NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

repomies

Hyperaktiivi
Otsikon mukainen projekti on mielessä. Motivaationa tälle on kaksi asiaa:

1) Tuloilman lämpötila seilaa. Yöllä tulee liian kylmää ilmaa, tyyliin 15C, päivällä liian kuumaa, jopa 19-20C. Ei hyvä. Myönnän toki että lämpökäyrän muutos on hieman turhan korkealla (4, +2), koska muuten laattalattiat ovat kylmiä. Termostaatit ohjaavat laatoittamattomien tilojen lattialämmitystä pitäen huoneet sopivassa lämmössä, päivällä sitten korkea tuloilman lämpö päästää huoneiden lämmön hieman nousemaan.

2) Lattialämmitysjärjestelmään on tästä projektista riippumatta tehtävä putkiasennus eli LVI-asentajan kutsuminen ja ilmausrumba on edessä. Tarkoitus on korjata PILPin alun perin asentaneen LVI-speden tunarointi ja laittaa se menovesi menemään menotukkiin, niin alkaa piirien virtausmittaritkin toimia..

Kysyin asiaa Haato OY:stä ja sain vastaukseksi että tuollaisen modifikaation tuloilmapatteriin voi tehdä - tietysti omalla vastuulla - asettaa vain venttiilin 81 täysin auki, laittaa uuden venttiilin putkeen ja termostaatin tuntoelimen tuloilmakanavaan. Sitten tietysti pitää systeemi ilmata ja täyttää sen mitä onnistuu ulos lorottamaan.

Onko kukaan käytännössä tehnyt tuollaista ja osaako kukaan suositella osia tuohon? Toimisiko joku tavallinen esisäädöllä varustettu patteriventtiili tyyliin Danfossin RA-N 15 sekä termostaatti 2 metriä etäämmäs yltävällä irtoanturilla esim RA 2972?

Tällä hetkellä ajatuksena on että hommaan osat ja asennan sen termostaatin tuntoelimen tulokanavaan itse, mutta LVI-asentaja saa sitten lyödä venttiilin kiinni putkeen samalla kun korjaa väärin päin kytketyn menoputken ja paluuputken.
 

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

Mittasin etäisyyden venttiililtä (nr 81) pumpun takaa ylös tuloilmakanavaan ja päädyin lukemaan noin 2.5 metriä. Käytin narua avuksi tuossa, ja vedin sen mielestäni kutakuinkin lyhintä reittiä. Siis aiemmin ajattelemani Danfossin 2972 (2m) ei yletä tuolta. Tietysti venttiilin ja termostaatin voisi yrittää kytkeä lähemmäs tuloilmakanavaa, mutta käytettävyyden ja vapaan tilan kannalta Niben alaosassa venttiilin nr 81 vieressä on mielestäni paras paikka.

MMA:n MTWZ termaria saa kuitenkin viiden metrin kapillaariputkella, mikä on tuplasti se mitä tarvitaan eli riittää vaikka ei vetäisi ihan suorintakaan reittiä. Kustannuksia tulee ainakin termarin hinta joka on noin 50 euroa, venttiili on ehkä pari kymppiä plus pikkutilpehööriä sekä tietysti asennus joka maksanee eniten. Ei varmaankaan mikään taloudellisesti perusteltavissa oleva modaus - tuskinpa säästää itseään ikinä vaikka talon lämpö pysyisikin tarkemmin kurissa. Syy modaukseen ei kuitenkaan ole taloudellinen vaan tavoitteena on tasainen huonelämpö jossa lämpö tulee lattiasta enemmän kuin ilmasta, eli mukavuus.
 
T

tapi65

Vieras
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

Orakselta löytyy Stabilan irtoantureita 2, 5 ja 10 m kapillaarilla.
 

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

tapi65 sanoi:
Orakselta löytyy Stabilan irtoantureita 2, 5 ja 10 m kapillaarilla.

Oraksen Stabila siihen nyt sitten tuli. Lasku tulee perästä, hinnasta ei hajua. Sen verran tiedän että ei tuossa taloudellisesti mitään järkeä ollut alun alkaenkaan, eli kenenkään ei tuota kannata asentaa sillä verukkeella että tasaisemmasta tuloilman (ja kämpän) lämpötilasta saisi säästöä. Ei taatusti saa tarpeeksi säästöä, ellei itse tee koko hommaa ja saa jostain puoli-ilmaiseksi venttiilin sekä termostaatin irtoanturilla.

