DIY kotiakut ongrid

Käyttäjä89

Aktiivinen jäsen
Netistä katsoin vähän noiden hintoja niin ei ihan halvimmasta päästä tuo BMS. Toki jos saa nuo kennot halvalla ja omalle työlle ei laske hintaa niin tuolla pääsee ihan hyvään kWh/€ hintaan. Mutta voiko olla että lähemmäs 1000€ maksaisi tuollaiset jota tuohon on hommattu ja jos laittaa vielä 1000€ noille akuille niin mitä siitä sitten tulisi hinnaksi per kWh. Mielenkiinnolla kyllä odotan jatkoa tuolle videolle niin voisi verrata esim jotain Huawei, BYD ja muita vastaavia että mikä tulee kokonaisuuden hinnaksi
 

Käyttäjä89

Aktiivinen jäsen
En tiedä meneekö ihan DIY kategoriaan, mutta lupaavalta vaikuttaa mitä on tulossa Fronius GEN24 ja sähköauton akut yhdistettynä. Tavoite ilmeisesti saada sellainen plug and play tyyppinen ratkaisu korvaamaan BYD akut millä tahansa muulla korkeajänniteakulla käytetyistä sähköautoista.
 

Mikkolan

Vakionaama
Joskus laskeskelin että halvoilla lyijyakuilla pääsee samaan hinta-laatu suhteeseen kuin kalliimmillakin. Lyijyakkujen kanssa pitää tieten olla tarkkana ettei kulutus suhteessa kapasiteettiin ole liian suuri. Ne vie tietysti paljon enemmän tilaa ja vaativat paljon enemmän huoltoa. Sopivalla käyttöinfralla lyijyakun elinikä voi olla 20 v ja syklejä 10 000.
 

roots

Hyperaktiivi
Kyllä tämä erillisten akkujen taloudellinen kannattavuus on täyttä tuubaa... ∞ tma, ainoastaa sähkiksen kanssa siirtely voi olla hyödyllistä tulevaisuudessa jos sille sähkikselle löytyy joku muu kelvollinen hankintaperuste.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Joskus laskeskelin että halvoilla lyijyakuilla pääsee samaan hinta-laatu suhteeseen kuin kalliimmillakin. Lyijyakkujen kanssa pitää tieten olla tarkkana ettei kulutus suhteessa kapasiteettiin ole liian suuri. Ne vie tietysti paljon enemmän tilaa ja vaativat paljon enemmän huoltoa. Sopivalla käyttöinfralla lyijyakun elinikä voi olla 20 v ja syklejä 10 000.
Onhan noita lyijyakkuja jotka kestävät päivittäistä syvää sykliä vuosikausia - mutta ne eivät ole niitä halpoja, eikä niitä myydä missään tiskin yli. Halvat, tai edes tavalliset akut eivät kestä 20 vuotta edes käyttämättä ylläpitolatauksessa, siksi esmes varavaloakkuja vaihdetaan. Lyhytikäisiksi rakennetuissa akuissa on ohuet levyt ja vähän tilaa pohjalla - esems kaikki starttiakut. Niiden kanssa ei ole toivoa.
 

Mikkolan

Vakionaama
Onhan noita lyijyakkuja jotka kestävät päivittäistä syvää sykliä vuosikausia - mutta ne eivät ole niitä halpoja, eikä niitä myydä missään tiskin yli. Halvat, tai edes tavalliset akut eivät kestä 20 vuotta edes käyttämättä ylläpitolatauksessa, siksi esmes varavaloakkuja vaihdetaan. Lyhytikäisiksi rakennetuissa akuissa on ohuet levyt ja vähän tilaa pohjalla - esems kaikki starttiakut. Niiden kanssa ei ole toivoa.
Juu, eihän se perinteinen lyijyakku ole mikään järkevä energiaratkaisu.
Mulla on yksi pitkälle yli 20 vuotias akku, eläkepäiviä viettää ruohonleikkurissa. 4 kpl 12 vuotiaita hanttiakkuja, jotka alkaa olla tiensä päässä mutta toisaikaisessa käytössä vielä. Liekkö hyvää tuuria kun ei ihan paskoja akkuja osunut kohdalle, toisaalta hyvällä hoidolla saattaa olla merkitystä.
Joskus aiemmin olin ihan vakavissani aikonut hankkia 20 kWh (nimellisesti ) akuston eli 10 kpl 200 Ah edullisia akkuja, aikomuksena päästä 5 snt/kWh tallennushintaan. DIY paneelistolla piti saaman 6 snt/kWh omakustannushinnaksi. Siihen aikaan oma sähkönhinta oli n. 12 snt/kWh siirtoineen ja veroineen.
 

