146 m2 okt öljystä lämpöpumppuun

MLP vai VILP

  • Maalämpöpumppu

    Ääniä: 12 54,5%
  • Vesi-ilmalämpöpumppu

    Ääniä: 10 45,5%

  • Ääniä yhteensä
    22

Iglu^

Jäsen
Millainen ilmanvaihtokone sinulla on? Talosi sangen matala öljynkulutus ihmetyttää kun neliöitä on niin paljon.

Vai meneekö puuta kuitenskin enemmän kuin 4m3 (irtokuutiota olettaisin)?
Alkuperäinen Muh Ilmava 100. Entiset asukkaat sanoivat että käyttivät sitä saunoessa ja silloin tällöin. Meillä ollut päällä jatkuvasti.

Tarkasti en tuosta puun kulutuksesta osaa sanoa, mutta kävin keväällä mittailemassa liiterissä, että minkä verran pinokuutioita suurinpiirtein on mennyt ja päädyin tuohon noin 4 m3. Vajaa tai joskus täysi pärekopallinen meni päivässä pakkasilla ja plussalla vähän vähemmän.

Ja todettava on, että harrastus tuosta talon lämmityksestä tuli. Välillä menee vähän stressinkin puolelle... Vähemmälläkin pääsisi, jos ei olisi niin tarkka luonne.
Kuulostaa pelottavan tutulta. Kiitoksia @iqo hyvistä pointeista ja asiallisesta tekstistä. Kiitos myös muutamien täysin uusien toimijoiden vinkkaamisesta.

Hmm... enpä ole kuullutkaan tuollaisista jaoista lainoissa. Kaikkea sitä Tampereella keksitään.

Eiköhän kyse ole lainan määrästä... isompi laina on halvempi ja pienempi kalliimpi. Ei vakuudellisissa lainoissa marginaali 1% -> 2,5% noin vain pomppaa. Myyjiä ne pankissa on.
Näin virkailija puhelimessa kertoi, että joltain kolmannelta taholta tulleessa luottopäätöksessä sanottiin sen perustuvan tuohon perusparannusnäkökulmaan. Tiedä sitten. Mutta siis maalämmön laina olisi vakuudellista ja VILPin laina vakuudetonta kulutusluottoa.

Tietenkin on sitten noita pienempiä potentiaalisia huoltotarpeita, kuten ulkoyksikön kennon mahdollinen puhdistustarve (riippuu asennuskohteen kasvillisuusolosuhteista) ja sulatusvesien viemäröinnin toimivuuden ylläpidosta ja varmistamisesta ja monessa tapauksessa suurempi meluhaitta (vaikkakin monoblock saattaakin olla sisältä kuunnellen jopa hiljaisin vaihtoehto). Kaikki hiukankin erikoisemmat ratkaisut vaativat myyntitilanteessa myös ostajalta ylimääräistä asiantuntemusta ja paneutumista ja tuolla on menekkiin ja hintaan painetta, vaikka juuri kyseessä olevassa tapauksessa kaikki olisikin ratkaistu mallikelpoisesti. Standardiratkaisu, jonka osakokonaisuudet kuka tahansa alan osaaja hallitsee, on myös ylläpidon osalta vähäriskisin.
Nämä on juuri niitä juttuja mitkä haluaisimme minimoida, eli mahdolliset viat. VILPin ulkoyksikkö pelottaakin jossain määrin, mutta toisaalta käytettäväksihän ne on tehty. Joka tapauksessa MLP taitaa olla se luotettavampi vaihtoehto. Vai kuinka usein kaivoon tulee vikoja vaikka 20 vuoden aikana?

Keskustelun kannalta näkisin arvokkaana, että jokainen toisi esiin ne tekijät, jotka itsellä ovat valintaan vaikuttaneet. Näin muut voisivat arvioida omalla kohdallaan, mitä he haluavat painottaa ja mitkä tekijät ylipäänsä ovat heille valideja. Esim. aloittajaa ei auta se, että minä satuin aikanaan löytämään ohjauskeskuksen omaan VILPiini muutamalla satasella, joten hän ei voi valita VILPiä sillä perusteella. Jos minäkään en olisi löytänyt, voisi meilläkin olla nyt MLP ja perustelisin sitä valintaa erilaisilla argumenteilla. Jos näihin olisi yksi totuus, olisi se varmasti jo löytynyt eikä täällä vuodesta toiseen väännettäisi eri järjestelmien paremmuudesta. Tai varmaan yhtä mieltä ollaan siitä, että MLP on parempi kuin VILP, mutta kun niiden hintaero ei ole mikään luonnonvakio niin jokainen niiden välillä arpova joutuu ratkaisemaan asian itse. Usein se tapahtuu ihan tunnepohjaltakin, mutta ei sekään minusta haittaa. Ei mersua tai audiakaan valita autokaupassa järkiperusteilla. Pääasia, että on hankintaansa tyytyväinen.
Iso peukku tälle. Tässä keskustelun edetessä on tullut itselle sellainen kuva, että "uskallan" päätyä VILPiin, mutta ehdottomasti tavoittelen maalämpöä, mikäli kustannuksia saadaan alas. Nyt tänään kun reiän paikkakin varmistui sellaiseksi, että pihaa ei tarvitse myllätä juuri lainkaan. Tähän asti nimittäin sekin tuotti isosti vaivaa, kun vaihtoehtoina oli asfaltin leikkausta ja betonin piikkausta tai puskien, aitojen ja puiden kaatoa järkevän porauspaikan luo pääsemiseksi.

Onhan vielä sellainenkin vaihtoehto, että ottaa kohtuukokoisen aurinkosähköpaketin ja sähkökattilan/varaajan, jossa vastus aurinkosähkölle, sekä yläkertaan ilmalämpöpumppu. Varaaja kestää varmasti 20 vuotta, siihen saa ihan minkä vain kiinni, jos haluaa päivittää. Noilla kulutuksilla ei 6kw sähkövastus perikatoon vie talvipakkasilla. Kesällä ei tartte maksaa sähköstä melkein mitään.
Kyllä se on nyt päätetty, että yksi järjestelmä hankitaan vaikka takaisinmaksut venyisi. Pysyy homma simppelinä. Sain jo kaverinkin naarattua purkuhommiin, joka on yhden kattilan omasta kodistaan jo purkanut. Luuletteko että tuommoiselle -91 kattilalle ja 2000 l säiliölle löytyisi haluajia? Tori.fi tai joku foorumin myyntipalsta sen sitten varmaan näyttää jos innostun.

