Nibe fighter 410p säädöistä

J

joekopo

Vieras
terve!

vähän ollut pulmallinen säätää toi mun fighteri!
viime talvena huone lämpö pyöri 28 asteen tuntumassa(hiukan liian lämmin, mutta lattiatkin olivat lämpimiä).
nyt noin 20 astetta (lattiat kylmät).

laitan tohon arvot ensin.
kattila 53
meno 23
ulko 02
höyrystin 02
jäteilma 05
lämpökäyrä 03
muutos -2
lämpötila
kompressori 44
tuloilma 14
menovesi 22
menovesi
poikkeama 01
käyttöasento 01

lattiat: wirsbro kokoalalla vesikiertoinen lattialämmitys 100m2
ilman vaihto yhteenlaskettu tulo 54,4 l/s=198,84 m3 ja poisto 63,3 l/s
venttiili 81 on enää 3/4 kierrosta auki ennen 1 kierroksen, voikohan jäätyä ??

nyt huonelämpötila on suht hyvä 19-21, mutta lattiat ovat aivan kylmät pesuhuoneen jakotukit ovat niin auki kuin saa ja siellä lattiat tosi viileet ikävä käydä suihkussa.on kyllä ilmattu kaikki piirit.

eli lattiat tarvis saada lämpimiksi ilman, että huone lämpötila nousisi liikaa. onko mahdollista?

ja sitten toi kattila lämpö kun se ei nouse tuon 53 asteen yli, ellei laita lisäkäyttövettä päälle. eikös veden pitäisi olla yli 60 astetta että bakteerit kuolee?? vai kuuluuko tuo lisäkäyttövesinappula olla päällä?

kompura pitää melkoista meteliä :-\

p.s. jos sijainnilla on merkitystä niin kouvolan lähimaasto eli ei kovin kummoisia pakkasia enää talvisin.
 

tet

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

joekopo sanoi:
ja sitten toi kattila lämpö kun se ei nouse tuon 53 asteen yli, ellei laita lisäkäyttövettä päälle. eikös veden pitäisi olla yli 60 astetta että bakteerit kuolee?? vai kuuluuko tuo lisäkäyttövesinappula olla päällä?

Muistelisin että Fighterissa on toiminto joka nostaa varaajan lämpötilan ylemmäs kerran viikossa jotta pöpöt kuolevat.
 

r2

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Sinulla on hyvin eristetty talo! ;) Menolämpö on näköjään 23 astetta josta varmasti siirtotie ottaa vähän hukkaan ja lattiassa lämpö on ehkä 21 - 22 astetta. Huonetermarit (onko?) sanovat jotta nyt riittää, enempää ei tarvita.
Tai sitten kylmäntunteen aiheuttaa ilman liike:
Paljonko talossasi on kuutioita? Jos korkeus on 2,4m niin silloin kuutioita on 240. Itse hiljentäisin ilmanvaihtoa siten että maksimissaan puolet (eli 120 m3) ilmamäärästä vaihdetaan tunnissa, tietysti lievä alipaine aina säilyttäen.
Jos pienennät ilmanvaihtoa niin jäätymisuhka pienenee entisestään kun kylmää ilmaa ei syötetä kennolle niin paljon.
Lämmin käyttövesi on ihan normaalilämpöinen, anturi ei ilm. ole ihan varaajan yläosassa. Itse nostan napilla kattilan lämmön 60 asteeseen n. parin kuukauden välein. Lisäkäyttöveden napissa on myös "vilkkuasento" (merkkivalo vilkkuu), joka päällä Nibe nostaa ajoittain lämmöt kaakkoon. En vaan muista kuinka usein, en käytä sitä.

- r2
 
J

joekopo

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

korjaus warmia eikä wirsbo. ei kai väliä.
huone termarit nyppäsin ensimmäisenä pois, säädöt on tehty jakotukeilta käsin suunnitelman mukaan.
tilavuutta on sen 290 ja tiputin nyt puhallin nopeuksia karvan verran, katotaan mitä sanoo.

villkuasento: nostaa 60 c kuuden tunnin ajan kerran vuorokaudessa

pesuhuoneeseen tarvii lisää lämpöö ja koska säädöt on tapissaan niin joudunko kuristamaan muualta , ettei muu kämppä lämpiä liikaa?
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

joekopo sanoi:
korjaus warmia eikä wirsbo. ei kai väliä.
huone termarit nyppäsin ensimmäisenä pois, säädöt on tehty jakotukeilta käsin suunnitelman mukaan.
tilavuutta on sen 290 ja tiputin nyt puhallin nopeuksia karvan verran, katotaan mitä sanoo.

villkuasento: nostaa 60 c kuuden tunnin ajan kerran vuorokaudessa

pesuhuoneeseen tarvii lisää lämpöö ja koska säädöt on tapissaan niin joudunko kuristamaan muualta , ettei muu kämppä lämpiä liikaa?

