Nibe Fighter 310p hiljaiseksi DIY

Rehveli

Tulokas
Seitsemän vuoden taistelu räminää vastaan on voitettu lopullisesti. Noin kahdeskymmenes erä toi lopulta voiton. Aiemmissa taisteluissa räminän on saanut pudotettua juuri ja juuri siedettävälle tasolle 1 pv - 6 kk ajaksi. Useimmiten räminä on palannut takaisin muutamassa päivässä kompressorin jalan kiinnitysten säätämisen jälkeen. Letkukikkaakin on tullut kokeiltua, huonolla hoitovasteella. Konepellin eristämisellä (kuva) ei ollut mitään vaikutusta melutasoon.

Onnistuneen modifikaation jälkeen Niben käyntiääni jää miellyttävän alhaiselle tasolle. Mutuna melutaso aleni jostain 80 db:stä tasolle 45 db (=ei varmasti voi häiritä ketään). Modauksen ydin on vaihtaa kompressorin alkuperäinen (ihan paska) tärinäeristin-konstruktio lieriöeristimiksi 'a la Biltema (98-1231). Vaikeinta modauksessa on saada avattua kompressorin jalan takimmainen pultti.

Tarvittavat tarvikkeet: 3 kpl lieriöeristimiä 'a la Biltema, artikkelinro 98-1231. 3 kpl aluslevyjä, joiden keskireikä on 6-7 mm ja halkaisija on yli 22 mm.

Tarvittavat työkalut: Pieni, tai pienehkö räikkä johon useampia, erimittaisia jatkovarsia, 10 mm hylsy, 24 mm lenkkiavain, tai vesipumppupihdit (lieriöristimen kiristämiseksi), pienikokoinen peili.

Homman etenemä (omalla vastuulla):

1. Käännä Niben sähkökytkin nollalle.
2. Irroita konepelti
3. irroita yläetukansi (muovia) ja suodatinkotelo.
4. Irroita puhaltimen liitin ja nosta puhallin pois.
5. Anna kompressorin jäähtyä 30-45 min.
6. Ruuvaa kompressorin jalustan ruuvit auki ja poista ruuvit. Kompressorin takimmaisen jalan ruuvi on mahdollista saada avattua räikän ja räikän jatkovarsien kanssa.
7. Siirrä kompressoritilan katossa oleva ilmaletku sivuun.
8. Nosta kompressoria ja laita kompressorin alle joku 4-5 cm pönkkä.
9. Irroita kompressorin jalustan alla sojottavat metalliputken pätkät napakalla iskulla kylkeen. Putken pätkät ovat kiinni niittimutterin kannassa vain omalla painollaan.
10. Poista kumivaimentimet kompressorin jalkalevystä.
11. Ruuvaa lieriöeristimet paikoilleen ja kiristä eristimen kumiosasta 24 mm lenkkiavaimella vääntämällä.
12. Poista pönkkä kompressorin alta ja laske kompressori lieriöeristimien päälle.
13. Asenna kompressorin jalkalevyn päälle halkaisijaltaan riittävät isot aluslevyt. Ei haittaa vaikka kompressorin jalkalevyssä vapaareikä on ø20 ja tärinäeristimen ruuvikierre on 6 mm. Hifisti sorvaa ø20/ø6 mm aluslevyn vaikkapa nailonista. Vakavasti DIY-hommiin suhtautuva sorvaa olakkeella varusettun aluslevyn.
14. Asenna lieriöristimen ruuvin päälle halkaisijaltaan riittävän iso (> 22 mm) aluslevy. Kierrä mutterit paikoilleen ja kiristä.
15. Heiluttele kompressorin takapuolella sijaitsevia kupariputkia todetaksi kolisevatko putket toisinaan vasten. Jos kolisevat, vääntele putkia varovaisesti sen verran että kolina estyy.
16. Kiinnitä kompressoritilan katossa oleva ilmaletku paikoilleen.
17. Nosta puhallin paikoilleen ja kytke sähköliitin
18. Konepellit paikoilleen
19. Kone käyntiin.

