Ultimate 9000 EEV ja ohjauspanelin kummallinen kuva/merkki

Viestejä
3
#1
Moi!
Ensimmäistä kertaa kirjoitan tänne vaikka olenkin selaillut näitä sivuja ennenkin useammassa otteessa.
Ostin Elokuussa 2011 Ultimatelta 9000 EEV ilma/vesi lämpöpumpun ja siihen tuli lämmönvaihtimenkin mukaan. Pyysin huoltoyritys asentamaan sitä ja koska en käytä varaajaa vaan tämä tulisi öljypannun rinnain niin asensivat lämmönvaihtimen niin että suoraan lämmittää pattereiden vedet.
Kaikki on toiminut hyvin, öljyäkin on mennyt tosi vähän (Marraskuu 2011 - Lokakuu 2012 noin 800 litraa, suurin osa siitä tietenkin käyttöveden lämmitykseen kun VILP:llä en lämmitä sitä).

Kun yritin katsoa ohjekirjasta mitä merkkejä voi tulla ohjausyksikköön, niin ei löytynyt selitystä siihen yhteen merkkiin mitä tulee oikeaan yläkulmaan kun pidetään On/Off nappia painettuna noin 10 sekuntia ja kuuluu piippaus ja sen jälkeen painetaan kerran uudestaan On/Off nappia. Kuva näyttä siltä kuin olisi kaksi aaltonuolia päällekkäin missä nuolen pää on vasemmassa päässä.

Syy minkä takia huomasin tuo oli se että yritän löytää ohjeet siitä miten pääsee muuttamaan sulautumis lämpötilan, eli ulkolämpötilan milloin pitäisi alkaa sulattamaan jäät mitä kennolle on kertynyt.

Nythän on ollut plussakeliä mutta tosi kosteaa ja kennot menee melko nopeasti jäiseksi (lumiseksi) ja huomasin vaan että vaikka kuinka yritän saada veden lämpötilaa nostettua niin se jää siihen 40 - 41 asteiseksi.
Ajattelin että olisi ollut kylmäaine vajetta mutta tarkistin vuodon etsimis aineella kaikki liitokset (meno ja tulo, ulkoyksiköllä ja lämmönvaihtimella) mutta en löytänyt mitään mitä olisi viitannut vuotoon.
Tuli sitten mieleen että jos nuo kennot ovat jäässä niin ei pääse ilmaa läpi ja silloin ei myöskään tuota sitä lämpöä kaasuun. Voin tietenkin olla väärässä kun en ole mitään muuta kuin tavallinen käyttäjä näissä ajatuksissa mutta jostain pitää lähteä liikkeelle kun pakkaset nyt kohta tulee ja pitäisi saada talo lämmitettyä.

Terveisin,
Digifan
 
Viestejä
3
#2
Vs: Ultimate 9000 EEV ja ohjauspanelin kummallinen kuva/merkki

Sain Ultimatelta viestin että 9000 EEV versiossa ei ole mahdollista muuttaa sulautumis lämpötilan mitenkään :(
 
Viestejä
1 270
#3
Vs: Ultimate 9000 EEV ja ohjauspanelin kummallinen kuva/merkki

Meidän Ulti 5000 käyttäytyy samalla tavalla tässä 0 asteen tuntumassa. Kenno huurtuu ja tehot tippuu. Veden lämpötila nousee, kun säädät sisäyksikön kiertovesipumppua pienemmälle. Minulla on hitaimmassa asennossa ja menoventtiiliä kuristettu niin, että virtaus on nyt n. 300 l/tunti. Katsoin mittarit justiinsa hetki sitten. Lähtö/tulolämpötilat on n. 44 / 37 astetta ja otto/lämpöteho = n. 1,5 / 2,3 kw. Kenno on umpihuurussa. COP = 1,5. Ulkolämpötila on -1 astetta. Kohta alkaa sulatus ja luvut paranee.
 

pete73

Aktiivinen jäsen
Viestejä
296
#4
Vs: Ultimate 9000 EEV ja ohjauspanelin kummallinen kuva/merkki

Digifan sanoi:
Sain Ultimatelta viestin että 9000 EEV versiossa ei ole mahdollista muuttaa sulautumis lämpötilan mitenkään :(
Eikös noiden "viistonnisten" sulatuskäytöstä ole korjattu uusilla ohjelmaversioilla, oliskohan noissa isommissa aihetta samaan...
Toki näillä keleillä huurtuu joka höyrysti, jos sieltä yhtään otetaan tehoja :)
Koneesta sitten riippuu kuinka hyvin osuu sulatukset kohdalleen.

