146 m2 okt öljystä lämpöpumppuun

MLP vai VILP

• Maalämpöpumppu

Ääniä: 12 54,5%
  • Vesi-ilmalämpöpumppu

Ääniä: 10 45,5%

• Ääniä yhteensä
    22

Iglu^

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Hei,

Kaipaisin vähän henkistä ja teknistä tukea lämmitysjärjestelmäpäivityksen valintaan ja ajattelin kokeilla tämän forumin kautta mitä väellä on sanottavaa. En osannut löytää sopivaa alakategoriaa tälläiselle vertailulle, niin laitoin sen nyt tähän maalämpöpumpun alle.

Tällä hetkellä Tampereen seudulla sijaitseva kaksikerroksinen omakotitalomme lämpiää öljyllä ja siitä pitäisi hiljalleen lähteä siirtymään lämpöpumppuun. Toistaiseksi paikanpäällä on käynyt pari MLP/VILP kauppiasta ja suositukset ovat kovin erilaisilla linjoilla. Oma pääni on kallellaan enemmän MLP:n puolelle lähinnä siksi, että se vaikuttaa (ihan oma perstuntuma) varmatoimisemmalta kokonaisuudelta. Monet ovat kuitenkin olleet sitä mieltä, että VILP olisi meille sopivampi ratkaisu pienen energiankulutuksen takia.

Talon speksit:
Sijainti: Tampere
Rakennettu: 1991
2 kerroksessa, joista alhaalla asuinneliöitä n. 86 m2 ja ylhäällä n. 60 m2 = 146 m2 lämmitettävää.
Puolilämmintä (~15 astetta) tilaa on noin 50 m2
Alakerrassa yksi lattialämmityskierto n. 20 m2, muuten patterilämmitys.
Huonekorkeus: 2,5 m
Taloudessa tällä hetkellä 5 henkeä, joista kolme on pieniä (vedenkulutus n. 300 l/kk eli tulee varmasti vähintään tuplaantumaan tulevaisuudessa).

Öljynkulutus n. 1700 l/vuosi
Puuta varaavassa takassa n. 4 m3/vuosi

Meillä on talosta kokemusta nyt noin vuoden verran. Pakkasilla yläkerran makuuhuoneissa on ollut pattereissa vähintään jonkinlainen lämpö (menovesi kovemmillakin pakkasilla muistaakseni ~45 paikkeilla ja paluu 35…38 astetta), mutta alakerran patterit ovat koko talven pois käytöstä. Alakerran lämmitykseen riittää KHH+PH+S+WC akselilla kiertävä lattialämmitys sekä varaava takka.

Mitoitushan toki halutaan tilanteeseen, jossa takkaa ei lämmitetä. Itse ajattelimme kuitenkin puiden polttoa jatkaa kun sitä saa bensan ja autonosien hinnalla metsästä.

Tällä hetkellä avaimet käteen tarjousten hinnat pyörivät MLP:n osalta siinä 19000 € kieppeillä ja VILP:n osalta siinä 13000 € kieppeillä. Eroa siis 6000 €. Jos kuvitellaan että maalämpövehkeet kestävät keskimäärin 5 vuotta pidempään ja toimivat paremmalla hyötysuhteella, tuo ero kuroutuu varmasti jossain vaiheessa umpeen. Jostain olen tuollaisen keskimääräisen eron saanut päähäni. Molemmissa ilmeisesti takaisinmaksuaika menisi yli kymmenen vuoden joka tapauksessa (paitsi jos takkaa polttelee).

Varmaan molemmille löytyy kannattajansa, joten kokemuksia tässä kai lähinnä kaipaillaan. Ja jos mielestänne valinta on MLP, niin invertteri vai on/off?

Ei muuta ihmettelemään... Jotain oleellista varmaan unohtui, niin lisäilen sitten kun tulee ilmi. Testataan nyt tuota äänestystoimintoakin, kun sellainenkin näytti olevan foorumilla.

No, en lähtisi äänestämällä asiaa ratkaisemaan. MLP tietty parempi mutta kalliimpi. VILP tarjous aika suolaisen oloinen. Sinällään pienessä kohteessa ero hankintahinnassa jää myös pieneksi.

VILPin voi laitella varsin helposti alusta loppuun myös itse. Silloin se maksaa sen koneen hinnan + asennuksen osat, joista ei paljoa kerry. VILPin kanssa voisi pohtia, jääkö se vanha kattila siihen paikalleen vai ei. Itse tutkisin tarkkaan mahdollisuuden laittaa VILP kiinni siihen kattilaan. Öljykattilat ovat pitkäiköisiä eikä niistä normaalisti varsinaisesti loppua tule kuin ulkoisten vuotojen tai LV-kierukan pettämisen vuoksi. Joihinkin kattiloihin kierukkaa ei voi vaihtaa ollenkaan, kun on hitsattu sisälle. Urakoitsijoilla tuppaa olemaan se periaate, että kaikki pihalle ja uutta sisälle. Suurimmat säästökohteet varmaan löytyisi tuon VILP -asennuksen hinnassa => takaisinmaksuaika lyhenisi oleellisesti. Tuo 13 000 VILP tarjous merkitsee ~kalleinta saatavilla pumppua ja siihen vielä toinen mokoma jotain asennuskuluja päälle. Jos ajattelisi että vanhaan kattilaan laittaisi vaikkapa monoblock VILPin niin siihen ensin kone, joiden hinnat liikkuvat jossakin 3000 - 6000 € + parin tonnin asennus. Lisäksi tarvitaan tulistusvaraaja vedelle.

