Olitko todennut että tällöin kompressori kuumenee?`
Käsitän ton niin että laite haluaa varmistaa että vesi varmasti lämpenee, ja jos ei lämpenekään ni pistää E44:n.
Oiksko juurisyy tossa startterissa tms, ja kun kompura ei ole käynnistynyt (keskusyksikköhän ei tätä ilmeisesti tiedä), ni vesi ei ole lämmennyt kierrossa ja antanu ton E44:n - logiikka voisi toimia.
Nyt kun lisäsit ainetta, ni olisi sitten kaksi vikaa yhtä aikaa.
-Topi
Se aikaisempi e44 olisi pitänyt saada kiinni, mutta on tokeentunut täytöllä Foorumeiden mukaan. Moka tuli tehtyä tässä minun casessa hihasta täytöllä, mutta vaihtoehtona ostaa 3,5kg uutta ainetta a 155 eur per kg Plus työt ja kilometrit ja toimistomaksu![]()
Tilattu tämä.Ne aineet ois voinu imaista siitä laitteesta tyhjään keruusäiliöön ja palauttaa laitteeseen lisätäytöksen kanssa. Uutta ainetta ois tarvinnu vain vajauksen verran.
-Topi
VIlli veikkaus ohjekuvan ja tapaushistorian perusteella: kompressorin kuorma on liian alhainen (eli tehoa lähtee ulos turhan vähän suhteessa moottorin kierrosnopeuteen ja driven silta palauttaa turhan suuren osan virrasta takaisin pääkondensaattoreille).Nyt pumppaus on taas keskeytynyt yöllä ja stattterissa uusi vikakoodi:
Recovery: Ue >190V AC
Resetoimalla taas lähtee, mutta mihin tuo vika liittyy??
VIlli veikkaus ohjekuvan ja tapaushistorian perusteella: kompressorin kuorma on liian alhainen (eli tehoa lähtee ulos turhan vähän suhteessa moottorin kierrosnopeuteen ja driven silta palauttaa turhan suuren osan virrasta takaisin pääkondensaattoreille).
Jos avaat venttiiliä, niin totta kai kuormitus laskee ja kompressori jäähtyy. Kun venttiiliä riittävästi avaa, se varmaan pyörii, vaikka kylmäpiiri olisi melkein täynnä pelkkää nestettäkin, koska venttiilin avaaminen periaatteessa voi täyttää koko kompressorin imupuolenkin nesteellä. Vain itse pumppauslohkosta täytyy löytyä pääosin kaasutilaa, scrollilla ei välttämättä sieltäkään.
Arvaus: Jos sulla on kylmäainetta sen verta että nesteenä täyttää TEV:istä lähtien (takaperin) lauhduttimeen ja osin kuumakaasulinjaankin asti. Silloin kylmäaine ei enää lauhdu (nesteydy) lauhduttimessa ja kuumakaasulinjan (jota ei jäähdytetä vedellä) paine nousee.Edit: miksi sähköteho nousee ja kompressori kuumenee kun TEV oli kireämmällä? Vähemmän kylmäainettahan siitä.läpi menee silloin....
Eli aiemmin lisätyt 600g ja vielä nyt 200g puuttus siitä.Nyt on aineet käytetty pullossa ja oli 200g täyttöä vailla.
Pumppu seissyt minulla pihalla 2 vuotta ja sitä ennen varastossa aika pitkään ilmeisesti. Valmistustarra 23-03- 2009Eli aiemmin lisätyt 600g ja vielä nyt 200g puuttus siitä.
Minkä ajan aikana toi 800g on kadonnu?
-Topi
Eikös tuon koneen minimikäyttölämpötila ole -10? Ja pitäisi silloin pystyä tuottamaan 43-asteista vettä.Nyt tuntuu kukkuvan stabiilisti. Ulkona -9 pakkasta, kone vie 3,3kW ja tuottaa 6-7kW varaajaan. Näillä ottotehoilla kompura ei ylikuumene ja käy 10min kerrallaan
On se -16 speksattu ja veden säätö on 45 ast asti.Eikös tuon koneen minimikäyttölämpötila ole -10? Ja pitäisi silloin pystyä tuottamaan 43-asteista vettä.
Kylmäaineen vähyys toki sotkee höyrystimen tasapainon, jolloin pakkasraja tulee tavallaan vastaan normaalia lämpimämmässä säässä, eikä paisuntaventtiilin kiristysyritykselläkään saa silloin tuottolämpötilaa kohoamaan, kun moottori ylikuumenee tai sakkaa. Toisaalta kone käy tällöin hyvin kevyesti, jos venttiiliä auki pakottaen saa höyrystimen paremmin tasapainoon.
Mittaa imukaasun tulistus.On se -16 speksattu ja veden säätö on 45 ast asti.
No nyt on varmistetusti oikea määrä ainetta, kompura ei juuri ja juuri ylikuumene - pelkästään 1/4 kierros lisää kiinni paisuntaventtiiliä ja kuumenee nopeasti. Olisiko TEV sitten jumissa jotenkin?
Vesi saavuttaa sen 38,5 mutta ei enempää.
Mittaa imukaasun tulistus.
Matalapainepuolen paine, ja samaan aikaan lämpötila imuputkesta heti TEV:in pulpin jälkeen.
Huomaa että termoparimittari mittaa lämpötilaeroa, verrattuna esim sen mittarin sisäosaan.Ahh..käyn kohta hakemassa motonetistä k probe mittarin...mutta paikka mitata on siis hyvä: se tev:n pullukka..
Huomaa että termoparimittari mittaa lämpötilaeroa, verrattuna esim sen mittarin sisäosaan.
Se osa siellä mittarin sisällä joka mittaa (oikeahkon) lämpötilan, ei oo muutostilanteessa (viety äsken ulos) samassa lämpötilassa kuin termoparin referenssipiste => näyttää ehkä väärin.
Onko sulla digitaalista paistimittaria, näyttääköhän se oikein kylmässä? Ennen höyrystintä lämpötilan pitäisi olla sama mitä toi sun painemittaris näyttää (-20), ota siitä kalibrointilukema.
Joo se TEV-pullukka on juurikin haluttu kohta.
Ja toi paistimittari on tossa kiinni missä?Löytyi.paistimittarikin. Aika samaa näyttää?
On se -16 speksattu ja veden säätö on 45 ast asti.
Ja toi paistimittari on tossa kiinni missä?
Eikös tuossa sitten ole tulistusta yhtään? Meneekös nestettä kompressoriin?Siellä TEV toimielimessä, imuputken välissä suunnilleen.
-21 C paineet, -22 C imukaasu => ei tulistusta käytännössä yhtään.Siellä TEV toimielimessä, imuputken välissä suunnilleen.
Mäntä, rotary vai scrolli?Meneekös nestettä kompressoriin?
Scroll, esitteen mukaan"Mäntä, rotary vai scrolli?
Tässä voi myös olla paistomittari huonosti.-21 C paineet, -22 C imukaasu => ei tulistusta käytännössä yhtään.
Painetta vastaavan lämpötilan pitäisi olla 5-7 astetta alle imukaasun lämpötilan.
Imukaasun lämpötila pitäisi olla varmaankin jotain 3 astetta alle ulkoilman lämpötilan.
Scrollihan tuo on ja kestää nestettä periaatteessa pitempäänkin, mutta itse kylmäprosessi ei toimi hyvin tuollaisella kontrolloimattomalla EVI-prosessilla, josta ensimmäinen olennainen vaihe puuttuu.Mäntä, rotary vai scrolli?
Ai toi on EVI-kompuratuollaisella kontrolloimattomalla EVI-prosessilla
En todellakaan tarkoittanut tuota, vaan että vaikka EVI-toimiikin niin, että puristaa ensin (alun perin asiallisesti tulistettua imukaasua puristavan) kompressorin ensimmäisen asteen kuumakaasun voimakkaasti tulistuneeksi ja purkaa sitten tulistuksen (jälleen asialliseen imukaasun tulistukseen) ruiskuttamalla nestemäistä kylmäainetta toisen kompressoriasteen imuun ja kontrolloi ruiskutetun kylmäaineen määrää hyvin tarkasti; prosessi ei todellakaan toimi, jos ensimmäinen kompressoriaste puuttuu ja kylmäainetta ruiskutetaan ennakoiden ja ilman mitään säätöjä ainoan asteen imuun. Kuumakaasuhan tuosta vain jäähtyy, mikä ei ole ollenkaan hyvä seuraus lämmitykseen käytetylle lämpöpumpulle. Yhtä paha seuraus on lauhdepaineen putoaminen sivuvaikutuksena, kun tarvittaisiin mahdollisimman kuumaa.Ai toi on EVI-kompura
Toisaalta, jos toimimaton venttiili päästää nestettä suoraan kompressorin lävitse tietyn pienen osan, se voi ikään kuin toimia itsesäätöisesti, eli lävitse säätyvän nesteen vaihtelu stabiloi prosessin. Kompressori käy viileänä, mutta kaasua on kylmäainevirrasta pääosa, laite voi kokonaisuutena toimia siedettävän tuntuisesti.Juu. TeV issä on nyt sellainen kohta että lämoötilat on nuo - ja kompura jäähtyy - cop:ia kuitenkin on.
...ja koska ottoteho pysyy tällä säädöllä tasaisena, niin voisiko ajatella että TEV säätää kuitenkin?
Jäähdyttämällä bulpia tev sulkeutuu ja lämmitämällä avautuu.Toisaalta, jos toimimaton venttiili päästää nestettä suoraan kompressorin lävitse tietyn pienen osan, se voi ikään kuin toimia itsesäätöisesti, eli lävitse säätyvän nesteen vaihtelu stabiloi prosessin. Kompressori käy viileänä, mutta kaasua on kylmäainevirrasta pääosa, laite voi kokonaisuutena toimia siedettävän tuntuisesti.
Ensiksi tutkisin tuon TEV:in bulbin toimivuutta lämmittämällä, kylmäspraylla tai jollakin vastaavalla. Jos tuo vaikuttaa kuten pitäisi, TEV on luultavasti melko kunnossa. Vasta sen jälkeen voi miettiä tarkempaa säätämistä. Bulbia jäähdyttämällä pitäisi olla mahdollista saada laite ylipainekatkaisuun ja sitä lämmittämällä aiheuttaa selvästi alkava hyppy nesteen syötölle kompressoriin (ääni, lämpötilat ym.), jos TEV on kunnossa ja säätö edes sinne päin, missä pitäisi olla.