Akkuteknologia

roots

Hyperaktiivi
Ei taida kannattaa hoppuilla sähköautojen kanssa...monessa tuutissa menossa game-changereitä:

Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä​


 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
kiinteän elektrolyytin akkuja on yritetty saada kiihkeästi tuotekelpoisiksi, nyt alkaa olla lupauksia eri suunnilta - siinä on nämä kompromissin osat - hinta, käyttöikä, latausnopeus, turvallisuus, kapa/tilavuus, kapa/paino. Vielä ei ole tainnut kukaan luvata kovin selvästi minkälainen kompromissi on luvassa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kovaa hehkutusta ainakin on
Tuossa luvataan aika maltillisia eli uskottavia - tuo minun pikkuvolkkarini pääsee esmes suunnilleen saman latausnopeuteen niillä 10+ vuotta vanhan teknologian akuillaan - uusissa onkin latausnopeus hidastunut kun kapasiteettia on lisätty ja lämpöä tulee liikaa pieneen tilaan. Ainoa hyvä lukema tuossa oli 400Wh/kg. Hinnasta ei ollut puhetta ;-). Lopullinen totuus jää nähtäväksi, koska tuotantoakkuihin joudutaan se kompromissi päättämään - ja sen voinee valita aika monella tavalla.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No onhan toi solid sellainen akkutekniikan graalin malja ettei mitään rajaa, poistaa lukuisan määrän nykyisten lithiumakkujen ongelmista. Vaan onko jo tekniikka riittävän valmista kaupallistettavaksi, jaa-a. Hyvä vain jos yritystä riittää, markkinathan sen sitten päättävät miten tuo otetiin vastaan ja saadaan lisää potkua tuotekehitykseen :cool:
 

Arvid

Jäsen
Ei taida kannattaa hoppuilla sähköautojen kanssa...monessa tuutissa menossa game-changereitä:

Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä​


Näitä läpimurtoteknologioita lupaavat vuodesta toiseen firmat, jotka ovat strategiassaan ja johdon suusta kerrottuna laittaneet panoksensa muille ratkaisuille.

Teknologia on aina tulossa "next year". Myös "next year" se on tulossa "next year". Epäselvää on, tuleeko se powerpointina vai pdf:nä. Ja tuleeko Nokian iPhone killer samaan aikaan.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Teknologioita on - mutta tuotakin pvmagazinen akkua on hierottu se 10 vuotta saamatta aikaan mitään veret pysäyttävää.. niissäkin alkaa sama kuin märissä - uutta pukkaa tasatahtiin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Toitsulla meinaava että ens vuonna olis joku kotteron proto ko. akkuteknologialla. Ja siitä sitten havuttais kohti tuotantoa. Taitaa osin olla tästä tuo suomenkielinen juttu.

Ei nuo nyt taida kuitenkaan aivan muutamassa vuodessa vielä tulla.
 
Viimeksi muokattu:

