Nopeusrajoitukset

Nopeusrajoitusten noudattaminen on tunnetusti retuperällä. On jotenkin "noloa" ajella rajoitusten mukaan. Mitäpä jos rajoitukset laitettaisiin uusiksi. Sen sijaan että olisi vanha esim. 80 km/h-rajoitus, sen tilalle tulisi rajoitus 70-90 km/h? Tai 75-85 km/h? Tuossa haarukassa olisi helpompi pysyä eikä tarvitsisi tuijotella nopeusmittaria niin paljon. Ylärajan kilometrinkin ylityksestä heti sakko. Samoin alarajan alittajien pitäisi siirtyä heti seuraavalle bussipysäkille ja päästää muut ohi.
 
Viimeksi muokattu:

In-Vertti

Jäsen
Mun mielestä ois vieää parempi, et ois sellanen testi vaikka joku rallipätkä ja vähän stuntajoa kässäreitä yms sekä driftingiä. Tulosten perusteella sais oman maksimininopeuden auton ja liikenteen hallinnan ja hahmotuksen perusteella.
Jos ei pääsis suoraan 110-kerhoon niin automaattisesti ajokortin tilalle vuosilippu onnikkaan.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
On jotenkin "noloa" ajella rajoitusten mukaan.
Liekö jo ikä tehnyt tehtävänsä, mutta ei tuo minun mielestäni ainakaan mitään noloa ole. Käytännössä aivan kaikki ajeluni ihan pk-seudun nurkkapyörityksestä lähtien ajan aina joko cruise tai limitteri päällä, asetuksena tikkari +5. Tällöin todellinen on tikkari +3, joka mahtuu just eikä melkein viranomaismittauksen tekniseen marginaaliin. Syy tähän on lähinnä tuo jatkuvasti lisääntyva selfie-tikkujen viidakko. Niitä uusia kaposia tolppia tuntuu nousevan vähän sinne tänne kuin sieniä sateella, niin eipähän tule vahingossakaan itseään kuvautettua.
 

tj86430

Vakionaama
mahtuu just eikä melkein viranomaismittauksen tekniseen marginaaliin.
Pitäis opetella tuohon itsekin. Suomessa tottui laittamaan sen +10, kun teknisen marginaalin lisäksi on vielä tuo sakotuskynnys. Täällä sitten ropisee noita pikkusakkoja parin kilometrin ylityksistä. Harmi kyllä mersun vakkarin pikasäätö on 10 km/h välein, Volvossa oli 5 km/h välein ja se sopi tähän paremmin.
 

HelaKammo

Vakionaama
Viime yönä tuli todistettua työmaarajoituksien hälläväliä asennetta. Pelkästään Tampere motarilla kaksi paikkaa, jossa surutta porukka veti 30-70 km/h yli tajoituksen.

Ensimmäinen osuus oli Lempäälään asti, kukaan ei tuntunut piittaavan ja rajoitus vaihtui Tampereen päässä 500 m välein.

Toinen olikin sitten vähän läheltä piti paikka, kun pesuryhmä oli huoltamassa motaria. Ensin nopeus tippui 120-100-60-50... ja jäi siihen vaikka tuo ryhmä jäi taakse, kunnes tuli seuraava liittymä. Osa veti 120 lasissa. Pahin kohta oli, kun takaa tuli työmaapätkällä auto todella rankkaa ylinopeutta, yritti ohi ihan viimetinkaan vaikka työmaan ohjausvaunun perä tuli vastaan, löi liinat kiinni. Heti kun tuo pesuryhmä oli ohitettu, niin nasta lautaan 50 km/h alueella.

Miksi siinä viimeisessä työmaavehkeessä ei voi olla sitä nopeusrajoituksen loppumista merkitty, rajoitushan loppuu vasta jossain, missä seuraava tulee vastaan.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Mun mielestä ois vieää parempi, et ois sellanen testi vaikka joku rallipätkä ja vähän stuntajoa kässäreitä yms sekä driftingiä. Tulosten perusteella sais oman maksimininopeuden auton ja liikenteen hallinnan ja hahmotuksen perusteella.
Jos ei pääsis suoraan 110-kerhoon niin automaattisesti ajokortin tilalle vuosilippu onnikkaan.
No, tuo ei onnistuisi kun nuorison "leluilla", käsijarrut alkaa olla sähköisiä nappeja, drifting onnistuu vain harvoilla.

