Victron Dynamic ESS

Espejot

Hyperaktiivi
Laitetaan tänne asiaa Victronin automaatiosta, eritoten dynaamisesta

Älykkäämpää energiaa, suurempia säästöjä Dynamic ESS:n avulla​

Dynamic ESS:n avulla Victron-järjestelmästä optimoi akkujen lataus- ja purkaussyklit hyödyntämällä sähkön hintoja, aurinkoenergian tuotantoennusteita ja yksilöllisiä kulutustottumuksiasi. Olipa kyseessä sitten koti tai suurempi asennus, Dynamic ESS auttaa sinua optimoimaan aurinko- ja akkujärjestelmäsi mahdollisimman tehokkaaksi. Järjestelmä edelyttää että käytössä on spottiin perustuvat energiamaksut.

Mitä tarvitset?​

Tämän kokoonpanon tekeminen kestää noin 15 minuuttia. Tarvitset seuraavat tiedot:
  • Venus OS 3.30 tai uudempi
  • verkkoyhteyden tekniset tiedot
  • akkujärjestelmän tekniset tiedot
  • energiasopimuksen ja sen tiedot.

Kaksi käyttötapaa: vihreä tai kauppa​

Tarjoamme kaksi toimintatilaa, jotka vastaavat erilaisiin mieltymyksiin energianhallinnassa. Kaikki eivät pidä energiamarkkinoiden riskeistä, joten olemme luoneet toimintatiloja eri tarpeisiin. Green Mode sopii niille, jotka haluavat turvallisemman ja ennustettavamman lähestymistavan, kun taas Trade Mode on täydellinen niille, jotka haluavat maksimoida voittonsa kaupankäynnin avulla. Voit aina vaihtaa tilojen välillä löytääksesi sen, mikä toimii sinulle parhaiten.

Green Mode​

Myy ylimääräinen aurinkoenergia takaisin verkkoon sen jälkeen, kun olet kattanut kulutuksesi ja ladannut akun. Varaa akun energiaa omaan käyttöösi. Lataa akkua, kun hinnat ovat alhaiset, jotta säästät enemmän.

Trade Mode​

Myy aina ylimääräinen aurinkoenergia takaisin verkkoon. Käytä akkuenergiaa kaupankäyntimahdollisuuksien hyödyntämiseen. Lataa akkua silloin, kun kaupankäynti on edullisinta.

Green Mode sopii niille, jotka haluavat turvallisemman ja ennustettavamman lähestymistavan, kun taas Trade Mode on täydellinen niille, jotka haluavat maksimoida voittonsa kaupankäynnin avulla. Voit aina vaihtaa tilojen välillä löytääksesi sen, mikä toimii sinulle parhaiten.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #2

Vaihe 1: Järjestelmä​

Varmista ensin, voitko myydä ylimääräisen sähkön takaisin verkkoon. Jos voit, sinua pyydetään antamaan yksityiskohtaiset tiedot myytävän tehon rajoista. Raja on verkkoliitäntäkapasiteettisi ja sen, mitä järjestelmäsi pystyy käsittelemään, välinen alempi arvo. Jos verkkoyhteytesi tukee esimerkiksi 17 kWh:n tehoa, mutta järjestelmäsi pystyy käsittelemään vain 10 kWh:n tehon, anna arvoksi 10 kWh.

Tässä vaiheessa jää epäselväksi mikä on viitaus järjestelmään... mikä muu voisi rajoittaa import/export tehoa paitsi sulakkeet? Esmi jos on 25A sulkaeet niin 17 kW on teho joten mikä voisi rajoittaa kyseistä tehoa?

Huomautus: Tässä vaiheessa määritetään järjestelmän mahdollinen kapasiteetti, ei todellisia käyttörajoja, jotka asetat myöhemmin.
1-system.png
 

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3

Vaihe 2: Akun tiedot​

Anna seuraavaksi tärkeimmät tiedot akustasi:
  • Akun kapasiteetti - Jotta voimme laskea, mitä 1 % akun lataustilasta (SOC) vastaa, meidän on tiedettävä akun kokonaiskapasiteetti.
  • Suurin lataus- ja purkuteho - Tämä määrittää, kuinka paljon energiaa akku pystyy käsittelemään latauksessa tai purkauksessa tunnissa.
  • Akkukustannukset - Nämä kuvastavat akun lataus- ja purkauskustannuksia, jotka ilmaistaan yleensä €/kWh.
Akkukustannusten laskemiseksi voit syöttää akun ostohinnan, arvioidun lataussyklien määrän ja akun kapasiteetin. Käytä kaavaa:

(lataussyklien määrä * akun kapasiteetti kWh:na).

Jos esimerkiksi akkusi hinta on 2 000 euroa, sen kapasiteetti on 10 kWh ja se tukee 6 000 lataussykliä, laskelma on seuraava:

2000 / (6000 * 10) = 0,03 €/kWh.

  • Latauksen/purkauksen rajoitukset - Voit myös määrittää asetukset, joilla voit valvoa, milloin akkusi voi ladata tai purkaa verkkoon. Voit esimerkiksi haluta rajoittaa verkkoon purkamista tiettyinä aikoina tai päivinä kansallisten lakien vuoksi.

  • 2-battery-f.png
 

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #4

Vaiheet 3 ja 4: Osto- ja myyntihinnat​

Energiakauppoihin voi käyttää joko dynaamisia (day-ahead) hintoja tai kiinteitä hintoja, jotka voivat vaihdella vuorokaudenajan mukaan tai arkipäivien ja viikonloppujen välillä. Ilmoita, käytätkö kiinteitä vai dynaamisia hintoja. Löydät nämä hinnat energiasopimuksestasi.

Dynaaminen hintakaavasi helposti tehty​

Dynaamisen hinnoittelukaavasi selvittäminen on tärkeää

Kun myyt energiaa takaisin verkkoon, saat energiantoimittajaltasi perushinnan. Mutta kun ostat energiaa, maksat myös arvonlisäveroa ja lisämaksun, joka on 11 senttiä kilowattitunnilta.

Energian myynti: Myyntikaavasi on vain: P

Energian ostaminen: Ostokaavasi on: P * 1.21 + 0.11

3-buy-price.png

4-sell-price.png
 

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Ja sitten kysymyksiä. Meikäläisen tapauksessa asetuksia on JK BMS::sä mistä Gerbo oletetvasti "vakoilee" asioita. En ole vielä katsonut JK BMS tietoja. Myöskääön VMR asetukset on kymättä läpi joten osa vastauksista löytynee sieltä. Mutta.

Miten tulkitaan "The system looks at the dbus service com.victronenergy.settings, path Settings/DynamicEss/SystemEfficiency" -ositeriviä eli mistä nämä tiedot löytta ja onko ne nähtävissä portaalin kautta vai pelkästään Geboon yhteyttä ottamalla? Oletan että halintasyteemi on kerroskakkumainen... meillä on VRM portaali mutta Gerboon pääsee käsiksi oletetavasti muutenkin missä löytyy lisää asetuksia? Ja tähän tarvitaan ensimäisen kerran johto mutta jatkossa sinne pääsee käsiksi verkkoa pitkin?

Edit: oletetavasti Gerbon käpistely tapahtuu
VEConfigure -työkalun avulla.
Q: What about the efficiency losses of the battery?
Dynamic ESS on VRM takes battery losses into account. The system looks at the dbus service com.victronenergy.settings, path Settings/DynamicEss/SystemEfficiency.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Tässä vähän käyttöliittymää... pitäisi kuulema asentaa toinen energiamittari mikroja mittaamaan jotta ennuste osuisi paremmin kohdalleen. Mutta kun talvi on ovella niin asialla tuskin on kiirettä.
1731853259089.png
1731853299332.png
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Nyt kun patterista syötetään niin se jakautuu tasan kaikille vaiheille, luonnolisesti. Ei yksi vaihe on aina negatiivinen... tietyst, tottakai. Vai? L1-2 on maalämpö.

Edit: tämää liitynee asetuksiin, multiphase regulation?
1731861361946.png


1731860852258.png
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Kuikakohan pieneksi minimi SOC% laittaa ESS:n asetuksissa. JK BMS asetuksissa on SOC-0% laitettu 2,640 V. Täytynee vakoilla andyn videoita. Kennona siis EVE280 V3.

Edit: oletan nyt että BMS on pohjinmiltaan turvalaite jonka tarkoitus on suojella akkuja. Oletan että näitä jänniterajoja asetellaan myös VRM puolella.
 
Viimeksi muokattu:

negge

Tulokas
ESS minimum SoC:lla määritellään kuinka paljon akun kapasiteetista halutaan varata mahdollisia sähkökatkoja varten.

Itsellä 0%, mutta ATK-virityksella lataan akut 25%:iin verkolta heti kun hinta on matalahko.
 

Espejot

Hyperaktiivi
ESS minimum SoC:lla määritellään kuinka paljon akun kapasiteetista halutaan varata mahdollisia sähkökatkoja varten.

Itsellä 0%, mutta ATK-virityksella lataan akut 25%:iin verkolta heti kun hinta on matalahko.
Et siis käytä Dynaamista tilaa?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ensimäinen 1,1 kWh * 17 snt/kWh tienattu:bileet:miinus kulut. Mutta tässä nyt tullaan siihen että 14 kWh on liian vähän tälläisia tilanteita varten



1732039278063.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Espejot

Hyperaktiivi
Pari huomiota DESS jo nyt.
1) on taipumus ladata akkua vain sen verran kun on suuniteltu tarve... eikös tuolla ollut joku target % missä varautaso pidetään. Esimerkissä lähdetään 75% ja imetään akku tyhjiin eli 25% kapasta jää hyödyntämättä
2) myyntiin painotuva profiili on pienelle akulle riskialtis tilanteissa missä ennuste menee pieleen. Eli ensin myydään ja sitten kun saunotaan niin akku loppuu kesken.
3) latauksen näyttää menevän n. 1,8 kW vaikka halpoja tunteja olisi enemän. Eli oletan että hyötysuhde on parhainmillaan 600W lautauteholla per MP-II-3kVA
 

Liitteet

  • 1732120357477.png
    1732120357477.png
    41,6 KB · Katsottu: 7
  • 1732120514993.png
    1732120514993.png
    80,1 KB · Katsottu: 8

Espejot

Hyperaktiivi
Osaako joku selitää lyhyesti - ei kuitenkaan liian lyhyesti mikä on Victronin VRM portaalin suhde Node-Red:iin?

Node-RED is a programming tool for wiring together hardware devices, APIs and online services in new and interesting ways. It provides a browser-based editor that makes it easy to wire together flows using the wide range of nodes in the palette that can be deployed to its runtime in a single-click.
Venus OS is the the software running on our Cerbo GX monitoring device as well as other GX devices. Venus OS Large is an extended version of the common software, adding Node-RED and Signal K server.

Node-RED offers PLC like programming for connecting hardware devices, APIs and online services. It provides a browser-based editor that makes it easy to wire together flows. With it, one can for example program a functionality such as activating a relay based on a temperature measurement combined with time. Or make far more complex algorithms, tying relays, measurements, or other data available from Venus OS or elsewhere together. All without having to write real source code. Node-RED is also called Low-code programming for event-driven applications.

Also Node-RED features a fully customisable dashboard, viewable in a webbrowser - both locally but also remotely, via the VRM Servers.

Tuli vastaan tälläinen puukotus, pikkusen jäi epäselväksi minne tämä asenetaan ja miten toimii...
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
DESS toimii pääpiirteittän ihan hyvin mutta sekä Sell että Green modessa on omat kopastelut ja kintupolulla taapertelut
1) Akkua puretaan klo 5-6:00 kun olisi järkevämpää ladata.
2) Akku ladattu aamuyöstä van 76% vaikka olisi aivan hyvin ladata täyteen

Kyseessä Green-mode kokeilu... taidan palata Sell moodiin ja tutkailla node rediä uskaltaako sen kanssa lähteä leikkimään.
 

Liitteet

  • 1732181797069.png
    1732181797069.png
    69,9 KB · Katsottu: 4
  • 1732182064160.png
    1732182064160.png
    53,2 KB · Katsottu: 4
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Ennustamisen vaikeus... tässä on nyt perjantai ja siinä näkyy viimme viikon saunominen. Nyt epäselvää on miksi ihmeessä akku on ladattu vain 75% (* ja miksi klo 5-6 puretaan akkua. Asetuksena Green-mode ja Optimized With Batterylife.

Hieman laskentaa... oletetaan että hyötysuhde on 75%. Aamun spotti on 5,3snt ja hyötysuhde korjatuna 6.3snt/kWh. Eli kaikki tunnit yli 6.3snt kannattaa ottaa akusta mutta näin ei tehdä. Toki tämä on vain ennuste että onhan se mahdolista että kapaa varataa saunomiseen vaikka sitä ei näytetä.

Edit: *) vika löytyi asetuksista. Device Lista asetuksista löytyi vielä laitekohtaiset virtarajat, oli 3A, nostin 10A.
2024-11-22-wrong-time-to-disscharge-ennuste.jpg
 
Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
Hieman laskentaa... oletet että hyötysuhde on 75%. Aamun spotti on 5,3snt ja hyötysuhde korjatuna 6.3snt/kWh. Eli kaikki tunnit yli 6.3snt kannattaa ottaa akusta mutta näin ei tehdä. Toki tämä on vain ennuste että onhan se mahdolista että kapaa varataa saunomiseen vaikka sitä ei näytetä.

Oletko laittanut hyötysuhteen "mukaan" ostohintaan jollain 0.9x kertoimella tms vai saako sen nykyään määritettyä suoraan?

Silloin kun viimeksi katsoin piti lisätä hinnan kaavaan...
 

Espejot

Hyperaktiivi
Oletko laittanut hyötysuhteen "mukaan" ostohintaan jollain 0.9x kertoimella tms vai saako sen nykyään määritettyä suoraan?

Silloin kun viimeksi katsoin piti lisätä hinnan kaavaan...
En ole, tätä tässä nyt mietin että onko se jossakin vai täytyykö se laskea sähkön hinnan kaavaan... kysin tätä aikaisemmin mutta jäi epäselväksi miten tohon pääsee käsiksi... oletan että VE Configure ohjelmalla :rolleyes:

Q: What about the efficiency losses of the battery?​

Dynamic ESS on VRM takes battery losses into account. The system looks at the dbus service com.victronenergy.settings, path Settings/DynamicEss/SystemEfficiency.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Ja lisäkysymys, mikä ero on Optimized With Batterylife ja Without Batterylife tilanteessa missä aurinkovoimaa ei ole käytettävissä. Asetukset liittyy oletetvasti "Active SoC limit" ja Optimized asetus pyrkii saamaan akut täyteen jotta kennot tasaantuu? Mutta jos DESS akut saadaan ladattua täyteen että auringon rajoitusta ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
Ja lisäkysymys, mikä ero on Optimized With Batterylife ja Without Batterylife tilanteessa missä aurinkovoimaa ei ole käytettävissä. Asetukset liittyy oletetvasti tavoite SoC ja optimize pyrkii saamaan akut täyteen jotta kennot tasuuntuu? Mutta jos DESS akut saadaan ladattua täyteen että auringon rajoitusta ei ole.

ymmärtääkseni batterylife vaan huolehtii, että akku 100% SOC joka päivä, mikä tärkeää nimenomaan lyijyakuilla, ei niinkään litiumeilla:

6.2. BatteryLife

What does BatteryLife do?

The BatteryLife feature prevents a harmful 'low battery state-of-charge' from being allowed to continue for an extended period of time. For example in winter, if there is insufficient PV power available to replace the stored battery energy which is consumed every day, without the BatteryLife feature the battery SoC will fall to its low-limit and stay at or near that level - continually failing to become fully-charged.

BatteryLife tries to ensure that the battery will always be recharged to 100% SoC - every day. This is how it works:

During periods of poor weather when solar energy is reduced, BatteryLife will dynamically raise the Low SoC limit which has been set. This has the effect of making less power available for consumption. It raises this level by 5% each day until the energy which the system draws from the batteries during a 24hr period matches the energy being replaced. The aim is for the battery to operate at or near 100% SoC.

When weather conditions change, and more solar energy becomes available, the system will once again lower the Low SoC limit, day by day, making more battery capacity available for use (it will eventually return to the user-preset limit) - whilst still ensuring that the battery SoC ends each day at or close to 100%.

The strength of this feature becomes apparent when you ask yourself, “Why should the battery be allowed to remain fully discharged for long periods of time, leaving no reserve power in case of mains failure …and with the possible result of damaging the battery?”.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Espejot

Hyperaktiivi
ymmärtääkseni batterylife vaan huolehtii, että akku 100% SOC joka päivä, mikä tärkeää nimenomaan lyijyakuilla, ei niinkään litiumeilla:

6.2. BatteryLife

What does BatteryLife do?

The BatteryLife feature prevents a harmful 'low battery state-of-charge' from being allowed to continue for an extended period of time. For example in winter, if there is insufficient PV power available to replace the stored battery energy which is consumed every day, without the BatteryLife feature the battery SoC will fall to its low-limit and stay at or near that level - continually failing to become fully-charged.

BatteryLife tries to ensure that the battery will always be recharged to 100% SoC - every day. This is how it works:

During periods of poor weather when solar energy is reduced, BatteryLife will dynamically raise the Low SoC limit which has been set. This has the effect of making less power available for consumption. It raises this level by 5% each day until the energy which the system draws from the batteries during a 24hr period matches the energy being replaced. The aim is for the battery to operate at or near 100% SoC.

When weather conditions change, and more solar energy becomes available, the system will once again lower the Low SoC limit, day by day, making more battery capacity available for use (it will eventually return to the user-preset limit) - whilst still ensuring that the battery SoC ends each day at or close to 100%.

The strength of this feature becomes apparent when you ask yourself, “Why should the battery be allowed to remain fully discharged for long periods of time, leaving no reserve power in case of mains failure …and with the possible result of damaging the battery?”.
Olen lukenut saman tekstin mutta jäin mietimään miten se vaikuttaa DESS:iin... tänään Active SoC Limit näyttäs olevan 10% ja sitä pienemäksi se menee mitä lähemmäs 100% päästään. SoC-min on määritelty 0%. Victronin softaa vaivaa hieman sama ongelma kuin Nibeä, logiikkaa ei olla aina avattu loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Ennustamisen vaikeus... tässä on nyt perjantai ja siinä näkyy viimme viikon saunominen. Nyt epäselvää on miksi ihmeessä akku on ladattu vain 75% (* ja miksi klo 5-6 puretaan akkua. Asetuksena Green-mode ja Optimized With Batterylife.
Kun akku on 75%:ssa niin onko kennon jännite "tapissa" jo, vai vielä vajaa? Miten akun kapasiteetti ilmoitetaan vai päätteleekö laite sen itse?
Voiko latinki jäädä vajaaksi, jos jännite nousee latauksen katkaisurajaan asti mutta akkuun ei ole siirtynyt tarvittavaa energiaa?

Ts. luulet että sulla on esim 100 Ah kenno, mutta kiinalainen onkin jekuttanut ja ne onkin 75Ah. Mitä sitten tapahtuu?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Kun akku on 75%:ssa niin onko kennon jännite "tapissa" jo, vai vielä vajaa?
Syy taisi löytyä, virta oli rajoitettu AC-IN 3A... tajusin vasta nyt että DESS laitetut luvut on vain algoritmiä varten, todellinen raja tulee muista asetuksista. Eli kyllä akku oli vajaa koska DESS ei ehtinyt varata sitä täyteen oman algoritminsä mukaisesti. Elikä AC-IN voi asetta amperirajan mutta lautukselle ja purulle voi asettaa rajan vielä erikseen ja kyseiset luvut ilmoitetaan DESS:lle jotta se tietää suunitella päivän rutiinit.
Miten akun kapasiteetti ilmoitetaan vai päätteleekö laite sen itse?
Voiko latinki jäädä vajaaksi, jos jännite nousee latauksen katkaisurajaan asti mutta akkuun ei ole siirtynyt tarvittavaa energiaa?
Luulen että akun kapa ilmoitetaan mutta akku ladataan kyllä täyteen koska lautauksen purulle-katkaisulle on ilmoitettu raja-arvot.
Ts. luulet että sulla on esim 100 Ah kenno, mutta kiinalainen onkin jekuttanut ja ne onkin 75Ah. Mitä sitten tapahtuu?
Käsitääkseni BMS tai Multiplus-II ei tiedä akun kapasiteettiä mutta BMS tietää milloin akku on SoC-100 tai SoC-0. DESS pelaa sitten wateilla kun ennustaa.

Tämä kaikki siis mutua koska olen aika toikasti vielä oppimiskäyrällä.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Juu ja jaa, automaation tekeminen on vaikeaa. DESS:n ennustus muisti viimme perjantain saunomisen ja oli kellotanut akujen purun niille tunnille koska sähkökin oli kallista. Päätin aikaistaa saunomista ja katsoa tajuaako DESS että akun kapaa täytyy alkaa luovuttamaan aikaisemmin. Ei tajunnut mikä ei yllätä. Mutta Node-Redillähän tota voi pukottaa mutta voi olla että en jaksa alkaa opetelmaan asiaa. Ehkä, ehkä ei. Täytyy miettiä.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Käytiin saunaassa ja akut tyhjeni, niin kuin ajatus oli. Tuli Low Battery Alarm. Jännitettä oli vielä 2.88V. Haiskahtaa sunnitellulta pysähdykseltä.
2024-11-22-hälytys.jpg
 

Liitteet

  • 1732303107385.png
    1732303107385.png
    41,1 KB · Katsottu: 4
Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama

Espejot

Hyperaktiivi
Ja koko logiikka löytyy:


Kaikki on siellä katseltavissa ja muokattavissa. Ei se lopulta edes ole kovin monimutkainen himmeli.
Toki tuolla sanotaan että "This is a proof of concept project. In the future this implementation in Node-RED will become obsolete as the functionality will move into VRM/Venus OS native."
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä on sitä problematiikkaa. DESS ei halunut ladata akkuja koska tänään sähkö on koko päivän halpaa eikä huomisen hintaa vielä tiedä. Latasin akut manuaalisti ja kun palautin DESS niin algoritmi halusi käyttää akkuun varastoitua sähköä joten napsautin DESS:n pois päältä. Tätä täytyy nyt mietti.

1732441661597.png
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ja koko logiikka löytyy:


Kaikki on siellä katseltavissa ja muokattavissa. Ei se lopulta edes ole kovin monimutkainen himmeli.
Tuota kun lueskelin niin löytyy vastuas aikaisempaan kysymykseen, Hyötysuhteeseen ja otetaanko se huomioon
The efficiency of the ESS system is considered (by default) to be 90%,meaning that if your solar yield is 10kWh and you put that in your battery,you are able to only pull 9kWh back out of it (for either consumption orselling to the grid). Note that this is not only the efficency of the battery,but also includes inverter losses.

It can be adjusted (since candidate release 3.20~17) via [osoite poistettu]

Lähde: github.com/victron-dess#system-efficiency
 

Espejot

Hyperaktiivi
Nämä isojen hintarojen päivät DESS hoitaa hyvin. Kulutuksen ennustamisessa on kiukaan, tai EV/uunin kokoinen ongelma. Miten ennustaa satunainen piikki, pitäisikö ne suodattaa pois? Dokumentaatiossa sanotaan että ennusteen paikalle asettuminen kestää n. kk mutta dynaamisten kulutuspiikien enustaminen lienee lähestulkoon mahdotonta joten kysymys on että onko nistä enemään haittaa vai hyötyä. Jos esim saunoitaan klo 20 niin DESS varaa akkukapaa kyseiselle päivälle jos hinta on korkeampi. Ennuste toimii jos piikki sattuu osumaan ei-huippuhintaisille tunnelle, kuten kuvassa. Mutta jos kulutuspiikki osuss myöjäisille tunneille ja hinta on korkea niin kapa voi jäädä käyttämättä ja menetetään mahdollisuus myyntiin. Eli ennusteessa pitäisi olla jokinlaninen aikaikkuna millä kulutushuipput siirtyy. Esim jos toistuva kulutushuippu on klo pe klo 18-22:00 niin siirretään huippu ennustuksessa halvemalle tunnille jolloin akku kapaa varataan korkean tarfin tunneille. Tilastollisesti sähkö halpenee iltaa kohden joten jos käyttäjä siirtää sähkön kulutusta halvoille tunneille niin tämä parantaa ennusteen toimivuutta. Eli DESS:llä on elämää ohjaava vaikutus, toisin kun itse aluksi ajatelin että se vapauttaa sähkön hinnan seuraamisesta, päin vastoin. Jos akku kapaa olisi yli tarpeen niin kulutushuippujen sijoituminen ei merkitse niin paljon. Paitsi jos haluaa myydä, ja kupa ei haluasi.
 

Liitteet

  • 1732696634653.png
    1732696634653.png
    171,6 KB · Katsottu: 7
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom