pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Vega_

Jäsen
Kun ei kukaan muu aloittanut, niin mä aloitan uuden ketjun.

Eli tuossa pari päivää sitten laskin, että nyt on vuoden aikana mennyt 23 000kwh sähköä.
Aika paljon mun mielestä kun takkaa lämmitettiin viime talvena 2-4 kertaa viikossa..

Taloudessa kaksi aikuista ihmistä, ei lapsia. Sauna lämpenee sähköllä 2-4kertaa viikossa (9kw kiuas ja +60C asti lämmittää).
Muut tiedot näkyy tuossa alhaalla. Kommentteja?

Ilmalämpöpumppu on suunnitteilla, kunhan keksitään paikka sisäyksikölle ja saadaan jostain tarjous mitsubishin pumpusta..
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Jos haluat säästää niin se käy takalla tai pumpulla mutta PILP:n käyrä on saatava semoiseksi että vastukset eivät mene päälle. Tämä tarkoittaa että lattiat eivät ole kovin lämpöiset. Meillä lokakuun kulutus on ollut 34 kWh/d... lisäksi puuta about 12 kg/vrk (ei ILP).
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Vegalla on hyvät U-arvot. Nibetalous syö helposti tuon verran, ellei sitten ala jarrutella ilmanvaihtoa ja laske lämmöt minimiin siellä missä ei lämpöä niin tarvita.

Itse olen kyllä ruuvaillut lisää lämpöä, nyt kun kulutus ei hirvitä. ;D
 

Vega_

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Espejot sanoi:
Jos haluat säästää niin se käy takalla tai pumpulla mutta PILP:n käyrä on saatava semoiseksi että vastukset eivät mene päälle. Tämä tarkoittaa että lattiat eivät ole kovin lämpöiset. Meillä lokakuun kulutus on ollut 34 kWh/d... lisäksi puuta about 12 kg/vrk (ei ILP).

Niin tai voinhan myös "estää" vastuksia menemättä päälle.
Takka meillä on, mutta sitä on lämmitetty nyt vain pari kertaa viikossa kun ei vielä niin kylmä ole.

Mutta ajatuksena olis, että keväällä ja syksyllä ilp auttais lämmityksessä ja lattiat olisi sen 21-22C
 

Vega_

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

repomies sanoi:
Vegalla on hyvät U-arvot. Nibetalous syö helposti tuon verran, ellei sitten ala jarrutella ilmanvaihtoa ja laske lämmöt minimiin siellä missä ei lämpöä niin tarvita.

Itse olen kyllä ruuvaillut lisää lämpöä, nyt kun kulutus ei hirvitä. ;D

Mitä tarkoitat tuolla "jarrutella ilmanvaihtoa"?
Meillä on tällä hetkellä sellainen pieni "ongelma" ettei Nibestä ole säädetty puhaltimen nopeuksia ollenkaan noille A B ja C nopeuksille. Eli ne on ns. tehdasasetuksilla. Tästä johtuen esim. huoneessa jossa nyt istun, on tuloilmaventtiili melkein kiinni ja tohisee aikalailla! Pitäisi säädättää tuo, mutta kun en tiedä paljonko pitäisi virtausten olla A ja C tehoilla?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Vega_ sanoi:
Niin tai voinhan myös "estää" vastuksia menemättä päälle.
Takka meillä on, mutta sitä on lämmitetty nyt vain pari kertaa viikossa kun ei vielä niin kylmä ole.

Mutta ajatuksena olis, että keväällä ja syksyllä ilp auttais lämmityksessä ja lattiat olisi sen 21-22C

Sitten kierovesipumpun laittamista yköselle voi kokeilla. Meillä menee nyt 26C vesi lattiaan (ulkona +3C, jäteilma +4C) mutta minun jalat tykäisivät lämpimämmästä, siksi olenkin ihan onnelinen että rakennus ei ole erityisen energia pihi (hyvä syy haaveilla VILP/MLP:stä). Viimme vuona taisi mennä jonekkin -7C ilman vastuksia mutta loivalla käyrällä. Nyt kun olen poltellut takkaa niin täytyy todeta että kyllä se ILP on mukavampi kuin takka mutta ei niin muka että lähitisin suositelemaan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

No jarruttelulla tarkoitan A-asennon käyttöä talvisin. A pitäisi säätää pieneksi, poissa-kotoa asetukseksi jossa PILP ei kuitenkaan sulattele liikaa.

