Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onhan noita lyijyakkuja jotka kestävät päivittäistä syvää sykliä vuosikausia - mutta ne eivät ole niitä halpoja, eikä niitä myydä missään tiskin yli. Halvat, tai edes tavalliset akut eivät kestä 20 vuotta edes käyttämättä ylläpitolatauksessa, siksi esmes varavaloakkuja vaihdetaan. Lyhytikäisiksi rakennetuissa akuissa on ohuet levyt ja vähän tilaa pohjalla - esems kaikki starttiakut. Niiden kanssa ei ole toivoa.Joskus laskeskelin että halvoilla lyijyakuilla pääsee samaan hinta-laatu suhteeseen kuin kalliimmillakin. Lyijyakkujen kanssa pitää tieten olla tarkkana ettei kulutus suhteessa kapasiteettiin ole liian suuri. Ne vie tietysti paljon enemmän tilaa ja vaativat paljon enemmän huoltoa. Sopivalla käyttöinfralla lyijyakun elinikä voi olla 20 v ja syklejä 10 000.
Juu, eihän se perinteinen lyijyakku ole mikään järkevä energiaratkaisu.Onhan noita lyijyakkuja jotka kestävät päivittäistä syvää sykliä vuosikausia - mutta ne eivät ole niitä halpoja, eikä niitä myydä missään tiskin yli. Halvat, tai edes tavalliset akut eivät kestä 20 vuotta edes käyttämättä ylläpitolatauksessa, siksi esmes varavaloakkuja vaihdetaan. Lyhytikäisiksi rakennetuissa akuissa on ohuet levyt ja vähän tilaa pohjalla - esems kaikki starttiakut. Niiden kanssa ei ole toivoa.
Aika helppo vertailu voi tehdä tarkistamalla Ah/Kg- suhde jos haluaa laadukkaampaa akkuaOnhan noita lyijyakkuja jotka kestävät päivittäistä syvää sykliä vuosikausia - mutta ne eivät ole niitä halpoja, eikä niitä myydä missään tiskin yli. Halvat, tai edes tavalliset akut eivät kestä 20 vuotta edes käyttämättä ylläpitolatauksessa, siksi esmes varavaloakkuja vaihdetaan. Lyhytikäisiksi rakennetuissa akuissa on ohuet levyt ja vähän tilaa pohjalla - esems kaikki starttiakut. Niiden kanssa ei ole toivoa.
Mulla on veneessä luultavasti alkuperäinen (2005), mutta vähintään 2010 starttiakku. Toimii edelleen OK. Joku huoltovapaa 55 Ah Bosch, ei AGM.Halvat, tai edes tavalliset akut eivät kestä 20 vuotta edes käyttämättä ylläpitolatauksessa, siksi esmes varavaloakkuja vaihdetaan. Lyhytikäisiksi rakennetuissa akuissa on ohuet levyt ja vähän tilaa pohjalla - esems kaikki starttiakut. Niiden kanssa ei ole toivoa.
Hyvälaatuiset kestää aika hyvin, omat kokemukset akuista on hyvät. Toki siinä on ollut välillä todella pahoja susia mutta köyhä/ saita saa syyttää itsensä kun ostaa nimettömiä akkuja;-)Mulla on veneessä luultavasti alkuperäinen (2005), mutta vähintään 2010 starttiakku. Toimii edelleen OK. Joku huoltovapaa 55 Ah Bosch, ei AGM.
Hupiakkuna on 180 Ah Car1 Super Heavy Duty kuorma-auton starttiakku avattavilla korkeilla. Tuo on 2010 tai vanhempi ja hyytyi 2022 syksyllä. Veneessä asuttu yleensä 3-6 viikkoa/kesä ja lisäksi muuta purjehdusta, joten syklejä on tullut. Ei toki ympäri vuoden.
Autoissa perusstarttiakut ovat mulla kestäneet n. 10 v. 2000-luvulla vain yksi on jäänyt selvästi alle sen jonnekin 6 v paikkeille.
Aika pitkään nuo saa kestämään. 20 v on tietysti paljon, mutta sitä se on myös litiumille ja varsinkin BMS:lle.
Olen itse samalla kannalla käytetyistä EV-akuista, jos ostaa "lavallisen" purkaamosta niiden kunto voi olla mitä tahansa. Ei ole näkynyt sellaista tutkimusta missä testaavat kolariautojen akkupaketteja, kolarit aiheuttavat piilovikoja joiden selvittäminen on todella hankalaaTässä tutkimuksessa ollaan huolissaan että onko käytetyt autojen akut turvallisia kotien sähkövarastona vai ei?
