öljylämmitykselle korvaaja

• Keskustelun aloittaja
Moi kaikille ja hyvää kesää tasapuolisesti! Ajattelin kysyä täältäkin mielipiteitä kun olen
Tässä hiljattain ostanut vm. 71 yksikerroksisen omakotitalon jossa on tähän asti ollut öljylämmitys,
Kattila ja poltin on iäkkäitä ja säiliötarkastaja kävi toteamassa että maanalaisessa säiliössä ja putkissa on syöpymää
Sen verran että sanoin tarkastajalle että ei laiteta öljyjä takaisin vaan säiliö puhdistettiin ja tehtiin käytöstäpoisto. Nyt olisi sitten edessä lämmitysjärjestelmän vaihto koska en näe järkeä rakentaa uutta säiliötä muuten vanhaan järjestelmään. Budjetti on melko niukka, uusi järjestelmä saisi maksaa maksimissaan 6000euroa.

Itse olen miettinyt jäspin tehowattia ja ilmalämpöpumppua, onko kellään kokemusta tällaisesta yhdistelmästä? Ja kulutuksesta? Olen ymmärtänyt että tehowattia pystyy säätelemään kuten öljykattilaa eli halutessa patterikiertoveden lämpötilaa saisi alennettua jolloin ilpillä saisi tehtyä halvempaa lämpöä. Vanhassa talossamme oli myös öljylämmitys ja apuna ilp, kun vain shunttia jaksoi säädellä niin säästöä syntyi ihan mukavasti. Eikös tämä olisi mahdollista myös sähkökattilan kanssa?

Kertokaa mielipiteenne ja sanokaa myös suoraan jos olen ihan metsässä näiden pohdiskelujeni kanssa.
Myös muita lämmitysmuotoja voipi ehdotella :)

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: öljylämmitykselle korvaaja

pumpputimppa sanoi:
Moi kaikille ja hyvää kesää tasapuolisesti! Ajattelin kysyä täältäkin mielipiteitä kun olen
Tässä hiljattain ostanut vm. 71 yksikerroksisen omakotitalon jossa on tähän asti ollut öljylämmitys,
Kattila ja poltin on iäkkäitä ja säiliötarkastaja kävi toteamassa että maanalaisessa säiliössä ja putkissa on syöpymää
Sen verran että sanoin tarkastajalle että ei laiteta öljyjä takaisin vaan säiliö puhdistettiin ja tehtiin käytöstäpoisto. Nyt olisi sitten edessä lämmitysjärjestelmän vaihto koska en näe järkeä rakentaa uutta säiliötä muuten vanhaan järjestelmään. Budjetti on melko niukka, uusi järjestelmä saisi maksaa maksimissaan 6000euroa.

Itse olen miettinyt jäspin tehowattia ja ilmalämpöpumppua, onko kellään kokemusta tällaisesta yhdistelmästä? Ja kulutuksesta? Olen ymmärtänyt että tehowattia pystyy säätelemään kuten öljykattilaa eli halutessa patterikiertoveden lämpötilaa saisi alennettua jolloin ilpillä saisi tehtyä halvempaa lämpöä. Vanhassa talossamme oli myös öljylämmitys ja apuna ilp, kun vain shunttia jaksoi säädellä niin säästöä syntyi ihan mukavasti. Eikös tämä olisi mahdollista myös sähkökattilan kanssa?

Kertokaa mielipiteenne ja sanokaa myös suoraan jos olen ihan metsässä näiden pohdiskelujeni kanssa.
Myös muita lämmitysmuotoja voipi ehdotella :)
ILPpien käyttökelpoisuus riippuu vahvasti pohjan muodosta ja asuinpaikasta. Jos ILPin ilman saa asunnossa kiertämään pärjää etelässä lähes pelkillä ilpeillä, lisälämmitystä ei juuri tarvita. Tehowatit sun muut ovat uutena aika kalliita, jos sen hankkii ILPin tueksi muutamaa pakkaspäivää varten kannattaa varmaan ostaa käytetty.

Mutta kaikki siis alkaa kämpän tätä edeltävästä öljynkulutuksesta, asuinpaikasta ja kämpän pohjaratkaisusta.

mstr

Aktiivinen jäsen

pumpputimppa sanoi:
Vanhassa talossamme oli myös öljylämmitys ja apuna ilp, kun vain shunttia jaksoi säädellä niin säästöä syntyi ihan mukavasti. Eikös tämä olisi mahdollista myös sähkökattilan kanssa?
Moottoriohjattu suntti voisi olla oiva apu, siinä säätökäyrän valinnalla hoitaa sopivan lämpötilan. Patteritermostostaatit auki paitsi että tarvittaessa tasaa lämmön eri huoneissa.