Jos venttiilit on hyvinkin kiinni, joutuu puhaltimia ajamaan kovempaa mikä syö sähköä. Lisäksi ne suhisee silloin. Säädätä nuo kuntoon.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

IV on varmasti hyvä säädättää kuntoon. A-asennolla saa varmasti myös kovimpien pakkasten aikaan leikattua aivan sitä kulutushuipun terävintä kärkeä. B-asennolla haetaan yleensä niitä IV-suunnitelman mukaisia ilmamääriä. A:lla sitten hiukan pienempää puhallusta. Vanhassa NIBE:ssä tämä voisi tarkoittaa vaikkapa sitä, että pudottaa muuntajalta jännitteet yhtä pykälää pienemmälle ja C:llä sitten vastaavasti yhtä pykälää suuremmalle - en tiedä kuinka hyvin mahtaisi tuolla tavalla sitten lopulta pelata? Mahtaako asiasta muuten olla jotain NIBE:n manuaalissa?

Vega_:lla on kohtuullisesti kuutioita eli onko kämpässä korkeaa tilaa? Korkean tilan haaste on saada se lämmin ilma sieltä katonrajasta kiertoon. Meillä oli talvella usein yli +26C katonrajassa, mutta alhaalla vain sen +20...21C. Oma mielipiteeni on, että lämpimän ilman saattaminen kiertoon olisi paljon parempi vaihtoehto, kuin sen puhaltaminen pihalle NIBE:n kautta --> häviää merkittävä osa takan polttamisesta saadusta energiasta taivaalle.
 

Vega_

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Espejot sanoi:
Sitten kierovesipumpun laittamista yköselle voi kokeilla. Meillä menee nyt 26C vesi lattiaan (ulkona +3C, jäteilma +4C) mutta minun jalat tykäisivät lämpimämmästä, siksi olenkin ihan onnelinen että rakennus ei ole erityisen energia pihi (hyvä syy haaveilla VILP/MLP:stä). Viimme vuona taisi mennä jonekkin -7C ilman vastuksia mutta loivalla käyrällä. Nyt kun olen poltellut takkaa niin täytyy todeta että kyllä se ILP on mukavampi kuin takka mutta ei niin muka että lähitisin suositelemaan.


Meillä näyttää tällä hetkellä arvoja:

1 54
2 29
3 00
4 03
5 06
6 04
7 00
8 55
9 19
10 29
11 00



John_T sanoi:
Mahtaako asiasta muuten olla jotain NIBE:n manuaalissa?

"Asennossa B (normaali) saavutetaan ilmanvaihtosuunnitelmien mukainen poistoilma- ja tuloilma- virtaus. Hienosäätö tehdään huoneventtiileillä. Tämä jälkeen venttiilien asentoa ei saa muuttaa."

"Asennossa A (rajoitettu) saavutetaan alhainen pois-toilma- ja tuloilmavirtaus. Virtaus määritetään tapaus-kohtaisesti. Huom! Poistoilmavirtauksen on aina oltava vähintään 110 m3/h (31 l/s). Muussa tapauksessa lämpöpumpun toiminta saattaa vaarantua. Ohje: Valitse asento niin, että poistoilmavirtaus on mahdollisimman lähellä 110 m3/h ilman, että tämä arvo alittuu."

"Asennossa C (tehostettu) saavutetaan suuri poistoilma- ja tuloilmavirtaus. Virtaus määritetään tapauskohtaisesti. Ohje: Valitse niin suuri asento kuin mahdollista ilman, että melutaso venttiileistä nousee häiritseväksi."



John_T sanoi:
Vega_:lla on kohtuullisesti kuutioita eli onko kämpässä korkeaa tilaa? Korkean tilan haaste on saada se lämmin ilma sieltä katonrajasta kiertoon. Meillä oli talvella usein yli +26C katonrajassa, mutta alhaalla vain sen +20...21C. Oma mielipiteeni on, että lämpimän ilman saattaminen kiertoon olisi paljon parempi vaihtoehto, kuin sen puhaltaminen pihalle NIBE:n kautta --> häviää merkittävä osa takan polttamisesta saadusta energiasta taivaalle.