Mekaniker

Vakionaama
Onhan noita lyijyakkuja jotka kestävät päivittäistä syvää sykliä vuosikausia - mutta ne eivät ole niitä halpoja, eikä niitä myydä missään tiskin yli. Halvat, tai edes tavalliset akut eivät kestä 20 vuotta edes käyttämättä ylläpitolatauksessa, siksi esmes varavaloakkuja vaihdetaan. Lyhytikäisiksi rakennetuissa akuissa on ohuet levyt ja vähän tilaa pohjalla - esems kaikki starttiakut. Niiden kanssa ei ole toivoa.
Aika helppo vertailu voi tehdä tarkistamalla Ah/Kg- suhde jos haluaa laadukkaampaa akkua
Toki ei se ole mikään täysi totuus sekään mutta antaa osviittaa kestävyydestä
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Tuo batrium on varmasti hyvä BMS, mutta tulee kalliiksi kun tulee EU:n ulkopuolelta.

Noissa sähköauton akuissa on vaan se, että ovat vähän jännittävämpiä kapistuksia vikatilanteessa vrt. lifepo. Itselläkin kävi moinen tallissa, mutta nostin hanskat pystyyn kun totesin etten saa riskiä tarpeeksi alas.


Eilen saapui 16kpl 280Ah CATL:n kennoja, GWL:n BMS ja Meanwellin laturi. Hoymilesin mikroinvertteri jo löytyikin sekä victronin shuntti odottaa noutoa. Näistä lähdetään, ensivaiheessa kulutuksen siirtoa halvoille tunneille lataamalla ja purkamalla hintojen mukaan (huom. tehot 700-900W ilman säädettävyyttä). Ei mitään fiinimpää ohjausta kuin shelly komentamaan laturia ja invertteriä.

Vaiheessa 2 lisätään victronin multiplus II, jolla saadaan "varavoimaa", isosti lisää jerkkua lataukseen ja purkuun, tarkka ohjattavuus kulutuksen/tuotannon/sähkön hinnan mukaan. Samalla lisääntyy aurinkosähkön omakäyttö kun hinnat on sopivat. Monimutkaisempi ohjaus pitääkin rakennella sitten itse, mutta se saa tulla ominaisuus kerrallaan.


Pörssisähköön siirtyminen ja vanha kiinteä soppari loppuu parin kk päästä. TMA tällä systeemillä on kohtuullinen, mutta en jaksa miettiä mikä se on kun muuttujia voi ravistaa hihasta miten tahtoo. Riittää että on mielenkiintoista puuhaa ja asumisen kustannukset laskevat. Etunojassa uuteen teknologiaan mennessä on riskinsä, mutta mahdollinen palkintokin on suurin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä tutkimuksessa ollaan huolissaan että onko käytetyt autojen akut turvallisia kotien sähkövarastona vai ei?
The fundamental challenge with the safety of used EV batteries in energy storage is that the batteries can age faster or at differing speeds in between the 75-80% state-of-health (SoH) when they become ‘second life’ and the 50-60% SoH which is considered the final end-of-life. This ‘knee’, as it is known, is where severe and potentially dangerous deterioration is expected to occur.

The point at which it can happen is difficult to predict and it can occur at higher SoH than expected. It can increase the risk of thermal runaway, internal short circuits and joule heating, the report said.

 

jmaja

Hyperaktiivi
Halvat, tai edes tavalliset akut eivät kestä 20 vuotta edes käyttämättä ylläpitolatauksessa, siksi esmes varavaloakkuja vaihdetaan. Lyhytikäisiksi rakennetuissa akuissa on ohuet levyt ja vähän tilaa pohjalla - esems kaikki starttiakut. Niiden kanssa ei ole toivoa.
Mulla on veneessä luultavasti alkuperäinen (2005), mutta vähintään 2010 starttiakku. Toimii edelleen OK. Joku huoltovapaa 55 Ah Bosch, ei AGM.

