10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

JMV73

Jäsen
Kuinkas ruostuu muilla vanhan mitsun omistajilla ulkoyksikkö. Omassa ei pysy enää aineet sisällä...
Malli ilmeisesti fd25? Muutamalla tutulla myös samaa mallia ja asennettu samoihin aikoihin ( 2005-2007). Ja ulkoyksiköt kaikissa aika lahon näköisiä. Ilmeisesti pitäisi pohjan reiät olla enemmän takareunassa??? Uskaltaako ostaa uutta mitsua tilalle?? Onko kehitystä tapahtunut? Kuinkas muitten valmistajien ulkoyksiköt? Kuka tekee Thermian pumput?
Olisin toki toivonut että 15 vuotta olis kestänyt...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

JMV73 sanoi:
Kuinkas ruostuu muilla vanhan mitsun omistajilla ulkoyksikkö. Omassa ei pysy enää aineet sisällä...
Malli ilmeisesti fd25? Muutamalla tutulla myös samaa mallia ja asennettu samoihin aikoihin ( 2005-2007). Ja ulkoyksiköt kaikissa aika lahon näköisiä. Ilmeisesti pitäisi pohjan reiät olla enemmän takareunassa??? Uskaltaako ostaa uutta mitsua tilalle?? Onko kehitystä tapahtunut? Kuinkas muitten valmistajien ulkoyksiköt? Kuka tekee Thermian pumput?
Olisin toki toivonut että 15 vuotta olis kestänyt...

Tais sulla olla mallina FA25. ;) Lähinaapurilla näyttäisi vielä FA25 pyörivän seinällä, mutta sehän ei ole kuin vasta vajaa 10 vuotias.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1115.msg10585.html#msg10585

Pohjapellin ruostuminen tuskin on yhteydessä aineiden sisällä pysymiseen. :)
Alumiiniset lammellin hankaavat sulatusten yhteydessä (lämpölaajenemisen vuoksi) pohjapeltiä niin että pinnoite (sinkitys) siitä vähitellen häviää ja pelti alkaa ruostumaan. Daikinilla olisi ainakin pari mallia tarjolla ilman kennon alla olevaa pohjapeltiä.
 

JMV73

Jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

Jep sieltähän se oikea mallikin löytyi ;D
Joo kai se vaan toi vastus on pehmoosena....
Mutta eipä näitä kai kannata paljoa korjailla. Onkohan uudessa mitsussa toi vastus paremmin sijoiteltu?
 

Liitteet

  • IMG_0102.JPG
    IMG_0102.JPG
    90,3 KB · Katsottu: 578

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

Siellä on sulake suojaamassa vastusta ja toinen laitetta. Uusi pohjavastus ja sulake, niin rokkaa taas jos vika onkin tuossa.
 

JMV73

Jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

Laite kyllä pyörii ulkona ja sisällä mutta ei jäähdytä/ lämmitä. ???
 

JMV73

Jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

OK. Sulakkeet ilmeisesti ulkoyksikössä? Onko helppo homma vaihtaa?
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

Joskus tuolla Etelän merenrantakohteissa nähny melko uudehkoja, mutta jo varsin surkeannäköisiksi ruostuneita koneita. Eli merivesi tenhy tehtävänsä

Tuosta ei varmaan ole niin kauan ongelmaa, kunhan mööpeli vaan kestää kasassa, laite toimii ja aineet pysyy vielä putkiston sisäpuolella.

Nuo lasiputkisulakkeet löytyy siitä isolta piirikortilta mustan suojakannen alta
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

JMV73 sanoi:
OK. Sulakkeet ilmeisesti ulkoyksikössä? Onko helppo homma vaihtaa?