VILPin kanssa jotain apulämmitystä varmaan tarvitaan Tampereen seudulla. Jos öljykattilasta luovutaan kokonaan, pakkasella olisi ainakin henkisesti syytä varautua puiden poltteluun. Öljysäiliö lienee sisällä 90-luvun talossa. Jos öljy jäisi pakkasvaraksi, voisi varmaan budjetoida tulevaisuuteen semmoisen 5% nykykulutuksesta pakkaskulutukseen eli säiliöllinen voisi riittää yli 10 vuotta. Vaihtoehtona myös sähkövastus siihen kattilaan + tehostettua takan lämmitystä pakkaspäivinä.

Kustannuksia voisi lähteä alentamaan ottamalla itse enemmän vastuuta urakan pilkkomisen kautta. Ostat koneen, putkityöt ja sähkötyöt erikseen. Siinä sitten voi samalla katsoa mitä voi tehdä itse ja mitä ei tarvitse tehdä ollenkaan. Eli riippuu myös siitä, kuinka keskelle kämmentä se peukalo on kasvanut.

ahpe

Jäsen
mahdollisuuden laittaa VILP kiinni siihen kattilaan.
NIBE ja jälleenmyyjät tarjoavat valmiiksi asennettua ilma-vesilämmitystä öljylämmityksen rinnalle. NIBE Plus-ilmavesilämpöjärjestelmissä ulkoyksikkö ja ohjainyksikkö toimivat saumattomasti nykyisen lämmityksesi kanssa.
https://www.nibe.fi/tuotteet/ilmavesilampopumput/nibe-plus-jarjestelmat/
Ilma-vesilämpöpumppu (eli ulkoilma-vesilämpöpumppu, UVLP) on uusin lämpöpumpputekniikkaa hyödyntävä lämmitysratkaisu.
UVLP voidaan myös kytkeä niin sanottuun hybridikäyttöön esimerkiksi olemassa olevan öljylämmityksen tueksi, jolloin öljykattila lämmittää talon kylmimmillä keleillä ja tarvittaessa tukee UVLP:tä.
https://www.maalampotukku.fi/category/3/ilma--vesilampopumput

Viimeksi muokattu:

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Aika kalliita on molemmat tarjotut.

Itseasentaen tai edes tavarat ostaen ja tuntitöinä teettämällä säästää tuhansia euroja. MLP ja VILP eroksi jää silloin lämpökaivon kustannukset mitkä on kotitalousvähennysten jälkeen 3000-4000 e.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Arvioisin että sähkön kulutuksessa tulisi noin 350 € vuosittainen ero laitteiden välille. Ero olisi pienempi jos puut on ilmaisia. ;)

8-10 vuotta voisi mennä siihen että MLP reiän hinta olisi säästetty takaisin.

Viimeksi muokattu:

pamppu

Vakionaama

Itseasentaen tai edes tavarat ostaen ja tuntitöinä teettämällä säästää tuhansia euroja. MLP ja VILP eroksi jää silloin lämpökaivon kustannukset mitkä on kotitalousvähennysten jälkeen 3000-4000 e.
Kun just oli toisessa ketjussa tarinaa kymppitonnin. MLP:stä, niin sama ajatus mullakin tuli. Oliko erittelyä, oliko tuossa paljonkin vanhan kattilan ja öljysäiliöiden purkuosuus? Se tuossa nyt molempia varmaan nostaa. Selvästi halvin vaihtoehto voisi olla pultata monoblock vilp kattilan kaveriksi.

Hankkisin kyllä tarjouksen erikseen lämpökaivosta, tsekkaisin mitä tarjotut pumput maksaa eism. nettikaupoiss ja sitten mietiskelisin että montako tuntia työtä sillä erotuksella saa.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ero 6000EUR on iso ja pitkä kurottavaksi jos puut ovat ilmaisia.... riippuen tietysti mitä on tarjottu. Silloin kun itse tein päätöstä olisin itse ottanut VILP:n jos ero olisi jäänyt noin isoksi. Mutta epäilen että ero on keinotekoisen suuri.

Kuinka syvää kaivoa on tarjottu ja mikä on VILP mallimerkintä?
Jos olet valmis näkemään hieman vaivaa niin varsinkin MLP:n hinnassa voi säästää. Täällä on useampia toteutuneita laskelmia joissa MLP:n hinta asettuu 13-14000 EUR haarukkaan jos kaivo n. 180m syvä. Eli pilko urakka: kaivo poraajalta, pumppu netistä, putkari tuntitöinä. On syytä huomioida että kotitalousvähennys on huononemassa.

Itse ottaisin inverterin jos maalämpöön päätyisin ihan vain siksi että on nykyaikaa. VILP:ksi ottaisin CTC tai NIBE monoblockin, tai jos lompakkoa ahdistaa Panasonicin.

MUTTA, ilmaiset puut hieman sekoittaa pakkaa. Esim minulla on kahdeksan mottia puita tontilla ja mietin että mitä niille tekisin... VILP:n kanssa tätä ongelmaa ei ole.

STM

Jäsen
Jos haluaa saada noita pakettihintoja alas, niin yleensä se tarkoittaa asioiden pilkkomista mahdollisimman pieniin osiin, niin kuin "pamppu" jo tuossa ehdotti (pumput,kaivot ja (purku)työ erikseen). Ja jos pikkasenkaan huitsittaa tehdä hommia, niin ainakin apuhommia vois tehdä itse: Esimerkkinä ojan kaivaminen MLP:n vaakaputkelle. Loput työt sitten tuntitöinä. Yleensä tästä panostuksesta saa ihan hyvän rahallisen korvauksen menetetylle vapaa-ajalle.

roots

Vakionaama

Kalliilta kuulostavat, mikähän mahtaa olla purun osuus...ja onkohan vehkeet vaikeassa paikassa?
Oliskohan hintoja korottava vaikutus jo 'sisäänrakennettu' hallitusohjelman vihreillä vihjauksilla... 'öljystä eroon', 'kotivähennys alas' (=kiire syksy)
Taloudessa tällä hetkellä 5 henkeä, joista kolme on pieniä (vedenkulutus n. 300 l/kk
Tossa lieneen virhe, oliskos 300L/vrk?
Onko vain yhdenlämpöistä menovettä?
2018 oli vähän lämpönen vuosi, kuinka edelliset on öljyä kuluttaneet?

