Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Sain tämän hyvän vinkin foorumille rekisteröimättömältä henkilöltä joka antoi sille julkaisuluvan tänne.
Hyvä vinkki kiitoksia N.N.!! ;D


"Itselläni on panan 9, kolmisen vuotta vanha, johon on n vuoden välein vaihdettu sisäyksikönmoottori laakerivian vuoksi. Nyt siis sisällä on kolmas mosa joka tuntuu kestävän enemmän kuin tuon vuoden. Vuosi sitten vaihdettu moottori tuli purettua ja laakerihan sieltä oli kulahtanut.
Moottori on erittäin helppo purkaa ja sisältää kaksi vaihdettavaa laakeria. Laakerit ovat kooltaan 8x22x7mm (akseli x ulkohalkaisija x leveys) = ABEC. Moottorin laakeriremontin osien hinnaksi muodostuu tavallisilla rullaluistinlaakereilla n 5 eur ja keraamisilla about 15 eur (hinnat oli suunnilleen vuosi sitten). Itse laitoin keraamiset ja nyt vain odotellaan, että tämä nykyinen mosa simahtaa, niin pääsee kokeileen..."
"Asentaja taisi muuten mainita uuden moottorin hinnaksi jotain 250eur, joten tuntipalkoille pääsee..."

Ilmeisesti tämä ohje pätee ainakin CS-E9CKP ja CS-E12CKP malleille.
 
T

timde

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

tommosia viestejä vaan enemmän !!!!!kerrankin ASIAA meille tee se itse miehille ::) ::) ::)
 
T

teukka

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Mitähän pykälänikkarit, poliisit, vakuutusmiehet, tukekset, kylmämiehet, nuohoojaliitto, sosiaalilautakunta, ilppien suojelulautakunta ja muut vastuunkantajat tällaisesta tuumaa. Janti joutuu yllytyksestä raastupaan! ;D
 
J

jippo

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Voe kele ??? tuoko on odotettavissa ostin juuri Panan E9CKP:n K-Raudan esittelykäytöstä.
Meinasin yläkertaan 2 koneeksi.
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Omassa Panassa laakeri huutaa parhaillaan kuolemaa ja ikää pumpulla n. 1,5 vuotta. Ikävä kyllä tuntuu olevan eräänlainen tyyppivika, hyvä vinkki jantilta tämä. Kerrattain voisin vaihtaa tuon moottorin/laakerit takuuseen (puoli vuotta takuuta jäljellä), mutta jatkossa (takuun umpeuduttua) pitänee tehdä itse, jos oikeasti on helposti vaihdettavissa.
 
T

timde

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

jos moottori vaihdetaan takuuseen olisko mahdollista saada entistä "muistoksi" tekis siitä sitten vaihtomoottorin????ja harjoittelu kappaleen
 
A

apophis

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Hyvä korjausvinkki näpertäjille! Onkos se laakeri nyt kaikkien CKP ja DKE mallien vika? Mulla on E12 ja mielestäni laakerista ei vielä kuulu mitään. Oikein pienillä kierroksilla kuuluu sirinää, mutta kuulostää lähinnä 'sähkön' ääneltä, eikä laakerilta. Mikäs siellä toisessa päässä on, kuluuko sekin laakeri? Vai onko se vain moottorin laakeri, jossa on ollut vikoja?
 
R

Rassaaja

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Toisessa päässä on irtolaakeri, mutta sitä pystyy tekohengittämään vaikka vaseliinilla. Vaihtokin on varsin helppoa.
 

Kmatti

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Onko laakeri rulla, kuula vai liukulaakeri? ::) En ole vielä joutunut avaamaan, eikä ole ajankohtainenkaan, mutta tietäisi mitä odottaa.
 
R

Rassaaja

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Liukulaakeri vasemmassa reunassa, kumin sisällä.
 
