LG käyttökokemuksia?

A

Anonymous

Vieras
Onko kellään kokemuksia LG:n pumpuista, tuo Art Cool näyttää hyvältä mutta tekeekö sillä mitään?

Otsikkoa selvensin -eepponen

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Vanhalta foorumilta kopsailin pari viestiä:

Alkup. kirjoittaja: Rane

Olen hommannut joku aika sitten 2 kpl LG art cool malleja(ylä+alakertaan) .Kokemuksia ei liiemmälti ole mutta ainakin hakkaa ulkonäöllä kaikki muut mennentullen .Varmaan 2 kiloa oli esitteitä ennenkuin ostoksiin päädyin.
Talvea odotellen..... Very Happy

----------------------
Alkup. kirjoittaja: AK

Itsellä myös 2 kpl sisäyksikköä, 1 alakerrassa (n. 100 m2) ja toinen yläkerrassa (n. 65 m2). Ulkoyksikkönä LG FM25AH (max. 4 sisäyksikköä). Laitteet asennettu elokuun alussa -05, sen jälkeen aurinkoiset päivät ovat olleet vähissä, mutta pääsin kuitenkin pariin otteeseen kokeilemaan jäähdytystä, oli ok. Lämmitystä on nyt kokeiltu vajaa viikon, lämpö leviää miellyttävästi. Sisäyksiköt ovat sekä alhaalla että ylhäällä toisessa päässä taloa ja matkaa toiseeen päätyyn on n. 12 m. Lämpötilaero on n. 1 astetta eri huoneissa. Pohjaratkaisu on melko avoin. Palaan asiaan tarkemmin kunhan ilmat tästä viilenevät.

A

AK

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
LG

No niin. Nyt on LG:n laitetta sitten käytetty puolisen vuotta, tiedot laitteistosta ja asunnon neliöistä käy ilmi aiemmasta viestistä. Ulkoyksikön toiminta on ollut hyvä, ei minkäänlaisia jäätymisongelmia ole esiintynyt. Ulkoyksikössä ei ole sulatuskaapelia, sulamisvedet ovat silti poistuneet valumareiästä. Yläkerran yksikkö riittää yksistään aina n. -10 asteen lämpötilaan asti, alakerrassa joutuu pakkasen puolelle mentäessä pitämään yhtä patteria talon toisessä päädyssä käytössä ja puita poltan varaavassa takassa(talon toisessa päädyssä sisäyksikköön nähden) leudoilla ilmoilla joka toinen päivä ja n. -10 asteen jälkeen joka päivä. Pakkasen kiristyessä poltan puita myös sisäyksikön kanssa samassa tilassa olevassa takassa.
Sähköä kuluu samaan tahtiin kuin aikaisempina vuosina, puita selvästi vähemmän. Lämpötila huoneissa tasaisempaa ja yläkerran sisäilma todella raikas. Yläkerrassa on makuuhuoneet ja huonosta ilmanvaihdosta johtuen ilma oli ennen aamuisin saksilla leikattavaa. Alakerran ilman laatu on ennestäänkin ollut hyvä.
Pakkanen on yhtenä yönä laskenut täällä parhaimmillaan alle -25 asteen ja silloin ulkoyksikkö sammui. Muuten laite on ollut jatkuvasti käynnissä.
Valmistajan ranskan sivuilta löysin laitteen tarkempia otto/antotehoja, -10 asteen pakkasella ottoteho näillä sisäyksiköillä max. 2,3 kw ja antoteho max 5 kw, -5 asteessa max. 5,8 kw ja 0 asteessa max 6,5 kw . Itsellä ei ole kulutusmittaria erikseen laitteistolle, joten olen tämän tiedon varassa.
Sisäyksiköissä olevia karkeasuodattimia olen puhdistanut n. kerran kuukaudessa. Yksiköissä on myös sähköiset plasmasuodattimet, jotka ovat jatkuvasti käytössä.
Jossakin keskusteluissa on tullut esiin termostaatin toiminta. LG:n sisäyksiköissä tuntuu lämpötilapyynti olevan samalla tehonsäätö eli mitä kylmempi ilma, sitä suurempaa pyyntiä saa koneeseen laittaa. Olen kohtuullisen tyytyväinen laitteistoon. Harkinnassa on laittaa vielä yksi sisäyksikkö alakertaan talon toiseen päätyyn.
Sulatussyklit vaihtelevat ulkolämpötilan mukaan, kunnes kovemmilla pakkasilla -15 ja alle muuttuu kiinteäksi tunti lämmitystä, 5 min sulatusta.

