A
abc123
Vieras
Jos sitä nyt sattuisi jossain vaiheessa hankkimaan pienen agregaatin (max 5kw), niin kumpi, bensa vaiko diesel, jos ainoana vaatimuksena on käyttöönoton helppous eli piuhat kiinni ja avaimesta käyntiin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pähkäilijä sanoi:Diesel,
polttoaine ei vanhene tankissa. Lisäksi dieselmoottorissa on enemmän newtoneita.
SLJK sanoi:Nykyisillä bensiinin laaduilla tuo polttoaineen vanheneminen on ihan merkittävä juttu.
Raksaaja sanoi:Taitaa aika monelta omakotitalossa asuvalta löytyä se ruohonleikkurin bensakanisteri, josta voi kohtuullisen tuoretta (alle vuoden ikäistä) bensaa laittaa agregaattiin tarvittaessa. Säilyttäisin tuollaisen hätävara-agrekaatin tankki tyhjänä.
Aloittajalle: Avaimesta käynnistyvän agrekaatin akku on kuitenkin tyhjä silloin kun sitä agrekaatia oikeasti tarvitsisi....
jussi sanoi:No, jos pussissa on paksuutta ottaa hyvä diesel seisomaan varalle, niin sitten ehdottomasti. Halpa kaukoidän diesel ei ole varma ratkaisu. Paitsi, jos tykkää
rassaamisesta. On ihan omaa kokemusta, ja tykkään rassaamisesta. Paitsi en kylmässä, pimeässä, enkä just sillon kun tarttis äkkiä saada sähköä.
ja sähköiseen elämään tottuneella on parempi nukkua kun sähköä on tarjolla.Pähkäilijä sanoi:Millasia ongelmia on ollut tarjolla?
kyllä tästä pitäis antaa jo joku palkinto,oli nimittäin sen verran hauskaa luettavaaBoatman sanoi:Meillä myös mökillä oli Kama 5kW 1 vaihe dieselkone muutaman kuukauden. Aivan uskomaton vehje. Öljynpaineanturi hajosi eka viikolla. Kaikki ruuvit tärisi irti ja mitä osaa milloinkin täytyi kiinnittää takaisin. Kumiosat mureni maahan kun polttoainetta roiskui tärisevästä laitteesta vuotavan korkin välistä. Viimeinen niitti oli kun jännitteensäädin tärisi irti ja laturi puski täydellä teholla akkuun niin syvennys missä kone oli täyttyi ilmeisesti vedyllä ja koko systeemi räjähti. Rikkihappo ja akun sisukset levisi ympäri konetta ja happo syövytti generaattorin pilalle.
Kone vaihdettii Kipor merkkiseen vastaavaan myöskin dieselaggregaattiin joka sekin taitaa olla Yanmarin kopio, mutta se on pelannut ihan hyvin. Tosin metelihän noissa on aivan mieletön verrattuna bensakoneeseen.


Sen takia olen tuolla yrittänyt selittää jotain minimipakettia.Viestin pointti oli kai se, että kannattaa tuumata tarkkaan onko sille laitteelle todellisuudessa käyttöä vai ei.
Laitteella tuotettu energia on maksanut tähän mennessä minulle ehkä noin 150-200 euroa /kWh. Arvokkaat kalapuikot.


Niin ja toisilla on 2 agrea eli bensa ja kiiseli, koska ei voi tietää mitä polttoainetta on milloinkin saatavilla.abc123 sanoi:Kannatti kysyä foorumin mielipidettä, tuli monta hyvää seikkaa pohdittavaksi.
Vaan yksi perisuomalainen aspekti taisi jäädä mainitsematta, nimittäin, agrekaatti on oltava, ja jos naapurillakin on, itsellä on oltava parempi. Kyllähän siinä tulee kalapuikoille ja ylivuotisille marjoille hintaa, oli sitten satasen tai viiden laite. Mutta voi sitä lämmintä tunnetta kun tietää ettei naapurissa ole agrea, vaan kynttilän/taskulampun valossa tuumivat josko virta palaa tällä vai ensviikolla.![]()
Mikkolan sanoi:Yhtään ei helpota vaikka kaikki johdot olis maan alle kaivettu!
Öljypoltin pitää olla kiinteästi asennettu...pökö sanoi:Voikohan ö-polttimen laittaa pistorasialle vai estääkö sen jokin laki/säädös?
Mekaniker sanoi:Öljypoltin pitää olla kiinteästi asennettu...