No mulla on drift-mode jossa pystyy säätämään etu-taka suhteen 0/100, mutta en ole kokeillut kun renkaat on kalliita ja muutenkin jo "tiettyyn ikään" tulleena vähän hävettäisi sellainen.

On muuten jännä ilmiö että urheilullisella tai muuten tehokkaalla autolla ajetaan usein esim.10 kmh nopeammin kun muilla vaikka tuolla asialla ei auton kanssa ole mitään tekemistä. Motarillakin kaikki autot tehottomimmista alkaen pystyisi samaan "suoritukseen". Vaikka taitaa se vaan olla päinvastoin eli näitä autoja ostaa sellaiset jotka muutenkin ajaa ylinopeutta tai aggressiivisesti.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Harmi kyllä mersun vakkarin pikasäätö on 10 km/h välein, Volvossa oli 5 km/h välein ja se sopi tähän paremmin.
Itsellä myös Citroënissa tuo pikasäätö pomppii 5 välein ja kameran tunnistaman tikkariehdotuksenkin saa hyväksyttyä laakista uudeksi asetukseksi.
On muuten jännä ilmiö että urheilullisella tai muuten tehokkaalla autolla ajetaan usein esim.10 kmh nopeammin kun muilla vaikka tuolla asialla ei auton kanssa ole mitään tekemistä.
Eikä tuo ajaminen nyt silleen, mutta jos olet itse liikkeellä vähänkään tehokkaammalla prätkällä, niin näitä ns. tehokkaalla autollaan haastajia tuntuu jostain ihmeestä sikiävän ihan kummasti. No ei sillä haastakoon, ei näillä km enää tuohon vaan jaksa tarttua, ei millään.
 

In-Vertti

Jäsen
Miksi siinä viimeisessä työmaavehkeessä ei voi olla sitä nopeusrajoituksen loppumista merkitty, rajoitushan loppuu vasta jossain, missä seuraava tulee vastaan.
Tämä! Mikä ihme siinä on että aina pitää jurnuttaa 50:ä 5km ennen ja jälkeen työmaan, lienee myös suurin syy siihen ettei rajoituksia noudateta koska ne koetaan typeriksi ja turhiksi. Laiskuutta sitten laitetaan rajoitus heti koko työmaan matkalle, vaikka viikossa työstetään ehkä viideosaa. Todella p3rheestä…

Motarillakin kaikki autot tehottomimmista alkaen pystyisi samaan "suoritukseen". Vaikka taitaa se vaan olla päinvastoin eli näitä autoja ostaa sellaiset jotka muutenkin ajaa ylinopeutta tai aggressiivisesti.
Tanskassa ajetaan jos millä kaupunkikipolla lappulattiassa +130:ä, tuntuu hirvittävältä katsoa kun ne suhaa menemään. Ei kovin turvallisen näköistä menoa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tämä! Mikä ihme siinä on että aina pitää jurnuttaa 50:ä 5km ennen ja jälkeen työmaan, lienee myös suurin syy siihen ettei rajoituksia noudateta koska ne koetaan typeriksi ja turhiksi. Laiskuutta sitten laitetaan rajoitus heti koko työmaan matkalle, vaikka viikossa työstetään ehkä viideosaa. Todella p3rheestä…
Vielä kun ne rajoitukset jätetään vk-lopuksi ja ilta-yö ajaksi vaikka työ tehdään arkisin eikä viitsitä huputtaa...
Toisaalta niillä on säännöt jos vähäkin on puomia tien reunassa tai ajoratamaalaus uupuu niin rajoitus oltava.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vielä kun ne rajoitukset jätetään vk-lopuksi ja ilta-yö ajaksi vaikka työ tehdään arkisin eikä viitsitä huputtaa...
Poliisi mittasi aikoinaan perässä tullen kehä I:llä 106 60 työmaa-alueella keskellä yötä. Ei sakkoja, mutta tutkivat auton tarkkaan - niillä oli joku muu tehtävä onneksi kesken.
 

