Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä välillä on aina mukava funtsia jotain tapoja millä talon sähkönkulutusta saisi laskettua mlp talossa ja noi aurinko härvelit oikestaan voi sulkea pois kun eivät maksa itseään takaisin mlp kohteessa tällähetkellä kohtuullisessa ajassa sekä investointi on kallis. Ja muutenkin tuo vaikuttaisi jo mahdollisesti pumpattuun energiaan(cop 2.5 - 4).

Porukka kun on mittaillut ja loggaillut kaikkea mahdollista niin paljonko tuollainen iv-koneen jälkilämmitys vastus on oikeasti vienyt vuoden aikana sähköä? Pystyisi hiukan kartoittamaan onko tuossa mitään säästöpotentiaalia.

Koneeksi on itselle ostettu Onnline eco XL 800w sähköjälkilämmityspatterilla(enerventin vientimalli Pingvin eco xl ede). Perusteena hyvä hintalaatusuhde. (alle 2000e) Vuosihyötysuhteeksi tuolle tulee 77,7%. Tuloilmavirta on 62l/s ja poisto 65l/s. Helsingin korkeudella tuo Enerventin laskuri antaa jälkilämmitys tarpeeksi 765kWh/vuosi ja jyväskylän korkeudella 1132kWh. Tässä Tampereen kupeessa voisi kuvitella että tarve olisi noin puolet eli 950kWh, rahassa mitattuna 120€.

No tuostahan pystyisi nipistämään esi- tai jälkilämmityspatterilla. Esilämmityksen voisi hoitaa maalämpönesteellä ja jälkilämmityksen lattialämmitys vedellä. Esilämmityksen ollessa kyseessä täytyisi maapiiriin investoida lisäksi kiertovesipumppu joka myöskin söisi sähköä ollessaan käynnissä ja tietysti lisäisi investoinnin hintaa. Jäähdytystäkään ei tarvi kun kattoon tulee konvektori.

Jälkilämmityksen pystyisi mahdollisesti hoitamaan samalla kierrolla lattialämmityspiiristä ja näinollen ylimääräistä pumppua ei tarvisi. Tuon kanavapatterin "ohjauksen" voisi sitten harkita tekevänsä normalilla patteritermostaatilla mikä on yhdistetty tuloilmakanavaan. Näitä mielestäni löytyy sähköisiä sekä pitkän "karvan" päässä olevia. Näin ollen vettä pääsisi kiertoon silloin kun tuloilman lämpötila alkaa putoamaan halutusta pisteestä alaspäin.

Ongelman tuossa muodostaa se että kun mlp pumppu on vaihtoventtiili kone niin se tekee välillä myös käyttövettä ja lattiakierto katkeaa silloin. Eli huonolla tuurilla kanavapuhaltimen läpi alkaisi virrata melko viileää ilmaa(pakkasella?, kennon jäätyminen). Tämän voisi ratkaista niin että ottaisi ohjauksen mlp toisiopumpulta releelle mikä katkoo iv-koneen sähkövastuksen piuhoja. Eli jos kiertoa lattiassa ei ole ja tarve lämmitykselle löytyy niin lähtevät sillon vastukset päälle.

Ja jotta koko järjestelmässä voi olla mitään järkeä täytyis osien olla myös halpoja. Kanavapatterin saisi saksasta edullisesti (60€ sis pk)ja tuota voisi hiukan modata kahdella 160 -> 200mm iv-muunnoskappaleella jotta saisi tuon helposti iv-putken väliin.
$(KGrHqR,!jgFB93NWemSBQgo!OjjMQ~~60_12.JPG


Miltä kuulostaa? tuliko speden leima jo?

Ja jos hommaa spedeilee hiukan lisää voisi miettiä kaivon "lataamista/elvyttämistä" poistoilman lämmöllä kesällä/syksyllä/keväällä kun lämmöntalteenottoa ei tarvita. Saisi liuosta mahdollisesti hiukan lämpöisemmäksi sekä coppia parannettua.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

fraatti sanoi:
Miltä kuulostaa? tuliko speden leima jo?