J

jippo

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

janti sanoi:
Sain tämän hyvän vinkin foorumille rekisteröimättömältä henkilöltä joka antoi sille julkaisuluvan tänne.
Hyvä vinkki kiitoksia N.N.!! ;D


"Itselläni on panan 9, kolmisen vuotta vanha, johon on n vuoden välein vaihdettu sisäyksikönmoottori laakerivian vuoksi. Nyt siis sisällä on kolmas mosa joka tuntuu kestävän enemmän kuin tuon vuoden. Vuosi sitten vaihdettu moottori tuli purettua ja laakerihan sieltä oli kulahtanut.
Moottori on erittäin helppo purkaa ja sisältää kaksi vaihdettavaa laakeria. Laakerit ovat kooltaan 8x22x7mm (akseli x ulkohalkaisija x leveys) = ABEC. Moottorin laakeriremontin osien hinnaksi muodostuu tavallisilla rullaluistinlaakereilla n 5 eur ja keraamisilla about 15 eur (hinnat oli suunnilleen vuosi sitten). Itse laitoin keraamiset ja nyt vain odotellaan, että tämä nykyinen mosa simahtaa, niin pääsee kokeileen..."
"Asentaja taisi muuten mainita uuden moottorin hinnaksi jotain 250eur, joten tuntipalkoille pääsee..."

Ilmeisesti tämä ohje pätee ainakin CS-E9CKP ja CS-E12CKP malleille.
Aika kova hinta puhallinmoottorille, kun mulle esim. 9ekeb sisäyksikön hinta Onnisella n.250-280 e.
 
T

teukka

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

timde:jos moottori vaihdetaan takuuseen olisko mahdollista saada entistä "muistoksi" tekis siitä sitten vaihtomoottorin????ja harjoittelu kappaleen

Luultavasti asentajat ymmärtävät tuon laakerivikaisen moottorin arvon, eivätkä heitä sitä menemään tai anna laitteen haltijalle. Olin kerran läsnä, kun ulkoyksikkö vaihdettiin takuuseen ja sain käsityksen, että sille ulkoyksikölle oli ottajia. Siinä oli luultavasti hyvin mitätön vika. :cool:
 

jukka

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Eiköhän maahantuoja ota hajonneen yksikön tai laitteen itselle ja joko korjaa sen, tai laittaa tehtaalle tutkittavaksi. Osaavat sitten parantaa kyseistä kohtaa uusissa laitteissa.
 
T

teukka

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Eiköhän maahantuoja ota hajonneen yksikön tai laitteen itselle ja joko korjaa sen, tai laittaa tehtaalle tutkittavaksi. Osaavat sitten parantaa kyseistä kohtaa uusissa laitteissa.

Tuolla tavallahan luulisi näissä jutuissa toimittavan.

Olisi joskus hauska päästä katselemaan tilannetta niin kuin kärpäsenä katossa. Maahantuojilla ei liene välttämättä korjaamoja. Tehtaallakaan ei jakseta kiinnostua, jos sama paikka hajoaa jo tuhannennen kerran.
:cool:
 

Kmatti

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Voipi olla, että meneekin laakerinvaihdon jälkeen uusiokäyttöön eli uusi varaosa laitettavaksi asiakkaan koneeseen. Onhan se yleensä samanveroinen, kuin alkuperäinen mutta pahamaku jää. Henkilökohtaisesti en vaihda samaa osaa laitteisiin useampaan kertaan. Jos jokin osa hajoaa useampaan kertaan, niin silloin hierotaan älynystyröitä, miksi,miten ja milloin. Elektroniikkaa voi suojata monella eri tavalla. Jäähdytystä voi lisätä, puhtaus, suotimien lisäys usein edistää kestoikää. Toisinaan piikkisuojatkin edistää kunnossaoloa. Konkat kuivuu ja vastukset kastuu. Laakereitakin on monenlaista. Monenkohan kierroksen/min puhaltimen moottori mahtaa olla. Se puhaltaa lämmintä ja välillä kylmempää ilmaa. Pääseekö ilma suoraan moottorilaakereille. Lämpeneekö moottori niin paljon, että vaikuttaa laakeriin. Onko alunpitäen pitkä puhallinosa suora ja tasapainotettu. Pääseekö moottori värisemään pedissään -ja tai puhallinosa. Voisiko laakeroinnille tehdä voitelunippaa. Kysymyksiä kysymyksiä. ::) Toisaalta ikuinen osa on ikuinen nälkä.
 