Yleisesti ottaen perussäädöt tehdäänkin juuri linjasäädöillä. Ja termostaatit on tarkoitettu pienentämään lämmitystä jos huoneeseen tulee enemmän lämpöä (aurinko paistaa sisään tai kymmenen kakaraa nahistelee pleikkarista) Termostaattien poisto siis estää kyllä lattian viilenemisen mutta ei välttämättä ole energiataludellisin homma.

Jos pesuhuoneen haluaa lämpimämmäksi niin eihän siinä sitten auta muu kuin kuristaa muualta. Perus ongelma voi olla kyllä sekin että putkitus on liijan harva kylppärissä. Kuristamisen kanssa voi taas tulla ongelmia jos lämpötilaa haluaa rutkasti lisää kylppäriin. Sähköpatteri voi olla jonkunnäkönen ratkaisu jos siellä kylppärissä nyt lattiat ei ihan kuurassa ole.
 
P

Pet

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Terve,

Jaksoipas sitä vihdoin rekisteröityä tällekin palstalle ;D Mutta asiaan, meilläkin on kyseinen pumppu ja olen huomannut että 0'C- alle 10'C asteen lämpötilat ovat pumpulle erittäin vaikeita hanskata. Heti kun mennään pakkasen puolelle niin lattiat lämpenevät oikein mukaviksi, nostamatta kuitenkaan huoneiden lämpötilaa liikaa. Säätöjä olen hakenut nyt vuoden verran eikä vieläkään ole oikein kohdallaan.
Tällä hetkellä: Lämpökäyrä 4 ja muutos 0, huoneiden termarit olen säätänyt "täysille". Tuloilman lämpötila 19-20. Kaikissa makuuhuoneissa lämpö mukavat 21 astetta ja lattiat eivät tunnu kylmältä (laminaatti). Itse olen nostanut pesutilojen sekä kodinhoitohuoneen virtausta jakotukilta sekä kuristanut keittiön lattian(laatta, ei termostaattia) virtausta. Greenlinen lattialämmitys.

Yksi mahdollisuus olisi asettaa muutos esim 0 tai +1 ja pienentää tuloilmapatterin virtausta(taitaa olla aika pieni jo nyt, koska tuloilma vain 14'C) jottei tuloilma nouse liian korkeaksi.
 

r2

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

pesuhuoneeseen tarvii lisää lämpöö ja koska säädöt on tapissaan niin joudunko kuristamaan muualta , ettei muu kämppä lämpiä liikaa?

Entäs jos nostat kiertoa? Kiertovesipumppua kolmoselle. Taitaa kylläkin nostaa myös muitten huoneitten lämpötiloja joten termarit pitäisi laittaa takaisin...

huone termarit nyppäsin ensimmäisenä pois, säädöt on tehty jakotukeilta käsin suunnitelman mukaan.
Meilläkin Warmia, mutta ei se suunnitelma ja hieno taulukko virtaamamääristä pitänyt paikkaansa, lasten makkareiden (talon kulmissa) lattiat oli kylmät. Muualla suht OK. Kuusiokoloavain kouraan ja virtausta lisää kylmiin huoneisiin ja vot!

- r2
 
R

RakentajaMake

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Pitkästä aikaa täällä... :cool:

Säädöissä tekisin semmoisen liikun, että muuttaisin sun käyrän siten, että
perusasetus 3, korjaus 0. Tällä saat nostettua menovettä muutaman asteen.

Sitten pistät huoneiden virtauksen pienemmälle suoraan tukilta, mutta jätät
pesuhuoneen/saunan säädön samaksi. Näin saat pelattua sinne osastolle lämpöä
lisää... Nibessähän on ongelmana tuo, että kosteantilan tukille ei saa erikseen omaa
sunttausta vaan pitää ajaa samalla asetuksella koko taloa.

Minulla on sama setti Oulussa 150 neliöisessä talossa ja noin 20-21 on lämmöt mökissä.
Pesuhuoneessa noin 22 astetta.

