Varavoimaa

A

abc123

Vieras
Jos sitä nyt sattuisi jossain vaiheessa hankkimaan pienen agregaatin (max 5kw), niin kumpi, bensa vaiko diesel, jos ainoana vaatimuksena on käyttöönoton helppous eli piuhat kiinni ja avaimesta käyntiin?
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Bensa. Sen haittapuoleksi ei jää kun tulenarempi ja vähän kalliimpi polttoaine (no, haihtuukin enempi). Dieseli maksaa ja meluaa ihan toiseen malliin.
 
P

Pähkäilijä

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Varavoimaa

Diesel,

polttoaine ei vanhene tankissa. Lisäksi dieselmoottorissa on enemmän newtoneita.
 

SLJK

Aktiivinen jäsen
Vs: Varavoimaa

Pähkäilijä sanoi:
Diesel,

polttoaine ei vanhene tankissa. Lisäksi dieselmoottorissa on enemmän newtoneita.


Olen samaa mieltä kanssasi dieselin eduista polttoaineen säilyvyyden suhteen.

Newtoneiden (vääntömomentin) osalta bensiini ja diesel ovat saman arvoisia.

Samalla teholla ja pyörimisnopeudella kummatkin moottorityypit antavat täsmälleen saman vääntömomentin.

Nykyisillä bensiinin laaduilla tuo polttoaineen vanheneminen on ihan merkittävä juttu.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

No, jos pussissa on paksuutta ottaa hyvä diesel seisomaan varalle, niin sitten ehdottomasti. Halpa kaukoidän diesel ei ole varma ratkaisu. Paitsi, jos tykkää
rassaamisesta. On ihan omaa kokemusta, ja tykkään rassaamisesta. Paitsi en kylmässä, pimeässä, enkä just sillon kun tarttis äkkiä saada sähköä.
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

SLJK sanoi:
Nykyisillä bensiinin laaduilla tuo polttoaineen vanheneminen on ihan merkittävä juttu.

Taitaa aika monelta omakotitalossa asuvalta löytyä se ruohonleikkurin bensakanisteri, josta voi kohtuullisen tuoretta (alle vuoden ikäistä) bensaa laittaa agregaattiin tarvittaessa. Säilyttäisin tuollaisen hätävara-agrekaatin tankki tyhjänä.

Aloittajalle: Avaimesta käynnistyvän agrekaatin akku on kuitenkin tyhjä silloin kun sitä agrekaatia oikeasti tarvitsisi....
 

Mekaniker

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Raksaaja sanoi:
Taitaa aika monelta omakotitalossa asuvalta löytyä se ruohonleikkurin bensakanisteri, josta voi kohtuullisen tuoretta (alle vuoden ikäistä) bensaa laittaa agregaattiin tarvittaessa. Säilyttäisin tuollaisen hätävara-agrekaatin tankki tyhjänä.

Aloittajalle: Avaimesta käynnistyvän agrekaatin akku on kuitenkin tyhjä silloin kun sitä agrekaatia oikeasti tarvitsisi....

Näin on ja toisaalta uusimmat bensakoneet on niin kevyet vetää käyntiin että nuoretkin siihen pystyy.
Ostin halpisaggregaatin omaan käyttöön ja toisella vedolla kävi :)


Ja kaikkein tärkein:
Älkää kytkekö aggregaatit missään tapauksessa oman talon sähköjärjestelmään omilla virityksillä, monelta on jo tuhoutunut yhtä sun toista!!
Talon sähköistäminen aggregaatista vaatii ehdottomasti sähkärin käyntiä ensin

1-vaiheaggregaatista lähtee todellisuudessa 2-vaihesähköä...
Ja jännite on jotain sinnepäin...


Virallinen ohjeistus: http://www.sahkoturva.info/oikopolut/sahkoa_monessa_muodossa/fi_FI/sahkoa_aggregaatista/

Löysin ihan hyvän ohjeen: http://www.fingen.fi/suunnittelu.htm
Pitää tehdä CopyPaste ;)
 
P

Pähkäilijä

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Varavoimaa

jussi sanoi:
No, jos pussissa on paksuutta ottaa hyvä diesel seisomaan varalle, niin sitten ehdottomasti. Halpa kaukoidän diesel ei ole varma ratkaisu. Paitsi, jos tykkää
rassaamisesta. On ihan omaa kokemusta, ja tykkään rassaamisesta. Paitsi en kylmässä, pimeässä, enkä just sillon kun tarttis äkkiä saada sähköä.

Millasia ongelmia on ollut tarjolla?

Itsellä on 2004 ostettu Kama KDE 6000. Joinain vuosina käytetty yli 100 tuntiakin. Kertaalleen on puolipuristimen välitanko lähtenyt yläpäästä irti tähän mennessä eli remontit on ollut vähissä. Öljyt kun muistaa vaihtaa noin 50 tunnin välien lienee moottori omassa käytössä eläkepäiviin saakka.

