Seitsemän vuoden taistelu räminää vastaan on voitettu lopullisesti. Noin kahdeskymmenes erä toi lopulta voiton. Aiemmissa taisteluissa räminän on saanut pudotettua juuri ja juuri siedettävälle tasolle 1 pv - 6 kk ajaksi. Useimmiten räminä on palannut takaisin muutamassa päivässä kompressorin jalan kiinnitysten säätämisen jälkeen. Letkukikkaakin on tullut kokeiltua, huonolla hoitovasteella. Konepellin eristämisellä (kuva) ei ollut mitään vaikutusta melutasoon.
Onnistuneen modifikaation jälkeen Niben käyntiääni jää miellyttävän alhaiselle tasolle. Mutuna melutaso aleni jostain 80 db:stä tasolle 45 db (=ei varmasti voi häiritä ketään). Modauksen ydin on vaihtaa kompressorin alkuperäinen (ihan paska) tärinäeristin-konstruktio lieriöeristimiksi 'a la Biltema (98-1231). Vaikeinta modauksessa on saada avattua kompressorin jalan takimmainen pultti.
Tarvittavat tarvikkeet: 3 kpl lieriöeristimiä 'a la Biltema, artikkelinro 98-1231. 3 kpl aluslevyjä, joiden keskireikä on 6-7 mm ja halkaisija on yli 22 mm.
Tarvittavat työkalut: Pieni, tai pienehkö räikkä johon useampia, erimittaisia jatkovarsia, 10 mm hylsy, 24 mm lenkkiavain, tai vesipumppupihdit (lieriöristimen kiristämiseksi), pienikokoinen peili.
Homman etenemä (omalla vastuulla):
1. Käännä Niben sähkökytkin nollalle.
2. Irroita konepelti
3. irroita yläetukansi (muovia) ja suodatinkotelo.
4. Irroita puhaltimen liitin ja nosta puhallin pois.
5. Anna kompressorin jäähtyä 30-45 min.
6. Ruuvaa kompressorin jalustan ruuvit auki ja poista ruuvit. Kompressorin takimmaisen jalan ruuvi on mahdollista saada avattua räikän ja räikän jatkovarsien kanssa.
7. Siirrä kompressoritilan katossa oleva ilmaletku sivuun.
8. Nosta kompressoria ja laita kompressorin alle joku 4-5 cm pönkkä.
9. Irroita kompressorin jalustan alla sojottavat metalliputken pätkät napakalla iskulla kylkeen. Putken pätkät ovat kiinni niittimutterin kannassa vain omalla painollaan.
10. Poista kumivaimentimet kompressorin jalkalevystä.
11. Ruuvaa lieriöeristimet paikoilleen ja kiristä eristimen kumiosasta 24 mm lenkkiavaimella vääntämällä.
12. Poista pönkkä kompressorin alta ja laske kompressori lieriöeristimien päälle.
13. Asenna kompressorin jalkalevyn päälle halkaisijaltaan riittävät isot aluslevyt. Ei haittaa vaikka kompressorin jalkalevyssä vapaareikä on ø20 ja tärinäeristimen ruuvikierre on 6 mm. Hifisti sorvaa ø20/ø6 mm aluslevyn vaikkapa nailonista. Vakavasti DIY-hommiin suhtautuva sorvaa olakkeella varusettun aluslevyn.
14. Asenna lieriöristimen ruuvin päälle halkaisijaltaan riittävän iso (> 22 mm) aluslevy. Kierrä mutterit paikoilleen ja kiristä.
15. Heiluttele kompressorin takapuolella sijaitsevia kupariputkia todetaksi kolisevatko putket toisinaan vasten. Jos kolisevat, vääntele putkia varovaisesti sen verran että kolina estyy.
16. Kiinnitä kompressoritilan katossa oleva ilmaletku paikoilleen.
17. Nosta puhallin paikoilleen ja kytke sähköliitin
18. Konepellit paikoilleen
19. Kone käyntiin.
Käyttöohjekirja: "FIGHTER 310P on ruotsalainen pitkäikäinen ja luotettava laatutuote, joka ei aiheuta ikäviä yllätyksiä."