Äänestä vielä. Mulla on tarkoitus laittaa tuota äänen "tappoa" jalalle tässä kunhan ehtii.
Kävin jo ostamassa Gigantista pesukoneen jalkojen alle tarkoitetut kumitossut. Itsellä ainakin
kaiuttaa kompuran resonanssi ääntä betonilaatan kautta. Korva lattiaan ja melekonen jyrinä käy.
Meillä paljon laattaa ja mosaiikkiparkettia loput, joten betonin kautta jyrrää...

Toinen äänen tappoon liittyä modaus tulee olemaan kompuran alla olevan levyn poisto ja kompuran
"paketointi" esim. Armafleksin sisään. Nykyinen alkuperäinen äänieristysmatto on melkonen viritys, siihen
kun käden puristaa kylkeen loppuu jyrinä lähes kokonaan...

Kolmas ja viimeinen keino on sitten Niben "paketointi" kokonaan oman kaapin sisään. Kalustelevyä tai semmosta...
Tuo on sitten vimonen keino.

Kertokaa toki omat viritykset, niin viilataan niistä porukassa huippuja! :cool:
 

r2

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Morjensta taas Make,
Mullakin pidettynä vähän "välipäiviä" foorumilla hengailusta...

Nykyinen alkuperäinen äänieristysmatto on melkonen viritys, siihen kun käden puristaa kylkeen loppuu jyrinä lähes kokonaan...
Tuo on mullakin kyllä lähes huvittavan ja säälittävän rajamailta tuo alkuperäinen äänieriste. ;D
Laitoin tuon huippuhyvän maton lisä-äänieristeeksi sitä raskasmattoa Bilteman hyllystä. Meillä pumppu on kodinhoitohuoneen nurkassa ja keittiöön kantautui ääni aikas hyvin aiemmin. Pohjalle (kompuran "alle") palanen mattoa ja keittiön vastaiselle seinälle koko 1/2 neliön levy pystyyn. Alemman peltikannen sisäpuoli vuorattiin sillä ja vielä ylempi peltikansi. Se solenoidi joka avaa raitisilmapellin (ja sulkeutuu jäätymistilanteen uhatessa) pitää mielenkiintoista ääntä välillä. Ihan kuin jumissa oleva sähkovatkain! Prkl... :mad:
Nyt äänitaso on sellainen ettei häiritse muuta kuin kodinhoitohuoneessa, makkareissa ei kuule vaikka kuinka höristää.
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Terveeks,

Mulla kämppä 155 m2, 1-taso, Varsinais-Suomi, Niben säädöt 3 ja 0. Viime talvena oli 4 ja -2, mutta kämppä lämpeni liikaa pakkasilla. Nyt toisaalta vaimo valittaa välillä että on liian kylmä, mutta osasyynä voi olla termostaatitkin. Olohuoneessa on ahkerassa käytössä oleva takka ja ILP.

Make kerroppa miten kävi noiden pesukonetallojen kanssa, kiinnostaa kovasti. Miten sait/aiot saada ne paikoilleen kun vehkeeseen tulee lämpöputket sivusta (sullakin varmaan kuparista eli ei paljoa jousta...) ja tietty myös IV-putket yläkautta. Joudut jumppaamaan aika paljon. Puhumattakaan siitä, että vehkeen kuivapainokin oli muistaakseni pitkälle toistasataa kiloa ja lisäpainona on 240 litraa vettä.

Itse tein Niben täydellisen paketoinnin. Laite on KHH:n nurkassa, sivulla tuplagyprokkiseinä aulaan, takana kantavan seinän takana OH. Ongelma ei ollut äänen kuuluminen näihin vaan PILPiä vastapäätä olevan (tuplagyprokki)seinän takana olevaan makuuhuoneeseen. Tein kalustelevystä kattoon asti ulottuvat seinät, eli Nibe on 70x70 cm sisämittaisessa "huoneessa". Ovena 7-ovi jonka sisäpinnalle on liimattu "Bilteman halvempaa" ääneneristysmattoa kuten myös Niben kompura-alaosan kahdelle paljaalle sivulle "Bilteman kalliimpaa". Lisäksi PILPin ja "huoneen" sivuseinien välit on tungettu täyteen villaa, ovessa on tuplatiivisteet ja lopuksi kaikki saumat on tehty ilmatiiviiksi akryylimassalla.

Näillä konsteilla äänitaso makuuhuoneessa laski selvästi, muttei vieläkään tarpeeksi. Matala pörinä tulee ilmeisesti lattian kautta ja sille tarttis vielä tehdä jotain. Pörinän/murinan laatu muuttuu ajoittain, välillä sitä ei juurikaan huomaa, välillä se on ärsyttävää. Kun kädellä vähän tönäisee/vetää/heiluttaa kompuraa niin äänet asettuvat yleensä paremmalle tasolle. En ole vaan uskaltanut lähteä tekemään mitään radikaalia toimepidettä tuolle kompuralle kun homma voi helposti mennä ojasta allikkoon. Ja onhan se aika hankalassa paikassakin. Jos jollain on toimivia vinkkejä kompuran hiljentämiseen niin kertokaa ihmeessä!

Mulla ei tuloilman solenoidi pauku koskaan. Eikös sen toiminta PILPin ollessa normaalisti päällä tarkoita liian pientä virtausta tuloilman lämmityspatterissa?
 
R

RakentajaMake

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

sh1 sanoi:
Make kerroppa miten kävi noiden pesukonetallojen kanssa, kiinnostaa kovasti. Miten sait/aiot saada ne paikoilleen kun vehkeeseen tulee lämpöputket sivusta (sullakin varmaan kuparista eli ei paljoa jousta...) ja tietty myös IV-putket yläkautta. Joudut jumppaamaan aika paljon. Puhumattakaan siitä, että vehkeen kuivapainokin oli muistaakseni pitkälle toistasataa kiloa ja lisäpainona on 240 litraa vettä.

Itse tein Niben täydellisen paketoinnin. Laite on KHH:n nurkassa, sivulla tuplagyprokkiseinä aulaan, takana kantavan seinän takana OH. Ongelma ei ollut äänen kuuluminen näihin vaan PILPiä vastapäätä olevan (tuplagyprokki)seinän takana olevaan makuuhuoneeseen. Tein kalustelevystä kattoon asti ulottuvat seinät, eli Nibe on 70x70 cm sisämittaisessa "huoneessa". Ovena 7-ovi jonka sisäpinnalle on liimattu "Bilteman halvempaa" ääneneristysmattoa kuten myös Niben kompura-alaosan kahdelle paljaalle sivulle "Bilteman kalliimpaa". Lisäksi PILPin ja "huoneen" sivuseinien välit on tungettu täyteen villaa, ovessa on tuplatiivisteet ja lopuksi kaikki saumat on tehty ilmatiiviiksi akryylimassalla.

Näillä konsteilla äänitaso makuuhuoneessa laski selvästi, muttei vieläkään tarpeeksi. Matala pörinä tulee ilmeisesti lattian kautta ja sille tarttis vielä tehdä jotain. Pörinän/murinan laatu muuttuu ajoittain, välillä sitä ei juurikaan huomaa, välillä se on ärsyttävää. Kun kädellä vähän tönäisee/vetää/heiluttaa kompuraa niin äänet asettuvat yleensä paremmalle tasolle. En ole vaan uskaltanut lähteä tekemään mitään radikaalia toimepidettä tuolle kompuralle kun homma voi helposti mennä ojasta allikkoon. Ja onhan se aika hankalassa paikassakin. Jos jollain on toimivia vinkkejä kompuran hiljentämiseen niin kertokaa ihmeessä!

Yritin laittaa niitä kumeja jalkojen alle, mutta todellakin menee jumpaksi. Ajattelin tehdä tuon operaation kesällä, en kehtaa nyt "urheilla" jos joku menee höpöksi. Ne kumit on aikasta korkeat, eli konetta pitää saada ilmaan kunnolla...

Tuota kotelointi olen itsekin ajatellut ja sen varmaan teenkin. Saapahan samalla IV-putket peittoon/piiloon...

Kompurasta otan sen "äänieristysmaton" pois ja samalla pitäs saada otettua se metallilevy pois. Olen kädellä koittelemalla saanut resonanssin kohdistettua juuri siihen metallilevyyn jonka päällä kompura makaa. Ääntä vaimentaa jo se että saa Armaflexin palan työnnettyä levyn ja kompuran väliin. Pitää kehittää kompuralla joku toinen kannatussysteemi ja vuorata se pehmeään äänieristeeseen. Se kova mitä tulee vakiona hakkaa ja pärisee runkoon ko mikä!
 

r2

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Mulla ei tuloilman solenoidi pauku koskaan. Eikös sen toiminta PILPin ollessa normaalisti päällä tarkoita liian pientä virtausta tuloilman lämmityspatterissa?