Jättää laitteen sellaiseen paikkaan että auton akusta saa starttivirtaa mikäli oma akku on unohtunut talveksi pihalle tms niin johan pörrää taas. Itse tein laitteeseen toisen pakoputken moottoripyörän äänenvaimentimesta ja käyntiäänet muuttui piirun verran paremmiksi. Toisaalta silloin kun varavoimaa tarviaa ei se ääni niin paha ole - hyvä nukkua tasaisen pörinän hävittäessä muut taustamelut ;D ja sähköiseen elämään tottuneella on parempi nukkua kun sähköä on tarjolla.

Dieselmoottorin korkeampi puristussuhde antaa paremman hyötysuhteen.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Pähkäilijä sanoi:
Millasia ongelmia on ollut tarjolla?

Reiluun 2000 tuntiin mahtuu sen verran, että täällä tila loppuu... :-\ Ja ihan sieltä ekasta 100 tunnista lähtien.

Öljyvuodot ja siihen liittyen huohotusventtiilin toteutus, laakerit, startti, narukäynnistin, kumityynyt ja kaiken moottoriin kiinnitetyn irtoaminen joko löystymisen
tai murtumien takia. Useimmat moneen kertaan. Ohjekirja olisi halunnut vaihdattaa männänrenkaat jonkun ihan olemattoman tuntimäärän jälkeen, mutta ne
on kyllä pysyneet kunnossa ja paikallaan.

Ja se ääni on ihan jotain muuta, kuin bensavehkeen surina. Meilläkin on puhallinjäähdytetty äänieristetty koppi, parikin pakovaimenninta ja lisätty imuvaimennin,
mutta silti se kuuluu liikaa pitempään käyttöön. Samalla varustuksella bensapeliä ei enää kuuluisi ollenkaan.

Tämä on sillä 10hp Yanmarin kopiodieselillä, joka aika yleisesti näyttäis noissa olevan.
 
B

Boatman

Vieras
Vs: Varavoimaa

Meillä myös mökillä oli Kama 5kW 1 vaihe dieselkone muutaman kuukauden. Aivan uskomaton vehje. Öljynpaineanturi hajosi eka viikolla. Kaikki ruuvit tärisi irti ja mitä osaa milloinkin täytyi kiinnittää takaisin. Kumiosat mureni maahan kun polttoainetta roiskui tärisevästä laitteesta vuotavan korkin välistä. Viimeinen niitti oli kun jännitteensäädin tärisi irti ja laturi puski täydellä teholla akkuun niin syvennys missä kone oli täyttyi ilmeisesti vedyllä ja koko systeemi räjähti. Rikkihappo ja akun sisukset levisi ympäri konetta ja happo syövytti generaattorin pilalle.
Kone vaihdettii Kipor merkkiseen vastaavaan myöskin dieselaggregaattiin joka sekin taitaa olla Yanmarin kopio, mutta se on pelannut ihan hyvin. Tosin metelihän noissa on aivan mieletön verrattuna bensakoneeseen.
 

Hammiska

Jäsen
Vs: Varavoimaa

Meil on mökillä sähköntuotannossa 5KVA 3~ Yanmarkopio HorsePower merkiltään. Vastaava kuin KIPORIN KD6500 malli suljetulla ulkokuorella. Koneella on rullattu noin 600 h. Pikkuvikoja ollut enemmän sähkökytkennöissä kuin mekaanisella puolella, eli vaatii tiettyä harrastemieltä kun tällaisen kiinavehkeen hommaa. Vikoina esim. sähkökytkentöjen tiukkuus, hiiliharjojen irtoaminen, starttiakun lataus mitä sattuu. Koneen oma käynnistysakku kaapeleineen oli erittäin huono viritys, joten kaapelit paksumpiin ja kunnon starttiakku tilalle, tosin koneen ulkopuolelle ja kunnon akkulaturi lataamaan sitä. Konetta on pyöritetty -20 pakkasellakin ja lähtee puolipuristuksella kyllä käyntiin. Olen nähnyt armeijan keittimissa olevissa Yanmareissa olevan hehkutuksen imukanavassa. Empä sitten tiedä onko merkitystä pakkaskäynnistykseen.

Kun kone oli uusi luin samaa ohjekirjasta että männän- ja öljyrenkaat pitäisi muutaman tunnin ajon jälkeen vaihtaa, mutta eipä sitten tullut vaihdettua. Koneen mukana tuli muuten uudet runkolaakeritkin.

Kone maksoi viitisen vuottas sitten noin 800 €.
 

jarski73

Aktiivinen jäsen
Vs: Varavoimaa

Boatman sanoi:
Meillä myös mökillä oli Kama 5kW 1 vaihe dieselkone muutaman kuukauden. Aivan uskomaton vehje. Öljynpaineanturi hajosi eka viikolla. Kaikki ruuvit tärisi irti ja mitä osaa milloinkin täytyi kiinnittää takaisin. Kumiosat mureni maahan kun polttoainetta roiskui tärisevästä laitteesta vuotavan korkin välistä. Viimeinen niitti oli kun jännitteensäädin tärisi irti ja laturi puski täydellä teholla akkuun niin syvennys missä kone oli täyttyi ilmeisesti vedyllä ja koko systeemi räjähti. Rikkihappo ja akun sisukset levisi ympäri konetta ja happo syövytti generaattorin pilalle.
Kone vaihdettii Kipor merkkiseen vastaavaan myöskin dieselaggregaattiin joka sekin taitaa olla Yanmarin kopio, mutta se on pelannut ihan hyvin. Tosin metelihän noissa on aivan mieletön verrattuna bensakoneeseen.
kyllä tästä pitäis antaa jo joku palkinto,oli nimittäin sen verran hauskaa luettavaa ;D
 

kimmok

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Summa summaarum Miksi ostaa diesel jos käytön tarve on oikeesti vähäinen, Ei ole oikeutusyy,et "bensa vanhenee" Koska siihenkin voi varautua,esim tankkaa pienkone pensaa ja pitää sitä siinä omassa purkissa. Isot pojat on kertonut et HD:kin tykkää siitä talvisäilytyksenajan.PS Minä en sit vuotanut tätä asiaa julki. Et se siitä kiiselin säilyvyydestä ja -25c Käsikäynnistyksestä. voi ranteet olla hellänä enne kuin sit sähöö ruppee tuloo. ET 10 pojoo pienelle bensa allikaattorille. ;D
 

Mikkok

Aktiivinen jäsen
Vs: Varavoimaa

Ostin itselleni Saksan Ebay:stä diesel agregaatin kun eivät suomessa saaneet sellaista liikkeeseensä.."Tulee viikon päästä", "kahden", "marraskuussa","Nyt on sellainen tilanne ettei se tule ennen joulukuuta"

Eikun ebaystä katselemaan mitkä toimittaa suomeen:

Yanmarin kopio, 4hp kiina diesel sähköstartilla, tuli viikossa.

Tein seuraavat toimenpiteet koska tiesin mitä ostin:

Dieselpumpun herkistely (koska oli juminut yläkuolokohtaan, varastorasvat jumitti, oli kuin tervaa ja aivan jumissa)
4 kertaa öljynvaihto heti alkuun. (nyt on öljy "kirkasta")
1 x öljynsuodattimen puhdistus mömmöstä (sitä oli paljon)
Muttereiden vaihto lukkomuttereihin (ne mitkä mahdollista)
Venttiilinvälyksen säätö (ei ollut välystä)

Aina kun on kylmä ja pitää käynnistää niin ensin pyörittää sitä moottoria puolipuristuksella käsin muutaman kierroksen niin uskoisin että säästää starttimoottoria kun saa tuon moottorin hieman notkeammaksi.

Eli noilla toimenpiteillä sain omasta mielestäni luotettavan agregaatin halvasta kiinalaisesta. Diesel agregaatti H: 400€ postikuluineen kotiovelle toimitettuna.

Varaosia Ebaystä, esim männänrenkaat+mäntä+kiertokanki noin 25€..


EDIT: En siis yhtään ihmettele että ihmiset parjaavat noita kiinan dieseleitä, koska jos noita juttuja mitä mainitsin tuossa yllä ei tee niin helposti polttaa venttiilit tai kone leikkaa kiinni. Jos osaa tuon pienen huollon, niin suosittelen.

EDIT2: Niin ja ostin yksivaihegenun siksi että minulla ei ole ollut tarvetta kolmivaiheelle vielä, eikä ne halvat kolmivaihegenut tuota kuin 1.7KW siihen yhteen vaiheeseen kuitenkaan..ja pitää mielellään kuormittaa kaikkia ettei mikään pala..
 

Rakennusmetsuri

Maalämmöllä
Vs: Varavoimaa

Minulla on tuollainen kassi http://www.hondapower.fi/mallisto/generaattorit/eu20i
Vie kohtuullisesti polttoainetta ja on hiljainen.
Hankittu alunperin sähköttömän mökin ja pihan tilapäisvalaistukseen eräitä juhlia varten, ajatuksella, että kyllä sille jatkossakin käyttöä riittää - Niinpä niin, laitteella on ollut noin 3 kertaa 8 vuoden aikana käyttöä.
Viimeksi vajaa viikko sitten kun sähköt olivat täällä poikki vajaat puoli vuorokautta. Lähti 3 vuoden seisomisen jälkeen kolmannella vedolla käyntiin. Vedin ikkunasta jatkojohdolla jääkaappipakastimelle sähköt, ettei kalapuikot sula pakastimeen. Talon lämmitystarve hoitui takalla.

