Autotallin ilmanvaihto

fraatti

Hyperaktiivi
Jees elikäs mietin tässä kuinka kannattaa toteuttaa tuo ilmanvaihto energiatehokkaasti.

Autotalli lämpenee lattialämmityksellä maalämpöpumpun avulla. Autotalli on noin 70m2 sisältäen ~8m2 väliseinällä erotetun varaston. Lvi kuvissa tiloihin on suunniteltu painovoimainen ilmanvaihto. Poisto tapahtuisi 2kpl 160mm venttiilistä sekä varastosta 100mm venttiilin kautta. Tuloilma ovessa olevista säleiköstä. Äkkiseltään tulee mieleen että tuolta lähtee melkoinen määrä energiaa harakoille.

Rakentamisen ajaksi on hommattuna jo ilmankuivain ja mietin voisiko tuota käyttää tuohon tallin kuivana pitämiseen ilman että rakentaisi tuota painovoimaista ilmanvaihtoa ollenkaan. Tekisi vain yhden 125mm poistoputken kattoon perhospellillä ja kanavapuhaltimella mitä voisi sitten tarvittaessa käyttää mikäli haluaisi jostain syystä tuulettaa esim pakokaasuja tms pois. Mahdollisesti sitten lisäksi yksi painovoimaisesti toimiva 100mm tulo ja poisto.

Eikös tuo ilmankuivain lämmitä tuota tilaa käyttämällään teholla joten tuo aparaatin viemä sähkökään ei mene harakoille?

Onko ilmanvaihdolle muuta perustetta kuin käryjen poisto ja ilmankosteuden pitäminen järkevällä tasolla? Miltä tuo ajatus kuulostaa?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin ilmanvaihto

fraatti sanoi:
Autotalli lämpenee lattialämmityksellä maalämpöpumpun avulla.
...
Poisto tapahtuisi 2kpl 160mm venttiilistä sekä varastosta 100mm venttiilin kautta. Tuloilma ovessa olevista säleiköstä.
...
Rakentamisen ajaksi on hommattuna jo ilmankuivain ja mietin voisiko tuota käyttää tuohon tallin kuivana pitämiseen ilman että rakentaisi tuota painovoimaista ilmanvaihtoa ollenkaan.
Taatusti energiataloudellisin ratkaisu olisi jättää autotalli kylmäksi ja kuivata sitä sen jälkeen hieman adsorptiokuivaimella ilman muuta tuuletusta (jolloin lämpötila voi mennä paljonkin pakkaselle).

Mutta jos tarkoituksena on pitää talli lämpimänä tai ainakin plussan puolella, kannattaa sähköiset kuivaimet unohtaa. Maalämpöpumppu lämmittää nimittäin sen verran taloudellisemmin, että voi käyttää huomattavaa ilmanvaihtoa ilman, että energiakulutus nousee edes samaan kuin kuivaimia käytettäessä. Etenkin pakkasella on ilmanvaihdon kuivausteho (kuivaimiin verrattuna) muutenkin suhteessa parhaimmillaan lämmitetyssä tallissa.

Jos autotallin lämmön pitää jossakin kymmenen asteen vaiheilla, on painovoimainen ilmanvaihto luultavasti edullisin ilmanvaihto- ja kuivausmenetelmä talvella. Jos on tarkoitus ylläpitää huonelämpötilaa, saattaisi edullinen LTO-laite olla perusteltavissa energiankulutuksen kannalta, kannattavana investointina paljon kyseenalaisemmin.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Talli varastoineen on kuitenkin sen verran iso tila että lähtisin tuolle kotten linjalle ja laittaisin halvan kuutio LTO laitteen näin saisi +50% talteen ja ilmanvaihto toimisi takuuvarmasti kesälläkin jolloin painovoimainen tökkii.
Jos tallia pidetään puolilämpimänä niin voi olla ettei painovoimainen toimi talvellakaan riittävän tehokkaasti.

Siis halpa LTO laite olisi meikäläisen valinta.
 
R

Robert Sand

Vieras
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Voiko joku suositella joku hyvä ja edullinen LTO autotallia varten?
Mulla on talli+varasto joka on 95m2.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Tai mitäs keksis talliin, jossa syntyy pölyä toisinaan ihan määrissä? Tai aika usein. Suodatimia kuluisi reilusti.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Sykloni tallin ulkopuolelle purua ja pölyä varten, ei tarvita suodattimia.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Autotallin ilmanvaihto

pökö sanoi:
Sykloni tallin ulkopuolelle purua ja pölyä varten, ei tarvita suodattimia.

Kai se nyt olis hyvä olla ennen lto laitetta? Kun sitä tässä mietin myös. Kyllä se pöly on paikkansa löytäny, mutta jos laittaa minkä tahansa kenno-levy systeemin, niin kyllä se pinnottuu äkkiä eristävällä kerroksella. Maalin sumu on kaiken ikävin tarttumaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Iv koneen vaatima työ iv-putkien kanssa ei kyllä oikeen nappaisi. Juuri asuntoon on tullut asennettua ja eristettyä varmaan lähelle 100m kanavaa ja ei kiinnostaisi tuota samaa rulianssia suorittaa myös tallin kanssa. Ja toisekseen tuo myös syö melkoisesti rahaa. Ja vastaavasti iv kone toimiessaan syö sitten sitä kallista sähköä jatkuvasti. Ja vielä todennäköisesti käyttää vastusta tuloilman lämmittämiseen. Puhaltimet (vallox 95) näyttäisivät vievän itsessään miniminopeudella n 370kWh vuodessa. Ja halvin iv konekin taitaa olla tuossa 700e luokassa. Äkkiseltään voisi arvella sen kummemmin laskematta että tuon iv koneen asentaminen tulisi maksamaan ~1000-1500€.

