Puulämmityksen vähentäminen vilpin avulla

Morjensta,

Uusi jäsen foorumille, olen kyllä lueskellut jo pidempään.

Olisi normaalista poiketen sellainen ongelma että haluan vähentää puun polttamista ja siten omaa työtä.
Millään ei työssäkäyvä jaksa tehdä puuhommia jatkuvasti, tuhkaakin on kaikkialla kun on neljä tulisijaa.

Alkutilanne oli 2017 kun talon ostin että kellarissa Arimax 35 kattila ja 3000l varaaja vastuksilla, paska avotakka, puuhella keittiössä ja puukiuas.
Sähköä on arviolta kulunut 15000Kwh ja puuta 10-20m2.

Jo kesällä käyttövesiputkiston uusimisen yhteydessä lisäsin Jäspin 300l varaajan käyttövedelle.
Tammikuussa tuli Green ilppi, toinen on kellarissa vielä paketissa...

Olen jo vajaassa vuodessa kyllästynyt tuohon tuhkaan ja muuhun puusouviin, rahaahan siinä säästää mutta aikaa menee liikaa.

Olenkin tullut siihen tulokseen että voisin käyttää enemmän sähköä ja polttaa vähemmän päreitä.

Tarkoitus on lisätä vilppi puukattilan rinnalle ja Jäspi tulistusvaraajaksi ison varaajan perään.
Säästöä tulee käyttövedessä, mutta kuluja lämmityksessä.

Näillä ajatuksilla olisi tarkoitus päästä siihen tilanteeseen että 9kk vuodesta poltetaan puuta vain saunassa ja uudessa takkasydämmessä.
Sähköä kuluu ~10000Kwh ja puuta alle 10m2.

Sitten seuraa ajatuksen koeponnistusta.
Kiertovesi on pysynyt kovemmillakin pakkasilla 45 asteen tienoilla (Ouman) ja ilppi on pelannut vielä -25 kylmyydessä, ei ongelmaa.
Kovin sähkön päiväkulutus on ollut 110Kwh ja Carunan mittauksen mukaan tällöin on kulunut 6-7Kw tunnissa, puuta on takassa poltettu.

Eli, tästä ajatuksena mitoitus, 8Kw riittäisi lämpimämmillä keleillä, mutta kun pakkanen laskee -10 ei tuotto enää millään riitä.
Joten 12Kw vilppi se varmaankin olla pitää?

Toinen kysymys laitetyyppiä koskien, monoblock vai split?
Molemmat on mahdollisia, koska pannuhuoneessa on mukavasti tilaa ja putkivedot voi vetää ihan miten haluaa, puukattilan latausputket on helposti saatavilla ja pannuhuoneen yksi seinistä on ulkoseinä.

Talossa on viileää kellaria ~95m2 ja asunkerrosta 130m2, koko talossa on vesikeskuslämmitys, osa 1 lehtisiä patterita ja saunassa ja pesuhuoneessa lattialämmitys.
Näistä lähtökohdista olisi tarkoitus vilppi hommata, tässä ei nyt sinänsä ole kriittistä takaisinmaksuaika, koska puulämmitys omilla puilla on edullista.
Tarkoitus on saada laitteet ja asennukset mahtumaan 5000€ budjettiin.

Mitähän hittoa sille toiselle ilpille tekis?

Vs: Puulämmityksen vähentäminen vilpin avulla

Sinulla on hyvät lähtökohdat VILPille. 9 Kw laitteella pääsee jo hyviin tuloksiin. Isommalla vielä parempaan, mutta ero ei ole suuri. Kun on varaaja, niin ei ole katkokäyntiongelmaakaan. Lämpimänä aikana kannattaa seisottaa yöaika ja ajaa päivällä, kun COP on parhaimmillaan. Pakkasilla vaan vastuksia peliin. Kannatan sisäyksiköllistä mallia. Varaajan alaosasta lämmönvaihtimelle ja lämmennyt vesi yläosaan takaisin. 9 Kw laitteita on 1-vaiheisena, jolloin voi laittaa suoraan töpselin pistorasiaan, eikä tarvitse sähköasennuksia ja saa helposti halvan sähkönkulutusmittarin käyttöön.