H

harriba

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

janti sanoi:
"Itselläni on panan 9, kolmisen vuotta vanha, johon on n vuoden välein vaihdettu sisäyksikönmoottori laakerivian vuoksi. Nyt siis sisällä on kolmas mosa joka tuntuu kestävän enemmän kuin tuon vuoden. Vuosi sitten vaihdettu moottori tuli purettua ja laakerihan sieltä oli kulahtanut.
Moottori on erittäin helppo purkaa ja sisältää kaksi vaihdettavaa laakeria. Laakerit ovat kooltaan 8x22x7mm (akseli x ulkohalkaisija x leveys) = ABEC. Moottorin laakeriremontin osien hinnaksi muodostuu tavallisilla rullaluistinlaakereilla n 5 eur ja keraamisilla about 15 eur (hinnat oli suunnilleen vuosi sitten). Itse laitoin keraamiset ja nyt vain odotellaan, että tämä nykyinen mosa simahtaa, niin pääsee kokeileen..."

Mistäs noita keraamisia laakereita saa?

terveisin,
--
harri
 

jklaukka

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Tulipahan vuosipuhdistuksen aikana vaihdettua nuo CS-PE9DKE:n puhaltimen laakerit, vaikka ääni ei vielä ollut kovin muuttunut. Kiitoksia aiemmista kokemuksista ja ohjeista. Pumppu on nyt ollut käytössä reilun kaksi vuotta ja pientä sirinää olin kuulevinani. Vaihdon jälkeen ehkä äänen sävy hiukan muutui, tosin en enää kuule korkeita ääniä kovin hyvin :(. Moottori on tyyppiä ARW41W8P30AC. Tuossa on liitteenä kuva noista laakereista, vanha laakeri myös avattuna. Alkuperäinen oli tuo 608Z aitoa kiinalaista laatua ja tilalle tuli 608-2RS. Puhaltimen puoleinen laakeri oli hiukan väljä, mutta muuten ei tuosta löytynyt vaurioita. Meillä tosin tuota sisäyksikköä käytetään yleensä pienimmällä nopeudella.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Tässäpä taas yhdet moottorin vaihto-ohjeet kuvasarjoina
http://www.citcop.se/vanligafragor/bilder/Byte_flaktmotor_citcop.pdf
 
T

TKT55

Vieras
Laakerin vaihto Panasonic PE9DKE

Ostin vuonna 2006 PE9DKE ilpin, joka asennettiin alakertaan. Sisäyksikkö on pitänyt jonkin verran ääntä viime vuodesta lähtien. Koska näiltä sivuilta löytyi hyvät ohjeet niin innostuin purkamaan puhaltimen moottorin. Moottorin tyyppi on ARW41W8P30AC. Irrotin kannen moottorista ruuvimeisselin ja vasaran avulla. Palasia rungosta jäi kanteen. Ohjainkortti on juotettu kolmesta korvakkeesta runkoon. Tinanpoistossa kannattaa varoa lämmön käyttöä sillä kuparifolio lähtee helposti kortista irti. Toinen puoli kortista oli liimattu kiinni lämmönjohtomassalla (?), jonka irrotin ruuvimeisselin ja vasaran avulla. Kiinalaiset laakerit NMB 608Z lähtivät sormin vetämällä irti. Laakerit olivat yllättävän väljiä kolmen vuoden käytön jälkeen. Ne saattavat olla uusinakin väljempiä kuin SKF.

Tilasin laakeriteamin verkkokaupasta uudet SKF 608-2RSH laakerit. Nyt tässä odotellaan postin saapumista.
 
