Sanyo CO2 Eco korjauskustannukset ja - kokemukset

C

CO22

Vieras
Onko kenelläkään ollut CO2:ta niin pitkään että olisi joutunut korjauttamaan laitetta takuun ulkopuolella? Onko tietoa kustannuksista?

Omani on vielä takuun alla, mutta korjauksia tullut niin tiheään, että hirvittää paljonko laitteeseen uppoaa rahaa takuun jälkeen. Voisin vielä yrittää saada kaupan puretukseksi kun laite ei tunnu kovin luotettavalta eikä korjaustoiminta kovin suoraviivaiselta.

Esimerkiksi kuluneen kahden viikon aikana vikakoodeja on tullut keräiltyä: Ensin H17, sitten H12, nyt Tank comm error. Laitteeseen on vaihdettu ainakin tuulettimen moottori ja piirikortti, ja näistä huolimatta laite on toiminut yhden vuorokauden kahden viikon aikana ja taas on rikki.

Jos kukaan vielä harkitsee ko laitteen hankkimista niin ostakaa se liikkeestä jonka mukana tulee kattava ja osaava huoltopalvelu. Ilmeisesti Ahlsell on nakittanut takuukorjaukset jälleenmyyjille ja olettaa jälleenmyyjien maksavan työn osuuden; omassa tapauksessani myyjällä ei ole mitään koulutusta laitteen korjaamiseen ja olen joutunut penäämään korjauksia Ahlselliltä, mikä on turhauttavaa ja aikaavievää kun eivät halua olla suoraan yhteyksissä kuluttajaan.

Jos nyt tekisin ostopäätöstä laittaisin huoltopalveluiden toimivuuden ykköskriteeriksi ja suosittelen samaa muillekin. Sähkövaraajana Sanyo CO2 toimii ihan ok, mutta löytyy niitä halvempiakin sähkövaraajia...

T

Tyrkkölän Mies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Sanyo CO2 Eco korjauskustannukset ja - kokemukset

CO22 sanoi:
Onko kenelläkään ollut CO2:ta niin pitkään että olisi joutunut korjauttamaan laitetta takuun ulkopuolella? Onko tietoa kustannuksista?

Omani on vielä takuun alla, mutta korjauksia tullut niin tiheään, että hirvittää paljonko laitteeseen uppoaa rahaa takuun jälkeen. Voisin vielä yrittää saada kaupan puretukseksi kun laite ei tunnu kovin luotettavalta eikä korjaustoiminta kovin suoraviivaiselta.

Esimerkiksi kuluneen kahden viikon aikana vikakoodeja on tullut keräiltyä: Ensin H17, sitten H12, nyt Tank comm error. Laitteeseen on vaihdettu ainakin tuulettimen moottori ja piirikortti, ja näistä huolimatta laite on toiminut yhden vuorokauden kahden viikon aikana ja taas on rikki.

Jos kukaan vielä harkitsee ko laitteen hankkimista niin ostakaa se liikkeestä jonka mukana tulee kattava ja osaava huoltopalvelu. Ilmeisesti Ahlsell on nakittanut takuukorjaukset jälleenmyyjille ja olettaa jälleenmyyjien maksavan työn osuuden; omassa tapauksessani myyjällä ei ole mitään koulutusta laitteen korjaamiseen ja olen joutunut penäämään korjauksia Ahlselliltä, mikä on turhauttavaa ja aikaavievää kun eivät halua olla suoraan yhteyksissä kuluttajaan.

Jos nyt tekisin ostopäätöstä laittaisin huoltopalveluiden toimivuuden ykköskriteeriksi ja suosittelen samaa muillekin. Sähkövaraajana Sanyo CO2 toimii ihan ok, mutta löytyy niitä halvempiakin sähkövaraajia...

Moi!

Hämärästi muistelen ettei tämän 'vanhan 4.5' mallin kanssa ollut alkuvaiheessa ongelmia kuin muutaman kappaleen kanssa. Kun laitetta oli myyty 200 ketaletta. Noita 'uusia' ei vissiin ole kauhian kauan ollut käytössä uusi (modelihan se sinulla on?), jotta tuskin paljon referenssiä löydät.

Yksi tuttava osti Volvon (V50) joku vuosi sitten, autossa oli niin paljon ongelmia että sai uuden tilalle. Harvoin olen moista kuullut.

Eli pistäppä meiliä toimittajallesi, Ahlsellille, kuningaskuluttajalle ja kuluttaja-asiamiehelle / neuvojalle yht - aikaa. Saanet jotain 'liikettä' aikaan. Kyseenalaista samassa yhteydessä 2 vuoden takuu. Itselläni jos kompurassa tulee vikaa 5:n vuoden sisään niin aion nostaa asiasta metelin. Uskoisin, että tuo kompressodeiden takuu (5 v.) ILP:pi maailmassa perustuu johonkin ennakkotapaukseen. (... ?)

Otso

Aktiivinen jäsen

Otan osaa.

Ilmeisesti Ahlsell on nakittanut takuukorjaukset jälleenmyyjille ja olettaa jälleenmyyjien maksavan työn osuuden; omassa tapauksessani myyjällä ei ole mitään koulutusta laitteen korjaamiseen ja olen joutunut penäämään korjauksia Ahlselliltä, mikä on turhauttavaa ja aikaavievää kun eivät halua olla suoraan yhteyksissä kuluttajaan.

Se ei hirveän hyvältä takuulta kuulosta, jos kattaa pelkästään varaosat, mutta työstä joudutaan tinkaamaan. Sanyo myy edelleen ilmeisen hyvin, koska Ahlsellilla ei ole intressiä puuttua asiaan.