Toisaalta on edelleen suomessa melkoisesti isoja taloja missä tulee katastrofi ellei lämmitys saa päälle varavoimalla
Minun nähdäkseni ei kielletä kiinteän asennuksen muutosta Verkko/Generaattori 1-vaiheisena kunhan se on kiinteä asennus
Löytyy nokkakytkimiä jotka soveltuvat suoraan ja ulkoseinään sitten kiinni veneeseen tarkoitettu maasähköboxi
. Eikun piuhat rasiasta ulos ja kytkemään. Oman ö-polttimeni yhteyteen asennettu kiertovesipumppu oli kolmivaiheinen, siitä olisi tullut kyllä hetken hidaste 1-vaiheroikalla ajeluun.VesA sanoi:Oman ö-polttimeni yhteyteen asennettu kiertovesipumppu oli kolmivaiheinen, siitä olisi tullut kyllä hetken hidaste 1-vaiheroikalla ajeluun.
Hätä ei lue lakia.pökö sanoi:Voikohan ö-polttimen laittaa pistorasialle vai estääkö sen jokin laki/säädös?
Akkuinvertterillä en saanut 3ph pumppua pyörimään, liekkö tuo sakara-aalto vai vanha pesukoneen konkka syynä? Jäi tutkimatta. Elikkä systeemi pitäis olla toimintakunnossa ja testattu jo ennen kuin sähköt katkeaa.kotte sanoi:Pitää ostaa ennakolta sopivan arvoinen vaiheensiirtokondensaattori ja miettiä/kokeilla kytkentä valmiiksi (ja kytkentäpiirros sitten kytkentärasian sisään), niin tuo viive on alle vartin, jos pumpun luokse on helppo päästä. Kolmivaihemoottorihan on helppo saada pyörimään yksivaihevirralla, jos se on alunperin 400V/tähtikytkentä (kuten pienet moottorit jokseenkin aina). Kytketään vain kone kolmioon ja ainoa vaihe ja nolla yhteen kolmion kärjistä. Tuo kondensaattori sitten kytketään jäljelle jääneeseen kolmion liittimeen jommastakummasta (vaiheen tai nollan haarasta) riippuen halutusta pyörimissuunnasta (ja tuohan riippuu siitä, miten moottori oli satuttu alun perin kytkemään). Voisi toki olettaa, että moottori on rakennettu niin, että R-S-T pyörii oikeaan suuntaan. Jos vaihe ja nolla on R:n ja S:n välissä, pitäisi kondensaattori sitten kytkeä S:n ja T:n väliin (vai päättelinkö väärin?).
Kv-pumpun liitäminen varavoimaan, vaikkapa ihan "töpselillä" ei kai ole kovin hankalaa, mutta toi Ö-poltin: kannattaa katsoa että kaikki turvajärjestelmät ja termostaatit tulee kytkentään mukaan.pumputon sanoi:Hätä ei lue lakia.
600W:n akkuvertillä olen saanut kaikki vastaan tulleet jääkaapit toimimaan ja melkein kaikki pakastimet, mutta jääkaappi-pakastin yhdistelmä ei lähtenyt 1000W:n laitteellakaan koska siinä oli/on kaksi kompuraa ja yksi "töpseli". Olis kaiketi jompi kumpi toiminut yksistään.kotte sanoi:Tulipa eilen kokeilluksi ison pakastimen varakäyttöä 1000VA:n invertteriaggregaatilla ja toimihan tuo, mutta ei nikottelematta (250l arkku, A+-luokan eristys). Eli kompressorin käynnistyminen vaati säästökytkimen kääntämistä "pois"-asentoon verkkojohdon kytkemisen ajaksi. Kompressorin käynnistyttyä säästökytkimen saattoi muitta mutkitta kääntää takaisin päälle.
Tuohan ei suuremmin haittaa, koska pakastin kannattaa muutenkin kytkeä ao. tilanteessa "pakastus"-asentoon, jolloin pakastinta voi "varata" kerrallaan muutaman tunnin ajan.
Mikkolan sanoi:Kv-pumpun liitäminen varavoimaan, vaikkapa ihan "töpselillä" ei kai ole kovin hankalaa, mutta toi Ö-poltin: kannattaa katsoa että kaikki turvajärjestelmät ja termostaatit tulee kytkentään mukaan.
Toni sanoi:Mä ostin juuri parin kilowatin tehoisen kanttiaaltoinvertterin, 100 Ah 12V vapaa-ajan akku oli jo vanhastaan. Öljypoltin + kiertovesipumppu + pakastin toimii tuolla jo jonkin tovin ja autosta saa lisää. Diisselipeli vie jotain alle litran tunnissa tyhjäkäynnillä.
Kyllä autosta saa jo tyhjäkäynnillä tarpeeksi virtaskaa noihin tarpeisiin. Mittasin pihtivirtamittarilla että esim. '97 Volvo 940:n nimellisesti 100A laturi tuottaa ~70A virtaa tyhjäkäynnillä kun kaikki mahdolliset sähkölaitteet olivat päällä. Uudemmissa autoissa on vielä isommat laturit.
Kari sanoi:Mikkola on varmanpäälle mitoitukset ei siinä mitään tosin esimerkki taulukko on lähinnä roskavirtapuolen taulukko mitä käytetään kun ei haluta laskea jne.