Viestin pointti oli kai se, että kannattaa tuumata tarkkaan onko sille laitteelle todellisuudessa käyttöä vai ei.
Laitteella tuotettu energia on maksanut tähän mennessä minulle ehkä noin 150-200 euroa /kWh. Arvokkaat kalapuikot.

No, onhan tuolla lähes uutta vastaavalla laitteella toki jälleenmyyntiarvoa.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Juu....
ihanan kallista.

Viestin pointti oli kai se, että kannattaa tuumata tarkkaan onko sille laitteelle todellisuudessa käyttöä vai ei.
Laitteella tuotettu energia on maksanut tähän mennessä minulle ehkä noin 150-200 euroa /kWh. Arvokkaat kalapuikot.
Sen takia olen tuolla yrittänyt selittää jotain minimipakettia.
 

Mekaniker

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Ihan hyvin pärjää pienelläkin...
Ostin kauan sitten Robin 600 laitteen ja on kyllä kummallinen laite toimivuudeltaan :D
Seisoi parisen vuotta, tuoretta bensaa tankkiin ja jokunen veto narusta niin kävi. Eihän se riitä kun parin lämmityspumpun ja öljypolttimen pyörittelyyn mutta silti
Hain tiistaina lähikaupasta 2kW:n kiinalaitteen ja sain kuntoon niin sähköt tuli ;D
Nyt saa Robin olla varalla akkulaturina ja isolle muutetaan sähkökeskus kesällä niin että tulee Verkko-0-Generaattori kytkin
Ja milloin tarvitaan??
Ellei verkkojohdot muutu niin aika nopeasti, tämä vuosi ollaan oltu ilman sähköä jo yli 4 vrk vaikka asutaan "ruuhka-alueella"
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Jaa että milloin tarvitaan?

Juu, taas menee parikymmentä vuotta kun puut kasvaa isoiksi ja yltävät kaatumaan linjoille. Siinä odotellessa voi taas uskotella että hyvin on toimitusvarmuus turvattu. Sitten tulee joku pikkuhäikkä joka tuhoaa jonkun 400kV:n muuntamon ja kolmannes suomea pimeeksi, ja puolimiljoonaa ihmistä yrittää soittaa vikapalveluun. Yhtään ei helpota vaikka kaikki johdot olis maan alle kaivettu!
 
A

abc123

Vieras
Vs: Varavoimaa

Kannatti kysyä foorumin mielipidettä, tuli monta hyvää seikkaa pohdittavaksi.

Vaan yksi perisuomalainen aspekti taisi jäädä mainitsematta, nimittäin, agrekaatti on oltava, ja jos naapurillakin on, itsellä on oltava parempi. Kyllähän siinä tulee kalapuikoille ja ylivuotisille marjoille hintaa, oli sitten satasen tai viiden laite. Mutta voi sitä lämmintä tunnetta kun tietää ettei naapurissa ole agrea, vaan kynttilän/taskulampun valossa tuumivat josko virta palaa tällä vai ensviikolla. ;D
 

kimmok

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

abc123 sanoi:
Kannatti kysyä foorumin mielipidettä, tuli monta hyvää seikkaa pohdittavaksi.

Vaan yksi perisuomalainen aspekti taisi jäädä mainitsematta, nimittäin, agrekaatti on oltava, ja jos naapurillakin on, itsellä on oltava parempi. Kyllähän siinä tulee kalapuikoille ja ylivuotisille marjoille hintaa, oli sitten satasen tai viiden laite. Mutta voi sitä lämmintä tunnetta kun tietää ettei naapurissa ole agrea, vaan kynttilän/taskulampun valossa tuumivat josko virta palaa tällä vai ensviikolla. ;D
Niin ja toisilla on 2 agrea eli bensa ja kiiseli, koska ei voi tietää mitä polttoainetta on milloinkin saatavilla.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Varavoimaa

Pikkuveljellä on 1000W kanttiaaltoinvertteri. Silläkin sai pidettyä pakastimen jäässä 2½ vuorokauden sähkökatkon aikana. Toki auton akusta ei lähde kovin pitkään hönkää yhteen menoon ilman että autoa käyttää välillä.