R

rokkaaja

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

voi voi...itse vaihdoin tuollaiseen rotteloon lakerit ja suteen meni,toimi 2kk ja klik! Syy siihen että kilahti
saattoi olla se etää kun kannen irrottaa niin se onkin(yllätys yllätys!)liimattu kiinni ja moottorin kopasta murtuu mukana pieni pala ja takaisin asennuksessa ei ilmeisesti kaikki mennyt aivan suoraan kohdalleen ja
akseli ja roottori tulivat hieman vinoon.Nyt etsitään uutta mottia jostakin...työkaverini muuten tutki tuota
moottorin rakennetta ja totesi että toi ei oo pitkäikänen...selitys oli tolkuton akseli suhteessa laakereiden
etäisyyteen toisistaan ja pitkässä akselissa on pahin ongelma värähtely jota lisää siipirummun "kumikytkin" ja moottorin asentaminen tuollaisten kummallisten tyynyjen väliin => seuraus on että rummun ja moottorin rihtaus on aivan pielessä! siitä taas seuraa laakereille haitallinen värähtely joka tuhoaa tolkuttomatkin laakerit!!!!lopettakaahan jo se laakerivirtaöpötys....tuo syy tollaiseen on kyllä ihan silkkaa mekaniikan
tuntemattomuutta(ei halpaan laitteeseen aleta tekemään hienoja petejä ja laakerointeja,kuhan kestää takuuajan tosin ei kyllä aina sitäkään) ihan ajattelun vuoksi: kattelkaa sitä puhallinrumpua ja laakerointia;on
siinä matkaa aika paljon ja molemmat päät on laakeroitu "kumityynyin" tuon rummun tasapainotus tuskin on kovin tarkkaan tehty.Eikös se ole selvää että tuo rumpu alkaa viipottamaan ja aiheuttaa laakereihin varsin mielenkiintoisia nk.kiertovoimia mitkä tappavat laakerin kuin laakerin(gyroskooppi-ilmiö) Tuossa on
oma näkemykseni asiasta,en tiedä menikö kovin pahasti metsään mutta yritetty on... ;) Halvalla ei saa hyvää(moottori ja rumpu kiinteästi omaalle erilliselle rungolleen ja tämä runko sitten kumityynyillä itse sisä
yksikköön kiinni,alkaa laakerit kestämään,tosn ilplle tulis hintaa aika reilusti lisää!)
 
O

Onneton Ilpisti

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

No,kyllä tää tästä vielä iloks muuttuu...ehkä? onko kellään tietoo sellasest ilpist missä ei oo vikoja?ei enää
taija haitata vaik maksais useemman tonnin....
 
T

TKT55

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Vaihdon urakuulalaakerit sisäyksikön puhallinmoottoriin 2 kk sitten ja hyvin on toiminut. Onko kukaan mitannut liukulaakerin sisä ja ulkomittoja. Kannatttaisiko se korvata sopivalla kuulalaakerilla?
 
T

Total

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Moro!
Olen tapellu omien sisäyksikön laakereiden kanssa useamman kerran.
Tavalliset laakerit ei ole kestäneet kuin nelisenkuukautta.
Kävin sitten hakemassa biilteemasta keraamiset 608 laakerit 5.99€ (muistaakseni) kappale
ja vaihdoin ne 3 kk sitten, on ainakin tähän asti toiminut hyvin.
Laite on 3 vuotta vanha CS-E9EKEB.
Muuta vikaa tossa onneksi ei ole ollut.
 
I

isi.

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Mulla alkoi kans puhaltimen moottorin laakerit pitämään viallisen laakerin ääniä häiritsevästi ja ostin uuden moottorin, jossa on keraamiset laakerit, MUTTA tämä laite pitääkin outoa vonkumista, joka muuttuu kierrosten mukaan ... pitäiskö pyytää uusi kappale tilalle ?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

isi. sanoi:
Mulla alkoi kans puhaltimen moottorin laakerit pitämään viallisen laakerin ääniä häiritsevästi ja ostin uuden moottorin, jossa on keraamiset laakerit, MUTTA tämä laite pitääkin outoa vonkumista, joka muuttuu kierrosten mukaan ... pitäiskö pyytää uusi kappale tilalle ?

Se on normaali jurnuttava ääni keraamilaakeriselle puhaltimelle. Kyllä uusi teräslaakerinen puhallin oli hiljaisempi. ;)
 
M

make53

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Itse samoja ongelmia kokeneena kehoittaisin puhallinmoottorin vaihdon/laakerien uusimisen yhteydessä vetämään pois paikoiltaan " puhaltimen siipiosan" ja pesemään sen tasapaino-ongemien poistamiseksi. Kun puhaltimen siipiosa laitetaan paikoilleen pyrkikää laittamaan se niin syvälle moottorin akseliin kuin se mielestänne on mahdollista. Liian syvälle laittaminen tuottaa haittaa toisen pään luikulaakerille jos sinne jää liian vähän tilaa. Tuo puhaltimen siipiosan peseminen on olellisen täkeää koska sillä taataan tasapaino korjauksen jälkeen, ja varmistetaan, että puhallin toimiin uudenveroisesti karjauksen jälkeen.
 
