GadSat.fi koeponnistus typellä

holotna

Aktiivinen jäsen
Kysyn, mitä koeponnistat typellä ja mitenkä tutkit että onko vuotoa?


Erotettu omaksi aiheeksi tästä ketjusta /janti
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2115.0
 

PauliG

Vakionaama
GadSat.fi koeponnistus typellä

Typellä koeponnistetaan tehdyt laippaliitokset sekä putkilinja..

Vuodon huomaa paineen laskusta ja sitten saippualiosta peliin niin kohdennataan paikka tarkemmin.

Typellä huuhdellaan myös liikakosteus pois ennen tyhjiöintiä!
 

holotna

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
GadSat.fi koeponnistus typellä

Ihan turhaa touhua, tuskin sinä sitä teet.Pientä vuotoa jos sattuiskin olemaan, et sinä noilla menetelmillä huomaa.
Kyllä ne sinun laippaliitokset varmaan pitää, ja se kosteushomma uus asennuksessa on teoreettista, ei todellista.
Se vakumointi riittää, huoltoimu 20 min.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

holotna sanoi:
Ihan turhaa touhua, tuskin sinä sitä teet.

Asiakkaana voin sanoa että teki (typellä ponnistuksen) ainakin mulle ihan kahteen eri otteeseen (Panalle ja Mitsulle).
=> Mies seisoo siis sanojensa takana. ;D
 
F

Freeze

Vieras
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

:cool:
holotna taitaa olla vasta uransa alkutaipaleilla. :D
Pauli on selvästi jo läksynsä oppinut ;)
Hyvä ammattimies ymmärtää, että oletus on katastroofin alku.
Tshernobilissäkin oletettiin aika paljon. ;D

Kerro minulle holotna miten etsit sen vuodon tyhjön avulla?
Mistä kohtaa se vuoto löytyy tyhjötestillä?
Kuinka kauan pitää tyhjöä ylläpitää normaali ILP asennuksessa, että voi olla varma ettei se vuoda?

Kyllä helpoin tapa on laittaa se typpi paine ja todeta samantien alkaako paine laskea.
Jos laitetaan putkiin esim. 20 barin typpipaine, niin se tulee "noin" 20 kertaa nopeammin siitä mahdollisesta reijästä, kuin alle -1 barin paineesta.
Samoin typpipaine pitää ulkoilman järjestelmän ulkopuolella.
Tyhjö imee reijästä ulkoilmaa järjestelmään, eikö niin.

Entä jos siellä olikin reikä, jota et huomannut tyhjövaiheessa.
Silloin kierrossa on myös lauhtumattomia kaasuja ja sehän tarkoittaa sitä,
että kapillaarin tai eks-venttiilin läpi menee välillä kaasua eikä nestettä.
Mitähän tämä asia mahtaa tehdä koneen jäähdytysteholle ja sitä kautta COP arvolle?

On aivan maalaisjärjellä ymmärrettävä asia, että ensin koeponnitetaan järjestelmä, jotta tiedetään että se on tiivis.
Tämän jälkeen tyhjiöidään vieraat kaasut järjestelmästä pois.
Vasta sen jälkeen järjestelmä täytetään kylmäaineella.
Tiedän, että tässä vaiheessa iso osa ILP miehiä haukkoo henkeään tai nauraa etteihän sitä tarvitse noin tehdä.
Jos joku on eri mieltä tästä oikeasta tavasta, niin perustelkoot kantansa näille sivuille.
 

SON

Vakionaama
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

Toivottavasti tämä sinänsä tärkeä aihe ei ajautuisi eipäs juupas luuppiin > kylmärinkiin. Aivan oiken kylmärinkiin.

Tästä miten PauliG toimii ja Freese säestää voidaan olla teknisesti tarkasteltuna yhtämieltä. Siihen en voi ottaa kantaa miten asia käytännössä hoituu heidän kohdallaan, uskotaan sanaan mutta siihen uskallan ottaa kantaa että tähän asiaan sisältyy aivan varmasti farisealaista "alkää tehkö niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon" asennetta kun tarkastelukenttänä on koko kylmäala.

Jääköön nyt sanomatta tämän työelämänaikainen kylmäalan kokemus mutta ne muutamat kymmenet VILP, ILP asennukset jotka olen nähnyt omin silmin ja ne muutamat kymmenet marketin kylmälaitteiden korjaukset, en ole yhdelläkään asentajalla nähnyt typpipulloa. Tässä viimevuonna erehdyin kysymään eräältä kylmätiskin korjaajalta (iso kylmäalan yritys) että käytättekö te typpeä, sain sellaisen katseen ja selityksen että oli paras häippästä. Samaa kysyin eräältä VILP asentajalta (myös ison firman asentaja) joka asenteli ja korjasi pääasiassa kylmätilojen laitteita. Asiallinen kaveri ja samaan kysymykseen oli että typpeä ei juurikaan käytetä ellei sitä joku erikseen vaadi tai edellytä. "Kustannuskysymys asiakkaan taholta ja itselle, raahata nyt turhan takia painavaa pulloa" oli vastaus.


