Nilan EC9 -125M2 ja kulutus 32000kWh (höriminen pienentynyt!)

P

paavopesusieni

Vieras
Miten helvetissä voi olla mahdollista että tuli uusi talomme on syönyt sähköä 9 kuukauden aikana 24000 kWh joka tekisi karkeasti 32000 Kwh vuodessa koska laskutus alkaa 1.4.2011?? (rakennusaikainen lasku pieni ja maksettu ei liity tähän) -> kulutus käyrä tosin on hurjassa nousussa! (lopussa lisää)

Talo on vaivaisen 125 neliöö sisältä ja lisäksi 25 neliön varasto. Sisällä Nilanin EC9 poistoilmalämpöpumppu + vesikiertoinen lattialämpö sekä varaava takka joka palaa 2 kertaa viikossa. Sauna lämpeää kerran viikossa ja varasto on sähköllä mutta pienellä lämmöllä. Seinät on paksuinta uuden tariffin mallia ja kodinkoneet kaikki uusia jos ainutta töllöä ei lasketa.

Talo kuluttaa muka 2 ihmisellä enemmän kuin 250 neliönen suorasähkölämmitteinen 4 hengen talous!!??

Onko vika laitteessa ja sen säädöissä. Onko kukaan edes osannut laittaa tuota tuhoamaan sähkö noin paljoa vai onko tämä jo omassa luokassaan?

Vai voiko olla mittarissa vikaa? Tuskin mutta milläs senkään selvität?
Sähköyhtiö kuittasi että aikaisempi lasku oli arvio ja sano että oli siksi arvio kun etäluenta ei toiminut. Onko mittari rikki vai voiko joku harveli viedä tolkuttomasti sähköä. Katselin mittaria ja se juoksee vaikka sähkövehkeet on pois päältä (ok jääkaappi ja pakastin päällä + se ***** Nilanin EC9 poistoilmalämpöpumppu) 5 kW tunnissa eli 120 kW päivässä ja kuukaudessa 3600 kW ja tällä menolla uuteen ennätykseen 43 200 kWh vuodessa jos talvea jatkuisi ikuisesti eikä nyt ole edes kylmä.

Mitä perkelttä teen? Tota paskalaitosta en suosittele kun lottovoittajille. On sen verran paskan maku suussa.
 
A

apophis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

Mitenkäs ilmanvaihtopuoli? Pyöriikö sukat jalassa ja venttiileistä puhaltaa oikein kunnolla? Ei uudessa talossa oikein muualta voi energiaa mennä hukkaan kuin reilusti ylimitoitetun ilmanvaihdon kautta. Eli se ensimmäisenä syyniin ja sitten koneen säädöt.

Tervetuloa PILPpaajien iloiseen ja kiroilevaan joukkoon ;)

EDIT: ja se kwh mittari... nappaa Nilanin sulakkeet pois päältä ja kato mitä se talo silloin vie?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

Hyvä kertomus. Naapuri valitteli myös hirveetä sähkönkulutusta eikä sillä ole edes PILP:ä.
Annan saman neuvon kun naapurille: sähkönkulutuksen seuranta.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

paavopesusieni sanoi:
Mitä perkelttä teen? Tota paskalaitosta en suosittele kun lottovoittajille. On sen verran paskan maku suussa.

Myy äkkiä pois ja vaihdat maalämpöön tai sitten hommaat ilmalämpöpumpun nilanin kaveriksi.
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

paavopesusieni sanoi:
Talo on vaivaisen 125 neliöö sisältä ja lisäksi 25 neliön varasto. Sisällä Nilanin EC9 poistoilmalämpöpumppu + vesikiertoinen lattialämpö sekä varaava takka joka palaa 2 kertaa viikossa. Sauna lämpeää kerran viikossa ja varasto on sähköllä mutta pienellä lämmöllä. Seinät on paksuinta uuden tariffin mallia ja kodinkoneet kaikki uusia jos ainutta töllöä ei lasketa.

Talo kuluttaa muka 2 ihmisellä enemmän kuin 250 neliönen suorasähkölämmitteinen 4 hengen talous!!??

Heh, nyt lienee jotain pielessä ja pahasti. Nilanissa ja/tai muualla. Meillä täällä napapiirin korkeudella uudisrakennus vuoden 2007 spekseillä n. 200 m2 lämmitettävää lattiapinta-alaa (rakennustilavuus 800 m3). Ala- ja yläpohjaan tosin laitettu reilummin eristettä. Tällä hetkellä kaiken sähkön kumulatiivinen vuosikulutus n. 21600 kWh (=kulutus tästä päivästä vuosi taaksepäin) ja menossa kovaa kyytiä alaspäin. Tietenkin rakenteet ovat nyt kuivemmat ja Nilanin säädöt alkavat löytymään. Lisäksi ilmanvaihdosta puuttuu vielä osa taloa. Vuoden keskilämpötila tuolla jaksolla +2 C, eli ei juurikaan keskimääräistä korkeampi (kun katsotaan vajaa 15 v taaksepäin). Alkutalvi oli lämpimämpi, mutta vastaavasti viime vuoden alkupuoli erittäin kylmä. Puuta ei ole palanut, koska takkaa ei vielä ole. Toisaalta talo on kyllä erittäin huolellisesti rakennettu, että ainakin ilmavuotojen ja eristeiden osalta asiat pitäisivät olla kunnossa. Lisäksi talo sijaitsee etelärinteessä, eli loppukeväästä aurinko lämmittää vähän liikaakin.

Jos tuon Nilanin säästöpotentiaalia miettii, niin olen aika vahvasti siinä uskossa, että kun parhaimman mahdollisen regeneratiivisen LTO-koneen (n. 75% vuosihyötysuhde) tilalle vaihdetaan Nilan E -sarjan PILP, niin lämmityskuluista on oikealla käytöllä/säädöillä mahdollista leikata vielä muutama tuhat kilowattituntia pois - siis vuosittaisesta sähkölaskusta ja kun talossa ei ole muita lämpöpumppujärjestelmiä. Tätä taustaa ja oman taloni sähkökulutusta vasten voisin kuvitella, että teillä täytyisi mennä reilusti alle 20000 kWh/v - varsinkin jos vielä takkaakin lämmitellään joka toinen päivä.

Voisit siis lähteä liikkeelle kertomalla Nilanin nykyiset asetukset. Näytä Data -valikon lukemat voisit kertoa myös. Eikä haittaisi vaikka laittaisit vähän speksejä/kuvia talostasi, niin voi arvioida minkä verran sähköä pitäisi kulua vuositasolla. Missäpäin talosi sijaitsee jne. Kuka rakentanut, onko esim. ilmatiiveyteen kiinnitetty rakennusaikana huomiota, eristeet asennettu huolellisesti, yms.

Ei tuo Nilan mikään kaikkein helpoin kampe ole ja siinä on muutamia puutteita, mutta toisaalta ei todellakaan sellainen energiasyöppökään miltä se tällä hetkellä sinusta vaikuttaa. Vedähän vähän happea välillä, kyllä se tästä! :)
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

ekis sanoi:
Myy äkkiä pois ja vaihdat maalämpöön tai sitten hommaat ilmalämpöpumpun nilanin kaveriksi.

Toisaalta talon koko alkaa olemaan PILP:lle sopiva. Tietenkin sopii kysyä miksi vanhemman sukupolven PILP kun ainakin energiataloudellisesti parempiakin on jo tarjolla (ilmeisesti melkein samaan hintaan esim. EWA). OK, sähkäri oli suositellut, mutta mistä lähtien sähkärit ovat olleet oikea taho vastaamaan talon päälämmitysjärjestelmän suunnittelusta/valinnasta? Samaan hengenvetoon kuitenkin, että ei tuo Nilankaan pitäisi olla huono valinta tuon kokoiseen taloon - etenkään jos varaavan takan lämmittäminen ei ole kallista.

