Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Viestejä
3 338
#1
Hallituksen suunnitelmat korottaa sakkoja karahtamassa kiville? "Täysin nyrjähtänyt logiikka"

Hallituksen suunnitelmat lisätä valtion sakkotuloja näyttävät olevan vaakalaudalla.

Perustuslakivaliokunta antoi torstaina lausunnon, joka tekee sakkojen tuplaamisesta hyvin vaikeaa.

Näin kirjoittajat Sakari Melander, Tuomas Ojanen ja Juha Lavapuro Perustuslakiblogissa. Kirjoittajat ovat toimineet perustuslakivaliokunnan kuulemina asiantuntijoina sakkoasiassa.

Rikesakkojen kaksinkertaistaminen toteutettiin jo syyskuun alusta lukien. Nyt hallituksen esityksessä oli keskitytty päiväsakkojen rahamäärän kaksinkertaistamiseen, rikesakon enimmäismäärän korottamiseen sekä yhteisösakon enimmäis- ja vähimmäismäärän korottamiseen kolminkertaisiksi nykytasoon verrattuna.

Korotukset olisivat hallituksen esityksen mukaan tuoneet valtiolle 53—56 miljoonan euron lisätulot.

Ongelmallista hankkeessa on, että sakkojen tuplaamista perusteltiin käytännössä yksinomaan tavoitteella saada valtiolle lisää sakkotuloja.

Kirjoittajat toteavat blogitekstissään, että valtiosääntöoikeudellisesti kysymys oli käytännössä siitä, voitiinko rikosoikeudelliseen seuraamusjärjestelmään kuuluvien sakkojen rahamäärien isoja korotuksia pitää perustuslain kannalta tavoitteiltaan hyväksyttävänä, jos korotuksen tavoitteena oli ainoastaan kerätä lisätuloja valtiolle.

Perustuslakivaliokunnan vastaus kysymykseen kaavailuihin on selvä: hallituksen esittämät puhtaan fiskaaliset perustelut sakkojen kaksinkertaistamiselle eivät ole hyväksyttäviä perustuslain kannalta.

Kirjoittajat toteavat, että kantaa voidaan pitää historiallisena.

"Muistissa ei ole aiemmilta vuosilta tapausta, jossa hallituksen lakiehdotusta olisi pidetty perustuslainvastaisena sen vuoksi, etteivät sille esitetyt perusteet olleet hyväksyttäviä."

Kirjoittajat muistuttavat, että rikosoikeudellisten rangaistusten tavoitteena on rikollisuuden ehkäiseminen. Sakkorangaistuksen tarkoituksena ei ole kerätä valtiolle tuloja vaan myös sen tulee toimia rikollisuutta ehkäisevästi.

"Hallitusohjelmassa asetettu tavoite sakkotulojen kaksinkertaistamiseen perustui näin ollen sekä valtiosääntöoikeudellisesti että kriminaalipoliittisesti täysin nyrjähtäneelle logiikalle, jonka seurauksena myös rangaistusten perimmäisenä tavoitteena oleva rikosten ennaltaehkäisy olisi joutunut kyseenalaiseksi", kirjoittajat arvioivat blogissaan.

Perustuslakivaliokunta arvioi, että “valtiontalouden sopeutustoimia ei voida sellaisenaan pitää hyväksyttävänä perusteena säätää ehdotettuja muutoksia rikosoikeudelliseen seuraamusjärjestelmään.”

Siksi ”lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä vain, jos valiokunnan esittämät esityksen perusteita koskevat valtiosääntöoikeudelliset huomautukset otetaan asianmukaisesti huomioon”.

Kirjoittaat toteavat, että os rikosoikeudellista järjestelmää edes osin ylläpidetään valtion tulojen kerryttämiseen liittyvistä syistä, voidaan hyvin kysyä, alkaako kansalaisten luottamus rikosoikeudellisen järjestelmän oikeutukseen murentua.

"Tällöin kysymys ei olisi niinkään siitä, että rikosoikeudellisella järjestelmällä pyrittäisiin ehkäisemään ja minimoimaan rikollisuutta, koska valtio itse asiassa hyötyisi taloudellisesti rikosten tekemisestä."

Kirjoittajat toteavat, että seuraavaksi asiaa arvioi lakivaliokunta.