Sorruin tilaamaan kartoituksen tuolle vilpille.
Joku myyntihemmo tulee heti Vapun jälkeen tutkailemaan ja jättää tarjouksen.
Paikalliselta firmalta sain jo talvella sellaisen summittaisen 11-13k€, pidin selkeästi liian kalliina 12Kw laitteena.
Tokihan siinä olisi purettu vanha puukattila pois, mutta kun siitä ei tarvitse eroon päästä.
Saattaa kuitenkin olla että Ultilta tulee tilattua 10Kw laite, serkku kun sattuu olemaan putkari.
Sammutin vesikeskuslämmityksen viikonloppuna ja seurauksena hellasäröä kun pesutilojen lattia on kymmenasteinen...
Ei sitä puuta jaksa näillä keleillä polttaa enää ja suorasähkö on haaskuuta.

https://www.ultimatemarket.com/epages/ultimatemarket.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015101604/Products/UVI10
Manuaalin mukaan se on Gree Versati II split.
Ilmeisesti 10Kw on yksvaiheinen ja 12Kw on jo kolmivaihe syötöllä.
Kysyinkin jo aikaisemmin tuota isompaa konetta ja kylmäaine on R410a ja kolmivaiheinen syöttö.
Sinänsä kympin kone riittää vissiinkin kun on mahdollista ajaa tasaisesti varaajaan.

Mulla ei ole Ultin toiminnasta mitään ihmeempää sanottavaa, yks grillikota tuli aikanaan ennen konkkaa ja nyt vuodenvaihteessa tilasin kaks ilppii ja vakumointipumpun.
Kaikki tuli ihan ok.
On vaan ihan jumalaton ero lompakossa jos tekee osan itte, saa olla monta kuukautta töissä jos teettää avaimet käteen.

Joko sait tarjouksen vilpistä?

Mikä Ultin gree sulla jäämässä ylimääräiseksi? Saattaisin olla kiinnostunut

Virosta (tai suomesta jos joku suostuu myymään, iso ongelma saada koneita ilman ryöstöhintaista asennusta) Fujitsun HP11 ja asennus muuten itse, mutta kylmälaiteasentaja kytkee sähköt ja tekee tyhjiöinnin (+ kylmälaiteputkien vedot). Hinnaksi tulee yhteensä karvan yli 5000 euroa. Tuolla pärjää jo läpi talven yksinäänkin. Vastukset ja laite kytketty 3-vaiheeseen (6x16A vaatii taulusta) ja ei vettä ulkona. 3x25A pääsulakkeet riittää. Myös mahdollisuus ohjata lämmityspiirejä erikseen ja lämmittää käyttövettä.

Kävi ja todennäköisesti pettyi.
Selkeästi ei ollut mieleistä että pyydän tarjouksen parilta muultakin tarjoajalta.
Kerroin ihan alkuunsa ettei kustannusten laskeminen ole tarkoitus, vaan että puun poltto vähenisi.
Lisää epämiellyttävää faktaa tuli, kun huomasi Green pumpun olohuoneen seiinällä.
Ei myöskään hurraata tuntunut tulevan foorumin mainitsemisesta.

Olisi ollut sellaisen kannalla että vilppi ajaisi suoraan lämmityspiiriin, ei varaajaan.
Kysyin siinä sitten että mitenkä käyttöveden esilämmitys hyödyn menettäminen näkyy kustannuksissa?
Ei pitäisi näkyä juuri ollenkaan.
Varaajaa piti liian suurena ja tuntui olevan puulämmitystä vastaan, iso varaaja on kuitenkin pakko olla jos tollasella Arimaxilla paahtaa.
Tarjousta ei vielä jättänyt, ei puhunut koneen koosta, kerroin kyllä kuukausikulutuksen ja päiväkulutukset jne.

Alkaa kovasti houkuttamaan tuo Ultin 10Kw kone, ei sillä että se olis ainoo vaihtoehto, mutta siinä pääsis helposti tekeen asennushommat.
Vaikka sitten paikalle soittaiskin ihan luvallisen asentajan tekeen ne neljä liitosta ja vakumoinnin.

Toi mun paketissa oleva pumppu on GWH12QB-K3DNA6D/O ja sisällä GWH12QB-K3DNC2D/I ja valmistettu kesäkuussa 2017.
Samanlainen siis jo pöhissyt helmikuusta ilman ongelmia, wifinkin sai toimiin kun toi tukiaseman lähemmäs.
Olen tässä funtsinut että se saattaa mennä mutsille ja faijalle seinään, vanhoja ihmisiä ja jos tulee kuumat kelit.