Käyttöohjekirja: "FIGHTER 310P on ruotsalainen pitkäikäinen ja luotettava laatutuote, joka ei aiheuta ikäviä yllätyksiä."
 

Liitteet

  • rsz_25052013.jpg
    rsz_25052013.jpg
    52,2 KB · Katsottu: 2 067
  • rsz_25052013003.jpg
    rsz_25052013003.jpg
    52,3 KB · Katsottu: 3 254
  • rsz_25052013004.jpg
    rsz_25052013004.jpg
    190,5 KB · Katsottu: 2 607
  • rsz_25052013008.jpg
    rsz_25052013008.jpg
    157,9 KB · Katsottu: 2 387
  • rsz_25052013009.jpg
    rsz_25052013009.jpg
    20,4 KB · Katsottu: 1 687
  • rsz_25052013010.jpg
    rsz_25052013010.jpg
    36,7 KB · Katsottu: 1 718
  • 98-1231_m.jpg
    98-1231_m.jpg
    10,8 KB · Katsottu: 1 951

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Nibe Fighter 310p hiljaiseksi DIY

Asiallinen ja tarkka kuvaus työmenetelmistä ;) Tuohon kun olisi muutama kuva tullut mukaan niin avot.
Näistä ohjeista saattaa moni kanssaeläjä saada vielä avun unettomiin öihin.
 
N

Nibe 310

Vieras
Vs: Nibe Fighter 310p hiljaiseksi DIY

Itse olen myös 7 vuotta fighteria vastaan taistellut ja aina on fighter voittanut, tähän asti.

Miljoonat kiitokset tästä ohjeesta.

Ensi yönä taidan jättää kodinhoitohuoneen oven auki ;D
 
K

Kimmogee

Vieras
Vs: Nibe Fighter 310p hiljaiseksi DIY

Meiltä hajosi kompura ja oli miellyttävä yllätys että uusikompura kumeineen on lähes äänetön vanhaan rämistimeem verrattuna.
Saas nähdä kauanko pysyy hiljaisena, mutta onneksi nyt on tarvittavat toimenpiteet tiedossa.

Kiitos hienosta ohjeesta!

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Vs: Nibe Fighter 310p hiljaiseksi DIY

Kimmogee sanoi:
Meiltä hajosi kompura ja oli miellyttävä yllätys että uusikompura kumeineen on lähes äänetön vanhaan rämistimeem verrattuna.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Kuinkas kauan se vanha kompura piti ääntä? Eli kauanko keski ja mitä ehti tuotaa ?
 
K

Kimmogee

Vieras
Vs: Nibe Fighter 310p hiljaiseksi DIY

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Kuinkas kauan se vanha kompura piti ääntä? Eli kauanko keski ja mitä ehti tuotaa ?
2 vuotta se minun omistusaikanani siinä rämisi ennen hajoamista, edellinen omistaja muisteli ettei olisi koskaan kompuraa vaihdettu lähes 15 vuoden aikana.
Korjausmies taas päätteli että kompura olisi jo kerran vaihdettu.

Uskon korjausmiestä, koska 15 vuoden kestolla kyseessä olisi varmaan maailman kestävin kompura.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
 
Tästä aiheesta oli kovasti apua!

Yöllä rupes 310P Rämisemään ja niin pirskatisti, heräsin kompuran rouskutukseen ja piti sammuttaa koko hökötys toviksi.
Aamulla pikagoogletus ja löytyi tämä aihe. Etupaneeli auki ja tärinäkumit ihan hapertuneet, kompuran runko jyryytti suoraan metalliholkkia vasten.

itellä hiukan vanhempi versio, kuin aiheen 310P, mut totesin et vastaavan reseptin pitäis toimia, lähetin emännän osanumeroineen Biltemaan, ku ite karanteenissa :)

numeroilla löytyi Biltemasta kumipuslat, lisäks paketti liimattavia bitumimattoja.
Nuon vain masiinan ääni putos ~65 desibeliin, eikä dB vaikuta onko kompura päällä vai ei. Puhaltimen käyntiääni on DB tasoltaan yhtäsuuri.