Sen "pitäisi kyllä vetää hatustaan aikamoinen kani, jotta ehdotetuille korotuksille olisi esitettävissä painava yhteiskunnallinen ja ennen muuta perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävä peruste", he toteavat.

http://www.talouselama.fi/uutiset/hallituksen-suunnitelmat-korottaa-sakkoja-karahtamassa-kiville-taysin-nyrjahtanyt-logiikka-6533429
;D
 
Viestejä
1 812
#3
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Diktaattorimme päähänpistöt eivät pääsääntöisesti ole kovin loppuun asti mietittyjä. Tuossa blogissa on äärimmäisen paljon ja hyviä viisauksia ilmaistuna tiiviissä muodossa. Toivottavasti oikeuslaitos saa pidettyä tässä linjansa. Lisäisin tuohon listaan vielä teon tarkoitushakuisuuden. Eihän tätä menoa kohta ratin taakse uskalla istua. Varsin vaikeata on nimittäin ajaa autolla ilman vakionopeussäädintä ilman että nopeus ei koskaan yhtään ylitä rajoitusta. Ainut vaihtoehto on sitten ajaa reilusti alle rajoituksen. Toisekseen yleiseen oikeustajuun tuskin mahtuu, että mitätön virhe liikenteessä tuottaa kovemman rangaistuksen kuin ryöstö tai raiskaus.
 
Viestejä
2 399
#4
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Diktaattorimme päähänpistöt eivät pääsääntöisesti ole kovin loppuun asti mietittyjä. Tuossa blogissa on äärimmäisen paljon ja hyviä viisauksia ilmaistuna tiiviissä muodossa. Toivottavasti oikeuslaitos saa pidettyä tässä linjansa. Lisäisin tuohon listaan vielä teon tarkoitushakuisuuden. Eihän tätä menoa kohta ratin taakse uskalla istua. Varsin vaikeata on nimittäin ajaa autolla ilman vakionopeussäädintä ilman että nopeus ei koskaan yhtään ylitä rajoitusta. Ainut vaihtoehto on sitten ajaa reilusti alle rajoituksen. Toisekseen yleiseen oikeustajuun tuskin mahtuu, että mitätön virhe liikenteessä tuottaa kovemman rangaistuksen kuin ryöstö tai raiskaus.
Niinpä. Ja kummallisen moni uusi kameratolppa onkin osunut ylämäen jälkeiseen kohtaan heti nyppylän taakse, jossa vauhti tahtoo aina nousta hetkeksi.
 
Viestejä
1 812
#5
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

En nyt ole oikein tuon oikeusopin asiantuntija, mutta ymmärtääkseni rangaistuskäytäntö noin yleensä pohjautuu jollakin tapaa oikeuslaitoksen käytäntöihin ja linjanvetoihin. Ekös laissa ole lähinnä määriteltyinä maksimirangaistukset. Perin erikoiselta vaikuttaa, jos hallituksen määritelee rangaistustaulukot uudelleen valtion kulloisenkin rahantarpeen mukaan ja vielä erikoisemmalta, jos huomiota riittää vain muutamaan tuottoisimpaan pykälään niistä tuhansista lakiin kirjatuista.
 

Både

Kylmämestari
Viestejä
1 637
#6
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Kellarinlämmittäjä sanoi:
En nyt ole oikein tuon oikeusopin asiantuntija, mutta ymmärtääkseni rangaistuskäytäntö noin yleensä pohjautuu jollakin tapaa oikeuslaitoksen käytäntöihin ja linjanvetoihin. Ekös laissa ole lähinnä määriteltyinä maksimirangaistukset. Perin erikoiselta vaikuttaa, jos hallituksen määritelee rangaistustaulukot uudelleen valtion kulloisenkin rahantarpeen mukaan ja vielä erikoisemmalta, jos huomiota riittää vain muutamaan tuottoisimpaan pykälään niistä tuhansista lakiin kirjatuista.
Nimenomaan. Teon moitittavuus ja vakavuus tulisi määritellä rangaistuksen - Ei valtion kassavaje.

