Öljylämmitys, varaaja käyttöön kesäksi

klippan

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Terve,

Kyseessä siis Etelä-Suomessa sijaitseva `48 valmistunut rintamamiestalo. Tilaa on 120m2 sekä vielä rakentamaton kellari. Käytössä vesikiertoiset patterit ja näiden sekä putkien uusiminen tapahtuu muutaman vuoden päästä. 2 hengen talous. Pannuhuoneessa on 2012 vuosimallin Arimax 520 kaksoiskattila, öljypoltin on tältä vuosikymmeneltä ja öljysäiliö on suuri 3000l, erittäin hyväkuntoinen. Ajatuksissa on muutamien vuosien sisällä korvata öljylämmitys vilpillä. Öljyn kulutus on kuitenkin mielestäni turhan kovaa, 5/17-12/17 ajanjaksolla meni 1000l öljyä, eikä ollut edes kylmä jakso. 1/17-4/17 ajanjaksolla meni öljyä 1300 litraa, joista kahtena pakkaskuukautena yht 750 litraa.

Olen ymmärtänyt että kesäkaudella käyttöveden lämmittäminen varaajalla on järkevää, onko näin? Aikeissa olisi ennen vilppiin siirtymistä lisätä järjestelmään 300l varaja, jolla käyttövesi lämmitettäisiin. Sitten syksyllä kun lämmityskausi alkaa, niin öljypoltin päälle. Lämmittääkö öljypoltin sitten myös käyttöveden? Varaajan saisi jatkossa yhdistettyä vilppiin, eikä jäisi tarpeettomaksi.

fraatti

Vakionaama
Vs: Öljylämmitys, varaaja käyttöön kesäksi

klippan sanoi:
Olen ymmärtänyt että kesäkaudella käyttöveden lämmittäminen varaajalla on järkevää, onko näin?
Se kai tuossa on ideana että että poltinta ei käytellä lyhyitä aikoja hyonolla hyötysuhteella ja kattilan mahdolliset suuret lämpöhäviöt jäävät syntymättä.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

klippan sanoi:
Olen ymmärtänyt että kesäkaudella käyttöveden lämmittäminen varaajalla on järkevää, onko näin? Aikeissa olisi ennen vilppiin siirtymistä lisätä järjestelmään 300l varaja, jolla käyttövesi lämmitettäisiin. Sitten syksyllä kun lämmityskausi alkaa, niin öljypoltin päälle. Lämmittääkö öljypoltin sitten myös käyttöveden? Varaajan saisi jatkossa yhdistettyä vilppiin, eikä jäisi tarpeettomaksi.
Öljykattilan häviöt on herkästi 10kWh/vrk, ja pienen sähkövaraajan 1 kWh. 2 ihmistä ei tarvi 300 litraa, paljon pienempikin riittää. Itse laitoin aikanaan 110 litraisen öljykattilan kierukan perään ja olen ollut tyytyväinen.
Jotain höpinää asiasta vuosien takaa:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,15117.0.html
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,19398.0.html

Polttimen käyntijaksothan ovat lähes yhtä pitkiä kesällä kuin talvellakin, mutta kattilan kuumana pito aiheuttaa lämpöhäviöitä. Itselläni öljyä paloi aina muutama litra päivässä vaikka ei lämmittänytkään.

Jos veden haalistaa VILPillä, on realisista, että varaajan suorasähkönkulutus voisi neljän hengen taloudessa jäädä 5-10 kW päivässä riippuen vedenkäyttötottumuksista. Itse olen kytkenyt muualle kuin keittiöön menevän kylmän veden VILPin tuottamaan haaleaan veteen. Näin esim. suihkun vedestä suorasähköllä lämmitettyä on vain muutama viimeinen aste. Eli vesi lämpenee vilpillä noin +30:een ja sitten sekoittamalla sähköllä lämmitettyä kuumaa vettä sinne käyttölämpötilaan noin 37 - 40 astetta. Haalistetulla on kiva sulatella pihaa ja pestä esim. autoa. Lauhalla talvisäällä VILP pukkaa lämmintä hyvällä COPilla. Varaajaksi laitoin vanhan vähän yli 200 litran Haaton. Lämmin vesi ei ole koskaan loppunut ja häviöt ovat kuten Pöko jo kirjoitti jotain 1 tai korkeintaan 2 kWh päivässä.

Älkää ihmeessä romuttako turhaan niitä toimivia öljykattiloita. Tämä talvi meni tähän asti VILPn voimalla, kunnes toissa päivänä piti laittaa öljylämmitys vajaan vuorokauden ajaksi päälle. Tuo öljylämmitys on pirun hyvä pakkasella mutta tämmöisinä vuosina öljyn kulutus taitaa jäädä ihan mitättömäksi, sama vaikka dieselillä lämmittäisi. Itselläni lämmön tarve on sen verran suuri, että 25 A liittymä olisi vähän niukka, jos aikoisi sähköllä lämmittää ja muutenkin suorasähkön käytöstä pakkasella lämmitykseen tullaan vielä tulevaisuudessa rankaisemaan. Itselläni vuosimallia oleva 1990 Jämä-merkkinen kattila on edelleen lämmityksen sydämenä, lämmin tulee vain pumppaamalla ja kovalla pakkasella sitten öljypolttimesta.

jämä67

Jäsen

Meillä myös 100l varaaja piisannut hyvin 3 hengen perheelle. Nyt kun VILP esilämmittää veden, sillä täyttää myös kylpyammeen kertaalleen.

Minulla on uudehko jäspin öljykattila ja tässä jotain mittauksia siitä.

Kesällä pelkkä käyttövesi.
Öljyllä noin 40l/kk (noin 400 kWh)
Ökattila sähköllä noin 300kWh/kk
100l LKV 250kWh/kk (halpis varaaja metro nemi)
100l LKV kun VILP esilämmittää, keskimäärin 100kWh/kk

Ihan kauheita rahallisia säästöjä ei pääse tekemään, vaikka prosentuaalisesti erot onkin isoja.

Jäspin kattila on varmasti paremmin eristetty kuin kyseinen kaksoiskattila, joten teillä säästöt olisi varmasti isompia.
Oletko muuten puupuolta käyttänyt, tai tarkoitus käyttää? Onko sitä varten erillistä varaajaa olemassa?

klippan

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Puupuolta ei olla käytetty, eikä varmasti jatkossakaan ole tarkoitus käyttää. Onko tarkoitus kesällä niin että varaaja lämpiää itsekseen ja talvella siten että kattilassa esilämpiää ja sitten varaajalla loput käyttövedestä ja lämmitysvesi pelkästään kattilalla? Eli kesän voisi poltin olla pois päältä.

Juuri noin minä sen kytkisin. Ohitusventtiilit jos vielä laittaa niin on helppo erottaa mahdollisesti joskus puhkeava kierukka. Vesipuoli olisi samalla valmis VILPiä varten.

Ylös Bottom