Täällä on ollut aiemmin puhetta että esilämmitettäisiin sitä raitista tuloilmaan tuollaisella kanavapatterilla ja MLP keruuliuoksella.
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=3273.0

Samalla saisi halutessaan tuloilman kuivauksen kesäksi. Samalla latautuu se kaivo kesän lämmöstä. ;)
Ei siinä mitään erillistä maapiiriä tarvita tai pumppua, konvektoria vartenhan sulla pyörii jo se MLP liuospumppu kesäisin muutenkin. Kannattaa pohtia vaihtoventtiilien kannattavuutta esilämmitys/jähdytyspatterin kohdalla eli sijaitseeko se liuoskierrossa ennen MLP pumppua vaiko sen jälkeen. Isoja hyötyjä tästä ei ole saatavissa. Kesällä jäähdytyksellä olisi edullisempaa jos se olisi ennen MLP pumppua elikä kaivolta palaavassa kiinni ja talvella esilämmityksessä taas toisin päin, kaivoon menevässä kiinni.
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

janti sanoi:
Täällä on ollut aiemmin puhetta että esilämmitettäisiin sitä raitista tuloilmaan tuollaisella kanavapatterilla MLP keruuliuoksella.
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=3273.0

Samalla saisi halutessaan jäähdytyksen kesäksi = maakylmä. :cool:

Täytyy käydä lukaisemassa topic läpi.

Mikäli tuohon käyttäisi lattiakierron vettä ja jälkilämmitystä, niin ei tarvisi erillistä kiertovesipumppua pyörittämään mlp nestettä kennossa. Lattiapiirissä kuitenkin vesi kiertää miltei kokoajan.

Kattokonvektori on ostettu jo jäähdytystä varten ja tietysti sen pumppua pystyisi käyttämään myös kierrättämään tuota mlplitkua jos haluaisi käyttää esilämmitystä mlp nesteellä. Kumpi sitten on järkevämpi? Jälkilämmityksen ollessa kyseessä iv-kone toimisi "täydellä hyötösuhteella" ja jos ilmaa alkaisi esilämmittämään myös ilma lähtisi lämpimämpänä myös pihalle(hyötysuhde laskee). Ja tietysti kaivon kuormitus kasvaisi.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Ihan älyttömiä ei kannata investoida säästön merkeissä kun tekemättä mitään kustannus on 120eur vuodessa. Jos vesipatteri lisätään jälkikäteen tuon iv-koneen (jossa ei ole vesipatterin jäätymisenestoa) tuloilmakanavaan pitää muistaa että siinä on jäätymisen riski olemassa.
Esim. -20 pakkasta, kiekon remmi poikki, tuloilma raakana sisään ja patteri jäässä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

pökö sanoi:
Ihan älyttömiä ei kannata investoida säästön merkeissä kun tekemättä mitään kustannus on 120eur vuodessa. Jos vesipatteri lisätään jälkikäteen tuon iv-koneen (jossa ei ole vesipatterin jäätymisenestoa) tuloilmakanavaan pitää muistaa että siinä on jäätymisen riski olemassa.
Esim. -20 pakkasta, kiekon remmi poikki, tuloilma raakana sisään ja patteri jäässä.

Se on totta että säästön saa helpommin käymällä lidlissä ;D Mutta ajatus olla maksamatta turhasta houkuttaa kuitenkin.