Ei ole vieläkään kuulunut tarjousta.
Täytyy pikkuhiljaa aloittaa valmistelut ja oikeasti miettiä mikä laite tulis hommattua.
Putkihommat ja sähkötyöt ei montaa metriä ole, mutta pari läpivientiä pitää kuitenkin tehdä.
Jos joku sopiva tarjous osuu silmiin, niin helppo iskeä kiinni.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #10

5epi sanoi:
Ei ole vieläkään kuulunut tarjousta.
Täytyy pikkuhiljaa aloittaa valmistelut ja oikeasti miettiä mikä laite tulis hommattua.
Putkihommat ja sähkötyöt ei montaa metriä ole, mutta pari läpivientiä pitää kuitenkin tehdä.
Jos joku sopiva tarjous osuu silmiin, niin helppo iskeä kiinni.
Osta pumppu ja ota asennus tuntityönä. Jos otat vesiulkona-mallin niin kelpaa normi putkari ja niitä löytyy joka pitäjästä. 5000EUR voi tehdä tiukkaa kun messinki&kupari maksaa helposti sen 500EUR.

5epi sanoi:
Olisi ollut sellaisen kannalla että vilppi ajaisi suoraan lämmityspiiriin, ei varaajaan.

Varaajaa piti liian suurena ja tuntui olevan puulämmitystä vastaan, iso varaaja on kuitenkin pakko olla jos tollasella Arimaxilla paahtaa.
Ehkä kannattaisi säilyttää se puulämmityskattila ja hiukan puitakin. Voi niitä joskus tarvitakin. Suoraan lämmityspiiriin ajaminen on näissä jostain ihmeen syystä se peruskytkentävaihtoehto, vaikka siihen liityykin ongelmia.

Itse katselisin kunnon pumpun ja hakisin säästöä toisaalta. Niissä on kuitenkin eroja. Romiksesta voi löytää ihan uudesta putkesta peräisin olevaa pätkää ja muutakin kiinnostavaa. Asennuksen voi tehdä itse (vesi ulkona) tai jotenkin pilkkoa työn pienempiin kokonaisuuksiin ja ostaa vain työn ilman toimintatakuuta (eli teetät putket niin kuin itse haluat eikä niin kuin asentaja haluaa)

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #12

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Asennuksen voi tehdä itse (vesi ulkona) tai jotenkin pilkkoa työn pienempiin kokonaisuuksiin ja ostaa vain työn ilman toimintatakuuta (eli teetät putket niin kuin itse haluat eikä niin kuin asentaja haluaa)
Tässä on paljon perää.. asentaja ei välttämättä ajattele asiaa sen pitemmälle, kuin että vehkeet saadaan jotenkin toisiinsa kiinni ja sulut, ilmausruuvit sun muut voivat olla lopulta hankalasti käytettävissä ja koko hökötys vie turhan paljon tilaa.

Itse tehdessä voi joutua käyttämään kalliimpia, jälkeenkinpäin avattavissa olevia putkiliittimiä puristusliitosten sijaan - mutta ei sekään välttämättä harmita. Vesi pihalla - laitteen asentaminen vaikka Ihan Itse on ihan mahdollista.

Kattila jää kyllä pannuhuoneeseen, tilaa on riittävästi vaikka lisäisikin sisäyksikön.
Talvella voi puuta poltella ja keväästä syksyyn sitten vilpillä ja ilpillä.

Täytyy ruveta vilkuilemaan noita monoblokkeja, ulkomailta niitä saa ilmeisen helposti.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #14

5epi sanoi:
Kattila jää kyllä pannuhuoneeseen, tilaa on riittävästi vaikka lisäisikin sisäyksikön.
Talvella voi puuta poltella ja keväästä syksyyn sitten vilpillä ja ilpillä.

Täytyy ruveta vilkuilemaan noita monoblokkeja, ulkomailta niitä saa ilmeisen helposti.
Kruunu on kohtuu halpa joten Ruotsi kannattaa tarkistaa. Samoin ebay.de:stä löytyy joskus edullisia pumppuja. Joskus kattelin Panasonic T-cap moniblockeja koska tarjonta Suomessa olematonta.