Luukku

Vakionaama
Toissapäivänä eräs autoilija sai hyvän huomautuksen tietyöalueen nopeusrajoituksen noudattamisesta. 4 kaistainen 3km:n pätkä on asfaltoitu uudestaan ja odottaa ajoratamerkintöjä niin nopeusrajoitus on siinä 80km/h, normaalisti 100 ja siinä ajetaan yleensä aina 110-130, kun luulevat moottoritien alkavan eikä se ole sellainen. No, tämä kuski lähti huomattavaa ylinopeutta paahtamaan kaikista ohi toista kaistaa niin keskialueella olikin moottoripyöräpoliisi, vilautti sinisiä ja osoitti sormella. Eivät pysäyttäneet, ihmettelin kyllä miksi eivät.
 

sulo_s

Aktiivinen jäsen
Millaisesta ylityksestä nykyään siis saa sakon? Tuleeko oikeasti jo tuolla +10:llä, joka on yleensä +7 todellista nopeutta.
Tulee, osassa kameroista tulee +3 todellista. Mistäkö tiedän, no kuitista :)
Samasta kamerasta sain huomautuksen (80-alue) todellista 81 vähennyksen 3 jäälkeen.
Kysyin tätä tutulta poliisilta, niin osaan kameroista on jo asetukset laitettu noin ja siirtymä noihin muissakin uudemmissa on tulossa (vanhemmat kamerat ei niin luotettavia hänen puheiden mukaan).
 

tj86430

Vakionaama
Millaisesta ylityksestä nykyään siis saa sakon? Tuleeko oikeasti jo tuolla +10:llä, joka on yleensä +7 todellista nopeutta.
"Täällä"=Luxemburg ja naapurimaat. Kuten toisaalla kirjoitin, posti toi juuri sakon Ranskasta, +1 km/h varmuusvähennyksen jälkeen = 45EUR.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Nopeusrajoitusten noudattaminen on tunnetusti retuperällä. On jotenkin "noloa" ajella rajoitusten mukaan.

Täällä päin on vain pieniä pätkiä satasta, yleensä kamera siinä kun rajoitus alenee. Vain Kuopion läpi menevällä moottoriellä on pidempiä pätkiä satasta ja 120:ta ja tolppia ei ole virallisella moottoritieosuudella.

Rekkoja ei näytä 80 nopeusrajoitus koskevan sillä paahtavat tilaisuuden tullen heti ohi satasen aluella jos koröttelen navin mukaan 81tai 82 km/h. Kun taipaleesta käytännössä on ehkä max 20% 100 km/h ja loput 80 kmh, en jaksa noita seurata ellei ole jonnekin jokin erityinen hoppu.
 
Arvelinkin, että sakkokynnyksen kanssa pitää monien taiteilla. Nopeusrajoitushaarukka voisi auttaa asiaa? Siinä on vinkeä psykologinen vaikutus.
 

Lappanen

Vakionaama
Ohittelun tarve vähenisi oleellisesti, jos kaikissa autoissa olisi vakkarit ja niitä myös osattaisiin käyttää.

Ihan hyvin voisin ajella 80 alueella vaikka 76, ilman ohitustarvetta, jos se edellä ajava vaan sitten myös ajaisi sitä 76 tasaisesti. Mutta yleensä ohitustarve syntyy siitä, että edellä ajava seilaa 70...80 nopeutta kun sallittu on 80 ja kun itse tykkää vakkarilla ajella aina kun mahdollista niin siinä pitää sitten koko ajan perässä säädellä nopeutta/ottaa vakkaria pois/säätää se uudestaan ja sitten kun edellä ajava taas kiihdyttää niin pikkuhiljaa itsekin kiihdyttää siihen sallittuun maksimiin kun tientukko on jo saanut hyvän "etumatkan" ja hetken päästä se edellä ajava on taas tullut perä edellä vastaan. Toodella ärsyttävää, ja ohihan siitä on päästävä ettei kahta tuntia tarvi perässä seilata. Ohituskaistalla noista ei sitten pääse edes lievää ylinopeutta ohi, kun kiihdyttävät sen verran ylinopeuteen, ohituskaistan jälkeen sama seilaaminen tietenkin taas jatkuu, yleensä alinopeudella.

Aika monesta autosta taitaa se vakkari löytyä, mutta sitä ei käytetä.
 

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Adaptiivinen vakkari poistaa sen ongelman, että edellä olevan vauhti humppaa.
Silti se harmittaa, vaikka auto pitää vakioväliä.
 