Tuossa vähän lämmintä tietoa kuinka hinnat lopulta meni...:

Arvioisin että sähkön kulutuksessa tulisi noin 350 € vuosittainen ero laitteiden välille. Ero olisi pienempi jos puut on ilmaisia. ;)
Jos VILPin kanssa pakkaset hoitelee innokkasti "ilmaisia" puita poltellen, ero voi jäädä vielä tätäkin pienemmäksi. Toki ne puut voi myydä vaikka naapurille ellei niitä itse tarvitse mutta jos ajatus ei ole kuitenkaan ryhtyä polttopuukauppiaaksi.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko jo selvitetty voiko tontille kaivon porata? Onko pohjavesialuetta tai harjua tms.?
Olisiko tontilla tilaa maapiirille?

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Pohjavesialue kartat löytyvät netistä, joten sieltä on asia helppo tarkistaa. Kun lopettelee öljyn käyttöä kannattaa olla tarkkana että kaikki öljy tulee käytettyä.. Mittailin että minulle jäi noin 150l öljyä kun säiliö oli "tyhjä". Öljyt menee nyt duunikaverille. Katsotaan vielä miten saan säiliöt hävitettyä... Vaikka toriin eurolla myyntiin. Onhan tuolla öljysäiliötilallakin joku arvo, nyt saan siitä harrastetilaa

Iglu^

Jäsen
Kiitos näistä näkemyksistä ja ideoista. Hyviä ajatuksia. Katsotaan osaanko käyttää tuota lainausta oikein ensiyrittämällä:

VILPin kanssa voisi pohtia, jääkö se vanha kattila siihen paikalleen vai ei. Itse tutkisin tarkkaan mahdollisuuden laittaa VILP kiinni siihen kattilaan.
Tuo öljykattilan kaveriksi tuleva VILP on ihan mielenkiintoinen viritys. Ilmeisesti se ei pannuhuoneeseen tarvitse kuin vähän uusia putkia ja pienen ohjauskeskuksen? Huoneessa on tällä hetkellä 2000 l muovisäiliö ja kattila (-91 vuoden Laatukattila Oy:n pönttö), mutta saattaisi sieltä pieni tila lämpöpumpullekin tarvittaessa löytyä.

Jos öljy jäisi pakkasvaraksi, voisi varmaan budjetoida tulevaisuuteen semmoisen 5% nykykulutuksesta pakkaskulutukseen eli säiliöllinen voisi riittää yli 10 vuotta. Vaihtoehtona myös sähkövastus siihen kattilaan + tehostettua takan lämmitystä pakkaspäivinä.
Onko niin, että öljy tai poltin ei ole moksiskaan, vaikka tavara seisoo pitkiä aikoja säiliössä? Mikäli tila riittää, niin voisihan se nykyinen kattila jäädäkin. Siinä on kyljessä nykyisinkin sähkövastus (sitä voinee käyttää??)

Kustannuksia voisi lähteä alentamaan ottamalla itse enemmän vastuuta urakan pilkkomisen kautta. Ostat koneen, putkityöt ja sähkötyöt erikseen. Siinä sitten voi samalla katsoa mitä voi tehdä itse ja mitä ei tarvitse tehdä ollenkaan.
Paljon tekisi mieli olla mukana, mutta hiljattain päätökseen tullut khh+kh+s -remontti osoitti, että omat tekeleet venyy julmetun pitkäksi, kun ite haluan noiden muksujen kanssa puuhastella paljon. Tosin kyllähän se öljykattila siellä hyvin toimii, joten kaikkea muuta siinä ympärillä voisi hiljalleen varmaan edistää.

Minkäslainen on tuo ilmaveden mitoitus? Minkä kokoista laitetta tämmöiseen taloon/kulutukseen tulisi hankkia? Nibe Split Plus vai tuommoinen monoblock (koitan jossain välissä ehtiä tutustua, mutta jos joku haluaa avata tänne, niin saa avata)?

Kun just oli toisessa ketjussa tarinaa kymppitonnin. MLP:stä, niin sama ajatus mullakin tuli. Oliko erittelyä, oliko tuossa paljonkin vanhan kattilan ja öljysäiliöiden purkuosuus? Se tuossa nyt molempia varmaan nostaa. Selvästi halvin vaihtoehto voisi olla pultata monoblock vilp kattilan kaveriksi.
Purkua ei ole tarjouksessa eroteltu, mutta asennushinnat (joka sisältää purun) ovat vaihdelleet 2700...4400 € välillä. Lämpökaivolle (170...180 m) hinnaksi arvioitu 5500...6300 €. Materiaalihintoja vähän vaikeampi verrata, kun on tarjottu on/offia ja invertteriä enkä tiedä mitä muuta ostettavaa tulee pakettina myytävien laitteiden päälle (puskuri- ja käyttövesivaraajille tietty hinnat löytyy).