Kuinkas noissa perusparannuksissa sitten kiinteistövero? Tarpeeksi kun tekee perusparannusta, talo katsotaan uudeksi ja kiinteistövero muljahtaa uuden mukaan.
Tulkitsin verottajan sivuilta, että jos lämmitysjärjestelmä lämmitysputkistoineen uusitaan, niin sitten vero nousee 5 %. Pelkkä lämmitysmuodon vaihto ei (tämä siis minun tulkinta). Alla copypastea
"Keskuslämmitys putkistoineen uusittu.
Keskuslämmityslaitteiston lämmönlähteen (öljylämmityskattilan, kaukolämmön lämmönvaihtimen, ilmavesilämpöpumpun, maalämpöpumpun tms.) uusiminen ilman siihen liittyvän lämmitysputkiston uusimista ei vaikuta ikäalennusten määrään." (https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48219/kiinteistojen_arvostaminen_kiinteistove2)

Kiitoksia taas kaikille, vaikka osan lentoon lähteneistä COP-keskusteluista skippaankin :)
 

fraatti

Vakionaama
Tulkitsin verottajan sivuilta, että jos lämmitysjärjestelmä lämmitysputkistoineen uusitaan, niin sitten vero nousee 5 %. Pelkkä lämmitysmuodon vaihto ei (tämä siis minun tulkinta). Alla copypastea
"Keskuslämmitys putkistoineen uusittu.
Keskuslämmityslaitteiston lämmönlähteen (öljylämmityskattilan, kaukolämmön lämmönvaihtimen, ilmavesilämpöpumpun, maalämpöpumpun tms.) uusiminen ilman siihen liittyvän lämmitysputkiston uusimista ei vaikuta ikäalennusten määrään." (https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48219/kiinteistojen_arvostaminen_kiinteistove2)
Veikkaan että hyvin moni pitää vaan suunsa supussa.... Sitten kun laitteet on maksettu niin niistä rahoista verot on maksettu jo moneen kertaan.
 

roots

Vakionaama
Alkuperäinen Muh Ilmava 100. Entiset asukkaat sanoivat että käyttivät sitä saunoessa ja silloin tällöin. Meillä ollut päällä jatkuvasti.
Tuosta vois kertoa omaa kokemusta semmosta että täällä oli sama mutta vaihdoin sen 8v sitten uudempaan venykuutio malliin (samanikäinen talo muutenkin ja kokokin samaa luokkaa). Mulla oli muutaman vuoden mittarointi tuossa MUH:ssa sekä uudessa, muutos sähkön vuosikulutuksessa oli 1000>400kWh ja vedontunne muutamassa paikassa on kadonnut huushollista eli elämänlaatu parani ja rahassakin kulutus Sähkö+LTO^ (~50%>70% pieneni semmosen määrän että haukkuu itseään riittävästi elonsa aikana.
Tuo vähän särähti korvaan että entiset käyttivät satunnaisesti, tuonikäinen talo kumminkin sisältää muoveja, uskoisin ... eikö tuntunut millään lailla nenässä tuo käyttämättömyys? Ainakin itsellä jos MUH oli syystä tai toisesta seis, niin kyllä sen huomasi.
Jollain lailla tuo selittää nuon pientä ölkinkin kulutusta...varmaan viimesen päälle tarkasti tehty tai käytetty aikaansa enemmän eristeitä tai pidetty viileempänä tjms.
Meillä ölkki vaihtui 2008>MLP ja se on tuottanut nyt säästöä jotain ~17k€ ja maksoi panostuksena 10k€, eli se on korvannut vähän muutakin kuin itsensä. Itseasiassa 11v tulee juuri täyteen. Ainut huoltokulu on yks kiertopumppu 150€.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo lämmitysjärjestelmä putkistoineen on aika erikoinen. Selvä tietysti, jos kaikki uusitaan. Monella kuten itsellänikin on PEX putket lämmityksessä. Mielessä on ollut joskus alkaa pikkuhiljaa niitäkin uusimaan lämpöpattereille. Puuhaa hommassa on mutta tuo putki nyt ei kustannuksena ihmeellinen ole. Niin tai näin, vanhasta talosta on paha tehdä uutta muuten kuin paperilla.
 

Mikki

Vakionaama
Juttelin muuten talofirman (yksi näistä isoista) LVI äijän kanssa, että mitä tällä hetkellä asennetaan lämmitysmuodoiksi. Sanoi, että se on joko MLP tai sitten F750 Nibe. Muuta ei juuri mene heidän taloihinsa.

Kiusallanikin totean, että ketjun aloittajakin voisi tehdä valinnan näiden väliltä. VILP on paha väliinputoaja, jonka ulkoyksikkö on tietynasteinen riesa kuitenkin. Vuosikulutuksessa VILP ei kuitenkaan merkittävästi F750:ntä peittoa Tampereen korkeudella. Ja kerran talossa on vanha IV-kone, niin sen korvaaminen SAM41:llä ei olisi mikään paha juttu.

Paketti on kuitenkin 10kEUR:lla about kytkettynä. Siisti asennus ja yhdestä ohjauspaneelista voi säätää koko talon lämmityksen ja IV:n.

Vielä päälle joku hyvä ILP, niin ollaan 12kEUR hintaluokassa. Voi jättää puidenpoltonkin pois, jos ILP:llä korvaa sen. F750 kuitenkin rakastaisi puunpolttoakin, kun siitä kuitenkin ilmeisemmin nautitaan. MLP:n kanssa puunpoltto on oikeastaan täysin turhaa.

(EDIT: ikävä homma voi olla jäteilmakanavan lämpö- ja kondenssieristys jos F750 asennetaan vanhaan taloon. Se on ns. pakko tehdä kunnolla).
 
Viimeksi muokattu:
VILP on paha väliinputoaja, jonka ulkoyksikkö on tietynasteinen riesa kuitenkin.
On se riesa kuitenkin aivan oleellisesti pienempi kuin useimmissa ILPeissä. VILPit ovat yleensä omalla perustuksella, mikä on omiaan torjumaan ulkoyksikön melun, jos se nyt ILPeissäkään on ongelma. Lisäksi sulatukset ovat aivan oleellisesti tukevammalla pohjalla, kun sulatukseen voi käyttää sitä tuotettua lämpöä, joka on saatavissa lämpimästä vedestä. Koska VILPit ovat yleensä ILPejä suurempia, niin lauhdeveden tuotto on paljon suurempi ja se kannattaa hoitaa sitä perusteellisemmin, mitä pohjoisemmassa ollaan.