Muuten arvelen että OK laittaa ILP ja sähkökattila, toimii niin että vain kylmillä tarvii kattilavettä laittaa kiertämään. Paljon riippuu siitä miten ILPin lämmön saa leviämään.

Pähkäilijä

Vakionaama

Jos kattilassa on sähkövastus niin sillä pääset alkuun, hormi tukkoon ettei lämpöä karkaa piippuun. Jos ei niin löytyykös sähkötaulusta paikkoja tarpeeksi vastuksia varten? 6 kW vastuksella voi kovilla pakkasilla loppua lämmin vesi saunailtana jolloin ilppikään ei paljoa lämmitä. Kun tuotteen nimessä lukee teho hinta yleensä tuplaantuu http://www.lvi-viro.fi/sahkokattilat-putkikattilat

muita vaihtoehtoja

- pelletti, nykykattilaankin saattaa käydä poltin kiinni suoraan, etenkin joku jossa tuhkat jäävät polttimeen.

- sähkökattilan tilalle vähän suurempi "hybridi" varaaja jossa on tulevaisuutta varten liitäntämahdollisuuksia auringolle, vilpille, tuulivoimalle jne. (ei 1000 litran varaajaakaan tarvitse pitää kokonaan lämpimänä jos käyttövettä tarvitaan vaan pelkästään yläosa jossa on käyttövesikierukka, lämmin vesi kerrostuu varaajaan ja 1/5 osa varaajasta voi olla viileänänkin jos sähköllä lämmitetään)

raksa11

Aktiivinen jäsen

Ensimmäisenä pitäisi tietää suurinpiirtein se energiatarve, eli paljonko on öljyä palanut? Paljonko neliöitä? Entä ilmanvaihto?

• Keskustelun aloittaja

Kiitos vastauksista :) mutta tosiaan joo tärkeimmät jäi pois eli talo on yksikerroksinen 130m2 tallin kanssa ja L-muotoinen, vanhalla omistajalla on öljyä palanut 2500l vuodessa ja on asunut talossa yksin joten epäilen että meillä (2aikuista ja 1 lapsi) kulutus voisi olla vähän enemmän. Tosin talossa asui ennen vanhempi naisihminen ja nyt kesällä kun laitoin kattilan päälle huomasin että shuntti oli täysin kuumalla, epäilen että nainen ei ole paljon yksin asuessaan lämpöjä säätänyt vaan on täysin mahdollista että shuntti on ollu kaakossa kesät ja talvet :D.. ja talo sijaitsee länsirannikolla joten kylmiäkin päiviä mahtuu vuoteen jokunen. L-mallisessa talossa pumpun sijoitus saattaa olla haasteellinen mutta tässä talossa kaikki "asuintilat" saisi pohjaratkaisun puolesta hyvin lämmitettyä pumpulla, vain pesuhuone, kodinhoitohuone ja autotalli jäisi pumpulta sivuun.

Nykyisessä kattilassa ei ole sähkövastuksia eikä myöskään paikkoja vastuksille joka antaa lisähaastetta.. kattilassa on kylläkin puupesä jota olen myös miettinyt että josko sen voisi jotenkin myös hyödyntää ainakin varajärjestelmäksi, tai vaikkapa sähkön tueksi mutta en tiedä onko tämä edes mahdollista käytännössä. Ilpeillä lämmitystä olen miettinyt mutta ymmärtääkseni patteriverkossa täytyisi kiertää lämmin vesi pakkasilla ettei verkosto jäädy.

Nykyisessä järjestelmässä lämmitys ja käyttöveden on hoitanut öljykattila joten erillistä varaajaa ei talossa ole.

Ajatuksena siis olisi että tehowatilla tehtäisiin lämmin käyttövesi ja kovilla pakkasilla lämmitys kun ilp ei riitä. Onko kellään kokemusta tälläisestä yhdistelmästä?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pumpputimppa sanoi:
Ajatuksena siis olisi että tehowatilla tehtäisiin lämmin käyttövesi ja kovilla pakkasilla lämmitys kun ilp ei riitä. Onko kellään kokemusta tälläisestä yhdistelmästä?
Osta vaan käytetty sähkökattila ja lämminvesiboileri. Niillä saat tiedon todellisesta kulutuksesta. Jos rahaa on ILPin verran lisää, niin sitten sellainen sopivaan paikkaan.

