli niitä on vain kahta laatua: huonoja ja paskoja ;)

Ensinnäkin kyseinen pumppu on täysi paska.Vuoto johtuu ulkoyksikön jäätymisestä putket halki kone on korjauskelvoton
pitäisi vaihtaa ulkoyksikkö,sisäyksikkö ja putket.Sähköjohdot voi jättää
Sen olisi nähnyt silmilläkin huoltomies jos olisi halunnut tai ollut AT hallussa.Älä menetä enempää rahojasi vaan osta suosiolla kunnon pumppu.Yv voin antaa hyviä vinkkejä (minun ei tarvitse kehua jotain määrättyä pumppua koska myyn eri merkkisiä)

O

OldNerd

Vieras

vth-kylmä sanoi:
Vuoto johtuu ulkoyksikön jäätymisestä putket halki kone on korjauskelvoton
...
Sen olisi nähnyt silmilläkin huoltomies jos olisi halunnut tai ollut AT hallussa.

Ai-van. Juuri tämä on asian pihvi alun perin. Olisin ollut aivan tyytyväinen kun ekalla huoltokäynnillä ollut asentaja olisi sanonut tuon, eikä vain tuupannut aineita sisään, häipynyt ja lähettänyt (isoa) laskua. Siinä tapauksessa olisin tilannut uuden laatumerkkisen pumpun ja ollut tyytyväinen. Nyt maistuu suussa p*ska.

V

vth-kylmä

Vieras

OldNerd sanoi:
Ai-van. Juuri tämä on asian pihvi alun perin. Olisin ollut aivan tyytyväinen kun ekalla huoltokäynnillä ollut asentaja olisi sanonut tuon, eikä vain tuupannut aineita sisään, häipynyt ja lähettänyt (isoa) laskua. Siinä tapauksessa olisin tilannut uuden laatumerkkisen pumpun ja ollut tyytyväinen. Nyt maistuu suussa p*ska.
Olis kannattanut ottaa selvää pumpun vioista ennen huoltoasentajan kutsumista.Me olemme käyneet tutkimassa kymmeniä ultin koneita joissa sama vika.Maksamattomia huolto/tarkastuslaskuja on useita.Asiakkaiden mielestä on meidän vika kun he ovat ostaneet halvan ja huonon koneen.Siksi emme huolla enään Ultin tai jollakin toisella merkillä myytäviä kiinalaisia koneita ja tuntuu niin tekevän useat huoltoliikkeet.Siitä varmasti johtuu syy mikset saanut huoltoa kyseiseen koneeseen ja kun sait hinta on kova.

vayne

Vakionaama

No jopa minä olen saanut ok hintaista ja hyvää palvelua kiinan ilpin korjaukseen, kun asiallisesti käyttäydyin, joten asennekysymys se tämäkin firmoilta on.

O

OldNerd

Vieras

vth-kylmä sanoi:
Siitä varmasti johtuu syy mikset saanut huoltoa kyseiseen koneeseen ja kun sait hinta on kova.

Täs-mäl-leen edelleenkin. Asiantunteva huoltoliike olisi sanonut, että mitä todennäköisimmin laite on romu, eikä siihen kannata huoltoa tehdä. Mutta kun ei.

Espejot

Hyperaktiivi

se on selvää että aina löytyy selitys: jos se ei ole väärän merkkinen pumppu niin sitten asiakkaalla on asenne vamma...

O

OldNerd

Vieras

Espejot sanoi:
se on selvää että aina löytyy selitys: jos se ei ole väärän merkkinen pummpu niin sitten asiakkaalla on asenne vamma...

Näinhän se taitaa mennä. Kukaan ei ole vielä kertonut mikä olisi se oikean merkkinen. Ostaisin mieluusti sellaisen, joka toimisi ilman ongelmia. Tätäkin foorumia kun lukee, niin helposti päätyy lopputulokseen ettei sellaista ole olemassakaan.

Espejot

Hyperaktiivi

OldNerd sanoi:
Espejot sanoi:
se on selvää että aina löytyy selitys: jos se ei ole väärän merkkinen pummpu niin sitten asiakkaalla on asenne vamma...

Näinhän se taitaa mennä. Kukaan ei ole vielä kertonut mikä olisi se oikean merkkinen. Ostaisin mieluusti sellaisen, joka toimisi ilman ongelmia. Tätäkin foorumia kun lukee, niin helposti päätyy lopputulokseen ettei sellaista ole olemassakaan.

ongelma on yksinkertainen: alalla valitsee markkinahäiriö, ala on kuluttajapuolella varsin nuori ja villejä toimijoita on paljon, lisäksi isonmillakin tuntuu olenvan välillä pallo hukassa... ja kaiken kruunaa tosiasia että kunnon huoltoverkostoa ei tunnu olevan (samat lafkat myy&asentaa ja huoltaa ja kun on kiire huoltohommia luvataa sitten tyyliin 'ehkä ensi viikolla jos keritään').

