Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Tuossa luvataan aika maltillisia eli uskottavia - tuo minun pikkuvolkkarini pääsee esmes suunnilleen saman latausnopeuteen niillä 10+ vuotta vanhan teknologian akuillaan - uusissa onkin latausnopeus hidastunut kun kapasiteettia on lisätty ja lämpöä tulee liikaa pieneen tilaan. Ainoa hyvä lukema tuossa oli 400Wh/kg. Hinnasta ei ollut puhetta ;-). Lopullinen totuus jää nähtäväksi, koska tuotantoakkuihin joudutaan se kompromissi päättämään - ja sen voinee valita aika monella tavalla.Kovaa hehkutusta ainakin on
![]()
QuantumScape finally unstealths — with breakthrough performance in solid state batteries
After ten secretive years, several hundred million dollars spent, and the efforts of hundreds of scientists and engineers, QuantumScape went public on a video call today with the performance results of its solid-state battery -- and its potential impact on the electric vehicle industry.pv-magazine-usa.com
Näitä läpimurtoteknologioita lupaavat vuodesta toiseen firmat, jotka ovat strategiassaan ja johdon suusta kerrottuna laittaneet panoksensa muille ratkaisuille.Ei taida kannattaa hoppuilla sähköautojen kanssa...monessa tuutissa menossa game-changereitä:
Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä
![]()
Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä
Brittiläinen autolehti Cars UK kertoi perjantaina, että Toyota esittelee vuonna 2021 ensimmäisessä täyssähköautossaan kiinteäelektrolyyttisen ajoakun.www.ksml.fi
Jos sen jutun lukee niin labrassa on taas saatu joku juttu pelaamaan. Näitä piisaa, ja niistä tulee koko ajan lisää ymmärrystä, mutta kaupallinen tuote kokonaan uusilla kemioilla on ollut ihmeen tiukassa.
Joo. Mutta kyllä se kaupallinen tuote tulee ihan varmasti jossain vaiheessa. Niin tuli tietoliikenteessäkin 90-luvulla, kun internet tuli ja alkoi olla kaupallista merkitystä suurilla nopeuksilla. 90-luvun alussa oli vielä 1200 baudia (bittiä per sekunti suunnilleen) yleinen nopeus Sitten tuli 14,4 kbittiä per sekuntti jossain 90-luvun puolessa välissä ja sitä rataa. 2000 luvun alussa tuli sitten ADSL ja edelleen vauhti kasvoi ja kasvaa edelleen. 4G liittymissä nykyään minullakin välillä jopa 40 Mbittiä per sekuntti.
Akkujuttu kehittyy varmasti nyt, kun sillä alkaa olla suurta taloudellista merkitystä
Ja oli ennen isdn:ää 9600 bit/s digitaalinen Datapak datapuhelu. Ei ollut kauaa käytössä, mutta yhdisti laitteet 1-2 sekunnissa. Päätelaite/modeemi oli likimain vhs-kasettisoittimen kokoinen.Aikanaan lähdettiin itse rakennetulla 300 baudin akustisella modeemilla liikkeelle. Velcro-nauhalla liitettiin modeemi kiertolevypuhelimen luuriin ja winkuna sai alkaaVT100 terminaali oli kowa sana, sillä saatiin txt siirtymään jo kummasti interwebbiin sähköpostin muodossa. Ja tuosta teknisestä pikakelauksesta unehtui mm. ISDN 128kb kokonaan välistä. Samaten ADSL on kehittynyt eri sukupolvissaan ynnä kaikki muut xDSL-tekniikat siihen lisäksi
![]()
Kaikilla on kiire julistaa olevansa kisassa mukana. Toyotan akut kehittää Panasonic joka kyllä antaa sille hankkeelle uskottavuutta noin tuotantokelpoisen akun aikaansaannin kannalta, sakujen kumppanit taitavat olla vähemmän tunnettuja. Mitähän Koreassa tapahtuu... tai Kiinassa.Lisää kiinteäelektrolyytti-uutista, Toyota-MB-VW...