Ulkolämpötilalla ei enimmäkseen taida olla suurta merkitystä sulatustarpeen määrittelyssä....
 
Viestejä
1 270
#5
Vs: Ultimate 9000 EEV ja ohjauspanelin kummallinen kuva/merkki

Ilmankosteus on tärkein juttu sulatusasiassa. Minulla on juuri meneillään seuranta asian tiimoilta. Sain kesällä uuden IC-piirin ulkoyksikköön, mutta en vielä ole vaihtanut. Täytyy ensin seurata systeemin toimintaa vanhalla IC-piirillä j yrittää ymmärtää toimintaa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
13 116
Valvoja #6
Vs: Ultimate 9000 EEV ja ohjauspanelin kummallinen kuva/merkki

pete73 sanoi:
Ulkolämpötilalla ei enimmäkseen taida olla suurta merkitystä sulatustarpeen määrittelyssä....
Sulatustarpeen määrittelyssä on usein käytössä höyrystimen lämpötilan vertaaminen ulkolämpötilaan: jos ero on liian kauan liian suuri todetaan, ettei höyrystin enää pysty siirtämään tarpeeksi lämpöä ulkoilmasta vaan tarvitsee sulatuksen. Jostain syystä ehdoissa usein on vielä se lisäys, että ulkolämpötilan pitää olla riittävän matala.. ehkäpä höyrystimen arvellaan lämpöisessa sulavan ilmankin tai sillä estetään vehjettä hölmöilemästä jossain muissa virhetilanteissa.
 
Viestejä
1 270
#7
Vs: Ultimate 9000 EEV ja ohjauspanelin kummallinen kuva/merkki

Näyttää sille, että Ulti 5000 sulatusväli on 2 tuntia riippumatta mistään muusta asiasta. Höyrystimen lämpötilat (tulo ja lähtö) tippuu n. -18 asteen tuntumaan ja junnaa siellä yli puoli tuntia, kunnes lähtee sulattamaan. COP on kuitenkin n. 1,3 vaikka höyrystin on umpihuurteessa. Nyt on n. -2 astetta pakkasta. Ultin ohjaus on kyllä mystisesti suunniteltu. On ilmeisesti tarkoitettu jonnekin keskieurooppaan tai muualle, missä pakkasta ei ole. Höyrystinkin vaikuttaa reilusti alimitoitetulle.
 

kouman

Okt 100m² - 9330kWh
Viestejä
400
#8
Vs: Ultimate 9000 EEV ja ohjauspanelin kummallinen kuva/merkki

kaihakki sanoi:
.. Eli toimii todella hyvin.
kaihakki sanoi:
.. Eli vaikka Ulti on kuin xmas1, siirtyy paksun lumen ja huurteen läpi lämpöä kuitenkin jonkin verran.
kaihakki sanoi:
Ultin ohjaus on kyllä mystisesti suunniteltu. On ilmeisesti tarkoitettu jonnekin keskieurooppaan tai muualle, missä pakkasta ei ole. Höyrystinkin vaikuttaa reilusti alimitoitetulle.
kaihakki sanoi:
.. Eli toimii todella hyvin.
..mystinen laite tuo Ultimate... Smiley211006

Mikä mahtaa olla kaihakki:n xmas1-Ultin COP, sulatusten kanssa ?

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=16322.msg212183#msg212183
 
Viestejä
1 270
#9
Vs: Ultimate 9000 EEV ja ohjauspanelin kummallinen kuva/merkki

Eikös olekin mystinen laite, mutta myös hintansa väärti. Paremmalla ohjauksella ja isommalla höyrystinkennolla olisi vieläkin parempi. COP luku heikkenee vahvasti, kun ollaan nollan tuntumassa, johtuen huurtumisesta ja sulatuksista. Ollaan alle kakkosen lukemissa. Tarkkaa lukua en saa, koska pitäisi tietää paljonko sulatus ottaa lämpöä takaperin varaajasta.
Mielenkiinnolla odotan reilumpia pakkaskelejä, jolloin ilman kosteus pienenee.
 
Ylös Bottom