V

vth-kylmä

Vieras

OldNerd sanoi:
Espejot sanoi:

Mitähän kirjoitin?

V

vth-kylmä

Vieras

vayne sanoi:
No jopa minä olen saanut ok hintaista ja hyvää palvelua kiinan ilpin korjaukseen, kun asiallisesti käyttäydyin, joten asennekysymys se tämäkin firmoilta on.
Höpö höpö sun jutuilles kerroppa se firman nimi joka on mukamas sinun pumppuasi huoltanut

vayne

Vakionaama

vth-kylmä sanoi:
vayne sanoi:
Höpö höpö sun jutuilles kerroppa se firman nimi joka on mukamas sinun pumppuasi huoltanut
Heh ! sähän varsinainen kyräilijä olet, oli myös sama firma, joka asensi uusimman Ultin pumpuistani ilman nurinoita :-*

Kyllä tuota tuttaville olen kehunut ja yhteystietoja annellut, tänne en sinun jatkuvien "ammattimaisten" kommenttien eteen sitä kerro :-*

Niin ja sama firma teki pelkän tyhjiöinnin tuohon tallin laitteeseen, jonka itse muuten asentelin :)

Espejot

Hyperaktiivi

vayne sanoi:
vth-kylmä sanoi:
vayne sanoi:
Heh ! sähän varsinainen kyräilijä olet, oli myös sama firma, joka asensi uusimman Ultin pumpuistani ilman nurinoita :-*

Kyllä tuota tuttaville olen kehunut ja yhteystietoja annellut, tänne en sinun jatkuvien "ammattimaisten" kommenttien eteen sitä kerro :-*

Niin ja sama firma teki pelkän tyhjiöinnin tuohon tallin laitteeseen, jonka itse muuten asentelin Hymyilee

Suostutko laittamaan yv:llä minulle... ja mitä yv:llä (tai kasvotusten) kerrotaan niin eteenpäin en levittele muuta kuin luvalla.

vayne

Vakionaama

Espejot sanoi:
vayne sanoi:
vth-kylmä sanoi:
vayne sanoi:

Niin ja sama firma teki pelkän tyhjiöinnin tuohon tallin laitteeseen, jonka itse muuten asentelin Hymyilee

Suostutko laittamaan yv:llä minulle... ja mitä yv:llä (tai kasvotusten) kerrotaan niin eteenpäin en levittele muuta kuin luvalla.

Onnistuuhan tuo ;)

K

kemmola

Vieras

Täytyypä kysyä vth kylmältä että oletko todella sitä mieltä että umpeen jäätynut ulkoyksikkö voisi rikkoa putket?
Minä kyllä syvästi epäilen väittämääsi .

repomies

Hyperaktiivi

Jäätyessään vesi laajenee. Kupariputki kestänee jäätymiskertojen aiheuttamaa vääntelyä jonkin aikaa, juotettu sauma kenties huonommin. Jos pitäisi itse veikata niin epäilisin höyrystimen alaosaa herkimmäksi, se saattaa seistä välillä vedessä jos sulatussykli sulattaa osan jäästä mutta ei kaikkea, tilanteessa jossa pohjan reiät ovat ummessa.

V

vth-kylmä

Vieras

kemmola sanoi:
Täytyypä kysyä vth kylmältä että oletko todella sitä mieltä että umpeen jäätynut ulkoyksikkö voisi rikkoa putket?
Minä kyllä syvästi epäilen väittämääsi .
Juuri tällä viikolla kävin tarkastanassa tyhjän Daikin merkkisen lämpöpumpun 2006 vuodelta Ulkoyksikön lauhdutin kenno puhki mennyt viime talvena kovaan jäähän.Myös yksi mitsu Ge-25 ja useita Toshiba merkkisiä pumppuja tullut vastaan jotka jäätyneet ja putket haljenneet.

O

OldNerd

Vieras

vth-kylmä sanoi:
Juuri tällä viikolla kävin tarkastanassa tyhjän Daikin merkkisen lämpöpumpun 2006 vuodelta Ulkoyksikön lauhdutin kenno puhki mennyt viime talvena kovaan jäähän.Myös yksi mitsu Ge-25 ja useita Toshiba merkkisiä pumppuja tullut vastaan jotka jäätyneet ja putket haljenneet.

Nämä kertomukset todellakin ovat karua kertomaa ja tukevat arviotani siitä, että pumppuja on vain huonoja ja paskoja. Väistämättä alkaa tuntua siltä, että lämpöpumpun sijasta kannattaa ennemmin sijoittaa varaavaan tulisijaan. Sellainen maksaa saman verran kuin ns. laatumerkkinen ILP ja kuitenkin kestää jopa kymmeniä vuosia. Tulisija myös lämmittää vielä senkin jälkeen, kun viherfasistinen politiikka on päässyt tavoitteeseensa ja saanut sähkön hinnan normikansalaisen ulottumattomiin.

V

vth-kylmä

Vieras

OldNerd sanoi:
vth-kylmä sanoi:

Nämä kertomukset todellakin ovat karua kertomaa ja tukevat arviotani siitä, että pumppuja on vain huonoja ja paskoja. Väistämättä alkaa tuntua siltä, että lämpöpumpun sijasta kannattaa ennemmin sijoittaa varaavaan tulisijaan. Sellainen maksaa saman verran kuin ns. laatumerkkinen ILP ja kuitenkin kestää jopa kymmeniä vuosia. Tulisija myös lämmittää vielä senkin jälkeen, kun viherfasistinen politiikka on päässyt tavoitteeseensa ja saanut sähkön hinnan normikansalaisen ulottumattomiin.
Nämä kyseiset tapaukset ovat johtuneet asiakkaiden välinpitämättömyydestä.Ulkoyksikkö on mennyt jäähän ei ole käyty katsomassa koko talvena tai käytetty pumppua vaikka olisi huomattu että kone on umpijäässä.Näin se valitettavasti on.

P

pumputon

Vieras

OldNerd sanoi:
vth-kylmä sanoi:

Tällä perusteella alkaa itseänikin epäilyttämään hankinnan järkevyys.Onneksi tällä palstalla tulee näitä asioita esiin.Laitteita on kaupattu huolettomina ja helppokäyttöisinä laitteina ja nyt kaiketi pitäisi alkaa päivittäin talviaikaan tekemään tarkistuskäyntejä ulkoyksikön äärellä,jotta ei saa "välinpitämättömän asiakkaan" nimitystä?

K

kaupamees

Vieras

pumputon sanoi:
Tällä perusteella alkaa itseänikin epäilyttämään hankinnan järkevyys.Onneksi tällä palstalla tulee näitä asioita esiin.Laitteita on kaupattu huolettomina ja helppokäyttöisinä laitteina ja nyt kaiketi pitäisi alkaa päivittäin talviaikaan tekemään tarkistuskäyntejä ulkoyksikön äärellä,jotta ei saa "välinpitämättömän asiakkaan" nimitystä?

Kai nämä laitteet on ennen kaikkea tehty käytettäviksi. Olettaisin jatkuvasti käytössä olevassa laitteessa olevan vähemmän tuonkaltaisia vikoja ?

Espejot

Hyperaktiivi

pumputon sanoi:
OldNerd sanoi:
vth-kylmä sanoi:

Kyllä, jokin verran täytyy olla korvienvälissä jotta pumpun uskaltaa hankkia. Sosiaalipolitiikan tylsistymälle kansalaiselle suositelen kerostaloasumista, rohkeamille sohvaperunoille suorasähkö - takkakin voi olla liian riskaabeli kun se voi aiheuttaa tulipalon.

O

OldNerd

Vieras

Espejot sanoi:
Kyllä, jokin verran täytyy olla korvienvälissä jotta pumpun uskaltaa hankkia.

Ja lompakossa, kun eivät nuo kestä vaikka kuinka vahtisi ja huoltaisi :)

V

vth-kylmä

Vieras

OldNerd sanoi:
Espejot sanoi:
Kyllä, jokin verran täytyy olla korvienvälissä jotta pumpun uskaltaa hankkia.

Ja lompakossa, kun eivät nuo kestä vaikka kuinka vahtisi ja huoltaisi :)
Aivan sama minkä lämmitysmuodon valitsee kotiinsa ei niitä voi huoltamatta /vahtimatta jättää.Tavalliset sähköpatteritkin vaativat huolto jos niiden antaa olla kovin pölyiset menee helposti pölyä myös termostaattien ym väliin tulipalovaara.

O

OldNerd

Vieras

vth-kylmä sanoi:
Aivan sama minkä lämmitysmuodon valitsee kotiinsa ei niitä voi huoltamatta /vahtimatta jättää.

Juuri näin, joten leikki sikseen.

Kukaan ei ole muuten vieläkään uskaltanut tässä ketjussa kertoa, mikä on se ILP-merkki, joka toimii ja kestää.

Espejot

Hyperaktiivi

Vanhassa kämpässä meiltä uusittiin kymmen vuoden aikan ainakin viisi patteria.... erona ILP:iin oli että paterinen huolto & vaihto onnistuivat käden käänteessä.

Back
Ylös Bottom