kaihakki

Vakionaama
Joo. Mutta kyllä se kaupallinen tuote tulee ihan varmasti jossain vaiheessa. Niin tuli tietoliikenteessäkin 90-luvulla, kun internet tuli ja alkoi olla kaupallista merkitystä suurilla nopeuksilla. 90-luvun alussa oli vielä 1200 baudia (bittiä per sekunti suunnilleen) yleinen nopeus Sitten tuli 14,4 kbittiä per sekuntti jossain 90-luvun puolessa välissä ja sitä rataa. 2000 luvun alussa tuli sitten ADSL ja edelleen vauhti kasvoi ja kasvaa edelleen. 4G liittymissä nykyään minullakin välillä jopa 40 Mbittiä per sekuntti.
Akkujuttu kehittyy varmasti nyt, kun sillä alkaa olla suurta taloudellista merkitystä
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Aikanaan lähdettiin itse rakennetulla 300 baudin akustisella modeemilla liikkeelle. Velcro-nauhalla liitettiin modeemi kiertolevypuhelimen luuriin ja winkuna sai alkaa :D VT100 terminaali oli kowa sana, sillä saatiin txt siirtymään jo kummasti interwebbiin sähköpostin muodossa. Ja tuosta teknisestä pikakelauksesta unehtui mm. ISDN 128kb kokonaan välistä. Samaten ADSL on kehittynyt eri sukupolvissaan ynnä kaikki muut xDSL-tekniikat siihen lisäksi :cool:
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Joo. Mutta kyllä se kaupallinen tuote tulee ihan varmasti jossain vaiheessa. Niin tuli tietoliikenteessäkin 90-luvulla, kun internet tuli ja alkoi olla kaupallista merkitystä suurilla nopeuksilla. 90-luvun alussa oli vielä 1200 baudia (bittiä per sekunti suunnilleen) yleinen nopeus Sitten tuli 14,4 kbittiä per sekuntti jossain 90-luvun puolessa välissä ja sitä rataa. 2000 luvun alussa tuli sitten ADSL ja edelleen vauhti kasvoi ja kasvaa edelleen. 4G liittymissä nykyään minullakin välillä jopa 40 Mbittiä per sekuntti.
Akkujuttu kehittyy varmasti nyt, kun sillä alkaa olla suurta taloudellista merkitystä

Tietoliikenteen nopeuden kehitys on paljolti cputekniikan sivutuote.. bittien kaivaminen puhelinlangan ADSL-puurosta vaati aikanaan sen että siinä ADSL-modemissa oli usein enemmän raakaa voimaa kuin perässä olevassa PC:ssä - ja se piti saada halvalla. Olihan niitä tehty kaikenlaisia vehkeitä militäärikäyttöön, koodauksia oli - mutta sitä vehjettä oli sitten puoli räkkiä kun ei ollut signaaliprosessoreita.
 

kotte

Hyperaktiivi
Epäilemättä akut kehittyvät vielä huomattavasti ja toki metallinen litium (tai pikemminkin natrium?), kiinteän olomuodon elektrolyytti ja rikki olisivat ideaaliset aineet, jos homma saadaan toimimaan järkevässä lämpötilassa (so. luokkaa huoneen lämpötilassa), mutta moni muukin mahdollisuus voi tuottaa hedelmää (tai sitten ei; paljon on tutkimussarkaa jäljellä ja tilaa nerokkaille oivalluksille sekä puurtamiselle). Litiumin/natriumin ja rikin kanssa hommaa on yritetty vuosikymmeniä, mutta kaupallistetut tulokset vaativat toistaiseksi satojen asteiden toimintalämpötilan rikin sivureaktioiden ja kiinteän elektrolyytin ioninjohtavuuden takia. Tämä nyt koskee enemmänkin natriumiin pohjautuvia vaihtoehtoja, sillä natrium olisi litiumiin verrattuna suorastaan naurettavan halpaa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Materiaalien käytöksessä on vielä perustutkimuksella töitä. Muutenhan näitä laskettaisiin superkoneilla samalla tavalla kuin lääkemolekyylejä .. eli jokainen uusi labrariemu tuo tilannetta kohti sitä että ukkojen ei tarvitse kohta enää omin pikku kätösin rakennella kennoja.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Aikanaan lähdettiin itse rakennetulla 300 baudin akustisella modeemilla liikkeelle. Velcro-nauhalla liitettiin modeemi kiertolevypuhelimen luuriin ja winkuna sai alkaa :D VT100 terminaali oli kowa sana, sillä saatiin txt siirtymään jo kummasti interwebbiin sähköpostin muodossa. Ja tuosta teknisestä pikakelauksesta unehtui mm. ISDN 128kb kokonaan välistä. Samaten ADSL on kehittynyt eri sukupolvissaan ynnä kaikki muut xDSL-tekniikat siihen lisäksi :cool:
Ja oli ennen isdn:ää 9600 bit/s digitaalinen Datapak datapuhelu. Ei ollut kauaa käytössä, mutta yhdisti laitteet 1-2 sekunnissa. Päätelaite/modeemi oli likimain vhs-kasettisoittimen kokoinen.
Nimi Datapak tai Digipak tai sinnepäin. Sen verran aikaa, että ei ihan tarkkaan muista. Tele noita Suomessa hetken kauppasi.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Lisää kiinteäelektrolyytti-uutista, Toyota-MB-VW...