Jos menee vielä jatkossakin 32000+ kWh vuodessa, niin sitten olen samaa mieltä notta selkeästi maalämmön paikka! :)
 
P

paavopesusieni

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

Tässä muuten olisi nämä kysytyt asetukset, semmoisen pistin kyllä merkille että aamu ei ollut erikoisemmin "lämpimän tuntuinen" siihen nähden että takka hehkuisi punaisena jos ei olisi valkoinen. Siis meinaan että 30 neiliön olohuoneen keskellä ei huomaa onko tuo takka ollut päällä vai. Ennen se lämmitti niin että makuuhuoneessa piti ottaa peitto pois ja nyt se on vaan kuuma 2,5 m korkea ja 1,4 m leveä kivi joka pihisee lömpöä enää metrin päähän????? Olohuone ja keittiö on muuten 4 metriä korkea vaikka talo on yhdessä tasossa. Muut tilat normaaleja Lämpövuotoihin tai eristeiden puutteeseen en usko koska sen verran tarkassa syynissä tämä talo on ollut rakennusvaiheessaan itseni ja muiden puolesta. Vetoa tai ilmastoinnin aiheuttamaa sukkien pyörimistä en myöskään ole havainnut. Taidanpa vetäistä röökin palamaan sisällä ja katson miten savu käyttäytyy. Eukko kun meni jo töihin ja kääntäisi niskat sellaisesta..

PÄÄNÄYTTÖ
- Lämpö
- >2<
- 19 c

VIIKKO-OHJELMA
- OFF

KESKUSLÄMMITYS
- toiminta lämmitys
- meno min 20 c
- meno max 40 c
- käyrä 2
- siirtymä 0 c
- pumppu talvi

LÄMMIN VESI
- Sähkö vast T11 30 c
- Kompres T12 45 c
- Kompres Max T12 67
- Priorit vesi

VIILENNYS
- Lämpötil asetus +1
- puhallus ISO OFF

ILMANVAIHTO
- I Talvi
- Käyrä min 25
- käyrä max 35
- komp min OFF
- Talvi pien OFF

LÄMPÖTIL. SÄÄTÖ
- Kesä Min 14
- Talvi min 16
- Kesä >12 c

ETÄKYT. KÄYTTÖ
- Käyttö molemmat
- Aika 0000
- teho 4
- Lämpötila 23 c


NÄYTÄ DATA
- nykytila odota
- Huone T15 23c
- Ulkoilma T1 -9c
- Vesi T11 46c
- Vesi-ala T12 45c
- Meno T14 33c
- Lauhdutin T5 0c
- Tulopuh teho 0
- Poistopuh teho 2
- Softat 1.32 ja 1.02
- tyyppi VP 18cek

Etupaneelin valo ei pala -> tällä hetkellä

Kiitos jo etukäteen kommenteista. Viha jo vähän laski kun ajattelin että jos täältä saisi vähän toivoa elämään.
 

Vapor

Jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

paavopesusieni sanoi:
PÄÄNÄYTTÖ
- Lämpö
- >2<
- 19 c

VIIKKO-OHJELMA
- OFF

KESKUSLÄMMITYS
- toiminta lämmitys
- meno min 20 c
- meno max 40 c
- käyrä 2
- siirtymä 0 c
- pumppu talvi

LÄMMIN VESI
- Sähkö vast T11 30 c
- Kompres T12 45 c
- Kompres Max T12 67
- Priorit vesi

Kiitos jo etukäteen kommenteista. Viha jo vähän laski kun ajattelin että jos täältä saisi vähän toivoa elämään.

On sulla masiiiiiiiiviset kulutukset. Meillä 212m2 650m3 Nilan ja pitkän ajan keskiarvo on ollut 11MWh/a läämitykseen ja nyt kun yläkerrassa on ILP on lämmitykseen mennyt 12kk aikana alle 9MWh.

Mutta asiaan. Minulla on vanhempi softa ja laite, joten näytöt eivät täysin vastaa sinun näyttöjä.
Päänäytön 19 c tarkoittaa sitä, että puhalla lämmintä ilmaa suoraan harakoille. Sen pitää lämmityskaudella olla niin korkea, että kompressori käy 24/7, eli laita siihen tavoitteeksi 27.

Keskitalvella vesi kannataa ensisijaisesti lämmittää sähköllä koska kompuran hyötysuhde on ilman lämmittämiseen parempi, eli:

LÄMMIN VESI
- Sähkö vast T11 30 c <= tähän vaikka 58
- Kompres T12 45 c
- Kompres Max T12 67
- Priorit vesi


Lattioihin sulla menee hehkuvan kuumaa vettä.
KESKUSLÄMMITYS
- toiminta lämmitys
- meno min 20 c <-tähän talvella 26
- meno max 40 c <- tähän 28


Sopivat löytyy kokeilemalla, mutta omassa lukaalissani en koskaan taritse tuota korkeampaa lämpöä.

Kandee laittaa poistoputkeen lämpömittari ja seurailla sitä. Sillä tavalla olen omat säätöni hakenut kohdilleen. Eli huomasin juurikin tuon, että vettä ei kannata kompuralla talvella lämmittää. Kun ulkona on +5 niin sitten se jo kannataa...siis meidän talossa, mutta ei välttämäti teillä.
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

paavopesusieni sanoi:
Semmoisen pistin kyllä merkille että aamu ei ollut erikoisemmin "lämpimän tuntuinen" siihen nähden että takka hehkuisi punaisena jos ei olisi valkoinen. Siis meinaan että 30 neiliön olohuoneen keskellä ei huomaa onko tuo takka ollut päällä vai. Ennen se lämmitti niin että makuuhuoneessa piti ottaa peitto pois ja nyt se on vaan kuuma 2,5 m korkea ja 1,4 m leveä kivi joka pihisee lömpöä enää metrin päähän????? Olohuone ja keittiö on muuten 4 metriä korkea vaikka talo on yhdessä tasossa.

PÄÄNÄYTTÖ
- Lämpö
- >2<
- 19 c

NÄYTÄ DATA
- nykytila odota
- Huone T15 23c
- Vesi T11 46c
- Vesi-ala T12 45c
- Lauhdutin T5 0c

Etupaneelin valo ei pala -> tällä hetkellä

Jep, eli Vaporia kompaten: päänäytön lämpötilapyynti täytyy olla lämmityskaudella kaikissa tilanteissa korkeampi kuin huoneessa vallitseva lämpötila T15. Lämpötila-anturi sijaitsee tuon CTS-600 säätimen sisällä, eli ei saisi olla sellaisessa paikassa, mihin aurinko voi paistaa suoraan. Jos T15 nousee korkeammaksi kuin huonelämpötila, niin kompura sammutetaan mikäli käyttövettä ei tarvi lämmittää. Näinhän teillä on käynyt ja kun lämpimän käyttöveden kulutus on pientä, niin kompressori käy vain lyhyen aikaa vuorokaudesta. Muun aikaa laite on sitten pukannut ulkoilman sellaisenaan huonetiloihin ==> sähköyhtiö enemmän kuin tyytyväinen. Lämmityskaudella ledi täytyy tosiaan palaa jatkuvasti ja Näytä Data -valikon nykytilassa ei missään nimessä saa lukea Odota (=kompressori on pois päältä). Ainoa poikkeus tähän, että jos kevätaurinko paistaa niin kovasti, että sisätiloja olisi syytä viilentää. Tällöin olen ainakin itse kokenut, että on hyvä jos kompura sammuu ja tuloilma viilenee.