Joten taitaan tuon kannattavuus olla niin ja näin..

Eikös joku pellepeloton jossain keskusteluissa funtsinut että jos laittaisi kaksi kanavaa sisäkkäin esim 200mm ja 125mm muutamien metrien matkalle. Toisesta ilma tulisi sisään ja toisesta ulos. Tuohan voisi toimia karvalakki lämmöntalteenottona. Kondenssivedet varmaan saisi tallissa helposti viemäriin. Ajatuksia?
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin ilmanvaihto

On tuo kanava-kanavassa ollut esillä pariinkin otteeseen.
Tallissa voisi putket jättää näkyville, näin ei tarvise eristää. Putkea ei talliin muutenkaan mene kuin parikymmentä metriä. Vähänkäytettyjä kuutiokoneita saa välillä hakea lähes ilmaiseksi pois ihmisten nurkista.

Tee vaan se tallin ilmanvaihto IV-suunnitelman mukaan, lienee halvin vaihtoehto.
 

vayne

Vakionaama
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Oma talli on painovoimainen suurimman osan ajasta, kosteustunnistimella varustettu pax-tyylinen pieni/halpa puhallin on päällä, jos kosteus ylittää halutun rajan. Loppusyksyllä tai jos autoa pesee tallissa, muuten yleensä pois päältä.

Lisäksi on 160 mm kanavapuhallin seinästä ulos, kun tallissa harrasteltaessa joskus tarvii tehokkaampaan ilmanvaihtoa.

Tuloilmaritilät on tallinoven molemmin puolin alhaalla seinällä.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Meillä autotallissa on poistoventtiilissä laitetuuletin joka hyrrää kännykän laturin voimalla. Ilmamäärästä ei ole tietoa mutta puhallus tuntuu käteen reippaasti, äänetön ja halpa systeemi ;D.
Laitetuulettimelle luvattiin 100000:tta käyttötuntia ja puhaltimen kok.hinta alle 20 euroa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin ilmanvaihto

pökö sanoi:
Laitetuulettimelle luvattiin 100000:tta käyttötuntia ja puhaltimen kok.hinta alle 20 euroa.
Tuon tapainen on itsellänikin. On tainneet nuo 100000 tuntia tulla jo täyteen (sen on näköinenkin pölyn verhoilemana), mutta iloisestihan tuo edelleen pyörii.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Jotenkin tekisi mieli purkaa tuollainen laitetuuletin jotta näkisi millainen kuulalaakerointi siinä on.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin ilmanvaihto

pökö sanoi:
Jotenkin tekisi mieli purkaa tuollainen laitetuuletin jotta näkisi millainen kuulalaakerointi siinä on.
Jospa siinä ei ole kuulia ensinkään? Hiljaisemmissa tuulettimissa on kaikenlaisia muovi- ja öljylaakereita ja ihmeellisesti nuokin kestävät. Roottori kun on kevyt (pääosin muovia), ei kuulia välttämättä tarvita ja niinpä niihin liittyviltä murheiltakin vältytään.
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotallin ilmanvaihto

No höh..

Itse myin juuri uloskontohintaan 7 vuotta vanhan ILTO 300 kuutiokoneen kun kukaan ei tuntunut olevan siitä kiinnostunut.. Parilla sadalla olisi irronnut välittömästi kun olisi joku osannut kysyä. Työkaveri heitti autonperään ja autotalliin sekin oli matkalla. Otin toimivana pois seinältä uuden venytetyn kuution tieltä. Palvelee vielä autotallissa pikkupuhalluksella varmasti yhden 20 vuotta.
 
J

jnf

Vieras
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Onkohan tähän kenelläkään mitään lopullista vastausta mikä on järkevää ja mikä ei...

Itsellä lähes vastaava tilanne kuin parilla muullakin kysyjällä, eli autotalli 75m2 ja takaosassa seinällä erotettuna tulee olemaan 15m2 varasto. Lisäksi toisella autopaikalla on ns. "rasvamonttu" johon täytyy hoitaa tuuletus jotenkin, ettei vaaralliset kaasut poistuvat ulos.

Tarkoitus on pitää tallia ns. puolilämpimänä, eli jossain noin 15asteen tietämillä.

Alkuperäisissä papereissa piiretty painovoimaisena siten, että ovissa korvausilmaventtiilit, poisto 160mm takaosassa. Varastossa tulo + poisto 125mm. Rasvamontun tuuletus poistoilmapuhaltimella.

Lähinnä tuossa painovoimaisessa epäilyttää se, että poistuuko tuo kosteus tarpeeksi painovoimaisella ilmanvaihdolla jos talliin ajetaan esim. 2kpl märkää autoa?

Olisiko tuossa kosteudenpoistossa siis mitään apua kuutiokoneesta? Ja käykö tosiaan niin, että jos kuutiokone pyörii pienellä ja lämpötila n.15astetta, niin kuutiokone pitää koko ajan vastuksia päällä ja saavutettua hyötyä ei juuri tule. Hyötysuhde siis pienempi alemmassa lämpötilassa.