On helppo homma vaihtaa. Sivulta 11 ja 55 löytyy Power P.C. board jossa lasisulake F71 FUSE T3.15AL250V pitäisi nyt olla rikki jos ei lämmitä, mutta jäähdyttää kyllä.
Kannattaa irrottaa pohjavastus CN722 ja sen jälkeen testata toimiiko lämmitys sulaketta vaihtamalla. CN722 pitäisi olla nyt oikosulussa jos vika on pohjavastuksessa tai sen ylilämpösuojassa 26H.

http://www.ilmalampopumput.fi/files/mitsubishi-muz-fa25-35va-h-service-manual-log.pdf
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

Onkohan tuon ruostumisen syy vioittuneessa sähkövastuksessa?

Ei sinkitty pelti noin paikallisesti luulisi ruostuvan, eikä kennon alumiinit sinkkiä pois pellistä pysty hieromaan.
 

JMV73

Jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

sulakkeet ehjät. Vastuksen johto irti kompura ottaa kierroksia mutta ei tuu kylmää. Ja ulkoyksikön puhallin pyörii hiljaa.
 

JMV73

Jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

vastuksen johto kiinni ulkoyksikön puhallin ottaa kierroksia ja kompura pyörii ja lämpenee mutta ei tuu kylmää. Ilmeisesti aineet pihalla....
 

JMV73

Jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

Olisko tuolta vuotanu..
 

Liitteet

  • Kuva ulkoyksiköstä.JPG
    Kuva ulkoyksiköstä.JPG
    121 KB · Katsottu: 529

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

Kovin lähellä pohjapeltiä on tuo kenno, mitäköhän on ajateltu kun noin on, ehkä vain jäähdytystä?
Katselin omaa -06 fujitsua ja siinä kennon ja pellin väli on minimissäänkin 1.5cm luokkaa ja keskellä enempi kun pellissä on kaatoa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

JMV73 sanoi:
Olisko tuolta vuotanu..

Voi olla, päädyssä on jäätymisvaurioita. Toinen herkkä paikka jäätymiselle kompressorin takana tukijalan kohdalla.
Kokeile tuleeko viileätä jäähdytyksellä?
 

JMV73

Jäsen
Vs: 10 vuotta vanha mitsu ja ulkoyksikön ruoste.

Ei paineita. Muuten OK laite pilattu tolla huonosti toimivalla/ruostuvalla vastuksella. Ei varmaan jää ainoaksi tapaukseksi vanhoissa mitsuissa....Kuinkahan uusissa on vastus sijoiteltu ja onko ruostuvaa materiaalia.
 

jviirret

Vakionaama
Täällä sama homma. Ihmetellyt tänä talvena erilaisia ulkoyksikön resinointi ääniä ja nyt kävin taskulampulla tirkisteleen kun ylitti ärsyttämiskynnyksen. Pohjavastus ihan ruosteessa, mutta ilmeisesti toimii kun ei ole ollut jäätymis ongelmia. Pumppu siis asennettu 2008. Ihmettely jatkuu päivänvalossa.
 

jviirret

Vakionaama
Tuossa kuvia ruostumisesta, ihme että edes toimii. Olispa tajunnut kesällä niin olisi voinut ruiskutella kotelonsuoja-ainetta. Nyt tuolle ei vihti tehdä mitään, toivoa että kestää kesään.
Sitten ehkä avaan ja poistan koko vastuksen ja laitan tilalle jonkun sulanapitokaapelin.
IMG_20190109_110800.jpg


IMG_20190109_110938.jpg
 

jviirret

Vakionaama
Jep, pohjalevy ei (vielä) ole pahasti ruosteessa. Taitaa suurin osa siinä näkyvästä ruosteesta olla vastuksesta irronnutta ja sulatusveden mukana levinnyttä.
 

jviirret

Vakionaama
Nyt on koppa auki. Oullut vuorokauden pysähdyksissä ja pohjalevy lainehtii edelleen vettä :eek:
Veden pintajännitys estää sitä valumasta reijistä. Yritin paineilmalla kuivata, mutta vaikka ruostelällyä lentää vähän jokapaikasta niin en saa kuivaksi. Vettä valuu aina jostakin lisää. No, odotellaan, kai se joskus haihtuu...
Kuivaksi saamisen jälkeen ajattelin suihkutella ruostepaikkoihin poljupyörän ketjuöljyä. Luulis että tunkeutuu aika hyvin eikä liukene heti pois?
 