The fundamental challenge with the safety of used EV batteries in energy storage is that the batteries can age faster or at differing speeds in between the 75-80% state-of-health (SoH) when they become ‘second life’ and the 50-60% SoH which is considered the final end-of-life. This ‘knee’, as it is known, is where severe and potentially dangerous deterioration is expected to occur.
The point at which it can happen is difficult to predict and it can occur at higher SoH than expected. It can increase the risk of thermal runaway, internal short circuits and joule heating, the report said.
Kirjoitathan jonnekin projektikertomusta miten tämä etenee? Kiinnostaa kovastikin.Eilen saapui 16kpl 280Ah CATL:n kennoja, GWL:n BMS ja Meanwellin laturi. Hoymilesin mikroinvertteri jo löytyikin sekä victronin shuntti odottaa noutoa. Näistä lähdetään, ensivaiheessa kulutuksen siirtoa halvoille tunneille lataamalla ja purkamalla hintojen mukaan (huom. tehot 700-900W ilman säädettävyyttä). Ei mitään fiinimpää ohjausta kuin shelly komentamaan laturia ja invertteriä.
Vaiheessa 2 lisätään victronin multiplus II, jolla saadaan "varavoimaa", isosti lisää jerkkua lataukseen ja purkuun, tarkka ohjattavuus kulutuksen/tuotannon/sähkön hinnan mukaan. Samalla lisääntyy aurinkosähkön omakäyttö kun hinnat on sopivat. Monimutkaisempi ohjaus pitääkin rakennella sitten itse, mutta se saa tulla ominaisuus kerrallaa
Eikö laatu bms ole avain asemassa vahinkojen välttämisessä, vai olenko käsittänyt väärinTässä tutkimuksessa ollaan huolissaan että onko käytetyt autojen akut turvallisia kotien sähkövarastona vai ei?
The fundamental challenge with the safety of used EV batteries in energy storage is that the batteries can age faster or at differing speeds in between the 75-80% state-of-health (SoH) when they become ‘second life’ and the 50-60% SoH which is considered the final end-of-life. This ‘knee’, as it is known, is where severe and potentially dangerous deterioration is expected to occur.
The point at which it can happen is difficult to predict and it can occur at higher SoH than expected. It can increase the risk of thermal runaway, internal short circuits and joule heating, the report said.
Opposing views emerge on safety of second life EV batteries for home energy storage - UK study
A UK government study has revealed sharply opposing views on the safety of second life EV batteries for residential energy storage.www.energy-storage.news
Noinkin voi tehdä jos haluaa selvitä katkosta ilman mitään muutoksia, tuollaiseen kolmen rinnakkaisen laitteen/vaiheen yhdistelmään nuo on tehty, mutta markkina-alue (ja tarve) on enemmän jossain afrikassa tai muualla missä verkko pätkii jatkuvasti (tai sitä ei ole lainkaan). Itse alustavasti ajattelin laittaa verkonvaihtokytkimen taakse tuon varmistetun lähdön, jotta ei tarvitse vedellä suuremmin piuhoja uudestaan. En myöskään tule rajaamaan akun kapasiteettia tätä silmällä pitäen, jos sähköt katkeaa kun on 10% akussa niin sitten on, eli prioriteetti on matala kuten on katkojen todennäköisyyskin.Tuo Victron Multiplus II on yksivaiheinen. Jos oikeasti pitäisi käyttää talon UPS:ina pitäisi olla kolmivaiheinen. Onkohan näitä ollenkaan? Vai onko se niin yksinkertaista että ostaa vaan kolme Multiplus II-ta?
Laatu on vaikea määritellä yksikäsitteisesti BMS:n tapauksessa, mutta kennokohtainen valvonta ja luotettavat erotuslaitteet on tärkeitä. Jos yksi kenno menee tyhjäksi koko paketista, ihan kaikki kuluttajat, ml. BMS pitää saada irtikytkettyä vaikka muissa olisi miten jerkkua jäljellä. Ylilatauksen tapauksessa voi sentään jättää kuormat ja valvonnan päälle jos se erikseen mahdollista on.Eikö laatu bms ole avain asemassa vahinkojen välttämisessä, vai olenko käsittänyt väärin
nissan leaf modulit lähinnä mielessä itselläLaatu on vaikea määritellä yksikäsitteisesti BMS:n tapauksessa, mutta kennokohtainen valvonta ja luotettavat erotuslaitteet on tärkeitä. Jos yksi kenno menee tyhjäksi koko paketista, ihan kaikki kuluttajat, ml. BMS pitää saada irtikytkettyä vaikka muissa olisi miten jerkkua jäljellä. Ylilatauksen tapauksessa voi sentään jättää kuormat ja valvonnan päälle jos se erikseen mahdollista on.