Kaikilla on kiire julistaa olevansa kisassa mukana. Toyotan akut kehittää Panasonic joka kyllä antaa sille hankkeelle uskottavuutta noin tuotantokelpoisen akun aikaansaannin kannalta, sakujen kumppanit taitavat olla vähemmän tunnettuja. Mitähän Koreassa tapahtuu... tai Kiinassa.
 

Mikkolan

Vakionaama
Se on taas se aika vuodesta kun näitä uusia akkukeksintöjä pukkaa kuin sieniä. Yhdessä yössä tulee "next year" ;)
Taitaa teekkarit joutessaan tehtailla suurenosan näistä keksinnöistä? :)
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tämäkö se on se firma joka pukkaa niitä läpimurtoja? Oikea visionääri ja itselataava hybridipääjohtaja!
Sama ongelma on ollut saksalaisilla - ei siitä ole kuin pari vuotta kun bemarin johto ilmoitti ettei se katso tavallisille ihmisille tarkoittettujen sähköautojen suunnittelua tarpeelliseksi - nyt sitten ostavat aikaa voittaakseen suunnittelun ulkoa kun ei ole omaa osaamista. Osa tästä on ihan polittiikkaa - polttisten teossa on paljon kiinni - jo pelkästään ihmisiä.
 

roots

Hyperaktiivi
Vähän on viivästynyt julkistus....tuo lieneen Toyota+Subaru yhteishedelmiä, jos tuo jo ennen Tokion olympialaisia piti julkistaa...silti nyt ihan näillä näppäimillä tuo luulisi olevan olemassa eli jos keväällä ei putkaha julkistuksia niin sitten on mutkia tullut matkalle.
Tai sitten odottavat ne Olympialaiset jolleivät pelkää antavansa etua muille.

 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vähän luulen että akkujen kanssa vielä hierotaan tuotantokelpoista versiota kasaan kaikilla ilmansuunnilla. Tehtaita on jo käynnistelty muillekin lupaaville akkuteknologioille - ja sitten onkin tullut hiljaista kun valitut asiakkaat ovat saaneet esituotantoa käyttöönsä ja kokemuksia on tullut enemmän.
 

kotte

Hyperaktiivi
Sama ongelma on ollut saksalaisilla - ei siitä ole kuin pari vuotta kun bemarin johto ilmoitti ettei se katso tavallisille ihmisille tarkoittettujen sähköautojen suunnittelua tarpeelliseksi - nyt sitten ostavat aikaa voittaakseen suunnittelun ulkoa kun ei ole omaa osaamista. Osa tästä on ihan polittiikkaa - polttisten teossa on paljon kiinni - jo pelkästään ihmisiä.
Tuossa pitäisi erottaa kaupallistekninen pitkän aikavälin kehitys ja pinnalla oleva markkinainnostus. Aivan samaa on nähty monesti ennenkin. Mm. vuosituhannen vaihteen jälkeen alkoi vihdoinkin saada litteitä tv-vastaanottomia, joista oli haaveiltu vuosikymmeniä ja joita asiantuntijat olivat hehkuttaneet sopivissa yhteyksissä. Kuluttajat noita sitten hankkivatkin, mutta rehellisesti sanoen, laatu oli alkuvuosina aivan sontaa (nykytaustaa vasten) ja hinta pöyristyttävä. Kaupallis-teollinen kehitys kuitenkin vei vuosikymmenessä parissa siihen, että laitteiden laatu- ja hintataso on nykyisin jotakin sellaista, mistä ei osattu aikoinaan uneksiakaan. Eli markkinat mullistuivat muutaman laitesukupolven aikana täysin.