Mutta koska kaikkia varmaan ihan tavattomasti kiinnostaa miltä se nyt sitten näyttää niin pistin kuvan liitteeksi. Kun en muutenkaan osannut sitä viestiin liittää.

Sitten varoituksen sana: en asennuttanut tuota siten kuin Haato suositti. Haato suositti että sarjaan sen vanhan trimmiventtiilin kanssa, ja trimmi täysin auki. Minäpä laitatin sen siihen trimmiventtiilin rinnalle. Tässä oli kaksi ajatusta takana. 1) en uskonut että maksimivirtaus paranisi jos siinä olisi kaksi venttiiliä sarjassa, vaikka sen trimmiventtiilin täysin avaisikin, ja 2) halusin mahdollisuuden trimmata siihen jonkin pienen kierron joka on aina päällä, vaikka termari vetäisisikin täysin kiinni jostain syystä. Ei ole tietystikään pakko, voin pistää trimmiventtiilin kiinni jos haluan.

Tuntoelin näkyy kuvassa, en ollut vielä laittanut sitä kanavaan. Elimen halkaisija tuossa Oraksen 5-metrisessä kapillaarissa on 11 milliä, aivan juuressa vähän enemmän. Sen kokoinen reikä tuloilmaputkeen, ja elin reikään ;D sekä epoksia perään ;D ;D, se oli siinä. Ja eiköhän pysykin.

Toimiiko? En minä vielä tiedä, kyllä kai. Ainakin nyt tuo tuloilma on ollut tasan 18, vaikka eipä tuo ulkoilman lämpö hirveästi ole vaihdellut. Kun tiputin kiertovesipumpun ykköselle, tuloilman lämpö putosi pari astetta, ei riittänyt kai tehot enää. Sama homma kun laskin lämpökäyrää reippaasti. Mutta tuossa tilanteessa pieni termarin säädön kiristäminen ei sitten enää pudota sitä tuloilman lämpöä, kuten se tekee silloin kun tehot riittää (kierto ja menoveden lämpö). Eli ilmeisesti se toimii, mutta totuus nähdään vasta sitten kun tuo ulkolämpötila heilahtaa kunnolla.

Asennuksen yhteydessä paikallinen putkirane mokasi ilmauksessa. Jakotukista ja tuloilmapatterista hän kyllä pihisti ilmat pois, ei siinä mitään. Ihmettelin kuitenkin asennuksen jälkeen kun jakotukin virtausmittarit ei vieläkään näyttäneet mitään, vaikka nyt vesikierto oli jopa oikein päin.. tällä kertaa edes paineiskun tekeminen tukin sulku nopeasti kääntämällä ei saanut väräystäkään aikaiseksi virtausmittareissa. Rane ei siihen oikein mitään osannut sanoa. Sanoi vaan että soittele jos tulee jotain. No, eipä mennyt kauaa kun älysin pistää käden kiertovesipumpulle, joka oli vähän perkeleen kuuma. Ilmaahan se siellä pyöritteli iloisesti. Eikä välttämättä olisi pyörittänyt enää kauaa ilman savun pääsemistä ilmoille. Ilmasin sitten välittömästi sen kiertovesipumpun ja johan alkoi vesikierto pelata virtausmittareineen. Ja ilmasin sitten vielä monta kertaa kaikki paikat. Älä luota putkiranejen ammattitaitoon liikaa, lienee tarinan opetus. Toivottavasti pumpun elinkaari ei kovasti lyhentynyt kuivana ajelusta.

Jakotukin ilmausruuveista ulos laskettava vesi on sävyltään lievästi paskaisen näköistä, semmoista lievästi rusehtavaa. Onkohan moisesta syytä huolestua?
 

Liitteet

  • tynkkynen.JPG
    tynkkynen.JPG
    135 KB · Katsottu: 1 892

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

Tuloilman lämpö näyttäisi nyt vaihtelevan välillä 18-19 astetta. Kai tuon patterin virtaus vaihtelee samalla kun talossa menee kiertoja kiinni lattialämmityksen termostaattien takia. Tänään ulkolämpö ei ole niin paljon heilunut että siitä olisi ollut sekoittamaan systeemiä pahemmin.

En ole vielä aivan vakuuttunut tuon toimivuudesta. Pelkään että säätö joutuu lujille jos monta lattialämmityksen kiertoa aukeaa tai menee kiinni kerralla. Ainakin jakotukin virtausmittareista näkee että muutos muiden piirien virtauksissa on aika iso. Alpha 2 varmaan auttaisi tuohon..
 

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

repomies sanoi:
En ole vielä aivan vakuuttunut tuon toimivuudesta.