J

JimmyH

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: LG käyttökokemuksia?

Olisko jotain lisäkokemuksia kertynyt ihmisillä? Olen nimittäin itse vakavasti harkinnut art cool-sarjaa juurikin sen hienon ulkonäön vuoksi. Mietityttää miten mahtaa toimia 134m2 talossa, jossa suora lattialämmitys ja varaava takka. Miten käyttäytyy jos ostaa esim. kaksi sisäyksikköä? Jaetaanko lämmitys/jäähdytystehot niiden kesken vai toimiiko molemmat "täysillä"?

Y

Yittiläinen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Itselläni on ollut käytössä Artcool sarjan mirror invertteri noin 5 viikkoa, eli ainakin jäähdytystehoa riittää 130 neliöön!!!

Lämmitystä ei ole kuin testattu, mutta puhalsi tosi kuumaa ilmaa.

Ulkoyksikkö ei ainakaan pidä minkäänlaista ääntä jäähdytyksellä, lämmityksestä en tiedä.

Sulatuskaapeli asennettu lisävarusteena ulkoyksikön pohjalle, täytyy ottaa se pois käytöstä ja testata ilman sitä ainakin alkutalvi!!!

J

JimmyH

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Yittiläinen sanoi:
Itselläni on ollut käytössä Artcool sarjan mirror invertteri noin 5 viikkoa, eli ainakin jäähdytystehoa riittää 130 neliöön!!!

Ulkoyksikkö ei ainakaan pidä minkäänlaista ääntä jäähdytyksellä, lämmityksestä en tiedä.

Sulatuskaapeli asennettu lisävarusteena ulkoyksikön pohjalle, täytyy ottaa se pois käytöstä ja testata ilman sitä ainakin alkutalvi!!!

Hei, pitikö asennuksessa laittaa myös erillinen kondenssivedenpoistoputki vai hoituuko tuo poisto "omasta takaa"?

Y

Yittiläinen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

JimmyH sanoi:
Yittiläinen sanoi:

Hei, pitikö asennuksessa laittaa myös erillinen kondenssivedenpoistoputki vai hoituuko tuo poisto "omasta takaa"?

Luonnollisesti sisäyksikköön tulee poistoputki, mutta ulkoyksikköön en laittanyt mitään poistoputkea vaikka mukana seurasi jonkinlainen lähtöliitin.

Sehän kuitenkaan ei talvella pelaa, ainoastaan syksylla ja keväällä!! ;)

Y

Yittiläinen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

jlikonen sanoi:
Kuka myy LG:tä pääkaupunkiseudulla? Art Cool on todella hyvännäköinen.

Onninen tuo sitä maahan, joten eiköhän sitä saa mistä vain!!!

L

lampoplus

Vieras

Lämpöplus myy sitä pääkaupunkiseudulla, myöskin Kuopiossa, Jyväskylässä, Tampereella ja sieellä missä on pääpaikka, Oulussa.

Utelias

Aktiivinen jäsen

Lisää kokemuksia kaivattaisiin LG:n laitteista, etenkin talvitoimivuudesta ja tuosta neliön muotoisesta Art Cool-sisäyksiköstä. Erityisesti kiinnostaa, miten siinä säädetään puhallusta sivusuunnassa.

JmJ

Jäsen

Itse kaipailisin myös lisätietoja. Onko missään esim. testissä ollut mukana LG:n Art cool pumppuja?

En ainakaan itse uskalla tähän muuten koskea.

Ja tässähän oli lisäksi se puhallusnopeuden bugi (muka markkinoiden hiljaisin).

Lämpöplussasta muuten soittivat (Jyväskylä) tarjouksen kyseisestä pumpusta ja toin esille tuon ongelman. Myyjällä ei ollut mitään tietoa asiasta mutta aikoi ottaa välittömästi selvää asiasta. Eopä ole kuulunut sieltä suunnasta enään mitään?