MUTTA, ilmaiset puut hieman sekoittaa pakkaa. Esim minulla on kahdeksan mottia puita tontilla ja mietin että mitä niille tekisin... VILP:n kanssa tätä ongelmaa ei ole.
Tämäpä juuri mietityttää. Tosin, tulee sitten MLP tai VILP, ajattelin puuta poltella talvisin takassa, ellei EU keksi vaatia jotain kalliita piipunpääsuodattimia pienpoltolle.

Tossa lieneen virhe, oliskos 300L/vrk?
Onko vain yhdenlämpöistä menovettä?
2018 oli vähän lämpönen vuosi, kuinka edelliset on öljyä kuluttaneet?
Virhehän se, 300l/vrk.
Mitä meinaat yhdenlämpöisellä menovedellä? Minulle kysymyksestäsi tulee mieleen, että onko aina sama menoveden lämpö, johon vastaus on ei. Tällä hetkellä meno ja paluu näyttää 38 astetta (märkätilojen lattiakierto päällä). Olen säätänyt lämpökäyrän aika alas ja sen mukaan se koittaa menovesiä kait säädellä.
Edellisten asukkaiden kirjanpidosta laskettu keskiarvo (1991-2018 ) on n. 1600 litraa/vuosi.

Alla olevan käppyrän olen tähän mennessä kuluneista kuukausikulutuksista saanut aikaiseksi. Pystyakselilla l/vrk ja vaaka-akselilla kuukauden keskilämpötila.
60468

Jos ketään kiinnostaa, niin alla olevalta näyttää kuukauden öljynkulutusarviot (l/kk) eri kuukausina (vaaka-akselilla). Lämpötiloina käytetty 30 vuoden keskiarvoja Tampereelta. Otanta kulutuksista tietenkin olemattoman pieni.
60470

Onko jo selvitetty voiko tontille kaivon porata? Onko pohjavesialuetta tai harjua tms.?
Olisiko tontilla tilaa maapiirille?
Ei ole vielä selvitetty. Sen tiedän, että talo ei ole pohjavesialueella.
Vaikka maapiirin tilantarpeesta en mitään tiedä, niin en usko että tähän perus omikotialueella olevalle n. 800 m2 tontille sellaista aletaan virittämään.?

Lopun yhteenvetona: ensinnä kiitos kommenteista. Toisekseen: öljyn rinnalle kytkettävä VILP alkoi hieman kiinnostaa. Tässä vaiheessa luin uudelleen VILP tarjouksen laitekustannukset: vajaa 10000 €. Sama Niben Split Box 8 Maalämpötukussa ~6000 € (tarjous). Siinä lienee "hieman" projektikuluja tuossa tarjoushinnassa.

Vähän sama on tuon maalämmön kanssa: F1255-6 R EM laitteet 11000 €, kun maalämpötukussa tällä hetkellä 6700 € (tarjous). En ole aiemmin maalämpötukun sivuilla käynyt, joten kysynkin: onko nyt jotkin mega-alet menossa, vai onko tuollaisia alennuksia useinkin tarjolla (esim. F1255 8500 € --> 6700 €). Tämä liittyy paljon siihen, että meidän kotitalousvähennykset on tälle vuodelle käytetty ja urakka olisikin tarkoitus viedä loppuvuoteen tai ensi vuoden puolelle. Eli jos nyt on mega-alet, niin sitten täytyy äkkiä tehdä päätös ja ostaa vehkeet jo valmiiksi vaikkei asentaisikaan.

Tätä se kolme pientä lasta teettää... ainoa hetki käydä läpi näitä juttuja on siinä klo 23...01 välillä.

Liitteet

Viimeksi muokattu:

roots

Vakionaama
Mitä meinaat yhdenlämpöisellä menovedellä? Minulle kysymyksestäsi tulee mieleen, että onko aina sama menoveden lämpö, johon vastaus on ei. Tällä hetkellä meno ja paluu näyttää 38 astetta (märkätilojen lattiakierto päällä). Olen säätänyt lämpökäyrän aika alas ja sen mukaan se koittaa menovesiä kait säädellä.
Tarkoitin että meneekö lattioihin eri lämpöinen kuin pattereihin, eli onko 2 lämpökäyrää tjms säätölaitetta, itsellä oli tuonikäisessä talossa 2 eri piiriä ja on edelleen...

Kannattaa muistaa että VILP scop pyörii sitten siellä 2 nurkilla ja MLP:llä 4 nurkilla...tuo sitten näkyy rahassa vuosien saatossa jo paljon. Näyttäis äkkiseltään tarjottujen reikien perusteella että on mitoiteltu luokkaan 20MWh tuo vuosikulutus, vai onko tuo tarjouksissa kerrottu.

Mitä muuta voisit niihin 'öljytiloihin' laittaa jos hävität ne pois haisemasta?
Eikö kukaan tarjoajista esittänyt vanhan kattilan jättämistä?, epäilen että ei koska laskivat tuonikäisen jo riskiksi heillekin sovittaa systeemiin.

Kyllä se vaan edullisemmaksi tulee kun osittaa hommat pienemmiksi ja tekee vaikka purku hommat itse.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Öljy voi olla kohta hyvinkin kallista, siitä kannattaa rimpuilla eroon. Jos säiliön täyttö varavoimaksi nyt maksaa 2000 niin se on jo puolet porakaivon hinnasta. Ja se porakaivo tuottaa loppuelämän cop 4 lämpöä, öljyt voi tilanteiden muuttuessa mennä yhdessä talvessa.

