J
Joppe112
Vieras
Seuraava suuri aalto R410A-kompuroissa tullee ehkä sisältämään standardina EVI-ahtimen myös aivan nykyisiin normaalikokoisiin ILPon moottoreihin sisään upotettuina. Näillä systeemeillä voi sitten lämmittää sekä huonetilan ilmaa tai vettä riippuen tarpeesta, laitemallista ja ulkoilman olosuhteista. Oletko oikeasti pysähtynyt ja miettynyt miltä tuollainen prosessi näyttäisi? Entä onko sinulla aavistustakaan mikä mahtaisi olla ko järjestelmän COP esim -30 C:n piikkipakkaskeleissä?
Näihin kysymyksiin löydät vastauksen seuraavista kuvista, joissa on koko prosessi dokumentoitu A:sta Ö:hon kylmämiesten termein (ihan oikeasti
- Ensimmäisestä kuvasta huomaat, että n COP = 1,2 kun samalla sähköä palaa ne normaalit max 1,7 kW kompuralle (= Whs+Wls). Ulkoa höyrystimeltä saadaan imettyä vielä 2 kW ja loppujen lopuksi lämpöä siirtyy sisään (/veteen) 3,5 kW (= Qc). Siis todellakin siellä -30 C pakkasen tienoilla (Te=-3
.
- Jos samaa moottoria pyöritetään sitten invertterillä pikkaisen pienemmillä tehoilla niin päästään näihin +35 C:n lauhdutuslukuihin eli kuvaan nro 2. Nytpä COP = 1,7 ja saatava lämpöteho pienenee 3,1 kW. Sähkövirtaa näyttäisi enää kuluvan 1,2 kW (ts 1,2/1,7 = 70% osatehot käytössä) kun ulkokennon höyrystyskyky pysyy ennallaan edelleen 2 kW:ssa.
Molemmissa tapauksissahan ollaan tavallisen sähkölämmityksen (COP=1) kustannusten alapuolella.
Näistä kuvista saa mainiosti karkean kuvan siitä, mihin johtaisi nykyisten kokoisten kompuroiden (ts ne n. 12-sarjan moottorit a la 1,7 kW max) varustaminen EVI-ahtimella. Jos vertaat tätä 3,1 - 3,5 kW:n jatkuvaa lämpötehoa siihen, mitä talossa nykyisin kuluu lämmitykseen vastaavissa olosuhteissa niin selvinnee sekin kuinka monta tällaista lämmitintä todella tarvittaisiin jotta torppa ei kylmene pysyvästi.
EVI siis todellakin toimii jouhevasti vaikkapa kovimmat pakkaspiikit iskevät niskaan R410A:lle.
Nämäkin tiedot sinulle sekoitti & tarjoili CoolPack-softa !!