Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Laitetaampa tähän kuvia Panan E9DKEWin sisäyksikön moottorin vaihdosta.

Vanha moottori on varaosanumerolla CWA981149 ja sen tyyppi on ARW41H8P30AC
Sama moottori löytyy tuolla varaosanumerolla CS-V1:DKE ja CS-V24DKE laitteista.

Uusi tilalle tuleva moottori on keraamisilla lakereilla päivitetty versio CWA981149CB ARW41H8O30AC CB.
Sama moottori löytyy tuolla varaosanumerolla HExxGKE laitteista.


Pistelen tähän muitakin kuvia ihan vaan teidän mieliksi, kompressoria en taida tällä kertaa kuitenkaan rälläköidä auki. ;D
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Tulipa samalla pestyä puhallin, imuroitua kenno ja puhditettua kondessikaukalo.

Puhaltimen siipiin olikin jo päässyt 2 vuoden liat tarttumaan, joten pesuvesi oli aika mustaa.
 
P

pumppu pettää

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Mitä muuten tuollainen uusi puhallinmoott. maksaa ? noin takuuajan ulkopuolella, päätyttyä.

Tuossa yhdessä kuvassa puhallisiivestä näyttäisi puuttuvan yksi lamelli ? siitä välistä näkyy lukitusruuvi moott.akselille, puuttuva lamelli saattaa hieman muuttaa ilmanvirtauksia, ääntäkin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

pumppu pettää sanoi:
Mitä muuten tuollainen uusi puhallinmoott. maksaa ? noin takuuajan ulkopuolella, päätyttyä.

Tuossa yhdessä kuvassa puhallisiivestä näyttäisi puuttuvan yksi lamelli ? siitä välistä näkyy lukitusruuvi moott.akselille, puuttuva lamelli saattaa hieman muuttaa ilmanvirtauksia, ääntäkin.

Uusi moottori tuli kyllä vielä takuuseen.

Tuo lamelli on poissa, jotta lukitusruuvia pääsisi kiertämään ja onhan tuo puhallin tasapainotettu ilman tuota yhtä puuttuvaa lamellia.
Lamellit ovat 9 rivissä ja näissä riveissä lyhyet siivet eivät ole siis linjassa toisiinsa nähden. Noita lamelleja/siipiä on 9x35-1= 314 kpl
 
P

pumppu pettää

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Muuten vaan saisiko hinnan selville tuossa samalla sieltä mistä on tilattu ?

joku aiemmin kyseli toisessa ketjussa mitä maksaa takuuajan päätyttyä moottori ?

En tiedä aiheuttaako lamellin puuttuminen vihellystä (vrt. vähän sama jos joltain puuttuu etuhammas ja koettaa viheltää niin ei sitä kuuntele kukaan.)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

pumppu pettää sanoi:
Muuten vaan saisiko hinnan selville tuossa samalla sieltä mistä on tilattu ?

joku aiemmin kyseli toisessa ketjussa mitä maksaa takuuajan päätyttyä moottori ?

Hinta riippuu hankintapaikasta toisessa maksaa 80€ ja toisessa 120€. ;)

Vanha moottori jäi mulle, joten pitää joskus avata se ja vaihtaa siihen paremmat laakerit.

Turhaa työtä ei kannata vielä kuitenkaan tehdä, joten kuunnellaan nyt pari vuotta keraamisia laakereita ja katsotaan sitten josko tuota vanhaa moottoria tarvitaan ollenkaan. :D
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

janti sanoi:
Turhaa työtä ei kannata vielä kuitenkaan tehdä, joten kuunnellaan nyt pari vuotta keraamisia laakereita ja katsotaan sitten josko tuota vanhaa moottoria tarvitaan ollenkaan. :D

No harrastuksen vuoksi tuli puhallin sitten avattua.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Kuvia vanhoista laakereista. Sisempi laakeri oli selvästi sormituntumalla kulunut, ulompi tuntui käsin vielä herkältä.