Mikkolan

Vakionaama
Aika monesta autosta taitaa se vakkari löytyä, mutta sitä ei käytetä.
Juuri kerroit miksei sitä käytetä / voi käyttää ; , joskus olen kyllä yrittänyt. Ei voi muuta kuin pitää isompaa väliä bufferina, takana tulijakin kiittää kun ei tarvitse jarrutella, kaasujalan kevyt kevennys piisaa.
 

pamppu

Vakionaama
Harmi kyllä mersun vakkarin pikasäätö on 10 km/h välein, Volvossa oli 5 km/h välein ja se sopi tähän paremmin

Volvoissa on sen 10v ollut tuo kertaklikkauksella 5 ja pitkään painamalla lähtee tikuttamaan kilometrin välein, ensin hitaammin ja sitten nopeammin. Eli onnistuu mikä tahansa säätö vaikka 1km/h tarkkudella. Ettei mersussa olis jotain samankaltaista?
 

Lappanen

Vakionaama
Tuohon auttaa adaptiivinen vakkari. Tuskin auttaa se, että kaikki ajaisivat vakkarilla.
Kyllä se suurimpaan hätään auttaa normaalikin vakkari, kun jää isoin vauhdin vaihtelu pois letkasta. Kaikki ajaisi tasaista omaa vauhtiaan, siihen olisi aika helppo hyvällä turvavälillä ihan manuaalisestikin adaptoitua, tai sitten ohittaa ja adaptoitua seuraavan vauhtiin tai olla itse veturina.
 
Viimeksi muokattu:

Lappanen

Vakionaama
Juuri kerroit miksei sitä käytetä / voi käyttää ; , joskus olen kyllä yrittänyt. Ei voi muuta kuin pitää isompaa väliä bufferina, takana tulijakin kiittää kun ei tarvitse jarrutella, kaasujalan kevyt kevennys piisaa.
Jos se letkan eka auto ei sitä käytä, niin ei tuo mun kertomus kyllä kerro miksi se ei sitä käytä vaikka se löytyisikin.

Edit. Ei tarvi olla edes letka, jos on pitkin tietä autoja isoilla väleillä, ajelet rajoituksen mukaan vakkarilla ja sitten sattuu humppaaja tulemaan perä edellä vastaan.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Humppaajan tai hieman alinopeutta ajavan kun ohittaa, sitten kyllä pysyy takana ihan vakiomitan päässä, vauhtikin nousee kun on edessä mitä seurata.
 

tj86430

Vakionaama
Volvoissa on sen 10v ollut tuo kertaklikkauksella 5 ja pitkään painamalla lähtee tikuttamaan kilometrin välein, ensin hitaammin ja sitten nopeammin. Eli onnistuu mikä tahansa säätö vaikka 1km/h tarkkudella. Ettei mersussa olis jotain samankaltaista?
Mersussa on 1 tai 10. Saa sen 5 yli asetettua viidellä pikkusiirrolla, mutta kun laiska ei meinaa viitsiä, helpompaa tikutella tasakymppejä.

Sekin auttaisi, jos se siirtäisi aina kympin ylös tai alas, mutta jos olet laittanut vaikka satasen alueelle 105 ja rajoitus tipahtaa kasikymppiin, niin eka iso siirto alaspäin on sataan, sitten pääsee ysikymppiin ja sitten pitäisi jaksaa tikutella viisi pikkusiirtoa kasiviiteen.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Sekin auttaisi, jos se siirtäisi aina kympin ylös tai alas, mutta jos olet laittanut vaikka satasen alueelle 105 ja rajoitus tipahtaa kasikymppiin, niin eka iso siirto alaspäin on sataan, sitten pääsee ysikymppiin ja sitten pitäisi jaksaa tikutella viisi pikkusiirtoa kasiviiteen.
Eikös tämä nyt ole tarpettoman hankalaa.. itse isoissa siirroissa alas laitan vakkarin pois päältä, mukautan nopeuden ja set - pidä tämä. Ylöspäin vain painan 'kaasua' ja set. On siinä 1km portain hienosäätökin, mutta sitä käytetään vain jos on joku edessä.
 

tj86430

Vakionaama
Totuuden nimessä useimmitenhan liikennemerkkitunnistus hoitaa perussäädön ja vakkarilla sitten naputellaan tuo hienosäätö (kuinka paljon yli halutaan mittarinopeus). Edellä menevien takia ei tarvitse säätää kun on adaptiivinen.

Laiska mitään polkimia jaksa painella.
 

Lappanen

Vakionaama
Tuo adaptiivinen on vähän turhankin hyvä keksintö, aiemmin kun toisessa autossa oli tuo ja sillä enemmän ajeli ja siihen tottui, sitten siirtyi autoon jossa vaan normi vakkari niin alkuun meinasi olla heti läheltä piti -tilanne kun ei se normi vakkari hidastanutkaan vauhtia kun tuli letka vastaan..

