Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
6 934
#41
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

ollikuhta sanoi:
Vattenfallin tutkimus tuotti tuloksen että elinkaaren aikana tuulivoiman päästöt 3x ja aurinkosähkön 10x verrattuna tuulivoimaan. Toki vattenfallilla omistusta ydinvoimassa(toki kaikissa muissakin tuotantomuodoissa) ja on sitä kautta väärin tutkittu...
http://nuclearinfo.net/Nuclearpower/TheBenefitsOfNuclearPower
Siinä suhteessa ydinvoima kuitenkin rinnastuu fossiiliseen energiaan, että se tuottaa nettona lisää lämpöenergiaa maapallolle. Joskus aikoinaan tätä "lämpösaastetta" esitettiin hyvinkin suureksi uhkaksi maapallon lämpenemisen edistäjänä, mutta tuntematta tuon merkitystä ns. kasvihuonekaasuihin verrattuna en osaa ottaa asiaan enempää kantaa.

Aurinkovoimalla on hiukan samansuuntaisia haittoja, eli tummina pintoina aurinkopaneelit keräävät enemmän auringon lämpöä maan pintaan asfaltin tai toisaalta tiheän havumetsän tapaan. Tuulivoiman kerääminen sen sijaan jäähdyttää ilmaa, kun ilmakehän energiaa kerätään pois sähkönä (energia toki palaa takaisin häviöinä kerättyä energiaa kulutettaessa, mutta nettona auringon energiaa ei kerry lisää aurinkovoiman tapaan eikä täysin uutta lämpöenergiaa synny lisää ydinvoiman tai vanhaa vapaudu polttoaineiden polttamisen tapaan).
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Viestejä
3 351
#42
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bloomberg-akkujen-saastuttava-valmistaminen-voi-ulosmitata-sahkoautojen-paastohyodyt/53c5d3b9-2731-36a1-b2ca-bb8f6e04d3b6?ref=facebook%3Ac70b&fbclid=IwAR2Wt8H4zSJsU47-xbGlHaNJbqqo15bd5hdsxORe-c3HvJMfLLD5JpVdLJE
 
Viestejä
108
#43
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

Yllä hieno esimerkki siitä miten kun vaan toistaa disinformaatiota, se menee läpi monesta kanavasta ilman kritiikkiä.

Samaa toistellaan nyt varmaankin totuutena nostalgiaradiota myöten.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
1 644
#44
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

Arvid sanoi:
Yllä hieno esimerkki siitä miten kun vaan toistaa disinformaatiota, se menee läpi monesta kanavasta ilman kritiikkiä.
No eikös se ole ihan hyvä että välillä tuo jankkaamisen levy vaihtuu ja ne dieselin NOx-päästöt pikkuhiljaa unehtuu, kukaan hyvä jos edes muistaa VAG:n huijaus-softia jne ;D
 

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
6 934
#45
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

HiTec sanoi:
No eikös se ole ihan hyvä että välillä tuo jankkaamisen levy vaihtuu ja ne dieselin NOx-päästöt pikkuhiljaa unehtuu, kukaan hyvä jos edes muistaa VAG:n huijaus-softia jne ;D
Talvivaaran saastuttava kaivoskin on muuttumassa vihreiden sähköautoakkumateriaalien airueksi. Kukaanhan ei kiellä, etteivätkö sähköauton päästöt olisi ajovaiheessa paikallisesti pienemmät kuin muilla käyttövoimavaihtoehdoilla (ja nykykemioiden mainio etuhan on, että vain etuoikeutetulle väelle raaka-aineita maailmassa riittää).
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#46
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

kotte sanoi:
Siinä suhteessa ydinvoima kuitenkin rinnastuu fossiiliseen energiaan, että se tuottaa nettona lisää lämpöenergiaa maapallolle. Joskus aikoinaan tätä "lämpösaastetta" esitettiin hyvinkin suureksi uhkaksi maapallon lämpenemisen edistäjänä, mutta tuntematta tuon merkitystä ns. kasvihuonekaasuihin verrattuna en osaa ottaa asiaan enempää kantaa.
Eiköhän tuo liene täysin merkityksetön asia? Lämpö katoaa varsin hätäiseen avaruuteen päin ja kasvihuone"täkin" toiminta on ainoa oleellinen tekijä tässä, ei systeemissä oleva Q.
 
Viestejä
141
#47
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

kotte sanoi:
Siinä suhteessa ydinvoima kuitenkin rinnastuu fossiiliseen energiaan, että se tuottaa nettona lisää lämpöenergiaa maapallolle. Joskus aikoinaan tätä "lämpösaastetta" esitettiin hyvinkin suureksi uhkaksi maapallon lämpenemisen edistäjänä, mutta tuntematta tuon merkitystä ns. kasvihuonekaasuihin verrattuna en osaa ottaa asiaan enempää kantaa.

Aurinkovoimalla on hiukan samansuuntaisia haittoja, eli tummina pintoina aurinkopaneelit keräävät enemmän auringon lämpöä maan pintaan asfaltin tai toisaalta tiheän havumetsän tapaan. Tuulivoiman kerääminen sen sijaan jäähdyttää ilmaa, kun ilmakehän energiaa kerätään pois sähkönä (energia toki palaa takaisin häviöinä kerättyä energiaa kulutettaessa, mutta nettona auringon energiaa ei kerry lisää aurinkovoiman tapaan eikä täysin uutta lämpöenergiaa synny lisää ydinvoiman tai vanhaa vapaudu polttoaineiden polttamisen tapaan).
Tuollaisella lisälämmöllä ei ole mitään merkitystä verrattuna auringon tuottamaan lämpöön ja ilmakehän muutoksiin. Eli ydinvoima esim ei rinnastu millään tavalla fossiilisten polttoaineiden vaikutuksiin maapallon lämpenemiseessä.

HiTec sanoi:
Olkiluoto 3 kun saadaan tuotantoon, niin kuvio hiukan muuttuu. Ja kun sitten Loviisa 3 puolestaan putoaa verkosta, niin tuo notkahduskin on suurempi kuin yhdelläkään toisella. Josta tietty päästäänkin ydinvoiman huoltovarmuuteen, jota saataisiin jo melko mukavasti ylös noilla kontti-voimaloilla. Sellainen mini-yksikkö vaan pykälään jokaiseen vähäkään suurempaan asutuskeskukseen ja jo saa olla jo yksikkö jos toinenkin vuorollaan pois pelistä, sillä ole enää juuri mitään vaikutusta ydinvoiman kokonaistuotantoon :cool:
Kun Olkiluoto-3 käynnistyy, niin sen huoltokatkon notkahdus on kokonaisydinvoimasta noin 38%. Lisäksi on tuloillaan mahdollisesti Hanhikivi, eli Pyhäjoen ydinvoimalahanke.
 

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
6 934
#48
Vs: Bensiiniauto on vielä 10 vuoden ajon jälkeen sähköautoa vihreämpi

Killi10 sanoi:
Tuollaisella lisälämmöllä ei ole mitään merkitystä verrattuna auringon tuottamaan lämpöön ja ilmakehän muutoksiin.
Epäilemättä näin, ja bioenergialla sekä aurinkoenergialla voi tosiaan olla ydinenergiaan verrattuna paljonkin suurempi ilmakehää lämmittävä vaikutus, tilanteen yksityiskohdista riippuen (https://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_energy_budget).
 

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
6 934
#50
Electriq-Global wants to power cars with zero-emission, water-based fuel
Jos tuosta kerran jää kierrätettävää ainetta, muistuttaa kuvauksen perusteella boorihydridiä [Wikipedia: Natriumborohydridi], jollaista (jauhetta tai sopivasti puskuroitua liuosta) siis olisi tarkoitus sekoittaa veteen vedyn saamiseksi. Jäljelle jääneen booriyhdisteen kierrättäminen vain on vaikea tehdä energiatehokkaasti. Voi olla, että ovat keksineet jonkin muun kemikaalin.

Itse asiassa ammoniakki olisi puheena olevassa mielessä vielä hauskempi lähtöaine, eli sitä hajottamalla saadaan vetyä ja jäljelle jää typpeä, jonka voi päästää takaisin ilmaan (missä typpeä on jo muutenkin 80%). Ammoniakki vain on melko myrkyllistä, mutta se nousee keveänä ylemmäs ilmaan ja sen voi neutraloida vesiruiskulla tehokkaasti. Ainettahan näkyy olevan tätäkin nykyä suurempiä määriä esimerkiksi urheikulkenttien tekojäälaitteistojen jäähdytyskonteissa kylmäaineena. Tuotahan on melko taloudellisesti valmistettavissa vedystä ja ilmasta laajassa käytössä olevilla menetelmillä (erottamalla ensin typpi nestetislauksella alhaiseen lämpötilaan jäähdytettynä).
 
Ylös Bottom