Öljyn kulutuksen seuranta

T

T_o_m_i

Vieras
Minkälaisia viritelmiä teillä öljypolttimen omistajilla on öljyn kulutuksen seurantaan?

Pieni virtausmittari + pulssilaskuri? Käyttötuntimittari? ??

R

Rassaaja

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Öljyn kulutuksen seuranta

On mittakeppi, jolla voi seurata öljyn pintaa säiliössä. Käyttöaikamittari odottaa asennusta ja tuntikulutuksen tarkkaa mittausta.

tet

Hyperaktiivi

Käyttötuntimittari on pätevä, antaa todella tarkan kulutuksen. Toki se tuntikulutus täytyy saada jollain selville, joten mittatikun kanssa voi joutua käymään säiliöllä jonkun kerran ennenkuin tarkka tuntilukema on selvillä. Yleisin suutin omakotipolttimissa lienee 0,5 USgal/h, joka meikäläisillä normipaineilla (10 bar) antaa noin 2,2 litraa/h lävitseen.

Oilonin polttimesta saa käyntitiedon (magneettiventtiilin ohjaustieto) suoraan sieltä "hanskaliittimestä" laitteen pohjassa, eli poltinreleen riviliittimeen ei tarvi lähteä mitään kytkemään.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Kannattaa muistaa tämä Joppe112 tekemä laskelma öljyn määrän arviointi säiliössä
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2023.0

P

Pusuri

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minulla on Nesteen markkinoima öljyn kulutusmittari, mihin asetetaan suutinkoko ja polttimen paine. Reagoi polttimen magneettiventtiiliin.Asennutin Mitsubishin ilpin joulukuussa. Pöhisee yläkeran portaikossa tarkoituksena viilentää kesällä. Yllätys on , että öljypoltin hörähtää päälle n. 90 min väliajoin entisen n. 30 min sijaan näillä ulkolämpötiloilla.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minulla oli oilonissa sellainen käyttötuntimittari, jonka kalibroin syöttämällä gallonasta öljyä. Muistaakseni olin kytkenyt mittarin sellaiseen pisteeseen, että se mittasi aikaa silloinkin, kun häiriövalo paloi, eikä poltin toiminut.

D

Deleted member 1344

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Jaa, kappas, tällainenkin ketju löytyy. Mulla on nyt tällainen systeemi: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2784.msg63036#msg63036

Miten pitkään polttimet muuten yleensä käyvät kerralla? Ihmettelin tuossa viestissä myös tuota kun poltetun öljyn energiasisältö tuntuu kovin suurelta verrattuna kattilaveden ominaislämpökapasiteettiin.

Meillä näyttäisi poltin käyvän yöaikaan noin 3 tunnin välein ja päivällä noin 2 tunnin välein. Öljynkulutus on ollut sellaista 4-5 litraa vuorokaudessa kun ulkolämpötila on pikkuisen plussan puolella. Dataa on nyt kahdelta viikolta, eli kunnon talvikelin kulutuksesta ei ole tietoa.

kolibri

Aktiivinen jäsen

Itse mittasin öljyä aikanaan niin, että tilasin vuoden välein tankin täyteen ja siinähän se tarkka kulutus tulikin. On siis 3000 litran säiliö ja vuosikulutus oli tuolloin 1200 litraa

Mekaniker

Vakionaama

Rakensin eilen kannun missä on tulo ja meno sekä suodatin, ja jos jumala suo (vaimo) niin öljypoltin saa öljynsä siitä.
Poltin on pari viikkoa vanha ja asensin samalla Oilon:n käyttötuntilaskuri joka on tällä hetkellä halvin

Joulun jälkeen olen viisaampi ::)

lmfmis

Vakionaama

Mekaniker sanoi:
asensin samalla Oilon:n käyttötuntilaskuri joka on tällä hetkellä halvin

Ei kai nyt sentään halvempi kuin DIN kiskoon laitettava halpislaskuri?

Itse leikkasin kattilan etupaneeliin reijän ja laitoin tuollaisen laskurin asennuskehyksellä suoraan paneeliin siihen lämpömittareiden seuraksi.

Kohtuusiisti asennus tulee noin. 11-12 vuotta se on tuossa pyörinyt ja kohta 40 000 litraa on mennyt - noin suunnilleen...

D

Deleted member 1344

Vieras

Kyllähän tuon polttimen käyntiajan saa vuositasolla mitattua ihan kun tietää suuttimen koon ja katsoo öljylaskusta toimitetut määrät ja päivät. Sama juttu kuin seurata auton bensankulutusta vaikkapa vuositasolla kilometrien ja poltettujen bensalitrojen määrän mukaan vs. reaaliaikainen hetkellisen kulutuksen mittaus ja näyttö mittaristossa koko ajan.

Mutta mua kiinnosti reaaliaikainen tieto, esim. paljonko yksi saunapäivä vie ylimääräistä öljyä, tai paljonko kulutus kasvaa ilman kylmetessä. Tai jospa kattilan nuohoustarve näkyisi suoraan reaaliaikaisessa seurannassa, esim. siinä kuinka pitkään poltin käy kerralla yöaikaan kun kulutus on muuten tasaista.