Ei liian hienoja autoja mulle, parempi että saa itse olla enempi kontrolloimassa menoa ;) no se vakkari on hyvä mukavuusvaruste enemmän ajavana, samalla laskee kulutus ja kanssa-autoilijoiden hermot säilyy.
 

Harrastelija

Vakionaama
Vuodesta -12 olen ajellut autoilla joissa adaptiivinen vakkari.
Melkein joka paikassa tuo on päällä. Toki esim ihan keskusta-alueet ilman kun joka välissä on punaista tai väistettävä oikealta tulevia.
Välillä maantiellä tiputtanut nopeutta sen verran huomaamattomasti että yhtä äkkiä monen kilometrin jälkeen huomaakin että edellä ajava menee selkeästi hitaampaa (tiputtanut vauhtia?) eli edelle siis.

Mutta varoivainenkin pitää olla. Mutkaisella tiellä ja vaikka liikenneympyrää lähetyttäessä syytä olla hereillä. Edessä oleva auto kun siirtyy sivusuunnassa niin oma saattaa tehdä melkoisen hyökkäyksen kun luulee että tie on vapaa. Tai ehkä hyökkäys on väärä sana mutta voi kuitenkin säikäyttää jos ei ymmärrä miten tuo toimii. Pitää siis hetkellisesti muistaa sammuttaa se (laittaa pauselle). Toki riippuu mitä vauhtia edellä oleva menee suhteessa vakkarin asetukseen että millaisen syksyn auto tekee. Samoin oman auton tehot vaikuttaa ”hyökkäysherkkyyteen”. Ainakin itsellä yllättävän reippaasti kiihdyttää kun ”tie on vapaa”. Saksan vapailla teillä tuon huomasi selkeästi jos lähtövauhti oli vaikka 100 alle vakkarin.

Tietyt sadekelit on hieman ongelmallisia tutkalle. Varsinkin nykyisessä tutka on sellaisessa kolossa että oikein kerää räntää yms. Tästä tulee sitten vikailmoitus keskusnäyttöön eikä vakkaria saa päälle. Tai saa sen normivakkarina kun laittaa ensin tutkan pois käytöstä. Epäilyttää että onko nykyisessä lämmitystä tutkalle niin kuin aikaisemmassa autossa oli. Tosin kyllä aikaisempikin välillä ryytyi mutta hetken päästä taas toimi kun lämmitys ehti vaikuttaa. Nykyinen melkeinpä vaatii pysähtymisen ja käsin putsauksen. No sen teen seuraavalla taukopaikalla ja siihen asti mennään normi vakkarilla ilman tutkaa.

Kyllä humpaajan perässä normi vakkarillakin aika pitkälle pääsee. Jos humpaa vaikka 90-100 niin vakkarin kun laittaa jonkun 95 niin aika tasaisesti saa ajella. Toki välimatka edellä ajavaan vaihtelee. Pientä hienosäätöä nopeudelle voi välillä tehdä tilanteen mukaan. 4 vuotta tuli tuotakin harjoiteltua.
Ainoa mikä tuossa on että hätäisemmät takana olevat kiilailevat väliin kun välimatka kasvaa hetkellisesti.

Pohjanmaan lakeuksilla ja vastaavissa vakkari saattaa säästää polttoainetta. Riippuu kuskin kaasujalasta. Pehmeällä otteella kaasutteleva menee pienemmällä kulutuksella kuin vakkari. Tuosta johtuen voi kyllä olla että keskinopeuskin tippuu karvan verran ja sitä kautta kulutus.
Mäkisessä maastossa sanoisin että vakkari nostaa kulutusta kun väkisin ylämäessä pyrkii pitämään vauhdin. Kaasujalla ajettaessa vauhti tod näk hieman tippuu jolloin polttoaineenkin kulutus tippuu.
Nykyiset vakkarit kaiken lisäksi jarruttelee alamäessa jottei mene kovin ylinopeuden puolelle. Eli polttoainetta ei säästy alamäessä niin paljoa kuin olisi mahdollista. Toki vakkarin voi laittaa pauselle alamäen ajaksi. Alamäeissä voi kyllä poliisikin kiinnostua jos aivan vapaasti laskettelee.
 