Mielestäni noissa pyöriväkennoisissakin tapahtuu jotain jos tuloilman lämpötila putoaa alle 5 asteen. Pysäyttäisikö tuloilmapuhaltimen? jos ei tuollaista ole niin se on kuitenkin helppo tuohon tehdä. Rele vetää pelin poikki tuloilmapuhaltimelta jos tuloilman lämpötila laskee vaikka alle 5 asteen.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Esilämmityksellä voi säästää poistopuhaltimen hinnan, noiden ikä tuntuisi mutu-tuntumalta lyhenevän kun jäteilma menee pakkaselle/alle kastepisteen ja vettä tai jäätä alkaa kertyä puhaltimeen. Tieteellisen tarkka hihasta vedetty arvio :)

Tuloilmaa se kyllä kesäisin kuivaa kivasti, putoaa sen kattokonvektorin kuormitus kun ei tuupata kuumaa ja kosteaa ilmaa sisälle.
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

tepa sanoi:
Esilämmityksellä voi säästää poistopuhaltimen hinnan, noiden ikä tuntuisi mutu-tuntumalta lyhenevän kun jäteilma menee pakkaselle/alle kastepisteen ja vettä tai jäätä alkaa kertyä puhaltimeen. Tieteellisen tarkka hihasta vedetty arvio :)

Tuloilmaa se kyllä kesäisin kuivaa kivasti, putoaa sen kattokonvektorin kuormitus kun ei tuupata kuumaa ja kosteaa ilmaa sisälle.

Ihan hyviä pointteja.

Äkkiseltään tulee vaan pelko persiiseen että konvektori seisoo katossa turhanpanttina sen jälkeen. Ja iv putkia ei ole eristetty kuin 50mm villalla+saumat teipattu. Kondenssi ongelmaa tuskin tulisi jos tuota ilmaa ei jäähdyttäisi kuin muutaman asteen?
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

fraatti sanoi:
Se on totta että säästön saa helpommin käymällä lidlissä ;D Mutta ajatus olla maksamatta turhasta houkuttaa kuitenkin.

Mielestäni noissa pyöriväkennoisissakin tapahtuu jotain jos tuloilman lämpötila putoaa alle 5 asteen. Pysäyttäisikö tuloilmapuhaltimen?
Lidlissa ei säästä mitään ;D
Jossain pyöriväkennoisessa saattaa ollakin joku esto liian kylmälle tuloilmalle,en tiedä onko.
Ainakin jotkut enerventit ja myös oma Rotor 360 käy vaikka tuloilma olisi pakkasella.

Kohta joku sanoo ettei patteri voi jäätyä jos siellä kiertää +30 vesi mutta noin se asia ei ole. ;)
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

fraatti sanoi:
Ihan hyviä pointteja.

Kondenssi ongelmaa tuskin tulisi jos tuota ilmaa ei jäähdyttäisi kuin muutaman asteen?
Jossain (muistaakseni Kojan) ohjeissa oli että tuloilman voi jäähdyttää +16 asteiseksi ilman erityistä höyrytiivistä eristystä, voin muistaa kyllä reteesti väärinkin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

pökö sanoi:
Lidlissa ei säästä mitään ;D
Jossain pyöriväkennoisessa saattaa ollakin joku esto liian kylmälle tuloilmalle,en tiedä onko.
Ainakin jotkut enerventit ja myös oma Rotor 360 käy vaikka tuloilma olisi pakkasella.

Kohta joku sanoo ettei patteri voi jäätyä jos siellä kiertää +30 vesi mutta noin se asia ei ole. ;)

Ei niin, jos on oma kasvimaa ;D

Kaverilla oli viimetalvena ilmeisesti poistopuolen puhallin mennyt ainakin jonkinverran jäähän kun oli vilkutellut että tuloilman lämpötila alle 5 astetta mutta ei ollut tutkinut miten kone toimi. Otti vaan pistokkeen irti ja antoi olla hetken aikaa. Lähetin enerventin huoltoon viestin että mitä tapahtuu jos remmi katkeaa/jäätyy. Katsotaan viitsivätkö vastata.