Moi,
Ei se pauku, eli ei se liian kylmänä käy. Se pitää jurinaa. Niinkuin vanha muuntaja.
Sehän vetää silloin kun pelti on auki ja päästää kun pelti pitää sulkea jäätymisuhan takia. Sen takia se kolahtaa käynnistettäessä kun se kiskaisee pellin auki ja tuloilmapatterille alkaa tulla ulkoilmaa.
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

r2 sanoi:
[Ei se pauku, eli ei se liian kylmänä käy. Se pitää jurinaa. Niinkuin vanha muuntaja.
Sehän vetää silloin kun pelti on auki ja päästää kun pelti pitää sulkea jäätymisuhan takia. Sen takia se kolahtaa käynnistettäessä kun se kiskaisee pellin auki ja tuloilmapatterille alkaa tulla ulkoilmaa.

Mullakin oli tuo ongelma kun laite oli uusi. Huoltomies korjasi (takuuseen tietty) sen pistämällä yksinkertaisesti (muistaakseni) jotain jäykähköä rasvaa siihen solenoidiin. Kannattaa ottaa yhteyttä Niben edustajaan, luulisi menevän takuun piikkiin kun on tyyppivika.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Mitenkä säädän Nibe 410p sisääntuloilman lämpötilaa (pienemmäksi)? (Tämä ratkesi, manuaali sivu 31 vipu nro 81: tulppa pois ja kuusiokoloamamella ruuvaamaan)

Onkohan tuohon saatavissa syvemälle menevää manuaalia pdf-muodossa.
Äänistä sen verran että meillä tuli desibeliovi kodinhoitohuoneeseen ja äänet ei kuulu ollenkaan oven ollessa kiinni.

EDIT: hieman ongelman taustaa. Talo 145m2 joista olotilaa (poislukien kodinhoitohuone ja kosteat tilat) n. 80m2 on laatoitettu.
Plussa ja nollakeleillä lattia tuntuuu kylmältä. Ajattelin siirtää lämmityksen painopistettä tuloilman lämmityksestä lattian lämmitykseen.
Nyt on käytössä käyrä 3 +1 korjauksella. Täytyy katsoa täytyykö käyrää vieläkin loiventaa.
 
W

Willi Bohl

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

tervehdys
....eli siis olette ostaneet laitteenne ilman säätöä?
Tulossa 410P ja lattailämpö asennettu muutta ei vielä toiminnassa. Firma eritteli säädön hinnan, jossa säädetään samaan aikaan lattialämpö ja Nibe. Kannattako tuo jättää ammattilaisille joilla pelit ja vehkeet eikä arpoa itse?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Willi Bohl sanoi:
tervehdys
....eli siis olette ostaneet laitteenne ilman säätöä?
Tulossa 410P ja lattailämpö asennettu muutta ei vielä toiminnassa. Firma eritteli säädön hinnan, jossa säädetään samaan aikaan lattialämpö ja Nibe. Kannattako tuo jättää ammattilaisille joilla pelit ja vehkeet eikä arpoa itse?

Nibeen ei mielestäni tarvita lämitykseen liittyvää säätöjä (muuta kun käyrän valinta).
Laiteen asennukseen liittyvät koukerot + käyttökoulutus. Lattialämmityksen säätö on
sitten asia erikseen. Tämä siis amatöörin silmin jolla juuri
ja juuri pysyy kuusiokola avain kädessä.
 
E

eekamak

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Nyt alkoi tuo Niben melutaso jännäämään... Olen hankkimassa kyseistä vehjettä uuteen kämppääni, mutta se on sen verran pieni, että sinne ei tule erillistä kodinhoitohuonetta minne tuon voisi sijoittaa. Ajateltiin laittaa se parven alle (sänky parvella) erilliseen kaappiin kypyhuoneen ja olohuoneen vällin. Eli onkohan tulossa unettomia öitä tuon melun takia :-\ ? Ajateltiin kuitenkin tehdä siitä kaapista 80 * 80, että seinät saa kunnolla vuorattua villalla ja äänieristyslevyllä.

Vielä tyhmä kysymys... Nibeä ei varmaan saa sijoittaa kosteaan tilaan (kylppäri)?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

eekamak sanoi:
Nyt alkoi tuo Niben melutaso jännäämään... Olen hankkimassa kyseistä vehjettä uuteen kämppääni, mutta se on sen verran pieni, että sinne ei tule erillistä kodinhoitohuonetta minne tuon voisi sijoittaa. Ajateltiin laittaa se parven alle (sänky parvella) erilliseen kaappiin kypyhuoneen ja olohuoneen vällin. Eli onkohan tulossa unettomia öitä tuon melun takia :-\ ? Ajateltiin kuitenkin tehdä siitä kaapista 80 * 80, että seinät saa kunnolla vuorattua villalla ja äänieristyslevyllä.