Mutta väittäisin että sähkökatkon tapauksessa tuollaisella on paras hinta-laatusuhde. Pakastimelle riittänee että se saa käydä pari tuntia kerrallaan noin kuuden tunnin välein. Öljylämmitystalon polttimen ja vesipumppujen pyöritykseenkin tuo riittää aivan mainiosti, kunhan vain poltin olisi pistorasian päässä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varavoimaa

Tulipa eilen kokeilluksi ison pakastimen varakäyttöä 1000VA:n invertteriaggregaatilla ja toimihan tuo, mutta ei nikottelematta (250l arkku, A+-luokan eristys). Eli kompressorin käynnistyminen vaati säästökytkimen kääntämistä "pois"-asentoon verkkojohdon kytkemisen ajaksi. Kompressorin käynnistyttyä säästökytkimen saattoi muitta mutkitta kääntää takaisin päälle.

Tuohan ei suuremmin haittaa, koska pakastin kannattaa muutenkin kytkeä ao. tilanteessa "pakastus"-asentoon, jolloin pakastinta voi "varata" kerrallaan muutaman tunnin ajan.
 

Mekaniker

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

pökö sanoi:
Voikohan ö-polttimen laittaa pistorasialle vai estääkö sen jokin laki/säädös?
Öljypoltin pitää olla kiinteästi asennettu...
Toisaalta on edelleen suomessa melkoisesti isoja taloja missä tulee katastrofi ellei lämmitys saa päälle varavoimalla
Minun nähdäkseni ei kielletä kiinteän asennuksen muutosta Verkko/Generaattori 1-vaiheisena kunhan se on kiinteä asennus
Löytyy nokkakytkimiä jotka soveltuvat suoraan ja ulkoseinään sitten kiinni veneeseen tarkoitettu maasähköboxi
 

VesA

In Memoriam
Vs: Varavoimaa

Mekaniker sanoi:
Öljypoltin pitää olla kiinteästi asennettu...
Toisaalta on edelleen suomessa melkoisesti isoja taloja missä tulee katastrofi ellei lämmitys saa päälle varavoimalla
Minun nähdäkseni ei kielletä kiinteän asennuksen muutosta Verkko/Generaattori 1-vaiheisena kunhan se on kiinteä asennus
Löytyy nokkakytkimiä jotka soveltuvat suoraan ja ulkoseinään sitten kiinni veneeseen tarkoitettu maasähköboxi

Messuilla olen nähnyt ihan oikean ö-poltin UPSin. En muista mitä sille luvattiin. En itse kyllä talon kylmetessä hetkeäkään surisi sitä saako ö-poltinta ja kiertovesipumppua jonkun pykälän mukaan ajaa roikalla vai ei ;D. Eikun piuhat rasiasta ulos ja kytkemään. Oman ö-polttimeni yhteyteen asennettu kiertovesipumppu oli kolmivaiheinen, siitä olisi tullut kyllä hetken hidaste 1-vaiheroikalla ajeluun.

Automaattiset varavoimat toki on syytä tehdä kunnolla, ei niistä muuten ole hintaansa vastaavaa hyötyä sitten kun niiden pitää 10 vuoden päästä yhtäkkiä toimia. Kaipa sähkötaulu pitäisi jo heti alunalkaen jakaa niin että sähköä voisi syöttää sitä kautta kriittisiin osiin systeemiä, vaikka sitten Mekanikerin minusta aika hyvällä systeemillä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varavoimaa

VesA sanoi:
Oman ö-polttimeni yhteyteen asennettu kiertovesipumppu oli kolmivaiheinen, siitä olisi tullut kyllä hetken hidaste 1-vaiheroikalla ajeluun.

Pitää ostaa ennakolta sopivan arvoinen vaiheensiirtokondensaattori ja miettiä/kokeilla kytkentä valmiiksi (ja kytkentäpiirros sitten kytkentärasian sisään), niin tuo viive on alle vartin, jos pumpun luokse on helppo päästä. Kolmivaihemoottorihan on helppo saada pyörimään yksivaihevirralla, jos se on alunperin 400V/tähtikytkentä (kuten pienet moottorit jokseenkin aina). Kytketään vain kone kolmioon ja ainoa vaihe ja nolla yhteen kolmion kärjistä. Tuo kondensaattori sitten kytketään jäljelle jääneeseen kolmion liittimeen jommastakummasta (vaiheen tai nollan haarasta) riippuen halutusta pyörimissuunnasta (ja tuohan riippuu siitä, miten moottori oli satuttu alun perin kytkemään). Voisi toki olettaa, että moottori on rakennettu niin, että R-S-T pyörii oikeaan suuntaan. Jos vaihe ja nolla on R:n ja S:n välissä, pitäisi kondensaattori sitten kytkeä S:n ja T:n väliin (vai päättelinkö väärin?).
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Juu...
ennakkoon kokeiltava. Jossain oli nyrkkisääntökin konkan laskemiseksi, vaan on iteltä hukkunu. Oikea 3 ph moottori ei kaiketi ole moksiskaan "liian" isosta konkasta?