Mekaniker

Vakionaama

Tein ihan ajankuluksi pari testiä vanhoilla öljypolttimilla:
Vanha Oilon noin 2,05 litraa tunnissa
Vanha Oertli noin 2,30 litraa tunnissa
Ihmettelin itse suurta eroa joten tein molemmat uudestaan, sama tulos
(Piuhat irti kytkentärasiasta moottorille ja magneettiventtiilille ja töpseli tilalle sekä suuttimen päälle kumiletku mittakannuun.)
Molemmissa suutin 0,5 gallona ja 60 astetta
Eli ei voi luottaa siihen että poltin antaa tietyn määrän litroja tunnissa katsomalla suuttimen kokoa, suuntaa antava tulos kuitenkin sillä tavalla
Seuraava testi:
Uudella polttimella on nyt mittakannu kiinni, viikon päästä litroja on mennyt läpi 2/tunnissa??

D

Dippa

Vieras

duoda duoda, mittaapa huviksesi öljynpaine. Kun reiästä tungetaan tavaraa läpi menee sitä eri määrä sen mukaan onko paine 3 vai 10 bar..

T

Tilator

Vieras

Dippa sanoi:
duoda duoda, mittaapa huviksesi öljynpaine. Kun reiästä tungetaan tavaraa läpi menee sitä eri määrä sen mukaan onko paine 3 vai 10 bar..

Näinhän se on, mutta suuttimen reikäkin kuluu ajan myötä, jolloin vanhasta suuttimesta menee enemmän läpi samallakin paineella.

Mekaniker

Vakionaama

Nimimerkit Tilator ja Dippa ovat oikeassa, vanha poltin on vanha poltin ja öljynkulutus on sen mukainen...

Öljynkulutukseen vaikuttaa myös kaksi muuta asiaa, pumpun/painerajoittimen kuluneisuus sekä yksi hyvin tärkeä osa eli esilämmitin! Jos se ei ole kunnossa niin palaminen on huono vaikka muut osat on kunnossa!

Molemmat polttimet mitä testasin joutunee ensi viikolla romulavaan, jos löytyy aika ja tarvikkeita niin voisin tietenkin mittailla paineita
Oilon poltin taitaa olla lähin paineissa sekä suutin kunnossa, on taulukon mukainen.
Oertli sensijaan?
Jos on vanha poltin ja siitä puuttuu esilämmitin niin sen kohtalo on minun mielestä kierrätyslava.

T

teukka

Vieras

Nimimerkit Tilator ja Dippa ovat oikeassa, vanha poltin on vanha poltin ja öljynkulutus on sen mukainen...

Kulutus sinänsä voi olla suurempi tai pienempi tuntia kohti. Sillähän ei ole välttämättä mitään tekemistä kokonaiskulutuksen kanssa. Pitäisi huomioida kulutus tuotettua kilowattituntia kohti, joka on se varsinainen tekijä ja jonka mittaaminen onkin sitten eri juttu. Pieneen tuntikulutukseen pääsee helposti, kun laskee paineen ja vaihtaa pienen suuttimen...

Kokonaisuuteen vaikutta lisäksi koko pannuhuone ja kattila...

pökö

Kaivo jäässä

näinhän se on.
sen verran suuttimen kulumisesta,jos suutin vaihdetaan esim.kerran vuodessa (suositus muistaakseni 5000 litran välein) ei kulumisesta ole mitään ongelmaa,ei ainakaan sellaista että sen "korvakuulolla" huomaisi.

D

Dippa

Vieras

itse ajelin ekalla suuttimella 8 vuotta ja noin 20 000 litraa. Uuudella suuttimella nokikuva ei muuttunut, joten kovasti ei suutin ollut kulunut tuolla määrällä.

Mekaniker

Vakionaama

Tein kinkunsulatusjumppaa ja sain uudelle öljynpolttimelle mitta-arvoksi 2.23 L/h eli se mitä ohjeissa sanotaan.
Ja miten tein:
Mittakannu on perämoottorisäiliö missä on litra-asteikko (Ja tarkistin kans)
Meno polttimelle oli valmis, kiinnitin vain oikeanlaisen nipan öljypolttimelle
Paluu tein oikeaoppisesti kiertämällä liitin kiinni kannuun

Tuntilaskuri on öljypolttimen "tuntilaskuriportissa"

Ja samalla tuli esille se totuus mistä aina on juttua= Öljykulutus :'(

-4C 114 kwh
-7C 137 kWh
-14C 163 kWh
-16C 173 kWh

Mekaniker

Vakionaama

Mittasin ja laskin kasaan ja sain tulokseksi:
Lamborghini öljypolttimen (asennettu tammikuussa) laskettu öljykulutus tuntia kohden:
Mitattu öljymäärä kesälaatuna noin +9 asteisena on 730L
Ö-P:n tunnit 351,2
Tulos on 2.08L/ h

Ja ihan hyvä keskiverto-lukema, sain viime joulukuussa vanhaan Oiloniin 2.05L/h
Samalla todistaa sen ettei listoihin kannata luottaa liikaa

Back
Ylös Bottom