Onkos pakkasella olevasta ilmasta muuta riskiä kuin huiku sisällä ja kondenssi mahdollisesti? Pihihän nappaa vaan vastuksesta johdot irto..
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Kyllä ne sieltä enerventiltä vastaa.
Ei pakkasella olevasta tuloilmasta varmaan mitään vaaraa ole. Tuotahan osa ihmisistä oikein haluaa laittamalla painovoimaisen ilmanvaihdon tuloilmaräppänöillä tai ostamalla poistoilmalämpöpumpun ;D.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

janti sanoi:
Kannattaa pohtia vaihtoventtiilien kannattavuutta esilämmitys/jähdytyspatterin kohdalla eli sijaitseeko se liuoskierrossa ennen MLP pumppua vaiko sen jälkeen. Isoja hyötyjä tästä ei ole saatavissa. Kesällä jäähdytyksellä olisi edullisempaa jos se olisi ennen MLP pumppua elikä kaivolta palaavassa kiinni ja talvella esilämmityksessä taas toisin päin, kaivoon menevässä kiinni.

Eikös tuon voisi virittää pumpun rinnalle eli otetaan tulopuolelta ja poistetaan menopuolelle? Ei tarvi venttiiliä ja ylipäätäänkin tasaisempi lämpötila aina. Tietysti tuo "syö" virtausta pumpun lauhduttimelle.
 

My.Ai.Hu

Vakionaama
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

fraatti sanoi:
Ja jotta koko järjestelmässä voi olla mitään järkeä täytyis osien olla myös halpoja. Kanavapatterin saisi saksasta edullisesti (60€ sis pk)ja tuota voisi hiukan modata kahdella 160 -> 200mm iv-muunnoskappaleella jotta saisi tuon helposti iv-putken väliin.

Halpoja kennoja sinulla tiedossa.
Mistähän tai millä hakusanalla olet etsinyt...
tarttis varmaa itekkii
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Tuota itsekin mietiskelin, edullisiahan nuo on kotimaan hintoihin verrattuna.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

pökö sanoi:
Kohta joku sanoo ettei patteri voi jäätyä jos siellä kiertää +30 vesi mutta noin se asia ei ole. ;)

Joissain koneissa ei ole mitään muuta kuin se patteri. Esim nibe410p. Että kyllä se kestää jäätymättä jos virtaus on riittävä ja vesi lämmintä. Ei 30 asteisella jäädy, ainakaan nibe.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Aloittajan kannattaa syöttää enerventin laskuriin tuloilma 16 asteiseksi ja tuloilman määrä talvella vaikka 5 litraa vähäisemmäksi.. paljonko jäi jälkilämmitystarvetta? Tietysti, jos ilman laatu heikkenee liikaa siitä että talo on reippaammin alipaineinen, niin tuota ei sitten kannata tehdä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Tässäpä käyttöohje
http://www.onninen.com/SiteCollectionDocuments/Finland%20Documents/Tuotteet/Onnline%20ja%20OPAL/Onnline%20tuotteet/Ilma/uudet_esitteet/Onnline_ECO-XL_MANUAL.pdf

Ei näkynyt mitään rajoituksia tuloilmalle tai jäätymisuojaa.

Näistä toiminnoista voisi olla apuja esilämmittimen/jäähdyttimen yhteydessä

"Jäähdytyksen talteenotto
Pyörivää lämmönsiirrintä voidaan ohjata päälle ja pois esim. ulkoisella lämpötilaerotermostaatilla tai valvonta-alakeskuksesta. Jäähdytyksen talteenoton aikana lämmön talteenotonmerkkivalo vilkkuu. Lämmön talteenottoa ei voi pysäyttää käsin ohjainpaneelista jäähdytyksen talteenoton aikana.