Tässä yhteydessä olisi hyvä käydä myös keskustelua laippaliitosten jälkikiristyksestä, -tarpeellisuudesta ja -yleisyydestä.

/a045b
 

PauliG

Vakionaama
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

Koeponnistus typellä kustannukset ilmalämpöpumppukohden alle 1€ ei siis merkittävään vaikutusta tulokseen.
Ja tässä vaiheessa löydetään kyllä vuotavat liitokset. Itse olen käyttäny typpeä kaikissa asennuksissa alusta alkaen. Kätän myös typpeä Hiacen ja henkilöautoni rengaissa samoin joutoksissa.
Täytyy sitä jotenkin erottua massasta..
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

PauliG sanoi:
Koeponnistus typellä kustannukset ilmalämpöpumppukohden alle 1€ ei siis merkittävään vaikutusta tulokseen.

Toisaalta sinulla menee tuossa aikaa, ja aika on rahaa. Huolella tehty asennus tarkoittaa tietysti vähemmän takuuhuoltokeikkoja, joten lopullista kustannusta typen osalta on varmaan vaikea sanoa. Parhaassa tapauksessa kustannus on pienempi kuin käyttämättä jättämisestä seuraavat lisääntyneet huoltokeikat?

Onkos sulla Pauli monesti laippaliitos ollut huoltokeikan syynä?

Mikäs järki tuossa renkaiden typellä täyttämisessä oli taas?
 

holotna

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

Minä aivan selvästi nään ettei pojat ymmärrä tätä juttua, on kaksi eri asiaa vuodonetsinnässä siis reikä ja vuoto.
 

SON

Vakionaama
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

Kun linja sattui olemaan auki, niin tuohon renkaiden täyttöön typellä kun toisenavaihtoehtona on tavanomainen paineilma.

Typpi luetaan ns neutraaliksi kaasuksi jolla on hyvin vähän esim syövyttäviä tai vanhentavia ominaisuuksia toisiin aineisiin. Sitävastoin tavallinen paineilma sisältää aina kaikenlaista epäpuhtautta ja varsinkin vettä joka sitten jäätyy- sulaa - jäätyy ja voi näinollen teoriassa heikentää rengasta. Tämä on kuitenkin aika teoreettista hypetystä. Sanoisin näin että lähes 100% renkaista täytetään paineilmalla.

Hengittämämme ilma sisältää alle 80 % typpeä, hieman yli 20 % happea ja pieniä määriä erilaisia jalokaasuja ja paikasta riippuen myös jonkinverran hiilidioksidia. Ehkäpä joku laittaa tarkat osuudet.

Smiley211006
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

repomies sanoi:
Mikäs järki tuossa renkaiden typellä täyttämisessä oli taas?

Google löysi mm:

http://www.ilkka.fi/teemat/teematarticle.jsp?article=410202
http://autobilman.palvelut.pohjalainen.fi/2009/08/18/typen-kaytto-henkilo-ja-pakettiauton-renkaiden-paineistamisessatama-ja-monet-muut-rengasvinkit-auto-bilmanilta/
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Typpi+autonrenkaissa+lis%C3%A4%C3%A4+autoilijoiden+turvallisuutta/1135234623231
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

Toni sanoi:
repomies sanoi:
Mikäs järki tuossa renkaiden typellä täyttämisessä oli taas?

Google löysi mm:

http://www.ilkka.fi/teemat/teematarticle.jsp?article=410202
http://autobilman.palvelut.pohjalainen.fi/2009/08/18/typen-kaytto-henkilo-ja-pakettiauton-renkaiden-paineistamisessatama-ja-monet-muut-rengasvinkit-auto-bilmanilta/
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Typpi+autonrenkaissa+lis%C3%A4%C3%A4+autoilijoiden+turvallisuutta/1135234623231

Googlasin minäkin.. pääsyy typen käyttöön näyttäisi olevan vesi, joka lentokoneen pyörissä voi jäätyä (pelkäävät tiivistyspintojen vuotavan jos välissä on jäätä paisumassa) ja erityisesti kilpavehkeissä veden höyrystyminen aikaansaa ylimääräistä paineennousua.

Siihen miksi typpi pysyisi renkaassa paremmin kuin typpi-happiseos ei toistaiseksi löytynyt mitään järkevää selitystä.
 

PauliG

Vakionaama
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

repomies sanoi:
PauliG sanoi:
Koeponnistus typellä kustannukset ilmalämpöpumppukohden alle 1€ ei siis merkittävään vaikutusta tulokseen.