Tuo kennokohtainen valvonta voi olla haasteellista ainakin jos käyttää valmiita sähköauton akkumoduleja, siellä on niitä sarjassa sen verran reilusti että markkinoilta ei välttämättä löydy mitään valmista.
Aika harvoin on ollut niistä mitään ongelmaa mutta sitä mukaa kun työkoneiden akut kasvavat kooltaan/ teholtaan se päivä tulee varmasti sekinJa kaippa se latauskaappi pitäisi kehitellä myös työkaluakuille.
Aika karun näköinen viritys kaikenkaikkiaanTee-se-itse viritysakku poltti pirtin
Hyvin on pelannut! Victron MP-II 3kva, sekä raspberry pi Venus OS käyttiksellä on nyt hoidellut tehtäviä kuukauden päivät. Monenlaista on tullut kokeiltua jo, tässä vähän ajatuksia:@tepa miten akusto on pelannut nyt ja oletko saanut jatkokehitettyä paneelien lauta tms?
ohimennen manintana, sain tarjouksen 16kpl EVE 280Ah LiFePo4 kennoista EU varastosta DDP toimitus
From EU warehouse: EVE LF280K 280Ah LiFePO4 cells Quantity: 16PCS Price: $128/pc DDP to Finland: incl shipping, taxes duties, 3-7 working days arrival. The Total: $2148
Kaupallisiin akustoihin hinta ero on huomattava
Tuli hommattua värkit tämmöiseen, kontti on vielä tulossa ja akussa oli kuljetusvaurio, mutta pitää pikkuhiljaa alkaa perehtymään.Alkaa vaikuttamaan lupaavalta. Hyvin pitkälle valmis ratkaisu jolla saa vanhan sähköauton akun suoraan kiinni BYD akkuja tukevaan invertteriin.
Tuo Victron Multiplus II on yksivaiheinen. Jos oikeasti pitäisi käyttää talon UPS:ina pitäisi olla kolmivaiheinen. Onkohan näitä ollenkaan? Vai onko se niin yksinkertaista että ostaa vaan kolme Multiplus II-ta?
Kyllä tuo MP-II on 3-vaihe asennukseen tuettu. Eli ei tarvitse olla 1-vaihe asennus talossa, vaan 3x 1-vaiheNäitä voi kytkeä rinnan samaan vaiheeseen ja/tai eri vaiheisiin synkattuna. Näitä voi laittaa myös sarjaan, vaikka se ei virallisesti tuettu topologia olekaan.
Itse suunnittelin tekeväni koko talon yhteen vaiheeseen, ja riittävä määrä 5kva MP2:ia rinnakkain ja/tai sarjaan, ainakin kolme tulossa. Ei lopulta kolmea vaihetta niin moneen asiaan tarvitse
Projekti alkuvaiheessa, mutta ensimmäinen 5kva mp2 asennettuna kiinni 17kwh akussa jo.
Kyllä tuo MP-II on 3-vaihe asennukseen tuettu. Eli ei tarvitse olla 1-vaihe asennus talossa, vaan 3x 1-vaihe
Offgridiäkö tässä duunataan kun yhteen vaiheeseen?Jep, juuri siksi niitä kolme, mutta liittymän kasvattamista odotellessa ne voi laittaa hyvin sarjaankin, yhteen vaiheeseen. Silloin niistä saa saman tehon, 3x5=15kVA, mutta yhdestä vaiheesta, mikä helpottaa kuormien tasausta, eikä inverttereitä tarvitse kytkeä mitenkään synkattuna yhteen, vaan niitä voi käynnistellä ja sammutella melko itsenäisesti... Niin ja vielä verkosta sen 5kVA, eli yhteensä tehoa 20kVA käytettävissä.
Voi sitten myöhemmin tehdä kolmivaiheisen, jos on tarvis. Toistaiseksi ei välttämättä.
@anders mietin että aika järeää kaapelia pitää olla inverttereiltä keskukselle ja myös kiskot keskuksessa. Jos kaapelointi menee eristeessä niin 25mm2 kuparia, mutta vähintään 16mm2 kuitenkin jotta 65A voidaan kuljettaa (15kVA yhdessä vaiheessa).
Offgridiäkö tässä duunataan kun yhteen vaiheeseen?