Ulkoinen vikatieto
Ohjainkortille voidaan tuoda ulkoinen vikatieto esim. palovaarasta tai vesipatterin jäätymissuojalta. Ulkoinen vikatieto pysäyttää ilmanvaihtolaitteen. Uudelleenkäynnistys tapahtuu kuittaamalla ulkoinen vika ja katkaisemalla/kytkemällä ilmanvaihtolaitteen syöttöjännite."
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

repomies sanoi:
Joissain koneissa ei ole mitään muuta kuin se patteri. Esim nibe410p. Että kyllä se kestää jäätymättä jos virtaus on riittävä ja vesi lämmintä. Ei 30 asteisella jäädy, ainakaan nibe.
Taatusti Nibe toimii jäätymättä kunhan tietyt kriteerit täyttyy. Nibe (ja muutkin pilpit) on meikäläiselle melko vieraita laitteita, mites 410p versiossa on patterin jäätyminen estetty?
Puututaanko puhaltimen kierroksiin vai onko sulkupelti jolla patteri erotetaan ulkoilmasta jossain lämpötilassa, joku siinä satavarmasti on, eikö?
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

janti sanoi:
Ulkoinen vikatieto
Ohjainkortille voidaan tuoda ulkoinen vikatieto esim. palovaarasta tai vesipatterin jäätymissuojalta. Ulkoinen vikatieto pysäyttää ilmanvaihtolaitteen. Uudelleenkäynnistys tapahtuu kuittaamalla ulkoinen vika ja katkaisemalla/kytkemällä ilmanvaihtolaitteen syöttöjännite."
En jaksanut keskittyä käyttikseen,vaikka pitäisi ;).
Koje ilmeisesti ymmärtää ulkoisen vesipatterin jäätärin kunhan se oikein kytketään.
Ei ihan kaali vehje kuitenkaan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

pökö sanoi:
Taatusti Nibe toimii jäätymättä kunhan tietyt kriteerit täyttyy. Nibe (ja muutkin pilpit) on meikäläiselle melko vieraita laitteita, mites 410p versiossa on patterin jäätyminen estetty?
Puututaanko puhaltimen kierroksiin vai onko sulkupelti jolla patteri erotetaan ulkoilmasta jossain lämpötilassa, joku siinä satavarmasti on, eikö?

Siinä on molemmat suojaukset kyllä, eli jos kiertovesipumppu leipoo kiinni niin sen pitäisi selviytyä. Mutta se ei ollut pointti, pointti on että patteri ei jäädy jos se lämmin vesi kiertää. Sitä veden kiertoa tai lämpimyyttä on vain vaikeampi taata pomminvarmasti.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

repomies sanoi:
Aloittajan kannattaa syöttää enerventin laskuriin tuloilma 16 asteiseksi ja tuloilman määrä talvella vaikka 5 litraa vähäisemmäksi.. paljonko jäi jälkilämmitystarvetta?

Tämä ei tullut mieleenikään. Tarkistin asian tuosta manuaalista ja siellä näyttäisi olevan tulolämpötilavaihtoehdot 17,19,21,23. Laitoin tuloilmaksi 17 astetta ja näinollen jyskylässä lämmöntarve putosi 411kWh ja Helsingin tasolla 171kWh, puolet (tre) 290kWh -> 36€.

Ja ajattelin muutenkin asentaa tuohon kotona/poissa-kytkimen mikä vielä pudottaa puhallinnopeuden 2.sta 1.ksi. Tuo vielä entisestään syö tuota potentiaalista "säästöä". Joten taitaapi melkein olla case closed. Säästöjä ei oikeastaan ole saatavilla. Pitää tuloilman vain viileimmällä mahdollisella tasolla. Niin lämmitys hoituu sitten mlp avulla pääasiassa. Takalle on myös oma korvausilma joten ei grillaile tuota vastusta sitten mahdollisen takanpolton takia.