Iglu^

Jäsen
Tarviiko tuota (VVM 320 -SISÄYKSIKKÖ) 320 l, 9 kW sähkövaraajaa laisinkaan, jos teho Vilpistä loppuu silloinhan öljy jatkaa lämmitystä.
Siihen riittäisi ilman varaaja oleva, NIBE SPLIT PLUS 8 (4250e).
Jos öljykattila jää, niin ei tietysti sitten tarvitse. Vertasin vain netistä löytyvää hintaa tarjottuun pakettiin, jossa nykyjärjestelmä kannetaan pois ja uusi tilalle.

Tarkoitin että meneekö lattioihin eri lämpöinen kuin pattereihin, eli onko 2 lämpökäyrää tjms säätölaitetta, itsellä oli tuonikäisessä talossa 2 eri piiriä ja on edelleen...
Samasta putkesta jaettu. Paluupuolella on sitten termari millä voi säädellä. Itse alkuun tuota kauhistelin, kun lueskelin että lattialämmitykseen ei saa päästää yhtä kuumaa kuin pattereille. Osoittautui kuitenkin kohtuu yleiseksi tavaksi, joten kait se siinä voi olla. Ihmetyttää vaan, kun eikös siinä kierron alkupäässä ole kuitenkin aika kuumaa kamaa. Yksi tarjoaja kysyi että laitetaanko lisäshuntti lattiapiirille remontin yhteydessä ja hinnaksi heitti muistaakseni n. 800 €. Sanoin että ei, mutta täytyisi varmaan selvitellä millaisia lämpöjä noista lämpöpumppukoneista verkostoon tulisi lähtemään.

Näyttäis äkkiseltään tarjottujen reikien perusteella että on mitoiteltu luokkaan 20MWh tuo vuosikulutus, vai onko tuo tarjouksissa kerrottu.
Vähän 22 MWh molemmin puolin. Itse laskeskelin nykykulutuksilla siihen 20 MWh pintaan --> 22 lienee lähellä siinä vaiheessa kun lapset ja vedenkulutus kasvaa. Olen vähän arponut sitä, että pitäisikö tuossa olla 1,5...6 kW koneen sijaan 3...12 kW. Porari suositteli isompaa, tosin puhui samalla siitä, että invertterikoneella kaivo ei pääse lepäämään --> isommalla koneella vielä vähemmän?? Nyt taas kääntymässä siihen, että tuo max 6 kW varmaan olisi riittävä, kun saa vapautettua toimimaan 8 kW asti.

Eikö kukaan tarjoajista esittänyt vanhan kattilan jättämistä?, epäilen että ei koska laskivat tuonikäisen jo riskiksi heillekin sovittaa systeemiin.
Ei esittänyt. Kysyin tuosta yhdeltä asentajalta ja vastasi tänään, että tuon ikäiseen kattilaan ei suosittele hybridisysteemiä. Totesi että jos kattilaa jättää, niin sitten vaihtoehtona voisi olla paluuveteen kytketty apulämmitys. Tällöin kuitenkin käyttöveden lämmitys olisi täysin öljyn varassa. Sitä emme halua, eikä hänkään sitä suositellut.

Öljy voi olla kohta hyvinkin kallista, siitä kannattaa rimpuilla eroon. Jos säiliön täyttö varavoimaksi nyt maksaa 2000 niin se on jo puolet porakaivon hinnasta. Ja se porakaivo tuottaa loppuelämän cop 4 lämpöä, öljyt voi tilanteiden muuttuessa mennä yhdessä talvessa.
Kyllä se edelleen on toivotuin ratkaisu, että siitä pääsisi kokonaan eroon. Täytyypä soittaa ja kysellä porareilta tarjouksia...

roots

Vakionaama
Sanoin että ei, mutta täytyisi varmaan selvitellä millaisia lämpöjä noista lämpöpumppukoneista verkostoon tulisi lähtemään.
Samat lämmöt lähtee kuin ennenkin jotta ne patterit kykenee samaan kuin ennenkin...ehkä pystyy hiukan pudottamaan lämpöä kun laittaa auki kaikki patteritermarit ja säätää lämpökäyrällä oikean sisälämmön.
Onko lattiat tarpeeksi tasalämpöiset?

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kyllä se edelleen on toivotuin ratkaisu, että siitä pääsisi kokonaan eroon. Täytyypä soittaa ja kysellä porareilta tarjouksia...
Kysele.
Viime syksynä kun minulle porattiin kallioporaus oli keskimäärin 30e metri josta kotitalousvähennykseen kelpaavaa 26e ja pehmeän maan putkitus 40e lisää metrille. Vaakaveto taloon sisälle ja reijät kivijalkaan 300-450e. Ei ollut juurikaan eroja firmoilla.

Killi10

Aktiivinen jäsen
Ei nuo hinnat ihan hirveitä ollut. Purkukustannuksista saa myös ison osan kottareihin. Jos kaivoon, vaakavetoon + öljyn purkuun menee se melkein 10000, mlp maksaa melkein 7000, niin asennukseen ja himmeleihin jää se 2-3 tonnia.

Toinen vaihtoehto on se vilp öljypannuun kiinni, mutta tämä vaatinee isompaa remonttia tulevaisuudessa.

Kulutus on niin pieni, että yksi vaihtoehto on asentaa yläkertaan ilmalämpöpumppu näin aluksi. Maksanee itsensä pois neljässä vuodessa ja jäähdytys on kiva.

roots

Vakionaama
Halvin nettihinta Suomessa mitä löysin:
NIBE Maalämpöpumppu F1255-6 R EM 6625.92 €, Nouto joltain tukkurilta...
Halvemmallakin saa jos on sopivia yhteyksiä...

Halvin Ruotsin hinta 65 500 kr, Valuuttakurssimuuntimen mukaan ~6150€, +Rahti

Mikki

Vakionaama
Onko muuten öljykattiloissa tapahtunut selvää kehitystä sitten tuon vuoden 1991? Uusi kattila maksaa alle 2000€ näemmä.