C

CO22

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tyrkkölän mies: Mihin ajankohtaan viittaat "4,5kW alkuvaiheen ongelmilla"?

Mulla on maaliskuussa 2008 ostettu 4,5kW-malli, ulkoyksikössä valmistusajankohtana tosin tammikuu 2006. Matka Japanista Ahlsellin kautta Pohjolaan kestänee siis reilut 2 vuotta. Kuriositeettinä myös, että kielivalikoima rajoittuu ruotsiin ja englantiin.

T

Tyrkkölän Mies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

CO22 sanoi:
Tyrkkölän mies: Mihin ajankohtaan viittaat "4,5kW alkuvaiheen ongelmilla"?

Tarkoittaa että sinulla on 'vanha malli'. Eli laitteen kanssa ei ole ollut paljon ongelmia, uudesta kun ei ole vielä oikein tietoa kun on kaikki laitteet otettu käyttöön vasta tämän vuoden puolella.

EDIT:Se suomi löytyy siltä sirulta jota asentajasi ei laittanut koneeseen. Itse en ole sitä myöskään laittanut.

C

CO22

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kun ei tunnu muilla olevan korjauskertomuksia, niin avaudun lisää:

Ostin Eco CO2 4,5kw laitteen putkiurakoitsijaltani maaliskuussa 2008. Asensi laitteen, mutta ei osannut sitä paljon muuta kertoa koska huolimatta satiaisten vaihtelusta kone puhui vain ruotsia ja englantia, joita asentaja taasen ei osannut.

Joulukuun 7, 2008 (sunnuntai-ilta): Laite lopettaa toiminnan ja herjaa H17. Huolestuneena ulkoyksikön jäätymisestä selvittelen olisiko Ahlsellin jotain päivystysnumeroa: ei ole. Putkiurakoitsijalle en kehtaa soittaa sunnuntai-iltana, mutta löydän 24h kylmähuollon numeron. Avustaa puhelimitse ja vakuuttaa ettei jäätymisvaaraa ole (koska sähköt pelaa). Ei voi tulla korjaamaan koska Ahlsell ei maksaisi korjauksia heille, lupaa selvitellä Ahlsellin kanssa.

Joulukuu 8, 2008 -maanantai: Soitan putkiurakoitsijalle, putkiurakoitsija Ahlsellille, kylmähuolto Ahlsellille, minä Ahlsellille. Putkiurakoitsijan pitää hoitaa, mutta ei voi hoitaa kun ei ole saanut Ahlselliltä mitään koulutusta laitteeseen eikä laite edelleenkään puhu samaa kieltä urakoitsijan kanssa. Ahlsell lupailee järjestää joskus koulutuksen, mutta sillä välin Ahlsell lupaa putkiurakoitsijalle että kylmähuolto saa käydä korjaamassa.

Joulukuu 9, 2008- tiistai: Soitan Ahlsellille, joka kertoo mulle että kylmähuolto tulee korjaamaan. Soitan kylmähuollolle joka ei tiedä aiheesta mitään, mutta soittaa takaisin soiteltuaan Ahlsellille että tulee asentamaan. Lupaa tulla kun Ahlsell saa varaosia. Soitan Sanyo Air Conditioning Europelle Italiaan haukkuakseni Ahlsellin, mutta en pääse keskusta pidemmälle. Huonolla englannilla todetaan company policy:nä että ensin e-mailia sanyo.aircond@sanyo.aircond.com.

Joulukuu 10- 11 Ke-To: Soittelen kylmähuollolle, ei vielä varaosia.

Joulukuu 12- perjantai: Kylmähuolto tulee korjaamaan, korjailee noin 2 tuntia. Vaihtaa tuulettimen moottorin. Puoli tuntia kylmähuollon lähdön jälkeen herjaa H12. Ilmoitan koodin ja kylmähuolto lupaa tulla uudelleen kun ehtii.

Joulukuu 15- maanantai: Soittelen kylmähuollolle, lupaa tulla.

Joulukuu 16- tiistai: Kylmähuolto vaihtaa piirikortin ulkoyksikköön. Toimii herjaamatta - vuorokauden.

Joulukuu 17 - keskiviikko: Pimentänyt itse itsensä - sulake lauennut. Herjaa Tank comm error; ei saa nollattua huolimatta eri järjestyksessä tehdyistä käynnistysyrityksistä. Ilmoittaa mm. Heat Pump Temp:ksi -40C ja Compr Temp:ksi 0C.

Joulukuu 18- Joulukuu 21 torstai- Sunnuntai: Soitan päivittäin kylmähuoltoon. Yleensä ehtii huomenna (mutta ei sitten ehdikään).

Joulukuu 22: Soitan taas kylmähuoltoon. Ei ehdi ja tällä kertaa laskutuskuvio on epäselvä: Kylmähuollon pitää laskuttaa takuutöistä putkiurakoitsijaa kun Ahlsell ei maksa. Soitan Ahlsellille: vakuuttavat maksavansa kylmähuollolle ja kuvittelivat asian olevan kunnossa jo aikoja sitten kun H17 oli korjattu. Lupaavat tulla korjaamaan mahdollisimman pikaisesti (soittanevat kylmähuollolle ja tulee kun ehtii).