Samassa suhteessa rangaistukset pahoinpiteilyistä ja raiskauksista tulisi olla 10 kertaisia ja maksettavat korvaukset uhrille 100 kertaisia.
 

nackerton

Aktiivinen jäsen
Viestejä
861
#7
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Både sanoi:
Samassa suhteessa rangaistukset pahoinpiteilyistä ja raiskauksista tulisi olla 10 kertaisia ja maksettavat korvaukset uhrille 100 kertaisia.
Tuota rajoittaa kummasti se, että kyseisiin rikoksiin syyllistyvät harvoin ovat kovinkaan maksukykyisiä. Menisi valtion maksettavaksi..
 

Både

Kylmämestari
Viestejä
1 637
#8
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

nackerton sanoi:
Tuota rajoittaa kummasti se, että kyseisiin rikoksiin syyllistyvät harvoin ovat kovinkaan maksukykyisiä. Menisi valtion maksettavaksi..
Tosiasiassahan se on näin.
Mutta kyse olikin TEOREETTISELLA tasolla kun keskustellaan tekojen vakavuudesta.

Huvittavinta tässä on vielä se että viherpiipertäjät pitävät yks.autoilua murhana, mutta eivät ole tulleet ajatelleeksi sitä että autoilusta kerättävillä maksuilla rahoitetaan heidänkin yli nelikymppiseksi tapahtuva taidealojen opiskelu.
 
Viestejä
752
#9
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Varsin vaikeata on nimittäin ajaa autolla ilman vakionopeussäädintä ilman että nopeus ei koskaan yhtään ylitä rajoitusta. Ainut vaihtoehto on sitten ajaa reilusti alle rajoituksen.
Juu, näyttää olevan ajo varsin vaikeaa ilman vakionopeudensäädintä. Jos laitan säätimellä auton vauhdin liikennevirtaan sopivaksi (taitaa olla aina hieman yli sallitun), niin lovassa ylämäessä joudun ottamaan sen pois tai vaihtamaan kaistaa jos sellainen on, että en törmää edellä ajavaan. Nyppylän toisella puolella sama auto menee ylinopeutta alamäkeä pitkin vasenta ohi. Smiley211006
Luulisi kaikilla suomessa myytävillä autoilla pystyvän pitämään nopeuden esim. 100kmh vaikka onkin hieman ylämäkeä? Säälittäviä alamäen ohittajia.

Yhtä säälittäviä on "urheilullisilla" autoilla ajavat jotka ajavat aina 10-20 kmh kovempaa kuin muut, johan siihen varsinaista sporttiautoa tarvitaankin, kun samaan pääsisi pienimmällä karvalakkimallin kippanalla. ;D

Noi lennosta vaihtuvat vaihtuvat nopeusrajoitukset on joillekin ihan ylipääsemätön asia, kai ne pitää niitä jonain leikkinopeusrajoituksina...eikä tuota asennetta varmaan lisää se että aina sillointällöin ne on "unohtunut" väärään rajoitukseen vaikka ruuhkan jälkeen.
 
Viestejä
2 399
#10
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Ylinopeussakkojen korotuksen ja alentuneen puuttumiskynnyksen voisi jotenkin helpommin ymmärtää, jos nykyiset rajoitukset olisivat lähtiään ikäänkuin liian korkealla tasolla. Nyt ne ovat jo monessa paikassa laskettu niin alas, ettei niitä oikein tervejärkinen osaa kunnioittaa. Se yhdistettynä matalaan pelivaraan puuttumisessa on ikävää.
 
Viestejä
3 338
#11
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Tämän kaikki varmaan jo tiesivätkin...

CD-levy hillitsee kaahaajia

Tänään nimetön autoalan asiantuntija kertoi MTV:n haastattelussa, että ”netin keskustelupalstoilla on hurjia juttuja siitä, miten poliisit virittelevät CD-levyjä tolppiin, jotta näyttäisi, että niissä on kamera”. Asiantuntija sanoi, ettei usko näihin tarinoihin.

Pasterstein kuitenkin sanoo, että myytti on täyttä totta. Kun poliisi laittaa CD-levyn tyhjän peltipoliisin ”salama-aukkoon” se muistuttaa erehdyttävästi uudempaa, kromin tai hopean sävyistä salamaa.

– Keino on ollut käytössä jo vuosia. Havaittiin, että se on toimiva juttu, kertoo Pasterstein.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001142586.html
 

jsalmika

Aktiivinen jäsen
Viestejä
264
#12
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Se haitariliike, jota niin ohituskaistat kuin peltipoliisit täällä Suomessa aiheuttavat, ei lisää liikenteen sujuvuutta eikä edes turvallisuutta ainakaan ruuhkassa. Ohituskaista pitkässä ylämäessä on toki siunaus esim. kun on raskaita ajoneuvoyhdistelmiäkin liikkeellä mutta mikä ihme saa varmaan puolet henkilöautoilijoista käyttäytymään aivan kummallisesti ohituskaistan alkaessa tai peltipoliisin kohdalla?
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
8 661
Valvoja #13
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

jsalmika sanoi:
Se haitariliike, jota niin ohituskaistat kuin peltipoliisit täällä Suomessa aiheuttavat, ei lisää liikenteen sujuvuutta eikä edes turvallisuutta ainakaan ruuhkassa. Ohituskaista pitkässä ylämäessä on toki siunaus esim. kun on raskaita ajoneuvoyhdistelmiäkin liikkeellä mutta mikä ihme saa varmaan puolet henkilöautoilijoista käyttäytymään aivan kummallisesti ohituskaistan alkaessa tai peltipoliisin kohdalla?
En ole huomannut haitariliikettä - johtuu varmaan siitä että noudatan nopeusrajoituksia :)
 

jsalmika

Aktiivinen jäsen
Viestejä
264
#15
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Ohituskaistalla haitariliike syntyy vilkkaassa liikenteessä niin että siinä viimeisten parinsadan metrin matkalla muutama kuski kiihdyttelee vielä väkisin tasaista vauhtia ajavien yleensä hieman liian pieneen väliin ja haitari venyy kun ainakin se takimmainen normaali joutuu hiljentelemään jättäessään jälleen edes jonkinlaisen turvavälin. Peltipoliisin kohdalla haitari taas soi lähinnä pelkästään johtuen silmänpalvonnasta.
 

tuna

Aktiivinen jäsen
Viestejä
408
#16
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

jsalmika sanoi:
Ohituskaistalla haitariliike syntyy vilkkaassa liikenteessä niin että siinä viimeisten parinsadan metrin matkalla muutama kuski kiihdyttelee vielä väkisin tasaista vauhtia ajavien yleensä hieman liian pieneen väliin ja haitari venyy kun ainakin se takimmainen normaali joutuu hiljentelemään jättäessään jälleen edes jonkinlaisen turvavälin. Peltipoliisin kohdalla haitari taas soi lähinnä pelkästään johtuen silmänpalvonnasta.
Siihen haitariin vedetään ilmaa ohituskaistan alussa, kun osa kuskeista tekee automaattisen siirtymisen vasemmalle kaistalle ja oikealle kaistalle jääneet yleensä havahtuvat myös lisäämään nopeuttaan. Robottiautoja odotellessa...

Silmänpalvonta taas osoittaa, että peltipoliiseja on liian harvassa. Jokaisen liikennemerkin jatkeeksihan voisi laittaa pöntön niin ihmiset ehkä tottuisivat niihin... ;D
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 597
Valvoja #17
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

tuna sanoi:
Siihen haitariin vedetään ilmaa ohituskaistan alussa, kun osa kuskeista tekee automaattisen siirtymisen vasemmalle kaistalle ja oikealle kaistalle jääneet yleensä havahtuvat myös lisäämään nopeuttaan.
Aika useasti ohituskaistan alussa (ainakin 5-tiellä) on näin talvella 100 km/h nopeusrajoitus ja taas siellä lopussa 80 km/h nopeusrajoitus. Tuo jo itsessään aiheuttaa haitariliikettä.
 

Toni

Vakionaama
Viestejä
3 467
#18
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Katsokaapa vaikka tätä videota. Luulisi että ympyräradalla olisi helppo pitää vakionopeus eikä ruuhkaa syntyisi

https://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M
 
Viestejä
3 338
#19
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

tuna sanoi:
Siihen haitariin vedetään ilmaa ohituskaistan alussa, kun osa kuskeista tekee automaattisen siirtymisen vasemmalle kaistalle ja oikealle kaistalle jääneet yleensä havahtuvat myös
Juuri näin. Jostain syystä myös oikealla kaistalla löydetään aina kaasupoljin joka sitten unohtuu taas ohituskaistan loputtua.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 597
Valvoja #20
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

fraatti sanoi:
Juuri näin. Jostain syystä myös oikealla kaistalla löydetään aina kaasupoljin joka sitten unohtuu taas ohituskaistan loputtua.
Tai sitten ajavat nopeusrajoitusten mukaan, ks edellinen viestini http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=23819.msg307174#msg307174
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 597
Valvoja #22
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

jussi sanoi:
Niin, vaan pitäisikö se kuitenkin osata ymmärtää niin, että siinä on korkeampi nopeusrajoitus sen takia, ettei ohittajien tarvitsisi ylittää rajoitusta...
Voihan se olla niinkin, varsinkin jos rekkoja, karavaanareita tms. on tarvetta ohitella.
 