Hupiakkuna on 180 Ah Car1 Super Heavy Duty kuorma-auton starttiakku avattavilla korkeilla. Tuo on 2010 tai vanhempi ja hyytyi 2022 syksyllä. Veneessä asuttu yleensä 3-6 viikkoa/kesä ja lisäksi muuta purjehdusta, joten syklejä on tullut. Ei toki ympäri vuoden.

Autoissa perusstarttiakut ovat mulla kestäneet n. 10 v. 2000-luvulla vain yksi on jäänyt selvästi alle sen jonnekin 6 v paikkeille.

Aika pitkään nuo saa kestämään. 20 v on tietysti paljon, mutta sitä se on myös litiumille ja varsinkin BMS:lle.
 

Mekaniker

Vakionaama
Mulla on veneessä luultavasti alkuperäinen (2005), mutta vähintään 2010 starttiakku. Toimii edelleen OK. Joku huoltovapaa 55 Ah Bosch, ei AGM.

Hupiakkuna on 180 Ah Car1 Super Heavy Duty kuorma-auton starttiakku avattavilla korkeilla. Tuo on 2010 tai vanhempi ja hyytyi 2022 syksyllä. Veneessä asuttu yleensä 3-6 viikkoa/kesä ja lisäksi muuta purjehdusta, joten syklejä on tullut. Ei toki ympäri vuoden.

Autoissa perusstarttiakut ovat mulla kestäneet n. 10 v. 2000-luvulla vain yksi on jäänyt selvästi alle sen jonnekin 6 v paikkeille.

Aika pitkään nuo saa kestämään. 20 v on tietysti paljon, mutta sitä se on myös litiumille ja varsinkin BMS:lle.
Hyvälaatuiset kestää aika hyvin, omat kokemukset akuista on hyvät. Toki siinä on ollut välillä todella pahoja susia mutta köyhä/ saita saa syyttää itsensä kun ostaa nimettömiä akkuja;-)
Se mitä johti akkujen ennenaikaiseen kuolemaan on vanhojen perämoottorien ylijännite ja talvisäilytys;-)
Tärinä on toinen, jos on käytössä aggregaatti akkustartilla pidentää akun elinkaarta siirtämällä se lattialle koneen viereen ja mielummin pieni kuorma ettei jännite ylitä 13.5V

Ja joskus on tullut ostettua hyvääkin jopa Biltemasta, autosta yli 5v vanha 60Ah akku siirsin pihakoneeseen ja siellä se oli noin 15 vuotiaaksi asti. 2.2L diesel ei jaksanut enää käyntiin akun takia...
 

Mekaniker

Vakionaama
Tässä tutkimuksessa ollaan huolissaan että onko käytetyt autojen akut turvallisia kotien sähkövarastona vai ei?
The fundamental challenge with the safety of used EV batteries in energy storage is that the batteries can age faster or at differing speeds in between the 75-80% state-of-health (SoH) when they become ‘second life’ and the 50-60% SoH which is considered the final end-of-life. This ‘knee’, as it is known, is where severe and potentially dangerous deterioration is expected to occur.

The point at which it can happen is difficult to predict and it can occur at higher SoH than expected. It can increase the risk of thermal runaway, internal short circuits and joule heating, the report said.
Olen itse samalla kannalla käytetyistä EV-akuista, jos ostaa "lavallisen" purkaamosta niiden kunto voi olla mitä tahansa. Ei ole näkynyt sellaista tutkimusta missä testaavat kolariautojen akkupaketteja, kolarit aiheuttavat piilovikoja joiden selvittäminen on todella hankalaa

Olen tehnyt yhden havainnnon "tuubissa": Ne vanhoista EV-akkupaketeista tekevät DIY-kotiakkujen rakentajat ovat harventuneet selvästi ja yllättävän moni on siirtynyt puolivalmiiseen tai valmiiseen ja LFP-malli on lähes kaikilla
 

haraldh

Vakionaama
Eilen saapui 16kpl 280Ah CATL:n kennoja, GWL:n BMS ja Meanwellin laturi. Hoymilesin mikroinvertteri jo löytyikin sekä victronin shuntti odottaa noutoa. Näistä lähdetään, ensivaiheessa kulutuksen siirtoa halvoille tunneille lataamalla ja purkamalla hintojen mukaan (huom. tehot 700-900W ilman säädettävyyttä). Ei mitään fiinimpää ohjausta kuin shelly komentamaan laturia ja invertteriä.