kotte sanoi:
Pitää ostaa ennakolta sopivan arvoinen vaiheensiirtokondensaattori ja miettiä/kokeilla kytkentä valmiiksi (ja kytkentäpiirros sitten kytkentärasian sisään), niin tuo viive on alle vartin, jos pumpun luokse on helppo päästä. Kolmivaihemoottorihan on helppo saada pyörimään yksivaihevirralla, jos se on alunperin 400V/tähtikytkentä (kuten pienet moottorit jokseenkin aina). Kytketään vain kone kolmioon ja ainoa vaihe ja nolla yhteen kolmion kärjistä. Tuo kondensaattori sitten kytketään jäljelle jääneeseen kolmion liittimeen jommastakummasta (vaiheen tai nollan haarasta) riippuen halutusta pyörimissuunnasta (ja tuohan riippuu siitä, miten moottori oli satuttu alun perin kytkemään). Voisi toki olettaa, että moottori on rakennettu niin, että R-S-T pyörii oikeaan suuntaan. Jos vaihe ja nolla on R:n ja S:n välissä, pitäisi kondensaattori sitten kytkeä S:n ja T:n väliin (vai päättelinkö väärin?).
Akkuinvertterillä en saanut 3ph pumppua pyörimään, liekkö tuo sakara-aalto vai vanha pesukoneen konkka syynä? Jäi tutkimatta. Elikkä systeemi pitäis olla toimintakunnossa ja testattu jo ennen kuin sähköt katkeaa.

pumputon sanoi:
Hätä ei lue lakia.
Kv-pumpun liitäminen varavoimaan, vaikkapa ihan "töpselillä" ei kai ole kovin hankalaa, mutta toi Ö-poltin: kannattaa katsoa että kaikki turvajärjestelmät ja termostaatit tulee kytkentään mukaan.

kotte sanoi:
Tulipa eilen kokeilluksi ison pakastimen varakäyttöä 1000VA:n invertteriaggregaatilla ja toimihan tuo, mutta ei nikottelematta (250l arkku, A+-luokan eristys). Eli kompressorin käynnistyminen vaati säästökytkimen kääntämistä "pois"-asentoon verkkojohdon kytkemisen ajaksi. Kompressorin käynnistyttyä säästökytkimen saattoi muitta mutkitta kääntää takaisin päälle.

Tuohan ei suuremmin haittaa, koska pakastin kannattaa muutenkin kytkeä ao. tilanteessa "pakastus"-asentoon, jolloin pakastinta voi "varata" kerrallaan muutaman tunnin ajan.
600W:n akkuvertillä olen saanut kaikki vastaan tulleet jääkaapit toimimaan ja melkein kaikki pakastimet, mutta jääkaappi-pakastin yhdistelmä ei lähtenyt 1000W:n laitteellakaan koska siinä oli/on kaksi kompuraa ja yksi "töpseli". Olis kaiketi jompi kumpi toiminut yksistään.

Kotte ehdotti tuota pakastimen "varaamista" muutaman tunnin ajan. Ihan hyvä ajatus.
Varavoiman ongelmana on usein pienehkö teho ja kun kaikki "pakastimet "haluavat lähteä käyntiin heti, niin varavoima kyykkää helposti.
Ihan "rauhanajankin" kytkennäksi olen ajatellut ajastimia, joilla kullekkin "pakastimelle" ja muille hankalille moottori kuormille saisi eriaikaiset käyntijaksot.

Tuo "vaaraamis" tekniikka toimii myös tuon vesikeskuslämmityksen kanssa: pannu ja patterit kuumaksi ja sitten tauolle. Kv-pumppuakaan ei tarvitse kokoajan pyörittää. Rajallisten resurssien kanssa pienikin säästö on merkittävä.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Varavoimaa

Mikkolan sanoi:
Kv-pumpun liitäminen varavoimaan, vaikkapa ihan "töpselillä" ei kai ole kovin hankalaa, mutta toi Ö-poltin: kannattaa katsoa että kaikki turvajärjestelmät ja termostaatit tulee kytkentään mukaan.

Jos ÖP:n syötön ottaa vaikkapa polttimen turvakytkimeltä, niin se on OK. Normaalistihan kattilan termostaatti ohjaa poltinta, tuolla kytkennällä kaiken pitäisi mennä ihan oikeaoppisesti.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Joo
kaverilla oli semmonen puu-öljy-kattila, jossa oli erilliset suuluukkut öp:lle ja puupolton puhaltimelle.
Öp:ssä oli liitäntä johto pistokkeella ja öljyputket jonkinlaisilla klemmari-pikaliittimillä.
Eli sen öp:n liittäminen varavoimaan olis ollu mahdollista ilman termostaattia.
 