Arisoft

Vakionaama
Nykyiset vakkarit kaiken lisäksi jarruttelee alamäessa jottei mene kovin ylinopeuden puolelle. Eli polttoainetta ei säästy alamäessä niin paljoa kuin olisi mahdollista.

Ovat kai kopioineet tuon alamäkijarrutus-toiminnon sähköautoista. Niissä kun tuo alamäen energia saadaan talteen ja ilmanvastuskin pienenee kun ei ajeta ylinopeudella alamäkeen.

Pidän adaptivisella aina maksimietäisyyttä edellä ajavaan. Se on sen verran pitkä se matka, vaikka pysyykin koko ajan samana, että moni haluaa ohittaa vain siksi että edessä on tilaa. No - auto jättää tilaa sitten lisää.
 

Harrastelija

Vakionaama
Pikemminkin toisin päin. Jarrutushomma on ollut ainakin vuodesta -08 asti. Sähköautoista ei silloin puhuttu. Tai olihan niitä joku olemassa.
Tuo on tullut juuri sen vuoksi jottei auto menisi ylinopeutta (olettaen että vakkari säädetty rajoituksen mukaisesti). Oma arvaus että ameriikoissa joku saanut alamäessä ylinopeussakon ja haastanut autovalmistajan oikeuteen kun vakkari ei toimi.
Sähköautossahan tuo on ”taivaan lahja” kun saa akkua ladattua samalla.
 

xismo

Jäsen
On niitä suomessakin jaettu sakkoja alamäessä liian suuren nopeuden vuoksi (vakkari) . Isän työkaveri sai jo 70 luvulla sakot kun alamäessä rullasi liian lujaa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Sähköautossahan tuo on ”taivaan lahja” kun saa akkua ladattua samalla.
Nämä tosi säästäjät pyrkii ajamaan ilman regenerointia kun tulee häviöitä tuosta, pääsee alamäet rullaamalla vähän pienemmällä.

En kyllä ymmärrä kuinka ne jaksaa tuollaisista tressata...
Onhan sama pilkun viilaus ja optimointi toki täällä pumppujen ja muun tekniikan kanssa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Itse en lainkaan pidä tuosta vakkarin alamäkijarruttelusta sen enempää dieselissä kuin sähköautossa. Varsinkin tuossa dieselissä tuo on ikävä, kun vaihtaa pienemmällekin moottorijarrutuksessa (sekä vakkarilla että ilman). Onkin tullut tavaksi laittaa manuaalille ja isompaa vaihdettu, kun tietää tuon pian moottorijarruttavan. Sähköauton taas laitan vapaalle, jolloin pitää uudestaan aktivoida vakkari alamäen jälkeen.

Saisi olla optio estää tuo jarrutus vakkarista ilman estettä edellä siis adaptivisuus säilyttäen.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Nämä tosi säästäjät pyrkii ajamaan ilman regenerointia kun tulee häviöitä tuosta, pääsee alamäet rullaamalla vähän pienemmällä.

En kyllä ymmärrä kuinka ne jaksaa tuollaisista tressata...
Onhan sama pilkun viilaus ja optimointi toki täällä pumppujen ja muun tekniikan kanssa.
Mielestäni myös mukavuustekijä eli auto menee pehmeämmin rullaamalla kuin vauhtia rajoittamalla. Ja mielelläni jotain teen ajaessa. Elämäni ensimmäinen automaatti tuli 3 v sitten ja syksyllä sähköauto. Keväällä meni manuaali myyntiin. Kaipaan manuaalia, mutta nuo automaatin "manuaalit" viiksillä ei ole mistään kotoisin.
 

Lappanen

Vakionaama
Itse en lainkaan pidä tuosta vakkarin alamäkijarruttelusta sen enempää dieselissä kuin sähköautossa. Varsinkin tuossa dieselissä tuo on ikävä, kun vaihtaa pienemmällekin moottorijarrutuksessa (sekä vakkarilla että ilman). Onkin tullut tavaksi laittaa manuaalille ja isompaa vaihdettu, kun tietää tuon pian moottorijarruttavan. Sähköauton taas laitan vapaalle, jolloin pitää uudestaan aktivoida vakkari alamäen jälkeen.

Saisi olla optio estää tuo jarrutus vakkarista ilman estettä edellä siis adaptivisuus säilyttäen.
Ootko koittanut napauttaa kaasupoljinta alamäessä, kun moottorijarru lyö päälle?
 