Onnistuneen modifikaation jälkeen Niben käyntiääni jää miellyttävän alhaiselle tasolle. Mutuna melutaso aleni jostain 80 db:stä tasolle 45 db (=ei varmasti voi häiritä ketään). Modauksen ydin on vaihtaa kompressorin alkuperäinen (ihan paska) tärinäeristin-konstruktio lieriöeristimiksi 'a la Biltema (98-1231). Vaikeinta modauksessa on saada avattua kompressorin jalan takimmainen pultti.
Tarvittavat tarvikkeet: 3 kpl lieriöeristimiä 'a la Biltema, artikkelinro 98-1231. 3 kpl aluslevyjä, joiden keskireikä on 6-7 mm ja halkaisija on yli 22 mm.
Tarvittavat työkalut: Pieni, tai pienehkö räikkä johon useampia, erimittaisia jatkovarsia, 10 mm hylsy, 24 mm lenkkiavain, tai vesipumppupihdit (lieriöristimen kiristämiseksi), pienikokoinen peili.
Homman etenemä (omalla vastuulla):
1. Käännä Niben sähkökytkin nollalle.
2. Irroita konepelti
3. irroita yläetukansi (muovia) ja suodatinkotelo.
4. Irroita puhaltimen liitin ja nosta puhallin pois.
5. Anna kompressorin jäähtyä 30-45 min.
6. Ruuvaa kompressorin jalustan ruuvit auki ja poista ruuvit. Kompressorin takimmaisen jalan ruuvi on mahdollista saada avattua räikän ja räikän jatkovarsien kanssa.
7. Siirrä kompressoritilan katossa oleva ilmaletku sivuun.
8. Nosta kompressoria ja laita kompressorin alle joku 4-5 cm pönkkä.
9. Irroita kompressorin jalustan alla sojottavat metalliputken pätkät napakalla iskulla kylkeen. Putken pätkät ovat kiinni niittimutterin kannassa vain omalla painollaan.
10. Poista kumivaimentimet kompressorin jalkalevystä.
11. Ruuvaa lieriöeristimet paikoilleen ja kiristä eristimen kumiosasta 24 mm lenkkiavaimella vääntämällä.
12. Poista pönkkä kompressorin alta ja laske kompressori lieriöeristimien päälle.
13. Asenna kompressorin jalkalevyn päälle halkaisijaltaan riittävät isot aluslevyt. Ei haittaa vaikka kompressorin jalkalevyssä vapaareikä on ø20 ja tärinäeristimen ruuvikierre on 6 mm. Hifisti sorvaa ø20/ø6 mm aluslevyn vaikkapa nailonista. Vakavasti DIY-hommiin suhtautuva sorvaa olakkeella varusettun aluslevyn.
14. Asenna lieriöristimen ruuvin päälle halkaisijaltaan riittävän iso (> 22 mm) aluslevy. Kierrä mutterit paikoilleen ja kiristä.
15. Heiluttele kompressorin takapuolella sijaitsevia kupariputkia todetaksi kolisevatko putket toisinaan vasten. Jos kolisevat, vääntele putkia varovaisesti sen verran että kolina estyy.
16. Kiinnitä kompressoritilan katossa oleva ilmaletku paikoilleen.
17. Nosta puhallin paikoilleen ja kytke sähköliitin
18. Konepellit paikoilleen
19. Kone käyntiin.
Käyttöohjekirja: "FIGHTER 310P on ruotsalainen pitkäikäinen ja luotettava laatutuote, joka ei aiheuta ikäviä yllätyksiä."
Liitteet
-
rsz_25052013.jpg52,2 KB · Katsottu: 2 067
-
rsz_25052013003.jpg52,3 KB · Katsottu: 3 254
-
rsz_25052013004.jpg190,5 KB · Katsottu: 2 607
-
rsz_25052013008.jpg157,9 KB · Katsottu: 2 387
-
rsz_25052013009.jpg20,4 KB · Katsottu: 1 687
-
rsz_25052013010.jpg36,7 KB · Katsottu: 1 718
-
98-1231_m.jpg10,8 KB · Katsottu: 1 951