Viestejä
752
#23
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

janti sanoi:
Voihan se olla niinkin, varsinkin jos rekkoja, karavaanareita tms. on tarvetta ohitella.
Jos oikeasti ajaisi 100 kmh alueella tuota sallittua nopeutta, niin rekan ohitus kestää todella piiiiiiitkäääään koska rekan todellinen nopeus onkin 86-87 kmh.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 597
Valvoja #24
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Esäätäjä sanoi:
Jos oikeasti ajaisi 100 kmh alueella tuota sallittua nopeutta, niin rekan ohitus kestää todella piiiiiiitkäääään koska rekan todellinen nopeus onkin 86-87 kmh.
Nopeus ero on 13 km/h eli noin 3,6 m/s. Rekan turvalliseen ohitukseen tarvitaan noin 60 m => tuohon menee siin 17 sekuntia ja matkassa noin 472 metriä
10 km/h ylinopeudella ohitus kestää noin 9 sekuntia (noin 275 m).
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Viestejä
12 517
#25
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Ei kai kukaan ole niin rauhallinen että ohittaa ilman vauhdin lisäämistä, ohituksessa pitää mennä eikä meinata. Välillä näkee kun hermoheikko bussikuski ohittaa rekkaa niin että molemmissa rajoittimet napsuu ja se toimitus kyllä ottaa aikaa.
 

HelaKammo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
832
#26
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

pökö sanoi:
Ei kai kukaan ole niin rauhallinen että ohittaa ilman vauhdin lisäämistä, ohituksessa pitää mennä eikä meinata. Välillä näkee kun hermoheikko bussikuski ohittaa rekkaa niin että molemmissa rajoittimet napsuu ja se toimitus kyllä ottaa aikaa.
Olen ne toiset ylinopeussakkoni saanut suoralla kuivalla tiellä rekan rinnalta mitatusta hetkellisestä 20 km/h luokan ylityksestä. En mene ja meninaa enää. Keli oli täydellinen ja tilanne täysin tyhjällä tiellä täysin vaaraton. Surkuhupaisasti seuraavana päivänä vaihtui ko. Tiellä kesärajoituskin takaisin.

Arvaa että opiskejaa otti aivoon, myöhästyin vielä saunavuorostakin, ilta n. Kello 19 maissa. Päiväsakkoja vieläpä!

En ole oikein poliisia kunnioittanut sen jälkeen. Tapauksesta jo 15 vuotta ja edelleen v###aa.

Iniskää te siellä ohituskaistalla, minä menen ohi +10 etten saa sakkoja.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
13 116
Valvoja #27
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Se on kuitennii niin siitä poliisihenkilöstä kiinni.. ja siitä mitä on tehtäväksi annettu. Itse olen selvinnyt moitteilla kun oli poliisin mittauksen mukaan 106 60 alueella... Niillä oli vissiin joku muu jahti päällä ja taisivat vaan tarkistaa etten ole niitä karkuun ajamassa.. paikkakin oli työmaan rajoitus yöaikaan.. tosin Kehä I:llä jossa ei saa sataa ajaa missään.
 
Viestejä
2 766
#28
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

janti sanoi:
Nopeus ero on 13 km/h eli noin 3,6 m/s. Rekan turvalliseen ohitukseen tarvitaan noin 60 m => tuohon menee siin 17 sekuntia ja matkassa noin 472 metriä
10 km/h ylinopeudella ohitus kestää noin 9 sekuntia (noin 275 m).