R

R-410

Vieras

Täältä löytyy "käyttö" kokemuksia asentajan näkökulmasta.
http://www.refrigeration-engineer.com/forums/showthread.php?t=3743&highlight=Electronics

P

piittsi

Vieras

meillä ollut LG:n Inverter ilmalämpöpumppu (vuoden 2006 lopulla markkinoille tuoma malli, numerosarjaa en nyt muista), joka ulkoisesti on tottakai hienon näköinen, mutta eipä ole 11 kk aikana toiminut kertaakaan kunnolla (siis niin kuin luvattu). Kertaalleen vaihdettu sekä ulko-, että sisäyksikkö muttei toimi kuten maahantuoja lupaa. N. 1 kk sitten soitettiin asentajalle että hae pois kun ei toimi ja hän lupasi hakea. Samana päivänä asentaja oli saanut LG:ltä tiedon, että kaikissa myydyissä ilmalämpöpumpuissa olisi plasma toiminto (siis joku kortti tai ms.) viallinen ja siihen luvattiin korjaus 2 vko sisällä. Sitä on nyt odotettu n.1 kk ja taas viime viikolla pyydettiin asentajaa hakemaan laite pois kun ei toimi. Asentaja lupasi hakea laitteen pois, oli itsekin lyönyt sopimukset LG:n kanssa poikki kun hommat ei suju. Me ei ainakaan suositella LG:n malleja tällä hetkellä, vaikka hienolta näyttävätkin. Huoneilma kun on esim. 21 joka asetettu puhaltamaan, alkaa kone tehdä seuraavaa: puhaltaa 30 sek täysillä on 3 min pysähdyksissä, ja naksuu ja paukkuu se sisäyksikkö ihan kiitettävästi. Plasma toiminnon piti tehdä se, että se vain kierrättäisi sitä lämmintä huoneilmaa kun asetettu lämpötila saavutettu, mutta meidän koneessa se ei toimi, jonka maahantuojakin on myöntänyt kaikissa myydyissä malleissa vialliseksi. Liekö sit näin, en tiedä..... vai eikö osata käyttää edelleenkään konetta oikein.

VesA

In Memoriam

Vähän sivuhaarana.. LG tuntuu olevan puoti, jolla on vakavia laatuongelmia kaikilla rintamilla. Meillä on käynyt tuuri, LG:n tietokonenäyttö on pelaillut, mutta tuttavien LG-viihdelaitteet ovat lähes poikkeuksetta olleet viikkoja takuukorjauksissa.

jukka

Aktiivinen jäsen

Just yleensä noiden "halpismerkkien" laatu ongelmien takia olen koittanut välttää niitä kaikissa tuotteissa.
Kun ostaa laatu merkin ja maksaa vähän enemmän (nimestä), niin yleensä kyllä tuotteet toimii niinkuin pitääkin.

J

jule-

Vieras

VesA sanoi:
Vähän sivuhaarana.. LG tuntuu olevan puoti, jolla on vakavia laatuongelmia kaikilla rintamilla. Meillä on käynyt tuuri, LG:n tietokonenäyttö on pelaillut, mutta tuttavien LG-viihdelaitteet ovat lähes poikkeuksetta olleet viikkoja takuukorjauksissa.
Omana kokemus teknisentuen tietämättömyys laitteesta. Autonavigaattorin kanssa kävi lopulta toisin päin eli annoin tuelle tietoa toiminnasta , sen sijaan , että itse olisin saanut sitä. :-\

J

Joppe112

Vieras

Minulla on Blaupunkt merkkinen autonavigaattori Euroopan kartoilla ja se on toiminut kuin junan vessa: saksalaisiin merkkeihin kyllä voi luottaa. Onneksi marginaalista Blaupunkt:a ei juurikaan myydä vähittäiskaupassa missään tässä maassa kun ne sakut tykkää kai itse liikaakin ostaa kansallisia brandejaan... ;) ::)

