Autopalot

kotte

Hyperaktiivi
Jos kaikissa autoissa olisi maakaasua niin mahtaa pienetkin kolarit olla uudenvuoden veroisia kokemuksia. Akut siihen päälle niin milleniumkokemus. Uskoisin että tästä on huoli.
Bensiini itse asiassa (empiiristen kokemustenkin perusteella) on törmäyksessä pääsääntöisesti vaarallisempaa, kun bensa leviää nesteenä sekä kaasuntuu heti ja kaasuntunut jää kellumaan maan pinnalle useimmiten räjähtävänä seoksena. Propaani on aivan vastaavaa ja pahempaakin. Metaani on vedyn ja ammoniakin lailla ilmaa kevyempää ja laimenee luonnostaan ylempään ilmaan, mutta vähemmän herkkää kuin vety muodostamaan räjähtävää seosta ilman kanssa, kuten ammoniakkikin (joka puolestaan on moottoribensiinin lailla myrkyllistä).
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Bensiini itse asiassa (empiiristen kokemustenkin perusteella) on törmäyksessä pääsääntöisesti vaarallisempaa, kun bensa leviää nesteenä sekä kaasuntuu heti ja kaasuntunut jää kellumaan maan pinnalle useimmiten räjähtävänä seoksena.
Voi olla näinkin. Käytännössä autot syttyvät törmäyksissä kuitenkin palamaan vain elokuvissa. Normaaleissa liikenneonnettomuuksissa tulipalot ovat perin harvinaisia. Vaikea sanoa mistä tämä johtuu kun niitä aineksia on kyllä olemassa mutta autot vaan eivät keskimäärin kolareissa syty palamaan. Ne harvalukuiset syttyneetkin palokunta osaa kätevästi sammuttaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Voi olla näinkin. Käytännössä autot syttyvät törmäyksissä kuitenkin palamaan vain elokuvissa. Normaaleissa liikenneonnettomuuksissa tulipalot ovat perin harvinaisia. Vaikea sanoa mistä tämä johtuu kun niitä aineksia on kyllä olemassa mutta autot vaan eivät keskimäärin kolareissa syty palamaan. Ne harvalukuiset syttyneetkin palokunta osaa kätevästi sammuttaa.
Yleensähän autopalot eivät ole seurausta liikenneonnettomuuksista, vaan jostakin auton laitteiston viasta, kuten sähkölaitteiden ja polttoaineputkien vuotojen yhteisvaikutuksesta (ja useimmiten pelkkä sähkö riittää, kun muutakin palavaa autosta löytyy alkusytykkeeksi). Mutta tielle levinnyt bensiini määrinä, jollainen voi levitä haljenneesta auton bensiinitankista on potentiaalisesti hyvin vaarallista, jos lähistöllä sattuu olemaan kipinöintiä tai muuta sytyslähdettä. Aikoinaan tosin oli ainakin jenkeissä tietty automalli, jonka polttoainesäiliö pakkasi syttymään räjähdysmäisesti peräänajossa (yhdestä tapauksesta olen kuullut seuranneen autonvalmistajalle miljardia lähestyvä vahingonkorvausvastuu).

Yleensähän bensiinitankit ja etenkin kaasutankit on suojattu paremmin varsin hurjienkin peräänajojen varalle. Bensiinitankki on mainittua esimerkkiä kauempana auton perästä ja hyvin kestäviksi pakostakinpaineen takia rakennettavat kaasutankit puolestaan suunniteltu ja kiinnitetty niin, että paasevät painumaan melko vauriotta auton alle varsin kovassakin tällissä, jolloin samalla sähköventtiilit sulkevat kaasun pääsyn ulos säiliöstä; pitkään jatkuvien palojen varalle on ylipaineventtiili säiliön liiallisen ylipaineen purkamiseksi suhteellisen hallitusti (tyyppilsesti autosta pois päin), mihin tietenkin liittyisi syttymis- ja sytytysriskikin; bussipalojen yhteydessä tuon on kuitenkin todettu yleensä muodostavan selvästi hallittavamman vaaratilanteen kuin maahan valuneesta bensiinistä tyypillisesti aiheutuu).
 
Back
Ylös Bottom