Lykkäsin liitteeksi tuon "laskelman" minne lämpötilaan asti tuo oma talteenotto piisaa. Vain suomenkielisiltä sivuilta saa noin tarkan laskelman ja siinä taasen ei ollu tuota vientimallin konetta joten valitsin pandionin missä kenno lienee samankokoinen.
BfT7dm7.png



Näyttäisi että ulkoilman ollessa alle 0 alkaisi olemaan tarvetta lisälämmitykselle. Tuntuu melko hullulta vastus joka on 800w ja päällä 1/4 vuodesta veisi sähköä noin vähän. Tuo vastus taitaa olla pwm ohjattu? Muutenhan tuota tarvisi naksutella jatkuvasti päälle ja pois jos esim lisälämmitystarve olisi vain 1 aste.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Mistä bongasit sen kuudenkympin kanavapatterin?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

My.Ai.Hu sanoi:
Halpoja kennoja sinulla tiedossa.
Mistähän tai millä hakusanalla olet etsinyt...
tarttis varmaa itekkii

Muistin hinnan väärin tai sitten hinta on noussut. Hinta näyttäs nyt olevan vajaasta 40€ ylöspäin. Postikulut DHL:llä 30€. Tämän kenno ei ole mun löytämä vaan jostain netin syövereistä laitoin joskus talteen linkiksi.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=Luftgek%C3%BChlte+Kondensatoren&_sacat=0&_odkw=Luftgek%C3%BChlte+Kondensatoren+mit+1+Ring&_osacat=0&_from=R40
itse firma
http://kaeltetechnik-ebru.de/
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

fraatti sanoi:
melkein olla case closed. Säästöjä ei oikeastaan ole saatavilla. Pitää tuloilman vain viileimmällä mahdollisella tasolla. Niin lämmitys hoituu sitten mlp avulla pääasiassa.

Juuri näin. Ja jos kärsit vääntää tulopuolen talveksi pienemmälle niin ensinnäkin jäätymisriski pienenee ja toiseksi jälkilämmitystarve pienenee. Sisäilman laatu voi aavistuksen heikentyä.

Minulla on itselläni aikeissa heivata jonain päivänä omat paskapumput ja laittaa enerventin kaveriksi MLP. Ja aikeissa on myös ajella sitä noin, että talveksi päästän ilmanvaihdon reippaammin alipaineiseksi. Koko homma ei ole oikeastaan kiinni mistään muusta kuin siitä, että varastossa on vielä yksi pumppu, mikä pitäisi ajaa loppuun ensin alta pois.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Tuskimpa ilmanlaatu kovasti heikkenee jos tuloa hieman kuristaa, voi olla ettei sitä edes huomaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

pökö sanoi:
Tuskimpa ilmanlaatu kovasti heikkenee jos tuloa hieman kuristaa, voi olla ettei sitä edes huomaa.

Tällähetkellä olen laittamassa kattoa umpeen ja hyörynsulkumuoveja samalla paikoilleen. Kaikki saumat tulee teipattua ja varmistettua vielä mekaanisesti(lista/koolaus) limityksen pitävyys jos teipit joskus repsahtavat. Taivoitteena tietysti mahdollisimman tiivis lopputulos. Äkkiseltään vaan tulisi mieleen että mikäli talo on rakennettu huolella ei sitä poiston/tulon suhdette voi laittaa tiettyä suuremmalle tai tulee tuhkat takasta tupaan. Tai muuten ilma tulee jostain sellaisesta paikasta läpi mistä sitä ei ole suunniteltu.

Kaverin kämppä tuli viime keväänä valmiiksi ja siinä jo huomasi ettei liesituuletinta ja takkaa tarvi ajatelle käyttävänsä samaan aikaan ellei ikkuna ole auki. Täydestä liekistä imas piipusta savut sisään kun pisti liesituulettimen päälle.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

repomies sanoi:
Minulla on itselläni aikeissa heivata jonain päivänä omat paskapumput ja laittaa enerventin kaveriksi MLP. Ja aikeissa on myös ajella sitä noin, että talveksi päästän ilmanvaihdon reippaammin alipaineiseksi. Koko homma ei ole oikeastaan kiinni mistään muusta kuin siitä, että varastossa on vielä yksi pumppu, mikä pitäisi ajaa loppuun ensin alta pois.