Pienellä väkivallalla laakeritkin sai avattua. :cool:
 

ras13n

Jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Kiinalaiset laakerit ja jotain jäterasvaa...?

Jos olisi merkkilaakeri ja teollisuusrasvaa - a'vot mentäisiin +10v ennen kuin öljy on pois saippuasta..
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish/LCW/Files/Mobil_Mobilith_SHC_PM_SS_FI.pdf
 
P

pumppu pettää

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

aika "hässäkkä" pienen sähkömoottorin sisälle on ahdettu eiköhän piirilevy olisi toiminut moottorin ulkopuolellakin+kierr.nop. hienosäädöt.
kokoonpanossa tuollaiset ratkaisut lisäävät työvaiheita ja nostavat paketin hintaa merkittävästi, lisäksi moott. tehty kertakäyttöiseksi ? Mikä idea ? vai onko pelkästään kokeilunhalu ollut kantava ajatus..?
 

PauliG

Vakionaama
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

janti sanoi:
pumppu pettää sanoi:
Muuten vaan saisiko hinnan selville tuossa samalla sieltä mistä on tilattu ?

joku aiemmin kyseli toisessa ketjussa mitä maksaa takuuajan päätyttyä moottori ?

Hinta riippuu hankintapaikasta toisessa maksaa 80€ ja toisessa 120€. ;)

Vanha moottori jäi mulle, joten pitää joskus avata se ja vaihtaa siihen paremmat laakerit.

Turhaa työtä ei kannata vielä kuitenkaan tehdä, joten kuunnellaan nyt pari vuotta keraamisia laakereita ja katsotaan sitten josko tuota vanhaa moottoria tarvitaan ollenkaan. :D

Hinnoitteluun vielä toteamus, nuo ovat maahantuojien ulosmyynti hintoja huoltoliikkeille joten loppuasiakkaan hinta tulee olemaan hiukan suurempi.

Aamuisella huoltokeikalla kaikki valmiina odottamassa uutta moottoria ja senkin isäntä asensi itse paikoilleen, kumpa kaikki huoltokeikat olisivat yhtä helppoja...
 

Tosippa

Aktiivinen jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Hyviä kuvia Janti. Niistä on apua sitten kun rupean tohon omaan Tossuun joskus laakereita vaihtamaan. Jos ei sitä ennen löydy jostain kehittyneempää versiota nykyisestä moottorista.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

pumppu pettää sanoi:
aika "hässäkkä" pienen sähkömoottorin sisälle on ahdettu eiköhän piirilevy olisi toiminut moottorin ulkopuolellakin+kierr.nop. hienosäädöt.
kokoonpanossa tuollaiset ratkaisut lisäävät työvaiheita ja nostavat paketin hintaa merkittävästi, lisäksi moott. tehty kertakäyttöiseksi ? Mikä idea ? vai onko pelkästään kokeilunhalu ollut kantava ajatus..?

Tämä on sellainen "harjaton tasavirtamoottori" eli taajuusmuuttajalla varustettu kolmivaiheinen kestomagnetoitu synkronimoottori. Se ottaa käyttöjännitteekseen tasajännitettä (en nyt muista, oliko 320V tai jotakin muuta). Moottoria ohjataan analogiajännitteellä (taisi olla 0-10V) ja siitä saa ulos tahtipulssit. Sisäyksikön säätäjän ohjelmisto hoitaa kierrosluvun valinnan muodostuvan säätösilmukan avulla.

Jos nyt jotakin etua tästä löytää, niin ainakin kierrosluvun säätö on hyvin tarkka, eivätkä pöly tms. kitkat vaikuta lopputulokseen.
 
P

pumppu pettää

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

joo... teholtaan pienen moottorin kierr.nop. säädintä saa lisävarusteenakin kaupoista edullisesti, suuremmilla moott.tehoilla säätö on sitten hankalaa ja kallista.