Poistoilmapuhallin tarvittaisiin käsittääkseni jokatapauksessa rasvamontun poistoa varten, eli voisiko sillä yrittää kuivattaa? Tosin pihalta tulee sitten melkoisesti kylmää ilmaa tilalle.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Jos koneen vastus pelottaa niin sen saa pois käytöstä.
Kuutiokone on varmasti parempi kuin pelkkä poisto (koneella tai ilman) koska se lämmittää tuloilmaa ihan väkisin jollain hyötysuhteella (50%).
 

SLJK

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Eiköhän autotallissa (suurimman osan aikaa) ilmanvaihdon tarkoituksena ole lähinnä kuivata ilmaa. Tällöin se kannattaa ehdottomasti toteuttaa sisäilman kosteuden ohjaamana.

Tuo kosteuden mukaan elävä ilmanvaihto tapahtuu halvimmillaan "vaynen" ehdottamalla tavalla esim. Pax passad 60 puhaltimella

http://www.pax.se/html_fin/flaktar/fakta_sidor/fakta_passad_60.html

Tuo aloituksessa esitetty ilmankuivaimen käyttö tallin kosteuden poistoon ei ole myöskään hullu ajatus, sillä otollisiisa olosuhteissa sen COP kiipeää jopa arvoon 2.

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=17733.msg222686#msg222686

Vuositasolla tarvittava ilmanvaihdon määrä jäänee tallissa niin pieneksi, että LTO-laitteen takaisinmaksuajaksi muodostunee valovuosia, jos sen joutuu uutena ostamaan.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Se ainainen takaisinmaksuaika ;D. Pax ei maksa itseään koskaan takaisin, käytetyn kuutiokoneen saa varmaan tuon paxin hinnalla.
 
A

Aihki

Vieras
Vs: Autotallin ilmanvaihto

SLJK sanoi:
Tuo aloituksessa esitetty ilmankuivaimen käyttö tallin kosteuden poistoon ei ole myöskään hullu ajatus, sillä otollisiisa olosuhteissa sen COP kiipeää jopa arvoon 2.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=17733.msg222686#msg222686

Omassa autotallissa (40m2) on koneellinen poisto huippuimurilla ja yksi tuloventtilli (160mm) etuseinän alaosassa. Tallissa on lattilämmitys ja takaseinällä Sanyon ilppi. Ilpin pyynti on ollut 16 astetta ja lattialämmityksen termostaatti säädetty pieninpään asentoon (=päällä vain vain talven kovimmilla pakkasilla). Tallin lämpötila pysyttelee noin tuolla systeemillä noin 10-16 asteen välillä.

Kun ajoi lumisen/jäisen/märän auton sisään illalla, niin vaikka huippuimuri oli päällä auto oli aamullakin vielä märkä. Hommasin talliin Klasulta isomman Cotechin, joka irtosi tarjouksesta muistaakseni 150 eurolla. Nyt kun ajaa auton talliin ja nappaa kuivaimen päälle, niin kuivuminen on nopeaa.

Tuossa mallissa saa kätevästi vedet letkulla suoraan lattikaivoon. Myös ajastin löytyy (1-24h) ja puhalluksen voimakkuuden ja suunnan säätö. Lisäksi voi asettaa halutun ilmankosteuden tavoitteen, mutta saavutettuan sen laite jää kuitenkin puhaltamaan (vain kompura sammuu). Siksi olen todennut paremmaksi pitää asetuksen jatkuvalla kuivauksella ja säätä ajastimella arviolta sopivan kuivausajan. Käyttölämpötilaksi tuolla mainitaan 15-30 astetta, mutta kyllä se näyttää ainakin vielä 10 asteessa jotain kuivaavaan. Kun testailin kuivainta autotallissa, niin laitteen 5,5 litran astia täyttyi "parhaimmillaan" noin 8 tunnissa, joten aivan onnettomasta laitteesta ei ole kysymys.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Aihki sanoi:
Kun ajoi lumisen/jäisen/märän auton sisään illalla, niin vaikka huippuimuri oli päällä auto oli aamullakin vielä märkä. Hommasin talliin Klasulta isomman Cotechin, joka irtosi tarjouksesta muistaakseni 150 eurolla. Nyt kun ajaa auton talliin ja nappaa kuivaimen päälle, niin kuivuminen on nopeaa.
Oletko suunnannut kuivaimen kohti autoa tai sen alle? Kuivaimesta saa suurimman hyödyn nimenomaan noin. Kyllä tavallinen tuuletinkin samalla tavoin suunnattuna nopeuttaisi kuivumista huomattavasti (eikä vie paljoakaan sähköä).

Tuollainen 5,5l per 8 h vastaa n. 410W:n lämmitystehoa, millä ei vielä kovin pitkälle pötkitä ja lämmityksen kannalta on periaatteessa aivan sama, missä tiivistymisestä saatu lämpö tulee hyödyksi (eli kovalla pakkasella jopa LTO-kuutiokone saattaa palauttaa vastaavan määrän lisäenergiaa tiivistyvästä kosteudesta; maalämmittäjän kun ei ainakaan kannata hankkia talliin koneellista kuivaajaa, mutta suoran sähkölämmityksen kanssa kuivaaja on toki järkevä ratkaisu; ILP-lämmitys asettuu reunaehtona noiden ääritilanteiden välille).
 