![]()
Vuosia kehitetty vallankumouksellinen sähköauton akku alkaa vihdoinkin olla valmis – Toyota lupailee prototyyppiä ensi vuodeksi
Kiinteäelektrolyyttinen akku tuplaisi sähköauton toimintamatkan nykyakkuihin verrattuna.www.kauppalehti.fi
Sama ongelma on ollut saksalaisilla - ei siitä ole kuin pari vuotta kun bemarin johto ilmoitti ettei se katso tavallisille ihmisille tarkoittettujen sähköautojen suunnittelua tarpeelliseksi - nyt sitten ostavat aikaa voittaakseen suunnittelun ulkoa kun ei ole omaa osaamista. Osa tästä on ihan polittiikkaa - polttisten teossa on paljon kiinni - jo pelkästään ihmisiä.![]()
Toyota’s Chief Says Electric Vehicles Are Overhyped
Toyota Motor’s leader criticized what he described as excessive hype over electric vehicles, saying advocates failed to consider the carbon emitted by generating electricity and the costs of an EV transition.www.wsj.com
Tämäkö se on se firma joka pukkaa niitä läpimurtoja? Oikea visionääri ja itselataava hybridipääjohtaja!
Tuossa pitäisi erottaa kaupallistekninen pitkän aikavälin kehitys ja pinnalla oleva markkinainnostus. Aivan samaa on nähty monesti ennenkin. Mm. vuosituhannen vaihteen jälkeen alkoi vihdoinkin saada litteitä tv-vastaanottomia, joista oli haaveiltu vuosikymmeniä ja joita asiantuntijat olivat hehkuttaneet sopivissa yhteyksissä. Kuluttajat noita sitten hankkivatkin, mutta rehellisesti sanoen, laatu oli alkuvuosina aivan sontaa (nykytaustaa vasten) ja hinta pöyristyttävä. Kaupallis-teollinen kehitys kuitenkin vei vuosikymmenessä parissa siihen, että laitteiden laatu- ja hintataso on nykyisin jotakin sellaista, mistä ei osattu aikoinaan uneksiakaan. Eli markkinat mullistuivat muutaman laitesukupolven aikana täysin.Sama ongelma on ollut saksalaisilla - ei siitä ole kuin pari vuotta kun bemarin johto ilmoitti ettei se katso tavallisille ihmisille tarkoittettujen sähköautojen suunnittelua tarpeelliseksi - nyt sitten ostavat aikaa voittaakseen suunnittelun ulkoa kun ei ole omaa osaamista. Osa tästä on ihan polittiikkaa - polttisten teossa on paljon kiinni - jo pelkästään ihmisiä.
Tuossa pitäisi erottaa kaupallistekninen pitkän aikavälin kehitys ja pinnalla oleva markkinainnostus.
Tuo on eräänlaista julkista tuotekehtitystukea (piiloverolla rahoitettua): tehtaille laitetaan kaikenlaisia määräyksiä, joilla kuluttaja-asiakkaat pannaan ruotuun. Kun kontrollia lisätään riittävästi, niin kuluttaja joutuu maksamaan kaikki harhapolut, mitä matkalla tulee vastaan. Tuota oikeastaan tarkoitinkin, että päävaihtoehtoina on oikeastaan siilimäinen asenne: joko yrität tehdä niin vähän kuin mahdollista, että noita pakollisia harhapolkuja osuu kohdalle mahdollisimman vähän tai sitten menet innolla mukaan ja maksat jokaisen kehitysaskeleen oppirahat (pääosin muiden puolesta). Jälkimmäisestä on ilona tietenkin uutuuden viehätys. Tietenkin käytännössä mennään jossakin ääripäiden väliltä.On siinä tämä lainsäätäjäkin joka ahdistaa polttisteknologioita koko ajan ahtaammalle, vehkeistä tulee koko ajan mutkikkaampia ja herkempiä vastoinkäymisille tavalla jota ei pelkällä tietotekniikalla selvitetä vaan tarvitaan tarkkaa reaaliaikaista anturointia ja ohjausta.
Liippaa läheltä "Price learning curve" ilmiötä.Tuossa pitäisi erottaa kaupallistekninen pitkän aikavälin kehitys ja pinnalla oleva markkinainnostus. Aivan samaa on nähty monesti ennenkin. Mm. vuosituhannen vaihteen jälkeen alkoi vihdoinkin saada litteitä tv-vastaanottomia, joista oli haaveiltu vuosikymmeniä ja joita asiantuntijat olivat hehkuttaneet sopivissa yhteyksissä. Kuluttajat noita sitten hankkivatkin, mutta rehellisesti sanoen, laatu oli alkuvuosina aivan sontaa (nykytaustaa vasten) ja hinta pöyristyttävä. Kaupallis-teollinen kehitys kuitenkin vei vuosikymmenessä parissa siihen, että laitteiden laatu- ja hintataso on nykyisin jotakin sellaista, mistä ei osattu aikoinaan uneksiakaan. Eli markkinat mullistuivat muutaman laitesukupolven aikana täysin.