10Kw splitti tulee putkistoineen kotiintuotuna, hintaa 3300€.
Asennan rinnakkain puukattilan kanssa, sulut vaan toisesta kiinni kun kelit vaihtuu.
Hieman tulee putkistoon muutoksia ja sulkuja lisää.
Toistaiseksi ei näköpiirissä mitään sellaista ettei budjetti pitäisi.
Mietityttää se että kannattaako sinne putkistoon lisätä jotain muuta kun sitä pätkitään?
Olen seurannut ylimalkaisesti lämpötiloja Mobile alertin sarjan avulla.
Lähinnä siis jäätymisen vuoksi, tietenkin kosteusanturit kertovat vuodoista.
Noita antureita saa helposti lisää, mutta ei ne mitään ilmaisia ole nekään.

Eilen ilmestyi laitteet pihaan.
Sisäpurkki painaa ~60 kiloo ja ulkopurkki ~90 kiloo.
Ei saannu sisälle talliin ilman kaverin apuu.
Täytyy aloittaa anturan teko, kunhan vähän viilenis keli.
Ilppi on pitänyt talon mukavan viileenä, loistava hankinta.

5epi sanoi:
Mietityttää se että kannattaako sinne putkistoon lisätä jotain muuta kun sitä pätkitään?
Ainakin vesi ja lämmityskiertoputkiin kannattaa laittaa sulkuja ja avattavia liitoksia. Putkimiehet ovat aika mestareita vääntämään putket yhdeksi monoliitiksi. Siihen ei sitten pääse kiinni oikein muuten kuin rautasahalla. Avattavia kartioliitoksia saa niin kupari kuin rautaputkillekin.

Lämmityskierron putkissa ilmausyhteet ylimmissä kolkissa ja tyhjennykset alimissa helpottavat myöhempää elämää.

Itse laittelin myös vesiputkiin sulkuja niin että pystyy tekemään remontteja ilman että kaikki on kuivilla. Remontin aloittaminen oli aluksi erittäin hankalaa, koska ainoat sulut olivat kalustesulut. Ne ovat itse asiassa aika turhat. Siellä alkupäässä olevista suluista on oikeasti jotain hyötyä, kun sitten voi korjata myös sitä putkilinjaa. Vesiputket rakentelin pannuhuoneeseen kuparista ja ripottelin sinne sen verran avattavia liittimiä - joko puserrusliittimellä olevia venttiileitä tai kartioliittimiä - että putket voi kokonaisuudessaan koota ja purkaa osista. Ja tyhjennykset alas niin ei tarvitse läträtä vettä pitkin lattiaa.

Nyt sitä on ilo korjailla myöhemmin. Niin venttilit kuin putket voi vaihtaa helposti pala palalta. Puserrusliittimiin saa valmiita sokeointi mällejä jolla liitimen voi sulkea väliaikaisesti töiden ajaksi.

Nyt on ulkoyksikkö ja sisäyksikkö paikoillaan ja vesiputkien veto on kesken.
Mielenkiintoista on huomata että vaikka putkari on eri kuin viime kesänä niin tyyli on sama.
Tullaan jos tullaan ja heti tulee säätöä.

Koitin varovasti paikalliselta ilppiyritykseltä kysellä laippojen tekoa ja vakumointia.
Eivät kuulemma asenna muita kuin myymiänsä pumppuja.
No hätäkös tässä, onhan muitakin firmoja...

Luonnollisesti voin itse tehdä laipat ja vakumoinnin, tämä ei ole ongelma.
Mutta vakuutus ja takuu voisi olla ehkä ihan hyvä olla kunnossa?

Löytyykö foorumilta luvallista henkilöä joka tekisi vilppiin laipat ja parille kaverille kävis asentamassa ilpin?

Olisi kiva tietää että millaisilla ehdoilla voisi tulla?
Kaverit ovatten myös kiinnostuneita.
Laitoin pari kuvaa, läpivienti tulee vasta kun putkari on vesiputket vetänny.
Kylmäaineputkien pituus on 3-4 metriä, seinä välissä.
Sulatusvesien johtamista en ole vielä päättänyt.
Ja se pannuhuone on oikeasti ollu pikimusta, puuta on poltettu ja savua tussahdellut.