Vuorasin siis koko kompuratilan sisältä ja kaikki peitelevyt sisäpuolelta 1-2 kerroksella bitumilevyä.

Itellä ei oo vielä kompressoria vaihdettu, eikä puhaltimen laakereita, kone vuosimallia 2003.

itsellä on mennyt yks pannun varoventtiili, rupes vuotamaan, sen vaihdatin Nibejä huoltavalla putkarilla joka tuumas, et hän ei oo ikinä vielä vanhanmallin 310P vaihtanut kompuraa, totta vai tarua, mut kysyi et onko vaihdettu, kuulemma erottaa mustista käyttöpaneelin kehysmuoveista vs uudemman harmaat.
 

jk_single

Jäsen
Naapurin 310iin on vaihdettu kompura takuuseen 2003, taisi olla Nibellä joku kampanja kun niitä meni niin äkkiä (siirtyivät uuteen kylmäaineeseen tms) sen jälkeen vaan pumpannut. Omasta 310Pstä (nimenomaan vanha "musta" malli) vaihdettiin 8 vuoden jälkeen kompressori, sitten meni viisi vuotta ja meni koko paska uusiksi kun rupesi vuotamaan vettä säiliön päädystä.
 
Naapurin 310iin on vaihdettu kompura takuuseen 2003, taisi olla Nibellä joku kampanja kun niitä meni niin äkkiä (siirtyivät uuteen kylmäaineeseen tms) sen jälkeen vaan pumpannut. Omasta 310Pstä (nimenomaan vanha "musta" malli) vaihdettiin 8 vuoden jälkeen kompressori, sitten meni viisi vuotta ja meni koko paska uusiksi kun rupesi vuotamaan vettä säiliön päädystä.
Jaha korroosio iski?

Näissä vissiin oli kuparoitu, eikä ruostumattomat säiliöt?

Onhan täs jännitelty, et koska laukee, mut toistaseks pelannu.

Propaani tuos omassa kylmäaineena.. käämi kuulemma usein väsähtää kompurasta.. tiiä sitte.
 

jk_single

Jäsen
Jaha korroosio iski?

Näissä vissiin oli kuparoitu, eikä ruostumattomat säiliöt?

Onhan täs jännitelty, et koska laukee, mut toistaseks pelannu.

Propaani tuos omassa kylmäaineena.. käämi kuulemma usein väsähtää kompurasta.. tiiä sitte.

Korroosio varmaan. Säiliön (kuparoitu) päihin on hitsattu kierreyhteet mitä varmaan käytetään valmistuksessa. Tämän nipan ympäriltä rupesi vuotamaan, hitsaus on varmaan ollut heikko/ohut paikka? Juottamalla olisi ehkä voinut korjata mutta on niin ahdasta kun se kompura/lämmönvaihdin laatikko on heti tuossa päällä. Peilillä löytyi vuotopaikka.
 
Korroosio varmaan. Säiliön (kuparoitu) päihin on hitsattu kierreyhteet mitä varmaan käytetään valmistuksessa. Tämän nipan ympäriltä rupesi vuotamaan, hitsaus on varmaan ollut heikko/ohut paikka? Juottamalla olisi ehkä voinut korjata mutta on niin ahdasta kun se kompura/lämmönvaihdin laatikko on heti tuossa päällä. Peilillä löytyi vuotopaikka.
Joo, voi hyvin olla joku hitsauksen liitos tai reunahaavavirhe ja jäänyt materiaali pistemäisesti ohueksi, tai pelkkä epäpuhtaus sisäpuolella aiheuttanut syöpymäs. Ei näistä tiedä, toivottavasti oma pelaa vielä pitkään.. 17v ikäisenä ei tosin ennuste ole paras mahdollinen.
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Jaahas veljeskone 310 p ja yhtä vanha :) Täällä samanikänen 410p menee samoilla osin ku uutena ,muutamat konkat vaihdettu kiitos Repomiehen!!
Kohta jäsen...hiiri haukkuu nää taas suohon ja kehuu 470 istä kestäväksi ,mutta ei me välitetä! :)
Koirat haukkuu ja .....vanhat pilpit pörisee!
 