Ajoin pari testiä tänään. Ensin pienensin venttiilin esisäätöä (aiemmin 8 ) siinä toivossa että toimintaa saisi tarkemmaksi. Jos säädön pudottaa neloseen, patteri ei jaksa lämmittää tuloilmaa yli 19 asteen näillä keleillä. Laitoin 5.5, mikä riittää lämmittämään ilman 20 asteeseen. Voi olla että tuo esisäätöarvo on liian pieni koville pakkasille, aika näyttää.

No, sitten termostaatti takaisin kiinni ja seuraamaan. Mutta ei, sama efekti, 18-19 astetta vaihtelee, riippuen ulkolämmöstä. Jos on lämpimämpää, tuloilma on 19 asteista. Jos on kylmempää, 18 asteista, joka on tavoitelämpö.

Seuraavaksi kokeilin sellaista että nostin lämpökäyrää rajusti, valitsin 4 + 6. Menoveden lämpö pompsahti, ja odotetusti muutaman minuutin kuluttua tuloilman lämpö näytti kahtakymppiä. Sitten meni ehkä minuutti, ja termostaatti sääti venttiiliä pienemmälle virtaukselle ja tuloilma putosi takaisin 19 asteeseen.

Sitten pudotin käyrän takaisin normaaliksi, jolloin menoveden lämpö tipahti. Odotetusti muutaman minuutin kuluttua tuloilman lämpö putosi myös, näytti 17. Sitten meni ehkä minuutti, ja termostaatti sääti venttiiliä isommalle virtaukselle ja tuloilma nousi takaisin 19 asteeseen, eli siihen mistä lähdettiin.

Eli johtopäätös: termostaatti toimii. Sitä ei ole suunniteltu ehkä ihan noin matalalämpöiselle kierrolle, eikä sen tarkkuus aivan riitä pitämään lämpötilaa täysin tasaisena, mutta melko tasaisena se sen pitää. Toistaiseksi olen nähnyt stabiilissa tilassa kaksi lukemaa: 18 ja 19 astetta. Nopeiden lämpötilan muutosten aikana olen hetkellisesti nähnyt lukemat 17 ja 20. Mutta niitä piti oikein yrittämällä yrittää saada esiin, ja ne hävisivät näkyvistä aika äkkiä.

Jahka kunnon pakkasia tulee, näen laitoinko tuon esisäädön liian pienelle.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

Keropas sitten kustanukset kun selviää... täytyy itsekin pistää tämä mietintämyssyyn.
 

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

Espejot sanoi:
Keropas sitten kustanukset kun selviää... täytyy itsekin pistää tämä mietintämyssyyn.

Edit - Hinnat:
Stabila termostaatti 5m kapillaarilla 50€
Oras patteriventtiili 17,70€
T-haaroja, mutkia, liittimiä 36€

+työt ja kilsat. Eli melko kallista, vain mukavuudenhaluisille - sijoitus ei maksane itseään ikinä takaisin. Mulle tehtiin samalla muutakin joten työn osuutta vaikea sanoa tarkkaan - sanotaan ettei tuossa nyt pitäisi missään tapauksessa tuntia enempää mennä asiansa osaavalta asentajalta, varsinkin jos paineiden koeponnistuksen (täyttöventtiili auki -> reilussa 2 baarissa aukeaa niben varoventtiili) jälkeen vuotoa ei näy jolloin voi toivottaa asentajalle hyvää päivänjatkoa ja ilmaa systeemin itse (ylhäältä puhallinkotelon sisältä, jakotukeista ja kiertovesipumpusta). Näin olisi itse pitänyt toimia, kun ei asentaja kuitenkaan osannut ilmata kunnolla.

Jos tuossa haluaa mennä budjettiratkaisulla, niin Oras ei liene halvin merkki ja yleensäkin halvempi 2m kapillaari saattaisi ehkä riittää jos venttiilin ja termostaatin saa mahtumaan tuloilmapuhallinkoteloon eli sinne mistä se patteri ilmataan. En tiedä mahtuuko, hyvä paikka se ei mielestäni ole koska säätöön olisi hankala päästä käsiksi ja kotelo lienee kylmä talvisin.. Toisaalta laitteen alaosassakin voi säästää haaran hinnan ja saada asennuksen pienemmällä työmäärällä, jos sen laittaa sarjaan vanhan trimmiventtiilin kanssa eikä rinnalle kuten itse asennutin sen.

Jos osaa itse tehdä putkityöt niin kyllä tuota voi suositella, silloin ei varmaan jää kustannuksista kiinni.