Tulee iloisia käsimerkkejä ja räikkä soi siinä vaiheessa kun takapuskurissa roikkuvat "kanssaohittajat" tajuavat rekan ja kaiteen välissä, että ohituskaista päättyy kohta eikä letkan ensimmäinen tee elettäkään nostaakseen nopeutta yli 100 km/h...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 597
Valvoja #29
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Raksaaja sanoi:
Tulee iloisia käsimerkkejä ja räikkä soi siinä vaiheessa kun takapuskurissa roikkuvat "kanssaohittajat" tajuavat rekan ja kaiteen välissä, että ohituskaista päättyy kohta eikä letkan ensimmäinen tee elettäkään nostaakseen nopeutta yli 100 km/h...
Siinä on perässäroikkujilla muuta tekemistä tuossa vaiheessa jos ovat itsensä ajaneet tuollaiseen "rakoon". :cool:
 

Stefa

Aktiivinen jäsen
Viestejä
174
#30
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

En tiedä olenko vainoharhainen, mutta mielestäni homma haiskahtaa.

Mites syksyllä rikesakkojen korotusta perusteltiin?

"Ansiotason nousu puoltaa rikesakkojen korottamista. Sakkoja korotetaan kuitenkin enemmän kuin mihin ansiotason nousu antaisi aihetta. Korotus on osa hallituksen päättämiä julkisen talouden välttämättömiä sopeutustoimia. Jos rikesakkojen määrä ei vähene nyt tehtävien korotusten myötä, valtion rikesakkotulojen arvioidaan kasvavan nykyisestä 20 miljoonasta eurosta noin 40 miljoonaan euroon vuodessa."

Tämä oli laillista ja meni läpi?

Taitaa noita rikesakkoja olla vuositasolla suhteessa aika paljon enempi mitä päiväsakoille meneviä. Päiväsakolla on myös ominaisuus, että se kurittaa enempi hyvätuloista. Aina tasaisin väliajoin Suomi on myös päässyt kansainväliseen mediaan jonkin hyvätuloisen suht vaatimattomallakin ylinopeudella.

Jotenkin tuntuu, että tässä on hieman "kotiinpäinvetoa".

Huvittaa myös tuolla liikenteessä kun kameravalvotuilla teillä lukee hienosti "automaattinen liikennevalvonta" tjsp. Mitä liikennettä ne valvoo? Käsittääkseni eivät muuta näe kun ylinopeudet. Tuo 5-tie etenkin kesäisin on kyllä melkoinen asfalttiviidakko vaikka kuinka on kameroita. Itsenikin on ohitettu pientareen kautta oikealta ja myös kiihdytyskaistaa käyttäen. Kyseessä ollut vielä jono jossa ei pääse sen kummemmin mihinkään vaikka mitä yrität. Moisista ei mitään, mutta ajappa tyhjällä tiellä aurinkoisena päivänä pikkuisen liian lujaa ja olet suurempikin rikollinen.

Kyllähän nämä toimet maalaisjärkeä ja oikeustajua vastaan aika reilusti jo alkaa sotia.
 

Turska

Aktiivinen jäsen
Viestejä
184
#31
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Niin, onhan ne sakot ulkomaihin verraten todella kovia. Pahoinpitelystä ei välttämättä saa mitään muuta kun päähänsilittelyä että äläs tee toiste.. Mutta jos ajat hyvällä kesäkelillä 80 alueella 95km/h keskellä ei mitään ja poliisi sattuu vastaan niin on kyllä todella vakava rikos. Parempi vaan kun pitää suunsa kiinni jos poliisi pysäyttää, ei niille tarvitse puhua mitään jos ei halua. Tai sitten voi hoitaa homman "tyylikkäämmin" https://www.youtube.com/watch?v=4IK7gCoB7Ko

Hoitovirheisiin kuolee jopa 1700 ihmistä vuodessa tässä huipputerveydenhuollon valtiossa, liikenteessä n. 300. Ja samat lääkärit siellä työskentelee vaikka ois tappanu puol kaupunkia.
 
Viestejä
3 338
#32
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

"Osa nykyisistä kameroista on rikki" - KSML: Peltipoliisien määrä kasvamassa huomattavasti
Talouselämä - STT29.4. 05:09

Poliisi hankkii jopa 60 uutta tolppakameraa ajonopeuksia valvomaan, kertoo Keskisuomalainen.

Lisäys on huomattava, sillä nykyisin tolppakameroita on käytössä noin 90. Tolppia puolestaan on noin 900, eli vain joka kymmenennessä on kamera.