Öljyn hyödyt:

Muovinen öljysäiliö sisällä == ikuinen
Biopolttoaineita voi tulla hyvinkin myyntiin kohtuuhintaan. Tai ainakin hintaan jonka voi maksaa jos kulutus on pientä
Toimintavarma kuin entisajan junanvessa

Yksi tragediamahdollisuus:

- Uusi kattila jos siitä olisi selvää hyötyä
- Putkari asentamaan 100l tulistusvaraaja käyttövedelle (hyvä minkä hyvänsä lämpöpumpun kanssa)
- Lämmityskierron paluuseen 100 litran puskurivaraaja (Nibe UKV 100) (ei haittaa minkään lämpöpumpun kanssa)

Tuossa olisi pohja sitten monoblock VILP:lle suoraan UKV:hen liitettäväksi. Putkari asentaisi sen samalla kuin pikkuvaraajat. Enpä tiedä noilla kulutuksilla, että tarvitsiko olla kovinkaan suuri pumppu, kun öljynkulutus romahtaisi.

Kylläkai putkimies nuo päivän duunilla asentaisi....?

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Öljykattila ei ole kehittynyt tuosta aloittajan LaKa:sta yhtään, se oli aikansa huippu. Sen uusimisessa ei ole mitään mieltä.

Bioöljyissä on murheensa, ne voi levääntyä tankissa kun on pitkä säilytys.

pamppu

Vakionaama
FAMEt voi levääntyä, tulevaisuuden polttoaineista ei kukaan mitään tiedä, mutta eiköhän ne jotain muuta kuitenkin ole.

Jos minä öljykattilaa varaksi jättäisin, niin juuri tuo vanha, joka vähillä käytöillä on ikuinen. Säiliönkin ehkä viskaisin pellolle ja 200 litran pönttö hätävarakäyttöön. Sen tankkaa vaikka jerrykannulla.

Mutta olishan se simppeli MLP simppeli, ilman kaikenmaailman öljykäristimiä...

Iglu^

Jäsen
Onko lattiat tarpeeksi tasalämpöiset?
Melkolailla. Lämpökuvailin kylppäriremppaa varten reittiä ja alkupäässä näytti olevan noin +32 astetta ja loppulenkistä noin +29. Kuvaukset tehty viime elokuussa, jolloin lattialämpö oli ainoa paikka missä lämmin vesi kiersi.

Halvin nettihinta Suomessa mitä löysin:
NIBE Maalämpöpumppu F1255-6 R EM 6625.92 €, Nouto joltain tukkurilta...
Jos leikitään, että pumppu tulee maalämpötukusta ja poraus erikseen 170 metrin kaivolle tilattuna (30 €/m (kallio) + 40 €/m (pehmeä)+ läpivienti ja vaakaputket 500 €), niin töille jäisi tarjouksiin perustuen hintaa 19000 € - 6700 € - 5800 € = 6500 €. Kuulostanee kalliilta, jos aiemmat puheet noin 3000 € kieppeillä olevasta asennuksesta pitää paikkansa. Hatusta: jos työntekijöitä on kaksi ja tuntihinta 50 €/h, niin kahdeksan tunnin työpäivällä se tarkoittaa 800 €/päivä. Eräs toimija sanoi että kaksi tai kolme päivää menee, hinta olisi luokkaa 2000 € +-500 €. Siihen varmaan vähän vielä lisää katetta, niin luulisi 3000 € riittävän. :)

Kukaan ei muistaakseni ole ottanut kantaa tuohon F1255-6 koneen ja 170...180 m kaivon riittävyyteen. Ilmeisesti lienee aika lähellä riittävää. Koitin täytellä jotakin maalämpömitoitusexceliä ja sain siltä pohjalta mitoitusarvoksi n. 27000 kWh --> 9 kW kone. En ole ihan varma miten se noin isoon lukuun pääsi (laskeviin soluihin ei päässyt kiinni), mutta vähän epäilen että patteriverkosta tuli ainakin jokin korottava kerroin sinne.

fraatti

Vakionaama
Kukaan ei muistaakseni ole ottanut kantaa tuohon F1255-6 koneen ja 170...180 m kaivon riittävyyteen. Ilmeisesti lienee aika lähellä riittävää. Koitin täytellä jotakin maalämpömitoitusexceliä ja sain siltä pohjalta mitoitusarvoksi n. 27000 kWh --> 9 kW kone. En ole ihan varma miten se noin isoon lukuun pääsi (laskeviin soluihin ei päässyt kiinni), mutta vähän epäilen että patteriverkosta tuli ainakin jokin korottava kerroin sinne.
Varmasti piisaa molemmat tuon aikaisemman öljynkulutuksen perusteella ellei nyt sitten ole poltettu puuta kuutiotolkulla.