Lauhduttimen T5 lämpötilan perusteella voit hieman arvioida, että kuinka lämpimänä tuloilma tuodaan tiloihin. Tuosta arvosta kun vähentää sellaiset 5 C pois, niin on aika lähellä sitä mitä tuloventtiileistä pukkaa. Nyt kun pakkaset ovat kiristyneet, niin korkeassa tupakeittiössä tuloventtiileiden jääkylmä raskaampi ilma valuu suoraan lattiatasoon ja takan ympäriltä lämmennyt kevyempi ilma nousee katonrajaan aiheuttaen voimakkaan kerrostuman. Vähän sama asia kuin jos saunassa on poisto katossa ja tuloilma ulkoa lauteiden alle - päät paistuu, mutta jalat palelee. Tämän vuoksi takan lämpökään ei oikein tunnu huonetilassa.

Tuloilman kautta tehtävä lämmitys ei ole paras mahdollinen korkeisiin huonetiloihin, koska ilma pyrkii kerrostumaan. Ja sitähän Nilan E9 nimenomaan tekee, eli lämmittää suorasähköllä lattiaveden, mutta kompressorin tuottamaa lämpöä jaetaan ainoastaan käyttöveteen sekä (ylilämpimään) tuloilmaan. Itse olen varmistanut tuloilman sekoittumisen siten (OH myös viistosti korkeaa tilaa 2,6 m -> 3,3 m), että pyrin pitämään poistoventtiileillä varustettujen tilojen väliovet kiinni (yläkerrassa KHH ja KH/WC). Näin ilma siirtyy tupakeittiöstä sekä makuuhuoneista poistoventtiileillä varustettuihin tilohin ainoastaan oviaukkojen alta. Lisäksi olen hifistellyt välioviin tiivisteet sivuille sekä yläreunaan, joten ovien ollessa kiinni on ilmalla ainoa vaihtoehto siirtyä oviaukkojen alta. Noh tuossa on omat haasteensa (karmissa olevia salvan vastakappaleita piti siirtää), että ei ainakaan lähtökohtaisesti kannata lähteä tuolle linjalle. :) Toisaalta ovet eivät enää "rämise", että oli tuosta muitakin positiivisia vaikutuksia. Lämpökameran perusteella homma tosiaankin toimii, mutta että onko sillä oikeasti mitään merkitystä käytännön kannalta on sitten asia erikseen...

Lattian menovesi kannattaa toki pitää mahdollisimman alhaisena, mutta tietenkin niin että lattiat ja huoneilma eivät mene liian kylmiksi. Ehkä et pääse niin alas kuin Vapor, mutta kuitenkin. Ja siis pääsyy huimaan sähkönkulutukseesi on se liian alhainen huonelämpötilapyynti, että keskity näin alkuun siihen.
 
P

paavopesusieni

Vieras
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

Kiitos neuvoista, lisääkin otetaan vastaan. Annan masiinan tasautua vähän aikaa ja katson uuden tuntikulutuksen kotvan päästä. Raportti tulee tänne. On muutaman vihreäselkäisen väärtti jos edes 30% tippuu pois.
 

roots

Hyperaktiivi
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

Ooops onpas lukemat.
Tulee muuten aikamoinen E-luku jos tuosta kulutuksesta sitä koittaa laskea 1,7*32000/150=360>kwh/m2...
aikasen massiivinen, oliskohan nyt joku vuotopaholainen jossain, lämpösellainen meinaan... eihän nyky villakasoissa muuten noin voi olla.
Onko ullakolla villaa? ;)
Tai sitten joku Watsoni tarkistamaan, ettei mittarissa olis häikkää!
 
P

paavopesusieni

Vieras
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

No nih. Uusilla asetuksilla on menty nyt 2 tuntia ja kulutus on tippunut viidestä neljään kW/h eli 20% ! Lisäksi tuo on mitattu heti uusien säätöjen jälkeen joten saa nähdä mitä tapahtuu kun vekotin "stabiloituu" Sisätiloissa on tapahtunut semmoinen muutos että takan hehku on palannut ja täällä on ns. hemmetin kuuma sisällä. Jos seinän termareita säätää pienemmälle säästyykö sähköä vai rouskiiko se samalla tavalla. Meinaan aika pienelle pitäisi jo säätää ettei ihan munasillaan tarve olla. Emäntä toki joutaisi alasi juoksennella. (en ole vielä niihin koskenut)
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

paavopesusieni sanoi:
Annan masiinan tasautua vähän aikaa ja katson uuden tuntikulutuksen kotvan päästä. Raportti tulee tänne.

Joo no tunnin kulutuksesta ei kannata vielä päätellä liikoja. Päiväkin on aika vähän. Itse ruukaan ottaa lukemia/muuttaa säätöjä viikon välein. Netistä löytyy paikallisen lentokentän keskilämpötilat halutulle aikavälille yms. Sellainen on aika hyvä mittari kun jakaa sähkön päiväkulutuksen lämmitystarveluvulla. Lentokentän tiedoistakin tuon luvun saa, mutta esim. sivusto mistä itselleni haen näyttää fahrenheitteina ja erillä "pohjaluvulla". No exceliin on helppo laittaa muuntokaava.
 
A

apophis

Vieras
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

Paljonko pakkasta nyt ulkona? Jos joku -10 tai enempi niin saattaa se 4kw tehoa mennä kohta väkisin että talo pysyy lämpimänä.
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

paavopesusieni sanoi:
Sisätiloissa on tapahtunut semmoinen muutos että takan hehku on palannut ja täällä on ns. hemmetin kuuma sisällä. Jos seinän termareita säätää pienemmälle säästyykö sähköä vai rouskiiko se samalla tavalla. Meinaan aika pienelle pitäisi jo säätää ettei ihan munasillaan tarve olla.

Jep jep, eli nyt sitten tarvisi saada lämpökäyrä kohdilleen!

Periaate siis sellainen, että ulkolämpötilan vaihdellessa huonelämpötila pysyisi vakiona. Tämä hoituu sopivalla käyrän kaltevuudella (ilmesesti ne numeroidut käyrävaihtoehdot). Siirtymä-asetuksella sitten määrität sopivan huoneilman "minimilämpötilan", eli että onko esim. aamuisin olohuoneessa esim. +21 vai +23 C. Nämähän ovat niitä henkilökohtaisia mieltymyksiä. Toisessakin ketjussa tuli samaa asiaa sivuttua, eli vääntelet vaikka keittiöstä ja olohuoneesta termarit täysille, niin aamuisin näet mihin huonelämpötilaan käyrän mukaisesti säätyvällä menoveden lämpötilalla päädytään (illalla elämisen johdosta tuppaa huonelämmöt nousemaan, niin aamuun mennessä tilanne stabiloituu). Takan pitäisi tietenkin olla kylmillään kun sopivaa lämpökäyrää metsästää. Sitten kun käyrä on sopiva, niin huonetermareilla estetään erilaisista lämpökuormista aiheutuva liian korkea huonelämpö.

Tulisijan sopiva käyttö lienee jonkinasteinen taiteenlaji. Jos lämmität liikaa, niin huoneilma voi nousta epämiellyttävän korkeaksi. Pahimmassa tapauksessa Nilanin kompurakin menee pois päältä ja taas tuloilma raakana sisään. Myös lattia voi kyseisestä tilasta mennä hieman kylmäksi (huoneilma jatkuvasti termareiden asetusta korkeampi, jolloin lattiapiirit pysyvät kiinni). Huoneen peruslämmön pudottaminen alemmaksi mahdollistanee takan reilumpaa käyttöä ilman, että sisäilma menee liian kuumaksi, mutta lattia saattaa mennä liian kylmäksi. Käytännössä varmaan jonkinasteinen huonelämpötilan hummaaminen on takan käytön yhteydessä hyväksyttävä.