Itse asiassa omaa tyyppimerkittyä navigaattoria ei edes tuoda tähän maahan kun nyt sen kansallisilta sivuilta tarkistin - ainoastaan karvalakkimalleja kauppaavat täällä päin. Navigaattorin softaliittymä näyttää kylläkin samalta.

lähde:
* http://www.blaupunkt.com/fi/

VesA

In Memoriam

Joppe112 sanoi:
Minulla on Blaupunkt merkkinen autonavigaattori Euroopan kartoilla ja se on toiminut kuin junan vessa: saksalaisiin merkkeihin kyllä voi luottaa. Onneksi marginaalista Blaupunkt:a ei juurikaan myydä vähittäiskaupassa missään tässä maassa kun ne sakut tykkää kai itse liikaakin ostaa kansallisia brandejaan... ;) ::)

Itse asiassa omaa tyyppimerkittyä navigaattoria ei edes tuoda tähän maahan kun nyt sen kansallisilta sivuilta tarkistin - ainoastaan karvalakkimalleja kauppaavat täällä päin. Navigaattorin softaliittymä näyttää kylläkin samalta.

lähde:
* http://www.blaupunkt.com/fi/

Ehkä sakut ovat hiukan tarkempia, eivätkä tyydy liimaamaan pelkkää tarraa.

Blaukkari on kuitenkin enää brändinimi Bosch-konsernin tuontapaisille gadgeteille.. siinä missä IVT tällä meitin tontilla. Eli eiköhän sekin vehje ole Kiinasta.. Navigointisoftia on sentään muutama, karttakauppoja kaksi.

J

jule-

Vieras

VesA sanoi:
.. siinä missä IVT tällä meitin tontilla. Eli eiköhän sekin vehje ole Kiinasta..
Tyyppitarrassa ei muuten lue mitään Made in .. ::)
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1419.msg16643#msg16643

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

jule- sanoi:
VesA sanoi:
.. siinä missä IVT tällä meitin tontilla. Eli eiköhän sekin vehje ole Kiinasta..
Tyyppitarrassa ei muuten lue mitään Made in .. ::)

Eipä ole Sharpissakaan valmistusmaata?? http://www.scanoffice.fi/pdf/VTT/VTT-S-12177-06e.pdf

T

Teemu Vaasa

Vieras

Onninen on ollut Lg:eiden kanssa lirissä koko ajan. Veikkaan etteivät myy sitä enää kauaa. Lämpöplus taitaa tuoda itse maahan...värvättyjä pikakoulutettuja myyjiä pitkin maata.
Laitan lg:n samaan sarjaan ultimaten kanssa. Vertailkaapa muuten ultin (valmistaja gree) ja lg:n peilimalleja...
Jos pumppumyyjä suosittelee sinulle lg:n pumppuja voit olla melko varma, ettei hän ymmärrä pumpuista hölynpölyä.

J

jule-

Vieras

Teemu Vaasa sanoi:
Lämpöplus taitaa tuoda itse maahan...värvättyjä pikakoulutettuja myyjiä pitkin maata.
Mahtaako näin olla , koska Lämpöplussan edustajan mukaan nykyisin alalla olevat "villit" asentajat ovat ongelma. ???

ÄlG

Jäsen

Teemu Vaasa sanoi:
Jos pumppumyyjä suosittelee sinulle lg:n pumppuja voit olla melko varma, ettei hän ymmärrä pumpuista hölynpölyä.

Huoh...(offtopiccia)

Jos automyyjä suosittelee sinulle vaikka Toyotaa voit olla melko varma, ettei hän ymmärrä autoista mitään.

Tarkoitan että mielestäni kyseisen ammattikunnan tietämyksen/ tietämättömyyden yleistäminen ei ole sinun käsissä.

VesA

In Memoriam

ÄlG sanoi:
Teemu Vaasa sanoi:

Huoh...(offtopiccia)

Jos automyyjä suosittelee sinulle vaikka Toyotaa voit olla melko varma, ettei hän ymmärrä autoista mitään.

Tarkoitan että mielestäni kyseisen ammattikunnan tietämyksen/ tietämättömyyden yleistäminen ei ole sinun käsissä.