A

Aihki

Vieras
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Tarkoitus oli suunnata puhallus vaaka-asennossa kohti autoa. Puhallus korkeus on noin 50 cm, joten osa puhalluksesta menisi varmaan auton allekin. Mutta kuivaimen ilmanotto on toiselta puolelta kuin puhallus. Eli jos sijoittaa kuivaimen seinän viereen, niin ilmanotto on seinän puolelta. Käyttöohjeessa kiellettään sijoittamasta sitä niin, että ilmanotto olisi seinää vasten. Tällä hetkellä kuivain on autotallin pitkällä seinällä niin, että puhaltaa pitkän seinän suuntaisesti (eli auton toista kylkeä pitkin). Täytyy vielä katsella parempi sijoutuspaikka kuivaimelle.

Toisaalta ilppi puhaltaa takaseinästä viistosti alaspäin kohti autoa, joka kyllä tehostaa kuivumista. Aikaisemmin oli ongelmana poistoilmaventtiiliiin sijainti, joka on katossa auton ja ilpin välissä. Eli jos huippuimurin laittoaa päälle, niin se imee suoraan ilpiltä tulevaa lämmmintä ilmaa pihalle. Nyt kun on ilman kuivain, niin huippuimuria ei ole tarvinnut käyttää, vaan ilmanvaihtoon riittää ns. painovoimainenpoisto.

Niin ja kuivain pysähtyy, kun astia täyttyy. Eli tuossa kahdeksassa tunnissa oli saattanut kertyä enemmänkin vettä ja siten lämmitystehokin olla isompi. Täytyy testata tuokin johtamalla vesi letkulla isompaan kanisteriin.
 

jiikoo

Vakionaama
Vs: Autotallin ilmanvaihto

kotte sanoi:
Oletko suunnannut kuivaimen kohti autoa tai sen alle? Kuivaimesta saa suurimman hyödyn nimenomaan noin. Kyllä tavallinen tuuletinkin samalla tavoin suunnattuna nopeuttaisi kuivumista huomattavasti (eikä vie paljoakaan sähköä).

Tuollainen 5,5l per 8 h vastaa n. 410W:n lämmitystehoa, millä ei vielä kovin pitkälle pötkitä ja lämmityksen kannalta on periaatteessa aivan sama, missä tiivistymisestä saatu lämpö tulee hyödyksi (eli kovalla pakkasella jopa LTO-kuutiokone saattaa palauttaa vastaavan määrän lisäenergiaa tiivistyvästä kosteudesta; maalämmittäjän kun ei ainakaan kannata hankkia talliin koneellista kuivaajaa, mutta suoran sähkölämmityksen kanssa kuivaaja on toki järkevä ratkaisu; ILP-lämmitys asettuu reunaehtona noiden ääritilanteiden välille).

Maalämmitystallissa kosteudet kannattaa tuulettaa suoraan ulos vaikka ilman LTO-laitetta.

Jos taas lämmittää kalliilla polttoaineella (sähköllä tms.) niin silloinkin kuivuria kannattavampi on pistää LTO talliin ja tehostukset siitä päälle kun kuivausta tarvii.

Ebaystä löytyy parilla kymmenellä eurolla niitä kosteusohjattavia relekytkmiä. Sellaisen kun pistää LTO laitteeseen tai kanavapuhaltimeen niin sen voi pistää tehostumaan automaattisesti kun autotallin sisäilman kosteus ylittää vaikka 40 prosenttia.
 

SLJK

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Mikä mahtaa olla ilmanvaihdolla toteutettu kuivausteho/energian kulutus vs. imankuivain?

Lähdetään vaikka olettamuksesta, että kuivatettavassa tilassa ilmankosteus on 90 % ja lämpötila 15 "C.

Yhden kWh:n ottoenergialla esim. Mitsubihhi MJ-E16V kuivain tiivistää silloin ilmasta 1,7 litraa vettä ja luovuttaa kuivattavaan tilaan 1 kWh + (0,6 * 1,7) kWh = 2,02 kWh lämpöä. Laitteen ottoteho sen käydessä on 242 W.

Millainen ilmanvaihdon määrä tarvitaan samaan suoritukseen ja kuinka paljon lämpöä puhalletaan silloin harakolle?
 
A

Aihki

Vieras
Vs: Autotallin ilmanvaihto

jiikoo sanoi:
Maalämmitystallissa kosteudet kannattaa tuulettaa suoraan ulos vaikka ilman LTO-laitetta.
Kuten aikaisemmassa viestissä totesin, niin varsinkin jäinen ja luminen auto sulaa ja kuivuu tuskallisen hitaasti lattialämmitys+huippuimuri/kavanvapuhallin yhdistelmällä. Sitä voi teitenkin nopeuttaa nostamalla lämpötilaa ja tehostamalla poistoa, mutta kyllä oman kokemuksen mukaan ilppi ja/tai ilmankuivuri on nopeampi ja tehokkaampi.