Vielä tyhmä kysymys... Nibeä ei varmaan saa sijoittaa kosteaan tilaan (kylppäri)?

Kyllä se kompura (ja ilmastointi) pitää aikamoista mekkalaa /sen 52 db mitä esitekkin taitaa luvata... yritä käydä jossakin kuuntelemassa.
 
N

Nibe410p

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Onkos kellään mitään hyviä "ajo-ohjeita" energiansäästömielessä miten kannattaisi kesällä ajella?
 
J

janma

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Nibe410p sanoi:
Onkos kellään mitään hyviä "ajo-ohjeita" energiansäästömielessä miten kannattaisi kesällä ajella?

Kiinnostaisi myös sama ja muutenkin vähä kuinka säätää tätä pumppua. Nyt on talossa ihan helvetin kuuma, edellisessä talossa oli ilmalämpöpumppu ja se oli kyllä omaan makuun enemmän. Olen maaliskuusta asunut paritalossa jossa tämä on lämmittäjänä ja en ole kyllä tykännyt. Jatkuva säätäminen ärsyttää, en osaa sisäistää ohjekirjaa. Asuinpaikka Mustasaari. Tässä olisi vähä arvoja, jos joku jaksaisi tulkita.

kattila 55
meno 29
ulko 23
höyrystin 19
jäteilma 19
lämpökäyrä 5
muutos 1
lämpötila 56
kompressori 44
tuloilma 24

Kiitos!
 
J

janma

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Vesikiertoinen lattialämmitys, se on säädetty aivan minimille joka huoneessa. Sähkövastus on jo ollut jonkun aikaa pois päältä, olen myös sammuttanut kiertopumpun. Eniten minua tuo lämpökäyrä ja muutos jotka aiheuttavat harmaita hiuksia, ovatko ne ok ja onko muut arvot täysin normaalit?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

5+1 on paljon lattialämmitystaloon. Talvella 4+2 tai 4+1 tai 4+0 pitäisi riittää riippuen vähän siitä miten lämpimästä sisäilmasta pitää.

Kesällä moni käyttää jotain 2+5 tms, itse ajelen 4+0 yhä. Ei se käyrä näillä keleillä enää niin paljon vaikuta, Niben pitäisi kuitenkin vetää shuntti kiinni ja kierrättää lattiassa sen lämpöistä vettä mitä siellä nyt sattuu olemaan. Kymppikanavasta näkee tavoitelämmön.

Jos olet sammuttanut kiertopumpun niin Nibe ei taloa lämmitä, ja lämpötilaa voi yrittää hillitä kaihtimilla (kiinni aina auringon puolelta) ja tehostamalla ilmanvaihtoa öisin. Ääritapauksessa voit pudottaa Niben päiväksi huutomerkkiasentoon, ja laittaa shuntin kiinni käsin, kv-pumppu ykköselle. Huutomerkkiasennossa ilmanvaihtoa ei ole lainkaan. Ei tule helle sisään. Nibe lämmittää tosin varaajaa vastuksilla, mistä tulee sitten lisäkustannus.

Tuon tempun jälkeen, jos se ei siis auta, voit seuraavaksi harkita ILPpiä Niben kaveriksi.
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Nibe410p sanoi:
Onkos kellään mitään hyviä "ajo-ohjeita" energiansäästömielessä miten kannattaisi kesällä ajella?

Itse sammutan vesikierron kokonaan kesäksi. Vaikuttaa siltä, että mun Nibeni ei sulje shunttia kokonaan koskaan, eli lämmittää aina hiukan. Menovesi nousee esim. +29 asteiseksi vaikka laskettu arvo olisi +19.
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

sh1 sanoi:
Itse sammutan vesikierron kokonaan kesäksi. Vaikuttaa siltä, että mun Nibeni ei sulje shunttia kokonaan koskaan, eli lämmittää aina hiukan. Menovesi nousee esim. +29 asteiseksi vaikka laskettu arvo olisi +19.

Menee varmaan vapaakierrolla ilman pumppuakin - ja shuntti kiinnikkin. Sulku siihen auttaa...
 