Olen sen verran kypsynyt kun laite on reilun kahden viikon aikana toiminut vuorokauden ajan että soitan Callidukselle ja yritän ostaa CTC 109 ulkoyksikön Sanyon tilalle. Vahvistavat, että teknisesti toimii, mutta eivät suostu myymään mulle suoraan vaan pitää taas mennä putkiurakoitsijoiden kautta. Callidus väittää oman huoltonsa toimivan, soitan Calliduksen suosittelemalle uudelle putkiurakoitsijalle, joka ei tosin tunnu tietävän CTC:stä mitään, mutta lupailee selvittää.

Odotan jännityksellä: Jos Ahlsell/kylmähuolto saa laitteen korjattua ennen kuin ehdin ostaa CTC 109:n tyydyn varoittamaan Sanyon ostoa harkitsevia Ahlsellin olemattomasta korjaustoiminnasta (ja ehkä kerron Sanyo Air Cond:lle kuinka syvältä Suomen toiminta on). Jos eivät niin asia monimutkaistuu kun joudun vaatimaan Sanyon kaupan purkua, todennäköisesti oikeusteitse kun tuskinpa Ahlsell siihen vapaaehtoisesti suostuu.

Mitään takuuajan ulkopuolista kohtuuhintaista korjausta en usko näille laitteille löytyvän takuukorjauksen "toimivuuden" perusteella eli vaihto CTC:hen on joka tapauksessa pian edessä.

Mulle saa myös tarjota sitä CTC 109:n ulkoyksikköä asennettuna Sanyon tilalle sillä välin kun Calliduksen suosittelema putkiurakoitsija selvittelee mistä on kyse.

T

Tyrkkölän Mies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

CO22 sanoi:
Kun ei tunnu muilla olevan korjauskertomuksia, niin avaudun lisää:
...

Moi!

Mielenkiintoista. Laitoin henkilökohtaisen viestin Ahlsellille ja viittasin siinä sinun kirjoitukseesi (palautesivun kautta kun ei näkynyt sopivan näköistä sähköpostiosoitetta, mikähän olisi maahantuonnista vastaavan korkeimman kaiffarin email?). Katsotaan reakoivatko foorumin kuulumisiin.

Sinun tapauksessasi onneton sattuma lienee, että toimittajafirma on amatööri joka on ollut kiinnostunut vain profikoista. Palveleva kylmälaitefirma (tai putkikarifirma) ottaa vastuun toimituksista ja asiakkaan ei tarvitse suoraan maahantuojaan olla yhteydessä. Maahantuojan ei kuulu käsittääkseni asiakkaan kanssa suoraan reklamaatioista keskustella vaikkakin se vastuuntuntoisen maahantuojan kysymyksessä ollessa yleensä jouduttaa asioiden etenemistä, siis mikäli toimittaja on ollut amatööri eikä ole asiakkaan reklamaatioihin reakoinut. En usko Ahlsellin lukeutuvan vastuuttomien maahantuojien joukkoon, jotta mielenkiintoista on miten reakoivat saamaansa palautteeseen.

M

miksula

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Moi

Kyllä tuntuu että yhdelle miehelle on nyt sattunu ihan tarpeeksi...tai vähän jo liikaa.. tuo kyllä vaatii jo melkoisen
pitkää pinnaa. On se ihme juttu ettei kyseiselle tuotteelle ole mitään järkevää huoltoverkostoa olemassa.
Ymärrän hyvin että meinaa loppuu huumori-selitys-kirjasta sivut kun koittaa
saada toimimaan laitteen josta on maksanut kunnon laitteen hinnan ja saanut romun.
Otan osaa. Voimia.

T

Tuleva ilpisti

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tyrkkölän Mies sanoi:
Moi!
Sinun tapauksessasi onneton sattuma lienee, että toimittajafirma on amatööri... päläti päläti...

Siinä olet oikeassa että myyjiä on monenlaisia, Ahlsell tekisi viisaasti jos ei myisi lainkaan minkäänlaisia lämpöpumppuja putkimiehille...jos ei asennusliike hallitse koko laitteen tekniikkaa niin pysyköön poissa sellaiselta tontilta

C

CO22

Vieras

Siltä varalta että Ahlsell tai Callidus tms kuuntelisivat: Lämpöpumput ovat kuluttajabisnestä. Minä kuluttajana teen päätöksen mitä ostan ja odotan maahantuojan järjestävän teknisen tuen ja takuukorjauksen. Jos ostan ulkomailla valmistetun tietokoneen (esim. Fujitsu-Siemens) tai telkkarin (esim. Samsung) niin on sen korjauksen toimittava yhtä hyvin riippumatta siitä miltä jälleenmyyjältä (esim. Veikon Kone tai Gigantti) sen ostin. Yleensä maahantuoja hoitaa korjauksen tai on ulkoistanut sen keskitetysti yhdelle toimijalle (ei jälleenmyyjille), usein kaikki hoituu yhden kontaktin kautta.

En voi putkimiestäni juuri syytellä; Käskin hänet ostamaan laitteen Ahlselliltä kun eivät myy kuluttajille suoraan, eikä putkari tässä tiliä päässyt tekemään. Olen sen verran monellakymmenellä tuhannella ostanut putkimieheltä muuten tavaraa että tulisi kyllä hyvää hyvyyttään korjaamaan jos osaisi. Ahlsell ei ole järjestänyt korjauskoulutuksia eikä niiden järjestämisessä pienille jälleenmyyjä- putkimiehille kovin paljon järkeäkään ole: Suomessa on monta kymmentä putkifirmaa, jotka hakevat näitä Ahlsellin hyllysta alle 5 vuodessa, ei voi olla kannattavaa kouluttaa montaa kymmentä ihmistä kun keskittämällä korjaukset muutamalle ja lanseeraamalla yhden 24h paivystysnumeron olisi paljon kustannustehokkaampaa ja asiakasystavallisempaa.

Ahlsellkin myy näitä nykyään K-Raudan kautta. Kyllä ovat kauppiaat rakentamassa aikamoista aikapommia itselleen jos takuukorjausten vastuut laukeavat heille. Kouluttaakohan Ahlsell kaikki kauppiaat? Kukakohan ne rautakaupoista ostetut laitteet korjaa?

T

Tyrkkölän Mies

Vieras

CO22 sanoi:
...Kukakohan ne rautakaupoista ostetut laitteet korjaa?

Moppi!

Itse ostin aikoinaan VILP:n samaiselta myyjältä täällä pirkanmaalta kuin oli toimitanut minulle ILP:nkin ja peruste oli se, miten hyvin he hoitivat asennuksen (ajallaan, jne.) + sitten myöhemmin kun tuli reklamoitavaa (Panasonikista, ensin jostain hurinasta ja sitten myöhemmin kompura kärähti (+päläti päläti ;)) ) tuli firmalta nopeasti korjaaja paikkaamaan laitteen. Tuo korjaaja ei suinkaan ollut edes firman työntekijä vaan he ostivat korjaajan alihankintana tekemään korjauksen. Tuo toiminta siis vakuutti minut aikanaan siitä, että myös Sanyon kanssa tulen saamaan heiltä palvelua (ja tulinkin vaikka 'hieman' extraa laitteesta laskuttivatkin).

Kuluttajan ei käsittääkseni kuulu asioida maahantuojan vaan myyjän kanssa, ainakin minulla on se perusolettamus kun lähden kauppaa tekemään.

Toivottavasti saat laitteesi kuntoon tai kaupan purettua!

T

tuuma

Vieras

CO22 sanoi:
Siltä varalta että Ahlsell tai Callidus tms kuuntelisivat: Lämpöpumput ovat kuluttajabisnestä. Minä kuluttajana teen päätöksen mitä ostan ja odotan maahantuojan järjestävän teknisen tuen ja takuukorjauksen. Jos ostan ulkomailla valmistetun tietokoneen (esim. Fujitsu-Siemens) tai telkkarin (esim. Samsung) niin on sen korjauksen toimittava yhtä hyvin riippumatta siitä miltä jälleenmyyjältä (esim. Veikon Kone tai Gigantti) sen ostin. Yleensä maahantuoja hoitaa korjauksen tai on ulkoistanut sen keskitetysti yhdelle toimijalle (ei jälleenmyyjille), usein kaikki hoituu yhden kontaktin kautta.

Voi perhana tätä touhua. Uskon että ammattilaisia kyllä löytyy mutta tietty joutuu maksamaan rahaa. Jos itse olisin maahantuoja niin oman maineen tahrattomuudesta kannattaisi maksaa sen ammattilaisen käynti. Uskon että tuossakin vimpaimessa on katteet sen verran kohdillaan että siihen voi laskea ammattilaisen käynnin maahantuojan piikkiin vaikka ihan puhumaan lämpimiä ja kyselemään miten on vimpain pelannut. Hö sanon minä. Kai jokaisella maahantuojalla on tuotepäälikkö, joka vastaa tietyistä tuotteista. Jospa löytäisit hänet käsiin niin uskon että alkaa tapahtumaan, silloin kun asia henkilöityy niin homma kummasti alkaa pelaamaan. Ei muuta kuin kaivelemaan.

S

SolarShop

Vieras

Kuulin tänään tuosta CO22 jutusta että siellä olisi pahanpuoleinen sähköasennusvirhe.

Espejot

Hyperaktiivi

Tyrkkölän Mies sanoi:
Kuluttajan ei käsittääkseni kuulu asioida maahantuojan vaan myyjän kanssa, ainakin minulla on se perusolettamus kun lähden kauppaa tekemään.

Maahantuojan / valmistajan kuuluu järjestää huoltoasiat kuntoon. Jos haluaa kierättää "korjatkaa laite" myyjän kautta niin mikäs siinä - ei se kuitenkaa muuta sitä totuutta että maahantuoja valitsee korjaajan ja maksaa viulut.

R

Rassaaja

Vieras

Espejot sanoi:
Tyrkkölän Mies sanoi:

Maahantuojan / valmistajan kuuluu järjestää huoltoasiat kuntoon. Jos haluaa kierättää "korjatkaa laite" myyjän kautta niin mikäs siinä - ei se kuitenkaa muuta sitä totuutta että maahantuoja valitsee korjaajan ja maksaa viulut.

Kuluttajan ei kuitenkaan tarvitse lähteä maahantuojaa tai korjausliikettä metsästämään. Se on jälleenmyyjän tehtävä. Riittää, että kuluttaja toteaa myyjäliikkeelle, että rikki on, korjatkaa.

K

kstrndn

Vieras

SolarShop sanoi:
Kuulin tänään tuosta CO22 jutusta että siellä olisi pahanpuoleinen sähköasennusvirhe.
Sähköjutuista jotain tietävänä, kiinnostais, että millaisesta virheestä lienee kyse? Laitepuolella vai asennuksessa??

O

OAlanen

Vieras

Itsellä on 4,5 kw ulkoyksikkö ja 9 kw sisäyksikkö. Asennettu noin 2 kk sitten. Asennuksesta lähtien on tullut H05 ongelmaa, eli "Ongelma kylmäainepiirin korkeapaine-anturissa".

Mistähän tämä johtunee? Aineet lopussa` jo nyt?

T

tomppa11

Vieras

Helou!

Ja itsellä edelleen lämpöpumppu hälyttelee H11 vikaa ja tämän takia pudottaa lämpöpumpun pois pelistä. Vika tulee silloin tällöin satunnaisesti, mutta välillä menee monta päivää ilman mitään. No vuodenvaihteessa pitää syy selvittää ja pistää laite kuntoon...kellään kokemuksia ko. viasta??

T

Tuomas75

Vieras

tomppa11 sanoi:
Ja itsellä edelleen lämpöpumppu hälyttelee H11 vikaa ja tämän takia pudottaa lämpöpumpun pois pelistä. Vika tulee silloin tällöin satunnaisesti, mutta välillä menee monta päivää ilman mitään. No vuodenvaihteessa pitää syy selvittää ja pistää laite kuntoon...kellään kokemuksia ko. viasta??

Mahtaisikohan kyseessä olla esim. ilmauksen puutteellisuus? Olemme huomanneet että pumpun lämmönvaihdin kannattaa ilmata samaan tyyliin kuin lattialämmitys eli paineella. Kannattaa vielä käydä kaikki asennusohjeen kohdat huolellisesti läpi yksi kerrallaan.
Kaksitoista vehjettä on asennettu ilman ensimmäistäkään ongelmaa.

Benzona

Aktiivinen jäsen

Onhan muillakin se 'tieto' että ulkoyksikkö tullaan roudaamaan Ruottiin jos siihen tulee vikoja ja vaihtolaite siksaikaa tilalle. Kuinkahan pian toimittavat huoltoajan laitteen....
Näin minua on siiis infottu asennusfirmani puolesta.

S

SolarShop

Vieras

Hyvää Tapanin iltaa!

Näyttää siltä että kärpäsestä on tehty järjestelmällisesti härkänen, olen itse myynyt -ja asentajamme asnteneet näitä koneita lokakuusta 2005 yli 300 kpl eikä missään niissä ole mitään vakavampaa vikaa ilmennyt eikä yhtään konetta ole jäätynyt (vesi kiertää ulkona) josta rakkaat kilpailijamme jaksavat asikakkaita muistuttaa. Täällä palstalla puhutaan paljon suurehkosta sähkön kulutuksesta mutta pitää muistaa että mm. 9kW:n laitteet on yleensä asennettu isoihin taloihin joissa öljyn kulutuskin oli suurta 5000-7000 litraa vuodessa, sitä öljystä tehtyä energiamäärä ei vain muisteta nyt kun uusi laite on käytössä. Uskon kyllä että säästöä tulee kuitenkin olemaan energianmäärässä se 50% kunhan kalenterivuosi tulee täyteen. Rahassa se ei kuitenkaan tee samoin koska öljyn hinta on laskenut viime kesästä sen 50%. Sanyon CO2 on tehty alhaisilla lämpötiloilla toimivaksi laitteeksi, mutta nyt kun meillä Suomessa ei ole kunnon pakkasia vaan loskakelejä (ilmankosteus jopa 97%) niin sulatuksia tulee tiheään tahtiin. Mikäli säät muuttuvat tällaisiksi niin ohjelmanmuutos tulee varmasti eteen ja käytössä oleviinkin laitteisiin se vaihdetaan.
Vuosi 2007 oli myös kostea ja lauha mutta kaikki omat seurantakohteet pääsivät vähintäänkin puolittamaan energiankulutuksen.
Nyt kun rauta on kuumaa on valitettavasti tullut kaikenlaisia ongelmia ja ne on lähes tulkoon asennusvirheitä + uusia asiantuntijoita (kauppiaita) jotka ei ymmärrä hölkäsen pöläystä koko laitteesta, myyvät ja lupaavat huikeita säästöjä -ja asentavat miten sattuu ja jopa väittävät asennusohjeiden virheellisyydestä. Allekirjoitan itse tämän toteamuksen nimittäin minulle tulee päivittäin puhelinsoittoja ympäri Suomea missä asennus meneillään ja halutaan ohjeita laitteiden kytkennöistä.
Meillä Suomessa on paljon hyviä osaavia myyjiä/asennusfirmoja joihin kannattaa ottaa yhteyttä ensin, ennen kuin alkaa hakemaan halpaa ja osaamatonta myyjää.

A

asiamies

Vieras

Harmi kun meillä ruotsinmaan laitteita suosivilla 407RC pumppujen käyttäjillä ei ole minkäänlaisia ongelmia säätöjen tai energian kulutuksen suhteen.(ei ole omaa purnaus tropiikia). laiteet toimii vuodet ympäri
160m2 lämmitettävä. Viimevuodet lämmennyt 12000 kWh niin käyttö kun kiertovesi.
Kyllä noi ruottalaiset melkosia puustaan poikia ovat vai mikä se oli?

VesA

In Memoriam

asiamies sanoi:
Harmi kun meillä ruotsinmaan laitteita suosivilla 407RC pumppujen käyttäjillä ei ole minkäänlaisia ongelmia säätöjen tai energian kulutuksen suhteen.(ei ole omaa purnaus tropiikia). laiteet toimii vuodet ympäri
160m2 lämmitettävä. Viimevuodet lämmennyt 12000 kWh niin käyttö kun kiertovesi.
Kyllä noi ruottalaiset melkosia puustaan poikia ovat vai mikä se oli?

Ruotsinmaan laitehan tuo lämmityskäyttöön suunnattu Sanyokin on...

Oliskohan Daikin Altherma ainoa aito Jaappanin lämmityslaite ?

Toshiba kWSmart on Norjasta.. Mitsun sukujuuria ei ole vielä tutkittu.