Uudet kamerat aiotaan hankkia tänä ja ensi vuonna.

"Uusille kameroille on iso tarve, sillä kalustomme vanhenee kovaa vauhtia. Kaikkia nykyisiä kameroita ei voi käyttää, koska osa on rikki", kertoo poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen Poliisihallituksesta

Poliisi sai lisätalousarviossa 1,7 miljoonaa euroa automaattisen nopeusvalvonnan kehittämiseen. Toiset 1,7 miljoonaa on luvassa ensi vuodeksi.

Kamerahankinnan lisäksi rahoilla voidaan tarvittaessa palkata lisää henkilökuntaa käymään läpi kameroiden ottamia kuvia.
Rahastusta yritetään kovasti tehostaa... onkos näihin kameroihin jotain hyvää softaa kännykälle joka pysyy ajantasalla? Eräs sukulainen taisi mainita garminista jotain tuohon liittyvää...

Edit taisin sekoittaa garminin ja tomtomin... tässä uutinen aiheesta... http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001058301.html
 

Sampo-T

Aktiivinen jäsen
Viestejä
851
#34
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

ollikuhta sanoi:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tomtom.speedcams.android.map&hl=fi
Aivan hyvä apuri tuo.
Olen nyt pari viikkoa ajanut lähes yksinomaan peltipollariteitä ja hälytin päällä koko ajan koska se on hyvä muistutin jos huomio on kiinnittynyt muuhun ja nopeus ylittyy vahingossa.Hyvä esim lyhyiden,20kmh alennettujen jaksojen kohdilla,liittymäalueilla jne.

Sovellus näyttää koko ajan vallitsevan nopeusrajoituksen,ajonopeuden ja haluttaessa myös karttapohjan.
Ja tietysti hälyttää ajoissa lähestyvästä kamerasta :)
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Viestejä
1 923
#35
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Sampo-T sanoi:
Aivan hyvä apuri tuo.
Olen nyt pari viikkoa ajanut lähes yksinomaan peltipollariteitä ja hälytin päällä koko ajan koska se on hyvä muistutin jos huomio on kiinnittynyt muuhun ja nopeus ylittyy vahingossa.Hyvä esim lyhyiden,20kmh alennettujen jaksojen kohdilla,liittymäalueilla jne.

Sovellus näyttää koko ajan vallitsevan nopeusrajoituksen,ajonopeuden ja haluttaessa myös karttapohjan.
Ja tietysti hälyttää ajoissa lähestyvästä kamerasta :)
Allekirjoitan tuon. Hyvä apulainen tien päällä, varsinkin tuolla peltipollarialueilla.
Nyt kun vielä työpakussani on uudet renkaat alla, niin mittarilukema näyttää juuri oikeaa, eli ei auta jättää yhtään "pelivaraa"
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Viestejä
12 517
#36
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Peku 2012 sanoi:
Nyt kun vielä työpakussani on uudet renkaat alla, niin mittarilukema näyttää juuri oikeaa, eli ei auta jättää yhtään "pelivaraa"
Samoin näyttää mulla nyt kun vaihdoin uudet gummit alle. Uin muutenkin vastavirtaan rengasasioissa koska en ole leveän renkaan ihailija, laitoin orkkis 225/50 17 gummien tilalle 215/55 17 ja ne on vissiin muutaman millin korkeemmat.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Viestejä
1 923
#37
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Samalla kertaa väheni rengasmelukin uusien kumien myötä.
Laitoin silloin pääsiäisen tienoilla vanhat renkaat alle, ikäänkuin välikausi pyöriksi karkealle asfaltille.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Viestejä
12 517
#38
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Peku 2012 sanoi:
Samalla kertaa väheni rengasmelukin uusien kumien myötä.
kyllä, ja mukavuus lisääntyi. Vanhoilla ja kaljuilla 225 kumeilla tämä 607-pösö oli kuin rata-auto, hyvä ja tarkka menijä eikä yhtään uraherkkä, vaikka turhan kova olikin. Nyt menee paljon letkeemmin, se on meikän makuun :)
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Viestejä
653
#39
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Juu, kyllä 205/50-17 rengaskoko riittää nykyään meikäläisen "nokivasaran" alle. 225/45-17 olisi kyllä liki 100€/sarja halvemmat, mutta hintaero tasoittuu suuremman kulutuksen ja alustan puslien / pyöränlaakereiden nopeamman kulumisen myötä.