Niinhän sitä sanotaan, että kun huoneilman lämpötilaa pudottaa asteella, niin lämmityskustannukset putoavat 5 %. Että kyllä lämpökäyrällä ja termareilla on merkitystä.
 
P

paavopesusieni

Vieras
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

No noon. Uusilla asetuksilla on nyt vedetty kotvan aikaa ja takka on pidetty sammuksissa.

Sähkönkulutusta en ole vielä ehtinyt mitata ilman takkaa ja stabiililla pakkasella kun on nyt tuota poukkoulua säässä ollut.

Mutta mutta suurempi ihmettelyn asia on se että nyt täällä on kovin viileää. Termostaatit on väännetty nyt aamulla melkein täysille mutta hetken toki kestää että auttaa asiaan.

Kummempi juttu on että tuo itse laite on alkanut pitää melkoista elämöintiä. Käsitin että paneelin valon tulisi palaa koko ajan mutta tässä se sammuttaa ja sytyttää sen edes takaisin naksahduksen ja "korahdus" äänien kera.

Etupaneelissa on pyyntö nyt 29, lämmitys ja >2<

Näytä data valikko kertoo seuraavaa

- Tila lämmitys
- huone t15 23
(tämä lämpötila siis sama kuin sen tilan jossa paneeli eli toi T15 on? Outo tuo että lämpö on muka sama kuin viimeksi koska lattialämpö on selkeästi laskenut siinä tilassa ja ihan pers tuntumalta voi sanoa että on siellä ainakin 2 astetta viileämpää kuin ennen. Pitääkin ostaa siirrettävä mittari)
- Ulkoilma T1 -10

Vesi T11 64
Vesi T12 64
(ennen säätöjä olivat - Vesi T11 46c ja Vesi T12 45c)

Meno T14 28

Seuraavat muuttuivat silmissä riippuen paloiko valo vai ei. Se meni tahtia 10 min päällä 10 min pois??.

Lauhdutin TS 31 - 58 (eli lämmitti itseään 10 minuutin välein)
Tulo teho 0 - 3 (pompi 10 min välein)
poisto teho 2
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

paavopesusieni sanoi:
Mutta mutta suurempi ihmettelyn asia on se että nyt täällä on kovin viileää. Termostaatit on väännetty nyt aamulla melkein täysille mutta hetken toki kestää että auttaa asiaan.

- Ulkoilma T1 -10
- Meno T14 28

Lämpökäyrän säätäminen ei ole hätäisen miehen hommaa, eli ainakin puoli vuorokautta kannattaa odotella säätömuutoksen vaikutusta, mieluummin ehkä vuorokausi. Ehkäpä tuo +28 C menovesi -10 C ulkoilmalle on kuitenkin hieman liian pieni. Mutta säädä käyrää vasta sitten kun saadaan tuo tuloilmapuoli kuntoon.

paavopesusieni sanoi:
- huone t15 23
(tämä lämpötila siis sama kuin sen tilan jossa paneeli eli toi T15 on? Outo tuo että lämpö on muka sama kuin viimeksi koska lattialämpö on selkeästi laskenut siinä tilassa ja ihan pers tuntumalta voi sanoa että on siellä ainakin 2 astetta viileämpää kuin ennen. Pitääkin ostaa siirrettävä mittari)

Jep, T15 on sen paneelin sisällä. Siinä paneelin ääressä kun vähän aikaa räpeltää, niin huoneanturin lukema nousee helpostikin pari astetta. Ainakin meillä anturi näyttää myös jatkuvasti n. 1 asteen verran liikaa. Tämä siis ledin syytä, eli palaessaan lämmittää paneelia tuon asteen verran. Mielestäni suunnitteluvirhe.

paavopesusieni sanoi:
Kummempi juttu on että tuo itse laite on alkanut pitää melkoista elämöintiä. Käsitin että paneelin valon tulisi palaa koko ajan mutta tässä se sammuttaa ja sytyttää sen edes takaisin naksahduksen ja "korahdus" äänien kera.

Vesi T11 64
Vesi T12 64
(ennen säätöjä olivat - Vesi T11 46c ja Vesi T12 45c)

Seuraavat muuttuivat silmissä riippuen paloiko valo vai ei. Se meni tahtia 10 min päällä 10 min pois??.

Lauhdutin T5 31 - 58 (eli lämmitti itseään 10 minuutin välein)
Tulo teho 0 - 3 (pompi 10 min välein)
poisto teho 2

Jopas siellä vastustaa. Noiden arvojen perusteella näkee suoraan, että tuloilmapuolella on isosti häikkää. Hyvin todennäköisesti raitisilmakanava on tukossa syystä tai toisesta. Kun lauhdutin ei saa ilmaa, niin käyttövesi lämpeää todella nopeasti hyvin korkeaksi. Tämän jälkeen alkaa myös lauhduttimen lämmöt nousta taivaisiin kun energiaa ei saada siirrettyä mihinkään.

Laitteessa on turvarajat ainakin käyttöveden maksimilämmölle, mutta muistaakseni myöskään lauhduttimen lämpö ei saa nousta liian korkeaksi. Nyt siis tulee jompi kumpi raja vastaan, mutta todennäköisesti silti lauhduttimen, vaikka käyttövesikin on lähellä asettamaasi ylärajaa:

- Kompres Max T12 67

Tuo muuten kannattaa nostaa korkeammaksi, itselläni +80 C. Käytännössä vaikuttaa vain kesällä, eli viilennyksen yhteydessä ei tule niin helpolla raja vastaan.

Mutta takaisin varsinaiseen ongelmaan. Lauhdutin siis ylilämpeää ja siksi kompura pätkii 10 minuutin välein. Samoin tulopuhallin pitää melkoista metakkaa, koska kierrokset nousevat aivan liian korkeiksi. Tukoksen vuoksi rupellille ei tule "vastapainetta", eli se ns. "haukkoo tyhjää". Vähän niinkuin moottoriveneen potkuri kun se on liian lähellä veden pintaa.

Lauhduttimen liian korkeaan lämpötilaan veikkaan syyksi raitisilmakanavan säleikköä, joka on tukossa. Tsekkaa onko ritilä huurtunut umpeen. Mikäli hyttysverkko on unohtunut paikoilleen, niin ota se pois - tulee käyttää vain kesällä/syksyllä. Meillä oli viime talvena ulkosäleikön huurtumisongelmaa. Kun ilmanvaihto oli suurella ja säleikön takana heti 160 mm putki, niin ilmavirta oli liian suuri. Kuutioin homman olevan siten, että säleikön sisäpuolelle alkoi muodostumaan alipaine ja samalla ulkopuolelle ylipaine. Kun ulkoilman suhteellinen kosteus on lähellä kastepistettä, niin tuo pieni paineen muutos sai suhteellisen kosteuden nousemaan kastepisteeseen, jonka jälkeen säleikkö alkoi huurtumaan umpeen. Siitä sen huomasin kun laite alkoi pitämään älytöntä meteliä (tulopuhaltimen kierrokset taivaissa). Tänä talvena olen pitänyt ilmanvaihtoa pienemmällä ja ei ole ollut ongelmia huurtumisen kanssa. Toki tuo 160 mm putki pitäisi muuttaa 200 mm halkaisijalla olevaksi metrin parin matkalta. Ja tietenkin 200 mm putken alkupäähän isompi säleikkö. Näin ilmavirta pienenee eikä huurru niin herkästi.