R

Rassaaja

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kun pesette siipeä niin varokaa irroittamasta siinä olevia tasapainoituslankoja. Ne ovat siirtyvät ja irtoavat melko helposti.
 
O

Onneton Ilpisti

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

janti sanoi:
isi. sanoi:
Mulla alkoi kans puhaltimen moottorin laakerit pitämään viallisen laakerin ääniä häiritsevästi ja ostin uuden moottorin, jossa on keraamiset laakerit, MUTTA tämä laite pitääkin outoa vonkumista, joka muuttuu kierrosten mukaan ... pitäiskö pyytää uusi kappale tilalle ?

Se on normaali jurnuttava ääni keraamilaakeriselle puhaltimelle. Kyllä uusi teräslaakerinen puhallin oli hiljaisempi. ;)


itselläni on juuri tuollainen mielenkiintoinen "jurnutus" ja aavistuksenomainen ehkä ulina...hiljeneekö tuo tuosta vai elelläänkö näillä,yksi asia ihmetytti tuossa uudessa motissa:laakerit olivat jo valmiiksi väljät :eek: ,tuntui hyvin kun otti motin akselista kiinni ja heilutteli sivuttain klok klok....
 
I

isi.

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Toppinen Oy:n huoltomies sanoi, että käännä moottori toiseen asentoon, että sen johdot eivät ota muoviosiin kiinni heti sen moottorin johtojen ulostulon kohdalta ... ,tein työtä käskettyä ja nyt minullakin on mukavan hiljainen kone ... vaikutus oli huomattava.

Suosittelen suorittamaan tämän hienosäädön, jos moottorin vaihdon jälkeen alkaa vonkuminen.
 
O

Onneton Ilpisti

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Ei ota johrot kiinni...kihisee sedelleen,mutta tuon kestää kyllä siihen vihellykseen verrattuna.Sitten kun laaksahtaa ni uutta pumputinta kehiin...saa joku tuosta hyvän harjottelukappaleen ;D
 

johkar

Jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Tässäpä ääninäyte CS-E9DKEW sisäyksikön sirinästä. Ääni on ollut tuollainen jo varmaan vuoden verran, se on hiljalleen voimistunut ja siihen on jo jotenkin tottunutkin...
Pumppu asennettu toukokuussa 2007, ulkoyksikön kompura hajonnut marraskuussa 2007 ja pumppu saatu taas käyntiin helmikuussa 2008 josta lähtien toiminut sirinää
lukuunottamatta ok.

http://eurus.suroot.com/e9dkew.mp3 (38 sek 600kt)

Johannes
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

johkar sanoi:
Tässäpä ääninäyte CS-E9DKEW sisäyksikön sirinästä. Ääni on ollut tuollainen jo varmaan vuoden verran, se on hiljalleen voimistunut ja siihen on jo jotenkin tottunutkin...
...
http://eurus.suroot.com/e9dkew.mp3 (38 sek 600kt)

Kyllähän tämä taustalta kuuluva sirinätyyppinen vihellys on sen tapaista, mitä tässä ketjussa puheena ollut laakerivaurio aiheuttaa.
 
I

isi.

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

kotte sanoi:
johkar sanoi:
Tässäpä ääninäyte CS-E9DKEW sisäyksikön sirinästä. Ääni on ollut tuollainen jo varmaan vuoden verran, se on hiljalleen voimistunut ja siihen on jo jotenkin tottunutkin...
...
http://eurus.suroot.com/e9dkew.mp3 (38 sek 600kt)

Kyllähän tämä taustalta kuuluva sirinätyyppinen vihellys on sen tapaista, mitä tässä ketjussa puheena ollut laakerivaurio aiheuttaa.