jiikoo sanoi:
Jos taas lämmittää kalliilla polttoaineella (sähköllä tms.) niin silloinkin kuivuria kannattavampi on pistää LTO talliin ja tehostukset siitä päälle kun kuivausta tarvii.
Kannattavampi rahallisesti? En oikein niele tätä ilman, että esität jotain tosielämässä mitattua faktaa asiasta. Esimerkkinä oma talli, jossa ostaessani oli sähköllä toimiva lattialämmitys ja huippimuri. Nyt talli lämpiää ilpillä (Sanyolla menossa yhdeksäs vuosi) ja kosteus poistuu 150 euron ilmankuivaimella. Kuinka hyvin LTO toimii kun lämpötila liikkuu 12 asteen molemmin puolin?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Aihki sanoi:
Kannattavampi rahallisesti? En oikein niele tätä ilman, että esität jotain tosielämässä mitattua faktaa asiasta. Esimerkkinä oma talli, jossa ostaessani oli sähköllä toimiva lattialämmitys ja huippimuri. Kuinka hyvin LTO toimii kun lämpötila liikkuu 12 asteen molemmin puolin?
Minäkään en tuota niele. Jos talli lämmitetään suoralla sähköllä, on periaatteessa edullisempaa kuristaa ilmanvaihto mahdollisimman pienelle ja poistaa liika kosteus ilmankuivaimella kuin yrittää tehdä sama millä tahansa LTO-laitteella. On sitten toinen asia, mikä laite moiseen pystyy ja että lisäksi kuivumista on syytä tehostaa kierrättämällä ilmaa auton alla hiukan isommalla tuulettimella. Ja kuten jo todettiin (ja itsekin totesin), maalämpötalossa (ja ILP-sellaisessa) taas ilmanvaihto ja etenkin LTO:n kanssa on yleensä kuivainta energiatehokkaampi ratkaisu.

Noista aiheista voi laatia aika yksinkertaisia energiatehokkuuslaskelmia. Suoralla sähkölämmityksellä varustetun tallin tilanne on jokseenkin sama kuin verrata tavanomaista ja lämpöpumpulla varustettua pyykin rumpukuivaajaa (jälkimmäinen kuluttaa vähemmän).
 

jiikoo

Vakionaama
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Aihki sanoi:
Kuten aikaisemmassa viestissä totesin, niin varsinkin jäinen ja luminen auto sulaa ja kuivuu tuskallisen hitaasti lattialämmitys+huippuimuri/kavanvapuhallin yhdistelmällä. Sitä voi teitenkin nopeuttaa nostamalla lämpötilaa ja tehostamalla poistoa, mutta kyllä oman kokemuksen mukaan ilppi ja/tai ilmankuivuri on nopeampi ja tehokkaampi.
Kannattavampi rahallisesti? En oikein niele tätä ilman, että esität jotain tosielämässä mitattua faktaa asiasta. Esimerkkinä oma talli, jossa ostaessani oli sähköllä toimiva lattialämmitys ja huippimuri. Nyt talli lämpiää ilpillä (Sanyolla menossa yhdeksäs vuosi) ja kosteus poistuu 150 euron ilmankuivaimella. Kuinka hyvin LTO toimii kun lämpötila liikkuu 12 asteen molemmin puolin?

No lasketaan homman suuruusluokka vaikka 1000 kuution ilmamäärän mukaan.

Kyseinen ilmamäärä painaa 1293 kiloa.

Ilman ominaislämpökapasiteetti on noin 1 kJ / kg°C.

Jos ulkona on -15 °C pakkasta ja se lammitetään 12 °C asteeseen, niin erotus on 27°C. Tarvittava energiamäärä tuhannen kuution lämmittämiseen on silloin 34911 kilojoulea. Tämä tekee noin 9,7 kWh.

Jos sisäilman suhteellinen kosteus on 80% niin kuutiossa ilmaa on vettä 8,5 grammaa. Jos ulkona olisi kosteutta 90% niin kuutiossa ilmaa vettä olisi noin 1,2 grammaa.

Tuhannen kuution ilmanvaihdolla vettä poistuisi 7300 grammaa.

Jos tallissa on maalämpö ja LTO 50 prosentin hyötysuhteella, niin tarvittavan ilmamäärän 9,7 kWh:n energianmäärän voi jakaa luvulla kuusi. Tällöin verkosta tarvitaan siihen sähköä 1,6 kWh.

Ilmakuivaimen tekniset arvot vaihtelevat, mutta tuossa on yksi esimerkkinä:

http://www.gigantti.fi/product/pienkoneet/ilma/DES09W/wilfa-ilmankuivain-des09w

Tuo vie tehoa 780 wattia ja kuivaa maksimissaan 9 litraa vuorokaudessa. Eli samaisen 7,3 kilon vesimäärän kuivaaminen tuolla vaatisi tuolla sähköä 15,2 kWh. Edellyttäen tietenkin että se toimisi optimaalisesti koko ajan.

Vaikka se kuivurin lämpö jäisi kokonaan hyödyksi talliin, niin maalämmöllä ja LTO:lla sama kuivausmäärä ja lämmitys vaatisi sähköä noin 6 kWh.

Jätin itse tuossa laskussa pois ne veden mukana ulos menevän energian ja tiivystävän vesihöyryn energiat kun vaikeuttavat vain laskemista ja suuruusluokan saa selville ilman niitäkin.