Liitteet

repomies

Hyperaktiivi

^Nyt jo, mystistä kyllä, poistetuissa viesteissä eräs alan ammattihenkilö olisi ollut tulossa sellaisilla ehdoilla että asentajan vastuu rajataan asennukseen ja asennustarvikkeisiin, ja takuut ynnä muut hoidat laitteet myyneen tahon kanssa. Mielestäni oikein reilut ja ihan maalaisjärjellä ymmärrettävät ehdot. Toki aluettakin oli rajattu, ei kukaan jaksa ajella puolen Suomen läpi yhden asennuksen takia.

Noh noh, kävin lukemassa nuo aikaisemmat viestit.
Tämä foorumi on yksi asiantuntevimmista ja asiallisimmista mitä tiedän.
Luonnollisesti yksi on savosta ja toinen turusta, asiat ymmärretään eri tavoilla.
Jos nyt kuitenkin tarkennan tuota epäselvää sökellystäni.
Laite on ostettu ja asennustyö pilkottu siten että ne työt joissa ei lupia tarvita teen itse.
Eli anturan ja telineet, läpiviennit ja kannakkeet putkille.
Vesiputket teki jo tänään loppuun tuttu putkiasentaja.
Ei ole järkeä ostaa tai vuokrata kaikkia puristimia ja jenkausvermeitä.
Sähkötyöt tekee tuttu asentaja.
Nyt on tarvetta luvalliselle asentajalle joka kokoaa kylmäpiirin asennuspaikalla.

Eli, mikäli laitteen toiminnassa tulee jokin ongelma on laite asianmukaisesti asennettu luvallisten asentajien toimesta.

Jos tämä menee jotenkin ylitsepääsemättämän hankalaksi teen itse laipat ja vakumoin.

Itseltä löytyy kyllä vakumointilaitteet ja laippojen tekoon työkälut.
Myös riittävä osaaminen.

repomies

Hyperaktiivi

Kannattanee vielä mainita paikkakunta, niin saattaa saada enemmän kiinnostusta noilta asentajilta.

Itse olen pruukannut ottaa paitsi kylmähommat myös sähköjen kytkennän kylmäpuolen asentajalta, yleensä niillä on luvat molempiin. Menee vain yhdet kilometrikorvaukset sillä tapaa. Foorumin kautta olen itse löytänyt asentajia oikein hyvin.

Scroll

amatitutkintohenkilöinen

Nyt viimein on rajattu toimeksiantoa siten selväjärkisesti, että minäkin ja muutkin ymmärtävät mitä halutaan.

Jo poistetussa viestissäni kerroin, että asiakkaissa on niitäkin, jotka ovat hankalia. Kaikki mahdollinen mikä voidaan ymmärtää väärin tai tulkinnanvaraiseksi jäänyt asia joka voidaan käyttää hyödyksi virhetilanteessa, myös niin tehdään. Eivät toki kaikki asiakkaat, ei edes asiakkaiden enemmistö - mutta prosentuaalisesti kuitenkin niin merkittävä osa asiakaskunnasta, että se on pakko huomioida liiketoiminnassa. Kun ei voi asiakkasta päältäpäin nähdä, kuka millainenkin on. Joten on oltava pedanttisen täsmällinen kontrahdeissaan. Muu kun ei toimi pitkässä juoksussa.

Laki on nimittäin asioissa asiakkaan puolella. Epäselviksi jätetyt asiat tulkitaan aina 'heikomman' osapuolen eduksi eli asiakkaan eduksi.

Toivottavasti tämä nyt saa olla palstalla. Mielestäni tässä viestissä ei ole mitään sellaista sanottu, mitä ei saisi - ja jopa pitäisi - ääneen sanoa. Suurin osa asiakkaistakin varmasti ymmärtää miksi ammattitaitoinen asentaja tai ammattiliike on pakotettu toimimaan täsmällisesti.

Ihmettelen myös samaa kuin repomies, että miksei sitä paikkakuntaa tai edes maakuntaa ole kerrottu vieläkään. Se on tosiaan aika oleellinen tieto, varsinkin kun kyseessä on varsin mitätön työ liikevaihtoarvoltaan.

Tosiaan, oma keikka Lopella kanta-hämeessä ja täällä myös yksi ilppi, toinen ilppi on Mäntsälässä.
Herrat sopivat omat työnsä jos sopiva yhteistyökumppani löytyy.

5epi sanoi:
Nyt on tarvetta luvalliselle asentajalle joka kokoaa kylmäpiirin asennuspaikalla.
Eli, mikäli laitteen toiminnassa tulee jokin ongelma on laite asianmukaisesti asennettu luvallisten asentajien toimesta.
Jos tämä menee jotenkin ylitsepääsemättämän hankalaksi teen itse laipat ja vakumoin.
Itseltä löytyy kyllä vakumointilaitteet ja laippojen tekoon työkälut.
Myös riittävä osaaminen.
Eihän se sitä tarkoita, että jos itse asentaa ja ongelma kuitenkin tulee, että se vika olisi automaattisesti sinun syytä. Vikoja voi olla monenlaisia ja kaasujen karkaaminen ja kosteus on vain yksi näistä. Takuun ehdoissa saattaa tosin olla maininta, että asennus pitäisi olla teetetty ammattitaitoisella asentajalla. Onko tämmöistä mainintaa laitteen takuun ehdoissa ?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #27

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Eihän se sitä tarkoita, että jos itse asentaa ja ongelma kuitenkin tulee, että se vika olisi automaattisesti sinun syytä. Vikoja voi olla monenlaisia ja kaasujen karkaaminen ja kosteus on vain yksi näistä. Takuun ehdoissa saattaa tosin olla maininta, että asennus pitäisi olla teetetty ammattitaitoisella asentajalla. Onko tämmöistä mainintaa laitteen takuun ehdoissa ?
Kuluttajaviranomainen on alkanut ottaa sellaista kantaa että - vähän samaan tapaan kuin vaikka taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä - takuuehdoissa voi lukea kaikenlaista joka ei sitten päde kun riitelemään aletaan. Eli vaikka takuuehdoissa noin lukisi se ei yksin riitä - myyjän pitää vielä myös osoittaa että vika on seurannut huonosta asennuksesta.

Scroll

amatitutkintohenkilöinen

Varsin monet maahantuojat ovat rajanneet takuun pois, jos asennus on ns. laiton eli luvattoman asentajan tekemä. Tuon kaltainen rajaava ehto on luultavasti pätevä ja pitää kuluttajavalitusportaassakin - vaikka en pienellä googletuksella onnistunutkaan löytämään ennakkotapauksia.

Entä sitten pumput - jos niitä edes on - joissa maahantuoja ei ole hoksannut rajata pois epäpätevän tekemää asennusta? Asentaahan ei itse saisi. En tiedä mitenkä kuluttajavalitusporras tuollaiseen suhtautuu. Luultavasti nuivasti? Löytyykö ennakkotapauksia esim. autoalalta tai sähköasennuksista?

Linkit:

"Ilmalämpöpumpun saa asentaa vain Tukesin hyväksymä asennusliike. Maahantuojat eivät anna laitteilleen takuuta jos asennus ei ole asianmukaisesti lupa-asiansa hoitaneella yrityksellä* suoritettu."

http://www.ilmalampopumput.fi/fi/muuta-hyodyllista/usein-kysyttya

* Huomautus: Hieman virheellistä, nimittäin pelkkä luvallinen asentaja riittää, yrityksillä ei ole varsinaisesti kylmälupia, ne ovat aina henkilökohtaisia (ei siitäkään huolimatta, vaikka ammattitutkintolaiset tähän perään muuta väittäisivät oma lehmä ojassa)

"Lämpöpumppuja ei tule asentaa itse eikä asennuttaa luvattomilla yrittäjillä. Luvaton asennus vaarantaa maahantuojan myöntämän takuun ja kotivakuutuksen tarjoaman turvan. Lämpöpumppuja saa pääsääntöisesti asentaa vain tarvittavat luvat omaava yritys ja asentaja. Yrityksien tiedot löytyvät Tukesin toiminnanharjoittajat-rekisteristä ja asentajat Tukesin kylmäalan pätevyysrekisteristä."

https://www.scanvarm.fi/palvelut/asennus/

Takuuhan on maahantuojan, tai kauppiaan ylimääräinen lisäetu. Virhevastuusta taas ei voi luistaa omilla ehdoillaan edes asentaja. Jos väännät liittimen rikki, sen korvaat ja jos laite hajoaa normikäytössä, liike, tai maahantuoja sen korjaa.

Tietenkin asentaessa on käytettävä tarvittavilla luvilla varustettua asentajaa. Jos ei näin tee, niin kone on asennettu jopa laittomasti, tämä periaatteessa purkaa virhevastuun ja vakuutusturvan.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/

Kylmälaitefirmojen asenne on taas jostain - 90 luvulta. Ilmeisesti töitä vielä riittää liiaksikin. Muiden myymiä koneita ei muka asenneta... Eikö sellaisia sitten huolletakkaan? Asennusta kannattaa kysyä teollisuuden huoltofirmoilta, jos ei muuten löydy kylmäpuolen asentajaa.

Nyt on asennukset tehty ja kone puksuttanut jo viikon.
Asetukset on muuten ihan defaultit, lisälämmitin on pois kytkettynä.
Käynnistyy 28 asteessa ja sammuu 38 asteessa.
Käyntiaika suunnilleen 3 tuntia kerran päivässä.
Tarkemmin on paha sanoa täältä palmujen alta ;D
Talossa on 17 astetta lämmintä ja sähköä kuluu 11Kwh vuorokaudessa.
Toistaiseksi on rahaa kulunut 3900€ ja putkarin laskua vielä odotan.

Nyt sitten vaan hifistelemään asetusten kanssa, neuvoja kuunnellaan.

Mulla vastaava kone ollut vajaa 1kk käytössä nyt ajettu 34asteista 5c deltaT:llä vaikuttaa paremmalta ku toi 10c deltaT. Itellä 1500l varaaja. Käy noin 6h välein pari tuntii käynnissä syö 2-4kwh

viikko 1 pyynti 40c keskilämpö 6.1c kulutus 84 kwh deltaT 10c
viikko 2 pyynti 38c keskilämpö 2.4 kulutus 110kwh deltaT 8c
viikko 3 pyynti 34c keskilämpö 6.8c kulutus 44kwh deltaT 5c

120 neliöinen 82vm 1-kerros ilmalämmitys oilon oiva/vesikiertoinen lattialämmitys pesuhuone eteinen, louman eh-80 sisäanturilla, 82vm högförs puukattila rinnalla ,leivinuuni keittiössä ,puusauna, Keminmaa

Minkä kokosella putkella tuli vesiliitäntä ja kuinka pitkät vedot ?

Varaajahan on 3000l ja se on villalla eristetty.
Käyntiaika on 2,5 tuntia, suunnilleen kerran vuorokaudessa, talon sisälämpö näkyy pysyvän 17 asteessa.
Lämpötilaa on laskettu termostatteilla ja ilppi sammutettu, helpompaa seurata sähkönkulutusta.

Aluksi on 4 metriä 11/4" putkea ja t-haarat, loppu ~1,5m on 1" putkea, aikas nafti 10n eestaas.
Putkistossa on sulut että saa rinnalla olevan puukattilan erotettua helposti.
Eristyshommia on luvassa kun pääsee takaisin kotiin.
Huomasin että kylmäaineputket tuntuvat eristeen läpi lämpöisiltä, myös vesiputket on vielä eristämättä.

Onkohan niistä asetuksista olemassa se toinen opas jossan verkossa?
Se on paperilla kotona , mutta vois rauhassa vilkaista altaan reunalla vaikka netistä.

no tossa on 12kw version mutta sama sisäyksikkö noissa on

https://gree-bulgaria.com/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/140_VERSATI%20II%20TSM%202013.8.PDF

Kiinnostaa vain noi vesiputkien koko ku vedin ite 22 kuparilla noin 12m laskin kyllä että riittäis virtaus, mutta kuitenki jäi takaraivoon mietityttään ::)

Sulla ainaki on kunnon putket ;D green ohjeiden mukaan putkiveto ei kai sais olla 5m pitempi ::)

Hyvin toi tuntuu kuitenki toimivan.

ilmottele välillä kulutuksia niin voi vähän vertailla.

Rupee oleen kuukausi täynnä ja kaikki laskut on maksettu ja kulutusta seurattu.
Loppusummaksi muodostui asennuksineen 4300€ josta saa vähentää kotitalousvähennyksenä 500€.
Putket ja kylmälinjat teki eri lailliset asentajat, lakia ei siis rikottu.
Tuli tarjous että saman pumpun sais asennettuna alle 5000€...

Huomasin että kun pyyntinä on 35C ja Dt5C on aika pieni kulutus.
Menin sitten nostamaan pyyntiä 50C asti ja sähköä rupesi kulumaan ihan tosissaan.
Luonnollisesti olisi pitänyt katsoa viikko tai pari ja antaa tasaantua.
Ei vaan kestänny kattoo kun alko meneen 60KWh päivässä.
Nyt mennään sillä 35C ja ilppi tukee jos asuinkerroksessa putoo lämpö.
Olen ajatellut silleen että -10C hujakoilla tarvii alkaa suunnittelemaan puunpolttoa.
Nyt voi ihan huvikseen polttaa pesällisen takassa.

Saunapäivänä ei enää tule käyttövedestä samanlaista kulutuspiikiä, kun esilämmitys tulee vilpin kautta.

Pakkohan se oli kokeilla ;D
Erittäin tyytyväinen olen siitä ettei puuta ole tarvinnut polttaan vielä lämmityksen vuoksi.
Huvikseen on takassa pariin kertaan ollut tuli.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

5epi sanoi:
Pakkohan se oli kokeilla ;D
Erittäin tyytyväinen olen siitä ettei puuta ole tarvinnut polttaan vielä lämmityksen vuoksi.
Huvikseen on takassa pariin kertaan ollut tuli.
hyvä että aparaatti toimii. Kyllä sä sillä pärjäät vielä hetken, takkatuli on aina hyvä

Kyllähän sitä sähköä kuluu.
Kellarissa 10 astetta ja neliöitä 95, asuinkerroksessa 21 astetta ja neliöitä 130.
Ajattelin pitää pyynnin tuossa 35 asteessa, suntti on kyllä jatkuvasti täysin auki.
Kun alkaa vähän pakkastakin tulemaan on sitten parempi alkaa säätämään...

Lämpölux kävi ikkunoita kauppaamassa, en syttynyt kauppoihin asti.
Ovet menee kyllä vaihtoon ennen tammikuuta.
Alla nuo viimeviikkojen sähkönkulutukset, saunassa on puuta poltettu ja pari kertaa takkasydämmessä.
Tiedot Carunalta.

1542477033796.png

Alkutilanne oli 2017 kun talon ostin että
-kellarissa Arimax 35 kattila ja 3000l varaaja vastuksilla,
-paska avotakka, puuhella keittiössä ja puukiuas.
-Sähköä on arviolta kulunut 15000Kwh ja puuta 10-20m2.

Kiertovesi on pysynyt kovemmillakin pakkasilla 45 asteen tienoilla (Ouman)
Caruna mitannee kokonaiskulusta. Viikko 41, kulutus 41 kWh. Liekkö virhe vai onko oltu reissussa ?

Joka tapauksessa vaikuttaisi, että tuommoinen 300 kWh viikkokulutus eli noin 1300 kWh kk-kulutus nollakelillä olisi tulossa. Itselläni viikkokulutukset näin marraskuussa ovat noin 400 kWh ja vuodessa tullee palamaan 19 000 - 20 000 kWh. Voi sinulla tuo 10 000 kWh tavoite tehdä tiukkaa mutta ilmeisesti tuota muuta kulutusta on jotenkin vähemmän, mikä voi kesällä tasata tilannetta.

Virhe siinä on, oikea kulutus on 111Kwh.
Viikot 41 ja 42 oltiin reisussa, vilppi 35 asteessa ja Ouman piti talon 16 asteisena.
Olen tuota sähkönkulutusta arvioinut sen mukaan miten ulko ja sisälämpötilat muuttuu.
Näyttäisi siltä että plussanpuolella oltaessa 1 aste on 1,8Kwh kulutusta.
Eli jos ulkolämpö laskee asteen tai nostaa sisälämpöä asteen kuluu ~2Kwh enemmän päivässä.
Kun talvi alkaa painamaan on puuta kyllä menossa takkaan ja Arimaxiin.
Kovimmat kuukausikulutukset on olleet 1600Kwh helmi ja maaliskuussa.
Varaaja ja vilppi sammutetaan keväällä, huhtikuusta syyskuuhun kului 1900Kwh.
Ilppi on päällä aina, joko lämpöä tai viilennystä.
Lämmin vesi riittää hyvin kun on 300l Jäspi.

Ylös Bottom