Kyllä se kuulostaa vialliselta laakerin ääneltä.
Näihin laakerien vioittumiseen joku voisi kerätä adressiin nimiä ja laittaa se valmistajalle, että saisivat kyllä kestää huomattavasti kauemmin.
Sitten kun se moottorikin on tehty sillätavalla, että miten tuollainen kertakäyttölaite nyt tehdään ... prässätään nippuun.
Uusi moottori on vielä ihan sika kallis (195eur) ... tuohon hintaan ne laakerit pitäisi olla itse vaihdettavissa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Tässäpä oma E9DKEWini sirinää noin 1,5 vuoden käytön jälkeen. Sorry, huono äänitys.

Uusi moottori (keraamilaakerein) tuli sitten vielä onneksi takuuseen. :D No vanha moottori jäi varamoottoriksi hyllyyn, se sai uudet laakerit sisään.
 

Liitteet

  • Puhaltimen laakeri.zip
    144,6 KB · Katsottu: 1 055
I

isi.

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

janti sanoi:
Tässäpä oma E9DKEWini sirinää noin 1,5 vuoden käytön jälkeen. Sorry, huono äänitys.

Uusi moottori (keraamilaakerein) tuli sitten vielä onneksi takuuseen. :D No vanha moottori jäi varamoottoriksi hyllyyn, se sai uudet laakerit sisään.

En minä saanut moottoria ainakaan ehjänä auki...(taisi taito loppua) kuoret lohkesivat sen metalli etulaipan prässäyksen vierestä, eli sen koko moorrorin ympäri ... hellävaroen sitä kampesin auki. Liimalla sen olisi johonkin malliin saanut kasaan vielä, mutta sen verran työläs on moottori irroittaa koneesta ja vielä kaikki osat kun ovat muovia, niin en laiskuutani halua sitä koneeseen enää laittaa käyttöön.

Minä olen ainakin sitä mieltä, että Panan inssit eivät ole tarkoittaneet koko sisäyksikköä avattavaksi ollenkaan tai sitten eivät ole osanneet suunnitella oikean laista. Esim. puhaltimen siivet pitäisi olla kenen vaan puhdistettavissa !
 
O

Onneton Ilpisti

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

johkar sanoi:
Tässäpä ääninäyte CS-E9DKEW sisäyksikön sirinästä. Ääni on ollut tuollainen jo varmaan vuoden verran, se on hiljalleen voimistunut ja siihen on jo jotenkin tottunutkin...
Pumppu asennettu toukokuussa 2007, ulkoyksikön kompura hajonnut marraskuussa 2007 ja pumppu saatu taas käyntiin helmikuussa 2008 josta lähtien toiminut sirinää
lukuunottamatta ok.

http://eurus.suroot.com/e9dkew.mp3 (38 sek 600kt)

Johannes


Juupa juu,just samanmoinen rallatus...ei muuta ku diy-laakerinvaihto tai uus motti...mun kohdalla ääni vaan muuttui...miten sen nyt sanois,hurinaksi?...
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

nyt alkaa jo monilla olla pitempää kokemusta laakereista.. mitkä niistä nyt sitten ovat kestäneet?
porin laakerilla ei olut tarjota kuin 608zz vai mitkä nyt olikaan, niin kannattaako moisia sinne edes laittaa?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

mikkoimp sanoi:
nyt alkaa jo monilla olla pitempää kokemusta laakereista.. mitkä niistä nyt sitten ovat kestäneet?
porin laakerilla ei olut tarjota kuin 608zz vai mitkä nyt olikaan, niin kannattaako moisia sinne edes laittaa?

Vaihdoin omaan koneeseen SKF 608-2RSH -laakerit elo-syyskuun vaihteessa 2008. Käynyt siitä lähtien käytännössä yhtä päätä, eikä laakereista kuulu edelleenkään mitään ääntä. Tasapainotuskin vaikuttaa tällä hetkellä paremmalta kuin muistaakseni oli alussa (ts. ei kolise tms.).
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Mä äänestän myös noiden SKF-laakereiden puolesta. Kumpikin Pana on ollut hiljainen vaihdon jälkeen.

Tuo ZZ on tiivisteen koodi. Tarkoittaa metallirengassuojaa molemmilla puolilla. Älä ota sitä, vaan vaadi laakeri jossa on kumistefat kummallakin puolella. Kuten tuossa SKF 608-2RSH:ssa.
 
Back
Ylös Bottom