Tuosta kokoonpanosta ko. moott. prosessorin jäähdytyslevynä toimii moott. metallinen päätylaippa johon prossu on liitetty lämpöä johtavalla tahnalla mutta välissä on vielä muovinen peitelevy..onko siinä aukko, katkeaako lämmönjohtavuus, jäähdytys ?

moott. teho 30 W samassa puhallinsiiven kokoluokassa/ilmamäärä yleensä pärjätään 14 ...20 W tehoilla

Sisäyks. piirikortille kaikki moott. piirilevyn komponentit olisivat tainneet mahtua, sehän lisäksi sijaitsee lähellä moott. päädyssä ulkopuolella.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

pumppu pettää sanoi:
Tuosta kokoonpanosta ko. moott. prosessorin jäähdytyslevynä toimii moott. metallinen päätylaippa johon prossu on liitetty lämpöä johtavalla tahnalla mutta välissä on vielä muovinen peitelevy..onko siinä aukko, katkeaako lämmönjohtavuus, jäähdytys ?

Kyllä siinä aukko on. :D
 

tet

Hyperaktiivi
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

pumppu pettää sanoi:
joo... teholtaan pienen moottorin kierr.nop. säädintä saa lisävarusteenakin kaupoista edullisesti, suuremmilla moott.tehoilla säätö on sitten hankalaa ja kallista.

Paitsi tuollaiselle moottorille ei saa kaupasta, ne ovat spesiaaleja ja varmaan siitä syystä ne usein ovat moottorin sisällä. Purkaapa vaikka tietokoneen prosessorituuletin niin sieltä löydät samnalaista elektroniikkaa sisältä (tosin vähemmän koska ei kierrosnopeussäätöä). Tuo elektroniikka on siis elintärkeä laitteelle, ilman sitä kone ei pyöri mitään nopeutta vaan seistä jököttää paikallaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Tämä moottori+elektroniikka koneen päädyssä on muuten samanlainen invertteri ja moottori kuin ns. DC-invertteri ja tämän kanssa yhteensopiva kompressorin moottori pienoiskoossa.

Näitä on ruvettu suosimaan, koska moottorin hyötysuhde on kaikissa oloissa parempi kuin perinteisellä 1-vaiheisella asynkronimoottorilla (vrt. vaihtovirtapuhaltimet vs. tasavirtapuhaltimet ilmanvaihtokoneissa) ja ero vain suurenee kierroslukua pienennettäessä.

Tämä Panan moottori on omasta mielestäni aivan ylimitoitettu. Ehkä ideana on käyttää samaa moottoria sellaisenaan myös 120V:n verkossa, tehoa kyllä piisaa. Tämän moottorityypin ideana on nimenomaan se, että hyötysuhde ei tästä paljoa kärsi, kun taas perinteinen moottori ei siitä selviydy ollenkaan. Moottori pyörii käytännössä yleensä muutaman watin teholla eikä vie sen enempää energiaakaan.

Sinänsä invertteri voisi olla erillisessä kotelossa tai toisella platalla (tehonsyöttöön 3 johtoa + lämpösuoja-anturin johdot). Mutta vastaava kysymys on, että miksi energiansäästölampuissa liitäntälaite ja itse lamppu on integroitu samaan kokonaisuuteen!
 
P

pumppu pettää

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

joo..eipä taida moottori pyöri ilman tuota piirilevyä, mutta mikä rakenteellinen vika tuossa on ?

Hinta pielessä koska kokoonpanon monivaiheinen työmenetelmä lisää sitä aika tavalla, ei komponentit tai materiaalit sinänsä.