Tässä edullinen kattila.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=20405.0

Jos ei halua erillistä käyttövesivaraaja hankittua, niin. Monesti puhaltimet pois ja sinä on sähkökattila varaajalla.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=20423.0

Pähkäilijä

Vakionaama

pumpputimppa sanoi:
kattilassa on kylläkin puupesä jota olen myös miettinyt että josko sen voisi jotenkin myös hyödyntää ainakin varajärjestelmäksi, tai vaikkapa sähkön tueksi mutta en tiedä onko tämä edes mahdollista käytännössä.
Kaksoispesäkattila ilman varaajaa on sellasta kitupolttelemista ettei tuota voi suositella. Tokihan kun vesi lämpenee ei sähkökattila enää lämmitä enempää. 43 vuotta vanha kattila lienee "ikuinen" jos on valurautaa mutta hyötysuhteeltaan huono. Sähkökattilan tilalle jos laittaa varaajan (samanlainen "sähkökatttila" vastuksilla mutta suuremmalla vesitilalla) onnistuu sitten sitä puillakin lämmittää. Miten pajon pannuhuoneessa sitten on uusille leluille tilaa jos vanhatkin sinne jättää?

Unelmavävy

Aktiivinen jäsen

Itse tein vastaavan remontin edellisessä asunnossa, lähes samasta lähtötilanteesta sillä erotuksella että kattila oli pakko vaihtaa vuotojen takia. En tiedä missä kunnossa kattilasi on mutta mainitsit että "iäkäs". Samoin alkuperäiset lämmitysputket edustavat jonkinlaista riskiä vaikka ei niitten kanssa samanlaisia ongelmia yleensä tule kuin käyttövesiputkien kanssa.

Vanha kattila ja patterit purettiin pois ja verkosto tyhjennettiin. Tilalle tuli ILP ja öljytäytteiset sähköpatterit digitaalisin termostaatein. Look-and-feel kuten vesipattereissa ja tarkka säätö mikä on tärkeää ILP kanssa. LKV varten laitettiin perus 300 l varaaja.

Talo oli pohjaratkaisultaan optimaalinen ILP ajatellen. Talon keskellä oli käytävä ja huoneet sen varressa, toisessa päässä eteinen ja toisessa olohuone. Tällöin ilma pääsi leviämään hyvin lähes koko taloon kun ILP puhalsi käytävää pitkin.

Näillä eväillä saatiin lämmityskustannukset muistaakseni yli puolitettua eikä ollut enää huolta vanhasta tekniikasta.

Joo tiedän että tuo öljykattilan puulämmitys ei ole kovinkaan optimaalista touhua ja lisäksi puille ei ole edes oikein säilytyspaikkaakaan.. tuota patteriverkoston poistoa olen myös miettinyt mutta toisaalta siinä samalla menee sitten mahdollisuudet muuttaa myöhemmin lämmitysjärjestelmää. Muistatko paljonko suurinpiirtein tuli kokonaisuudessaanmaksamaan tuo muutos?

Unelmavävy

Aktiivinen jäsen

pumpputimppa sanoi:
tuota patteriverkoston poistoa olen myös miettinyt mutta toisaalta siinä samalla menee sitten mahdollisuudet muuttaa myöhemmin lämmitysjärjestelmää. Muistatko paljonko suurinpiirtein tuli kokonaisuudessaanmaksamaan tuo muutos?
Kattelin vanhoja laskuja (2007) niin pyöreästi 6500 € mistä työn osuus oli noin 2200. Eli ei se ihan ilmaista ole noinkaan tehtynä. Tuossa siis Warmoksen lämmittimet, ILP ja Jäspi VLM 300. Työtä kattilan ja patterien purku ja laitteiden asennukset.

Juu eli olisi kuitenkin vielä toteutettavissa nykyisellä budjetilla, aloin tarkemmin miettiä niin tässä on aikalailla samanlainen pohjaratkaisu kun sunkin talossa eli olohuoneesta suora käytävä eteiseen ja käytävän varrella makkarit ja wc, lisäksi keittiö on olohuoneen yhteydessä avoimena eli varmaanki melko ihanteellinen pohja pumpulle, lisäksi kjlppärissä on lattialämmitys sähkökaapelilla joten kylmäksi jäisi vain talli ja khh joita voisi lämmittää sähköpattereilla. Mites muuten nuo vilpit, millaisessa hinnassa on asennettuna tällä hetkellä? En tosin tiedä kannattaako sellaista edes harkita patteritaloon?