PILPeistä minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta mitä suurempi kohde, sitä vähemmän villoja saavutettavissa. Kai ne uusissa vähän lämmintä vaativissa taloissa toimivat, kun niitä niin paljon asennetaan. PILPit lienevät kehittyneet myös ajan saatossa, useimmat heikot tulokset liittyvät vanhoihin PILPeihin.
 

Iglu^

Jäsen
Laskeskelin vähän: 13k€ maalämpöurakka kuulostaa kohtuu kaukaiselta haaveelta, ellei joku saa leikattua seuraavasta laskelmasta jotain.

Kaivo 170 m + vaakaputket 5500 €
Nibe F1255-6 R EM 6700 €
Nibe UKV 100 puskurivaraaja 450 €
Nibe TopSet asennussarja 450 €
Nibe ECS 40 lisäshuntti lattialämmölle 690 €
Grundfos kiertovesipumppu 25-40 (nykyinen vuodelta 2006 ja toimii, joten ei kai pakollinen) 240 €
Eli yhteensä n. 14000 €.

Tuon päälle asentajan kulut vaikka 2000 € ja vähän uusia putkiosia vaikka 1000 €:lla (yläkanttiin, niin riittää)
Täillä menoilla yhteensä 17000 €

Toki kotitalousvähennykset sitten pudottaa sen sinne 13 k€ kieppeille, mutta nyt laskenkin suoraa investointikulua.
Mistä päästä lähdetään nipistämään, jotta saadaan kuluja alas?
 

Iglu^

Jäsen
Lisätään vielä sen verran, että soitin tänään kolmelle asennusfirmalle:
Ensimmäisellä oli iso kapasiteettivaje asentajissa ja johonkin ensivuoden puolelle menisi. Lisäksi tekivät vain kokonaan heiltä tilattuja hommia.
Toinen sanoi, että ensisijaisesti tekevät kokonaispaketteja, mutta hiljaiseen aikaan voivat tehdä pelkän asennuksen. Tällä hetkellä heillä työkantaa ensi kevääseen asti. Ei lupaillut mitään.
Kolmas sanoi, että eivät tee lainkaan muualta ostettujen laitteiden asennuksia, eli vain kokonaisratkaisuja.

Yksi porausfirma kävi aiemmin paikanpäällä, mutta totesi että heillä on vain rekassa olevat porauslaitteet, joilla ei ollut asiaa meidän pihalle.
Toinen porausfirma ilmoitti tekevänsä vain alihankintana, eli eivät tee suoraan kotitalouksille.

On tää hommaa..
Eli ei ainakaan kovin helppo alku ole ollut tämä pilkkominen, mutta jatketaan yrittämistä. Toisaalta jos tuosta 17000 € ei kukaan keksi miten saadaan hintaa alemmas, niin viimeisin pakettitarjous ("alle 18 k€") alkaa kuulostaan siltä, että siihen on tyytyminen. Ihan jo siitä syystä, että näiden tekijöiden löytäminen tuntuu olevan kiven alla.
 
  • Wow
Reactions: iop

Iglu^

Jäsen
Mulla oli muutaman vuoden mittarointi tuossa MUH:ssa sekä uudessa, muutos sähkön vuosikulutuksessa oli 1000>400kWh
Onkin pitänyt laittaa mittari jo jonkin aikaa siihen kiinni, mutta ollut saamaton. Saattaa tuonkin uusinta olla lähenemässä tai ainakin järkevää.

Tuo vähän särähti korvaan että entiset käyttivät satunnaisesti, tuonikäinen talo kumminkin sisältää muoveja, uskoisin ... eikö tuntunut millään lailla nenässä tuo käyttämättömyys? Ainakin itsellä jos MUH oli syystä tai toisesta seis, niin kyllä sen huomasi.
Jollain lailla tuo selittää nuon pientä ölkinkin kulutusta...varmaan viimesen päälle tarkasti tehty tai käytetty aikaansa enemmän eristeitä tai pidetty viileempänä tjms.
Juu, sitä vähän silloin ostopäätöstä miettiessä ihmeteltiin ja mietittiin, mutta koska asunnossa ei mitään poikkeuksellista parilla käynnillä haistettu, niin eipä osattu mitään sen suuremmin pelätä. Toki tiedossa oli että ilmanvaihtokoneellisessa asunnossa sitä pitäisi käyttää, mutta eipä ollut tietoa käyttämättömyyden haitoista (muuta mahdollinen haju).

Tässä vähän paikkoja hiljalleen uusiessa on tullut todettua parin jo oman talon itse rakentaneen henkilön suusta, että kyllä on hyvin rakennettu tönö. Villaakin tuntui aika reippaasti olevan ainakin kylppärin seinissä ja katossa, kun niitä tuli availtua.
 

roots

Vakionaama
On tää hommaa..
Eli ei ainakaan kovin helppo alku ole ollut tämä pilkkominen, mutta jatketaan yrittämistä. Toisaalta jos tuosta 17000 € ei kukaan keksi miten saadaan hintaa alemmas, niin viimeisin pakettitarjous ("alle 18 k€") alkaa kuulostaan siltä, että siihen on tyytyminen. Ihan jo siitä syystä, että näiden tekijöiden löytäminen tuntuu olevan kiven alla.
Ymmärsin että kotivähennykset oli jo tapissa että suunnittelit aikaisemmin ensi vuotta lähinnä tälle rempalle?

Nyt on varmaan kaikilla vähän hoppua kun kotivähennys pienenee v2020 ja monet haluaa siksi tälle syksylle. Itse laitoin kahdelle vuodelle, joulukuussa reikä kun se oli niin selvä oma nakkinsa ja pumppu seuraavalle kesälle.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Laskeskelin vähän: 13k€ maalämpöurakka kuulostaa kohtuu kaukaiselta haaveelta, ellei joku saa leikattua seuraavasta laskelmasta jotain.

Kaivo 170 m + vaakaputket 5500 €
Nibe F1255-6 R EM 6700 €
Nibe UKV 100 puskurivaraaja 450 €
Nibe TopSet asennussarja 450 €
Nibe ECS 40 lisäshuntti lattialämmölle 690 €
Grundfos kiertovesipumppu 25-40 (nykyinen vuodelta 2006 ja toimii, joten ei kai pakollinen) 240 €
Eli yhteensä n. 14000 €.