Moottorin teho hieman suuri 30 W osateho menee prossun lämpenemisen kautta metalliseen päätylevyyn joka lämmittää sen välityksellä ehkä kuulalaakerin ulkokehää vain toiselta sivulta..?
(kts.kuva prossu laakerin vieressä)

Muuttuuko laakeri kehän lämpötilaeron vuoksi hieman soikeaksi ja tiukaksi joka johtaa nopeasti vain toisen ankkurin laakerin vioittumiseen ?


ota näistä sitten selvää..mutta aina voi kokeilla vaihtaa uudet kuulalaakerit tuohon vanhaan moottoriin+muuttaa prossu ilmäjäähdytteiseksi tuuletusreikien avulla siten ettei lämpöä johdua met. päätylevyyn(ei tahnaa)

reikiä pitää tietysti tehdä tuloilmalle moottorin runkoon sivulle ja poistoilmalle päätylevyyn prossun yläpuolelle, välissä olevaan muovilevyyn myös aukko , sekä asennettaessa huolehtia ,että reijitetty sivu saa ilmaa ...yms..
 

tet

Hyperaktiivi
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

pumppu pettää sanoi:
Muuttuuko laakeri kehän lämpötilaeron vuoksi hieman soikeaksi ja tiukaksi joka johtaa nopeasti vain toisen ankkurin laakerin vioittumiseen ?

Vähän ot, mutta: ankkurin laakereita ne eivät ole. ;) Tässä moottorityypissä ankkurikäämi on staattorissa. Niin on myöskin siinä sinun purkamasi ilpon puhallinmoottorissa (oikosulkukoneessa).
 
P

pumppu pettää

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

noo..vähemmän täällä hiiliharjoja, kommutaattoreita, keskusteluakin käydään enemmän yleisellä tasolla joten yleistykset kai sallitaan..sen vuoksi piirroksetkaan ei ole mittakaavassa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Moottori ei kyllä sanottavasti lämpeä, koska käy osateholla kiihdytyksiä lukuunottamatta. Kokoonpano on luultavasti hyvin nopeaa, eli robotti tyrkkää ensin roottorin paikalleen, sitten piirilevyn staattorin nastoihin oikeassa kulmassa, roiskaisee tinat kolmeen johtimeen, sulattaa muovisinetit, heittää muovieristeen paikalleen ja hiukan kovettuvaa silikonitahnaa mikropiirin jäähdytyslevyyn sekä täräyttää lopuksi päädyn ja laakerijousen paikalleen kuin maalipurkin kannen.

Tässä muutama teoria syistä laakereiden hajoamiseen:
1) Yksinkertaisesti laakereiden huono laatu (liika väljyys, huono materiaali ja voiteluongelmat)
2) Laakerin päätyjousen heikkous (eli kun laakereiden pintapaine ei ole riittävä, saa tämän tyyppiselle moottorille tyypillinen "ärhäkkyys" kuulat luiskahtamaan, jolloin kehä menee vähitellen pyykkilaudaksi
3) Kestomagneettimoottoreiden roottoridynamiikka yhdistettynä kohtaan 2 ja ehkä 1.

Valmistaja ja jotkut muut ovat etsineet selitystä "sähkömagneettisesta korroosiosta", jotka kumminkin itse laskisin samaan sarjaan "katekin"- (?) ja muiden "hienosuodatin"-pölinöiden kanssa.

Itse aiheestahan on jo ollut keskustelua laakerien vaihtoon liittyvissä keskusteluissa (omat modifikaatiot ja viritykset-alueella).
 
R

Rassaaja

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

kotte sanoi:
Valmistaja ja jotkut muut ovat etsineet selitystä "sähkömagneettisesta korroosiosta", jotka kumminkin itse laskisin samaan sarjaan "katekin"- (?) ja muiden "hienosuodatin"-pölinöiden kanssa.

Kyllä nämä laakerivirtaongelmat ovat ihan todellista elämää eikä pelkkää "pölinää". Kokeile vaikka kuukkeliin hakua "laakerivirta" tai "bearing current" niin löytyy aika paljon juttua.
 