J

jariit

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Syksy saapuu ja Niben pitäisi alkaa lämmittää lattiaa... laitoin kesän jälkeen kiertovesipumpun päälle. Automatiikankin pitäisi olla päällä. mutta mutta lämmityspiirin lämpö on kokoajan välillä 29 -31 riippumatta ulkoilman lämpötilasta. Kuvittelisin kuitenkin että lämpötilan pitäisi nousta? Kuinka hyvin muilla lämpötila lattiassa muuttuu
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Ei kai nyt vielä ainakaan lattialämmitystaloissa tarvita ihan kolmekymmentäasteista vettä. Kyllä minulla lähtee menoveden lämpö seurailemaan ulkoilmaa. Sigun linkistä voi katsoa. Joskus Nibe vähän arpoo, mutta noin pääsääntöisesti toimii. Mittaus on putken pinnasta, todellinen lämpö on vähän enempi.
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

jariit sanoi:
Syksy saapuu ja Niben pitäisi alkaa lämmittää lattiaa... laitoin kesän jälkeen kiertovesipumpun päälle. Automatiikankin pitäisi olla päällä. mutta mutta lämmityspiirin lämpö on kokoajan välillä 29 -31 riippumatta ulkoilman lämpötilasta. Kuvittelisin kuitenkin että lämpötilan pitäisi nousta? Kuinka hyvin muilla lämpötila lattiassa muuttuu
Sulla on varmaan sama tilanne kuin mullakin: lämpöä tarvitaan vielä kovin vähän ja Niben säätöventtiili vuotaa hiukan, eli päästää lämmintä vettä kiertoon. Kun kelit kylmenee ja lämmöntarve kasvaa niin kiertoveden lämpö tipahtaa tavoitelukemaan.
 
J

janma

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Talvi tekee tulojaan ja nyt pakko kysäistä, kun edelleenkään tajua tästä laitteesta sen enempää, että onko nämä lukemat normaalit? Kiertovesipumppu on 2:ella. Patterit on lyöty päälle myös. Kahta varoventtiiliä testasin ja toimivat. On ihan niin kuin lattia lämpenisi nyt paremmin, voiko olla että ollut ilmaa lattian vesikierrossa?

kattila 53
meno 30
ulko 1
höyrystin 3
jäteilma 5
lämpökäyrä 4
muutos 1
lämpötila 53
kompressori 21
tuloilma 30

Vaihdoin perusähköstä -> päivä & yösähköön, ajattelin että olisi edullisempi vaihtoehto. Eiköhän sen pian huomaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Tuloilma on 30C, mikä tuntuu hieman epäilyttävältä... onko kyse näppäilyvirhe?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Näkeehän tuosta että kompuran anturi 53 tuloilma 21 ja menovesi 30 tavoite 30. Epäilemättä on lattiat mukavan lämpöise 30 menovedellä. Pakkasella ne alkaa tuntua sitten hitusen kuumilta tuolla muutoksella.

Tuloilma voisi olla hitusen viileämpääkin mutta toisaalta käyrä loivenee eli tuloilmapatterin tehot vähenee (edit: suhteessa tarpeeseen) kelin jäähtyessä. Eli ei välttämättä kannata ruuvata sitäkään.
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

repomies sanoi:
Näkeehän tuosta että kompuran anturi 53 tuloilma 21 ja menovesi 30 tavoite 30. Epäilemättä on lattiat mukavan lämpöise 30 menovedellä. Pakkasella ne alkaa tuntua sitten hitusen kuumilta tuolla muutoksella.

Tuloilma voisi olla hitusen viileämpääkin mutta toisaalta käyrä loivenee eli tuloilmapatterin tehot vähenee kelin jäähtyessä. Eli ei välttämättä kannata ruuvata sitäkään.

Lämpökäyrään muutos 1 -> 0
 
J

janma

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Piti ottaa ohjekirja käteen ja tarkistaa, eli:

Kattila: 53
Meno: 30
Ulko: 1
Höyrystin: 3
Jäteilma: 5
Lämpökäyrä: 4
Muutos: 1
Lämpö komp: 53
Tuloilma: 21
Menovesi laskettu: 30

Nämä lattiat mitkä tuntuvat nyt lämpimiltä ovat laatoitettuja, eteinen/kodinhoitohuone & kylppäri. Näihin rakentaja ei jostain syystä laittanut säätömahdollisuutta, muissa alakerran huoneissa on ja niissä asetus 21-22.
Muutan kuitenkin tuon 0 -> 1. Edellisessä asunnossa oli ilmalämpöpumppu, joka oli yksikertaisuudessaan loistava. :)
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

janma sanoi:
Vaihdoin perusähköstä -> päivä & yösähköön, ajattelin että olisi edullisempi vaihtoehto. Eiköhän sen pian huomaa.

