Äänestys + keskustelu: ILP lämmittämään ja jäähdyttämään vai säästämään?

??nestys + keskustelu: Hankitko tai aiotko hankkia ilmal?mp?pumpun ensisijaisesti:

• s??st?m?

Ääniä: 34 53,1%
  • l?mmitt?m?

Ääniä: 8 12,5%
  • j??hdytt?m?

Ääniä: 6 9,4%
  • l?mmitt?m??n ja j??hdytt?m?

Ääniä: 15 23,4%
  • ilman puhdistukseen

Ääniä: 1 1,6%

• Ääniä yhteensä
    64

jukkanen

Aktiivinen jäsen
Vai hankitko tai aiotko hankkia ilmalämpöpumpun jostain muusta syystä tai muuhun tarkoitukseen?

Tällainen kysymys tuli mieleen näitä COP-, teho-, sulatusjakso- sulatusvastus-, yms. keskusteluja seuraillessa...
Rönsyileväkin keskustelu aiheesta sallittua... ;D

Aikon

Jäsen
Vs: ILP lämmittämään ja jäähdyttämään vai säästämään?

Vastasin säästämään vaikka vaihtoehto lämmittämään on varmaan yhtä lähellä.
Pattereilla kuitenkin pihinä miehenä pitäisin lämpötilan liian alhaisena, pumpun kanssa "raaskii" nauttia lämmöstä!

HarVen

Jäsen

Vastasin lämmittämään ja jäähdyttämään, mutta olisin voinut
laittaa myös säästämään ja ilman puhdistamiseen, koska tuo
ILP on kuitenkin noiden kaikkien ansiosta IMHO hyvä hankinta :cool:

teukka

Vakionaama

Meissä on sellainen yleinen piirre, että itsetunto kohoaa, kun hankitaan kallis laite. Kallis sen vuoksi, että ei riitä laitetieto ja tekninen ymmärrys, joten hinta takaa sen, että olen tehnyt kaikkeni - ja olen hyvä ja pätevä. Vaikeasti hankittavaan luonnontieteen ja tekniikan asiantuntijuuteen on pyrkyä sitä enemmän, mitä vähemmän on tietotaitoa.

Jos hankkii halvan, niin pelkää joutuvansa naurunalaiseksi, jos tulee ongelmia. Jos hankkii kalliin, niin vaikeuksien tullessa voi levitellä käsiään ja todeta, että olen tehnyt kaikkeni - ei ole minun syyni.

Kun hankkii kalliin, niin joutuu pian kiinni siitä, että se ei tosiasiassa säästä. Tällöin on helpompi todeta, että on hankkinut sen vain mukavuuden vuoksi.

Sellaistakin olen havainnut, että monet hankkkivat ilpin kuten murrosikäinen kännykän värikuoren - pitää näyttää hyvältä - muu on sivu asiaa.

Vielä on yksi yleinen piirre ilpin käyttäjissä. Kehutaan, että laite toimii (hyvin) , ja perusteena on se, että se puhaltaa lämmintä. ::)

Olisi tuohon kyselyyn voinut lisätä sellaisenkin vaihtoehdon, että hankin ilpin, koska naapurikin...

SamiR

31.10.2006
Vs: Äänestys + keskustelu: ILP lämmittämään ja jäähdyttämään vai säästämään?

Autotallia lämmittämään tuo tuli hankittua. Lähinnä edullisten perustamiskustannusten vuoksi ja talossa olevan maalämpöpumpun kaveriksi. Eihän sitä nyt tallissakaan sovi suoralla sähköllä lämmittää jos talossa on maalämpö. Valintaa tuki yleinen kiinostus teknisiä laitteita kohtaan.

O

Osku

Vieras

Minä ainakin hankin pumpun ensisijaisesti jäähdyttämään taloa helteillä. Kivaltahan tuo lämpökin nyt tuntuu ja jos se nyt jotain säästää niin hyvä juttu. Laite on siis hankittu mukavuutta lisääväksi tekijäksi.

Takaisinmaksuaikoja tai muita kulutuskäyriä en viitsi laskeskella. Värikuoret hankin kuitenkin heti, vaikka en ole enää murrosikäinen! ;D Puuritiläkotelon sisällä ulkoyksikkö ei näytä niin rumalta. Murrosikäinen poikani ehdotti siihen vielä karvanoppia ja wunderbaumeja. Sitten se olisi varmaan murkkujenkin mieleen ;D

Rassaaja

Aktiivinen jäsen

Tuon alakerran kakkos-ilpin hankin puhtaasti säästämään. Alakerrassakin on mukava, äänetön ja tasaista lämpöä antava vesikiertoinen patterilämmitys, mutta siitä huolimatta laitoin tuon ruman valkoisen muovikokkareen seinälle meluamaan oleskelutilaan, jonne se ei edes sisustuksen puolesta sovi. Oli vielä halpakin. Saattavat jopa naapurit nauraa kun ei ollutkaan Mitsubishi naapureiden tapaan vaan Rautakaupan Panasonicci pikkuhalpismalli. Laskeskelin hankintahetkellä, että maksaa itsensä 3-3,5 vuodessa takaisin, mutta saattaapi mennäkin melkein neljä vuotta tai sitten ei. Keväällä sitten nähdään mitä "mittarit sanoo". Jos takaisinmaksuaika näyttää menevän yli neljän vuoden niin en kyllä sen jälkeen puhu ilpistä kenellekään mitään ja ripottelen tuhkaa päälleni, jotteivat ihmiset huomaa kuinka hitaasti itseään takaisin maksavan härpättimen olen mennyt hankkimaan.

C

Coxibi

Vieras

Vastasin, että säästämään, mutta lähes yhtä tärkeitä ominaisuuksia ovat lämmitys, jäähdytys ja ilman puhdistus. Pojallamme on astma, joten kaikki apu ilman puhdistamiseksi otetaan ilolla vastaan. Samoin kesällä lisää kummasti elämänlaatua niinä muutamana hikisenä yönä kun saakin nukkua lakanoissa kierimisen sijaan. ;D

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Siirsin äänestyksen gallupit- osioon

i-see

Aktiivinen jäsen

Valitsin mukavimman ;D

Tommi M

Jäsen

Jäähdytys oli ensin mielessä mutta kyllähän toi on lämmittänytkin :)

Säästö tulee sitten kaupantekijöiksi ;D

Ylös Bottom