Riittääköhän ilpille ja sähköpattereille talossa olevat 3x25 sulakkeet?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pumpputimppa sanoi:
Riittää kun laittaa sähkösaunalle automaattisen kuorman tiputuksen vastaavalle teholle lämmityspattereita.

Unelmavävy

Aktiivinen jäsen

pumpputimppa sanoi:
Mites muuten nuo vilpit, millaisessa hinnassa on asennettuna tällä hetkellä? En tosin tiedä kannattaako sellaista edes harkita patteritaloon?

VILP:eistä patteritaloissa löytyy juttua täälläkin foorumilla paljon. Kun luet niitä huomaat että yksiselitteistä vastausta ei voi antaa. Pääsääntöisesti jyrkkä ehkä mutta vaatii apuja muusta lämmönlähteestä.

3x25 A riittää kyllä kunhan jakaa patterit suht tasaisesti eri vaiheitten välillä. Vähän ynnäilee tehoja ja laittaa Jantin viittaaman ohjauksen jos näyttää että jokin vaihe ylikuormittuu worst-case-scenariossa.

Mielestäni sun pitää ensin miettiä haluatko säilyttää vanhan kattilan ja/tai vesipatterit. Sitten sen perusteella voit tehdä valintaa eteenpäin.

Kuka pelaa MLP kortin ekana? :-*

raksa11

Aktiivinen jäsen

Kyllä nuo suljetut patteripiirit on aika pitkäikäisiä, jos ei kosteus pääse ulkopuolelta vaikuttamaan. Ehkäpä joku halpa käytetty sähkökattila jonka kaveriksi ilp. En lähtisi vesikeskuslämmitystä poistamaan jos putket on kunnossa. Selvinnee asennuksineen ehkä alle kolmella tonnilla. Tommonen 2500l öljyä enteilee varmaan jotain 20 000kwh vuosikulutusta lämmitykseen, siihen sitten 6000kwh käyttösähköä päälle. Ilpin kanssa kokonaiskulutus sitten varmaan jotain 18 000kwh? Nämä on kuitenkin puhdasta arvailua. Voisi se maalämpökin noilla päästä keksityillä kulutuksilla kannattaa, tosin ei varmaan vanhoilla vesipattereilla toimi huippucopeilla, öljyvehkeisiin verrattuna säästää arviolta 1300e per vuosi, ilppiin verratessa varmaan jotain 650e/vuosi maalämmöllä. Melkeen laittaisin maalämmön, ainakin jos tma alle kymmenen vuotta, ei nuo 70 luvun talot mitään energipihejä meinaan ole.

timbba

Vakionaama

Unelmavävy sanoi:
Kuka pelaa MLP kortin ekana? :-*
raksa11 sanoi:
Voisi se maalämpökin noilla päästä keksityillä kulutuksilla kannattaa, tosin ei varmaan vanhoilla vesipattereilla toimi huippucopeilla, öljyvehkeisiin verrattuna säästää arviolta 1300e per vuosi, ilppiin verratessa varmaan jotain 650e/vuosi maalämmöllä. Melkeen laittaisin maalämmön, ainakin jos tma alle kymmenen vuotta, ei nuo 70 luvun talot mitään energipihejä meinaan ole.
Eipä oikein 6000e budjetilla maalämpöä saa, ellei sitten budjettia ole mahdollisuus venyttää..

Unelmavävy

Aktiivinen jäsen

timbba sanoi:
Eipä oikein 6000e budjetilla maalämpöä saa, ellei sitten budjettia ole mahdollisuus venyttää..
Jos nyt toteutuisi sam123 lupaama ilmainen maalämpö. Aloittaja joutuu vaan jonoon kun ottajia taisi olla jo useampi.

Joo täytyy nyt vähän mietiskellä, itse olen laskeskellut että se 20000kwh vuosikulutus ilpillä ja tehowatilla voisi olla aija realistinen eikä mielestäni oikein pahakaan jos ajattelee että uuden sähkökattilan ja ilpin saa asennettuna aika lähelle 5000 euron investoinnilla.. maalämpö ei valitettavasti ole vaihtoehto koska budjettia ei ole paljon varaa venyttää, tosin jos joku ilmaiseksi sellaisen on luvannut niin tääläpä yksi vapaaehtoinen! :D vilpin kannalla olin aluksi mutta ristiriitaiset kokemukset keskustelupalstoilla on vienyt kiinnostuksen aikslailla.

roots

Vakionaama

pumpputimppa sanoi:
Joo täytyy nyt vähän mietiskellä, itse olen laskeskellut että se 20000kwh vuosikulutus ilpillä ja tehowatilla voisi olla aija realistinen eikä mielestäni oikein pahakaan jos ajattelee että uuden sähkökattilan ja ilpin saa asennettuna aika lähelle 5000 euron investoinnilla.. maalämpö ei valitettavasti ole vaihtoehto koska budjettia ei ole paljon varaa venyttää, tosin jos joku ilmaiseksi sellaisen on luvannut niin tääläpä yksi vapaaehtoinen! :D vilpin kannalla olin aluksi mutta ristiriitaiset kokemukset keskustelupalstoilla on vienyt kiinnostuksen aikslailla.
No jos nyt ei ole varaa bujettia stretsata, niin vetele 5 vuotta sähköinvestoinnilla 5k€ ja lämmityksen vuosikustannuksella 2k€....=15k€ sähkölaitokselle ja urakoitsijalle ja katso sitten olisko sen verran kerääntynyt takataskuun että saisit maalämmön...sitten laitat 2. vaiheessa sen maalämmön ja >10v tuosta eteenpäin (>15v yhteensä) se MLP kuittaa nuo molemmat vaiheet... ;D.
Minä hyppäsin vastaavalla ö-kulutuksella suoraan tuohon 2. vaiheeseen ja kas vaihto tuli kuitattua <6v ajassa ja nyt tavallaan naatitaan silavasta leivän päällä :cool:.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pumpputimppa sanoi:
Kiinan edulliset VILPit vaativat harrastuneisuutta, asenna-ja-unohda -malliset VILPit maksavatkin sitten selvästi enemmän, mutta on siellä malleja joista ei ole purnattu täällä ollenkaan. Omassa tapauksessani ILP-lämmitys suoralla sähköllä lisättynä ei vienyt juurikaan enempää sähköä kuin nykyinen maalämpö.. joka taas johtuu siitä että vanha patteriverkkoni, jossa putket ovat aikalailla eristämättä betonissa ja kivijalan vieressä, hukkaa energiaa aikalailla kastemadoille ja vastaaville, kun ilman lämmitys ILPillä tulee kaikki asuintilojen hyödyksi.

raksa11

Aktiivinen jäsen

Kyllä se vaan noilla kulutusoletuksilla maalämpö kannattaa, jos maalämpöremppa maksaa esim 13k€ on sijoitetun pääoman vuosituotto n.10% verovapaana joka on jo ihan hyvin. Toki täytyy ottaa myös huomioon laitteiden kestoikä joka syö todellisuudessa tuota tuottoa reilusti. Kuitenkin jos tma alle 10v lainaa vaan pankista, sähkölaskuista säästetyillä euroilla maksat lyhennykset. Tietysti jos asennushommat osaat hoitaa itse, voi todellisen kulutustarpeen selvittää yhden talven yli halvalla sähkökattilalla. Ilppi ei olisi silloinkaan mikään hukkainvestointi koska ei näitä helteitä Erkkikään ilman jäähdytystä jaksa. Jos torppa osoittautuukin lämpöä hyvin pitäväksi voi maalämpöhömpät unohtaa ja ylimääräiset rahat sijoittaa paremmin tuottaviin kohteisiin. ;)

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

-jos olisin ketjun aloittajan housuissa enkä haluaisi käyttää hirveesti rahaa ostaisin käytetyt öljy-laitteet esim. tori.fistä tai vastaavista markkinapaikoista. Siellä myydään 2000-luvun laitteita sähkövastusten ja automatiikkojen kanssa muutamalla satasella eikä liplast öljysäiliötkään paljoa maksa. Lisäksi ILP. Noilla pääsee aika pitkälle pienellä rahalla.

Unelmavävy

Aktiivinen jäsen

pökö sanoi:
-jos olisin ketjun aloittajan housuissa enkä haluaisi käyttää hirveesti rahaa ostaisin käytetyt öljy-laitteet esim. tori.fistä tai vastaavista markkinapaikoista. Siellä myydään 2000-luvun laitteita sähkövastusten ja automatiikkojen kanssa muutamalla satasella eikä liplast öljysäiliötkään paljoa maksa. Lisäksi ILP. Noilla pääsee aika pitkälle pienellä rahalla.
Ja sitten voi palata VILP keskusteluun vuoden päästä ;D Ei vaa, varsin varteenotettava vaihtoehto tuokin. Mahdollistaisi myös esim aurinkopaneelien suorakytkennän kattilan vastuksiin jos ja kun sellaiseen aloittaja innostuu.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pökö sanoi:
Niin.. TMA-laskento menee kylä niin, että jos on ILP + joku vehje pahimmille pakkasille, ei MLP:n pientä lisäsäästöä näihin verrattuna saa kuitattua ikinä, vaikka pelkkään vanhaan öljykattilaan verraten MLP kannattaa yleensä melko hyvinkin.

Hyviä vaihtoehtoja on tullut paljon, nyt täytyy vaan miettiä mitä tehdään, tuo maalämpö joka tapauksessa jää pois auttamatta vaihtoehdoista koska lisälainaa en aio nyt ottaa, lisäksi tässä talossa on tehty aika paljon eristysremonttia, esim. Ulko-ovet ja kaikki ikkunat on hiljattain vaihdettu, lisäksi välikattoon on entisen omistajan mukaanuusittu eristeitä eli periaatteessa tämä saattaa olla melko tiiviskin tupa ja ehkäpä aiempi kulutus on johtunut vanhoista laitteista ja huonoista säädöistä koska kattila ainakin on todella iäkäs eikä poltinkaan varmaan tältä vuosisadalta ole. Tuota öljysäiliötäkin olen miettinyt mutta ongelma on että paikkaa säiliölle ei ole, ja jos sellaista aletaan tehdä niin mielestäni on turhan iso panostus öljylämmityksen ylläpitämiseksi.

S

sam123

Vieras

VesA sanoi:
Niin.. TMA-laskento menee kylä niin, että jos on ILP + joku vehje pahimmille pakkasille, ei MLP:n pientä lisäsäästöä näihin verrattuna saa kuitattua ikinä, vaikka pelkkään vanhaan öljykattilaan verraten MLP kannattaa yleensä melko hyvinkin.
Jollakin se pitää käyttövesikin tehdä. Sinun maalämmittämisesi (Vesa lämmittää siis talonsa perustuksia) alimitoitettuine pattereiden kera ei kelpaa referenssiksi. Saatiikka se että sulla taitaa niitä ILPpejä olla kolme kappaletta :D

Pumpputimpan kannattaa ottaa kalkulaattori käteen, ja vaikka lainan ottaminen tässä kohtaa *ituttaakin, niin se maalämpö tulee sinulle ilmaiseksi.

Otat talolainaa 150000 tai 160000 maalämmöllä. Laina-aika vaikka 15 vuotta.

Syötät luvut vaikka OP:n lainalaskuriin ja katsot kk-erän määrän molemmille summille. JOS kk-erän erotuksen saa kuolletettua maalämmön tuottamalla pienemmällä sähkölaskulla, niin otat maalämmön. Laske vielä eri %-luvuilla ja etsi kipupiste.

Tätä nyt ei kaikki rivitaloasujat käsitä, mutta sinunkin taloosi se maalämpö tullee ilmaiseksi. Mittarina tulee käyttää kuukausittain tilille jäävän rahan määrää, kun se lämmityslasku täytyy kuitenkin maksaa.

Niinpä niin, mutta onhan minullakin patterikierto joka osaltaan laimentaa kiinnostusta maalämpöä kohtaan, olen monesta lähteestä kuullut ettei läheskään aina maalämmöllä patteritalossa saavuteta tavoiteltuja säästöjä, maaläpöhän kuitenkin on lähinnä ymmärtääkseni suunniteltu lattialämmityksen yhteyteen?

timbba

Vakionaama

MLP:lle patteritalossa yleensä COP on yhden napsun huonompi kuin lattialämmityksessä. Kuten tuolla testeissäkin on yleensä todettu. Voidaan siis olettaa että MLP:n COP on ~3 tässä kohteessa.

Esimerkiksi ILPpien COPit ovat ehkä jossain ~2,5 tuntumissa ja joskus päästään varmasti samaan ~3 coppiinkin. Tuosta kun sam123 otat sen kalkulaattorin käteen.. itse jo otin ja ei se nyt ihan lupaavalta näyttänyt.

pamppu

Vakionaama

sam123 sanoi:
Jollakin se pitää käyttövesikin tehdä. Sinun maalämmittämisesi (Vesa lämmittää siis talonsa perustuksia) alimitoitettuine pattereiden kera ei kelpaa referenssiksi. Saatiikka se että sulla taitaa niitä ILPpejä olla kolme kappaletta :D

Pumpputimpan kannattaa ottaa kalkulaattori käteen, ja vaikka lainan ottaminen tässä kohtaa *ituttaakin, niin se maalämpö tulee sinulle ilmaiseksi.

Otat talolainaa 150000 tai 160000 maalämmöllä. Laina-aika vaikka 15 vuotta.

Syötät luvut vaikka OP:n lainalaskuriin ja katsot kk-erän määrän molemmille summille. JOS kk-erän erotuksen saa kuolletettua maalämmön tuottamalla pienemmällä sähkölaskulla, niin otat maalämmön. Laske vielä eri %-luvuilla ja etsi kipupiste.

Tätä nyt ei kaikki rivitaloasujat käsitä, mutta sinunkin taloosi se maalämpö tullee ilmaiseksi. Mittarina tulee käyttää kuukausittain tilille jäävän rahan määrää, kun se lämmityslasku täytyy kuitenkin maksaa.
Joskus voi olla niinkin että sitä lainaa ei vaan saa kun ei ole vakuuksia. Mitä pankki sanoo vakuusarvoa kaivosta tai mlp-pumpusta?
Sikäli olen sam123:n kanssa samaa mieltä että jos olis pakko ostaa kolmen tonnin sähkökattila, vois harkita toisenkin kerran mlp-konetta vaikkei kaivoa heti tekiskään. Sen mlp:n lisähinta voi jäädä kohtuulliseksi. Ja tulevina vuosina vois laskeskella patterisaneeraustakin. Uusi sähkökattila ei ole kovin häävi investointi. Toisaalta, tori.fi:t yms on täynnä käytettyjä mlp:n alta purettuja. Vois olla kova vaihtoehto tiukkaan budjettiin.

S

sam123

Vieras

timbba sanoi:
MLP:lle patteritalossa yleensä COP on yhden napsun huonompi kuin lattialämmityksessä. Kuten tuolla testeissäkin on yleensä todettu. Voidaan siis olettaa että MLP:n COP on ~3 tässä kohteessa.

Esimerkiksi ILPpien COPit ovat ehkä jossain ~2,5 tuntumissa ja joskus päästään varmasti samaan ~3 coppiinkin. Tuosta kun sam123 otat sen kalkulaattorin käteen.. itse jo otin ja ei se nyt ihan lupaavalta näyttänyt.
Ei kalkulaattorin käteen ottaminen auta. Pitää osata vielä laskea, ja sitten vielä ymmärtää mitä laskee. ILP:n COPit nyt ei lämmitä, suorituskyky putoaa pakkasilla kuin lehmän häntä, lämpö ei leviä ja käyttövesi ei lämpeä. Siihen kauhee suhina kaupanpäälle ja jäiden kärräys ulkoyksikön alta niin alkaa vertailu olemaan valmis.

Silti se ILP saattaa olla ihan paikallaan aloittajalle.

Niin juuri tätä tarkoitin, eli jos on mahdollista päästä lähelle samoja kulutuksia 10000 euroa pienemmällä investoinnills niin en oikein näe maalämpöä vaihtoehtona, tokihan kokeilemalla selviäisi maalämmön kulutus mutta ei oikeastaan huvita lähteä tekemään 10000 euron kokeiluja varsinkaan velkarahalla.

Mainitsit myös toisen kirjoittajan alimittaisen patteriverkon, mistäpä tiedän onko tässäkin talossa alimittainen patteriverkko, en tiedä mitään niin mieltä ylentävää kun rahojen sijoitus kalliisiin vehkeisiin ja sitten todetaan että eipä tämä oikeen hyvä ollutkaan..

Tiedän kyllä että sähkökattila ei ole mikään järin halpa lämmitysmuoto mutta nyt olisikin ideana tehdä kattilalla käyttövesi ja lämmitys hoidettaisiin enimmäkseen ilpillä. Luulisin myös että sähkökattila on melkolailla toimintavarma myös kovilla pakkasilla.

Tosiaan ilpistä entuudestaan kokemuksia parin vuoden ajalta entisestä asunnosta, mielestäni "humina ei ollut koskaan häiritsevää ja jäiden kärräys hoitui lumitöiden ohella ikään kuin siinä sivussa. Hitachin uudehko pumppu oli kyseessä ja mielestäni toimi hyvin myös kovilla pakkasilla eikä edes sähkölaskussa näkynyt piikkejä.

timbba

Vakionaama

sam123 sanoi:
Ei kalkulaattorin käteen ottaminen auta. Pitää osata vielä laskea, ja sitten vielä ymmärtää mitä laskee. ILP:n COPit nyt ei lämmitä, suorituskyky putoaa pakkasilla kuin lehmän häntä, lämpö ei leviä ja käyttövesi ei lämpeä. Siihen kauhee suhina kaupanpäälle ja jäiden kärräys ulkoyksikön alta niin alkaa vertailu olemaan valmis.

Silti se ILP saattaa olla ihan paikallaan aloittajalle.
Nimenomaan, pitää osata laskea. Laskitko? ;)

Kyllä minä sen tiedän ettei käyttövesi lämpeä ilpillä, mutta se nyt on pieni osuus tuosta lähes 20MWh kokonaiskulutuksesta. Pakkasilla nimenomaan viel jopa -20 saakka ollaan ~2 COPeissa tehojenkin parhaimmillaan ollessa ~3kW ja kun näitä pakkaspäiviä on kovin vähän niin ei sitä apulämpöä paljon tarvita. 2 ILPpiä sopivasti sovitellen voi olla ettei mitään muuta tarvita lämmönlähteeksi ja alkuinvestointi melko pieni verrattuna MLP:hen :)

Suhina on suhteellista, meillä ei häiritse yhtään. Kymmenisen kertaan jään kuskauskaan ei kovin suuri vaiva ole.. Ei ihminen uusavuton ole, paitsi halutessaan ;)

Kuinkas muuten nuo ilpit, saako 1500 eurolla asennettuna sellaisen ilpin että pelaa myös pakkasilla?

Seagear

Aktiivinen jäsen

pumpputimppa sanoi:
Niinpä niin, mutta onhan minullakin patterikierto joka osaltaan laimentaa kiinnostusta maalämpöä kohtaan, olen monesta lähteestä kuullut ettei läheskään aina maalämmöllä patteritalossa saavuteta tavoiteltuja säästöjä, maaläpöhän kuitenkin on lähinnä ymmärtääkseni suunniteltu lattialämmityksen yhteyteen?
Tuosta linkistä pääset katsomaan, minkälaisia ovat toteutuneet lukemat meidän vanhassa ö-lämpötalossa, jossa on vesipatterilämmitys.

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4192.160

roots

Vakionaama

lainalaskurilla kun kattoo, niin saavutetuilla säästöillä koko MLP laitteiston kokoisen lainan uusine patteriverkkoineen saa kuitattua 10 vuodessa.

kyllä on niin turhaa miettiä tommosia sähkökattiloita vaikka laittaisi semmosen mlp:n tieltä puretun romun, täysin hukkaan menee tommoset rahat, se saavutettava säästö ja aika tekee kuitenkin sen selvän eron MLP:n eduksi tämänkokoisessa kulutuksessa.

No oli sitten hukkaan heitettyä rahaa tai ei niin mlp:hen ei raha riitä. Luulisi että on joku muukin lämmitysmuoto olemassa kun tuo mlp.

Unelmavävy

Aktiivinen jäsen

No niin, taas ollaan tässä juupas-eipäs keskustelussa maalämmön ylivertaisuudesta.... ;D Jos aloittaja oikeasti alkaa harkita MLP niin kannattaa ihan ensimmäisenä kysyä kunnasta saako lämpökaivoa porata tontillesi ja jos saa niin millaisen luparumban se vaatii. Tuon reunaehdon jälkeen on MLP vasta vaihtoehto.

Joo tämänkin reunaehdon olen ottanut huomioon, tuntuu että se mlp on joidenkin mielestä ainut lämmitysmuoto mitä voi harkita, toisilla vain ei ole varaa eikä mahdollisuuttaa juuri nyt ottaa lisää lainaa, no sain kuitenkin ihan varteenotettaviakin ehdotuksia :)

Ylös Bottom