Tsekkaappa myös laitteen suodattimet. Nehän tulee imuroida 3 kk välein ja vaihtaakin vähintään vuoden välein.
 
A

apophis

Vieras
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

Onko kanavat varmasti asennettu oikein, että ei ole pahimmillaan poisto tulon paikalla? On nuita lipsahtanut ammattimiehen asentamana niinkin pahasti väärin.
 

fatmama

Jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

Mä olen tyytyväinen PILP:iin! Asutaan ihan Etelä-Suomessa, huoneistoala 134, 1-krs, kuutiot 530. Takkaa poltellaan joka päivä, jopa kahdesti. Lämmityksenä vesikierto lattiassa. Pakkaset paukkuu... nyt tasan puoli vuotta asuttu ja kulutus on n. 7000kW. Suuri kiitos kuuluu Arvikselle ja tälle foorumille, jonka avulla olen saanut meidän talon säädöt kohdilleen ;D.

Kyllä se siitä!
 

Janos

Vakionaama
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

fatmama sanoi:
Mä olen tyytyväinen PILP:iin! Asutaan ihan Etelä-Suomessa, huoneistoala 134, 1-krs, kuutiot 530. Takkaa poltellaan joka päivä, jopa kahdesti. Lämmityksenä vesikierto lattiassa. Pakkaset paukkuu... nyt tasan puoli vuotta asuttu ja kulutus on n. 7000kW. Suuri kiitos kuuluu Arvikselle ja tälle foorumille, jonka avulla olen saanut meidän talon säädöt kohdilleen ;D.

Kyllä se siitä!

Paljonkos puita polttelet vuodessa takassa?
 
S

sam123

Vieras
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

fatmama sanoi:
Mä olen tyytyväinen PILP:iin! Asutaan ihan Etelä-Suomessa, huoneistoala 134, 1-krs, kuutiot 530. Takkaa poltellaan joka päivä, jopa kahdesti. Lämmityksenä vesikierto lattiassa. Pakkaset paukkuu... nyt tasan puoli vuotta asuttu ja kulutus on n. 7000kW. Suuri kiitos kuuluu Arvikselle ja tälle foorumille, jonka avulla olen saanut meidän talon säädöt kohdilleen ;D.

Kyllä se siitä!

Olet siis tyytyväinen puulämmitykseen. Hyvällä IV-koneella olisit vielä tyytyväisempi.

"älä hauku väärää puuta"
 

fatmama

Jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

Ollaan asuttu vasta puoli vuotta enkä osaa sanoa kuutioita yhtään, kun en osaa arvioida... Pari kolme pesällistä päivässä näin kylmällä. Aloitin takan polton heti syksyllä eli meillä ei ole lattialämmitys päällä ollenkaan oh/keittiö, koska takka hohkaa. Makuuhuoneetkin harvoin päällä.
Meillä on omat "ilmaiset" puut, joten voi huoletta poltella... Lämpötilan pyynti on 27, ettei takan lämpö ohita ja kompura sammu.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

sam123 sanoi:
Hyvällä IV-koneella olisit vielä tyytyväisempi.

Parhaista parhainkin roottori tarvitsee runsaasti jälkilämmitystä, ainakin erään mlp omistajan mukaan.... eikä tuota väittämää ole syytä epäillä.
Joten tyyytyväisyys ei olekaan näköjään IV-koneesta kiinni.

sam123 sanoi:
Olet siis tyytyväinen puulämmitykseen.
"älä hauku väärää puuta"

Onhan niitä semmoisiakin paukkupäitä että rakentavat kaksi takkaa eivätkä sitten raski polttaa puita pesässä. On kuulemma liian kallista.
 
P

paavopesusieni

Vieras
Nyt on uudet arvot ja tulokset kasassa

Tervehdys

Selattuani lukemattoman määrän eri kirjoituksia tältä foorumilta sain aseteltua seuraavan kokoonpanon jota olen seurannut

PÄÄNÄYTTÖ
- Lämpö
- >1<
- 29 c

ETÄKYTKIN KÄYTTÖ
- off

VIIKKO-OHJELMA
- OFF

KESKUSLÄMMITYS
- toiminta lämmitys
- meno min 27 c
- meno max 28 c
- käyrä 1
- siirtymä 0 c
- pumppu talvi

LÄMMIN VESI
- Sähkö vast T11 30 c
- Kompres T12 45 c
- Kompres Max T12 80
- Priorit tulopuh

VIILENNYS
- Lämpötil asetus +1
- puhallus ISO OFF

ILMANVAIHTO
- I Talvi
- Käyrä min 25
- käyrä max 35
- komp min OFF
- Talvi pien OFF

LÄMPÖTIL. SÄÄTÖ
- Kesä Min 14
- Talvi min 16
- Kesä >12 c

NÄYTÄ DATA
- nykytila lämmitys
- Huone T15 24c
- Ulkoilma T1 -19c
- Vesi T11 66c
- Vesi-ala T12 65c
- Meno T14 28c
- Lauhdutin T5 59c
- Tulopuh teho 4
- Poistopuh teho 1
- Softat 1.32 ja 1.02
- tyyppi VP 18cek

tuloilman lämpotila huoneeseen = 18,9 astetta (lähin rööri laitteelta) ja 20,3 kaukaisin.

Lopputulema on suorastaan loistava sähkönkulutuksen kannalta. Ilman takkaa on näillä 19 asteen pakkasilla kulutus ollut 1,529 kWh ja pienemmällä 10 asteen kelillä oudot 0,4 kWh !!?? tunnissa. Jotenkin oudoksuttaa että kulutus tippuisi tuommoiseksi mutta uskottava se kai on kun mittari niin sanoo. (alunperin mietin voiko se olla rikki kun kulutus oli tosiaan tuo 5-8kw tunnissa) Tässä on nyt jo muutama päivä mitailtu.

Mietin miksi tuloilmaa pumpataan sisään noin kovin. Tulo on 4 ja meno 1. Tuntuisi tulevan ylipainetta tupaan. Luin että tämä voisi viitata tukokseen tuloimaputkessa mutta se on kyllä ihan ok rööri siihen asti kun nään ja suodattimille se hönkii masiinan avatessa reilusti kylmää ilmaa. (ihan sammuksissa vapaa) Kun noita virtauksia ihan käsipelillä arvelin niin poisto imi aika tehokkaasti ilmaa kun taas tuloventtiili hönki sitä hiljakseen. Numerot kertoisi toisin. Voiko olla vikkaa. Suodattimet on ok joten niissä ei mitään ole. Eli sähkön kulutus on nyt ok tasolla ja lämmin vesikin riittää hyvin lutrata mutta voiko tossa olla nyt vielä jotain pielessä? Nyt jos tätä keliä olisi 365 päivää kulutus olisi 13300kWh vuodessa joten vähän parempi kuin se alkuperäinen yli 40 000 tahti..

Lähtötilanteen alkuperäis asetukset tässä alla -> älä vaan käytä näitä.

PÄÄNÄYTTÖ
- Lämpö
- >2<
- 19 c

VIIKKO-OHJELMA
- OFF

KESKUSLÄMMITYS
- toiminta lämmitys
- meno min 20 c
- meno max 40 c
- käyrä 2
- siirtymä 0 c
- pumppu talvi

LÄMMIN VESI
- Sähkö vast T11 30 c
- Kompres T12 45 c
- Kompres Max T12 67
- Priorit vesi

VIILENNYS
- Lämpötil asetus +1
- puhallus ISO OFF

ILMANVAIHTO
- I Talvi
- Käyrä min 25
- käyrä max 35
- komp min OFF
- Talvi pien OFF

LÄMPÖTIL. SÄÄTÖ
- Kesä Min 14
- Talvi min 16
- Kesä >12 c

ETÄKYT. KÄYTTÖ
- Käyttö molemmat
- Aika 0000
- teho 4
- Lämpötila 23 c


NÄYTÄ DATA
- nykytila odota
- Huone T15 23c
- Ulkoilma T1 -9c
- Vesi T11 46c
- Vesi-ala T12 45c
- Meno T14 33c
- Lauhdutin T5 0c
- Tulopuh teho 0
- Poistopuh teho 2
- Softat 1.32 ja 1.02
- tyyppi VP 18cek
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

sam123 sanoi:
Olet siis tyytyväinen puulämmitykseen. Hyvällä IV-koneella olisit vielä tyytyväisempi.

En usko, nimittäin käyttövesi voisi olla aika vilpoista. ;)

Ahkeralle takan käyttäjälle lämmitystarpeeltaan kohtuullisen kokoiseen taloon voi "vanhempikin" PILP olla aivan hyvä ratkaisu, niin kuin esim. fatmama:n kohdalla näyttää olevan. Lisäksi jos tuloilman viilennys riittää kattamaan kesän viilennystarpeet, niin vaihtoehto voi olla jopa se paras mahdollinen.

Tärkeintä kai olisi löytää se omiin tarpeisiin sopivin laite.
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nyt on uudet arvot ja tulokset kasassa

paavopesusieni sanoi:
KESKUSLÄMMITYS
- meno min 27 c
- meno max 28 c
- käyrä 1
- siirtymä 0 c

Tämän osalta joudun turvautumaan maalaisjärkeen, koska meidän laitteesta puuttuu tuo keskuslämmityspuoli. Uskoakseni tuollaiset menopuolen min ja max arvot estävät lämpökäyrän vaikutuksen menoveden lämpötilaan melkeinpä täysin. Veikkaisin, että arvot pitäisivät olla esim. min +25 C (kesälläkin lämmitettäisiin märkätilojen lattioita) ja max vähän talosta riippuen välillä +35 ... +45 C (eli kovilla pakkasilla ei lattiaan päästetä tuota kuumempaa vettä).

Nyt kun teillä ilmeisesti kuitenkin on huonelämpötila sopiva, niin ainoa selitys, että takkaa lämmittämällä saat korvattua tuon lattialämmitysveden rajoituksen aiheuttaman lämmitystehovajeen?

Toisaalta jos tarkoitus on kylmemmillä keleillä hoitaa puuttuva lämmitysteho takkaa lämmittämällä, niin rajoittamalla menovesi tiettyyn arvoon käy niin, että tavallaan ohjaa lämmittämään puulla sopivasti, koska kun lämmitystehon raja tulee vastaan, niin huonelämpötila alkaa laskemaan -> isäntä laittaa takkaan tulet. ;)

paavopesusieni sanoi:
LÄMMIN VESI
- Kompres Max T12 80

NÄYTÄ DATA
- Lauhdutin T5 59c
- Tulopuh teho 4
- Poistopuh teho 1

tuloilman lämpotila huoneeseen = 18,9 astetta (lähin rööri laitteelta) ja 20,3 kaukaisin.

Ei toimi vieläkään oikein, lauhduttimen lämpötila on aivan liian korkea. Jostain syystä tuloilmapatterin läpi ei virtaa ilmaa. Tämän näkee lauhduttimen lämpötilasta (+59 C) ja sitten vielä tuloventtiilien lämpötilat pitäisivät olla tuollaisella lauhduttimen lämpötilalla luokkaa +45 ... +50 C. Nythän ne ovat aika lähellä huoneen lämpötilaa. Kompura pysyy nyt päällä siksi, koska nostit käyttöveden maksimirajaa sinne +80 asteeseen (se aiempi +67 C aiheutti pätkimisen).

Koskapa syy ei ollut ulkoilmaritilässä eikä suodattimissa, niin jäljelle jää kaksi vaihtoehtoa; joko tulopuhallin ei pyöri (puhallin sökö, piuha irti/poikki, tms.) tai sitten koneelta huoneisiin lähtevä tuloilmakanavisto on tukossa. Sähköähän tuo voi jonkin verran säästää, mutta ei varmasti mikään ideaalinen tilanne, että huoneisiin ei tule korvausilmaa venttiileistä.

Kannattaa muuten vielä tarkistaa apophiksen esittämä vaihtoehto, eli ettei siis vain olisi käynyt niin, että kanavistot olisi liitetty väärin paikkoihin. Nimittäin tässä uudemmassa E-mallissa kanavajärjesteys on muuttunut, eli jos on epähuomiossa luettu vanhemman mallin asennusopasta, niin... :)

paavopesusieni sanoi:
Ilman takkaa on näillä 19 asteen pakkasilla kulutus ollut 1,529 kWh ja pienemmällä 10 asteen kelillä oudot 0,4 kWh !!?? tunnissa. Jotenkin oudoksuttaa että kulutus tippuisi tuommoiseksi mutta uskottava se kai on kun mittari niin sanoo. (alunperin mietin voiko se olla rikki kun kulutus oli tosiaan tuo 5-8kw tunnissa) Tässä on nyt jo muutama päivä mitailtu.

Veikkaan, että menoveden säätömuutosten johdosta betonilaatta hiljalleen jäähtyy ja siksi kulutus on painunut noinkin alas. Tietenkin uusi, tiivis ja hyvin eristetty 125 m2 talo ei välttämättä hirveitä haukkaa muutenkaan - siis jos ikkunapinta-alaa on kohtuullisesti. Nyt kun vielä tuloilmakin näyttäisi olevan pois pelistä ja olet muutenkin pudottanut ilmanvaihtoa reilusti, niin tulee tietysti lisäsäästöä. Kyllä minusta tuntuisi, että tuollaisessa -19 C pakkasessa pitäisi normaali kulutus olla melkein tuplat tuohon mitattuun nähden (kun takkaa ei lämmitetä).

paavopesusieni sanoi:
...voisi viitata tukokseen tuloimaputkessa mutta se on kyllä ihan ok rööri siihen asti kun nään ja suodattimille se hönkii masiinan avatessa reilusti kylmää ilmaa. (ihan sammuksissa vapaa) Kun noita virtauksia ihan käsipelillä arvelin niin poisto imi aika tehokkaasti ilmaa kun taas tuloventtiili hönki sitä hiljakseen. Numerot kertoisi toisin. Voiko olla vikkaa. Suodattimet on ok joten niissä ei mitään ole. Eli sähkön kulutus on nyt ok tasolla ja lämmin vesikin riittää hyvin lutrata mutta voiko tossa olla nyt vielä jotain pielessä? Nyt jos tätä keliä olisi 365 päivää kulutus olisi 13300kWh vuodessa joten vähän parempi kuin se alkuperäinen yli 40 000 tahti..

Aiemmin meni sähköä aivan liian paljon ja nyt menee aivan liian vähän. :) Ei sillä etteikö tähän asti luetun perusteella olisi takan avulla edellytyksiä päästä esim. tuohon n. 13500 kWh vuositasolle, mutta parempi kun ei kuitenkaan vielä lupailla mitään. 100-varmasti on nimittäin laitteen toiminnassa vikaa ja sisäilman kosteuspitoisuus uhkaa nousta liian korkeaksi kun korvausilmaa ei saada riittävästi. Alipainetta tosin taitaa riittää vaikka naapureille jaettavaksi, eli siinä mielessä tilanne ei liene kriittinen (voimakas alipaine estää sisäkosteuden tunkeutumista eristeisiin ja aiheuttamasta kosteusvaurioita).

Joka tapauksessa vian metsästystä ei kannata viivytellä ja eiköhän se syykin löydy aika joutuin. Ainakin vaihtoehdot alkavat käydä vähiin.
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9 - 125M2 ja sähkönkulutus 32000kWh vuosi!!

Espejot sanoi:
Ja oppia käyttämään sitä laitetta...

Nimenomaan ja näiden PILPpien kohdalla asia vielä korostuu - etenkin Nilanin osalta...
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (asetukset löytyneet apua tarvittas vielä)

Sellainen juttu vielä, että kaivappa paavopesusieni huoltovalikosta asetetut ilmanvaihdon puhallinnopeudet eri puhallustehoille. Sieltä löytyy siis arvot poisto- ja tulopuhaltimille erikseen, eli yhteensä 8 eri kohtaa, joissa puhallinnopeudet ilmaistu prosentteina tyyliin välillä 20 ... 100 %.

Huoltovalikko ilmestyy listan alimmaiseksi kun pitää Enteriä ja Nuoli alaspäin -painikkeita pohjassa n. 10 sekuntia.
 
P

paavopesusieni

Vieras
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (asetukset löytyneet apua tarvittas vielä)

Arvis sanoi:
Sellainen juttu vielä, että kaivappa paavopesusieni huoltovalikosta asetetut ilmanvaihdon puhallinnopeudet eri puhallustehoille. Sieltä löytyy siis arvot poisto- ja tulopuhaltimille erikseen, eli yhteensä 8 eri kohtaa, joissa puhallinnopeudet ilmaistu prosentteina tyyliin välillä 20 ... 100 %.

Huoltovalikko ilmestyy listan alimmaiseksi kun pitää Enteriä ja Nuoli alaspäin -painikkeita pohjassa n. 10 sekuntia.

Tässäpä nämä

Tulo
1 = 23%
2 = 40%
3 = 65 %
4 = 100 %

meno
1 = 25%
2 = 45%
3 = 70 %
4 = 100 %

Tänään aamulla oli sitten tuo kauimmainen tuloilmaventtiili alkanut puskea sisälle 16,7 asteista ilmaa mutta pakkanenkin on tosin noussut. (mittari jäi siihen kiinni)
Tuo kompura tosissaan vielä napsuu kiinni ja auki (valo päälle valo pois) kunnon korahduksen kera. Ei täällä sisällä kylmä vieläkään ole mutta tieto on että ei ton tolleenkaan pidä toimia vaikka sähköä nyt säästyykin alkutilanteeseen nähden. Onko noista arvoista tietävälle jotain apua? Vai alanko purkaa kotelointia pumpun yläpään putkien ympäriltä?
 
A

Anzzi

Vieras
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (asetukset löytyneet apua tarvittas vielä)

Hei!

Muutimme tammikuun lopussa uutteen rivitaloon jossa neliöitä on 89m. Huoneistossa on kyseinen ec9 pumppu joka hoitaa vesikiertosen lattialämmityksen ja ilmanvaidon kanssa lämmityksen huushollissa. Ajankohtana kyseiseen laitteeseen tutustuminen ei ole mikään paras kun ulkona reilut -20c (etelä-suomi) Elikkä oisiko jollakin antaan suurin piirtein toimivat starti asetukset joilla kämppä pysyisi lämpimänä energia tehokkaasti? Vielä jos saisi jatkoa ajattelen eri vuoden ajoille omat säädöt.

Onko tässä viesti ketjussa ilmoitetut asetukset toimivat näille pakkasille?

paavopesusieni sanoi:
Tervehdys

Selattuani lukemattoman määrän eri kirjoituksia tältä foorumilta sain aseteltua seuraavan kokoonpanon jota olen seurannut

PÄÄNÄYTTÖ
- Lämpö
- >1<
- 29 c

ETÄKYTKIN KÄYTTÖ
- off

VIIKKO-OHJELMA
- OFF

KESKUSLÄMMITYS
- toiminta lämmitys
- meno min 27 c
- meno max 28 c
- käyrä 1
- siirtymä 0 c
- pumppu talvi

LÄMMIN VESI
- Sähkö vast T11 30 c
- Kompres T12 45 c
- Kompres Max T12 80
- Priorit tulopuh

VIILENNYS
- Lämpötil asetus +1
- puhallus ISO OFF

ILMANVAIHTO
- I Talvi
- Käyrä min 25
- käyrä max 35
- komp min OFF
- Talvi pien OFF

LÄMPÖTIL. SÄÄTÖ
- Kesä Min 14
- Talvi min 16
- Kesä >12 c

NÄYTÄ DATA
- nykytila lämmitys
- Huone T15 24c
- Ulkoilma T1 -19c
- Vesi T11 66c
- Vesi-ala T12 65c
- Meno T14 28c
- Lauhdutin T5 59c
- Tulopuh teho 4
- Poistopuh teho 1
- Softat 1.32 ja 1.02
- tyyppi VP 18cek
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (asetukset löytyneet apua tarvittas vielä)

paavopesusieni sanoi:
Tänään aamulla oli sitten tuo kauimmainen tuloilmaventtiili alkanut puskea sisälle 16,7 asteista ilmaa mutta pakkanenkin on tosin noussut. (mittari jäi siihen kiinni)
Tuo kompura tosissaan vielä napsuu kiinni ja auki (valo päälle valo pois) kunnon korahduksen kera. Ei täällä sisällä kylmä vieläkään ole mutta tieto on että ei ton tolleenkaan pidä toimia vaikka sähköä nyt säästyykin alkutilanteeseen nähden. Onko noista arvoista tietävälle jotain apua? Vai alanko purkaa kotelointia pumpun yläpään putkien ympäriltä?

Puhaltimien arvot tehdas-asetuksilla, eli niistä ei ainakaan tuloilman ongelmat johdu. Alla kuva Nilan E -sarjan kanavajärjestyksestä. Jäteilma siis katolle, ulkoilma pohjoisseinältä laitteelle, poistoilma likaisista tiloista kuten WC:t yms. ja tuloilma olkkareihin, makkareihin yms.

Luulin, että se kompurapuoli tuli kuntoon, mutta siis nähtävästi ei. Tuohon lienee vain yksi syy, eli tuloilmapatteri lämpeää liikaa.

Helpoin varmaan kun ensimmäisenä varmistat tulopuhaltimen toiminnan. Vaihdat vaikka ilmanvaihdon asetuksista väliaikaisesti käyttöön Jatkuva1. Tällä asetuksella tulo- ja poistopuhaltimet pitäisivät pyöriä valitun tehon mukaisesti. Päävalikosta laitat puhallustehoksi 1. Käväset kuuntelemassa minkälaista huminaa laite pitää kompuran lisäksi, eli pienillä puhallinnopeuksilla ei pitäisi kuulua muuta kuin kompuran pakastearkkumainen jurnutus. Tämän jälkeen menet huolto-valikkoon ja muutat ilmanvaihtoasetuksista pelkästään tulopuhaltimen prosenteiksi 1-teholle vaikka 50 %. Sitten uusi kuuntelutesti. Kyllä tuo 50 % pitäisi jo alkaa kuulumaan varsinkin jos kanava on tukossa. Jos ei vielä kuulu muutosta, niin nosta 100 % ja kuuntele vielä kerran. Jos äänet eivät muutu, niin todennäköisesti tulopuhallin ei pyöri. Muista palauttaa tuo tulopuhaltimen nopeus tehdasarvoon ja TALVI-asetukset takaisin. Lämpimän veden asetukset muuten saattavat muuttua samalla kun ilmanvaihto-moodista siirtyy toiseen.

Tämän jälkeen voisi selvitellä ovatko kanavat oikeassa järjetyksessä ja ettei ole mitään tukoksia.
 