Kokeilin 15 asteen lämpöä. Ei toiminut yhtä hyvin kuin 18. Lämpötila jäi hitaasti oskilloimaan väliä 14-16. Esisäätö oli yhä siten että venttiilin auetessa lämpö yltää helposti 20 asteeseen näin plussakelillä. Voi olla että tuo olisi pitänyt lämmön tasaisena jos olisin kiristänyt esisäätöä lähemmäs tavoitelämpöä, vaikka siten ettei maksimivirtaus riittäisi kuin 17 asteeseen.

Kokeilin myös käyrää 4+6 (melko hottia, eh), ei vaikutusta toimintaan eli kyllä se lämmön piti siinä viidentoista ympärillä.
 

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

Tänään oli sitten ensimmäistä kertaa -10C siten että olin vielä hereillä, lattiat tuntui turhankin lämpimiltä joten pudotin lämpökäyrää tasan neloseen. Sen jälkeen tarkastin tuloilman, joka putosi 16:a eikä halunnut nousta. Termostaatin avaaminen kiertämällä ei auttanut mitään, joten jouduin irroittamaan termostaatin ja avaamaan esisäätöä. Laitoin sen suoraan 8:lle eli täysille, sen jälkeen termostaatti alkoi taas toimia.

10 asteen pakkasella virtaus ei siis riittänyt tuolla lämpökäyrällä ja esisäädöllä joita käytin. Mielestäni tämä vahvistaa sen että kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin pistää tuon alkuperäisen venttiilin kanssa sarjaan. Rinnalle jos laittaa, niin virtausta voi lisätä hätätapauksessa siten että avaa laitteen alkuperäistä säätöruuvia. Sarjaankytkennässä ei voi.
 

mixumixu

Jäsen
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

Meinasin itsekin moista viritystä, mulla on tällä hetkellä Automixin CT vakiolämpötilamoottori/ohjain säätämässä kolmitieventtiiliä josta yksi lähtö tukittu (eli säätää virtausta) ja hyvin pelittää. Tarvitsen kuitenkin tuon moottorin toiseen "projektiin" joten tarvinnee tuo sun systeemis viritellä. Kun sulla on nuo nyt kytkettynä rinnan, niin voisitko tehdä seuraavanlaisen testin:

a) virtausventtiili täysin kiinni ja termari täysin auki

b) virtausventtiili täysin auki ja termari täysin kiinni

Onko tuloilman lämpötilalla eroa? Mulla menee nimittäin kiertoon max. 29C vettä ja pelkään että tuo termari kuristaa max. aukiasennossakin liikaa virtausta. Nyt piisaa 18C tuloilmaa -16C ulkolämpöön asti.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

Haluat varmaan nähdä tuloksen patteriventtiilin esisäädön ns. huuhteluasennolla, jolla virtaus on maksimaalinen?

Minulla on nyt käytössä aika alhainen käyrä eli kovin ylös tuo tuloilman lämpötila ei tule nousemaan kummallakaan tavalla. Yritän tehdä tuon testin joskus tässä illalla.
 

mixumixu

Jäsen
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

Juu maksimiesisäädöllä, eikä menoveden lämpötilalla ole merkitystä, tuosta kokeesta selviää että kuristaako tuo patteritermari enemmän kuin virtausventtiili. Oletko muuten huomannut alkaako tuloilman lämpö seilaamaan ylös alas vai löytääkö termari joka ulkolämpötilalla balanssin? Mulla on Niben oma säätö ohitettu, säädän kahta piiriä (kosteat tilat + muu) eri sunteilla joista toinen Niben. Jos tuo tuloilmapatterin virtaus ei pysy suht tasaisena niin aaltoilu leviää muihin piireihin ja kohta Oumanni sekoaa...olisivat laittaneet tuon tuloilmapatterin vaikka paluupuolelle mieluummin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P pilpin tuloilmapatteriin termostaatti

On tuo tuloilmatermostaatti joskus humpannut, muistaakseni juurikin silloin kun oli paljon lämpöä tarjolla ja esisäätö täysillä. Eli korkea lämpökäyrä, kiertopumppu täysillä, talon termostaatit käytössä, esisäätö täysillä, ja leuto keli -> pahin tilanne.

Paluupuolen kytkennässä ainoastaan patteritalossa saattaisi riittää lämpö. Lattialämmitystalossa paluupuolen lämpötila ei riittäisi tuloilmapatterille vaikka sen antaisi virrata täysin vapaasti.
 
Back
Ylös Bottom