Ei ole mitään korkeita tiloja, mutta huonekorkeus on 270cm, niin se tekee kuutioita.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Vega_ sanoi:
Meillä näyttää tällä hetkellä arvoja:

2 29
3 00
4 03
5 06
9 19

Sanoisin että säästöjä syntyy kun kun saat Niben hoitamaan vain IV + KV:tä ... ja IV:täkin mielellään niin että tuloilma on mahdolisiman viileetä muuten vastukset laulaa. Tosiasia on että kaikessa muussa Nibe on huono tai keskinkertainen paitsi lämpimän käytöveden teossa... siinä se näyttää olevan ihan hyvä. Suurin ongelma on että paukut ei riitä -> mahdolisiman loiva käyrä ja ILP/takka paikaamaan IV:tä + lämmitystä.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Lopultahan kysymys on siitä asumismukavuudesta. Säästöähän varmasti syntyy, kun kiertää sen tuloilmaruuvin kokonaan kiinni ja käy kylmässä suihkussa, mukavaa se ei ehkä ole, mutta energiaa kuluu paljon vähemmän ;) Kompromisseja joutuu tekemään. Meillä tulee ainakin helposti nootti, jos tuloilma on liian viileää ts. syntyy sellainen kylmn ilmavirtauksen tunne. Toiset taas ei siitä niinkään välitä.

Omasta mielestäni tuo tuloilman lämpötila +19°C on ihan OK, jos se pysyy tuolla tasolla läpi talven. Valittu käyrä on hyvin lähellä samaa, jota meilläkin viimetalvi käytettiin - meillä oli yleensä 4:1. Jos takaa haluaa lämmittää ja sen teho riittää lämmittämään huoneilmaa, niin silloin tuon korjauksen voisi varmaan laittaa loivemmallekin. Siinäpä ne suurimmat säästömahikset sitten taitaa ollakin - tietysti, jos kävisi harvemmin saunassa ja suihkussa tai mikä parempaa käyttäisi vastaavia palveluja esim. työpaikalla (mikäli mahdollista) ;D
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

John_T sanoi:
Lopultahan kysymys on siitä asumismukavuudesta. Säästöähän varmasti syntyy, kun kiertää sen tuloilmaruuvin kokonaan kiinni ja käy kylmässä suihkussa, mukavaa se ei ehkä ole, mutta energiaa kuluu paljon vähemmän ;) Kompromisseja joutuu tekemään. Meillä tulee ainakin helposti nootti, jos tuloilma on liian viileää ts. syntyy sellainen kylmn ilmavirtauksen tunne. Toiset taas ei siitä niinkään välitä.

Omasta mielestäni tuo tuloilman lämpötila +19°C on ihan OK, jos se pysyy tuolla tasolla läpi talven. Valittu käyrä on hyvin lähellä samaa, jota meilläkin viimetalvi käytettiin - meillä oli yleensä 4:1. Jos takaa haluaa lämmittää ja sen teho riittää lämmittämään huoneilmaa, niin silloin tuon korjauksen voisi varmaan laittaa loivemmallekin. Siinäpä ne suurimmat säästömahikset sitten taitaa ollakin - tietysti, jos kävisi harvemmin saunassa ja suihkussa tai mikä parempaa käyttäisi vastaavia palveluja esim. työpaikalla (mikäli mahdollista) ;D

Minusta tuo korvausilman lämpötila ei ole ongelma ... en ole huomannut mitään vetoa ei valituksia ole tullut vaikka olen tentannut. Enemmän häiritsee vilpoiset lattiat ... ja tähän ei auta muu kuin VILP tai MLP jos haluaa säästyä fortuminin suoralta. Eli kyllä täällä haetaan enemään mukavuutta kuin säästöjä tulevaisuudessa mutta puutkin on poltettava - vaimo kieltätyy kantamasta lautoja muualle kuin takkaan - kolmas lautapinon paikanvaihto oli liikaaa.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Espejot sanoi:
Minusta tuo korvausilman lämpötila ei ole ongelma ... en ole huomannut mitään vetoa ei valituksia ole tullut vaikka olen tentannut. Enemmän häiritsee vilpoiset lattiat ... ja tähän ei auta muu kuin VILP tai MLP jos haluaa säästyä fortuminin suoralta. Eli kyllä täällä haetaan enemään mukavuutta kuin säästöjä tulevaisuudessa mutta puutkin on poltettava - vaimo kieltätyy kantamasta lautoja muualle kuin takkaan - kolmas lautapinon paikanvaihto oli liikaaa.