Vakionopeudensäädin ja kameravaroitus Tompassa suojaa niin hyvin sakoilta, että eipä juuri liikuta tuo sakkojen nosto. Mielestäni kylläkään tuollainen <20 km/h ylinopeus maanteillä ei tämän maan suurimpia rikoksia ole..
 
Viestejä
3 338
#40
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Pakolaisaalto vähensi poliisin nopeusvalvontaa
Liikenteenvalvontaan käytetty aika väheni viime vuonna 15 prosenttia.

Vähentymisen taustalla on poliisin resurssien kohdentuminen vastaanottokeskuksiin. Liikennepoliisit ovat myös paikanneet hälytys- ja valvontasektorin tehtäviä.

Poliisi on vähentänyt huomattavasti liikenteenvalvontaa turvapaikkatilanteen takia. Liikenteenvalvontaan käytetty työaika väheni viime vuonna viisitoista prosenttia.

Tämä johtuu siitä, että poliisi siirsi resurssiaan vastaanottokeskuksiin ja niihin liittyviin tehtäviin, turvapaikkatutkintaan ja -kuljetuksiin sekä Tornion järjestelykeskuksen toimintaan. Osa painopisteen muutoksista on voimassa edelleen.

Liikennepoliisit ovat myös joutuneet paikkaamaan hälytys- ja valvontasektorille kuuluvia tehtäviä, kun hälytys- ja valvontasektorin poliisit ovat olleet ehkäisemässä ja selvittelemässä vastaanottokeskuksiin liittyneitä häiriöitä ja rikoksia.

Poliisitoiminnan painopisteen väliaikainen muutos näkyy selvästi vielä alkuvuodenkin liikennerikostilastossa. Tilastokeskuksen tuoreimman tilaston mukaan poliisin tietoon tuli tammi–maaliskuussa hieman vajaat 58 000 nopeusrajoituksen rikkomista. Se on 18 250 ylinopeuskäryä vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Vähennystä on 24 prosenttia.

– Pääsyy kehitykseen on vähentyneessä valvontaresurssissa. Ehkä myös rikesakkojen korotus on vaikuttanut, ja ajokäytöskin on saattanut hieman parantua, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen Poliisihallituksesta toteaa.

Hän uskoo, että tilastoero viime vuoteen tasoittuu loppuvuodesta, jos turvapaikkatilanne rauhoittuu.

– Se tässä on hyvää, etteivät liikennekuolemat ja loukkaantumiset ole lisääntyneet, vaikka liikennevalvontaa onkin vähennetty.

Ihmisvajausta on pyritty paikkaamaan automaattisella nopeudenvalvonnalla.

– Ylinopeudesta kiinnijäämisen riski on edelleen kohtuullisen korkealla.

Rajuimmin ylinopeudesta kärähtäneiden määrä väheni alkuvuonna Sisä-Suomen poliisilaitoksen alueella, johon kuuluu Keski-Suomen lisäksi Pirkanmaa. Vähennystä kirjattiin peräti 66 prosenttia. Se tarkoittaa reilut 9 000 ylinopeuskäryä vähemmän kuin tammi–maaliskuussa 2015.

Holopaisen mukaan raju pudotus johtuu pääosin siitä, että Sisä-Suomen poliisi käytti viime vuonna nopeuksien valvonnassa poikkeuksellisen paljon liikuteltavaa automaattivalvontaa, joka osoittautui tehokkaaksi.

Tilastokeskuksen mukaan toiseksi eniten ylinopeuskäryjen määrä väheni alkuvuonna suhteellisesti Länsi-Uudellamaalla (-50 pros., 3 440 tapausta) ja kolmanneksi eniten Itä-Suomessa (-48 pros., 3 800 tapausta).

Sen sijaan Helsingin poliisilaitoksen alueella ylinopeuskäryjen määrä liki kaksinkertaistui tammi–maaliskuussa (+ 2 450 tapausta). Osaksi kasvu johtui Kehä I:n uusista tolppakameroista.

Rai Suihkonen
http://www.ksml.fi/kotimaa/Pakolaisaalto-v%C3%A4hensi-poliisin-nopeusvalvontaa/765093?pwbi=d6829c1bd1a62fc56bca7a4887f46a13
 
Ylös Bottom