Liitteet

  • IMG_20190604_182655.jpg
    IMG_20190604_182655.jpg
    175,4 KB · Katsottu: 321

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kuivaksi saamisen jälkeen ajattelin suihkutella ruostepaikkoihin poljupyörän ketjuöljyä. Luulis että tunkeutuu aika hyvin eikä liukene heti pois?

Kannattaa sinne laittaa jotain ruosteen päälle sopivaa autonpohja-ainetta. Eiköhän löydy suihkeena. Ei se fillarin öljy kauan vettä kestä - ainakaan ketjuissa.
 

Tois puol jokke

Vakionaama
Jos alakautta taivuttaa pihdeillä tos reijän kohdalta alaspäin, kaatonokaksi, peltiä ni eiköhän valu pois. Ei ulkonäkö varmaan huonommaksi mene...
 

jviirret

Vakionaama
Joo, kotelonsuoja-aine on varmasti hyvää kans. Ei kovetu liian nopeasti.
Tuo mun fillarin ketjuöljy tuntuu tarttuvan kuin tauti ketjuun. Pakko pestä liuottimilla ketjusta muutaman voitelukerran jälkeen, kun vesi ei sitä tunnu liottavan. Mieluummin käyttäs loppu purkin tähän kuin ketjuun :)
Huonointa ainetta olisi tiukasti pysyvät, mutta nopeasti juoksevuutensa menettävät. Koteloisivat ruosteen ja viimeistään lämmityskauden alkaessa sinne menisi vettäkin jostakin.

Taivuttelin pihdeillä reikiin noita tippanokkia, mutta ei siellä kunnollista valumareaktiota tapahtunut :(
 

jviirret

Vakionaama
Ei vieläkään kuiva. Leikkelin pohjaa peltisaksilla ja porailin lisää reikiä. Nyt ei pitäisi vastuksen muodostamia "vesitaskuja" jäädä.

Onhan se ihan hirveän näköinen, mutta mitä voi muutakaan odottaa kun suunnittelijoiden mokia käsityökaluilla ahtaissa paikoissa yrittää korjata.
 

Liitteet

  • IMG_20190605_120613.jpg
    IMG_20190605_120613.jpg
    115,3 KB · Katsottu: 325

jviirret

Vakionaama
Nyt oli kuivunut, lämmin ja kuiva vuorokausi takana.

Öljy mitä sumuttelin ei ollutkaan polkupyörän ketjuöljyä, vaan jotakin ketjuöljyä jossa ei mitään mainintaa polkupyöristä. Ihmekkään jos on tuntunut polkupyöräkäyttöön vähän työläältä

Purkissa semmoinen pilli jonka avulla sumuttelin ensin takapuolelle niin paljon että alkoi valumajäljet näkymään etupuolelkekin ja sitten edestäpäin lisää niin että kaikki ruostuneet kohdat kastuivat öljystä.

Sumuttelen illalla vielä toisen kerran ja lyön kannet kiinni. Jatkan raportointia jos jotakin raportoitavaa ilmenee.
 

JMV73

Jäsen
Nyt Green pumppu toiminu kivasti aloituksesta asti. Siinä vastukset jotain muovi letkuja? Ilmeisesti vanhoissa mitsuissa maahantuoja laittanu nää vastukset?? Oli ne niin rumasti laitettu.. Kiitos Scan office? Mutta sieltä noi Greetki tulee? Yksi ruostunu pumppu toimii vielä mutta sitä ei käytetä kuin jäähdytykseen. Niin ei jää riko enempää?
 