Tuo öljykattilan kaveriksi tuleva VILP on ihan mielenkiintoinen viritys. Ilmeisesti se ei pannuhuoneeseen tarvitse kuin vähän uusia putkia ja pienen ohjauskeskuksen? Huoneessa on tällä hetkellä 2000 l muovisäiliö ja kattila (-91 vuoden Laatukattila Oy:n pönttö), mutta saattaisi sieltä pieni tila lämpöpumpullekin tarvittaessa löytyä.
Monoblock VILP ei tarvitse tilaa kuin sellaisen pienen laatikon seinälle ohjaimelle. Sen voi asentaa vaikka makuuhuoneen seinään. Kaksi putkea kattilaan kiinni - varmaan onnistuu. Kuuman veden tulistusvaraaja voi olla eri juttu. Jatkuvakäyttöisenä jokin 100 l kokonen varmaan riittää ellei ole mitään suuria ammeita täytettäväksi. Halvimmat varaajat maksavat rapian euron / litra ja käytettyjä saa nimelliseen hintaan. Vastuksen tiivisteen jos laadukkaaseen rosterivaraajaan uusii niin taas menee 30 v. Polttimen voi automatisoida käynnistymään tulipalokakkasilla joko ulkoisen termostaatin ohjaamaana tai VILPin ohjaamana. Myös Tiimissä ja Oumanneissa on tämmöinen ohjauspyyntö lisälämmölle (poltin / vastus) mutta itse pidin parhaana ulkoista erillistä termostaattia. Näin öljyjärjestelmä on täysin erillinen ja toimii aina ja kaikissa olosuhteissa vaikka VILPille tapahtuisi mitä.

Kattila on hyvä, jos se on ehjä ja toimii. Kannattaa tarkastaa kaikki läpiviennit vesitilaan (vastus, termarit, kierukka, painemittari). Vanhoja polttimia saa vaikka varaosiksi muutamasta kympistä ylöspäin. Itse jättäisin olemassa olevan säiliön. Sen kun nyt täyttää kohtuu hinnalla, VILPin kaverina tuo 2000 l riittänee 10-20 vuotta. Minulla suuremmalle lämmöntarpeelle kulutus on ollut 150 - 250 l vuodessa. Muoviselle sisällä olevalle säiliölle jo "virallinen" käyttöaika on 50 vuotta, todennäköisesti käytännössä paljon enemmän. Varalämmönlahteenä kattilaa ei mikään syö ja nykyisillä rikittömillä öljyillä ne kestävät oleellisesti kauemmin kuin 90-luvun alun rikkipitoisilla, mille ne on suunniteltu.

Lattialämpö tarvitsee varmaan oman säätimen. Ihme ettei sellaista ole. Vanhoja Tiimi 3000:a löytynee toreilta 100 - 150 € hintaan. Itsellänikin on yksi toimivaksi todettu laatikossa varalle. Ouman on vastaava mutta yleisempi. Suntti lattialämmlle varmaankin lienee jo olemassa. Ellei ole, sellainen pitää joka tapauksessa hankkia ellei jo pumpun mukana tule säätöä kahdelle piirille.

Näillä eväillä VILPin hinnasta varmaan 5 tonnia lähtee helposti, kun ei tarvitse tehdä purkuhommia. Polttoöljyn hinta ei ainakaan dieselin hintaa ylitä ja eiköhän siinä kattilassa jokin vastus ole jo valmiina. Parinkymmenen vuoden päästä uusi tilannearvio.

Kannattaa muistaa että VILP scop pyörii sitten siellä 2 nurkilla ja MLP:llä 4 nurkilla...
Yhdenkään kuukauden COP ei ole minulla pudonnut 2:ee täällä Pohjois-Savossa. Käyttökertomuksista voi katsella ketä kiinnostaa. Tampereen seudulla on vielä lämpimämpää kuin täällä. MLP:n COPiksi yleensä patterilämmityksessä käytetään COP 3:a mutta voihan sen laskea vaikka 5:n mukaan, ei se tilanne siitä paljon muutu.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
On se vaan metkaa että öljysäiliö on kiva ostaa täyteen "kohtuuhinnalla" :D .
0
Tuo kohtuuhinta x 2 niin on loppuelämän lämmönlähde pihassa, mutta kun se raha menee lämpökaivoon se muuttuu sietämättömän kalliiksi.

Mikki

Vakionaama
No jos tuohon saa monoblock VILP:n helposti kiinni niin eiköhän laite ole 5000€ ja kiinnitys osineen max. 1500€.

Jos MLP tulee niin nykyiset vermeet toki pois. Purkukulut, uudet laitteet, kaivo, asennukset... aika hitsin monta tonnia enemmän.

8000€ - 10000€ nyt ainakin. Paljonko se MLP säästää... sen 150 - 200litraa ölppää?

roots

Vakionaama
On se vaan metkaa että öljysäiliö on kiva ostaa täyteen "kohtuuhinnalla" :D .
0
Tuo kohtuuhinta x 2 niin on loppuelämän lämmönlähde pihassa, mutta kun se raha menee lämpökaivoon se muuttuu sietämättömän kalliiksi.
Aivan totta, jos nyt tosiaan ostaa 2k öljyä 20 vuodeksi niin vähän lisää laittamalla saa kaivon ja sitä hyödyntämällä MLP repii 20v aika eroa semmoset 10+k€ VILP+Öljy hybridiin ilman huoltokuluja. Ja voi vain arvailla kumpaan tulee niitä huoltokuluja enemmän, jo valmiiksi 30v osittain vanhaan vai pränikkään systeemiin.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
No jos tuohon saa monoblock VILP:n helposti kiinni niin eiköhän laite ole 5000€ ja kiinnitys osineen max. 1500€.

Jos MLP tulee niin nykyiset vermeet toki pois. Purkukulut, uudet laitteet, kaivo, asennukset... aika hitsin monta tonnia enemmän.

8000€ - 10000€ nyt ainakin.
Kuten on miljoona kertaa ennenkin mainittu niin kaivon hinta suurin piirtein. Hyvän palkan saa kun kantaa selässään öljyvehkeet ovesta ulos.

Mikki

Vakionaama
Saakos öljysäiliön poistaa itse käytöstä muuten? Eikös siitä tarvi paprut joltain? Sehän on järkevää poistaa tilaa viemästä kuitenkin.