Ihan off-topic, mutta tuleeko muillakin nykyisin lainaukseen vain tuo viimeiseksi kirjoitettu osuus - ei koko lainattava tekstikenttä?

Tässähän tämä oikeastaan näkyy, makuja ja tuntemuksia on kovin monta, pitää hakea se omalle kokoonpanolle sopivin. Meillä kun on totuttu kylmiin lattioihin, ei kukaan oikein osannut vaatia tai kaivata sitä lämpöä lattiasta - tosin laattalattiat on välillä aika järkyttävän viileät, jos termostaatti on pitänyt kierron kiinni esim. keittiössä. Meillä sitä sanomista tulee enemmänkin tuosta viileästä ilmavirrasta ja lähinnä huomautukset koskee makkareita.

Kuten aiemminkin on tullut todettua, juuri enempää ei NIBE:n kanssa pysty pelaamaan, eikä siten myöskään säästämään - sitten tulee nuo Espejotinkin mainitsemat vaihtoehdot.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

John_T sanoi:
Ihan off-topic, mutta tuleeko muillakin nykyisin lainaukseen vain tuo viimeiseksi kirjoitettu osuus - ei koko lainattava tekstikenttä?

Samppa taisi hiukan säätää tuota foorumin "Lainaus"-nappulaa, niin että vain viimeisin kirjoitus tulee lainaukseksi. Turhaan niitä samoja juttuja useaan kertaan samaan ketjuun julkaistaan. :cool:
 

Vega_

Jäsen
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Entä kun olen laittanut niin, että vastukset menee päälle vain kompuran käydessä, niin onko se hyvä vai huono asia? Säästääkö sillä?
Vastukset ei mene omia aikojaan päälle, mutta vaikuttaako tuo siihen, että kuinka usein kompura käy?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Vega_ sanoi:
Entä kun olen laittanut niin, että vastukset menee päälle vain kompuran käydessä, niin onko se hyvä vai huono asia? Säästääkö sillä?
Vastukset ei mene omia aikojaan päälle, mutta vaikuttaako tuo siihen, että kuinka usein kompura käy?

Toki, mutta suurin kuluerä on pakkaskausi kun tehot eivät riitä itse lämmitämiseen ja sieltä ne säästötkin on napatavissa.
Radikaali tapa olisi pistää lattiakierot pois päältä muualta kuin kosteista tiloista... siloin oltasiiin about samalla viivalla pateri/sähkökaapeli talouden kanssa niin hyvässä kuin pahassa.
 
P

pitpete

Vieras
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Espejot sanoi:
Sitten kierovesipumpun laittamista yköselle voi kokeilla. Meillä menee nyt 26C vesi lattiaan (ulkona +3C, jäteilma +4C) mutta minun jalat tykäisivät lämpimämmästä, siksi olenkin ihan onnelinen että rakennus ei ole erityisen energia pihi (hyvä syy haaveilla VILP/MLP:stä). Viimme vuona taisi mennä jonekkin -7C ilman vastuksia mutta loivalla käyrällä. Nyt kun olen poltellut takkaa niin täytyy todeta että kyllä se ILP on mukavampi kuin takka mutta ei niin muka että lähitisin suositelemaan.

Mitkä säädöt nipessä Espejot sulla on?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

pitpete sanoi:
Mitkä säädöt nipessä Espejot sulla on?

Minä menen tällä hetkellä 2+0 säädöllä tarkoituksena pitää lattiossa vain 'mukavuus' lämmöt.

22.11.2011
61 kWh/d @ -8C (Nibe 17,3 kWh, ILP 23,2 kWh) Talousähkölle jää 21,5 kWh.
Nibe sulatteli kerran kun kokeilin kuristettua ilmanvaihtoa (kattilan lämmöt olivat lähteneet laskuun). Tuona aikana Nibe ottoteho oli n. 610-630 W, sitten lämmöt romahti ja Nibe meni sulatukselle -> vastukset apuun hetkellisesti. Kyllä tuo ilmanvaihdon A:n 30 l/s on käyttökelvoton talviaikaan. Niben vuorokauden keskimääräinren ottoteho 720 W (vastukset + pysähdykset mukana).

