15-vuotias Panan 9 ilppi näköjään vuotaa sit enemmänkin, vieläköhän tuohon kannattas panostaa...?

jussi

Vakionaama
Minähän tuota konetta jo keväämmällä terästin pienellä propaaniannoksella, kun alko vaan jäätämään sisäkennoa jäähyllä. Toipui kyllä hienosti siitä. Vaan nyt pienen tauon jälkeen taas sama juttu, ei jaksa jäähdyttää ja kenno jäätää. Eli vuoto ei ollutkaan hidas ikävuoto, vaan jotain vähän reilumpaa. Nyt pistin pikana lisää propaania ihan ilman vaakaa vähän, niin toipu kyllä taas, mutta jotainhan sen kanssa olis touhuttava. Vaan vanha ja ajettu on tuo.

Täällä vaan on sellanen pikku ropleemi, että mikään ei ole niinku vakiossa... Eli aika puuhastelu taas taikoo uuden sisäkenno tonne ilmanvaihtokanavaan ja johdotella ohjailut uusiksi. Ei vaan tee mieli luopua tuosta systeemistä, on se ollu niin hyvä tominnaltaan. Pöh.
 

jamseil

Aktiivinen jäsen
Kuulostaa mielenkiintoiselta asennukselta, onko se asennettu tuloilman lämmittimeksi vai useamman huoneen lämmitykseen?

Kai se korjauksen järkevyys on kiinni siitä mistä vuotaa...
 

jussi

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Kuulostaa mielenkiintoiselta asennukselta, onko se asennettu tuloilman lämmittimeksi vai useamman huoneen lämmitykseen?

Kai se korjauksen järkevyys on kiinni siitä mistä vuotaa...
Se sisäkenno on kiertoilmakavassa, jonka pääkierron voi vaihtaa kesällä yläkertaan ja talvella alakertaan. Kiertoilmaan tuodaan mukaan kyllä myös tuloilma. Sekä siinä kiertoilmassa on extra sähkösuodatin.

Kun siinä vuodon jahtaamisessa menee kuitenkin aikaa, niin ton ikäseen vaan vähän mietityttää. Toki tietysti jos löytys nopeesti helposta paikasta.
 

jussi

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Olikos se just näissä malleissa, kun kompuran luistin jousi oli syöny ittensä ulos kuoresta...?
Näkyvissä paikoissa, eli liitoksissa ja ulkokennon alareunassa ei tunnu olevan vuotoja. Isompaa purkamista siis tiedossa.
 

jussi

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Tässä oltu mökillä hellettä paossa, niin ei ole tullu tehtyä tuolle mitään. Kotiuduttiin, niin piti alkaa tutkimaan, on sen verran lämmin vielä sisällä.
Painetta on kovasti tallessa, käyntiin en laittanu, ettei taas kastele itteensä. Ulkokenno ja kaikki liitokset kaivettu näkösälle, ei mitään vuotoon viittaavaa edelleenkään. Kompuran äänieristematot jäi vielä kaivelematta pois ja sisäkennon toisen pään esiin saaminen vaatii vielä purkamista. Tuo vanha piippari ei oo kauheen herkkä 410:lle, eikä propaanille, mutta kyllä se selvän vuodon huomaa. Ei kyllä sano mitään missään.
Pitää ehkä ajella ulkoyksikkö auki ja kattoo alkaako jäätyminen väärässä paikassa.
 

jussi

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Ikävä ääni tossa DC kompurassa ilman sitä eristemattoo, tirisee kuuluvasti.
Mistään ei löydy vihjettäkään vuodosta, paitsi ne huoltovenat vuotaa molemmat ilman korkkia. Sport avomallisena koeajoon, eikä ne imupaineet nyt ihan hirveen matalat ollu kuitenkaan, vaan jäähän meni. Mutta kun vähän kevensi pyyntiä ja invertteri hölläs kierroksia, niin toipu.
Niinpä pistin vielä 100g lisää ainetta, sit alko sietämään jo täysillä vetoakin. Täytyypä seurailla, jospa ne ekat lisäykset oli vaan turhan pieniä täysteholle...
 

