Vallox 121 SE säätöongelma

Sebu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
427
#1
Pitkästä aikaa täällä ja tietenkin kyselemässä neuvoja :)

Eli otin nyt vuosien harkinnan jälkeen ilmanvaihtokanavien nuohouksen ja ilmanvaihdon säädön paikalliselta nuohousliikkeeltä. Nuohouksesta en osaa sanoa mutta säädön kanssa alkoi tulla ongelmaa. Eivät tahtoneet saada säätöihin.

Jouduin itse poistumaan paikalta kesken joten en nähnyt itse säätötyötä. Säädön pöytäkirja kuitenkin näytti sen verran oudolta että päätin perehtyä säätöön hieman tarkemmin.
- Tulo poisto 52/47 litraa
- Säätö suoritettu asetuksella 6/8 vaikka puhallinkäyrästön mukaan tuollaiset litramäärät pitäisi saada aikaan jo paljon pienemmillä puhallintehoilla.
- Tulon ja poiston eroja ei koneelta ole mitattu ollenkaan vaikka ainakin Valloxin ohjeen mukaan isot linjat säädetään koneelta ja venttiileillä vain hienosäädetään huonokohtaisia eroja.
- Painerot venttiilien yli poistopuolella jopa 88 Pa mutta tulopuolella ei juuri mitään.

Soitin firmaan ja toinen kaveri kävi tänään pyörähtämässä. Mittaili aikansa ja tuli siihen tulokseen että meillä tulopuolella vaan kanavat kuristavat niin paljon ettei säätöjä saada paremmiksi. Pyysin mittaamaan koneelta lähtevän paineen tulopuolella ja näytti 170 Pa (olisiko ollut 7 teho)

Tulopuolen kanavisto kun lähtee kahtena linjana
1. menee saunalle ja yhteen makuuhuoneeseen 125mm runko noin 2m ja kaksi 100mm kanavalla tehtyä oksaa noin 3m per oksa
2. 3 x makuuhuone + 2 erillistä oksaa olohuoneeseen. Runko 6m ja olohuoneen oksat 3m ovat 125mm kanavia ja makuuhuoneisiin 3m 100mm kanavaa per makkari.

Nyt olisi kiva saada jonkun viisaamman näkemystä mistä lähdetään etsimään vikaa. Ilmanvaihto melko sekaisin ja oikeastaan mikään muu ei saatuja lukuja mielestäni selitä kuin se että tulopuolen kanavat ovat jostain kohtaa tukossa? Mutta mistä kohden kun mihinkään tuloon ei tule tavara kumpaankaan linjaa mutta jos eivät valehdelleet niin koneelta tulee painetta melko reippaasti. Koneelta lähtevät kanavat auki koska irrotin äsken tulopuhaltimen ja tungin kuitukameran kanavaan sen matkaa kun tuosta nyt onnistui kun tuolla narulla on hankala työntää.

Koijataanko tässä apinaa vai mikä hitto tässä nyt ei täsmää. En mitenkään kykenen käsittämään että tuon mittainen kanavisto hävittäisi johonkin 160Pa häviöinä. Jos kanavistossa olisi vuoto niin ei varmaankaan nostaisi paineita koneella.

Vallox 121Se puhallinkäyrästö.jpg pöytäkirja.jpg
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
427
#3
Itseä nyt ensimmäiseksi tässä mittauksessa hämää tuo että koneen kotelossa 170 Pa mutta millään venttiilillä ei näyttäisi olevan takana painetta. Mitä tuon keskustelun luin läpi niin siitä saa käsityksen että paine-ero/venttiilin avauma/ilmamäärä käyrästöt eivät annan oikeita ilmamääriä mutta kai sentään paine-eron mittaaminen näilläkin onnistuu.
Onko normaalia että tuollainen 125/100 + muutaman mutka ja supistus systeemi hukkaa tuommoisen määrän painetta kanavahäviöinä? Ollaanko oikeasti tilanteessa että Vallox 121 SE ei kykene tuottamaan riittävää paine-eroa että saataisiin tuossa kanavistossa pelaamaan ja pitää vaihtaa joko kone tai uusia kanavat isommiksi?
 

kapsu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
556
#4
Pitkästä aikaa täällä ja tietenkin kyselemässä neuvoja :)
Nyt olisi kiva saada jonkun viisaamman näkemystä mistä lähdetään etsimään vikaa. Ilmanvaihto melko sekaisin ja oikeastaan mikään muu ei saatuja lukuja mielestäni selitä kuin se että tulopuolen kanavat ovat jostain kohtaa tukossa? Mutta mistä kohden kun mihinkään tuloon ei tule tavara kumpaankaan linjaa mutta jos eivät valehdelleet niin koneelta tulee painetta melko reippaasti.
Miten mittasivat koneelta lähtevän?
Ekana tuli mieleen se perinteinen että kone ei vaan saa ilmaa ulkoa. Ulkosäleikköön jätetty hyttysverkko mikä tukossa? Tai väärän mallinen/liian pieni säleikkö, sekin ahdistaa. Eli pitäisi olla kanavaa suurempi säleikkö, esim. 160 US-AV jos 125kanava. Ei saa olla ahdistava US-SV. Ja siis ilman kuvissa näkyvää hyttysverkkoa.
Ilmeisesti valloxin asetuksissa tulo/poisto ajetaan 100/100%?
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
427
#5
Moi.

Juoni tihenee.
Kapsu ainakin alustavisti oikeilla jäljillä. Firma kävi naapurissa vaihtamassa uuden puhaltimen rikkoutuneen tilalle ja kävi uudelleen tekemässä muutaman tarkentavan mittauksen.
Käytetty mittari näytti siis paine-eroa puhaltimen yli kun mitattiin koneen naamassa olevista yhteistä. Nypin kaikki tuloventtiilit kämpästä irti jotta pääsisin kiinni hieman kanaviston painehäviöön. Mittaustulos ei juurikaan muuttunut tilanteesta kaikki venttiilit paikoillaan. Pyysin mittaamaan sekä puhalluksen että imun erikseen sisäilman painetta vastaan jotta olisi jotain mitä spekuloida. Tilanne oli sikäli mielenkiintoinen että imukanavassa oli alipainetta - 163 Pa ja puhalluksessa painetta mittarin mukaan vaan 7 Pa. Mittattiin imun alipaine myös kone täysillä ja silloin ulkoa tulevassa raitisilmakanavassa oli alipainetta -330 Pa. Irroitin koko ulkosäleikön (jossa ei ollut hyttysverkkoa) jolloin imun alipaine laski täysillä - 295 Pa ja tuolla 6 teholla -145 Pa.
Kurkistin imukanavan läpi myös kameralla eikä siellä mitään tukosta ole. Rakenne on kuitenkin vähemmän optimaalinen eli terassin katosta noustaan suoraan ylös putkella josta T-haaralla sivulle, tämän jälkeen melkoinen käärmeenpesä eli muistaakseni 4-5 eri 90 asteen mutkaa ja koko imukanaviston pituus noin 5m.

Omat johtopäätökset:
- Ei ihme jos ei puhallin jaksa paljon sisälle puhaltaa kun imussa jo noin paljon vastusta. Tuossa puhallinkäyrästössä optimaalinen kanavistohäviö olisi joku 100 Pa ja melkein tuplasti se on jo pelkässä imussa.
- Tuossa puhalluksen mittapisteessä on jotain häikkää koska 7 Pa ei voi olla oikea arvo? Olisiko letku jossain välissä lutussa.
- Oletettavasti tuolla siis 6 teholla imussa tuo 150 Pa häviötä ja muussa kanavistossa 70-100 Pa eikä puhallin vaan jaksa jos painehäiviö puhaltimen yli on melkein 300 Pa

Olisi pitänyt vielä tajuta mitata ilman suodattimia yms. Oma mittari olisi kyllä jees näissä hommissa.
 

kapsu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
556
#6
Varmasti ahdistaa jos mutkia noin paljon, isompi kanava vois auttaa jos ei saa suorempaa reittiä. Tulo/poisto eroa pitäis tasoittaa koneelta, tiputtamalla poistopuhaltimen tehoja %arvoilla, sit vasta venttiileillä, mutta eipä sekään nyt tässä pelasta.
(btw. miksiköhän T-haaralla sivulle?)
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
427
#7
Saisi tulla isommallakin. En edes ymmärrä miksi on pitänyt tulla noin monimutkaista reittiä. Kanava tulee koneelta ylös melkein villojen pintaan, kulkee koneen ja muiden kanavien yli vaakassa, sukeltaa koneen jälkeen syvemmälle villoihin ja kääntyy taas mutkalla vaakaan lähellä sisäkattoa, jatkuu melkein ulkoseinään asti jossa kääntyy ulkoseinän suuntaiseksi kohti sisäänvedettyä terassia, tule tuon terassin katosta töröttävän putken kylkeen T-haaralla. Ei mitään järkeä.
Taidan vetää kokonaan uuden 160mm kanavan suoraan ylös terassin katosta, 90 mutkalla vaakaan villojen päällä ja koneen kohdalla alas ja supistus just ennen konetta. Ei kai raitisilmakanavan tarvitse mistään syystä olla villoissa vaikka ei ole eristettykään kun kulkee tuulettuvassa yläpohjassa.
 