Sama saattaa tapahtua autojenkin kohdalla, mutta ei aivan parissa vuodessa. Sen sijaan voi olla melko varma, että nykyiset tuotteet eivät muutaman vuoden kuluttua ole enää ollenkaan kilpailukykyisiä. Käytitpä rahasi millaiseen autoon hyvänsä, hukkaan ne menevät sijoituksena ja kysymys onkin ehkä siitä, mikä on huonoin vaihtoehto taloudellisessa mielessä. Väittäisin että mitä monimutkaisempi ratkaisu, sitä painavammat pisteet on lopulta luvassa tässä kisassa. Tehtaidenkin kannattaa ehkä pikemminkin keskittyä seuraamaan hyvin aktiivisesti, mitä tapahtuu ja oman suunnitteluosaston sijaan keskittyä hankkimaan onnistuneita ratkaisuja talon ulkopuolelta, jos ja kun niitä syntyy. Kun löytyy tukeva kaupallis-teknologinen perusta, sitten on syytä panostaa riittävästi keskeiseen ja kriittiseen osaamiseen omassa talossa.
Onkohan tämä edes pelkkä lainsäätäjä? Näillä on saatu pidettyä japanilaiset ja yleensä aasialaiset dieselien valmistajat pois markkinoilta. Varjopuolena, että ei niitä dieseleitä enää oikein kukaan halua, kun kulutus on kasvanut ja niissä ilmenee kalliita vikoja. Commonrail nosti nuo dieselit täysin hovikelpoisiksi bensakoneiden rinnalle. Sen jälkeen päästökiristykset ovat vieneet ne vähän allikkoon.On siinä tämä lainsäätäjäkin joka ahdistaa polttisteknologioita koko ajan ahtaammalle
Siinä on vaikka mitä tietysti. Suomi on tässäkin etunenässä - tuossa euroopan käyrässä dieseleitä oli 23% - Suomen luku on enää 12,2% - ei uusia dieseleitä osteta enää kuin tositarpeeseen.Onkohan tämä edes pelkkä lainsäätäjä? Näillä on saatu pidettyä japanilaiset ja yleensä aasialaiset dieselien valmistajat pois markkinoilta. Varjopuolena, että ei niitä dieseleitä enää oikein kukaan halua, kun kulutus on kasvanut ja niissä ilmenee kalliita vikoja. Commonrail nosti nuo dieselit täysin hovikelpoisiksi bensakoneiden rinnalle. Sen jälkeen päästökiristykset ovat vieneet ne vähän allikkoon.
Ettet nyt vaan sekoittaisi asioita varsin sujuvasti toisiinsanykymeininki jossa sekoilevat hienoudet poistetaan käytöstä ja urean tilalle pannaan dieseliä ei enää onnistu.
Kyllä kai se edelleen on käytössä. Ainakin mun 2016 BlueHDi:ssä, jossa siis myös ureatankki. Eolys taitaa tuossa riittää "ikuisesti", jos vain pysyy kunnossa.Eolys taasen on wanhempien PSA:n tuotteiden erikoisuus jota käytettiin DPF:n polttosykleihin ja on litrahinnaltaan melko tyyristä.
No esitin asiani vähän lyhyesti. Jostain syystä raskaammassa kalustossa on ollut sen katalysaattorisysteemin vikaantuessa tapana poistaa se käytöstä ja laittaa ureatankkiin jotain ettei se hälyytä tyhjyyttään. Varmaan se dieseli on kätevimmin käsillä kun aika on. Tätä katalysaattorin poistoa esmes aletaan nyt valvoa siinä missä muitakin päästöjä. En muista mikä on siirtymäaika, niitä mittavehkeitä ei varmaan tarvitse ostaa heti.Ettet nyt vaan sekoittaisi asioita varsin sujuvasti toisiinsa