Näissä isoissa konserneissa on ongelmana se, että ne tekevät businesspäätöksen siitä, missä markkinasegmenteissä pitää olla edustettuna.

Senjälkeen konsernissa muutama muu, toisistaan tietämätön osasto hommaa myytävää:

- tehdään itse,
- teetetään omalla tyylillä ja speksatuilla sisuksilla,
- teetetään kuoret omalla tyylillä mutta muuten bulkkia,
- laitetaan vain tarra päälle.

Niinpä minkään ison konsernin tuotteista ei kannata yleistellä kovin paljon.. ei tuotteilla tai niiden laadunvalvonnalla ihan oikeasti ole isoissa konserneissa mitään yhteistä.

Sensijaan voidaan rauhassa todeta, että LG on onnistunut jäämään kiinni siitä, ettei sen laadunvalvonta ole tällä hetkellä kaikista kohdista kunnossa. Siitä on aika pitkä matka siihen, että LG tekisi pelkkää paskaa. LG kuitenkin yrittää nostaa profiiliaan esmes muotoilulla. Uskoisinpa, että laatuasiatkin ovat korjauksen kohteena, korealainen haluaa tehdä pesäeroa Kiinaan, Intiaan...

P

Pottu

Vieras

piittsi sanoi:
meillä ollut LG:n Inverter ilmalämpöpumppu (vuoden 2006 lopulla markkinoille tuoma malli, numerosarjaa en nyt muista), joka ulkoisesti on tottakai hienon näköinen, mutta eipä ole 11 kk aikana toiminut kertaakaan kunnolla (siis niin kuin luvattu). Kertaalleen vaihdettu sekä ulko-, että sisäyksikkö muttei toimi kuten maahantuoja lupaa. N. 1 kk sitten soitettiin asentajalle että hae pois kun ei toimi ja hän lupasi hakea. Samana päivänä asentaja oli saanut LG:ltä tiedon, että kaikissa myydyissä ilmalämpöpumpuissa olisi plasma toiminto (siis joku kortti tai ms.) viallinen ja siihen luvattiin korjaus 2 vko sisällä. Sitä on nyt odotettu n.1 kk ja taas viime viikolla pyydettiin asentajaa hakemaan laite pois kun ei toimi. Asentaja lupasi hakea laitteen pois, oli itsekin lyönyt sopimukset LG:n kanssa poikki kun hommat ei suju. Me ei ainakaan suositella LG:n malleja tällä hetkellä, vaikka hienolta näyttävätkin. Huoneilma kun on esim. 21 joka asetettu puhaltamaan, alkaa kone tehdä seuraavaa: puhaltaa 30 sek täysillä on 3 min pysähdyksissä, ja naksuu ja paukkuu se sisäyksikkö ihan kiitettävästi. Plasma toiminnon piti tehdä se, että se vain kierrättäisi sitä lämmintä huoneilmaa kun asetettu lämpötila saavutettu, mutta meidän koneessa se ei toimi, jonka maahantuojakin on myöntänyt kaikissa myydyissä malleissa vialliseksi. Liekö sit näin, en tiedä..... vai eikö osata käyttää edelleenkään konetta oikein.

Meillä on vähän parempia kokemuksia, tosin käyttöaika on vasta muutama kuukausi. Mallina on LG N09 Nordic Art Inverter. Asennus oli asiantuntevaa, myyjä taisi vasta aloitella myyntiä, mutta hoiti kuitenkin homman ihan ok.