Tietysti talvella voi kovemmilla pakkasilla ajelle pienemmällä nopeudella myös. Onnline eco xl on vain niin suuri kone että siinä perusnopeudeksi joutuu ottamaan 2 ja siinä ei enää sitten paljoa pudotettavaan ole. Jääköön toi 1 asento sille tilanteelle että ketään ei ole paikalla.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

fraatti sanoi:
Äkkiseltään vaan tulisi mieleen että mikäli talo on rakennettu huolella ei sitä poiston/tulon suhdette voi laittaa tiettyä suuremmalle tai tulee tuhkat takasta tupaan. Tai muuten ilma tulee jostain sellaisesta paikasta läpi mistä sitä ei ole suunniteltu.

Vanhemmissa tai muuten vaan hutiloiden tehdyissä taloissa ei ole tuota ongelmaa liiallisesta tiiveydestä. Ei meillä huomaa tulisijoista yhtikäs mitään ellei liesikupua käännä täysille. Silloinkin kyllä palaa, mutta sytyttäminen on jo hieman veemäistä. Toisaalta en minä paljon muutakaan huomaa tulisijoja käyttäessäni, nuohooja löysi kerran piipusta rapean naakan..

Mutta sehän on selvä että rakenteiden läpi se kanavasta puuttuva tuloilma sitten revitään. Siihen viittasin, kun mainitsin että sisäilman laatu voi hieman heikentyä. Tosin, jos talossa on joku takan raitisilmarööri, niin siihen suodatin ja rööri auki, niin sieltä se sitten imee.

Minkä maalämpöpumpun muuten laitoit?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

repomies sanoi:
Minkä maalämpöpumpun muuten laitoit?

Viessmann Vitocal 333-g, pumppu seisoo vielä kämpässä ilman sähköä ja odottaa että saan katon kursittua umpeen.

Porukoille tuli vitocal-222 ja ihmettelin kuinka hiljainen tuo oli (46dB). Asentaja sanoi että odotas kun startataan sun 333. Vertailun vuoksi katsoin boschin korkean jääkaapin äänenpainetta ensimmäisestä laitteesta mikä markantalon sivuilta tuli vastaan ja siinä on äänenpaine taso 39dB, omassa mlp pumpussa äänenpainetaso:
Värinävaimentimen ansiosta käyttöääni on minimissään, äänen taso on 38 dB (A) / 0/35 °C ollen näin kategoriansa hiljaisimpia laitteita.

Testi tuosta sen sisaresta löytyy 343-g (suurempi varaaja(240l) ja aurinko lämpövaraus valmiina)

http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=144&productTypeVersionID=318&productCompareList=1072,1073,1074,1075,1077,1078,1079,1080&PageID=13233

Tuo tuolla testissä on pärjännyt melko mukavasti. Vuotuinen cop 4,5 lattialämmitystalossa vuotuisen lämmöntarpeen ollessa 24 200kWh. Copit kärkitasoa ja varaajan häviöt testin pienimmät.

Ainut mikä harmittaa on se että törmäsin suorilta tuon aurinkovalmiudella olevan pumpun tarpeen enkä edes kysynyt hinnaneroa. Ehkä olisi pitänyt ottaa se?? Kattopintaa talossa on 22 asteen kulmassa suoraan etelään 165m2, jossa olisi ollut aivan optimaalinen paikka keräimille. Jos noista käräimistä joskus innostuisi olisi kytkentä ollut edullinen ja helppo toteuttaa. Juuri muutamapäivä sitten laskeskelin noita keräimien tuottoja yms ja totesin että ei ole mitään järkeä mlp talossa näillä hinnoilla tällähetkellä. Itseasentamalla ja romut ulkomailta tilaamalla saa hiukan paremman takaisinmaksuajan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Vitocal-333g on ollut itsellänikin kiikarissa juuri mainostetun käyntiäänen vuoksi, mutta ajetaan nyt nämä muut pumput ensin loppuun.