A

allu

Vieras
Vs: Varavoimaa

Miettinyt varavoimaa tässä myös, paikkana suhteellisen turvallinen sinänsä (maajohdot ja lähellä kaupungin keskustaa), mutta voihan tuo katko syystä tai toisesta tulla. Riittäisi sellainen systeemi, joka katsoo ettei edes -40 asteessa putket jäädy. Isompaa lämpöä ei tarvi, muutama huone pysyy kyllä asumislämpöisenä takan voimallakin.

Lämmitysmuotoina ovat öljy, suorasähkö, VILP Gree 9kw sekä Hopealoimun takkalämmönvaihdin yhdistettynä keskuslämmitykseen.

Olen miettinyt, että helpoimmalla varavoiman saisi, kun hankkisi invertterin. Ei muuta kuin auto käymään, takka palamaan ja virta lämmönvaihtimelle + kiertovesipumpulle (yhteensä noin 100 wattia). Vaihtoehtoisesti öljypolttimen kanssa sama kuten tässä ketjussa on puhuttu (ja kikkaillen se sähkönsyöttö). Jääkaappi- ja pakastevehkeet voi noissa olosuhteissa viedä viileisiin tiloihin. Kesätilanteessa sitten sama kylmäkoneille.

Auton laturi on sinänsä varmasti typerä ja epäedullinen tapa tehdä sähköä, mutta kyseessähän on ainoastaan hätävara erittäin epätodennäköiseen tilanteeseen. Osaatteko sanoa, vaatiiko lumiharjan kaasupolkimeen eli hiukan jengaa koneeseen vai toimiiko tyhjäkäynnillä? Kenties tyhjäkäynti riittää, jos watteja ei ole paljon, kun auton omat valotkin ovat yli 100 wattia (ja ne voivat olla pois päältä)?

Sikäli tämä olisi hyvin edullinen, että autossa ylläpidetään joka tapauksessa tuoretta bensaa ja toimintakuntoista akkua, ei tule mitään vanhenevaa kalustoa säädettäväksi.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Lähettelin palotarkastajalle sähköpostia jo aikaa siiten, ja kysyin mitä he sanovat kiinteällä polttoainesäiliöllä olevasta bensagenusta pannuhuoneessa.
Vaikka sillai, että vetää huohotuksen tankista pihalle.

Eipä tullut vastausta.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Varavoimaa

Mä ostin juuri parin kilowatin tehoisen kanttiaaltoinvertterin, 100 Ah 12V vapaa-ajan akku oli jo vanhastaan. Öljypoltin + kiertovesipumppu + pakastin toimii tuolla jo jonkin tovin ja autosta saa lisää. Diisselipeli vie jotain alle litran tunnissa tyhjäkäynnillä.

Kyllä autosta saa jo tyhjäkäynnillä tarpeeksi virtaskaa noihin tarpeisiin. Mittasin pihtivirtamittarilla että esim. '97 Volvo 940:n nimellisesti 100A laturi tuottaa ~70A virtaa tyhjäkäynnillä kun kaikki mahdolliset sähkölaitteet olivat päällä. Uudemmissa autoissa on vielä isommat laturit.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Toni sanoi:
Mä ostin juuri parin kilowatin tehoisen kanttiaaltoinvertterin, 100 Ah 12V vapaa-ajan akku oli jo vanhastaan. Öljypoltin + kiertovesipumppu + pakastin toimii tuolla jo jonkin tovin ja autosta saa lisää. Diisselipeli vie jotain alle litran tunnissa tyhjäkäynnillä.

Kyllä autosta saa jo tyhjäkäynnillä tarpeeksi virtaskaa noihin tarpeisiin. Mittasin pihtivirtamittarilla että esim. '97 Volvo 940:n nimellisesti 100A laturi tuottaa ~70A virtaa tyhjäkäynnillä kun kaikki mahdolliset sähkölaitteet olivat päällä. Uudemmissa autoissa on vielä isommat laturit.

Kyllä vähän täytyy jengaa laittaa että öljynpaineet pyysyy koneen lämmetessä, lämpösissä oloissa myös jäähdytinnesteen kierto kannatta varmistaa. Laturikin tykkää kierroksista koska siinäkin tuuletus on tarpeen. Jengaksi luulisin riittävän 1000 -1100?

Toissaviikolla testasin 185 Ah marineakun kapasiteettia. 40W ja 60W hehkulamput olivat invertterin perässä 14 tuntia kunnes vertti pysäytti homman. Joten n. 65% saa ulos tuosta ilmoitetusta kapasiteetista vertiilä. Ledilamput olis varmaan vielä puolivuotta toimineet loppuvirralla.

Toi vertti ottaa vakiotehon jolloin akunjännitteen pudotessa virta kasvaa, mikä aiheuttaa sen että lopussa jännite putoaa jyrkästi.

Latasin akun vaihtovirralla polarisaation estämiseksi. Pluspulssi n. 4000 - 5000mA ja miinus 50 -100mA.
Akun ikää lisää jos pitää lataus- ja purkausvirrat alle C/20.

Noissa akku+vertti hommissa kannattaa muistaa että 12V puolella virrat on aika suuria, joten johdot ja liittimet pitää mitottaa reilusti: amppeeri tarvii johdinpoikkipintaa yhtäpaljon oli jännite 12 tai 230 V! Eli 1000W vertille 95 mm² johdin, jos johdon pituus on alle 1,5 m.

Toisaalta voisi asiaa lähestyä niinkin että johdon poikkipinta olisi 70% akun amppeeritunti määrästä, itellä tossa 185Ah:n akussa on 120 mm² johdot. Liittimisssä tuppaa syntymään suurimmat jännitehäviöt, niitä pitää ajoittain huoltaa.

Tossa jonkinlaisia ohjearvoja johdinpaksuudeksi:

1,5 mm² 14 A
2,5 mm² 19 A
4 mm² 24 A
6 mm² 31 A
10 mm² 41 A
16 mm² 55 A
25 mm² 72 A
35 mm² 88 A
50 mm² 105 A
70 mm² 133 A
95 mm² 159 A
120 mm² 182 A
150 mm² 208 A
185 mm² 236 A
240 mm² 278 A
300 mm² 316 A
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Varavoimaa

Mikkola on varmanpäälle mitoitukset ei siinä mitään tosin esimerkki taulukko on lähinnä roskavirtapuolen taulukko mitä käytetään kun ei haluta laskea jne.

Saman taulukon viereen laitan muutaman arvon siirrettävien kaapeleiden kuorimitettavuudesta.

Tossa jonkinlaisia ohjearvoja johdinpaksuudeksi:

1,5 mm² 14 A
2,5 mm² 19 A
4 mm² 24 A
6 mm² 31 A
10 mm² 41 A >> 64A
16 mm² 55 A
25 mm² 72 A >> 113A
35 mm² 88 A
50 mm² 105 A >> 176A
70 mm² 133 A
95 mm² 159 A
120 mm² 182 A >> 304A
150 mm² 208 A
185 mm² 236 A >> 394A
240 mm² 278 A
300 mm² 316 A

1000W inverteri siis vetää ilman häviöitä 1000/12=83A laitetaan hatusta häviöt sekaan ja saadaan vaikka pyöreä 100A ja kaapeliksi kelpaisi 25-50mm2 riippuen mitä taulukkoa katselee.
No noi on taulukoita mitä ei kuitenkaan ole tehty 12V syöttöä silmälläpitäen. Eli netistä löytyy valmiita laskureita johdin häviöille jos ei ite viitti laskeskella.
Käytännössä siis inverteri laitetaan mahdollisimman lähelle akkua sellasilla piuhoilla mitkä inverteriin menee.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varavoimaa

Olen pitkään pitänyt autossa kiinteää kanttiaaltoinvertteriä. Johdot ovat n. metrin-puolentoista pituiset (akulta sisälle), 35 mm2. Nykyinen invertteri on 600-wattinen (suurin, mikä mahtuu mukavasti kuljettajan penkin alle). Tuolla laitteella on muutakin käyttöä (kesäisin käytän usein matkapakastimen teholähteenä). Saa sillä auton sisätilan lämmittimenkin toimimaan pikkuteholla (550W). Puhaltimen moottori vain ei ota normaalikierroksia kanttiaaltolähteellä. Otan virran suoraan akun navoilta (plus-napaan kaapeli liittyy audiovahvistinsulakepesän välityksellä).
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Kari sanoi:
Mikkola on varmanpäälle mitoitukset ei siinä mitään tosin esimerkki taulukko on lähinnä roskavirtapuolen taulukko mitä käytetään kun ei haluta laskea jne.

Juu, kupletinjuoni....

on siinä että x A:n virta aihettaa y V:n jännitehäviön johtimeen, esme 1,2 V niin se on n. 0,5 % verkkojännitteestä mutta 10% akkujännitteestä. Verkkovirrassa tuota tuskin huomaa mutta 12 V järjestelmässä se tosi paljon.

Auton halogeenilamppun valoteho on n. 66 % jos jännite putoaa tuon 10 % suunnittelujännitteestä.
 
A

avensi

Vieras
Vs: Varavoimaa

nyt pitäisi rakentaa agrekaatille oma koppi mökille !
mietintönä on rakentaako harkoista vai puusta tai hankisko jonkun valmiin kopin ?
minkäslaisia ideoita on tästä ?
 
Back
Ylös Bottom