Toisaalta sinulla menee tuossa aikaa, ja aika on rahaa. Huolella tehty asennus tarkoittaa tietysti vähemmän takuuhuoltokeikkoja, joten lopullista kustannusta typen osalta on varmaan vaikea sanoa. Parhaassa tapauksessa kustannus on pienempi kuin käyttämättä jättämisestä seuraavat lisääntyneet huoltokeikat?

Onkos sulla Pauli monesti laippaliitos ollut huoltokeikan syynä?

Mikäs järki tuossa renkaiden typellä täyttämisessä oli taas?

Ei laippaliitosissa ole ollut vuotoja momenttiavaimien käyttöönoton jälkeen.
Siis ei vuotoja kun asiakkaalta on lähdetty pois, mutta sen sijaan muutamasti jäänyt kiristämättä momenttii vain käsi kireydessä kun on asiakkaan kanssa tullut rupateltua niin tiiviisti, mutta ei hätää typpi on armottomasti paljastanut unohdukset...
 
F

Freeze

Vieras
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

:cool:
Tarkennetaanpas näitä sanomisia jälleen kerran puolin ja toisin.
Yritetään pitää tämä keskustelu nyt kuitenkin mahdollisimman pitkään asialinjalla.

SON
Uuden asennuksessa typen käyttö on ihan selviö, mutta huoltotoiminnassa harvemmin käytetty.
Sen vuodon etsinnänhän voi huolto/korjaus vaiheessa tehdä suoraan kylmäaineella.
Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan,
usein täällä tulee näitä väärinkäsityksiä kun keskustelijoiden tietotaito on niin kovin erilainen.

holotna tarkennappas mikä ero sinulle on reijällä ja vuodolla? Kiitos
Edelleen toivon jotain teknisiä dokumentteja tai periaatteita, miten typellä ponnistamatta jättäminen on asiakkaan edun mukaista?
Ymmärrän kyllä täysin sen, miksi kaikki asennusliikkeet eivät halua sitä tehdä.

Edelleen haluan painottaa sitä, että täällä pohjolassa on kovin eritasoisia "ammattimiehiä".
Minulla on onni toimia sellaisessa porukassa, jossa on ainoastaan hyviä ammattimiehiä.
Ehkäpä siksi joidenkin mielestä nämä jutut tuntuu joillekin niin vierailta.
 

holotna

Aktiivinen jäsen
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

Reikä on se minkä sinäkin ymmärrät,eli laitetaan typpeä putkeen ja heti nähdään laskeeko paine.

Vuoto on mieni tihku, joka näkyy vasta ajansaatossa esim 6kk. jälkeen, elämässä aika menee ja vihainen asiakas jälleen soittaa, ellet osaa tätä kuntoon saattaa.
Tässäpä ero, minä leipätyökseni etsin vuotoja ja löydän ne. Pakko löytää, muuten tulee kenkää.
 
J

jule-

Vieras
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

Laitetaampa nämä kun Gadsatista on kyse. :)

Renkaiden täyttö typellä.
http://www.gadsat.fi/images/Typpi.pdf
http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/sol_nit_tires

Öljylämmityksen kalvopaisuntasäiliössä suositellaan myös käytettäväksi typpeä , koska
typpimolekyylit vuotavat kumin läpi happimolekyylejä huomattavasti hitaammin.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

VesA sanoi:
Toni sanoi:
repomies sanoi:
Mikäs järki tuossa renkaiden typellä täyttämisessä oli taas?

Google löysi mm:

http://www.ilkka.fi/teemat/teematarticle.jsp?article=410202
http://autobilman.palvelut.pohjalainen.fi/2009/08/18/typen-kaytto-henkilo-ja-pakettiauton-renkaiden-paineistamisessatama-ja-monet-muut-rengasvinkit-auto-bilmanilta/
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Typpi+autonrenkaissa+lis%C3%A4%C3%A4+autoilijoiden+turvallisuutta/1135234623231

Googlasin minäkin.. pääsyy typen käyttöön näyttäisi olevan vesi, joka lentokoneen pyörissä voi jäätyä (pelkäävät tiivistyspintojen vuotavan jos välissä on jäätä paisumassa) ja erityisesti kilpavehkeissä veden höyrystyminen aikaansaa ylimääräistä paineennousua.

Siihen miksi typpi pysyisi renkaassa paremmin kuin typpi-happiseos ei toistaiseksi löytynyt mitään järkevää selitystä.