343 voi olla vaihtoehto sellaiselle joka haluaa tosissaan harrastella aurinkosysteemien kanssa, taloudellisesti vähän vaikea ehkä perustella noita systeemejä jos COPit on kuitenkin kolmosen pintaan käyttövedelle kesällä.
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

fraatti sanoi:
Muistin hinnan väärin tai sitten hinta on noussut. Hinta näyttäs nyt olevan vajaasta 40€ ylöspäin. Postikulut DHL:llä 30€. Tämän kenno ei ole mun löytämä vaan jostain netin syövereistä laitoin joskus talteen linkiksi.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=Luftgek%C3%BChlte+Kondensatoren&_sacat=0&_odkw=Luftgek%C3%BChlte+Kondensatoren+mit+1+Ring&_osacat=0&_from=R40
itse firma
http://kaeltetechnik-ebru.de/



Nuo on takapuolelta (ja näköjään pohjasta) auki...


Kanavapatteriksi vielä matkaa mutta edullinen aihio. Kait nuo vedenpainetta kestää?
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Helppo noihin on kanavalähtö ja pohja on laittaa. Painetta kestänee varmasti sen mitä yleensä lämpöverkossa on. Jos täällä "valmis" kanavapatteri maksaa 500eur niin halvemmallahan noista värkkää toimivan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Jos joku haluaa nykertää Niben PILPin höyrystimestä itselleen patterin niin Pirkkalasta saa tulla hakemaan, ei maksa mithän. Tarkoitettu propaanille mutta eiköhän toimi vedelläkin jotenkin. Taitaa olla 125 lähdöllä, toiseen päähän saa askarrella lähdön (siinä oli puhallin).
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Pistä äärimittoja esille ja kupariputken koko. Ja vaikka valokuva lisäksi.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

pökö sanoi:
Pistä äärimittoja esille ja kupariputken koko. Ja vaikka valokuva lisäksi.

Ohutta pilliähän se on. Pitää käydä ottamassa kuva.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Kennon tehollinen koko on karkeasti syvyyttä 25.5cm, leveyttä ehkä 21, korkeutta 20. Käytännössä leveyttä on enempi, jätin päädyn mutkat tuosta laskusta pois. Kennon päällä on suodatinkotelo jonka yläosassa on 125mm yhde. Sen voi tietysti vaihtaa isompaan jos tahtoo. Suodatinkotelon pikkukansi puuttuu edestä.

Kennon alapuolella on vain kotelo josta ilma kääntyy 90 astetta, sen perässä oli puhallin (nyt vain iso reikä näkyvillä edestäpäin). Pohjaan voi tietysti laittaa yhteen ja etuosan rälläköidä hittoon ja tulpata.

Putket jotka kennoon on juotettu on aika ohkaiset, itse kennon putki taitaa olla aavistuksen paksumpaa. Nuo juotetut on 9-10mm väliltä ulkohalkaisijaltaan. Alempi juotetuista on väännetty ruttuun eli siinä kohtaa saa askarrella, joskin itse kennon putki näyttää olevan ihan ok.
 

Liitteet

  • edesta.jpg
    edesta.jpg
    105,3 KB · Katsottu: 938
  • sivulta.jpg
    sivulta.jpg
    154,2 KB · Katsottu: 1 393
  • rutussa.jpg
    rutussa.jpg
    170 KB · Katsottu: 876

akiville

Aktiivinen jäsen
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

fraatti sanoi:
paljonko tuollainen iv-koneen jälkilämmitys vastus on oikeasti vienyt vuoden aikana sähköä?

0 kWh

-a-
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Vesipatteri jälkilämmityksessä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Tuloilman jälkilämmitystarve pyöriväkennoisella iv-koneella ja muuta spedeilyä

Vesipatteri jälkilämmityksessä

Ainakin sigussa lukee että kone on sähköisellä jälkilämmityksellä.
Ja tästä voi päätellä ettei vesipatteria ole ;D

akiville sanoi:
DIY aurinkopaneeli juomatölkeistä
« : 22.11.12 - klo:12:06 »
voisiko/kannattaisiko moinen IV-koneen tuloilman lämmitykseen?
 
Back
Ylös Bottom