Vaiheessa 2 lisätään victronin multiplus II, jolla saadaan "varavoimaa", isosti lisää jerkkua lataukseen ja purkuun, tarkka ohjattavuus kulutuksen/tuotannon/sähkön hinnan mukaan. Samalla lisääntyy aurinkosähkön omakäyttö kun hinnat on sopivat. Monimutkaisempi ohjaus pitääkin rakennella sitten itse, mutta se saa tulla ominaisuus kerrallaa
Kirjoitathan jonnekin projektikertomusta miten tämä etenee? Kiinnostaa kovastikin.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Kirjoitellaan hieman jatkoa: Akkusysteemi on ollut nyt testattuna muutaman viikon, kaikki toimii hyvin. Kennot olivat valmiiksi hyvin lähelle balanssissa, konservatiivisin 3-3,5v operointialueen asetuksin sain paketista ilman koko paketin balansointia 270Ah. Voi siis ihan hyvillä mielin sanoa, että vähintään luvattu kapasiteetti kennoista löytyy, jos sen balansoi ja ajaisi oikeasti koko hyväksytyn jännitealueen (2,5-3,6v).

Shelly on sarjassa BMS:n ohjaaman kontaktorin kanssa, victronin shuntti mittaa SOC:ta. Purku- ja lataustehot ovat niin maltillisia, ettei suoraan SOC pohjaista limittiä ole ollut tarpeen tehdä, pari kertaa kuukaudessa riittää kun katsoo että pysytään järkevällä alueella ja tarvittaessa manuaalisesti korjaa. Muutoin tasapainotus on tehty vain siten, että shelly pyrkii lataamaan 1,3 kertaa pidempään kuin akkua puretaan vuorokaudessa (= laturin ja invertterin tehojen suhde). Yksinkertaisimmillaan, puretaan vaikka 3h ja ladataan 4h, tämähän määritetään shellyn skripteissä (kiitos vain Mikki).

Shelly muuten osaa mitata molempiin suuntiin ihan fiksusti, ei se nyt laskutusmittari ole tarkkuudeltaan mutta ihan riittävä.

Akkuhan on ihan tarpeettoman suuri näin pienille kapasiteeteille, mutta tämä onkin välivaihe.

Lupapuoleltahan tämä on aika yksinkertainen, DC-puoli on niin matalalla jännitteellä että sitä saa touhuta rauhassa, AC-puoli on todella yksinkertainen ja rakennettu osista jotka on tarkoitettu kytkettäväksi verkkoon ilman erotusmahdollisuutta ja johdonsuojaa kummempaa suojausta. Tällöin ei sähkömiehen aikaa mene ihan valtavasti...

MPII osalta, victron suhtautuu aika avoimesti tuotteisiinsa, yhtenä esimerkkinä raspberry pi:lle portattu GX-laite (kommunikaatiomoduli) jota nyt ei virallisesti tueta mutta avoimesti kerrotaan olemassaolosta. Siihen löytyy harrastajien toimesta pieni lisä softaan, joka muuntaa Fronius smartmeterin tiedon victronin ymmärtämään muotoon. Tämän jälkeen saa suoraan asetuksista naksutella MPII tavoittelemaan nollakulutusta/tuottoa verkon suuntaan, joko vaiheet netotettuna tai ilman. Saa nähdä toimiiko oikeasti näin helpolla, kun kilkkeet on kädessä. Tuo ei vielä hyödynnä korkean sähkön hinnan myyntimahdollisuutta, mutta minimoi "ilmaiseksi" annetun aurinkosähkön. Ulkoisella inputilla pitää jotenkin saada tuo holdiin ettei kalliin sähkön aikaan lataa akkua täysillä aurinkoisena päivänä :)
 

haraldh

Vakionaama
Tuo Victron Multiplus II on yksivaiheinen. Jos oikeasti pitäisi käyttää talon UPS:ina pitäisi olla kolmivaiheinen. Onkohan näitä ollenkaan? Vai onko se niin yksinkertaista että ostaa vaan kolme Multiplus II-ta? :)
 

remykv

Vakionaama
Tässä tutkimuksessa ollaan huolissaan että onko käytetyt autojen akut turvallisia kotien sähkövarastona vai ei?
The fundamental challenge with the safety of used EV batteries in energy storage is that the batteries can age faster or at differing speeds in between the 75-80% state-of-health (SoH) when they become ‘second life’ and the 50-60% SoH which is considered the final end-of-life. This ‘knee’, as it is known, is where severe and potentially dangerous deterioration is expected to occur.