A

asiamies

Vieras

Ruotsinmaan laitehan tuo lämmityskäyttöön suunnattu Sanyokin on...

Oliskohan Daikin Altherma ainoa aito Jaappanin lämmityslaite ?

Toshiba kWSmart on Norjasta.. Mitsun sukujuuria ei ole vielä tutkittu.

Toi kWsmartin Tochiban kompressori twin rotaation. Testeissä ainakin ollut vedenlämmityksessä aika tehokas.

W

wattis

Vieras

Nyt menee asiamiehellä asian vierestä -> vai miten kwsmartin vedenlämmitin kyvyt liittyvät sanyon korjaukseen? ;D

T

tuuma

Vieras

OAlanen sanoi:
Itsellä on 4,5 kw ulkoyksikkö ja 9 kw sisäyksikkö. Asennettu noin 2 kk sitten. Asennuksesta lähtien on tullut H05 ongelmaa, eli "Ongelma kylmäainepiirin korkeapaine-anturissa".

Mistähän tämä johtunee? Aineet lopussa` jo nyt?

Onkohan tähän tullut vastausta/korjausta? Ajattelin vaan kun on vähän oma lehmä ojassa kun suosittelin tätä foorumia...

C

CO22

Vieras

Sairaskertomuksen osa II (osa I on ensimmäisellä sivulla noin viesti numero 6, kattaa ajan 7-22.12.):

23.12. Kylmähuolto käy vaihtamassa ulkoyksikköön uuden piirikortin (16.12. vaihdetun tilalle), joka vikaantuu saman tien. Selvittelyn tuloksena käy ilmi, että sähkösyöttö ulkoyksikölle ei mene Sanyon sähkökaavion mukaisesti omalta sulakkeeltaan suoraan keskukselta vaan haarautuu sisäyksiköltä (i.e. sekä ulko- että sisäyksikkö ovat samojen 3*16A sulakkeiden takana). Ulkoyksikkö joutunut alijännitteiseksi jos sekä sisä- että ulkoyksikkö käyvät täysillä, minkä seurauksena piirikortti vikaantuu. Sisäyksiköltä puuttuu myös sähkökaavion vaatima turvakytkin. Ei pysty jatkamaan ennen kuin sähköt korjattu.

Soitan sähköurakoitsijalle, joka tehnyt asennukset. Urakoitsija sähkö- ja teleurakoitsijaliiton jäsen, tehnyt kaikki uudisrakennuksen sähkötyöt, ja laskuttanut pumpun asennukset tuntitöinä. Ei suostu uskomaan teoriaa, että alijännitteisyyttä voisi esiintyä tai että se voisi aiheuttaa vikaantumista kun laitteiden etäisyys toisistaan alle 4 metriä ja toimineet tällä asennuksella 7 kk. Sekä sisä- että ulkoyksikkö käyneet täysillä samanaikaisesti aiemminkin (mm. lattiavalujen kuivatusvaiheessa). Suostuu katsomaan sulaketilanteen, mutta vasta joulun jälkeen.

Ahlsell soittaa, on saanut palautteen tästä forumista (siis minkä Tyrkkölän mies laittoi Ahlsellille). Korostaa ettei ongelmia olisi syntynyt tai syntyisi mikäli

1) Olisin ostanut laitteen valtuutetulta jälleenmyyjältä. Jälleenmyyjät listattu ja
2) sähköasennukset olisi tehty oikein.

Pahoittelee korjauksen kestoaikaa ja vakuuttaa että tilannetta tullaan parantamaan korjausverkostoa ja koulutusta laajentamalla. Totean, etten tiennyt valtuutetuista jälleenmyyjistä ja oletin, että Ahlsell olisi antanut tarvittavan koulutuksen putkiurakoitsijalleni joka myynyt ja asentanut näitä useita.

Kylmähuollon lähdettyä sisäyksikkö on sekaisin. Ulkoyksikön piirikortin rikkoontuminen ilmeisesti vioittanut sisäyksikön korttia. Kaikkien anturien lukemat menevät muutamissa sekunneissa -40C ja +99C:n välillä. Lopettaa vesikierron lämmitysjärjestelmään, kiertovesipumppu jurnuttaa, manuaaliohjauksella saa pidettyä käyttöveden lämpimänä. Soitan kylmähuoltoon, ei saa osia sisäyksikköön ennen joulua ja sen korjaukseen pystyy palaamaan vasta joulun jälkeen.

24.12.- 28.12. Ei lämmitystä, talo kylmenee pari astetta päivässä (kivitalo, yli 200t massaa). Aluksi yritän lämmittää kiukaalla (6kW Iki-kiuas), jakaa lämmön Enerventin IV-koneella (jossa myös 2kW lisävastus), mutta ilmaa ei saa kiertämään riittävän nopeasti. Takkaakin voisi poltella, mutta puut liian märkiä, eikä kuivia puita saa joulupäivänä kovin helposti. Otan käyttöön kaikki rakennusaikaiset sähköpuhaltimet ja lainaan sukulaisilta lisää lämmittimiä. Loppuviikosta olen jo asiantuntija: paras lopputulos saadaan huonekohtaisilla öljytäytteisillä sähköpattereilla (mm. Bauhausista 30€/kpl).

29.12. Soittelen sähköurakoitsijalla ja kylmähuoltoon. Painostuksesta huolimatta sähköurakoitsija ei ehdi ja niinpä kylmähuollon on turha tulla. Calliduksen suosittelema putkiurakoitsija palailee ja toteaa CTC 109 ulkoyksikön lähtöhinnaksi yli 7000 euroa (7400?), suosittelee 107:aa jonka saisi 900 euroa halvemmalla. Lupailen palailla jos Sanyo ei tule kuntoon, mutta noilla hinnoilla Bauhausin öljytäytteiset sähköpatterit taitavat olla pitkäaikaisratkaisu.