Viestejä
140
#8
Ei kai raitisilmakanavan tarvitse mistään syystä olla villoissa vaikka ei ole eristettykään kun kulkee tuulettuvassa yläpohjassa.
Raitisilmakanavaa ei ole edes eristetty? Se pitää eristää eikä se saa kulkea vaakatasossa yläpohjan eristeen sisässä, koska talvella siellä kulkee kylmää ilmaa. Ilmanvaihtokoneen hyötysuhde on sitä parempi, mitä lyhyemmät kanavat ovat. "Ammattimiehet" ovat asiasta varmasti eri mieltä, koska saavat palkkansa siitä että vetelevät kanavia sikin sokin yläpohjaan. :)
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#10
Kondenssin vuoksi raitisilmakanavaa ei tarvitse eristää. Jos menee osuuksia tiloissa, jotka lämpiävät auringon toimesta tehokkaasti, voipi pieni määrä eristettä olla hyväksi estämässä tuloilman turhaa lämpiämistä niinä vuodenaikoina kun sitä tapahtuu.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
8 642
Valvoja #12
Raitisilmakanavaa ei ole edes eristetty?. Se pitää eristää eikä se saa kulkea vaakatasossa yläpohjan eristeen sisässä, koska talvella siellä kulkee kylmää ilmaa.
Linkaamasi mainoksessa sanotaan näin:

1. Ulkoilmakanava tuodaan aina, jos mahdolista yläpohjaeristeen yläpuolella. Eristepaksuus 100 mm. Kaikki saumat teipataan huolellisesti 75 mm Al-teipillä.

2. Tuloilmakanavan eristyspaksuus on 50 mm yläpohjaeristeessä ja 100 mm kylmässä tilassa ullakolla. Eristyksen poikittaissaumoja ei tarvitse teipata. Lämpimässä huonetilassa tuloilmakanavan eristyspaksuus on 30 mm ja kaikki saumat teipataan huolellisesti.

3. Poistoilmakanava eristetään kuten tuloilmakanava

4. Jäteilmakanava: Keittiön erillinen jäteilmakanava on paloeristettävä (EI 30). Eristeenä käytetään UPWM 4.0 Alu1 50 mm paloeristemattoa ja sen päälle asennetaan kylmissä tiloissa tarvittaessa CLIMCOVER ROLL CR ALU2 50 mm ilmastointimatto lämmöneristeeksi. Eristyksen poikittaissaumoja ei tarvitse teipata. LTO-koneelta lähtevän jäteilmakanavan eristys tehdään kuten tuloilmakanavassa
 
Viestejä
1 477
#13
En viitsi selittää enempää, miksi kanavat kannattaa eristää. Tietoa löytyy kyllä.
Ja sitten linkkasit mainoksen? Oisit nyt laittanut lukijoille jotain järkevää perusteluakin kun kerta käytit aikaa tähän. Tuo mainos ei edes lähtenyt selittämään miksi ostaa heidän tuotteitaan mikä on aika huolestuttavaa.

Jos ulkoilmakanava menee ulkoilmassa, niin olisi aika kummallista että se olisi pakko siltä matkalta eristää. Miten se ilma käyttäytyy putkessa niin eri tavalla? Jos heitän tuonne pihalle putken pätkän, niin en tiedä mitä se eristys siinä auttaisi.
 
Viestejä
136
#14
Äkkiä lueskelin Rakennusmääräyskokoelma D2:sta ja sieltä en kyllä eristämisestä löytänyt mitään juttua vaikka ilmanvaihtoa koskikin (toisaalta, 2min käytin etsimiseen), myöskään Fisen korteissa ei löytynyt (tai todennäköisempi, en osanut etsiä).

Kanavathan kuuluu eristää foliovillalla siitä syystä että puhallusvilla painuu ajan myötä ja tällöin eristys jää IV kanavan osalta vajaaksi alapuolelta.
Tuloilmakanavan eristäminen on suositeltavaa eristää siitä syystä että kesällä yläpohjassa on melko lämmin ja ilma lämpenee turhaan kanavassa (kuten Scroll totesi), talvella taas pieni "esilämmitys" ei haittaa mitään jos lämpö nyt nousee -20asteesta vaikka -17asteeseen.

Voisin melkein väittää että tuloilmakanavat suositellaan eristämään 2x 50mm foliovillalla, jossa saumat teipataan al teipillä ja saumat sijoitetaan eri kohtiin, näin muistan jostakin lukeneeni, liekö vain varmuuden maksimointia?
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Viestejä
261
#15
Mahtaako se raitisilma olla kuitenkin jostain tukossa? Kyllä 100mm kanavakin (ei tainnut kokoa olla mainittuna viesteissä) vetäisi aika paljon vaikka vastus kasvaakin, nyt ei vaikuta tulevan juuri mitään? Ettei nuohoustyökalu jäänyt putkeen? :)
 

kapsu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
556
#16
muita heittoja:
-kenno tukossa, pesu? mitkä lukemat jos ajaakin kennon ohi?
-tulokanavassa joku mutka tehty t-liittimellä ja toinen liitos avoinna, hukkaa kaiken sinne
 
Ylös Bottom