Toshiban vuorokauden keskimääräinen ottoteho oli n. 960W mikä tarkoittaa n. 2 kWh edestä lämpöä (valistunut arvaus että COP on 2). Lämmöt pysyny ihan hyvin 22-23 välissä. Pääsääntöisesti ajettu yhdellä sisäyksiköllä. Työhuoneen yksikkö ajatuksella 05.00-8.00. Toinen sisäyksikkö ei tunnu nostavan kulutusta kuin nimeksi... tähän tulee josakin kohtaa tarkennusta. Tosin työhuone on aivan liian pieni jotta lämmitys ILP:llä voisi onnistua edes kohtuullisesti. Lisäksi koneet lämmitävät muutenkin työhuonetta n. 500W teholla (keskimäärin 5 kWh/d)

Sulatukaapelin modaus on toiminut loistavasti (termostaatti lisätty ja kiinnitetty 2-tieventiiliin). Lisäsin lisäksi finfoamia pohjapellin alle.


EDIT: fixattu yksikkövirheita ja läjäpäin huuno soomi.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Pienellähän Espejotilla menee.

Täällä Pirkkalassa on ollut jotain noin -10 astetta viimeisen vuorokauden. Pelkällä PILPillä se tarkoittaisi minulla reippaasti yli sadan kilowattitunnin vuorokausikulutusta, mutta kun apuna on VILP ja aamuyöllä startattu ILP, niin se onkin 69kWh vuorokausikulutus. Valitettavasti en osaa sanoa paljonko ILP on ottanut juuri tänään, mutta VILP otti 34.5kWh eli tasan puolet kaikesta sähköstä.

Mainittakoon vielä että lattialaatta varmasti jäähtyy yhä termostaattien alueella, joten eiköhän odotella pari vuorokautta ja katsota mihin kulutus kohoaa. Kutakuinkin samanlaista keliä pitäisi olla luvassa.

Jyyhis voisi pistää kehiin lukemia jotka ovat otsikon mukaisia, mikäli eksyy vielä palstalle.

Minulle nämä -10C, alle 70kWh kulutukset eivät aiheuta hirvitystä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

repomies sanoi:
Pienellähän Espejotilla menee.

Täällä Pirkkalassa on ollut jotain noin -10 astetta viimeisen vuorokauden. Pelkällä PILPillä se tarkoittaisi minulla reippaasti yli sadan kilowattitunnin vuorokausikulutusta, mutta kun apuna on VILP ja aamuyöllä startattu ILP, niin se onkin 69kWh vuorokausikulutus. Valitettavasti en osaa sanoa paljonko ILP on ottanut juuri tänään, mutta VILP otti 34.5kWh eli tasan puolet kaikesta sähköstä.

Mainittakoon vielä että lattialaatta varmasti jäähtyy yhä termostaattien alueella, joten eiköhän odotella pari vuorokautta ja katsota mihin kulutus kohoaa. Kutakuinkin samanlaista keliä pitäisi olla luvassa.

Jyyhis voisi pistää kehiin lukemia jotka ovat otsikon mukaisia, mikäli eksyy vielä palstalle.

Minulle nämä -10C, alle 70kWh kulutukset eivät aiheuta hirvitystä.

Repomiehen VILP taitaa käydä kunnon ottotehoilla. Miten olet ajatellut jakaa tuota ILP ja VILP:n työsarkaa... aiotko esim loiventaa käyrää ja ottaa ILP avuksi ennen VILP kyykähtämistä vai miten?

Meillä hallitus sanoi hiljaisen juu äänen VILP:lle - toki ensin oltiin viikko kylmillä latioilla ilman takkaa. Keskustelun lopuksi raotin hieman budjetin suuruusluokkaa. Odotin pientä kakistelua mutta turhaan... Nyt sitten toivotaan että Irlanti ei sössi minun vilp-hakemusta. Toki on mahdolista että sitä järkiintyy ja ostaa reinot... kaik on vielä auki mutta ehdokaslista on about kasassa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Jatketaan PILPin ja VILPin ja ILPin yhteensovittamisen sietämättömästä helppoudesta joskus toiste ja ihan omassa aiheessa. Minulla ILP on toistaiseksi vain korkeammalla pyynnillä, mistä seuraa lattioiden jäähtyminen. :(

Olisipa toimilaitteet, joilla saisi jätettyä minimivirtaaman jotenkin!
 