30.12. Sähköurakoitsijan asentaja vetää suoran sähkösyötön keskukselta, asentaa turvakytkimen sisäyksikölle. Kylmähuolto käy, mutta tarvitsee lisää osia.

31.12. Kylmähuolto asentaa ainakin uudet piirikortit sisä- ja ulkoyksikölle, uuden satiaisen, ja uuden comm - kaapelin. Sekä sisä- että ulkoyksikkö toimivat - tunnin. Ulkoyksikön sulake (nyt oma sulake) palanut sähkötaulusta ja vikana taasen COMM ERROR. Lukemat samat kuin 17.-23.12. eli compr temp 0C ja heat pump temp -40C. Pakkasia tiedossa eli käyn hakemassa Bauhausista lisää pattereita ...

Sairaskertomuksen osa III ensi viikolla.

D

Dippa

Vieras

Selvittelyn tuloksena käy ilmi, että sähkösyöttö ulkoyksikölle ei mene Sanyon sähkökaavion mukaisesti omalta sulakkeeltaan suoraan keskukselta vaan haarautuu sisäyksiköltä (i.e. sekä ulko- että sisäyksikkö ovat samojen 3*16A sulakkeiden takana). Ulkoyksikkö joutunut alijännitteiseksi jos sekä sisä- että ulkoyksikkö käyvät täysillä, minkä seurauksena piirikortti vikaantuu. Sisäyksiköltä puuttuu myös sähkökaavion vaatima turvakytkin. Ei pysty jatkamaan ennen kuin sähköt korjattu.

Sähkötekniikkaa 9 vuotta opiskelleena haluaisin tähän esim. bergmanilta vähän selvitystä, että mistä moinen väite on temmattu? Tuo piirikortin vikaantuminen syöttöjännitteen madaltumisen (jota siis ei todellakaan tapahdu elle sitten yksi sulake pala tms.) johdosta onkin aikas erikoista.

Turvakytkimen puuttuminenkaan tuskin konetta rikkoo vai?

Otso

Aktiivinen jäsen

Mikäli ulkoyksikön haara oli otettu vaiheesta L1, en ymmärrä minäkään. 16A sulakkeen keston kannalta kylläkin kestämätön ratkaisu.

Asennusohjeessa on sanottu selkeästi juuri tuo, että ulkoyksikön syöttö on otettava vaiheesta L1.

Sähkäri on ollut todennäköisesti "llian" pätevä ja päättänyt tehdä aina niin kuin ennenkin. Itse meinasin oikaista samassa kohtaa, mutta onneksi tein ohjeen mukaisesti.

Kaiken kaikkiaan surullinen tarina, mutta tuon tyyppiset ongelmat ovat olleet arkipäivää ainakin meidän taloprojektissa.

D

Dippa

Vieras

Asennusohjeessa on sanottu selkeästi juuri tuo, että ulkoyksikön syöttö on otettava vaiheesta L1.

Mikä on vaihe L1? Usein/aina jossakin vaihejohtimet menevät vähän ristiin ja niitä sitten korjaillaan kun pyörimissuuntaindikaattori näyttää väärin. Itse en ole varma onko sähkölaitoksen L1 ja oma L1 oikeasti sama vaihe. Samaa sähkö niissä kahdessa muussakin vaiheessa menee vaikkakin vähän edellä tai jäljessä. Eikös tuo ulkoyksikkö kuiteskin ole joku harjaton tasavirtahärpäke, ei luulisi olevan väliä mistä vaiheesta se on tasasuunnattu?

En oikein jaksa uskoa tohon L1 juttuun...

Jos yksiköiden välinen tietoliikenne on tasattu juuri tähän L1 vaiheen potentiaaliin niin voisi suunnittelija ajatella toisenkin kerran.

Korjatkaa nyt ihmeessä jos menee pahasti metsään, en nimittäin tunne laitetta muuten.

zadah

Vakionaama

onkohan nyt sähkötaululla kaikki automaatti sulakkeet ihan ehjiä, tuntuu vähän siltä,että jokin vaihe ei tule ihan terveenä läpi taululta.

Suosittelen kokeilemaan noiden automaatti sulakkeiden vaihtoa, voivat olla josku rikki aika huomaamattomasti. Tuollainen näkyy joskus tuollaisena alijännitteenä vaiheessa ja alijännite sotkee varmasti ko vehkeen logiikan.

D

Dippa

Vieras

alijännite sotkee varmasti ko vehkeen logiikan

ei silti saisi rikkoa mitään.. toivottavasti Sanyo ei suunnittele Ol-3:sta...

S

SolarShop

Vieras

Dippa sanoi:
Selvittelyn tuloksena käy ilmi, että sähkösyöttö ulkoyksikölle ei mene Sanyon sähkökaavion mukaisesti omalta sulakkeeltaan suoraan keskukselta vaan haarautuu sisäyksiköltä (i.e. sekä ulko- että sisäyksikkö ovat samojen 3*16A sulakkeiden takana). Ulkoyksikkö joutunut alijännitteiseksi jos sekä sisä- että ulkoyksikkö käyvät täysillä, minkä seurauksena piirikortti vikaantuu. Sisäyksiköltä puuttuu myös sähkökaavion vaatima turvakytkin. Ei pysty jatkamaan ennen kuin sähköt korjattu.

Sähkötekniikkaa 9 vuotta opiskelleena haluaisin tähän esim. bergmanilta vähän selvitystä, että mistä moinen väite on temmattu? Tuo piirikortin vikaantuminen syöttöjännitteen madaltumisen (jota siis ei todellakaan tapahdu elle sitten yksi sulake pala tms.) johdosta onkin aikas erikoista.

Jos ulkoyksikölle sähkö otettu samalta vaiheelta eli samalta sulakkeelta, käy niin että jännite laskee ja heiluu kun sisäyksikön vastus on myös päällä,
ulkoyksikkö yrittää käyntiin mutta ei saa tarpeeksi potkua, invertterin toisiopuolella virrat nousee suureksi ja lopulta käy niin että ulkoyksikön piirikortilla oleva virtarajoitin rikkointuu.

Virtamuuntajien asennuksessa on myös tehty paljon virheitä, virtamuuntajat kytketty varaajan syöttöjohtoihin + vielä ulkoyksikkö samalta syötöltä tapahtuu jatkuvaa virtrajoitusta jolloin piirikortti ja ulkoyksikkö sekoilee ja tekee mitä vain.

Se miksi se nyt alkoi temppuileen on kyse siitä että ulkolämpötilan laskettua varaajan vastus on myös päällä + lisäksi ulkoyksikkö tarvitsee lähes 16A virtaa.

Sisäyksikön piirikortille otetaan sähköt myös L1 syötöstä, jos jännite heiluu riittävästi resetointuu sisäyksikön piirikortti tuon tuosta.

Epäilen tuossa ko. järjestelmässä olevan myös nollajohtimen huonoa liitosta.

Turvakytkin ei tässä asiassa vaikuta mitään.

zadah

Vakionaama

No on huonosti laite suojattu, jos virtarajoitin hajoaa alijännitteestä.
Epäilen, että alijännite tulee nyt taululta asti, tai sitten on joku piuha löysällä... Mutta tiede sitten..

Mutta tuohon talon jäähtymiseen sen verran, että miksi shunttia ei ole nypätty manuaali asentoon ja varatermaria säädetty esim 40 asteeseen ? Eihän tuon pitäsi tarvia mitään muuta kuin sähköä sille 9kwn vastukselle ! Nyt vain käyttövesi tehdään pöntöllä. Luulisi että talon lämmitys onnistuisi noilla säädöillä

L

L424

Vieras

SolarShop sanoi:
Dippa sanoi:

Jos ulkoyksikölle sähkö otettu samalta vaiheelta eli samalta sulakkeelta, käy niin että jännite laskee ja heiluu kun sisäyksikön vastus on myös päällä,
ulkoyksikkö yrittää käyntiin mutta ei saa tarpeeksi potkua, invertterin toisiopuolella virrat nousee suureksi ja lopulta käy niin että ulkoyksikön piirikortilla oleva virtarajoitin rikkointuu.

Virtamuuntajien asennuksessa on myös tehty paljon virheitä, virtamuuntajat kytketty varaajan syöttöjohtoihin + vielä ulkoyksikkö samalta syötöltä tapahtuu jatkuvaa virtrajoitusta jolloin piirikortti ja ulkoyksikkö sekoilee ja tekee mitä vain.

Se miksi se nyt alkoi temppuileen on kyse siitä että ulkolämpötilan laskettua varaajan vastus on myös päällä + lisäksi ulkoyksikkö tarvitsee lähes 16A virtaa.

Sisäyksikön piirikortille otetaan sähköt myös L1 syötöstä, jos jännite heiluu riittävästi resetointuu sisäyksikön piirikortti tuon tuosta.

Epäilen tuossa ko. järjestelmässä olevan myös nollajohtimen huonoa liitosta.

Turvakytkin ei tässä asiassa vaikuta mitään.

Heps !

Laskin paljonko jännite vaihtelee jos syöttö on otettu siten, että ensin sisäyksiköön ja siintä ulkoyksiköön. Eli jos syöttökaapelina on käytetty esim MMJ 5X2,5s ja pituus keskukselta sisäyksikölle on n. 10 m niin jännite tippuu tässä syöttö kaapelissa n. 2 V (L1 osalta, jos on maksimikuormaja eli 3 kw/vaihe sisäyksiköön ja 2,48 kw ulkoyksiköön, eli L1 virta n. 24 A) lisäksi keskustasyöttävässä kaapelissa ehkä muutamia voltin kymmenysosia. Mielestäni tällä ei pitäisi olla mitään merkitystä !

D

Dippa

Vieras

Joo-o, jos on 4 metriä 2,5mm2 johtoa niin 16 ampeeria tekee kokonaista 456.7 mV jännitehäviötä.

D

Dippa

Vieras

Senverran vielä, että tuon 16 A:n riittämättömyydestä ollaan kaikki varmaan yhtä mieltä.

S

SolarShop

Vieras

Vielä vähän, silloinkun sulake käy hämärän rajamailla jännite käy tosi alhaalla -ja lämpöpumpun virtarajoitin pudottaa itsensä pois pelistä silloin sitä piikkiä tulee.

Ps. käykää sieltä pannuhuoneesta sen verran ulkona että näette raketit ;D

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!

zadah

Vakionaama

raketit on hyvä ampua pannuhuoneessa, saadaan niindenkin lämpöenergia hyötykäyttöön, tämä on tärkeää co2 laitteilla ;) No ei ny sentään, eiköhän noista kamppeita tule kun ottavat hurrit järjen käteen :)

Hyvää ja (lämmintä) Uutta Vuotta (myös suorasähkölämmittäjille)...

Back
Ylös Bottom