Sama saattaa tapahtua autojenkin kohdalla, mutta ei aivan parissa vuodessa. Sen sijaan voi olla melko varma, että nykyiset tuotteet eivät muutaman vuoden kuluttua ole enää ollenkaan kilpailukykyisiä. Käytitpä rahasi millaiseen autoon hyvänsä, hukkaan ne menevät sijoituksena ja kysymys onkin ehkä siitä, mikä on huonoin vaihtoehto taloudellisessa mielessä. Väittäisin että mitä monimutkaisempi ratkaisu, sitä painavammat pisteet on lopulta luvassa tässä kisassa. Tehtaidenkin kannattaa ehkä pikemminkin keskittyä seuraamaan hyvin aktiivisesti, mitä tapahtuu ja oman suunnitteluosaston sijaan keskittyä hankkimaan onnistuneita ratkaisuja talon ulkopuolelta, jos ja kun niitä syntyy. Kun löytyy tukeva kaupallis-teknologinen perusta, sitten on syytä panostaa riittävästi keskeiseen ja kriittiseen osaamiseen omassa talossa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuossa pitäisi erottaa kaupallistekninen pitkän aikavälin kehitys ja pinnalla oleva markkinainnostus.

On siinä tämä lainsäätäjäkin joka ahdistaa polttisteknologioita koko ajan ahtaammalle, vehkeistä tulee koko ajan mutkikkaampia ja herkempiä vastoinkäymisille tavalla jota ei pelkällä tietotekniikalla selvitetä vaan tarvitaan tarkkaa reaaliaikaista anturointia ja ohjausta.

Nythän se seuraava valvonta-askel on kerrottu - kaikkea aletaan mittailemaan ja lastutukset sun muut modaukset alkavat käydä hankaliksi - kotterot joutuu pitämään tehtaan lukemissa siitä lähtien kun ensimmäinen katsastus on edessä, nykymeininki jossa sekoilevat hienoudet poistetaan käytöstä ja urean tilalle pannaan dieseliä ei enää onnistu.
 

Arvid

Jäsen
Akkujen kehityksen catch-22 on siinä, että edistys tulee vähän kerrallaan valtavan skaalan massatuotannosta, missä menestyminen vaatii all-in -tyyppistä panostusta. Siihen ei sovi kylkeen vanhojen IPRien alaskirjaamista ja liiketoimintamallia joka pohjautuu eräänlaiseen hehkulamppuhuijaukseen huoltojen ja diileriverkoston kautta.

Ei ihme, että tulee mieleen itkeä katkeraa epäreiluutta ja lupailla, että meiltä tulee parempaa jo tämän vuoden viidennessä kvartaalissa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Screen Shot 2020-12-19 at 21.43.33.png


Iltapäivälehdessä oli moinen kuva.
 

kotte

Hyperaktiivi
On siinä tämä lainsäätäjäkin joka ahdistaa polttisteknologioita koko ajan ahtaammalle, vehkeistä tulee koko ajan mutkikkaampia ja herkempiä vastoinkäymisille tavalla jota ei pelkällä tietotekniikalla selvitetä vaan tarvitaan tarkkaa reaaliaikaista anturointia ja ohjausta.
Tuo on eräänlaista julkista tuotekehtitystukea (piiloverolla rahoitettua): tehtaille laitetaan kaikenlaisia määräyksiä, joilla kuluttaja-asiakkaat pannaan ruotuun. Kun kontrollia lisätään riittävästi, niin kuluttaja joutuu maksamaan kaikki harhapolut, mitä matkalla tulee vastaan. Tuota oikeastaan tarkoitinkin, että päävaihtoehtoina on oikeastaan siilimäinen asenne: joko yrität tehdä niin vähän kuin mahdollista, että noita pakollisia harhapolkuja osuu kohdalle mahdollisimman vähän tai sitten menet innolla mukaan ja maksat jokaisen kehitysaskeleen oppirahat (pääosin muiden puolesta). Jälkimmäisestä on ilona tietenkin uutuuden viehätys. Tietenkin käytännössä mennään jossakin ääripäiden väliltä.
 

TopiR

Aktiivinen jäsen
Tuossa pitäisi erottaa kaupallistekninen pitkän aikavälin kehitys ja pinnalla oleva markkinainnostus. Aivan samaa on nähty monesti ennenkin. Mm. vuosituhannen vaihteen jälkeen alkoi vihdoinkin saada litteitä tv-vastaanottomia, joista oli haaveiltu vuosikymmeniä ja joita asiantuntijat olivat hehkuttaneet sopivissa yhteyksissä. Kuluttajat noita sitten hankkivatkin, mutta rehellisesti sanoen, laatu oli alkuvuosina aivan sontaa (nykytaustaa vasten) ja hinta pöyristyttävä. Kaupallis-teollinen kehitys kuitenkin vei vuosikymmenessä parissa siihen, että laitteiden laatu- ja hintataso on nykyisin jotakin sellaista, mistä ei osattu aikoinaan uneksiakaan. Eli markkinat mullistuivat muutaman laitesukupolven aikana täysin.

Sama saattaa tapahtua autojenkin kohdalla, mutta ei aivan parissa vuodessa. Sen sijaan voi olla melko varma, että nykyiset tuotteet eivät muutaman vuoden kuluttua ole enää ollenkaan kilpailukykyisiä. Käytitpä rahasi millaiseen autoon hyvänsä, hukkaan ne menevät sijoituksena ja kysymys onkin ehkä siitä, mikä on huonoin vaihtoehto taloudellisessa mielessä. Väittäisin että mitä monimutkaisempi ratkaisu, sitä painavammat pisteet on lopulta luvassa tässä kisassa. Tehtaidenkin kannattaa ehkä pikemminkin keskittyä seuraamaan hyvin aktiivisesti, mitä tapahtuu ja oman suunnitteluosaston sijaan keskittyä hankkimaan onnistuneita ratkaisuja talon ulkopuolelta, jos ja kun niitä syntyy. Kun löytyy tukeva kaupallis-teknologinen perusta, sitten on syytä panostaa riittävästi keskeiseen ja kriittiseen osaamiseen omassa talossa.
Liippaa läheltä "Price learning curve" ilmiötä.

Kun jotain teknologiaa kehitetään, ni yllättävän usein tuotantomäärän tuplauksen välein hinta tippuu vakiomäärän prosentteja.


1608410037726.png


Tossa käppyrässä on x-akselilla vuotuinen tuotantomäärä, yleensä taitaa olla kokonaisvoluumi (ei muuta ilmiötä, kulmakerroin muuttuu toiseksi).

Huom, käppyrä on log-log (molemmilla akseleilla on logaritminen skaala).

Telkkarikeississä varmaankin olisi sama ilmiö näkyvissä jos x-akselille laitetaan siihen asti valmistettujen pikselien määrä, ja y-akselille hinta, eli siihen tulisi aproksimoitu suora.

Aurinkopaneleissa toi on ollut tunnettu ilmiö pitkään.

-Topi
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Aurinkopaneeleissa on vähän sama kuin akuissa - teknologioita on kymmeniä ja labrassa saadaan hienoja lukemia, mutta teolliset tuotteet ovat kehittyneet aika tasaisesti ja maltillisesti piikennojen ympärillä. Sama voi olla akuissa, ainakin Musk tuntuu luottavan siihen että märillä sylinterikennoilla pärjää vielä toistaiseksi.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
On siinä tämä lainsäätäjäkin joka ahdistaa polttisteknologioita koko ajan ahtaammalle
Onkohan tämä edes pelkkä lainsäätäjä? Näillä on saatu pidettyä japanilaiset ja yleensä aasialaiset dieselien valmistajat pois markkinoilta. Varjopuolena, että ei niitä dieseleitä enää oikein kukaan halua, kun kulutus on kasvanut ja niissä ilmenee kalliita vikoja. Commonrail nosti nuo dieselit täysin hovikelpoisiksi bensakoneiden rinnalle. Sen jälkeen päästökiristykset ovat vieneet ne vähän allikkoon.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onkohan tämä edes pelkkä lainsäätäjä? Näillä on saatu pidettyä japanilaiset ja yleensä aasialaiset dieselien valmistajat pois markkinoilta. Varjopuolena, että ei niitä dieseleitä enää oikein kukaan halua, kun kulutus on kasvanut ja niissä ilmenee kalliita vikoja. Commonrail nosti nuo dieselit täysin hovikelpoisiksi bensakoneiden rinnalle. Sen jälkeen päästökiristykset ovat vieneet ne vähän allikkoon.
Siinä on vaikka mitä tietysti. Suomi on tässäkin etunenässä - tuossa euroopan käyrässä dieseleitä oli 23% - Suomen luku on enää 12,2% - ei uusia dieseleitä osteta enää kuin tositarpeeseen.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
nykymeininki jossa sekoilevat hienoudet poistetaan käytöstä ja urean tilalle pannaan dieseliä ei enää onnistu.
Ettet nyt vaan sekoittaisi asioita varsin sujuvasti toisiinsa :rolleyes:

AdBlue on litrahinnaltaan dieseliä halvempaa, niin miksi ihmessä tunkea dieseliä sinne sekaan ja samalla tuhota kallista järjestelmää? Ja kun kulutuskin on "peräti" litran per tuhat km, niin... :oops:

Eolys taasen on wanhempien PSA:n tuotteiden erikoisuus jota käytettiin DPF:n polttosykleihin ja on litrahinnaltaan melko tyyristä. Tosin se yksi säiliöllinen sitten riittikin jo melkoisen taipaleen, mutta näitä tosiaan täytellään jopa dieselillä, jolloin se DPF:n polttosykli ei luonnollisestikaan toimi kuten kuuluisi, mutta ennen kuin tuo tehdään on DPF jo suolistettu, joten paljon väliäkään :p
 

jmaja

Hyperaktiivi
Eolys taasen on wanhempien PSA:n tuotteiden erikoisuus jota käytettiin DPF:n polttosykleihin ja on litrahinnaltaan melko tyyristä.
Kyllä kai se edelleen on käytössä. Ainakin mun 2016 BlueHDi:ssä, jossa siis myös ureatankki. Eolys taitaa tuossa riittää "ikuisesti", jos vain pysyy kunnossa.

AdBlue on halpaa, mutta systeemi on kallis ja vika-altis. Mun autossa kolmas systeemi menossa 193 tkm kohdalla. Onko noihin sitten dieseliä laitettu vikaantumista estämään? Urea on aika aggressiivinen aine, joka vielä jäätyy ja voi myös kuivua kiteiseksi.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ettet nyt vaan sekoittaisi asioita varsin sujuvasti toisiinsa
No esitin asiani vähän lyhyesti. Jostain syystä raskaammassa kalustossa on ollut sen katalysaattorisysteemin vikaantuessa tapana poistaa se käytöstä ja laittaa ureatankkiin jotain ettei se hälyytä tyhjyyttään. Varmaan se dieseli on kätevimmin käsillä kun aika on. Tätä katalysaattorin poistoa esmes aletaan nyt valvoa siinä missä muitakin päästöjä. En muista mikä on siirtymäaika, niitä mittavehkeitä ei varmaan tarvitse ostaa heti.
 
Back
Ylös Bottom