aenpaa

Jäsen
Iso kiitos viestiketjun aloittajalle.Resonointi katosi ja samalla sain yhden huoneen lisää minne voi mennä ilman kuulosuojaimia
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Mulla oli f410 ssä hiljattain sama vika. Jo toinen vika 18v ajalla !! Kontaktorin käret jäi eli hitsaantu kiinni ja 2kw vastus sai jatkuvaa virtaa. Pari viikkoa ongelmaa aiemmin huomasin että vesi kattilassa lämpesi hitaasti ,ja mittasin että kontaktori kytki vain 2x2kw vastustehon 3x2kw sijasta.
Tilasin torista pari kontaktoria , taas pelittää , jäi toinen vielä varallekin
 

Jape79

Jäsen
Vieläkö jätkillä 2003 vuoden kompurat hyrskyttää? Mulla pelaa ja syksyllä tulee 20 vuotta asennuksesta. Kontaktorin vaihto vuonna 2004, varoventtiili vuoti ja vaihto n. 2013 ja puhaltimen laakeri n. 2016. Kyllä tässä on jo viimeiset 10 vuotta odoteltu porsimista ja odottaessa tukat on lähteny ja parrat harmaantuneet. Saa nähdä miten hinnat asettuu uusissa laitteissa, jotta laittaisko kuitenkin ennakoivasti vaihtoon tulevana kesänä. Muistelisin että 5000€ maksoi silloin 2003, joten ei kuukautta kohti tee edes kaljalaatikon verran hintaa.
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Hyvin pelittää , samat 20V tulee loppuvuodesta täyteen kopkop ja päätyyn asti mennään :)
Varaosia mennyt ne kortin 3 konkkaa ja yksi kontaktori . Puhaltimissa on vieläkin alkuperäiset laakerit.
Harmaaksi vetää täälläkin , mutta ei se väri uudella pumpulla vaihdu joten antaa ikäpilpin hyrskyttää vaan
 

Jape79

Jäsen
Mulla on ollut reilun viikon verran s735 katoksessa odottamassa asennusta ja se tapahtunee 3.11. Löysin kuitista hinnan 310P nibelle vuodelta 2003 ja hinta oli huimat 2750€. Eli muistin aiemman hinnan ihan väärin. Uus s735 asennettuna 11400€, sain toisesta liikkeestä paremman tarjouksen kuin ekasta ja tein kaupat. Eli tasan 2vk päästä vapautuu kone ja kieltämättä se on ylittänyt odotukset moninkertaisesti Jää 1,5kk vaille 20v käyttöä ja alkuperäinen kompura. Toimitusaika uudelle laitteelle oli käytännössä heti.
 

ottoppoika

Tulokas
Wanha ketju, mutta kommentoidaan. Museo jäänne Fighter 310P löytyy meidänkin kodinhoitohuoneesta vielä.
Kännykkä apilla mitattu db ~70 pilpin vieressä, tiedä sitten kuinka tarkka tämä mittaus. Biltemaa ei lähellä, mutta paikallisesta autovaraosa liikkeestä vastaavan kaltaiset eristimet löytyi. Ainoa muutos aloittajaan, että eristimet ovat lieriön muotoiset ja halkaisija 20mm, joten piti laittaa eristimen ja kompuran jalan väliin 25mm prikka, ettei kompura valahda alas kun kompuran jalan reikä juurikin se 20mm. Veikkaan, että nämä bilteman kumit olisi paremmat, mutta kuitenkin kumien vaihdon jälkeen mitattu db ~45-50, ei häiritse ääni enää keittiöön mikä viereisin huone. Vmäisin homma oli juurikin tuo takinmaisen pultin irroitus ja uuden kumin laitto sekä mutterin kiristys. Onneksi löytyi sopivan mittaiset jatkot räikkään.

Kiitos ja kumarrus aloittajalle Rehveli !!
 
Back
Ylös Bottom