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Millaisen VILP Espejot meninaa ostaa. Miten meinaat kytke verkostoon hankintasi. Mikäs on tulevan VILP:n minimivirtaama. Miten virtaama osuu kytkentää ja lämmityspiiriin. Minkälaiset paukut VILP vaatii
 

ekis

Vakionaama
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Espejot sanoi:
Meillä hallitus sanoi hiljaisen juu äänen VILP:lle - toki ensin oltiin viikko kylmillä latioilla ilman takkaa. Keskustelun lopuksi raotin hieman budjetin suuruusluokkaa. Odotin pientä kakistelua mutta turhaan... Nyt sitten toivotaan että Irlanti ei sössi minun vilp-hakemusta. Toki on mahdolista että sitä järkiintyy ja ostaa reinot... kaik on vielä auki mutta ehdokaslista on about kasassa.

Espejot kannattaa harkita oikeasti sen PILP:n vaihtoa passiiviseen LTO:hon niin jää vaikka sitten sitä suorasähköä lattialämmitykseen.
Ehkä PILP:n voi jättää lämmittämään käyttövettä omalla poistollaan.
Vertailuksi meillä menee alle 40kWh+7kg päivässä -10-pakkasella :cool:
 

ekis

Vakionaama
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Espejot sanoi:
Mitäs tosta tulee jos ynnäät pelkkän LÄMMITYS + IV + KV?

Eilinen kulutus 38kWh, josta:
ILP 18kWh
LL 2kWh
IV 2kWh
KV 6kWh
+7kg takassa
=> Lämmityksiin ja veteen yhteensä 28kWh/vrk + 7kg
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

ekis sanoi:
Eilinen kulutus 38kWh, josta:
ILP 18kWh
LL 2kWh
IV 2kWh
KV 6kWh
+7kg takassa
=> Lämmityksiin ja veteen yhteensä 28kWh/vrk

Tuolla logiikalla appiukkoni voisi ilmoittaa 0kWh/vrk. + pari halkoa.
 

ekis

Vakionaama
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

repomies sanoi:
Tuolla logiikalla appiukkoni voisi ilmoittaa 0kWh/vrk. + pari halkoa.

No millä logiikalla pitäis ilmottaa? :-\
Hyvin lähellä mennään taas tuota laskennallista kulutusta.
http://ekishe.wippiespace.com/LTR3/e.png
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

ekis sanoi:
No millä logiikalla pitäis ilmottaa? :-\

No mietippä nyt itte, että ensin listaat vähän sähköä ja saman verran energiaa sisältävää puuta, ja lopussa toteat että lämmitykseen (ja veteen) meni 28kWh?

Minun nähdäkseni sinä käytit 7*4kWh=28kWh edestä puuta, hyötysuhde mitälie, ja 28kWh ostosähköä, hyötysuhde mitälie. Yhteensä käytit 56kWh, keskimäärinen hyötysuhde jälleen mitälie.
 

ekis

Vakionaama
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

repomies sanoi:
No mietippä nyt itte, että ensin listaat vähän sähköä ja saman verran energiaa sisältävää puuta, ja lopussa toteat että lämmitykseen (ja veteen) meni 28kWh?

Minun nähdäkseni sinä käytit 7*4kWh=28kWh edestä puuta, hyötysuhde mitälie, ja 28kWh ostosähköä, hyötysuhde mitälie. Yhteensä käytit 56kWh, keskimäärinen hyötysuhde jälleen mitälie.

Oli tuossa mainittu puumäärä, jos et huomannut.
Kerroppa miten olis pitänyt vastata Espejotille?
Kysymys "Mitäs tosta tulee jos ynnäät pelkkän LÄMMITYS + IV + KV?"
 

ekis

Vakionaama
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Espejot sanoi:
Tuon lattialämmitys on kyllä vähän... 83W teholla kosteiden tilojen lämmitys ::) tehoa hehkulampun verran.

Joo ei laattalattioiden lämpiminä pitäminen paljoa kustanna.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

ekis sanoi:
Joo ei laattalattioiden lämpiminä pitäminen paljoa kustanna.

Ei myöskään lämmitä... tässä on nyt ehkä se suurin ero, minä haen lisää mukavuutta, en niinkään säästöjä.
Siis lattiat lämpimiksi ja fööni pois/pienemmälle.
 

ekis

Vakionaama
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Espejot sanoi:
Ei myöskään lämmitä... tässä on nyt ehkä se suurin ero, minä haen lisää mukavuutta, en niinkään säästöjä.
Siis lattiat lämpimiksi ja fööni pois/pienemälle.