P

pumppu pettää

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

mutta..ilmeisesti moott. loppuhinta lienee jotain 150 € ? joku varmaan tietää aivan tarkkaan..ei sieltä halvimmasta päästä ole, pelkät keraamiset laakerit muistikuvan hieman alle 100 € ?..

joissakin foorumi-keskusteluissa moottori/laakerit on vaihdettu jo kahdesti ? joten vika ei taida olla pelkästään laakereissa..

moott. päätylaipan lämpenemistä vaikea arvioida jos se esim. on päällä yhtäjaksoisesti 6-12 kk:tta pyörimässä, prossuillakin on taipumus lämmetä ja sen vuoksi tuossakin tahnaa käytetty kai..
 

Tosippa

Aktiivinen jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

On muuten omassa Toshibassa panamoottorin teho 45W. Saishan ton piirilevyn johdottamalla vietyä vaikka koko sisäyksikön ulkopuolelle, mutta tulisiko johdoista liian pitkät, liikaa resistanssia?
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Panan moottorisäädin ei juurikaan lämmitä laakerikantta. Teoreettisesti ajateltuna vaikka koko 45W teho ajettaisiin pelkästään laakerikanteen niin laakeria se ei vääntäisi. Piiri todennäköisesti pysyisi riittävän viileänä ilman lisäjäähdytystä jos se olisi vapaassa tilassa eikä lämpimän suljetun moottorin sisällä.

Johdin resistanseilla ei varmasti ole mitään merkitystä.

Mutta kun ei aikoinaan tullut niin tarkkaan piirilevyä tutkiskeltua niin voihan piirilevyllä olla vaikka joku hall anturi joka mittailee pyörimisnopeutta takaisinkytkentään? Jantti sen varmaan sulle mielenkiinnon vuoksi voisi selvittää?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Rassaaja sanoi:
Kyllä nämä laakerivirtaongelmat ovat ihan todellista elämää eikä pelkkää "pölinää". Kokeile vaikka kuukkeliin hakua "laakerivirta" tai "bearing current" niin löytyy aika paljon juttua.

Tottakai laakerivirrat voivat olla ongelmia isoissa taajuusmuuttajakäyttöisissä moottoreissa, joiden invertteri on johtojen päässä maatetussa kaapissa, ja itse moottori on kiinni ties missä metallikehikossa tehtaassa, laivassa tms., johon liittyy ties minkälaisia maatettuja laitteita ja maayhteyksiä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikissa taajuusmuuttajakäyttöisissä moottoreissa olisi laakerivirtaongelmia, kuten tässä tapauksessa, kun laitteeseen tuodaan vain suodatettua tasavirtaa ohuen, erikoisesti suunnitellun johtosuojuksen avulla, taajuusmuuttaja on laitteen kuoren sisäpuolella, itse laakerikoppa on eristetty paksuilla sähköä johtamattomilla eristeillä, koko vehje on muovikuoreen valettu jne.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Kari sanoi:
Mutta kun ei aikoinaan tullut niin tarkkaan piirilevyä tutkiskeltua niin voihan piirilevyllä olla vaikka joku hall anturi joka mittailee pyörimisnopeutta takaisinkytkentään? Jantti sen varmaan sulle mielenkiinnon vuoksi voisi selvittää?

Mittailin aikoinaan moottoria ja tulin siihen tulokseen, että takosignaali otetaan suoraan staattorikäämeistä. Tämähän on ihan tunnettu kytkentä ja joidenkin pienempien taajuusmuuttajien (so. "harjattomien tasavirtamoottoreiden") takaisinkytkentä hoidetaan samalla tavoin (jos siis kuorma on dynamiikaltaan vaikea ja voi vaikka pysäyttää moottorin, jolloin ei pärjätä myötäsuuntaisella ohjauksella).
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Tässäpä Service Manuaalin kertomaa Fan Motor Control.

PWM = Pulse-width modulation
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pulssinleveysmodulaatio
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
http://solorb.com/elect/pwm/

Josko tämä selventää tuota asiaa kiinnostuneille.
 