Riippuu energian myyjästä ja kenen siirtoverkkoalueella asustelet. Samoin päivä- ja yösähkön suhde & kulutuslukemat vaikuttavat.
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

janma sanoi:
Nämä lattiat mitkä tuntuvat nyt lämpimiltä ovat laatoitettuja, eteinen/kodinhoitohuone & kylppäri. Näihin rakentaja ei jostain syystä laittanut säätömahdollisuutta, muissa alakerran huoneissa on ja niissä asetus 21-22.

Säätömahdollisuus on jakotukissa. Kiertoa tiputtamalla saat lämmön laskemaan. Parasta kuitenkin säätää suoraan lämpökäyrän muutoksesta.
 
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Terve

Eli ostin viikko sitten talon, jossa on nibe fighter 410p. talo tehty 2008 ja warmian vesikiertoinen lattialämmitys. neliöitä 1 kerroksessa noin 140 ja talo satakunnassa,
Kuuluuko niben kompuran käydä näillä -10 keleillä 24h?, koska näin ainakin meillä tapahtuu. Sähkömittarin luin perjantaina ja siitä eteenpän kuuden päivän sähkönkulutus on ollut n 700kw/h. takkaa olen polttanut meilkein joka päivä
eli aivan tajuton määrä! huoneissa on nyt noin 22 asteen lämmöt.
Niben säädöt ovat seuraavat
01 51
02 32
04 02
05 04
06 04
07 00
08 35
09 17
10 32
11 00
12 50

Eli kompura tosiaan käy koko ajan ja sähkö vastus on päällä silloin tällöin. Talo on laillisesti eristetty.
mitä pitäisi tehdä, jotta sähköä ei menisi näin julmetusti, vai onko tämä vaan normaalia näillä pakkasilla.
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

alottelija sanoi:
Terve

Eli ostin viikko sitten talon, jossa on nibe fighter 410p. talo tehty 2008 ja warmian vesikiertoinen lattialämmitys. neliöitä 1 kerroksessa noin 140 ja talo satakunnassa,
Kuuluuko niben kompuran käydä näillä -10 keleillä 24h?, koska näin ainakin meillä tapahtuu. Sähkömittarin luin perjantaina ja siitä eteenpän kuuden päivän sähkönkulutus on ollut n 700kw/h.

Ihan hyvältähän nuo arvot näyttää. Kompuran on hyvä käydä vaikka koko ajan, se vähentää sähkövastuksen tarvetta. Muuten tuo sähkönkulutus vaikuttaa aika kovalta. Mikä on laillisesti eristetty ? Energiatodistus ?
 
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Voiko tosiaankin sitten olla eristyksessä vikaa jos nuo arvot ovat kunnossa??
sääsin termostaateista puolessa välissä viikkoa lämpöjä alas, kun olivat edellisten asukkien jäljiltä korkealla.
lattiat eivät ole tällä hetkellä missään huoneessa kovinkaan lämpimät.
Pystynkö jostakin tarkistamaan puhallintehoja ja onko niillä vaikutusta sähkönkulutukseen?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

Kaikki Niben lukemat oli hyviä, ainoa mitä voit tehdä on kuristaa ilmanvaihtoa.

Kulutukset ihan normaaleja Nibe-taloon. Lue ketjua "... hirmuinen sähkönkulutus" jos olet ihmistyyppiä jonka mielestä jaettu tuska on pienempi. ;D

Mitä voit tehdä?

1) heivaa PILP, osta tilalle kunnon LTO ja VILP/MLP
2) yritä laittaa PILPin rinnalle joku toinen lämmitin (ILP/VILP/MLP). Helpoin noista on ILP
3) rikastu kirjoittamalla kirja "Zen ja Nibe 410P sähkönkulutus"
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: Nibe fighter 410p säädöistä

repomies sanoi:
Kaikki Niben lukemat oli hyviä, ainoa mitä voit tehdä on kuristaa ilmanvaihtoa.

Kulutukset ihan normaaleja Nibe-taloon. Lue ketjua "... hirmuinen sähkönkulutus" jos olet ihmistyyppiä jonka mielestä jaettu tuska on pienempi. ;D

Ilmanvaihdon kuristaminen lisää todennäköisesti kulutusta ja sulatuksia. Lisää puita takkaan.
 
Back
Ylös Bottom