Liitteet

  • Nilan_E_kanavajärjestys.png
    Nilan_E_kanavajärjestys.png
    27 KB · Katsottu: 2 232
P

paavopesusieni

Vieras
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (asetukset löytyneet apua tarvittas vielä)

No nih.

Arvioin ensin mahdollisuutta että laite on väärin kytketty. Tämän joudun tekemään ihan maalaisjärkeilemällä. Syy että tätä ei voi silmin todeta on se että laitteen yläosa on koteloitu ja pelkistä putkista en paljon kostuisi. Vintti olisi oikea paikka katsoa mutta siellä on putket villan alla. Jos katolle menevää ei lasketa.

Siis ainoa keino on pohtia.

Vasen etureuna eli vasen suodatin on jääkylmä ja tuloputki hönkii kylmää. Tämän täytyy olla siis "ulkoilma" ja oikein.

Sitten jää kolme putkea jäljelle. Mietin että kahden putken pitää imeä ilmaa ja kahden puhaltaa ilmaa. -> päätelmä siis on että sekä ulkoilma että poistoilma rööri imee ilmaa. Koska poistoilmaventtiilit imevät ilmaa niin että paperi jää kattoon täytyy poistoilman olla ihan oikealla paikallaan.

Jäljelle jäisi kaksi ilmaa puhaltelevaa putkea eli katolle menevä jäteilma ja tuloima huoneisiin. Nämä voisi olla väärinpäin mutta en usko näin olevan. Joka tapauksessa tuloilma puolella venttilissä on juuri ja juuri havaittavissa ilmavirtausta.

Näin ollen päättelen että putket on oikein kytketty. Vika ei siis niissä.

Tein myös tuon puhallintestin jossa nostin tuon puhallintehon tuloilmassa sataan prosenttiin. Laitteesta ei lähtenyt irti kuin pari naksausta kun arvot muutettiin ja muuten sama hurina. Tuloventtiili oli myös ihan samanlainen käytökseltään kuin ennen muutosta.

Katsoin muuten tuon kulutuksen nyt vuorokaudelta. Näytti 4 kwh per tunti joten nousua tullut mutta on kyllä kylmempikin ja pesukoneet jauhanut yms. Vai tuliko se hetkeksi kuntoon ja menee taas päin vittua. LOL
 
P

paavopesusieni

Vieras
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (asetukset löytyneet apua tarvittas vielä)

niin vielä sellainen huomio että pidin vekottimen 40 minuuttia off asennossa niin käynnistyksen jälkeen näytä data antoi lauhdittimelle -3 astetta ja tulo ja meno puhallukseksi 1
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (asetukset löytyneet apua tarvittas vielä)

paavopesusieni sanoi:
Tein myös tuon puhallintestin jossa nostin tuon puhallintehon tuloilmassa sataan prosenttiin. Laitteesta ei lähtenyt irti kuin pari naksausta kun arvot muutettiin ja muuten sama hurina. Tuloventtiili oli myös ihan samanlainen käytökseltään kuin ennen muutosta.

Jep, aika suurella todennäköisyydellä tulopuhallin ei pyöri ja tähän sitten valitettavasti loppuu oma tietotaitoni asian suhteen. Hyvällä tuurilla riviliittimeltä on vain piuha irti, että eihän se välttämättä iso vika. Ei siinä taida muu auttaa kuin soittaa huoltomies paikalle. Takuu varmaankin edelleen voimassa.

paavopesusieni sanoi:
Katsoin muuten tuon kulutuksen nyt vuorokaudelta. Näytti 4 kwh per tunti joten nousua tullut mutta on kyllä kylmempikin ja pesukoneet jauhanut yms.

Tuollainen kulutus kuulostaisi järkevämmältä esim. alle -20 C ulkolämpötilalle kun takkaa ei lämmitellä.

paavopesusieni sanoi:
niin vielä sellainen huomio että pidin vekottimen 40 minuuttia off asennossa niin käynnistyksen jälkeen näytä data antoi lauhdittimelle -3 astetta ja tulo ja meno puhallukseksi 1

Jep eiköhän ne kanavat ole oikein liitetty.
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (asetukset löytyneet apua tarvittas vielä)

Anzzi sanoi:
Onko tässä viesti ketjussa ilmoitetut asetukset toimivat näille pakkasille?

PÄÄNÄYTTÖ
- 29 c

Varmaan joku +25 ... 27 C riittää pitämään kompuran päällä lämmityskaudella.

Anzzi sanoi:
- meno min 27 c
- meno max 28 c
- käyrä 1
- siirtymä 0 c

Sanoisin, että meno min pitäisi olla esim. +25 C. Nuo loput sitten talo- ja henkilökohtaisia asioita, eli ei muuta kuin ohjekirja käteen ja opiskelemaan tuo keskuslämmitysosuus. Sanoisin, että meno max jonnekin välille +40 ... +45 C.

Anzzi sanoi:
LÄMMIN VESI
- Priorit tulopuh

Ehkä parempi kuitenkin aloittaa Prioriteetti Vesi.

Anzzi sanoi:
VIILENNYS
- Lämpötil asetus +1
- puhallus ISO OFF

Laittaisin Lämpötil asetus +2 ja puhallus ISO 4 tai 3, riippuen onko teillä säädetty huolto-valikosta puhaltimien nopeuksia vai ei.

Mutta mutta, ei siinä oikein ole oikotietä onneen. Kun Nilan on talossa, niin talonmiehelle ohjekirja käteen ja ajatuksen kanssa läpi. Arvaat varmaan keneen tuolla talkkarilla viittaan? :)
 
P

paavopesusieni

Vieras
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (Tulopuhallin rikki vai mikä vikana?)

Jeps, Tulopuhallin on jotenkin sökö tai laite on tukossa. Tulo näyttää tehoa 4 joka on 100%. Tällä kone on kuitenkin ihan hiljainen. Kun säädin poistopumpun 100% alkoi vekotin kuulostaa pölynimurilta joten siellä pumppu ainakin toimii.

Eli tulopumppu on siis sökönä. Onko kellään vastaavasta kokemusta? Huoltokutsu Nilanille on nyt sähköpostitettu.
 
J

JK81

Vieras
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (Tulopuhallin rikki vai mikä vikana?)

Oletko tarkastanut tuloilmaritilän/ulkosäleikön näillä keleillä voi kerätä jäähilettä.
 
P

paavopesusieni

Vieras
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (Tulopuhallin rikki vai mikä vikana?)

JK81 sanoi:
Oletko tarkastanut tuloilmaritilän/ulkosäleikön näillä keleillä voi kerätä jäähilettä.

jep tutkittu on. Ei tukossa. Ilmaa tulee ihan ok siihen tulosuodattimelle asti. Puhallin vaan ei toimi...
 

Skata

Vakionaama
Vs: Nilan EC9-125M2 ja kulutus 32000kWh (Tulopuhallin rikki vai mikä vikana?)

Kiinnostaisi tietää millä asetuksilla olet ajanut nuo 9 kk, erityisesti kesäkuukaudet. Ymmärrettävästi talvella kuluu enemmän mutta kun mainitsemasi 24000 kwh / 9 kk niin tekee lähes 2700 kwh kuukaudessa, ja tuskin sä näin leudolla talvella , lukuunottamatta viimeisiä viikkoja :p , olet saanut kulutustasi suurennettua niin järjettömästi parin kuukauden aikana. Itse juuri aloittelevana Nilanistina olen ymmärtänyt että parhaimmillaan kesällä pääsisi jopa 500 kwh (?) kuukaudessa...seurasitko kulutusta kesällä ???
 
Back
Ylös Bottom