Tässä lyhyesti havaitut plussat ja miinukset:
- Laitteiston (HW) puolesta toiminut tähän asti moitteettomasti. Tosin lämpötila on pysytellyt -10 paremmalla puolella.
- Muuta lämmitystä ei 160 neliön taloon ole vielä tarvinnut kytkeä (lukuunottamatta kosteita tiloja ja kivilattiaisen takkahuoneen lattialämpöä (pienellä), jotka ovat luonnollisesti koko ajan päällä). Sulatus tuntuisi toimivan juuri niin kuin pitääkin, eli sulattelee kun on jäätä, ei muulloin. En ole ainakaan vielä havainnut turhia sulatuksia.
- COPista en tiedä kun ei ole mittareita. Olisi tietenkin kiva saada varmistus tuohon mainoslauseeseen "Hyvä COP myös kovemmilla pakkasilla"
- Kuuden vuoden takuu, joka oikeastaan ratkaisi ostopäätöksen
Miinukset:
- Ohjelmiston tekijä ei selvästikään ole lämmitysjärjestelmää aikaisemmin tehnyt. Softassa on kaksi 'vikaa':
1. Puhkumisongelma, eli katkoittaisella käynnillä (pieni tehontarve, jolloin minimitehokin on enemmän kuin tarpeeksi) laite puhaltelee täydellä voimalla kolmen minuutin välein. Parempi olisi, jos pitäisi puhallusta minimillä päällä koko ajan. Ilmeisesti kyse on ym. 'viallisesta plasmatoiminnosta'. Lupasivat kyllä korjattavaksi, pitäisi varmaan kysellä asiasta. Luulisinpa, että tämä yksi 'ominaisuus' on aiheuttanut paljon pahaa LG:n maineelle!
2. lämpötilan säätöalgoritmi on sellainen, että kylmemmällä ilmalla pitää laittaa pyyntiä suuremmaksi. Hyvin yksinkertaisella algoritmilla tämä voitaisiin välttää. Tosin minulla on se käsitys, että samaa ongelmaa on muissakin pumpuissa?
3. Tämä on ehkä enemmänkin minun mielipiteeni, ja ymmärtäisin että muissakin laitteissa on tämä ominaisuus: puhallusvoima vaihtelee normaalin käynninkin aikana jopa muutaman sekunnin välein. Parempi olisi, jos säätöaika olisi harvempi, niin ei häiritsisi niin paljoa. Olisikohan tuohon jokin tekninen syy, joka vaatii puhallusnopeuden nopeaa muutosta?

J

jule-

Vieras

... ja taas väärää tietoa teknisestätuesta. :p Kysyin päivitysohjetta navigaattoriini löytämääni pakettiin. TT:n mielestä paketti ei ole se miksi sitä luulin vaan eri ohjelma. :mad:
No onneksi englanninkielisiltä sivulta löytyi ohjeet päityksen hoitamiseen.

M

mh

Vieras

minäkin olen kuullut et lämpöplus toisi itse laitteensa maahan. kuinkahan tällaisessa tapauksessa varaosa toimitukset on taattu ? onkos kukaan tietoinen et myykö lämpöplus laitteen ja asennuksen omalla nimellään eli vastaavat viimekädessä takuu asioissa vai myykö paikallinen asentaja kokopaketin (kone+asennus) oman firmansa kautta ja on näinollen loppupelissä vastuussa takuu asioista ?

itse työskentelen kaupan alalla ja sen takia nämä takuu vastuut kiinnostaa, tänä päivänä on niin monenlaista yrittäjää ja kun laitteen myyjä laittaa lapun luukulle niin tahtoo olla takuu asiat heikolla hapella. HUOM nyt en tarkoita missään nimessä että lämpöplus tekisi tällaista. kysymys heräsi kun täälläkin väitettiin et toisivat laitteet itse maahan.

R

R-410

Vieras

Mailamaalta kuuluu kummia LG:stä ainakin asentajien osalta seuraavasta linkistä 7 sivun verran http://www.refrigeration-engineer.com/forums/showthread.php?t=3743&highlight=Electronics

F

fyndi

Vieras

puhallusvoima vaihtelee normaalin käynninkin aikana jopa muutaman sekunnin välein. Parempi olisi, jos säätöaika olisi harvempi, niin ei häiritsisi niin paljoa. Olisikohan tuohon jokin tekninen syy, joka vaatii puhallusnopeuden nopeaa muutosta?

Tuohan on se LG:n "luonnollisen" ilmavirtauksen Chaos Swing toiminto. Kytke se pois päältä.
Tässä LG:n esitteestä napattua tekstiä:

Miellyttävin ilmavirtaus löytyy luonnosta. Lukematon
määrä tutkimustietoa sekä vertailua tuottivat LG:n
ilmastointilaitteisiin uuden CHAOS-teorian.
Uusi Chaos on teknologia, joka tuo luonnollisen ilmavirran
sisätiloihin puhalluksen kulman ja nopeuden vaihtelulla.
Taajuuksien vertailussa CHAOS on saatu hyvin lähelle
luonnollisia ilmavirtauksia. CHAOS-teknologia minimoi myös
huoneen korkeiden ja matalien osien lämpötilaerot. Näin
ihmiskeho tuntee olonsa entistä viihtyisämmäksi ilmastoidussa
tilassa.