jviirret

Vakionaama
Ollut kunnolla märkä sydäntalvi ja mitä olen nyt käynyt pohjalevyä katselemassa niin ollut melkolailla kuiva. Ero alkuperäiseen, leikkelemättömään, todella suuri. Vielä jää vähän vettä ihan takalaitaan vastuksen taakse, mutta ei se siellä rapakkona seiso niin kuin ennen leikkelyä.
 

markok

Jäsen
Näköjään muillakin on ollut samoja ongelmia kuin omassa Mitsubishi GE:ssä. Pesin tänään ulkoyksikön ja samalla huomasin pohjalevyn ja varsinkin sulanapitovastuksen ja sen kiinnikkeet olevan ihan ruosteessa. Itse veikkaan osasyyn olevan siinä, että vastus on tiukasti pohjapellin päälle ja kerää vettä vastuksen etupuolelle mistä vesi ei pääse poistumaan. Mittasin vastuksen resistanssin ja se oli 393 ohm joten tuo lienee vielä kunnossa. Onko tuo kotelusuoja-aine sopivaa tuohon laitettavaksi estämään pahempi ruostuminen vai onko jotain parempia ideoita mitä tuolle tekisi?
Mitsubishi GE.jpg
 

pelzi_

Vakionaama
Anna olla, ei se ruostu puhki edes 20 vuodessa.

Huvikseni entisöin aivan ruosteisen 1997 valmistetun ilp:n taannoin, ainoa mitään hyödyttävä ja kestävä korjaus on purkaa, hiekkapuhaltaa ja maalata.

Kyseinen Samsung ei edes ollut sinkitty, ja vaikka oli aika rumasti ruosteessa, ei pelti mistään ollut läheskään puhki. Nyt se pohjalevy kestänee vielä toiset parikymmentä vuotta, jos löytyy joku sellainen talvella lämmitystä kaipaamaton paikka mihin sen laittaisi, vaikka ko. laite lämmittikin kesät talvet sen 20 vuotta kunnes vuotavan juotoksen takia tuli mulle niin enää ei kannata lämmityskättöön moista asentaa.

Mitenkään vaivan arvoista ei ole muu kuin antaa sen olla ja putsata lehdet ym. jotka hautoo, ja konetta voi kallistaa taaksepäin laittamalla prikkoja tms. etujalkojen alle jos vesi tuntuu seisovan. Sitten uusi tilalle kun se kone hajoaa, kauan ennen pohjapeltiä.

Ei se vastuskaan hajoa ruosteen takia, ruostehan aiheuttaisi eristeen kastumisen ja maasulun, ei vastuslangan katkeamista. Ja samoin ne muoviset vastukset aikanaan palaa poikki jos on palaakseen.
 

markok

Jäsen
Pohjapellistä minäkään en niin huolissani olisi, mutta tuo vastuksen tuhoutuminen ruosteen takia mietityttää enemmän. Kuvaa ottaessani en huomannut tummentumia kennon alaosassa kohdissa, joissa lamellit koskettavat ruosteisia osia. Kuvasta nuo kuitenkin näkyy selvästi. Ilmeisesti ruoste on aiheuttanut värjäytymiä lamelleihin, mutta onko tuollakaan mitään merkitystä kylmäaineputken syöpymistä ajatellen?

Taidan vähän kallistaa konetta kuten pelzi_ ehdotti. Vastuksen kiinnityspellin otin jo irti ja putsasin ruosteesta. Kannattaisikohan vastuksen ja pohjapellin väliin laittaa koroketta ettei olisi tiukasti pohjassa kiinni?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Pohjapellistä minäkään en niin huolissani olisi, mutta tuo vastuksen tuhoutuminen ruosteen takia mietityttää enemmän.
Epäilen että se vastus on jalompaa materiaalia kuin pohjapelti => ei tuhoudu/ruostu ensimmäisenä
Ensimmäisenä taitaa mennä se vastuksessa kiinni oleva lämpösuoja/-termostaatti.

Sinkkispray voisi hidastaa ruostumista.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom