Autojen CO2 päästöt

D

Deleted member 1344

Vieras
tuuma sanoi:
Ajattelemisen aihetta vaikken mikään vihreä olekaan: 10kWh sähköä vastaa jostain netistä bongatun jutun mukaan jotain 7500g CO2:sta eli voin ajella omalla 109g/100km CO2:sta tuottavalla autolla tän päivän tuotolla ja hyvällä omalla tunnolla ja tupruttaakseni saman määrän kuin nyt säästin (7500g/109g)*100km = 6880km En ymmärrä miksi autoilua mollataan???

Tuo auton CO2-päästö on kylläkin per kilometri, eikä 100 km. Ja siltikin 109 g/km meinaa todella pihiä autoa. Eli pääset tuolla säästöllä vajaat 7 kilometriä hyvällä omallatunnolla.
 

pvalila

Jäsen
Toisella saitilla epäilin, että Tuuman mieltymys hybridilämmitykseen ilmenee autoilussa Priuksen muodossa. Tuo 109 g/km voisi tarkoittaa Civic Hybridiä, Prius on vielä muutaman gramman etevämpi.

Monen muun lukijan tavoin minä olen miettinyt, mihin asti tätä 2,54 senttimetriä kannattaa seurata. Vilppi saattaisi olla tähän taloon (yli 5000 litraa öljyä vuodessa) oikein järkevä, aurinkokeräimiin ei kannattane innostua. Lapsiluvunkin olen ajatellut jättäväni nykyiseen kahteen ja moottoripyörät nuoremmille.
 

pvalila

Jäsen
Ai niin, noista plagiointihaluista vielä: niitä rajoittaa huomattavasti kaksoispesäkattilani vanhuus. Tuuman systeemissä öljykattila muodostaa yhä systeemin kuningaspultin, ja jos se laskee vedet lattialle, niin Tuumalle tulee kiire. Ja aika vanha tuo Tuumankin kattila, vaikka toki omaani nuorempi (minun kattilani kävi jo rippikoulua kun Tuuman kattila vielä kolisteli valmistuslinjalla).

Eli mitä tilalle tulee, Tuuma, kun öljykattilastasi aika jättää? Jotain hyvin eristettyä ja sähköparonilla toimivaa? Vai ekoiletko pellettilinjalle? Itse olisin aika tyytyväinen, jos voisin jättää vanhan hormin ihan vain ilmanvaihtoa varten.
 
T

tuuma

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Toni sanoi:
Tuo auton CO2-päästö on kylläkin per kilometri, eikä 100 km. Ja siltikin 109 g/km meinaa todella pihiä autoa. Eli pääset tuolla säästöllä vajaat 7 kilometriä hyvällä omallatunnolla.

Ooooops!!! Mä vähän itsekin tuota lukua ihmettelin. Kiitos "Toni" korjauksesta. Auto on Sitikka C1.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
pvalila sanoi:
Toisella saitilla epäilin, että Tuuman mieltymys hybridilämmitykseen ilmenee autoilussa Priuksen muodossa. Tuo 109 g/km voisi tarkoittaa Civic Hybridiä, Prius on vielä muutaman gramman etevämpi.

Monen muun lukijan tavoin minä olen miettinyt, mihin asti tätä 2,54 senttimetriä kannattaa seurata. Vilppi saattaisi olla tähän taloon (yli 5000 litraa öljyä vuodessa) oikein järkevä, aurinkokeräimiin ei kannattane innostua. Lapsiluvunkin olen ajatellut jättäväni nykyiseen kahteen ja moottoripyörät nuoremmille.

Ohi menee aiheesta, mutta menkööt. :cool:

Parhaat autot ovat dieseleitä, alittavat CO2-päästöissä 100 g/km. ;)

Parhaat Suomessa myynnissä olevat ajoneuvot ovat AKEn mukaan seuraavat

  • smart fortwo cabrio 33 kw cdi 88 g/km
  • Ford Fiesta 1.6 TDCi 90 hv DPF ECOnetic M5 98 g/km
  • Seat Ibiza TDI Ecomotive 99 g/km

http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/default.asp
 
T

tuuma

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
janti sanoi:
Ohi menee aiheesta, mutta menkööt. :cool:

Parhaat autot ovat dieseleitä, alittavat CO2-päästöissä 100 g/km. ;)

Parhaat Suomessa myynnissä olevat ajoneuvot ovat AKEn mukaan seuraavat

  • smart fortwo cabrio 33 kw cdi 88 g/km
  • Ford Fiesta 1.6 TDCi 90 hv DPF ECOnetic M5 98 g/km
  • Seat Ibiza TDI Ecomotive 99 g/km

http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/default.asp

Eikö nää ole kuitenkin parhaat Suomessa myynnissä olevat ajoneuvot AKE:n mukaan... Paljon oli vielä luokittelemattomia joissa 9999g/km. ::)

  • Maserati Quattroporte DuoSelect Sport GT 440 g/km
  • Ferrari 612 Scaglietti F1 oto 470 g/km
  • Ferrari 599 GTB Fiorano 490 g/km

Nuo vihreät arvot ja ajamisen hauskuus ei taida ainakaan vielä kulkea käsi kädessä.
 
T

tuuma

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
tuuma sanoi:
Toni sanoi:
Tuo auton CO2-päästö on kylläkin per kilometri, eikä 100 km. Ja siltikin 109 g/km meinaa todella pihiä autoa. Eli pääset tuolla säästöllä vajaat 7 kilometriä hyvällä omallatunnolla.

Ooooops!!! Mä vähän itsekin tuota lukua ihmettelin. Kiitos "Toni" korjauksesta. Auto on Sitikka C1.

Niin tai siis eikö se säästö kuitenkin ollut sentään 70km? (7500g/109g)*1km = 68,8km
 
D

Deleted member 1344

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Autojen CO2 päästöt

tuuma sanoi:
Niin tai siis eikö se säästö kuitenkin ollut sentään 70km? (7500g/109g)*1km = 68,8km

Ja mä kun aina painotan muksuille että matematiikan laskuissa pitää miettiä onko tulos järkevä ja suuruusluokka on helppo laskea. Ja silti meni yhdellä suuruusluokalla pieleen.

Sähköautoille käytetään yleisesti akuston mitoituksen perusteena 20-25 kWh kulutusta per 100 kilometriä.

Mullakin on nyt alla Peugeot 308 SW 110 HDi, kiva katsoa kun hetkellinen kulutusmittari näyttää kolmosella alkavia lukuja kun ajaa tasanopeutta noin 80 km/h. Ajotietokoneen mukaan tuon keskikulutus ensimmäisten 4300 km matkalla on 4.9 litraa sadalle.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Autojen CO2 päästöt

Tässäpä seurantaa
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=2014
Tuommoinen nuo dieselit on syönnyt
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=2014

Hiukan talvemmalla pitäisi kokeilla miten kitkarenkaiden (Michelin X-ICE) käyttö vaikuttavat kulutuslukemiin. :cool:
 
S

SPL

Vieras
Vs: Autojen CO2 päästöt

janti sanoi:
Tässäpä seurantaa
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=2014
Tuommoinen nuo dieselit on syönnyt
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=2014

Hiukan talvemmalla pitäisi kokeilla miten kitkarenkaiden (Michelin X-ICE) käyttö vaikuttavat kulutuslukemiin. :cool:
Samalla moottorilla olevan kulkuneuvon kulutusta. http://karsrv03.epte.fi/cardata.php?nr=23966
 
E

elliott

Vieras
Vs: Autojen CO2 päästöt

tuuma sanoi:
...
Nuo vihreät arvot ja ajamisen hauskuus ei taida ainakaan vielä kulkea käsi kädessä.

177 hv, 350 Nm takavedolla ja CO2 jää maltilliseen 128 g/km.
Indeksi "Ajamisen hauskuus" / g (CO2) on melko kohdallaan. ;)
 
T

tuuma

Vieras
Vs: Autojen CO2 päästöt

Toni sanoi:
Sähköautoille käytetään yleisesti akuston mitoituksen perusteena 20-25 kWh kulutusta per 100 kilometriä.

Olen mä joskus joutunut käydä hakemassa 95E:tä sähköautoon että sai lämpöä talvella ohjaamoon Webasto:n avustuksella (hieman herätti suunpielien nykimistä kahvioasiakkailla)...

Yleisesti kun aikaisemmissa viesteissä oli juttuja renkaista niin niillä taitaa olla siis merkittävä vaikutus. Muistan ko. sähköauto periodissa kauan jo sitten että rengasmerkin vaihto muutti entisen 70km toimintasäteen kertalaakilla 100km:iin, eikä ne mitkään halpisrenkaat olleet entisetkään. Tuumin vaan miten jotkut esim. pinnoitetut talvirenkaat, joista vaikka nastat nypitty pois kesäkäyttöä varten, mahtaakaan viedä enemmän polttoainetta?
 
R

risto.parikka

Vieras
Vs: Autojen CO2 päästöt

Eikös tämä co2 ole sama kaasu mitä hitsatessa käytetään suojakaasuna. :eek:
Miksi sitä ei kerätä talteen ja myydä hitsausjutskakaasuna. ::)
Pömpeli autonperään ja kun menet tankille niin menet "tankille". :D
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Autojen CO2 päästöt

risto.parikka sanoi:
Eikös tämä co2 ole sama kaasu mitä hitsatessa käytetään suojakaasuna. :eek:
Miksi sitä ei kerätä talteen ja myydä hitsausjutskakaasuna. ::)
Pömpeli autonperään ja kun menet tankille niin menet "tankille". :D

Kunpa se olisikin nin helppoa, mutta kun pakoputkesta tulee myös typpeä (sitähän on ilmakehässä 78%) ja vesihöyryä. Hiilivoimaloissahan tutkitaan hiilidioksidin talteenottoa, mutta sekin toimisi niin, että ilmasta tislataan ensin puhdasta happea ja sitten poltetaan hiili puhtaalla hapella jolloin palokaasuksi tulee vain hiilidioksidia, eikä hiilidioksidin ja typen sekoitusta. Talteenotettu hiilidioksidi pumpataan sitten esimerkiksi ehtyneeseen öljylähteeseen.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Autojen CO2 päästöt

SPL sanoi:
Samalla moottorilla olevan kulkuneuvon kulutusta. http://karsrv03.epte.fi/cardata.php?nr=23966

Oliko tuo SPL:n auto? Seinäjoen suunnan tasaisilla lakeuksilla ja alle max 100 km/h rajoituksilla pääsee ihan kohtuu kulutuksiin. Toista se on meillä täällä moottoriteillä ja "ruuhkasuomessa". :cool:

Moottori ei ole aivan sama, perus motti varmaan kuitenkin sama.

Peugeotissa olevassa versiossa on 90 hv kiinteäsiipisellä turbolla (215 Nm), CO2120 g/km
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/tietosivu.asp?hk=20215

Tuossa mun C-Maxissa on 109 hv kääntyväsiipisellä turbolla (240 Nm, yliahdolla 260 Nm), CO2126 g/km.
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/tietosivu.asp?hk=24453

=> Kummatkin ajoneuvot alittavat Britannian showroom tax -rajan CO2 päästöissä 130 g/km
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_depth/629/629/7293011.stm
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Autojen CO2 päästöt

janti sanoi:
Tuossa mun C-Maxissa on 109 hv kääntyväsiipisellä turbolla (240 Nm, yliahdolla 260 Nm), CO2126 g/km.
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/tietosivu.asp?hk=24453

Mikähän siinä on, että Pökötin 308 SW tuolla samalla moottorilla, eli HDi 110, päästää kuitenkin 134 g/km. Se on kuitenkin aika lailla samaa kokoluokkaa kuin Focus C-Max. Jännä seurata uuden auton kulutusta... Tänään tuli neljäs täysi tankillinen, jokaisella tankillisella kulutus on pudonnut luokkaa 0.1 l/100km. Nyt ollaan lukemassa 4.96 l/100 km, tuo on samalla eka viiden litran alitus.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Autojen CO2 päästöt

Toni sanoi:
Mikähän siinä on, että Pökötin 308 SW tuolla samalla moottorilla, eli HDi 110, päästää kuitenkin 134 g/km. Se on kuitenkin aika lailla samaa kokoluokkaa kuin Focus C-Max.

Peugeot 308 SW:ssä käyttää 6 vaihteista vaihteistoa, kun C-Maxissa on 5 vaihteinen.
308 SW on aika painava. Sen omamassa on 1570 kg ja Wagon versio painaa 1482 kg.
SW-mallin 7-paikkasuus näkyy tuossa painossa.

C-Maxin omapaino on (vain) 1397 kg. Normi pystyperäinen Peugeot 308 painaa 1322 kg. Näiden kulutuslukemat ovatkin hyvin lähellä toisia.

Koskakohan tuo 2Tronic tulee tuohon farkkuun?
 
Back
Ylös Bottom