Jos haet mukavuutta niin miksi ostit aluksi PILP:n? Miksei suorasähkö käynyt? Olis ollut paaaaaljon mukavampi ja vaivattomampi.
Niin ja mitäs epämukavaa ~24-25 laattalattioissa on ???
Lämpimän laattalattian tarkoitus ei ole lämmittää sisäilmaa vaan pitää lattia mukavan lämpöisenä sisäilman lämmitys tehdään ILP:lla ja takalla. ;)
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Tämä on ihan kun tansis suolla ripaskaa :-X

ekis sanoi:
Jos haet mukavuutta niin miksi ostit aluksi PILP:n? Miksei suorasähkö käynyt? Olis ollut paaaaaljon mukavampi ja vaivattomampi.

Tuossa ylhäällä olen sen sanon: PILP on mukava ja vaivaton (ei erityisen energiapihi), mahdolistaa siirtymisen muihin pumppuhin.

ekis sanoi:
Niin ja mitäs epämukavaa ~24-25 laattalattioissa on ???
Lämpimän laattalattian tarkoitus ei ole lämmittää sisäilmaa vaan pitää lattia mukavan lämpöisenä sisäilman lämmitys tehdään ILP:lla ja takalla. ;)

Minun jalat tykkää lämpimästä... talossa on paljon laattaa, mikä oli yksi suunnittelun kulmakivi. ILP hankittiin viilenykseen (ja ylimenokauden kokeuluksi lämmitimeksi).
 

ekis

Vakionaama
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Espejot sanoi:
Minun jalat tykkää lämpimästä... talossa on paljon laattaa, mikä oli yksi suunnittelun kulmakivi. ILP hankittiin viilenykseen (ja ylimenokauden kokeuluksi lämmitimeksi).

Jos olisit mukavuutta halunnut niin tuskin olisit laattaa noin paljon laittanut vaan parkettia/laminaattia jotka ovat lähes aina lämpimiä jalalle vaikkei olisikaan lämmitystä.
ILP auttaa kyllä lattioiden lämpimänä pitämiseen -> nosta sisälämpötilaa ILP:lla niin lattiat eivät jäähdy niin nopeasti sisäilmaan. -> mukavuus paranee ja kulutus laskee vaikket pientä kulutusta hakisikaan.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

ekis sanoi:
Jos olisit mukavuutta halunnut niin tuskin olisit laattaa noin paljon laittanut vaan parkettia/laminaattia jotka ovat lähes aina lämpimiä jalalle vaikkei olisikaan lämmitystä.

VÄÄRIN. Meillä oli vuokra mökki jonka lattia oli kautaaltaan laattaa ja se oli kokemus (mielyyttävä) minkä pohjalta päätöksen tein ... toki "eroppalainen ratkaisu" mietitytti muuten, oli ehkä yksi vaikeimista päätöksistä (miten vaikutta yleisilmeeseen jne jne). Kaiken kaikiaan laatta toimii hyvin lattialämityksen kanssa, paremmin kuin parketti ja laminaatti. Nyt tekisin samoin lattian osalta (työhuonesta jättäis ehä parketin pois). Muun josittelu voidaan jättää toiseen topikkiin.
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

ekis sanoi:
Jos olisit mukavuutta halunnut niin tuskin olisit laattaa noin paljon laittanut vaan parkettia/laminaattia jotka ovat lähes aina lämpimiä jalalle vaikkei olisikaan lämmitystä.
ILP auttaa kyllä lattioiden lämpimänä pitämiseen -> nosta sisälämpötilaa ILP:lla niin lattiat eivät jäähdy niin nopeasti sisäilmaan. -> mukavuus paranee ja kulutus laskee vaikket pientä kulutusta hakisikaan.

Ekis on pikkusen hakoteillä. Meillä on sekä parkettia 80m2, että laattaa 110m2. Kun lämmitys on lattioista pois päältä tuntuvat kummatkin lattiat yhtä lämpöisiltä, kun taas lämmityksen kanssa on laattalattia huomattavasti lämpöisemmän tuntuinen.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

Oma kokemus on että parketti tuntuu lämpimämmältä kuin laminaatti, ja laattalattia tuntuu laminaattiakin kylmemmältä, jos sitä ei lämmitä.
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu

repomies sanoi:
Oma kokemus on että parketti tuntuu lämpimämmältä kuin laminaatti, ja laattalattia tuntuu laminaattiakin kylmemmältä, jos sitä ei lämmitä.

Liian vähän eristettä lattian alla ?
 
Back
Ylös Bottom