The point at which it can happen is difficult to predict and it can occur at higher SoH than expected. It can increase the risk of thermal runaway, internal short circuits and joule heating, the report said.

Eikö laatu bms ole avain asemassa vahinkojen välttämisessä, vai olenko käsittänyt väärin
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Tuo Victron Multiplus II on yksivaiheinen. Jos oikeasti pitäisi käyttää talon UPS:ina pitäisi olla kolmivaiheinen. Onkohan näitä ollenkaan? Vai onko se niin yksinkertaista että ostaa vaan kolme Multiplus II-ta? :)
Noinkin voi tehdä jos haluaa selvitä katkosta ilman mitään muutoksia, tuollaiseen kolmen rinnakkaisen laitteen/vaiheen yhdistelmään nuo on tehty, mutta markkina-alue (ja tarve) on enemmän jossain afrikassa tai muualla missä verkko pätkii jatkuvasti (tai sitä ei ole lainkaan). Itse alustavasti ajattelin laittaa verkonvaihtokytkimen taakse tuon varmistetun lähdön, jotta ei tarvitse vedellä suuremmin piuhoja uudestaan. En myöskään tule rajaamaan akun kapasiteettia tätä silmällä pitäen, jos sähköt katkeaa kun on 10% akussa niin sitten on, eli prioriteetti on matala kuten on katkojen todennäköisyyskin.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Eikö laatu bms ole avain asemassa vahinkojen välttämisessä, vai olenko käsittänyt väärin
Laatu on vaikea määritellä yksikäsitteisesti BMS:n tapauksessa, mutta kennokohtainen valvonta ja luotettavat erotuslaitteet on tärkeitä. Jos yksi kenno menee tyhjäksi koko paketista, ihan kaikki kuluttajat, ml. BMS pitää saada irtikytkettyä vaikka muissa olisi miten jerkkua jäljellä. Ylilatauksen tapauksessa voi sentään jättää kuormat ja valvonnan päälle jos se erikseen mahdollista on.

Tuo kennokohtainen valvonta voi olla haasteellista ainakin jos käyttää valmiita sähköauton akkumoduleja, siellä on niitä sarjassa sen verran reilusti että markkinoilta ei välttämättä löydy mitään valmista.
 

remykv

Vakionaama
Laatu on vaikea määritellä yksikäsitteisesti BMS:n tapauksessa, mutta kennokohtainen valvonta ja luotettavat erotuslaitteet on tärkeitä. Jos yksi kenno menee tyhjäksi koko paketista, ihan kaikki kuluttajat, ml. BMS pitää saada irtikytkettyä vaikka muissa olisi miten jerkkua jäljellä. Ylilatauksen tapauksessa voi sentään jättää kuormat ja valvonnan päälle jos se erikseen mahdollista on.

Tuo kennokohtainen valvonta voi olla haasteellista ainakin jos käyttää valmiita sähköauton akkumoduleja, siellä on niitä sarjassa sen verran reilusti että markkinoilta ei välttämättä löydy mitään valmista.
nissan leaf modulit lähinnä mielessä itsellä
 

Espejot

Hyperaktiivi

pamppu

Vakionaama
Tuo video taas vahvisti ajatusta, että en näitä iloisesti palavia akkuja käyttäisi tuohon tarkoitukseen. Fillariinkin valitsin LFP:n jo yli 10v sitten ja autokin tekis mieli vaihtaa LFP:hen, mutta valikoima toistaiseksi on vähän kehnoa.

Ja kaippa se latauskaappi pitäisi kehitellä myös työkaluakuille.
 

Mekaniker

Vakionaama
Ja kaippa se latauskaappi pitäisi kehitellä myös työkaluakuille.
Aika harvoin on ollut niistä mitään ongelmaa mutta sitä mukaa kun työkoneiden akut kasvavat kooltaan/ teholtaan se päivä tulee varmasti sekin

Kokeilin itse viime talvena vanhoja 18650 akkuja elvyttää mutta 80kpl:n paketista oli vain jokunen kappale käyttökelpoinen, lähes kaikki alkoi vuotamaan pistehitsauksesta kun varovainen lataus alkoi lähestyä täyttä latausta. Akkupaketti oli säilytetty ulkona katoksen alla kiinni koneessa...
 

-Teme-

Vakionaama
@tepa miten akusto on pelannut nyt ja oletko saanut jatkokehitettyä paneelien lauta tms?
ohimennen manintana, sain tarjouksen 16kpl EVE 280Ah LiFePo4 kennoista EU varastosta DDP toimitus
From EU warehouse: EVE LF280K 280Ah LiFePO4 cells Quantity: 16PCS Price: $128/pc DDP to Finland: incl shipping, taxes duties, 3-7 working days arrival. The Total: $2148
Kaupallisiin akustoihin hinta ero on huomattava
 

dbwarrior

Vakionaama
Jos akut maksaa tuon verran ja lifepo syklin kesto on aika kova niin millaiseen kannattavuus laskelmaan noiden kanssa päästään?
Itse katsellut noita vanhoja sähkisten akustoja kun osaan löytyy jo can bridge toteutukset suoraan githubista.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
@tepa miten akusto on pelannut nyt ja oletko saanut jatkokehitettyä paneelien lauta tms?
ohimennen manintana, sain tarjouksen 16kpl EVE 280Ah LiFePo4 kennoista EU varastosta DDP toimitus
From EU warehouse: EVE LF280K 280Ah LiFePO4 cells Quantity: 16PCS Price: $128/pc DDP to Finland: incl shipping, taxes duties, 3-7 working days arrival. The Total: $2148
Kaupallisiin akustoihin hinta ero on huomattava
Hyvin on pelannut! Victron MP-II 3kva, sekä raspberry pi Venus OS käyttiksellä on nyt hoidellut tehtäviä kuukauden päivät. Monenlaista on tullut kokeiltua jo, tässä vähän ajatuksia:

Balansoija ei ole ihan ykkösasioita kun mennään tällaisilla virroilla suhteessa Ah, mutta ei ilman voi ajaa loputtomasti. Sen verran on epäbalanssia tullut, että sinne 98% paikkeille voi ladata (jolloin luokkaa 0,02v max erot kennojen välillä) ja sitten alkaa jännite-erot kasvaa. 55,5v tavoitejännite on yleensä pidettävissä virran putoamiseen asti, mutta virtaraja on ollut asetettuna sen verran alas että sitä ei välttämättä aina saavuteta ennen kuin BMS katkaisee 3,6v korkeimman kennon kohdalla. Minähän en tehnyt top-balancea tälle alussa, kun tilanne oli niin hyvä out-of-the-box.

Täälläkin pyörinyt vitsi ekonomin ja insinöörin ajankäyttöeroista on alkanut tulla tutuksi, sen ihan viimeisen hyödyn kaivaminen vie tolkuttomasti lisäaikaa. Todella hyvään lopputulokseen pääsee, jos napsauttaa kännykästä latauksen pois mahdollisten isojen hintapiikkien kohdalla. Sen jälkeen kannattaa kyllä satsata automaattiin, vaikkapa shelly pro ja sinne mikin softa sisään, tuo sarjaan Victronin disable charge -pinnin kanssa. Turvallinen ja halpa.

Lataustehoa tarvittaisiin lisää, että saisi kaiken hintavaihtelun potentiaalin käyttöön. Tämä lataa n. 34A, mutta sähkön hintavaihtelun takia tehoa pitäisi olla siten, että 5h aikana akku on täynnä -> 0,2C... Omassa tapauksessa siis siellä 60A paikkeilla. Aionkin siirtää 2-4 paneelia suoraan DC puolelta lataavan MPPT säätimen perään, ne ovat halpoja ja hyötysuhde nousee. Kierrättämällä sähkö froniuksen ja victronin kautta AC:nä, häviöitä alkaa kertyä.

Invertteriä ei kannata laittaa samaan vaiheeseen kuin sähköauton laturin 1. vaihe -> en voi jättää akkua latautumaan jos Wattpilot ei ole EKO-tilassa pakotettuna 3-vaiheiseksi, koska silloin se tehoa säätäessään voi ottaa 16A samasta vaiheesta kuin laturi ottaa. Tulee aika raju vinokuorma, ja taitaapa nallikin napsahtaa. Akusta akkuun en lataa, autoa ladataan vain verkosta tai auringosta. Nuo saa toimimaan yhdessä ihan ok pelkästään asetuksia säätämällä, etteivät säätimet ala kilpailla.

Pääkeskuksen smartmeterin käyttö ohjauksessa toimii hienosti, samaten BMS:n yhdistys käyttäen vain latauksen/purkauksen katkaisukärkiä (two wire BMS). Ajatuksena onkin karsia tästä nuo ensimmäisen vaiheen kilkkeet pois ja myydä seuraavalle tarvitsijalle, ovat vallan passelit sinne 100Ah asti ja edullinen tapa aloittaa.

Ensimmäisen kuukauden aikana omakäyttö nousi n. 20%. Potentiaalia on, mutta kun on ollut hinnat niin korkealla päivisin että tekee mieli myydä...

Tilastointi onkin muuten sitten vaikeaa, kun on pörssisähkö. Pitäisi laskea tuottoajankohdan menetetty myynti ja käyttöajankohdan säästetty sähkö. Olenkin antanut asian olla, tuntuu löytyvän mielenkiintoisempaa puuhaa :)
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Hieman lukuja akkuprojektin takaa:

Toukokuussa ostosähköä kului 179kwh, aina ei aurinko paista kun autoa pitää ladata. Toisaalta oli välillä niin halpaa että saattoi ladata vaikka siirrot joutuikin maksamaan. Ostosähkön hinnaksi jäi Liukurin mukaan 0,96snt/kwh -> 1,73€, kuukausimaksua ei kampanjasopparissa vielä ole mutta marginaali on jotain tuohon päälle. Aika edullista kuitenkin.

Myyntisähköä tuli 862kwh keskihinnalla 5,26snt/kwh (ja marginaali pois...) -> 45,4€

Omakäyttöön meni siis 756kwh, jonka hintaa voi nyt sitten vain arvailla. Käyttöä on kuitenkin päiväpainotteisesti kun lämmitystä ei tarvita, joten ehkä hieman yli pörssin keskihinnan. Jos arvioin marginaaleineen ja siirtoineen, 10snt/kwh ei varmaan ole kaukana -> 75,6€

Toukokuussa järjestelmien yhteissäästö siis pyöreästi 120€ - marginaalit. Aika kivasti pystyy vaikuttamaan osto- ja myyntisähkön keskihintaan.
 

remykv

Vakionaama
Alkaa vaikuttamaan lupaavalta. Hyvin pitkälle valmis ratkaisu jolla saa vanhan sähköauton akun suoraan kiinni BYD akkuja tukevaan invertteriin.


Tuli hommattua värkit tämmöiseen, kontti on vielä tulossa ja akussa oli kuljetusvaurio, mutta pitää pikkuhiljaa alkaa perehtymään.
Uuden invertterin asennuksen jälkeen jää 6kw fronius ylimääräiseksi mutta eiköhän tuon saa myytyä.
 

-Teme-

Vakionaama
OpenDTU-OnBattery ja Solar Energy Manager for ESP32 (SEM.32) projekteissa 48v LFP akuston lataukseen käytetään Huawei R4850G2 virtalähdettä joka on CAN-bus ohjattava. Jännitealue on säädettävissä 41v-58v ja virta on vapaasti ohjattavissa 0-60A eli tuossa powerissa on huikea 3kW teho yhdestä vaiheesta.
Poweri itsessään on matkapuhelin tukiasemiin tarkoitettu hot-swap, ja sisältää laadukkaita komponentteja koska pitää pyöriä 24/7/365.
hintaa powerilla on n.120-150€ / ebay.de
1721204877307.png
 
Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
Tuo Victron Multiplus II on yksivaiheinen. Jos oikeasti pitäisi käyttää talon UPS:ina pitäisi olla kolmivaiheinen. Onkohan näitä ollenkaan? Vai onko se niin yksinkertaista että ostaa vaan kolme Multiplus II-ta? :)

Näitä voi kytkeä rinnan samaan vaiheeseen ja/tai eri vaiheisiin synkattuna. Näitä voi laittaa myös sarjaan, vaikka se ei virallisesti tuettu topologia olekaan.

Itse suunnittelin tekeväni koko talon yhteen vaiheeseen, ja riittävä määrä 5kva MP2:ia rinnakkain ja/tai sarjaan, ainakin kolme tulossa. Ei lopulta kolmea vaihetta niin moneen asiaan tarvitse :)

Projekti alkuvaiheessa, mutta ensimmäinen 5kva mp2 asennettuna kiinni 17kwh akussa jo.
 

-Teme-

Vakionaama
Näitä voi kytkeä rinnan samaan vaiheeseen ja/tai eri vaiheisiin synkattuna. Näitä voi laittaa myös sarjaan, vaikka se ei virallisesti tuettu topologia olekaan.

Itse suunnittelin tekeväni koko talon yhteen vaiheeseen, ja riittävä määrä 5kva MP2:ia rinnakkain ja/tai sarjaan, ainakin kolme tulossa. Ei lopulta kolmea vaihetta niin moneen asiaan tarvitse :)

Projekti alkuvaiheessa, mutta ensimmäinen 5kva mp2 asennettuna kiinni 17kwh akussa jo.
Kyllä tuo MP-II on 3-vaihe asennukseen tuettu. Eli ei tarvitse olla 1-vaihe asennus talossa, vaan 3x 1-vaihe
 

anders

Vakionaama
Kyllä tuo MP-II on 3-vaihe asennukseen tuettu. Eli ei tarvitse olla 1-vaihe asennus talossa, vaan 3x 1-vaihe

Jep, juuri siksi niitä kolme, mutta liittymän kasvattamista odotellessa ne voi laittaa hyvin sarjaankin, yhteen vaiheeseen. Silloin niistä saa saman tehon, 3x5=15kVA, mutta yhdestä vaiheesta, mikä helpottaa kuormien tasausta, eikä inverttereitä tarvitse kytkeä mitenkään synkattuna yhteen, vaan niitä voi käynnistellä ja sammutella melko itsenäisesti... Niin ja vielä verkosta sen 5kVA, eli yhteensä tehoa 20kVA käytettävissä.

Voi sitten myöhemmin tehdä kolmivaiheisen, jos on tarvis. Toistaiseksi ei välttämättä.
 

-Teme-

Vakionaama
@anders mietin että aika järeää kaapelia pitää olla inverttereiltä keskukselle ja myös kiskot keskuksessa. Jos kaapelointi menee eristeessä niin 25mm2 kuparia, mutta vähintään 16mm2 kuitenkin jotta 65A voidaan kuljettaa (15kVA yhdessä vaiheessa).
 

roots

Hyperaktiivi
Jep, juuri siksi niitä kolme, mutta liittymän kasvattamista odotellessa ne voi laittaa hyvin sarjaankin, yhteen vaiheeseen. Silloin niistä saa saman tehon, 3x5=15kVA, mutta yhdestä vaiheesta, mikä helpottaa kuormien tasausta, eikä inverttereitä tarvitse kytkeä mitenkään synkattuna yhteen, vaan niitä voi käynnistellä ja sammutella melko itsenäisesti... Niin ja vielä verkosta sen 5kVA, eli yhteensä tehoa 20kVA käytettävissä.

Voi sitten myöhemmin tehdä kolmivaiheisen, jos on tarvis. Toistaiseksi ei välttämättä.
Offgridiäkö tässä duunataan kun yhteen vaiheeseen?
 

anders

Vakionaama
@anders mietin että aika järeää kaapelia pitää olla inverttereiltä keskukselle ja myös kiskot keskuksessa. Jos kaapelointi menee eristeessä niin 25mm2 kuparia, mutta vähintään 16mm2 kuitenkin jotta 65A voidaan kuljettaa (15kVA yhdessä vaiheessa).

Jatkuva teho taitaa olla hieman alle 15kVA, ja onkin, 17.5A lupaa jatkuvaa tehoa joten nykyiset Hagerin 63A kiskot pitäisi käsittääkseni riittää.

5kVA MP2 sisäinen transfer switch on myös "vain" 50A, 8kVA olisi 100A, joten tuo rajoittaa kanssa. Osa kuormista pitää ottaa "välistä" jos haluaa kaikki kolme hyödyntää sarjassa, mutta tuossa on kyllä muita etuja vs "virallinen" rinnakkaistopologia, jossa siis voisi päästää läpi sen 3x50A = 150A...

Mutta joo, paksua kaapelia pitää laittaa noihin väleihin, onneksi vedot eivät ole pitkiä.
 

anders

Vakionaama
Offgridiäkö tässä duunataan kun yhteen vaiheeseen?

Kyseessä vanha yli 100 vuotias laajahko (yli hehtaarin) kiinteistö, jossa kaikki sisäinen (maa ja muu) kaapelointi yksivaiheista.

Kolmivaiheinen maakaapeli tulee tosiaan jo keskukselle saakka, mutta vielä olen lykännyt isomman sähkörempan aloittamista, ja toistaiseksi tehdään ensin tällainen eksoottinen yksivaiheinen :)
 
Back
Ylös Bottom