jussi

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Pari päivää täytön lisäyksen jälkeen suristellu stabiilisti pitäen sisälämmön pyynnissä.
Tänään pistin vähän lämmitykselle, että sain kuivattua märkänä auki olleen huoltovenan. 57 asteista sai aikaan ja kun estin ilmankierron hetkeksi, niin venakin kuivahti nopeesti. Siitä kun vaihtoi takas jäähylle, niin hetken suristeli ihan täysillä, ei jäätyny. Saapas nähdä, mikä tossa nyt mättää. Onko se kuiten ollu se pitkän ajan hituvuoto vaikka siitä huoltovenan korkista...
 

jamseil

Aktiivinen jäsen
Omista pumpuista olen kiristänyt ne 2/3 tieventtiilien korkit ja huolto venttiilin korkin manuaalissa mainittuun momenttiin kuten laippaliitoksetkin. Vanhoissa pumpuissa noiden "hanojen" vuodot ei taida olla kovin harvinaisia.
 
Viimeksi muokattu:

jamseil

Aktiivinen jäsen
Eikö se korkki kannattaisi sitten tiivistää jos se sieltä pääsee vuotamaan?
Messinki liittimessä ja korkeissa on tasopinnat tai kartiot ja ne tiivistyy samaan tapaan metalli metallia vasten kuin laippaliitokset. Sen takia niille on määritelty sopivat momentit.
 

jussi

Vakionaama
Eikö se korkki kannattaisi sitten tiivistää jos se sieltä pääsee vuotamaan?
Eipä sitä vuotoa näkyviin ole saanut. Mainitsin, että siis ainoa löytynyt vuoto on huoltovenasta ilman korkkia. Eli on siis vain yksi mahdollinen paikka.
 

jussi

Vakionaama
Kannattaa siihen panostaa kun asentaja löytyy kotoa.
Ei oo kotona, mutta katoin just etävalvonnasta, että ihan toistuvan tasasta lämpöä puhaltelee.
Muija on kotona tassutulehtuneen kanssa ja mä oon toisen koiruuden kanssa mökillä.
 

Jurtsi

Jäsen
Ei ne korkit mitään pidä vaikka olis kuinka momenttiin laitttu. Kyllä se soosi sieltä pihalle tulee ennemmin tai myöhemmin jos tiiviste on rikki huoltoventtiilistä.
 

jussi

Vakionaama
Ei ne korkit mitään pidä vaikka olis kuinka momenttiin laitttu. Kyllä se soosi sieltä pihalle tulee ennemmin tai myöhemmin jos tiiviste on rikki huoltoventtiilistä.
Kyllä niissä tosiaan on vähän liikaa epävarmuustekijöitä. Melko iso halkaisija, kovat pinnat ja hyvin olematon kartio. Loctiten ohut punainen hydrauliikkatiiviste on sellanen, jolla ne kyllä saa pitämään. Sitä ne tulee saamaan, jos toi toiminta vakautuu, eikä muutu taas uudestaan huonoksi.
 

Janos

Aktiivinen jäsen
Kyllä niissä tosiaan on vähän liikaa epävarmuustekijöitä. Melko iso halkaisija, kovat pinnat ja hyvin olematon kartio. Loctiten ohut punainen hydrauliikkatiiviste on sellanen, jolla ne kyllä saa pitämään. Sitä ne tulee saamaan, jos toi toiminta vakautuu, eikä muutu taas uudestaan huonoksi.

Itsa laitan aina korkkeihin Nylog Blueta varmuuden vuoksi jos vaikka venttiilit alkaa vuotamaan enkä luota korkin tiivistykseen yksinään.
 

jussi

Vakionaama
Toista viikkoa nyt ollu sen viimesen pikkulisäyksen jälkeen ajossa, väliin lämmitykselläkin. Ei mitään muutosta toiminnassa nyt.
Taidan pistää kasaan ja tiivistää korkit. Tuosta nyt muuta selkoa saa näköjään.
 

jussi

Vakionaama
Tontilla oli vielä muutama Ultin romu ulkoyksikkö, vähän myöhässä olin talletuksessa, kun en saanu enää ku 50g 410 niistä imuroitua. Olis pitäny hoitaa talletus jo sillon yli 10v sitten ku ne tuli. Ei tuntunu tarpeelliselta, kun muutettiin niitä hallilämmittimiksi vedelle.
No, laitoin kuitenkin senkin vähän vielä tonne Panaan ja tilkitsin nyt huoltovenojen korkit. Tasaseen se on nyt jäähyn hoitanu ilman ongelmia, niin kasailin ulkoyksikön jo valmiiksi ja eristelin uudestaan sisäkennon liitosputket, kun ei sieltäkään vuotoa löytyny.
 

jussi

Vakionaama
No, viilennysjakso meni hyvin ja tasaseen. Nyt oli hetken lämmityksellä ja pois päältä, niin taas umpijäässä. On se vissiin uskottava. Jostain se vuotaa kuitenkin, vaikka en löydä.
 

jussi

Vakionaama
Niin se aika kuluu ja muistikin pätkii. Tää Panahan onkin jo 18 vuotias... Hitto kun kaikissa uusissa on kaikenmaailman joutavia hienouksia mukana haittaamassa modailua. Sampan yhtä mallia katellu, mutta kun siihen ei meinaa löytyä kytkistä, niin menee taas vaikeeksi laittaa sulatusvastus päälle vain sulatuksen aikana. Ja puhallintakin pitäs vähän pystyä käskemään ohi logiikan.
 

jussi

Vakionaama
Onpahan muuten vaikee arpoo, mistä uudesta sais aihion tähän. On menny toi tekniikka niin hienoksi, eikä yhtään pysty arvaamaan, mitä haittoja noi "hienoudet" tuo mukanaan. Alan oleen aika täys ettimisestä.
 

kimmok

Vakionaama
Ei
Kyllä niissä tosiaan on vähän liikaa epävarmuustekijöitä. Melko iso halkaisija, kovat pinnat ja hyvin olematon kartio. Loctiten ohut punainen hydrauliikkatiiviste on sellanen, jolla ne kyllä saa pitämään. Sitä ne tulee saamaan, jos toi toiminta vakautuu, eikä muutu taas uudestaan huonoksi.
Mitään lukitetta koska lämpötila eroa on liian suuria ja lukitteet menevät lasimaiseksi. Eli on helvetin hyviä jos et joudu tulemaan koskaan samalle työmaalle.
 

kimmok

Vakionaama
Itsa laitan aina korkkeihin Nylog Blueta varmuuden vuoksi jos vaikka venttiilit alkaa vuotamaan enkä luota korkin tiivistykseen yksinään.
Luottamuksen puutetta paitsi kiinan sukuisten koneet on niin karkealla koneistuksella että nlog blue on ainoa toivo.
 

kimmok

Vakionaama
Jos intoa riittää niin tarkista komp. Sähkö liitäntä jos löydät sormen päähän likasta olet löytänyt vedon.
 

kimmok

Vakionaama
Ammattilainen laittaa ne tipat vain oikeessen paikkaan. Koska jokainen tippa maksaa. Ellei asiakas vaadi kaikkia tippoja.himapummuja asentaessa on niin kuin käynyt. Ps. Onneksi ei ole tullut isän päiväkortteja.
 

Janos

Aktiivinen jäsen
Ammattilainen laittaa ne tipat vain oikeessen paikkaan. Koska jokainen tippa maksaa. Ellei asiakas vaadi kaikkia tippoja.himahomopummuja asentaessa on niin kuin käynyt. Ps. Onneksi ei ole tullut isän päiväkortteja.

Jos ammattilaisen talous kaatuu kahteen nylog blue tippaan niin ei se kyllä mikään ammattilainen ole.
Itse en työkseni teekään joten ei tarvitse sentin kymmenyksiä laskeskella
 

kimmok

Vakionaama
Jos ammattilaisen talous kaatuu kahteen nylog blue tippaan niin ei se kyllä mikään ammattilainen ole.
Itse en työkseni teekään joten ei tarvitse sentin kymmenyksiä laskeskella
Paa vaikka purki kerralla.
Mulla on ollut noita aina mukana autossa ja viläkään en ole tarvinnut
 

jussi

Vakionaama
Ei

Mitään lukitetta koska lämpötila eroa on liian suuria ja lukitteet menevät lasimaiseksi. Eli on helvetin hyviä jos et joudu tulemaan koskaan samalle työmaalle.
Tuo hydraulitiiviste kestää kyllä upeesti nää lämpötilat, sillä puolella voi olla kuumaakin öljyä tarjolla. Ja aukee nätisti, sekä muru putsaantuu helposti.
En kyllä silti automaatilla joka paikkaan laita, tai laittas. Joku epäily pitää ongelmasta olla ensin. Moneen paikkaan sitä on silti menny, eikä niihin kohtiin ole tarvinnu pitävyyden takia enää kajota. Antiikkiauton kylmäletkuihin laitoin liukasteeksikin, kun ne kirrataan vaan ihan klemmareilla orkkistyyliin. Hyvin on pitäny nekin.
 

jussi

Vakionaama
Tietäsköhän kukaan, löytyykö ilman talvivarustusta myytävään Samsung Cebu 09 koneeseen jostain oikee kytkentäkaavio? Nyppii se reverse engineeraus jo etukäteen, kun ottaa aikaa perkeleesti yleensä.
Sulatusvastukselle pitäs saada ehdollinen päälläolo ja sisäyksikön puhallinta ehkä vähän huijata väärään vauhtiin.
 

jussi

Vakionaama
Yhtä huonolta näyttää kaikkien merkkien service manuskat uusissa koneissa. Ei ole oikeeta kytkistä. Panalla selkeesti paras, mutta ei silläkään kun pieniä osia kytkiksestä kuvattu. Eli pitää vaan ottaa joku ja alkaa arpomaan paljonko saa selvittyä... Olispa noissa simulaattori/demo-mode ilman kompuraa, niin vois tutkia rauhassa ennen putkitusta.
 

jussi

Vakionaama
Kovasti Pana yrittää vielä jäähyn hoitaa osittain jäässä. Jännästi taas pitkään menny ilman mitään muutosta.
Vaan huomenna saattaapi jo Samppa saapua, sit alkaakin taas uus opiskelu, millä siihen saadaan halutut ominaisuudet tehtyä ilman kytkiksiä... Ja ilman tietoa softan koukeroista. Saattaa tulla aika pitkä testijakso ennenku se päätyy paikalleen.
 

jussi

Vakionaama
Edellämainittu oli todella totta, kyllä vastusti Sampan laitto ihan joka vaiheessa. Mikään entinen ei sopinu sujuvasti.

Panan palat on nyt ollu irrallaan tallissa, ja vuotopaikka on edelleen arvoitus. Mistään sitä ei tunnu vieläkään löytyvän. Jotenkin en uskonut lyhien liitosputkien vuotavan, ja nehän on nyt uusilla laipoilla Sampalla.
Sisäkennon juuressa taivutusjousi on öljyisen oloinen, mutta ei siitäkään vuotoa löydy, vaikka pistin 20bar ilmaa sisään. Ulkoyksikössä paineet hyvät, mutta mistään ei sekään vihjaa vuotoon. Vaikka siinä on kyllä jään murjomia alaputkia kennosssa ajalta ennen sulatusvesimodausta. Ei kupli, eikä piippari reagoi.
 

jussi

Vakionaama
Nyt on käytössä uudempi piippari. Ulkoyksikössä ei mitään. Sisäkennoon pistin kokeeksi kastuneesta 407 tavarasta täyden paineen, ei piippaa mistään.
Poistin nyt sen öljyisen taivutusjousen sisäyksikön paksummasta putkesta, kun se oli ihan öljyinen. Vaikee keksiä, mistä muusta sinne öljyä olis tullu kun vuodosta? Pitää vielä testailla se puhdas putkikin paineella.
Muutenhan se vuoto jää sinne uudelleen käytössä oleviin putkiin... Tai sit koko juttu on jotain ihan muuta, tukko jossain kapillaarissa tai kuivaimessa.
 

jussi

Vakionaama
Pistin vielä 25bar ilmaa sisäkennoon. Ei löydy vuotokohtaa, mutta ei pidä kyllä painettakaan. 10bar hävis parissa tunnissa.
 

jussi

Vakionaama
Nyt laitoin vielä yli 25bar ilmaa sisäkennoon ja koko kennon pään vatiin veteen. Johan alko löytymään, oli se siitä öljyisestä kohdasta vähän "ylöspäin". Lopettaa näkyvän vuodon siinä 22bar kohdilla. On siinä paksumman putken Y-haarassa, mistä vaihtaa kahteen kennon ohuempaan putkeen ihan keskellä prässättyä muotopalaa. Just siinä, mihin tulee jyrkin painauma. Vissiin venähtää kupari ohueksi ja juottaminenkin niin nuukalla ainemäärällä, ettei vahvo sitä.
 

jussi

Vakionaama
Löyty useempikin erilainen Panan sisäyksikkö myynnissä, mutta myyjiä ei näytä kiinnostavan myynti, koska ei vastaa...
Niinpähän alotin sit korjaamalla panan kennon ja sovitin sen Sampan sisäyksikköön, menee ihan hyvin. Eli nyt toiseen kertaan osien vaihto eriparikuoriin... Saapi toi Pana viettää loppuelämänsä tallin pumppuna, siellä onkin niin vanha ja paska jo, että ei sitä ole metelin takia viittiny käyttää kun pakosta kesällä jäähyyn.
Revin sen vanhan paskan jo pois sisältä, vielä pitäs virittää traktori työtasoksi, et saa ulkoyksikön seinältä alas. Ei loikkaa tämä ukko enää pumppu olkapäällä tikkailla sinne, sillai ku 20v sitten laittaessa.
Tosin täytyy se vedenpoistokouru rakennella ulkoyksikköön, kun ryöstin sen edellisen Samppaan, se kun sopi sen asennuspaikkaan aikas suoraan. Nyt pitää keksiä jotain uutta, jos tuota nyt lämmitykseen tulee käytettyä. Sehän on sinne talliinkin laitettu ekan kerran jo ennen kun vilppi tuli tehtyä ja jäi senkin takia aika vähälle käytölle. Kun vilppi hoitaa lämmöt. Nythän tuota vois jopa jalostaa siihen suuntaan et laittas lämpöä sillä lisää kun on tallissa. Muutenhan se saa olla siinä ettei putket jäädy. Mun sormet vaan ei oo enää aikoihin sietäny alle kymmppiä lämpönä, niin siihen vois auttaa. Hanskat kädessä kun ei paljon pikkuhommia tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

jussi

Vakionaama
Aika heikossa kunnossa on toi panan sisäkenno, vai liekö heikko jo alkujaan... Nyt sit ihan viimeistelyssä kun tungin parempaa eristettä ohuen putken päälle, niin sepä rapsahti poikki sieltä pari senttiä lamellien sisältä. Ei siinä kyllä mitään nitkua tullu niin paljon, se vaan oli irti kädessä äkisti.
No, purkasin vähän lamellia pois ja juotin tukiholkin kanssa takas kiinni. Nyt koepinnistyksessä.
Omituinen paksu massalevyviritys siihen kennon lähtöön oli paksusti pyöritelty. Olisko ollu jo aiemmin värinästä katkeemisia sen kohdilla...
 
Back
Ylös Bottom