Tuon päälle asentajan kulut vaikka 2000 € ja vähän uusia putkiosia vaikka 1000 €:lla (yläkanttiin, niin riittää)
Täillä menoilla yhteensä 17000 €

Toki kotitalousvähennykset sitten pudottaa sen sinne 13 k€ kieppeille, mutta nyt laskenkin suoraa investointikulua.
Mistä päästä lähdetään nipistämään, jotta saadaan kuluja alas?
Topsetin saa kasattua osista mutta jos käyttää ulkopuolista työvoimaa niin voi olla että säästää. Energiatehokkaita kiertovesipumppuja saa käytettynä torista +- satkulla... ja Grundfos ei ole ainoa valmistaja joka tekee hyviä pumppuja. Samoiten varaajaa kannattaa katsoa löytyykö käytettynä. Eli ole ekologinen ja laita hakuvahti toriiin. Putkiin ja ventiileihin menee helposti tonni. Itse ostin pumpun + lto + ventiilit (lvitirronen) ja sain muutaman satkun hinnasta pois... eli kysy tarjous.
 
Viimeksi muokattu:

Jolberious

Vakionaama
-F1255-6 muutaman satkun halvempi kuin mitä laskelmassa.
-UKV100 sijasta laittaa 200l puskurin kera kv esilämmityskierukan
-topset & ecs lisäshuntti irtoaa aavistuksen halvemmalla
-grundfos alpha1 kustantaa alle 200eur.

Kyllä noissa vähän on säästettävää, mutta ei useita tuhansia kuitenkaan.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Lisätään vielä sen verran, että soitin tänään kolmelle asennusfirmalle:
Ensimmäisellä oli iso kapasiteettivaje asentajissa ja johonkin ensivuoden puolelle menisi. Lisäksi tekivät vain kokonaan heiltä tilattuja hommia.
Toinen sanoi, että ensisijaisesti tekevät kokonaispaketteja, mutta hiljaiseen aikaan voivat tehdä pelkän asennuksen. Tällä hetkellä heillä työkantaa ensi kevääseen asti. Ei lupaillut mitään.
Kolmas sanoi, että eivät tee lainkaan muualta ostettujen laitteiden asennuksia, eli vain kokonaisratkaisuja.

Yksi porausfirma kävi aiemmin paikanpäällä, mutta totesi että heillä on vain rekassa olevat porauslaitteet, joilla ei ollut asiaa meidän pihalle.
Toinen porausfirma ilmoitti tekevänsä vain alihankintana, eli eivät tee suoraan kotitalouksille.

On tää hommaa..
Eli ei ainakaan kovin helppo alku ole ollut tämä pilkkominen, mutta jatketaan yrittämistä. Toisaalta jos tuosta 17000 € ei kukaan keksi miten saadaan hintaa alemmas, niin viimeisin pakettitarjous ("alle 18 k€") alkaa kuulostaan siltä, että siihen on tyytyminen. Ihan jo siitä syystä, että näiden tekijöiden löytäminen tuntuu olevan kiven alla.
Asennusfirmat on kiireisiä. Kokeile ihan normi putkaria tuntiveloituksena - avaimet käteen tarjoukset on kalliita koska asennusyritys kantaa riskit. Kaivon saa vaikka Gs Geoenergia firmasta.

Tässä esimerkki, 200EUR säästöä, tinkimällä ehkä enemänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Iglu^

Jäsen
Ymmärsin että kotivähennykset oli jo tapissa että suunnittelit aikaisemmin ensi vuotta lähinnä tälle rempalle?

Nyt on varmaan kaikilla vähän hoppua kun kotivähennys pienenee v2020 ja monet haluaa siksi tälle syksylle. Itse laitoin kahdelle vuodelle, joulukuussa reikä kun se oli niin selvä oma nakkinsa ja pumppu seuraavalle kesälle.
Juuri näin. Hommat voi hoitaa vaikka heti, kunhan laskun saa tammikuulle :) Ajatus aikataulun kanssa on se, että ainakin poraus olisi siinä joulukuussa ja lasku tammikuulle. Öljy loppuu säiliöstä arviolta siinä tammikuun aikana, joten loput asennuksesta olisi hyvä saada siihen mennessä hoidettua.

Topsetin saa kasattua osista mutta jos käyttää ulkopuolista työvoimaa niin voi olla että säästää. Energiatehokkaita kiertovesipumppuja saa käytettynä torista +- satkulla... ja Grundfos ei ole ainoa valmistaja joka tekee hyviä pumppuja. Samoiten varaajaa kannattaa katsoa löytyykö käytettynä. Eli ole ekologinen ja laita hakuvahti toriiin. Putkiin ja ventiileihin menee helposti tonni. Itse ostin pumpun + lto + ventiilit (lvitirronen) ja sain muutaman satkun hinnasta pois... eli kysy tarjous.
Ihan jokaista nippulaa en taida viitsiä miettiä, vaan ulkoistan semmoiset hommat mielelläni putkarille. Eli tuommoiset Topsetit, venttiilit putkiosat. Ainakin tämän hetken fiiliksellä. Tuo pumppukin on vähän arvoitus millainen sen pitäisi olla, mutta oletan että samanmoinen kuin nyt on käytössä (Grundfos UPS 25-40). Taisin kaivaa tosiaan jonkin erikoisAlfaversion hinnan tuohon.

UKV100 sijasta laittaa 200l puskurin kera kv esilämmityskierukan
Mihinkäs tämä perustuu? Toistaiseksi suurin osa tarjoajista on muistutellut, että invertterikone ei puskurivaraajaa välttämättä tarvitse. Olen sanonut, että laskekaa semmoinen 100 litran pönttö kuitenkin tarjoukseen mukaan, koska ymmärtänyt että siitä on kuitenkin pitkässä juoksussa (+ mahd. naksumiset) hyötyä. Tai en tiedä pitäisikö hankkia semmoinen 1 m3 pönttö ja yösähköllä paahtaa se täyteen kuumaa ;)

Valaiskaa myös tuosta esilämmityskierukasta? Vähän katselin netistä aiheesta, mutta selkeää kuvaa en saanut. Tuon pitäisi lisätä käyttöveden lämmityksen energiatehokkuutta? Korvaako tuo jollain tasolla käyttövesivaraajaa? Ei tietenkään käytettävissä olevan tilavuuden puolesta, mutta tuottaa nopeammin uutta lämmintä vettä, jolloin sitä on ripeämmin saatavilla.

Asennusfirmat on kiireisiä. Kokeile ihan normi putkaria tuntiveloituksena - avaimet käteen tarjoukset on kalliita koska asennusyritys kantaa riskit. Kaivon saa vaikka Gs Geoenergia firmasta.
Kiitos tästä. Täytyypä huomenna soitella heillekin kokeeksi. Kuvittelin tänään soittaessani pariin paikkaan, että soitin putkarifirmaan, mutta ilmeni, että kaikki myivät siinä ohella koko pakettia. Täytyy yrittää parempia hakusanoja Googlessa.
 