J

Joppe112

Vieras

Pottu sanoi:
piittsi sanoi:

...
2. lämpötilan säätöalgoritmi on sellainen, että kylmemmällä ilmalla pitää laittaa pyyntiä suuremmaksi. Hyvin yksinkertaisella algoritmilla tämä voitaisiin välttää. Tosin minulla on se käsitys, että samaa ongelmaa on muissakin pumpuissa?
...

Tämä voi olla piilevä "ominaisuus" kaikille semmoisille ILPoille, missä lämmitystasapainon haku tapahtuu PI-algoritmilla: säätömenetelmä kun on vaan luonnostaan jo hyvin herkkä asettamaan tasapainopisteen (= pienin huojunta kompuratehoissa + vakiintunut lämmöntuotto) joko pykälää liian ylös tai alas kun ulkoiset olosuhteet muuttuvat hieman. Arkisemmin katsottuna tätä voi pitää puhtaana softabugina, jos ko ILPo on mikroprosessorilla ohjattu - kuten lienee LGssäkin tilanne. :cool:

Kts tarkemmin täältä:
* http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2991.0

K

koez

Vieras

Hieman ihmetyttää LG:n toiminta sulatusjaksojen aikana - kyseessä on malli johon on päivitetty uusi ohjelmistokortti kesällä. Maalaisjärjellä ajateltuna, sisäyksikön tulisi (jos puhallusta on pakko käyttää ko. tilassa?) asettaa puhallusnopeus minimille sulatusten aikana ja palauttaa nopeus jakson päätteeksi. Nyt sulatusjakson aikana kylmä ilma puhalletaan sisäyksiköltä huonetilaan samalla nopeudella kun normaalisti niin että lähestulokoon paleltaa (-15 pakkaset ulkona tällä hetkellä).
Onko muilla samaa ongelmaa ja koskeeko tämä ainoastaan LG:tä?

J

jule-

Vieras

Olipa mikä pumppu tahansa , niin sisäyksikön puhallin ei saa pyöriä sulatuksen aikana.
Tämä juuri sen takia , ettei kylmä leviä kennosta huoneisiin jäähdyttäen niitä.

KylmäCenter

Aktiivinen jäsen

jule- sanoi:
Olipa mikä pumppu tahansa , niin sisäyksikön puhallin ei saa pyöriä sulatuksen aikana.

Nykyisissä LG:ssa ainakin Artcool malleissa puhallin pyörii sulatusjaksojen aikana.
Syytä tuohon pitäisi varmaan kysyä korean viisailta insinööreiltä.

Jallu-v

Aktiivinen jäsen

koez sanoi:
Hieman ihmetyttää LG:n toiminta sulatusjaksojen aikana - kyseessä on malli johon on päivitetty uusi ohjelmistokortti kesällä. Maalaisjärjellä ajateltuna, sisäyksikön tulisi (jos puhallusta on pakko käyttää ko. tilassa?) asettaa puhallusnopeus minimille sulatusten aikana ja palauttaa nopeus jakson päätteeksi. Nyt sulatusjakson aikana kylmä ilma puhalletaan sisäyksiköltä huonetilaan samalla nopeudella kun normaalisti niin että lähestulokoon paleltaa (-15 pakkaset ulkona tällä hetkellä).
Onko muilla samaa ongelmaa ja koskeeko tämä ainoastaan LG:tä?

Sanyon 94-124 malleissa esim.ulkoyksiköllä ohitusventtiili, joka ohjaa sulatusvaiheen täysin ulkoyksikölle.Sisäyksikkö ei missään vaiheessa puhalla kylmää ilmaa lämmitysvaiheessa sisätiloihin.

P

Pääkkäri

Vieras

KylmäCenter sanoi:
jule- sanoi:

Nykyisissä LG:ssa ainakin Artcool malleissa puhallin pyörii sulatusjaksojen aikana.
Syytä tuohon pitäisi varmaan kysyä korean viisailta insinööreiltä.

Mulla on kaks lokakuussa asennettua artcoolia ja ei niissä kyllä puhallin pyöri sulatuksella. Ettei menis katkokäynnille?

V

vasa

Vieras

tuota ongelmaa ei ole,vaikka 4kk vanha on mutta toinnen ongelma on lämmön pitäminen päälä.illalla pyynti 23 puhallus 3.yöksi pyynti 22 ja
puhallus 3.aamulla puhallus tippunut 2, eli ei pidä pyynti puhalluta vaikka nostan pyyntiä taikka lämpöä.lömpö nousee hiljaa mut puhallus ei,
ulkona pyörii minimi kieroksilla, ei nosta kieroksia vaikka lämpö pyynti ois 30.laitteen sammuttaa ja käynistää toimii jos pyynti on 23 tai siitä ylöspäin.huoltomies on tilattu,millon se tulee on toinnen juttu.

K

koez

Vieras

Pääkkäri sanoi:
Mulla on kaks lokakuussa asennettua artcoolia ja ei niissä kyllä puhallin pyöri sulatuksella.
Ettei menis katkokäynnille?

Malli on Nordic Art Cool N09AW, ostettu syksyllä 2007, ohjelmakortti uusittu joskus 2008 puolivälissä ja ainakin tämä yksilö puhaltelee kylmänä silloin tällöin (liekö sitten sitä katko-tai sulatuskäyntiä).

Jäähdytykselle voi olla tarvetta kesäisin vaan ei missän nimessä talvisin. Harmittaa kun laite sijoitettuna olohuoneeseen jossa kylmä viima tuntuu vetona jaloissa.

EDIT: ulkona 22 astetta pakkasta, jälleen epämukavaa viileää puhallusta, laipat vaaka-asennossa. Puhallus kakkosella (jos kaaosta ei lasketa) ja pyynti 23 astetta.
EDIT: ulkona -5 astetta ja jälleen puhalsi hetkellisesti kylmää, verrattavissa läpivetoon kun etu- ja takaovi on auki.
En suosittele ko. mallia kenellekään (olohuoneeseen sijoitettavaksi).

Puhallusten kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Suuntaukset laite tosin unohtaa aina käynti/sulatuskatkoksen jälkeen jolloin laipat palaavat oletusasentoon/alaviistoon.

J

jule-

Vieras

Oletko mitannut kuinka kylmää tämä ilma on?
Laita vaikka digitaalimittarin anturi aivan siihen suuaukolle. Tällä lähinnä selviää se onko kyseessä sulatuslämpö vaiko taukopuhallus.
Oletko kysynyt myyjältäsi , kuuluuko laitteen tehdä näin?

T

THN

Vieras

koez sanoi:
Pääkkäri sanoi:
Mulla on kaks lokakuussa asennettua artcoolia ja ei niissä kyllä puhallin pyöri sulatuksella.
Ettei menis katkokäynnille?

Malli on Nordic Art Cool N09AW, ostettu syksyllä 2007, ohjelmakortti uusittu joskus 2008 puolivälissä ja ainakin tämä yksilö puhaltelee kylmänä silloin tällöin (liekö sitten sitä katko-tai sulatuskäyntiä).

Jäähdytykselle voi olla tarvetta kesäisin vaan ei missän nimessä talvisin. Harmittaa kun laite sijoitettuna olohuoneeseen jossa kylmä viima tuntuu vetona jaloissa.
Ellei tähän saa vielä korjausta niin kehotan välttämään ko. tuotetta.

Puhallusten kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Suuntaukset laite tosin unohtaa aina käynti/sulatuskatkoksen jälkeen jolloin laipat palaavat oletusasentoon/alaviistoon.

Uudessa revikassa on ikävä kyllä tuo ominaisuus että tuuletin pyörii hitaasti sulatuksessa. Asiasta on keskusteltu tehtaan kanssa ja tapaan edustajan tiistaina.

Back
Ylös Bottom