Aineen lisäyksen arviointi Technibel phrt 12 - minkälaiset paineet pitäisi korkepainepuolella olla? Tuli tehtyä täyttö...

TopiR

Aktiivinen jäsen
Oiksko juurisyy tossa startterissa tms, ja kun kompura ei ole käynnistynyt (keskusyksikköhän ei tätä ilmeisesti tiedä), ni vesi ei ole lämmennyt kierrossa ja antanu ton E44:n - logiikka voisi toimia.

Nyt kun lisäsit ainetta, ni olisi sitten kaksi vikaa yhtä aikaa.

-Topi
 

lmfmis

Vakionaama
Olitko todennut että tällöin kompressori kuumenee?`

Juu. Kokeilin vaahtomuovien sisältä ja kuuma on.

Käsitän ton niin että laite haluaa varmistaa että vesi varmasti lämpenee, ja jos ei lämpenekään ni pistää E44:n.


Juu kyllä.


E44 tulee myös kun kompressori ei pyöri mutta muu pumppu luulee tekevänsä töitä = ei lämpötilaeroa (jonkin) yli

Ei.ole ihmeellisiä vesipumppuja. 1m3/h kiertää vesi pollun mukaan.
 

lmfmis

Vakionaama
Oiksko juurisyy tossa startterissa tms, ja kun kompura ei ole käynnistynyt (keskusyksikköhän ei tätä ilmeisesti tiedä), ni vesi ei ole lämmennyt kierrossa ja antanu ton E44:n - logiikka voisi toimia.

Luulen että startteri toimii. niinkuin pitää. Nyt (tiineenä) startteri pysäyttää ylikuumenneen kompuran ok. Sitten kun kompura ei pyöri jonkin aikaa tulee e44.

Koska pumppu ottaa nyt (yli)täytön jälkeen enemmän sähkötehoa, se tekee siis enempi töitä ja kuumenee.

Nyt kun lisäsit ainetta, ni olisi sitten kaksi vikaa yhtä aikaa.

-Topi

Se aikaisempi e44 olisi pitänyt saada kiinni, mutta on tokeentunut täytöllä Foorumeiden mukaan. Moka tuli tehtyä tässä minun casessa hihasta täytöllä, mutta vaihtoehtona ostaa 3,5kg uutta ainetta a 155 eur per kg Plus työt ja kilometrit ja toimistomaksu :)

Kyllä tämä tästä, kun rupeaa nämä syyt aukeamaan.
 

zadah

Vakionaama
Aika kummallinen "kylmäkalle" oli kun hihasta täytti, ei minkäänlaista ammattitaitoa. Puhtaalla kennolla imupaineen pitäisi olla noin 10 astetta alle ulkolämpötilan kun käynti on tasaantunut.
 

TopiR

Aktiivinen jäsen
Se aikaisempi e44 olisi pitänyt saada kiinni, mutta on tokeentunut täytöllä Foorumeiden mukaan. Moka tuli tehtyä tässä minun casessa hihasta täytöllä, mutta vaihtoehtona ostaa 3,5kg uutta ainetta a 155 eur per kg Plus työt ja kilometrit ja toimistomaksu :)

Ne aineet ois voinu imaista siitä laitteesta tyhjään keruusäiliöön ja palauttaa laitteeseen lisätäytöksen kanssa. Uutta ainetta ois tarvinnu vain vajauksen verran.

-Topi
 

lmfmis

Vakionaama
Ne aineet ois voinu imaista siitä laitteesta tyhjään keruusäiliöön ja palauttaa laitteeseen lisätäytöksen kanssa. Uutta ainetta ois tarvinnu vain vajauksen verran.

-Topi
Tilattu tämä.

Nyt jää mietittäväksi mikä sen kompuran saa lämpeämåän....rikki menossa vai huonot täytöt...
 

lmfmis

Vakionaama
Noniin. Taas uutta.

Kompuran kuumeneminen: koska kompura jäähtyy kylmäaineella, otin kokeeksi TEViä pikkuhiljaa auki neljäsosakierroksin:

- Kompuran sähköottoteho laski. Aikaisemmin ottoteho nousi pikkuhiljaa pumppauksen myötä 5kW asti. Nyt pysyy nominaslitehoissa 3,4kW
- kompura tuntuu kädelle selkeästi ei niin kuumalle
- startterissa ei ole tullut ”relay protection” enää, eli ei ole kuumennut suojaukseen asti (katso alla)
- kun TEV alkoi olla liikaa auki, laski myös veden lämpötila -> pykälä takaisin

Jaksaa taas käydä.

Mutta:

Nyt pumppaus on taas keskeytynyt yöllä ja stattterissa uusi vikakoodi:

Recovery: Ue >190V AC

Resetoimalla taas lähtee, mutta mihin tuo vika liittyy??
 

Liitteet

  • 20210113_110111.jpg
    20210113_110111.jpg
    86,1 KB · Katsottu: 9
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Nyt pumppaus on taas keskeytynyt yöllä ja stattterissa uusi vikakoodi:

Recovery: Ue >190V AC

Resetoimalla taas lähtee, mutta mihin tuo vika liittyy??
VIlli veikkaus ohjekuvan ja tapaushistorian perusteella: kompressorin kuorma on liian alhainen (eli tehoa lähtee ulos turhan vähän suhteessa moottorin kierrosnopeuteen ja driven silta palauttaa turhan suuren osan virrasta takaisin pääkondensaattoreille).

Jos avaat venttiiliä, niin totta kai kuormitus laskee ja kompressori jäähtyy. Kun venttiiliä riittävästi avaa, se varmaan pyörii, vaikka kylmäpiiri olisi melkein täynnä pelkkää nestettäkin, koska venttiilin avaaminen periaatteessa voi täyttää koko kompressorin imupuolenkin nesteellä. Vain itse pumppauslohkosta täytyy löytyä pääosin kaasutilaa, scrollilla ei välttämättä sieltäkään.
 

lmfmis

Vakionaama
VIlli veikkaus ohjekuvan ja tapaushistorian perusteella: kompressorin kuorma on liian alhainen (eli tehoa lähtee ulos turhan vähän suhteessa moottorin kierrosnopeuteen ja driven silta palauttaa turhan suuren osan virrasta takaisin pääkondensaattoreille).

Jos avaat venttiiliä, niin totta kai kuormitus laskee ja kompressori jäähtyy. Kun venttiiliä riittävästi avaa, se varmaan pyörii, vaikka kylmäpiiri olisi melkein täynnä pelkkää nestettäkin, koska venttiilin avaaminen periaatteessa voi täyttää koko kompressorin imupuolenkin nesteellä. Vain itse pumppauslohkosta täytyy löytyä pääosin kaasutilaa, scrollilla ei välttämättä sieltäkään.

Eli liittyy TEV avaamiseen. Käy järkeen.


Edit: miksi sähköteho nousee ja kompressori kuumenee kun TEV oli kireämmällä? Vähemmän kylmäainettahan siitä.läpi menee silloin....
 
Viimeksi muokattu:

TopiR

Aktiivinen jäsen
Edit: miksi sähköteho nousee ja kompressori kuumenee kun TEV oli kireämmällä? Vähemmän kylmäainettahan siitä.läpi menee silloin....
Arvaus: Jos sulla on kylmäainetta sen verta että nesteenä täyttää TEV:istä lähtien (takaperin) lauhduttimeen ja osin kuumakaasulinjaankin asti. Silloin kylmäaine ei enää lauhdu (nesteydy) lauhduttimessa ja kuumakaasulinjan (jota ei jäähdytetä vedellä) paine nousee.

Kun avaat TEV:iä ni isompi osa aineesta on höyrystimen puolella.

-Topi
 

lmfmis

Vakionaama
Nyt on aineet käytetty pullossa ja oli 200g täyttöä vailla.

Tuo TEV säätelyä tässä nyt tehnyt ja todella helpolla löytyy kohta, jossa neljänneskierros kiinni - sähköteho rupeaa nousemaan....joka johtaa kompuran kuumenemiseen...ja e44 koska kompuran suojarele on lauennut.

Kun TEV tuon verran auki, pysyy sähköteho maltillisena. Kovin kuumaksi ei vesi näin lämpene, lopussa about 38. Aikaisemmin noin 41 asteista, mutta jos ei jaksa käydä, niin ei jaksa. Onko vesi-ulkona vilpille tuo tavallisia lämpötiloja, en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

lmfmis

Vakionaama
Eli aiemmin lisätyt 600g ja vielä nyt 200g puuttus siitä.

Minkä ajan aikana toi 800g on kadonnu?

-Topi
Pumppu seissyt minulla pihalla 2 vuotta ja sitä ennen varastossa aika pitkään ilmeisesti. Valmistustarra 23-03- 2009

Oli edullinen hankkia :)

EDIT:

Nyt tuntuu kukkuvan stabiilisti. Ulkona -9 pakkasta, kone vie 3,3kW ja tuottaa 6-7kW varaajaan. Näillä ottotehoilla kompura ei ylikuumene ja käy 10min kerrallaan

Kelpaa jos pysyy tällaisena.
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Nyt tuntuu kukkuvan stabiilisti. Ulkona -9 pakkasta, kone vie 3,3kW ja tuottaa 6-7kW varaajaan. Näillä ottotehoilla kompura ei ylikuumene ja käy 10min kerrallaan
Eikös tuon koneen minimikäyttölämpötila ole -10? Ja pitäisi silloin pystyä tuottamaan 43-asteista vettä.

Kylmäaineen vähyys toki sotkee höyrystimen tasapainon, jolloin pakkasraja tulee tavallaan vastaan normaalia lämpimämmässä säässä, eikä paisuntaventtiilin kiristysyritykselläkään saa silloin tuottolämpötilaa kohoamaan, kun moottori ylikuumenee tai sakkaa. Toisaalta kone käy tällöin hyvin kevyesti, jos venttiiliä auki pakottaen saa höyrystimen paremmin tasapainoon.
 

lmfmis

Vakionaama
Eikös tuon koneen minimikäyttölämpötila ole -10? Ja pitäisi silloin pystyä tuottamaan 43-asteista vettä.

Kylmäaineen vähyys toki sotkee höyrystimen tasapainon, jolloin pakkasraja tulee tavallaan vastaan normaalia lämpimämmässä säässä, eikä paisuntaventtiilin kiristysyritykselläkään saa silloin tuottolämpötilaa kohoamaan, kun moottori ylikuumenee tai sakkaa. Toisaalta kone käy tällöin hyvin kevyesti, jos venttiiliä auki pakottaen saa höyrystimen paremmin tasapainoon.
On se -16 speksattu ja veden säätö on 45 ast asti.

No nyt on varmistetusti oikea määrä ainetta, kompura ei juuri ja juuri ylikuumene - pelkästään 1/4 kierros lisää kiinni paisuntaventtiiliä ja kuumenee nopeasti. Olisiko TEV sitten jumissa jotenkin?

Vesi saavuttaa sen 38,5 mutta ei enempää.
 

TopiR

Aktiivinen jäsen
On se -16 speksattu ja veden säätö on 45 ast asti.

No nyt on varmistetusti oikea määrä ainetta, kompura ei juuri ja juuri ylikuumene - pelkästään 1/4 kierros lisää kiinni paisuntaventtiiliä ja kuumenee nopeasti. Olisiko TEV sitten jumissa jotenkin?

Vesi saavuttaa sen 38,5 mutta ei enempää.
Mittaa imukaasun tulistus.

Matalapainepuolen paine, ja samaan aikaan lämpötila imuputkesta heti TEV:in pulpin jälkeen.

-Topi
 

lmfmis

Vakionaama
Mittaa imukaasun tulistus.

Matalapainepuolen paine, ja samaan aikaan lämpötila imuputkesta heti TEV:in pulpin jälkeen.

Yritetty. Ulkona -17 ja tuossa lukemat. Lämpömittari ei ole kovin kummonen mutta mittasin tuosta tev toimilaitteen (se paksunnos kapillaarin päässä) noin 5 astetta kylmempää kuin ulkona. (Painemittari kalibroitu 0 bar kohdalle)

Tämä on aika tarkka TEV tässä kohtaa. Neljäsosakierros kiinni ja alkaa ottotehot nousemaan ja kompuran lämpölaukeaminen.

Ja lisää:

Vähän ihmettelin että jotkut vedot jää vähän vajaaksi, siis lopettaa ennenkuin lämpö saavutettu. Sain nyt yhden tällaisen "vajaan" kiinni ja sehän päättyi nopeaan E01 (HP) hälyyn, josta toivutaan ihan itse kuitenkin ja pumppaus alkaa uudestaan tauon jälkeen.

On tässä näit.
 

Liitteet

  • 20210114_153203.jpg
    20210114_153203.jpg
    116,9 KB · Katsottu: 5

TopiR

Aktiivinen jäsen
Toi -8 ei oo varmaankaan sen TEV:n paksunnoksen lämpötila.

Paljoko se lämpötila oli, erotus ulkoilmaan ei oo kiinnostava vaan erotus tohon painemittarin näyttämään -20:een.

-Topi
 

TopiR

Aktiivinen jäsen
Ahh..käyn kohta hakemassa motonetistä k probe mittarin...mutta paikka mitata on siis hyvä: se tev:n pullukka..
Huomaa että termoparimittari mittaa lämpötilaeroa, verrattuna esim sen mittarin sisäosaan.

Se osa siellä mittarin sisällä joka mittaa (oikeahkon) lämpötilan, ei oo muutostilanteessa (viety äsken ulos) samassa lämpötilassa kuin termoparin referenssipiste => näyttää ehkä väärin.

Onko sulla digitaalista paistimittaria, näyttääköhän se oikein kylmässä? Ennen höyrystintä lämpötilan pitäisi olla sama mitä toi sun painemittaris näyttää (-20), ota siitä kalibrointilukema.

Joo se TEV-pullukka on juurikin haluttu kohta.

-Topi
 

lmfmis

Vakionaama
Huomaa että termoparimittari mittaa lämpötilaeroa, verrattuna esim sen mittarin sisäosaan.

Se osa siellä mittarin sisällä joka mittaa (oikeahkon) lämpötilan, ei oo muutostilanteessa (viety äsken ulos) samassa lämpötilassa kuin termoparin referenssipiste => näyttää ehkä väärin.

Eli jäähdytän sen ensin ulkona?, check.
 

lmfmis

Vakionaama
Onko sulla digitaalista paistimittaria, näyttääköhän se oikein kylmässä? Ennen höyrystintä lämpötilan pitäisi olla sama mitä toi sun painemittaris näyttää (-20), ota siitä kalibrointilukema.

Joo se TEV-pullukka on juurikin haluttu kohta.

Löytyi.paistimittarikin. Aika samaa näyttää?
 

Liitteet

  • 20210114_171448.jpg
    20210114_171448.jpg
    101,6 KB · Katsottu: 12

TopiR

Aktiivinen jäsen
Siellä TEV toimielimessä, imuputken välissä suunnilleen.
-21 C paineet, -22 C imukaasu => ei tulistusta käytännössä yhtään.

Painetta vastaavan lämpötilan pitäisi olla 5-7 astetta alle imukaasun lämpötilan.

Imukaasun lämpötila pitäisi olla varmaankin jotain 3 astetta alle ulkoilman lämpötilan.

-Topi
 

lmfmis

Vakionaama
-21 C paineet, -22 C imukaasu => ei tulistusta käytännössä yhtään.

Painetta vastaavan lämpötilan pitäisi olla 5-7 astetta alle imukaasun lämpötilan.

Imukaasun lämpötila pitäisi olla varmaankin jotain 3 astetta alle ulkoilman lämpötilan.
Tässä voi myös olla paistomittari huonosti.

Tuolla yleismittarilla sain välillä 5 asteen eron mitattua, mutta se oli niin onneton että toistaminen vaikea.
 

lmfmis

Vakionaama
Ei taida olla EVI...ihan normi kaksiputkinen kompura. Voin kaivaa tyypin...

TEV on nyt sellaisessa tilanteessa että 1/4 kiristys nostaa sähkötehot ylos ja kompura kuumenee lämpöteleen laukeamiseen asti. Avaamalla saman 1/4 laskee tehot , kompura pysyy kädelle tasalämpöisenä vedenlämmötkin.

Ei kai TEV pitäisi noin tarkka olla? Ei näytä olevan kovin kummoinen, eli standardivehje.

(mutta edelleen pumppaa tässä -20 asteessa....eihän tämän pitäisi...)
 

kotte

Hyperaktiivi
Ai toi on EVI-kompura
En todellakaan tarkoittanut tuota, vaan että vaikka EVI-toimiikin niin, että puristaa ensin (alun perin asiallisesti tulistettua imukaasua puristavan) kompressorin ensimmäisen asteen kuumakaasun voimakkaasti tulistuneeksi ja purkaa sitten tulistuksen (jälleen asialliseen imukaasun tulistukseen) ruiskuttamalla nestemäistä kylmäainetta toisen kompressoriasteen imuun ja kontrolloi ruiskutetun kylmäaineen määrää hyvin tarkasti; prosessi ei todellakaan toimi, jos ensimmäinen kompressoriaste puuttuu ja kylmäainetta ruiskutetaan ennakoiden ja ilman mitään säätöjä ainoan asteen imuun. Kuumakaasuhan tuosta vain jäähtyy, mikä ei ole ollenkaan hyvä seuraus lämmitykseen käytetylle lämpöpumpulle. Yhtä paha seuraus on lauhdepaineen putoaminen sivuvaikutuksena, kun tarvittaisiin mahdollisimman kuumaa.

Asiasta toiseen, jos kerran TEV on kerran kovin herkkä säädölle, se voi hyvin olla sökö. Ruuvihan vaikuttaa jouseen, jonka toinen pää nojaa kalvoon, jonka asento perustuu tasapainoon kompressorin imupaineen ja lämpötilabulbissa olevan kylmäainelatauksen välillä (ja kalvon asema sitten siirtyy venttiilin asennoksi). Olkoon mikä tahansa noista rikki (jousi poikki, kalvo puhki, bulbin kylmäaine karannut), seuraus voi olla jotakin kuvatun kaltaista.
 

lmfmis

Vakionaama
Juu. TeV issä on nyt sellainen kohta että lämoötilat on nuo - ja kompura jäähtyy - cop:ia kuitenkin on.

...ja koska ottoteho pysyy tällä säädöllä tasaisena, niin voisiko ajatella että TEV säätää kuitenkin?

Hommaan vielä sen paremman lämpömittarin ja katson onko TEV kiristelyllä vaikutusta superheattiin...tai onko sitä...

Superheatin pitöisi siis tuosta nousta kun TEV kiertää kiinni? noin yksi aste per kierros oli jollain youtube videolla.

Just nyt ulkona -24 ja pumppu lepää. Käyntiraja on varmaan tuossa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Juu. TeV issä on nyt sellainen kohta että lämoötilat on nuo - ja kompura jäähtyy - cop:ia kuitenkin on.

...ja koska ottoteho pysyy tällä säädöllä tasaisena, niin voisiko ajatella että TEV säätää kuitenkin?
Toisaalta, jos toimimaton venttiili päästää nestettä suoraan kompressorin lävitse tietyn pienen osan, se voi ikään kuin toimia itsesäätöisesti, eli lävitse säätyvän nesteen vaihtelu stabiloi prosessin. Kompressori käy viileänä, mutta kaasua on kylmäainevirrasta pääosa, laite voi kokonaisuutena toimia siedettävän tuntuisesti.

Ensiksi tutkisin tuon TEV:in bulbin toimivuutta lämmittämällä, kylmäspraylla tai jollakin vastaavalla. Jos tuo vaikuttaa kuten pitäisi, TEV on luultavasti melko kunnossa. Vasta sen jälkeen voi miettiä tarkempaa säätämistä. Bulbia jäähdyttämällä pitäisi olla mahdollista saada laite ylipainekatkaisuun ja sitä lämmittämällä aiheuttaa selvästi alkava hyppy nesteen syötölle kompressoriin (ääni, lämpötilat ym.), jos TEV on kunnossa ja säätö edes sinne päin, missä pitäisi olla.
 

kimmok

Vakionaama
Toisaalta, jos toimimaton venttiili päästää nestettä suoraan kompressorin lävitse tietyn pienen osan, se voi ikään kuin toimia itsesäätöisesti, eli lävitse säätyvän nesteen vaihtelu stabiloi prosessin. Kompressori käy viileänä, mutta kaasua on kylmäainevirrasta pääosa, laite voi kokonaisuutena toimia siedettävän tuntuisesti.

Ensiksi tutkisin tuon TEV:in bulbin toimivuutta lämmittämällä, kylmäspraylla tai jollakin vastaavalla. Jos tuo vaikuttaa kuten pitäisi, TEV on luultavasti melko kunnossa. Vasta sen jälkeen voi miettiä tarkempaa säätämistä. Bulbia jäähdyttämällä pitäisi olla mahdollista saada laite ylipainekatkaisuun ja sitä lämmittämällä aiheuttaa selvästi alkava hyppy nesteen syötölle kompressoriin (ääni, lämpötilat ym.), jos TEV on kunnossa ja säätö edes sinne päin, missä pitäisi olla.
Jäähdyttämällä bulpia tev sulkeutuu ja lämmitämällä avautuu.
 
Ylös Bottom