Asiaa on tutkittu lisää.. http://books.google.fi/books?id=7wGN6MnvmGQC&pg=PT220&lpg=PT220&dq=barrer+rubber+nitrogen+permeability&source=bl&ots=Oj2j8BZSlc&sig=DJmRLTTPGJzcK34t9k3Kq6NsYmo&hl=fi&ei=deFnS5_dKZyl-AbWifjHCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CCcQ6AEwAw#v=onepage&q=rubber&f=false

Tästä löytyy Table 86-01 jossa on väitteitä tukevia lukuja ( Hapen permeabiliteetti 46 ja typen 17 luonnonkumille ). Valitettavasti jos lukee taulukoita vähän lisää näkee, että luvut vaihtelevat laajasti kumin/muovin tyypin ja lämpötilan mukaan, ja permeabiliteetti voi joillakin listan aineilla nousta satoihin tai tuhansiin kun lämpötila nousee vaikkapa vai n 75C tasalle.

Niinpä asiasta ei oikeastaan saa selvää tietämättä täsmällisiä kumilaatuja ja lämpötiloja.

Typpeä koskevat väitteet ovat kuitenkin selvästi liioiteltuja, ilma on kuitenkin enimmäkseen typpeä, eikä paineen lasku ole kovin dramaattinen vaikka kaikki ilman happi häipyisi renkaasta, huoltsikalle pääsee vielä hyvin.

Keskuslämmityssysteemissä tilanne voi olla toinen, vesiin ei happea haluta yhtään.
 
A

abc123

Vieras
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

holotna sanoi:
...minä leipätyökseni etsin vuotoja ja löydän ne...

Ja kun joku sitten tekee kaikkensa estääkseen vuodot, sinä tulet ja mollaat. Ettet vain nyt olisi varmistamassa täällä itsellesi töiden jatkuvuutta, ethän? ;D
 
F

Freeze

Vieras
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

:cool:
Aika outo määritelmä reijälle :)
Kyllä ne on kaikki reikiä, kunhan vaan riittävästi zoomataan riittävästi.
On isoja vuotoja ja pieniä vuotoja.

Tässä ropellihattuosastolle viikon pähkinä
Kuinka nopeasti 1 kg R-410 kylmäainetta tulee 0,001 mm "reijästä"
A kuumakaasulinjasta
B Imukaasulinjasta
C Nestelinjasta
Oletetaan, että kone käy jatkuvasti imupaine 5 bar ja korkeapainen 26 bar
;D ;D
 

holotna

Aktiivinen jäsen
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

Vuoto on iso noin pienelle nestemäärälle, jokatapauksessa takuuaikana tuo laite takaisin tulee huoltoon.
Helium painetestissä tuo vuoto haihtuu näkymättömiin , mutta typellä se on helppo havaita.
 
F

Freeze

Vieras
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

:cool:
holotna oletko aivan varma?
Perustuuko vastaus varmaan tietoon vai arvaukseen.
Kuinka pitkää takuu aikaa ajattelit tässä esimerkki tapauksessa. ::)

Saa tätä pähkinää ratkoa muutkin kuin holotna :)
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

Kertokaas muuten:

Jos reikä löytyy ja se pitää juottaa kiinni...miten sitten...

Riittääkö että putket on laskettu täyteen typpeä ja paine on laskenut ympäröivään paineeseen ja sitten juotetaan kiinni VAI pitääkö ylläpitää pientä virtausta koko juotostyön ajan? (ei tietenkään liikaa ettei roiski silmille ;D)

Miten sitten toimitaan jos juottaa muhvia/mutteria putken päähän? Miten typen saa pysymään juotoksen takana?


Onko turhaa hienostelua tällainen ajattelu?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

Freeze sanoi:
:cool:
holotna oletko aivan varma?
Perustuuko vastaus varmaan tietoon vai arvaukseen.
Kuinka pitkää takuu aikaa ajattelit tässä esimerkki tapauksessa. ::)

Saa tätä pähkinää ratkoa muutkin kuin holotna :)

Hmm.. lyhyellä kaasun karkaamiseen perehtymisellä näyttäisi siltä että kaasuputkesta voisi tulla alle 100l kaasua vuodessa. Joka sitten tiheydellä koristettuna olisi ehkä joitakin satoja grammoja jos tiheys on luokkaa pari kiloa/kuutio... tarttis etsiä kunnollisia R410 lukuarvoja jostain.
 
F

Freeze

Vieras
Vs: GadSat.fi koeponnistus typellä

:cool:
Tässä suuntaa antavia määriä.

Yhden vuoden aikana kylmäainetta karkaa suurin piirtein.
A vuoto imukaasupuolella alle 10 g
B vuoto kuumakaasupuolella noin 100 g
C vuoto nestelinjassa noin 200 g

Oletin, että virtaus reijän läpi olisi ollut laminaaria, mitä se ei tietenkään ole.
Mutta tuo kelvannee kuitenkin noin yleisellä tasolla.
 
Back
Ylös Bottom