En väitä etteikö MLP:tä osaavat saa edullisemmin. Mutta näitä 19000€ tarjouksia kuitenkin ihmiset saa kun pyytää vaikka kuinka monelta tarjouksen.

Pilkkomalla osiin joo ja tekemällä itse. Kukapa ei osaisi purkaa lämmityslaitteitaan ja viedä pihalle.

Viimeksi muokattu:

Hempuli

Jäsen
Koskeeko tuo todistus maanalaista?
Tämä oli muovi...
Näyttäisi olevan kuntakohtaisia ohjeita öljysäiliön poistosta ainakin maanalaisen suhteen. Puhdistus pitää mielestäni joka tapauksessa tehdä ja saada siitä todistus, mutta maaperän suhteen en sano mitään. Öljysäiliön poistoa maasta edellytetään, ellei saa poikkeuslupaa, jos se on ylivoimaisen hankalaa. Meillä on metallisäiliö kellaritiloissa, joten en maanalaisiin öljysäiliöihin ole paneutunut.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Pilkkomalla osiin joo ja tekemällä itse. Kukapa ei osaisi purkaa lämmityslaitteitaan ja viedä pihalle.
Osa 50-vuotiaista ei osaa keittää perunoita, kaikkea ei voi osata.

Mutta kun se homma tehdään tuntitöinä niin sama putkihenkilö joka tulee uuden pumpun kytkemään käy myös erottamassa sen ö-kattilan. Sitten se kannetaan itse ovesta ulos, tai jos ollaan viisaita se myydään vilp-miehelle joka innoissaan kantaa sen ulos ja antaa vielä 500 että saa sen tehdä.

Omalle öljyn sisäsäiliölleen voi tehdä mitä haluaa ilman lupia. Viisainta on myydä sekin sille vilp-miehelle.

Jolberious

Vakionaama
Tekisi mieli sanoa että laita MLP, jos mietit talon jälleenmyyntiarvoa, mutta!

Mikäli meinaat asua sen +10v talossa, niin F2120 VILP pumpuksi, avaimet käteen asennettuna. Hyötysuhde kolkuttelee MLP taloa (oikeasti, ei sillä pienellä COP 3-> 4)parannuksella enää kaivon hintaa maksella, saati jos lainarahalla tekee. Nibeturva sen jopa 10v laitteella, joten huoltokulut erittäin hyvin ennakoitavissa.

Hintaan: Kaikkihan täällä ovat niitä tee-se-itse-ammattilaisia, 99% ihmisistä ei saa edes lämminvesivaraajaa tyhjennettyä itse aiheuttamatta a) vesivahinkoa b) ylipäätään tyhjäksi sitä kun jättävät täyttöventtiilin auki..
Mikäli homma teetetään avaimet käteen-asennuksena, kannattaa miettiä että kyllä se tekijä laskuttaa siitä kattilan raahaamisesta ulos kellarissa sijaitsevasta pannarista ja kiikutetaan jäteasemalle enemmän, kuin siitä että se siirretään yhdestä ovesta ulos ja asiakas myy itse sen kattilan torissa eteenpäin.

Öljynkulutuksesta haarukoitua äkkiä ostoenergia ja sen hinta:

COP 1 15 000kWh / v -> 1500eur
COP 2 7 500kWh/v -> 750eur
COP3 5 000kWh / v -> 500eur
COP 4 3750kWh / v -> 375eur

Säästöä siis COP3 -> COP 4 tulisi 125eur / v, 6000eur kalliimmalla investoinnilla on vaivaiset 48vuotta ilman lainanhoitokuluja tai inflaatiota.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Säästöä siis COP3 -> COP 4 tulisi 125eur / v, 6000eur kalliimmalla investoinnilla on vaivaiset 48vuotta ilman lainanhoitokuluja tai inflaatiota.
Näinhän se on jos puiden poltto jatkuu nykyisellään.

Itse tuossa alussa oletin että puiden poltto lopetettaisiin ja näin lämmitysenergian todellinen tarve olisi noin 19 000 kWh vuodessa.
VILPin SCOPina käytin alhaisempaa lukua, 2,5.

Lyhin TMA tulisi ILPillä, sitten monoblock VILPillä, varaajallisella VILPillä ja lopuksi MLP.

Minkähänlainen laskennallinen TMA olisi kesäaikaan käytettävällä pienellä lämminvesivaraajalla?
=> tämän mukaan säästöä tulisi noin 20 €/kk eli 60 €/vuosi => Pitkäksi venyisi pelkä LVV:n TMA ~10 vuotta

Viimeksi muokattu:

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Hintaan: Kaikkihan täällä ovat niitä tee-se-itse-ammattilaisia, 99% ihmisistä ei saa edes lämminvesivaraajaa tyhjennettyä itse aiheuttamatta a) vesivahinkoa b) ylipäätään tyhjäksi sitä kun jättävät täyttöventtiilin auki..
Mikäli homma teetetään avaimet käteen-asennuksena, kannattaa miettiä että kyllä se tekijä laskuttaa siitä kattilan raahaamisesta ulos kellarissa sijaitsevasta pannarista ja kiikutetaan jäteasemalle enemmän, kuin siitä että se siirretään yhdestä ovesta ulos ja asiakas myy itse sen kattilan torissa eteenpäin.
Ei ole mitään järkeä käyttää ammattimiestä purkuhommiin. Kääntäen, putkarin ei kannata purkuhommia tehdä koska sen voi apparikin tehdä. Minua ei ainkaan kiinostaisi tehdä purkuhommia jos samalla rahalla voi tehdä jotain järkevää tai hyödyllistä. Itse ainakin koen että jos asiakas hoitaa purkamisen niin win-win tilanne.

Ylös Bottom