Itse olen kyllä edelleen sitä mieltä että talossa/tallissa jossa on maalämpö ja LTO niin ilmakuivainta järkevämpää kuivaaminen on kun vääntää vain ilmanvaihtoa isommalle. Vaikka LTO konetta ei ole niin silti maalämpötalossa sähköistä ilmakuivainta järkevämpää on tuulettaa tehostetun ilmanvaihdon mukana ne kosteudet ulos. Kustannus menisi suunnilleen tasan jos kuivain toimisi optimaalisesti ja todellakin kuivaisi ilmaa koko ajan sillä maksimiteholla. Näin ei todellakaan ainakaan omien kokemusten mukaan käytännössä koskaan tapahdu. Ainoa milloin olen törmännyt siihen että ilmankuivain toimii sillä maksimiteholla mitä on ilmoitettu on ollut silloin kun jotain betonivalua on kuivattu ja sisällä ilmankosteus on pyörinyt tasaisessa 100 prosentissa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Mielestäni ilp ja/tai kuivain on ihan ookoo tallissa mutta kuitenkin tallissakin ilmaa on vaihdettava, joten itse tuulettaisin tallia (käytetyllä) LTO-koneella. Jollain sieltä on hajutkin poistettava.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin ilmanvaihto

jiikoo sanoi:
Jätin itse tuossa laskussa pois ne veden mukana ulos menevän energian ja tiivystävän vesihöyryn energiat kun vaikeuttavat vain laskemista ja suuruusluokan saa selville ilman niitäkin.
Noista voisi todeta, että 7,3 kg vettä tuottaa tiivistettynä/haihdutettuna vetenä tuottaa/kuluttaa n. 4,3 kWh. Koneellinen kuivain tuottaa tuon verran energiaa esimerkkiisi sovellettuna vettä tiivistäen ja tuo energia tietenkin kuluu veden haihtumiseen autosta ja tallin lattialta. Ilmanvaihtoonhan ei periaatteessa tarvitse kuluttaa energiaa lainkaan, jos kaikki reiät tukitaan, eli verkosta otettu lämpö kuluu silloin kokonaan tallin lämmittämiseen (ja kuivain efektiivisesti pelkästään siirtää nestemäisen kosteuden paikasta toiseen).

Maalämmön ja LTO:n tapauksessa tarvitaan lisälämpönä MLP:ltä tuo 4,3kWh, mutta arviolta lähes puolet saadaan LTO-laitteella takaisin tiivistyvän kosteuden energiana (0-asteinen, kosteudeltaan 100% jäteilma). Lisäksi tarvitaan lisälämpönä itse tallin lämmittämiseen tuon kuivaimen kuluttaman sähköenergian 15,2kWh verran (jos siis tapaukset laitetaan samalle viivalle), eli yhteensä 15,2 + 2,3 kWh, eli 17,5kWh, jos siis oletaan, että kummallakin tavalla talli pidetään samassa lämpötilassa (ja LTO:n arvioidaan palauttavan 2kWh lämpöä tiivistyneen kosteuden tuottamana). Tuota erotuslämpöä ei voida tuottaa kuin COPilla 3, eli MLP tarvitsee esimerkkisi korvausilmanvaihtolämmityksen ilmanvaihdon lisäksi n. 6,8kWh tallin lämpimänä pitämiseen sekä "neitseellisen" veden haihdutusenergian tuottamiseen (tuo höyry menee ilmanvaihdon mukana ulos).

Analyysin lopputuloshan ei tästä mihinkään muutu, eli MLP + LTO vie selvästi vähemmän energiaa kuin kuivain, vaikka ilmanvaihto jälkimmäisessä tapauksessa tukittaisiin (kuten kannattaisi). Myös pelkkä MLP ilman LTO:ta olisi kuivainta edullisempi, mutta kokonaisenergiamäärät alkavat sentään olla samaa suuruusluokkaa kummallakin periaatteella (kuivain vs. MLP pelkällä poistoilmanvaihdolla).

Mitä korkeampi on ulkoilman ja tallin lämpötilaero, sitä epäedullisempaa on kuivaimen käyttö, mutta tavanomaista kuivainta ei talvella edes ole jäätymisen takia mahdollista käyttää niissä tilanteissa, joissa sen käyttö olisi suhteellisesti yhdistettyä lämmitystä ja ilmanvaihtoa edullisempaa. Kuivaimen käyttö on energiatehokkainta, kun ulkolämpötila on vain muutamia asteita tallin sisälämpötilaa alempi ja kuivaimen käytöllä tähdätään tallin suhteellisen kosteuden pitämiseen tietyn rajan alapuolella (esim. 50%) eikä niinkään kaiken auton sokkeloissa ja lattialla olevan veden keräämiseen mahdollisimman nopeasti. Kuivattimen tuottama häviölämpö ja veden kyllästämien pintojen jäähtyminen auttavat tällöin energiatehokkuutta, mutta kuivuminen on melko hidasta.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Lyhyt ja perusteellisen tyhjentävä vastaus kottelta. Mutta miksi tuo ilmanvaihto kannattaisi tulpata?
lainaus:
"ilmanvaihto jälkimmäisessä tapauksessa tukittaisiin (kuten kannattaisi)."
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin ilmanvaihto

pökö sanoi:
Lyhyt ja perusteellisen tyhjentävä vastaus kottelta. Mutta miksi tuo ilmanvaihto kannattaisi tulpata?
lainaus:
"ilmanvaihto jälkimmäisessä tapauksessa tukittaisiin (kuten kannattaisi)."
No, kuivaimesta vaan saadaan suurin hyöty, jos kosteus kerätään pelkästään sillä, eikä lämpöä päästetä ilmanvaihdon kautta hukkaan (kun siis oletettiin, että LTO puuttuu). No, voisihan tuossa olla jonkinlainen PILP rinnalla (mutta paraneeko asia siitä sitten mitenkään?).

Asetelmahan on tässä vähän teoreettinen, eli kun oli tarkoitus verrata kuivainta ja lämmitystä+LTO, niin verrattiin sitten näitä aivan puhtaassa muodossa.

Olisihan toki mahdollista yhdistää näitä, eli otetaan kuivaimen rinnalle esim. LTO, mutta kuten todettua, ei kuivain silloin lyö leiville, jos on MLP (tai edes ILP). Tähänhän keskustelu jo aiemminkin päätyi, eli kuivaimen käyttöä autotallissa kannattaa harkita hyvin kriittisen perusteellisesti, jos tarkoituksena on hyvä energiatalous ja edullinen kokonaisratkaisu (mikä nyt kaiketi lienee itse kunkin päämääränä). Ja kuten totesitkin, ilmanvaihdolle on tarvetta muutenkin, koska ilmasta on poistettava epäpuhtauksiakin kosteuden ohella.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotallin ilmanvaihto

jiikoo sanoi:
Jos sisäilman suhteellinen kosteus on 80% niin kuutiossa ilmaa on vettä 8,5 grammaa. Jos ulkona olisi kosteutta 90% niin kuutiossa ilmaa vettä olisi noin 1,2 grammaa.

Tuhannen kuution ilmanvaihdolla vettä poistuisi 7300 grammaa.

Laskussasi on perustavanlaatuinen menetelmävirhe, ilmankosteus laimenee ilmaa vaihdettaessa jatkuvasti eikä 1000m3 ilmanvaihdolla poistu 7300g vaikka lähtötilanteissa tulo- ja poistoilmojen kosteuspitoisuuden ero tuo onkin :) Vaihdettava ilmamäärä on siis reilusti suurempi.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin ilmanvaihto

tepa sanoi:
ilmankosteus laimenee ilmaa vaihdettaessa jatkuvasti eikä 1000m3 ilmanvaihdolla poistu 7300g vaikka lähtötilanteissa tulo- ja poistoilmojen kosteuspitoisuuden ero tuo onkin :) Vaihdettava ilmamäärä on siis reilusti suurempi.
Sama sitten pätee kuivaimeenkin, eli sähkönkulutus pysyy jokseenkin ennallaan, mutta kosteudenkeruukyky heikkenee jyrkästi ilman kuivuessa (ja kosteudenkeräyskykyhän loppuu tyypillisellä jäähdytyskuivaimella jo hieman alle 50 prosentissa, mikä on autotallissa talvisaikaan vielä niin kova kosteusprosentti, että esim. autotallin oven tiivisteet tyypillisesti jäätyvät ja ainakin keräävät kosteutta).

Niin tai näin, esille tuomallasi asialla on sangen pieni merkitys esillä olleisiin energiataselaskelmiin, mutta käytännön kuivumisen kannalta asia on toki tärkeä. Tekisi taas mieli nostaa esille auton alle suunnatun (perus-) tuulettimen suuri merkitys kuivumiselle käytännössä. ILP ja kuivaimet taitavat auttaa autotallissa "epäilyttävän" hyvin juuri sen takia, että saavat ilman liikkeelle (minkä halpa 20...50W:n tuuletin tekisi periaatteessa yhtä hyvin).
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin ilmanvaihto

No niin sain vihdosta viimein hommattua autotallin seinälle tuon tehostavan puhaltimen. Ja täytyy sanoa että kyllä tuli fiksu laite ostettua.
8873427140638.jpg


Pax Passad Multi. Ainut miinus hinta, 145€ starkilta.

sopii 100-125 iv räppänöihin. Tehonkulutus kokonaiset 4W :D

Ominaisuudet: perusilmanvaihto pyörii nopeudella 1., Tehostus liiketunnistimen havaittua liikettä nopeus 2, kosteuden noustua yli RH70% tehostus nopeudella 3. Saa kytkettyä myös niin ettei perusilmanvaihtoa nopeudella yksi ole. Tai sitten niin että lisäkytkimellä saadaan tehostus päälle nopeudella kolme.

Teho moisella aparaatilla on 90m3 tunnissa. Itsellä tämä on nyt tulossa 60m2 talliin ja olin tehnyt sinne seinään jo 2kpl 125mm poistoreikää. Toisen tyrkkään nyt kyllä täyteen villaa ja jätän ainostaan tuon puhaltimen perusilmanvaihdoksi. Ilma liikkuu nopeudella 1 paremmin kuin mitä tuollaisista painovoimaisista räppänöistä olen tähän mennessä nähnyt ilmaa kulkevan.

Eräällä kaverilla on Opal merkkinen (Onnisen oma merkki) vastaava kosteuteen reagoiva puhallin ja täytyy kyllä todeta että sillä ei tee yhtään mitään muutakun heittää vesilintua olan yli. Säätöjä rassattu edes taas ja silti laite ei tiedä yhtään mitään. Kaveri pesi viimevkn loppuna tallissa autoansa ja tallin lasit olivat huurussa 15cm matkalta. Puhallin ei inahtanutkaan vaikka sitä oli hetki aikaisemmin kuinka säädelty... Kosteuden tunnistus tuossa toimii todella huonosti.. Paxissa riitti se että puhallin oli kädessä niin kädestä lähtevä kosteus tunnistinritelikön edessä riitti siihen että tehostus lähti käyntiin.
 

jiikoo

Vakionaama
Vs: Autotallin ilmanvaihto

fraatti sanoi:
Eräällä kaverilla on Opal merkkinen (Onnisen oma merkki) vastaava kosteuteen reagoiva puhallin ja täytyy kyllä todeta että sillä ei tee yhtään mitään muutakun heittää vesilintua olan yli. Säätöjä rassattu edes taas ja silti laite ei tiedä yhtään mitään. Kaveri pesi viimevkn loppuna tallissa autoansa ja tallin lasit olivat huurussa 15cm matkalta. Puhallin ei inahtanutkaan vaikka sitä oli hetki aikaisemmin kuinka säädelty... Kosteuden tunnistus tuossa toimii todella huonosti.. Paxissa riitti se että puhallin oli kädessä niin kädestä lähtevä kosteus tunnistinritelikön edessä riitti siihen että tehostus lähti käyntiin.

Ebay:hin kun kirjoittaa sanat: Digital air Humidity Control Controller WH8040

niin johan löytyy aparaatti kahdella kympillä jolla minkä tahansa kanavapuhaltimen saa toimimaan luotettavasti kosteuden mukaan.
 
J

jnf

Vieras
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Kyselin jo joskus aikaisemmin tässä samassa ketjussa mahdollisuuksia autotallin ilmanvaihdon toteuttamiseen. Nyt alkaa olla vihdoin aikaa tallin loppuunrakentamiselle, joten nostellaan asiaa uudelleen esille.

Kahden auton autotalli siis 55m2 + varasto 15m2. Lämmityslähde maalämpö ja katolle tulee huippari rasvamontun tuuletusta varten, kun siellä työskennellään. Lämpötilaa on tarkoitus pitää 10-15asteessa talvella. Ovi on 5m leveä uretaaniovi.

Vaihtoehtoja on muutamia, mutta jotenkin en haluaisi tuohon oveen korvausilmaventtiilejä kun muuten ulkoasu on siisti, runkoonkaan ei taas oikein sovi kun on tiiliulkovuoraus... Siksi siis oli lähinnä mielessä vanhan iv-koneen asennus, mutta onko siinä mitään järkeä, niin... Lähinnä tarkoitus olisi saada kosteus poistumaan järkevästi.

Vaihtoehto 1:
-vanha iv-kone kattoon ja putkien asennus, mutta tuleeko tätä kautta sitten ongelmaksi se, että kun ilmanvaihto alipaineinen, niin vetää korvausilmaa harvahkosta ovenvälistä ja vetää pakkasilla jäähän? Tietysti tuon kai saisi ratkaistua siten, että kovemmilla pakkasilla vetää koneen seis, mutta silloinhan ilma ei liiku sitten ollenkaan, eikä kosteus. Ja mites kun huipparin pistää päälle ja iv-kone päällä, niin imee sitten korvausilman mistä imee..?

Vaihtoehto 2:
-perus painovoimainen vaihtoehto, jossa korvausilma joko tallin sivuoven alaosasta tai tuosta uretaanioveen tehtävistä aukoista. Ulkonäköseikoista välittämättä. Ilma tulee kyllä ns. raakana sisään. Tehostus joko tuolla huipparilla, kun auto/autot ajettu sisään, tai pienemmässä määrin jollain pax-tyylisellä vaihtoehdolla. Jos tehot ei riitä, niin lisäksi hommaisi sitten jonkinlaisen pienen kuivaimen nurkkaan pöhisemään..?

Kommentteja?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin ilmanvaihto

jnf sanoi:
Vaihtoehto 1:
-vanha iv-kone kattoon ja putkien asennus, mutta tuleeko tätä kautta sitten ongelmaksi se, että kun ilmanvaihto alipaineinen, niin vetää korvausilmaa harvahkosta ovenvälistä ja vetää pakkasilla jäähän? Tietysti tuon kai saisi ratkaistua siten, että kovemmilla pakkasilla vetää koneen seis, mutta silloinhan ilma ei liiku sitten ollenkaan, eikä kosteus. Ja mites kun huipparin pistää päälle ja iv-kone päällä, niin imee sitten korvausilman mistä imee..?
Eihän tuossa pitäisi ainakaan suurempaa alipainetta muodostua kuin muilla esillä olleilla vaihtoehdoilla. Pieni alipaine päin vastoin kuivattaa vuotokohdat kuten ovenraot (ulkoilma ehtii lämmetä rakenteen ohitse kulkiessaan ja sitoo näin suhteessa paremmin kosteutta jäähdyttämättä rakenteita olennaisesti).

Ilmanvaihtokone totta kai kerää kosteutta lämmönvaihdinkennoon, joten viemäröinti on kondenssivedelle rakennettava. Epäilemättä tällä ratkaisulla sisätila kuivuu tasaisimmin ja parhaiten etenkin suhteessa energiankulutukseen.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin ilmanvaihto

Eikö se montun huippari voi olla myös koko tilan ilmanvaihto? Teet sille korvausilmavanttiilit ja jonkin ajastimen tai vastaavan ohjauksen.
 

pamppu

Vakionaama
Vs: Autotallin ilmanvaihto

jnf sanoi:
Vaihtoehtoja on muutamia, mutta jotenkin en haluaisi tuohon oveen korvausilmaventtiilejä kun muuten ulkoasu on siisti, runkoonkaan ei taas oikein sovi kun on tiiliulkovuoraus... Siksi siis oli lähinnä mielessä vanhan iv-koneen

Vetäisin itse timantilla tiiliseinään siistit venttiilit ja painovoima tai se joka tapauksessa tuleva huippari hoitaa loput.
 
Back
Ylös Bottom