Iglu^

Jäsen
Lattialämmitys ei tarvi lisä-sunttia jos tähänkin asti on pärjätty ilman, se asia ei muutu.
No siitä lähtisi sitten jo kohtalainen siivu, jos muistakin saa vähän nipistettyä. Eipä se menoveden lämpö tosiaan taida nykyisestä paljoa maalämmöllä poiketa.
 

roots

Vakionaama
Tuo lattialämmitys vaatii kyllä hiukan tarkistelua (kuten kytkentä muutenkin) koska se on nyt tehty käsittääkseni kuristamalla virtaus minimiksi ja jos nyt ajatellaan tehtäväksi MLP kierron varaan (sarjapuskurilla) niin ei taida pelittää suotuisasti. Eli kytkentä kannattaa miettiä valmiiksi toimivaksi.

Onko nykyään termostaattivenat pattereilla rajoittamassa kiertoa?
Lattialämmöissä taisi olla paluutermarit?
 

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Esilämmityksessä kuuman käyttöveden lämpötila nostetaan kahdessa vaiheessa haluttuun lämpöön. Aluksi lämpöä nostetaan esim lämpöpumpun ja kierukallisen varaajan avulla ja loppu lämmön nosto tehdään esim sähköllä pienellä varaajalla.
Säästö tulee siitä että pumpulla tehty lämpö vie vähemmän sähköä kuin suoraan sähköllä lämmitettynä.
Ihannetapauksessa homma hoidettaisiin kokonaan pumpulla mutta pumppujen hyötysuhde menee huonoksi jos yritetään tehdä vaikka 60 asteista vettä. Sen vuoksi pumpulla vain esilämmitetään.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Esilämmityksessä kuuman käyttöveden lämpötila nostetaan kahdessa vaiheessa haluttuun lämpöön. Aluksi lämpöä nostetaan esim lämpöpumpun ja kierukallisen varaajan avulla ja loppu lämmön nosto tehdään esim sähköllä pienellä varaajalla.
Säästö tulee siitä että pumpulla tehty lämpö vie vähemmän sähköä kuin suoraan sähköllä lämmitettynä.
Ihannetapauksessa homma hoidettaisiin kokonaan pumpulla mutta pumppujen hyötysuhde menee huonoksi jos yritetään tehdä vaikka 60 asteista vettä. Sen vuoksi pumpulla vain esilämmitetään.
Esilämpö maalämmöllä sillä mainitulla kierukkapytyllä ja loppulämmitys myös maalämmöllä.

Minulla esilämpö maalämmöllä ja loppu sähköllä, ainakin tämän ensimmäisen mlp-vuoden.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
No siitä lähtisi sitten jo kohtalainen siivu, jos muistakin saa vähän nipistettyä. Eipä se menoveden lämpö tosiaan taida nykyisestä paljoa maalämmöllä poiketa.
Se menolämpö laskee hieman jos ennen on termarit kuristaneet ja uudessa maalämmössä mennään termarit kaakossa ulkolämmön mukaan.

Tässä voi tulla eteen tilanne että ulkolämmön (lämpökäyrä) mukaan elettäessä lattiaan ei riitä lämpö joissakin tilanteissa. Meillä on noin.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kyllä se pumpun hyötysuhde aina vastuksen hakkaa. Minulla COP on 2,5 - 3 välillä kun annan sen tehdä käyttövettä kunnes kompuran painekytkin katkaisee toiminnan - ihan tappiin asti säälimäti. Pyynti on 80C mutta vastukset kielletty. Ei sähköisen jälkivaraajan kanssa touhuamisesta ole MLP:n kanssa paljonkaan iloa, VILP on ihan eri juttu. Lähinnä se vaikuttaa hiukan pakkasrajaan - käyttöveden teko on pois lämmittämisestä.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
On siinä jos sähkövaraaja on etukäteen olemassa kuten minulla. Siinä jää vaihtoventtiili ja putkihässäkkä ostamatta.
No minulla se vaihtoventtiilli on MLP:n sisällä valmiiksi. On se sähkövaraajakin ( tehowatista ) pannuhuoneessa. Olen tässä miettinyt josko laittaisi varaajat sarjaan niin että olisi yhteensä 600l kuumaa. Sitä comboa voisi sitten lämmitellä vain öisin kun siirto on edullista. Yhden varaajan 300l ei riitä koko päiväksi. Alkaa vaan mennä ohjaaminen mielenkiintoiseksi jos yritän vielä optimoida tehomaksua - yöllä pitäisi vuorotella kompuraa, sähkövaraajaa jos se sähköä kaipaa ja vielä sähköauton latausta. Helenin tehomaksu muuttuu kai kuukausittain.
 

iqo

Aktiivinen jäsen
On tää hommaa..
Eli ei ainakaan kovin helppo alku ole ollut tämä pilkkominen, mutta jatketaan yrittämistä.
Se on juurikin näin! Ja muista, että pilkotusta urakasta ei yksikään osapuoli ota kokonaisvastuuta. Ihan varmasti ongelmien ilmaantuessa asentaja syyttää pumpupn toimittajaa ja päinvastoin. Onhan laitteilla ja asennuksilla toki takuu, mutta helpompaa se on, kun samalta luukulta voi kysellä niiden perään. Hintansa tälläkin toki on, mutta onko se ~tonnin säästö pilkkomalla kaiken vaivan ja muiden haittojen arvoista, voi jokainen taas itse arvioida omalta kohdaltaan.

Jos olet varma, että haluat puskurivaraajan, kannattaa tosiaan noudattaa neuvoa kierukallisesta varaajasta, hintaero on niin pieni. Itse en tosin ole aivan vakuuttunut tuon esilämmityksen hyödyistä MLP:n tapauksessa. Lämpöä tehdään lämpöpumpulla aina tietyllä dT:llä, niin eikö se vesi lämpene teoriassa ihan samalla hyötysuhteella tuohon esilämmityslämpötilaan myös normaalilla käyttövesisykslillä, jos jostain +10 lämpöisestä vesijohtovedestä lähdetään liikkeelle? Siksi en panostaisi siihen juuri enempää kuin satasia (lisäkytkennöilläkin on hintansa).

Huhtikuussa totesin toisessa ketjussa maalämmön hinnasta näin:
Täällä esitetyt arvailut ja järkeillyt siitä, mikä olisi "järkevä hinta" voi heittää romukoppaan siinä kohtaa kun alkaa sitovia kokonaistarjouksia kyselemään.

Väitän kyllä, että MLP kaivolla + LTO ei tule asennettuna yhteenkään kämppään - uuteen eikä vanhaan, urakkana eikä tuntitöinä - 15 ke:lla. Esim. tuolta vinkkiä:
https://www.maalampotampere.com/hinnat/asennuspaketit/maalampopumpun-perusasennus.html
Ja kokemuksesta voin kertoa, että tuollaista hinnat alkaen -kohdetta ei ole olemassakaan, aina noihin keksitään jotain hankaluutta millä hintaa hilataan.

Olen kyllä valmis perumaan sanani jos joku kuitin kera muuta toteen näyttää.
Tätä mieltä olen edelleen. Kasvukeskusten ulkopuolella kilpailutilanne voi olla toinen, mutta kuten @Iglu^ on urakan pilkkomisesta jo huomannut, esim. Pirkanmaalla ei ole helppo löytää "tavallisia" putkareita, jotka eivät jo olisi mukana MLP-kokonaistoimitusmarkkinoilla. Ainakaan sellaisia, joilla olisi kokemusta MLP:n asentamisesta maapiirien ilmauksineen ym. Veikkaan, että niillä riittää hommia muutenkin eivätkä halua riesakseen sitä vastuuta, mikä on odotettavissa tällaisen lämmitysjärjestelmän kokonaistoimivuudesta.
 

roots

Vakionaama
... Ja muista, että pilkotusta urakasta ei yksikään osapuoli ota kokonaisvastuuta. Ihan varmasti ongelmien ilmaantuessa asentaja syyttää pumpupn toimittajaa ja päinvastoin. Onhan laitteilla ja asennuksilla toki takuu, mutta helpompaa se on, kun samalta luukulta voi kysellä niiden perään.
Mitä se loppupeleissä auttaa (muuta kuin lyhempi soittolista) jos on vain yksi luukku, ketään ei kumminkaan yleensä kiinnosta jos laskut on jo maksettu...omillaan pitkälti kumminkin on oli ne vehkeet mitä vaan. Sitten kun seletiviuhkaa vilkuttaa silmien edessä niin voi kiinnostus hiukan herätä. :)
 

roots

Vakionaama
Jos olet varma, että haluat puskurivaraajan, kannattaa tosiaan noudattaa neuvoa kierukallisesta varaajasta, hintaero on niin pieni. Itse en tosin ole aivan vakuuttunut tuon esilämmityksen hyödyistä MLP:n tapauksessa.
En kyllä kovin pienen puskurin kanssa laittaisi esilämmityksiä jos muutenkin sillä MLP:n omalla varaajalla pärjää LV puolesta. Se vähän niinkuin häviää se puskurin ominaisuus kun siihen kierukkaan tuupataan <+10Cº kylmää vettä...jähtyy kuitenkin aikas nopsaan. Jos LV määrää tarttee lisätä niin sitten on muut konstit nääs.
 

fraatti

Vakionaama
En kyllä kovin pienen puskurin kanssa laittaisi esilämmityksiä jos muutenkin sillä MLP:n omalla varaajalla pärjää LV puolesta. Se vähän niinkuin häviää se puskurin ominaisuus kun siihen kierukkaan tuupataan <+10Cº kylmää vettä...jähtyy kuitenkin aikas nopsaan. Jos LV määrää tarttee lisätä niin sitten on muut konstit nääs.
Samaa mieltä.
Hyöty olematon tuon kokoisessa ja vaikutus invertterin käyntiin tai pattereiden lämpötilaan tuntematon, saattaa vaikuttaa tai sitten ei riippuen koneen ohjauksesta.
 

iqo

Aktiivinen jäsen
Mitä se loppupeleissä auttaa (muuta kuin lyhempi soittolista) jos on vain yksi luukku, ketään ei kumminkaan yleensä kiinnosta jos laskut on jo maksettu...omillaan pitkälti kumminkin on oli ne vehkeet mitä vaan. Sitten kun seletiviuhkaa vilkuttaa silmien edessä niin voi kiinnostus hiukan herätä. :)
Voi olla tosiaan näinkin. Kyllä sillä tonnillakin tosiaan tekee jo yhtä ja toista remonttia omaankin lukuun jos niin huonosti käy, ettei sitä vastuunkantajaa löydy ollenkaan. Itsekin olen vastaavan riskin ottanut omien laitteideni suhteen. Todennäkköisempää mellkein on, ettei mitään ongelmia tule ja sen tonnin saa pitää omassa taskussaan.

Hyviä pointteja puskuriin liittyen. Voi olla, että pattereiden napsuminen jopa pahenee tilanteessa, jossa porukkaa suihkussa, vv kääntyy käyttövesipuolelle ja puskurin läpi vedetään elleen sitä kaivokylmää. Saattaa pattereille menevä vesi jäähtyä nopeastikin. Olisi hyvä jos jollain olisi käytännön kokemusta. On näistä kierukallisista puskureista täällä ainakin juteltu monta kertaa ennenkin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Kyllä se pumpun hyötysuhde aina vastuksen hakkaa. Minulla COP on 2,5 - 3 välillä kun annan sen tehdä käyttövettä kunnes kompuran painekytkin katkaisee toiminnan - ihan tappiin asti säälimäti. Pyynti on 80C mutta vastukset kielletty. Ei sähköisen jälkivaraajan kanssa touhuamisesta ole MLP:n kanssa paljonkaan iloa, VILP on ihan eri juttu. Lähinnä se vaikuttaa hiukan pakkasrajaan - käyttöveden teko on pois lämmittämisestä.
Käyttöveden kuumentamisen kokonais-COP ei kuitenkaan ole sama asia kuin marginaali-COP, joka vastaa esilämmitetyn veden priimausta sähköllä. Esilämmitys luultavasti onnistuisi yli 5:n COPilla. Ei vaihtoventtiilin kitkuttaminen edestakaisinkaan ole häviötöntä, kun prosessi joutuu adaptoitumaan eri lämpötilatasoihin. Kompromissejahan nämä eri lämpötilatasoilla toimivat varaajaratkaisut ovat (lämpöpumpun tulistuslämmön pyydystäminen käyttövettä varten olisi vielä oma lukunsa).
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Käyttöveden kuumentamisen kokonais-COP ei kuitenkaan ole sama asia kuin marginaali-COP, joka vastaa esilämmitetyn veden priimausta sähköllä. Esilämmitys luultavasti onnistuisi yli 5:n COPilla.
Lattialämpötalossa tuo esilämmitys cop 5 varmaan toteutuu 30 asteeseen asti. Meillä patteritalossa esilämpö-cop oli talvella liki 4 mutta lämpöä 40 astetta ja ylikin välillä. Suorasähköä loppulämmitykseen meni 3 kWh vuorokaudessa.
 
Valaiskaa myös tuosta esilämmityskierukasta? Vähän katselin netistä aiheesta, mutta selkeää kuvaa en saanut. Tuon pitäisi lisätä käyttöveden lämmityksen energiatehokkuutta? Korvaako tuo jollain tasolla käyttövesivaraajaa? Ei tietenkään käytettävissä olevan tilavuuden puolesta, mutta tuottaa nopeammin uutta lämmintä vettä, jolloin sitä on ripeämmin saatavilla.
Minä selittäisin tämän näin:
-Haalistus esim. +30 °C saakka, COP on noin 4 (MLP, VILP kun toimitaan +5 °C tai yli)
-Lopputulistus 30 - 55 °C, COP jotain 2-3 väliltä tai suorasähköllä 1
=> kuuman veden lämmityksen COP on olellilesti parempi.

Esilämmityskierukalla voi myös tuottaa haalistettua vettä, jolloin kuuman veden tarve vähenee, kun kylmä ei ole kylmää vaan haalistettua. Johonkin todennäköisesti haluat ainakin kylmän veden raakana, todennäköisimmin keittiöön.
=> Riittää pienempi varaaja, sen lämmitys (suorasähkö tai pumppaus) kuluttaa myös vähemmän energiaa.
 

Jolberious

Vakionaama
Laittaa puskurivaraajan paluupuolelle, niin saa paluulämpötilan aavistuksen alemmaksi, pattereissa ei ole ongelmia yms yms.
Ei sitä puskuria tarvi aina menopuolelle laittaa ;)

Muutama satanen hintaeroa 100l vs 200l+kv kierukka.

PS. Se lattialämmityksen meno kannattaa ottaa pattereiden paluusta.
Jos nyt pattereiden meno on 45 ja paluu vaikka 35, voi 35asteista tuupata lattiaan kun siellä paluutermarit löytyy.
 

kotte

Hyperaktiivi
Laittaa puskurivaraajan paluupuolelle, niin saa paluulämpötilan aavistuksen alemmaksi, pattereissa ei ole ongelmia yms yms.
Ei sitä puskuria tarvi aina menopuolelle laittaa ;)
Jos puskurivaraaja on paluupuolella, lämmitysverkoston kiertoveden lämpötila vaihtelee enemmän, mutta lämpöpumppu saa lämmitysjakson alkupuolella lämpimämpää vettä uudelleen lämmitettäväksi. Ei tuo välttämättä paranna asiaa ollenkaan menopuolen varaajaan verrattuna.

Varaajasta saisi parhaimman hyödyn tuottosuhteen parantamiseen niin, että varaajaa ja lattiaa lämmitettäisiin rinnan käyttösyklin aikana ja käyttövesivaiheessa sitten varaajaa purettaisiin vastasuuntaan lattiaan.

Tuokaan ei silti muuta sitä faktaa, että tietyn lämmitysenergiamäärän siirtäminen lämmitysjakson osan aikana vaatii joko suurempaa lämpötilaeroa tai suurempaa virtausta (mikä taas ei voi olla ainoa ratkaisu tietyn valmiin lämmitysverkon tapauksessa, kun lämmön siirtyminen ei parane virtauksen kasvua vastaavasti), jotta sama energiamäärä saadaan siirtymään kuin lämmitysjaksoja pätkimättä.
 

roots

Vakionaama
Taitaa Nibe F1255 olla suurinpiirtein näin :eek: o_O jos laittaa paluupuolelle esilämmityskierukallisen puskurin ellei jopa :mad:...
Eikä ne patteritkaan tommosesta esilämpö puskurista kovin :) ole...
Tietysti tämä on ihan mutua ja pääteltyä muiden jutustelusta kun kyseisestä värkistä ole omaa kokemusta.

Jos tosiaan tarvii boostia LV puolelle esilämmityksen kautta niin se Jämän 500L kaksikerrospönttö sitten, mutta 1k+ lisää € tarvitaan...toisaalta sitten saa myös hiukan ehkä jatkokehitysvaraa systeemiin jos vaikka haaveilee aurinkosähköä joskus ja noihin tulee jotain nykyistä parempaa älyä joku päivä, F1255 on siinä mielessä hyvä kun sitä päivitetään harva se kk tietääkseni...
 

Jolberious

Vakionaama
Ihan aloittajaa kiusatakseni, F2120-12 +vvm320 alle 8k alvillista. Special price, only for you. Lisäksi saat sen 48kpl kyselyitä foorumiväeltä, että miten se VILP nyt oikeasti toimii ;)
 

Iglu^

Jäsen
Tuo lattialämmitys vaatii kyllä hiukan tarkistelua (kuten kytkentä muutenkin) koska se on nyt tehty käsittääkseni kuristamalla virtaus minimiksi ja jos nyt ajatellaan tehtäväksi MLP kierron varaan (sarjapuskurilla) niin ei taida pelittää suotuisasti. Eli kytkentä kannattaa miettiä valmiiksi toimivaksi.

Onko nykyään termostaattivenat pattereilla rajoittamassa kiertoa?
Lattialämmöissä taisi olla paluutermarit?
Kaikista pattereista on väännetty termarit kiinni näin kesällä. Täytyi laittaa säätöaluekin tässä ihan minimiksi, kun mukulat väänteli niitä täällä salaa auki. Iltajäähdytyksessä kun ikkunoita piti auki (juujuu, hankitaan se ILP jäähdytykseen), niin patterit paahto lämpöä. Varmaan vielä pienemmäksi pitäisi esisäätöarvoa vääntää. Talvella termareita yläkerran makkareissa avattu sopivasti, että lämpö pyörii siinä 20...21 asteen kieppeillä.

Lattialämmössä on paluutermari ja en ehkä ihan täysin tyytyväinen ole siihen siitä syystä, että se on melko on/off toiminen. 1-4 säätöalueella saa tehdä kakkosen kohdalla millin siirtoja suuntaan tai toiseen, niin menee "päälle" -> lattia kivan lämmin, mutta kylppäri on aika pätsi (26 astetta). Jos vähän tökkäsee kiinnipäin, niin tuntuu että kierto lakkaa kokonaan. Tarttis kärsivällisesti pienillä liikkeillä pudottaa alaspäin ja ootella pari päivää ja fiilistellä miltä tuntuu... Termari ja venttiili ovat viime vuonna vaihdettuja.

Jos haluamme että kylppärissä on vähän lämpöisempää kuin muualla talossa, niin ei kai sinne täysin samaa vettä voi juoksuttaa kuin pattereihin? Jos patteritermarit täytyy maalämmössä pitää täysin auki, niin eikös se tarkoita, että vaikka kesällä siellä saa juosta luokkaa 21 asteinen vesi. Juokseeko lattiassa tällöin myös saman lämpöinen vesi ilman erillistä lattiakierron shunttia? Vai miten tuo menee. Talvellahan saman veden juoksuttaminen on varmaan ok, kun sillä peräsäätimellä saa sitten virtausta kuristettua, ellei siis hanki sitä lisäshunttia.

Se menolämpö laskee hieman jos ennen on termarit kuristaneet ja uudessa maalämmössä mennään termarit kaakossa ulkolämmön mukaan.

Tässä voi tulla eteen tilanne että ulkolämmön (lämpökäyrä) mukaan elettäessä lattiaan ei riitä lämpö joissakin tilanteissa. Meillä on noin.
Juu ja jos takkaa poltellaan, niin ollaan lirissä, jos on pelkkä ulkoanturi. Vai onko sitten korjattavissa vaan käyriä alentamalla. Takattomina päivinä pitäisi sitten muistaa palauttaa ylemmäs, jos haluaa että lämpötila säilyy. Sisäanturi varmaan saisi yläkertaan tulla, kun siellä on tasaisin lämpö.

Se on juurikin näin! Ja muista, että pilkotusta urakasta ei yksikään osapuoli ota kokonaisvastuuta. Ihan varmasti ongelmien ilmaantuessa asentaja syyttää pumpupn toimittajaa ja päinvastoin. Onhan laitteilla ja asennuksilla toki takuu, mutta helpompaa se on, kun samalta luukulta voi kysellä niiden perään. Hintansa tälläkin toki on, mutta onko se ~tonnin säästö pilkkomalla kaiken vaivan ja muiden haittojen arvoista, voi jokainen taas itse arvioida omalta kohdaltaan.
Saatoin jossain vaiheessa tästä kirjoittaakin, tai ainakin ajattelin päissäni, mutta asia on juuri näin. Jos pilkotun ja avaimet käteen urakan hintaero uhkaa jäädä vaikka 1000 € kieppeille, niin harkintaan menee.

Jos olet varma, että haluat puskurivaraajan, kannattaa tosiaan noudattaa neuvoa kierukallisesta varaajasta, hintaero on niin pieni.
Tämmöiset linkkaukset on hyviä, kiitos. Olin sinisilmäisesti vaan ostamassa Niben varaajaa ja erikseen kierukkaa tällä tietämyksellä :)

Välikysymyksenä: Onkohan tämmöisestä Rototec energiakaivosta mitään iloa oikeasti? Joku pieni etu voi olla, mutta ei liene sellainen, jota pitäisi tavoitella. Liittyy siihen, että Rototec tekee vain aliurakointina, eikä suoraan poraa kotitalouksille (ainakin näin minulle puhelimessa sanottiin).

En kyllä kovin pienen puskurin kanssa laittaisi esilämmityksiä jos muutenkin sillä MLP:n omalla varaajalla pärjää LV puolesta. Se vähän niinkuin häviää se puskurin ominaisuus kun siihen kierukkaan tuupataan <+10Cº kylmää vettä...jähtyy kuitenkin aikas nopsaan. Jos LV määrää tarttee lisätä niin sitten on muut konstit nääs.
Nämä kyllä peeveli vie hankaloittaa tätä valinta-arvailua. Periaatteessa meille riittäisi perusratkaisu (jos sellaista on), joka on simppeli ja toimiva. Eli jos yleensä ei tuota lisäkierukkaa ei laiteta, niin varmaan sen voisi siksikin jo jättää pois. Jos sillä nyt jotain säästäisi, niin sitten säästäisi.

Esilämmityskierukalla voi myös tuottaa haalistettua vettä, jolloin kuuman veden tarve vähenee, kun kylmä ei ole kylmää vaan haalistettua. Johonkin todennäköisesti haluat ainakin kylmän veden raakana, todennäköisimmin keittiöön.
Kikkailut voinee unohtaa. Perinteisemmällä mennään.

Laittaa puskurivaraajan paluupuolelle, niin saa paluulämpötilan aavistuksen alemmaksi, pattereissa ei ole ongelmia yms yms.
Ei sitä puskuria tarvi aina menopuolelle laittaa ;)

Muutama satanen hintaeroa 100l vs 200l+kv kierukka.

PS. Se lattialämmityksen meno kannattaa ottaa pattereiden paluusta.
Jos nyt pattereiden meno on 45 ja paluu vaikka 35, voi 35asteista tuupata lattiaan kun siellä paluutermarit löytyy.
Vaikka puskuri olisi menopuolella, niin kait sen lattiapiirin voi silti ottaa paluupuolesta?

Ihan aloittajaa kiusatakseni, F2120-12 +vvm320 alle 8k alvillista. Special price, only for you. Lisäksi saat sen 48kpl kyselyitä foorumiväeltä, että miten se VILP nyt oikeasti toimii ;)
Tämä menee jo kiusaamisen puolelle. Päivän aikana alkaa olemaan liian monta vaihdosta "maalämpö olis kyllä turvallisempi valinta... Mutta olis se Vilp edullisempi investointi... Entä jos pitää ääntä.. maalämpö... ilman lainaa Vilp...
Ja nyt sitten tuommoista pakettia lähdet tarjoamaan :O Asennus tietty kuuluu hintaan, eikö ;)

Ja tietenkin pistän seurannan pystyyn (en varmaan ihan liveä ehdi tässä arjessa viritellä). Exceliin vaan.

Nyt löytyi poraajakin: 30 € /metri ja sillä voi laskea hinnan sisälle asti. Eli 180 m kaivo ja 5 m vaakavetoa sisälle vietynä n. 5500 €.

Mitäs mieltä siitä, että nykyinen huikea porauspaikka vaatisi sen, että putket tuodaan autotallin seinästä sisään, nostetaan seinällä kattoon ja viedään katossa tallin läpi pannuhuoneeseen. Tässähän tulee ylätaite matkalle --> hoituuko vaan ilmanpoistoventtiilillä ylimpään kohtaan, vai tuleeko tuosta kenties vaivoja?
 
Ylös Bottom