Arisoft

Vakionaama
Mutta se se vasta ärsyttävää onkin kun sähköauton nopesrajoitin ei osaa käyttää regenerointia lainkaan vaan alkaa vain piippaamaan jos menee alamäessä liian lujaa ja joskus jopa tasaisella piippaa. Vakkarilla taas menee niin tarkasti kuin vain mahdollista. Alamäessä siis pitää nostaa jalkaa tehopolkimelta että regenerointi käynnistyy.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Adaptiivinen vakkari poistaa sen ongelman, että edellä olevan vauhti humppaa.
Tuossa omassa Citroën tuo act.cruise vaan on harmittavan kulmikas, joko polkee niin maan vimmatusti lisää vauhtia tai sitten seisoo jarrulla varsin raskaalla töppösellä :confused:
Tuo adaptiivinen on vähän turhankin hyvä keksintö, aiemmin kun toisessa autossa oli tuo ja sillä enemmän ajeli ja siihen tottui, sitten siirtyi autoon jossa vaan normi vakkari niin alkuun meinasi olla heti läheltä piti -tilanne kun ei se normi vakkari hidastanutkaan vauhtia kun tuli letka vastaan..

Ei liian hienoja autoja mulle, parempi että saa itse olla enempi kontrolloimassa menoa ;) no se vakkari on hyvä mukavuusvaruste enemmän ajavana, samalla laskee kulutus ja kanssa-autoilijoiden hermot säilyy.
Tuossa omassani se vaan on sct.cruise tai ei cruisea lainkaan, man.cruiseksi sitä ei saa mitekään. Eli jos on esim. räntää sen verran että tutka tukkeutuu, niin tuohan heittää pyyhkeen kehään justiinsa, aja ite :confused:

Vaan mitä tulee kulutukseen, niin pojan kanssa mökkimatkoilla usein otettiin ns. kisaa kumpi pääsee pienemmällä kulutuksella. Yleensä minä ajoin mökille päin täydessä lastissa ilman mitään avustimia, poika ajeli takaisin eikä autossakaan usein ollut enää juuri muuta kuin ihmiset kyydissä ja hän käytti cruisea aina kuin vain mahdollista. Arvaas kumpi voitti ;)
Varsinkin tuossa dieselissä tuo on ikävä, kun vaihtaa pienemmällekin moottorijarrutuksessa (sekä vakkarilla että ilman).
Jotain hyvää näköjään sitten man.vaihteisessakin :p
 

tet

Hyperaktiivi
Nykyiset vakkarit kaiken lisäksi jarruttelee alamäessa jottei mene kovin ylinopeuden puolelle. Eli polttoainetta ei säästy alamäessä niin paljoa kuin olisi mahdollista. Toki vakkarin voi laittaa pauselle alamäen ajaksi. Alamäeissä voi kyllä poliisikin kiinnostua jos aivan vapaasti laskettelee.
Ovat kai kopioineet tuon alamäkijarrutus-toiminnon sähköautoista. Niissä kun tuo alamäen energia saadaan talteen ja ilmanvastuskin pienenee kun ei ajeta ylinopeudella alamäkeen.

Alamäessä jarrutus (kuten myös ihan missä muualla tahansa) kyllä tuhlaa energiaa, käyttövoimasta riippumatta. Toki sähköautossa vähemmän kuin polttomoottorisessa, mutta tuhlaa silti.

Volvo on onnistunut vakionopeussäätimensä toteutuksessa minusta täyden kympin arvoisesti, se on paitsi erittäin mukava myös taloudellinen. Se antaa nopeuden muuttua jopa +/- 5 km/h asetuksesta. Alamäessä se alkaa jarruttaa vasta n. +3 km/h nopeudessa, ja jarrutusteho lisääntyy niin, että +5 km/h nopeudesta se ei laske enää yli, vaan huolehtii jarrutuksella että pysyään tuossa rajassa. Heti kun mäki loivenee ja vauhti alkaa hiipua, jarrutus loppuu vaikka ollaan vielä yli asetuksesta. Eli mäen lopussa hyödynnetään rullausta taas täysimääräisesti, kun mäen jyrkkyys ei enää riitä nostamaan nopeutta yli sen +5 km/h asetuksesta.

Ylämäessä on samantapainen toiminta, eli joustavasti "kaasutellen" annetaan nopeuden hiipua.
 
Back
Ylös Bottom