P

pumppu pettää

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

On muuten omassa Toshibassa panamoottorin teho 45W. Saishan ton piirilevyn johdottamalla
Tehon kasvu johtuu käytetyistä suodattimista mitä tiheämmät "paremmat" suodattimet sisäyksikössä sitä suurempi imuilman virtausvastus, lauhduttimella tietysti pitää säilyttää minimi ilmanvaihto ,että kylmäaine jäähtyy ja kykenee uudelleen sitomaan lämpöä ulkoilmasta, sellaista jatkuvan kierron ja epätasapainon säilyttämistä.

Säädettävä moottori tietysti käy osateholla ja virrankulutus ei välttämättä kasva moottorin nimellistehon kasvun myötä mutta imuilman virtausvastuksen kumoaminen syö sähköä...eli lopputulos menee aina miinukselle suhteessa tiheämmät suodattimet...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Panassa ainakin tuo moottorin ohjaus kompensoi osittain tuon suodattimen tukkeutumisen. Laitteen ohjaus on toteutettu siten että laite pyrkii aina tavoiteltuun kierroslukuun. Vastapaineen kasvaessa (=suodattimen tukkeutuessa) laitteelle ohjataan lisää virtaa, jotta haluttu kierrosluku saavutetaan. Puhaltimen tuotto ei kuitenkaan pysy tällöin samana, koska ohivirtaus kasvaa.
 
J

Joppe112

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Ts mitä likaisemmat / tiiviimmäät suodatukset on paikoillaan sitä tn sisäyksikön moottori jossain vaiheessa joutuu tekemään hiuskarvan verran liikaa työtä ja sanookin POKS...

Mitä tästä opimme?

* Kannattaa putsata ne suodattimet säännöllisesti /
* varmistaa että ko mallin automatiikka tekee senkin tehokkaasti /
* sitten modata ja avata sisäyksikkön kantta niin että ilma kiertää suodattimien "ohi". :p :cool:
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Joppe112 sanoi:
Ts mitä likaisemmat / tiiviimmäät suodatukset on paikoillaan sitä tn sisäyksikön moottori jossain vaiheessa joutuu tekemään hiuskarvan verran liikaa työtä ja sanookin POKS...

Mitä tästä opimme?

* Kannattaa putsata ne suodattimet säännöllisesti /
* varmistaa että ko mallin automatiikka tekee senkin tehokkaasti /
* sitten modata ja avata sisäyksikkön kantta niin että ilma kiertää suodattimien "ohi". :p :cool:

Joppe 112 kuvaamaa tilannetta ei kyllä sinänsä synny. ILP siis pyrkii pitämään moottorin kierrosluvun vakiona EI ILMAMÄÄRÄÄ. Eli moottori ei rupea viemään tolkuttomasti sähköä vaikka suodattimet olisivatkin tukossa. En jaksa alkaa puhallinkäyrästöjä tutkimaan mutta tilanne ei vastaa mitenkään sitä tilannetta jossa moottoria todella aletaan kuormittamaan ja pidetään kierrokset vakiona. Ja älkää ruvetko vertaamaan pölynimuriin vaikka ILP pölyä imeekin. Pölynimuria ei ole suunniteltu pyörimään 10v yötäpäivää joku voi kokeilla vaikka aluksi kuukauden testiä ja kertoilla miten kestää ;)
 
R

Rassaaja

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Suodatin tukossa -> kuorma pienenee -> kierrosluku kasvaa.
Kokeilkaa imurilla...
 
P

pumppu pettää

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

elikkä suodattimien tukkeutuessa ja vääntömomentin kasvaessa Panan moottorin kierrosnop. vain alenee mutta virta pysyy vakiona ?..tuota on helpppo testata kytkemällä amp.mitt. sarjaan virtajohtimille ja moott. pyöriessä jarruttaa hieman roottoria tai akselia..

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1837.msg38246#msg38246

ko. tapauksessa, modifikaatiolla on tuota ilmankiertoa (moott.kuormaa) hieman jo helpotettu
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

pumppu pettää sanoi:
elikkä suodattimien tukkeutuessa ja vääntömomentin kasvaessa Panan moottorin kierrosnop. vain alenee mutta virta pysyy vakiona ?..tuota on helpppo testata kytkemällä amp.mitt. sarjaan virtajohtimille ja moott. pyöriessä jarruttaa hieman roottoria tai akselia..

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1837.msg38246#msg38246

ko. tapauksessa, modifikaatiolla on tuota ilmankiertoa (moott.kuormaa) hieman jo helpotettu

Normaali käytössä ILP:in puhaltimessa ei ole sormia. Jos taasen sormia on puhaltimessa niin virta kasvaa.
Tosin ILP:in puhaltimen teho on niin pieni että jos sormia on paljon puhaltimessa niin moottori pysähtyy ja ottaa max virran.

Eli älä työnnä sormia ILP:in puhaltimeen. ;)
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Kari sanoi:
Eli älä työnnä sormia ILP:in puhaltimeen. ;)

... äläkä varsinkaan tämäntapaiseen kuin Panassa. Vetää luultavasti sormenpään poikki (ja särkee siivistön). Puhun tekemieni "mittausten" perusteella ...
 
P

pumppu pettää

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

joo..kyllä se vei koko käden..nyt täytyy pitää pieni tauko kommentoinnissa ja näpyttelyssä, kesäkuussa saan hitsailtua uuden..kun osat tulee Kiinasta..(kts. catalog Made in China page 43356788678908 freehand for ilpist.)
 

tet

Hyperaktiivi
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Rassaaja sanoi:
Suodatin tukossa -> kuorma pienenee -> kierrosluku kasvaa.
Kokeilkaa imurilla...

Juuri näin. Se suodatinhan on puhaltimen imupuolella. Suodattimen tukkeentuminen ohentaa imuilmaa -> puhallin pyörii "herkemmin" eli vähemmällä virralla. Jos suodatin olisi painepuolella, olisi tilanne toinen. Eikä tässä ole moottorityypillä väliä, panan BLDC-kone tai ultin oikosulkukone, ihan sama (paitsi kierrosnopeuden suhteen joka oikosulkukoneessa kasvaa, BLDC:ssä pysyy vakiona).
 
M

mke

Vieras
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Tervehdys !

Meillä on myös ollut ongelmia ton moottorin kanssa :mad:.Muutkin jo kyselivät mitä uusi moottori maksaa,mutta suoraa vastausta ei tullut.
Haluaisin siis tiedon(osoitteen) siitä,mistä uuden moottorin saa.Kiinnostaisi myös,mistä olette ostaneet niitä keraamisia laakeereita.
Kyselin täällä Oulussa monesta paikasta,mutta möivät ei oota.Kiitos jo etukäteen! :)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

mke sanoi:
Tervehdys !

Meillä on myös ollut ongelmia ton moottorin kanssa :mad:.Muutkin jo kyselivät mitä uusi moottori maksaa,mutta suoraa vastausta ei tullut.
Haluaisin siis tiedon(osoitteen) siitä,mistä uuden moottorin saa.Kiinnostaisi myös,mistä olette ostaneet niitä keraamisia laakeereita.
Kyselin täällä Oulussa monesta paikasta,mutta möivät ei oota.Kiitos jo etukäteen! :)

Tässä oli noin hinta puhallinmoottorin vaihtohinnaksi, mikäli takuu on jo umpeutunut. http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3453.msg43040#msg43040

En muista kuka se oli ne keraamiset siihen vanhaan mottiin laittanut E9CPK tuo viesti tuli mulle viime keväänä. laitoinnyt sinne päin kyselyä. http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1909.0
 
Back
Ylös Bottom