Akkuteknologia

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eipä ole vielä juttua ollut GACin kovien lupausten grafeeniakusta arkikäytössä, vaikka sitä pitäisi olla jo kuukauden päivät laitettu Aion V - malleihin.... ei ehkä mennyt ihan massatuotantoon tuokaan akku sitten ainakaan vielä.
 

siwer

Vakionaama
Alaa seuranneen näkökulmasta nää on aina niin huvittavia. Alan sisällä esim. toi grafeeni on sellainen yleisesti tunnettu tsoukki eli läpändeeros.

Tää on sellaista markkinoinnin mustaa huumoria, on joku koodisana kuten "grafeeni" ja sitä tungetaan tiedotteisiin ja sitten ala sisäisesti nauraa partaansa kun media toistaa sitä sanaa ja tavalliset ihmiset puhuu siitä esson baareissa.
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
^ Se ei ole prototyypi:

company expects to finish plans for mass production by March of next year, at which time they will begin delivery to Tesla.

Ja jos se on 50% halvempi, kaikki nykyiset akkut on vanhentunut, sis. LFP.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Alaa seuranneen näkökulmasta nää on aina niin huvittavia. Alan sisällä esim. toi grafeeni on sellainen yleisesti tunnettu tsoukki eli läpändeeros.

Tää on sellaista markkinoinnin mustaa huumoria, on joku koodisana kuten "grafeeni" ja sitä tungetaan tiedotteisiin ja sitten ala sisäisesti nauraa partaansa kun media toistaa sitä sanaa ja tavalliset ihmiset puhuu siitä esson baareissa.
Niitä grafeenia johonkin paikkaan tunkevia akkujahan on rakenneltu jo kauan ja labrassa on saatu huimia tuloksia jossain yhdessä ominaisuudessa kun grafeeniin on ripusteltu jotain, siksi niitä hypetetään. Epsanjalainen yliopistostartuppi / Chintin raha Kiinasta jopa tekivät akkutehtaan Espanjaan ehkä pari vuotta sitten, mutta ei siitäkään saatu bisnestä. Niille akuille ei luvattu ihmeitä, mutta toki parempia lukuja. Nyt kiinalaiset väittivät ratkaisseensa ongelmat ja ilmoittivat aloittavansa 29.9 uudenlaisten akkujen asentamisen Aion - sähköautoihinsa joita on tehty jo jokunen vuosi - joka siis oli monesta kohtaa kovin konkreettinen lupaus verrattuna näihin muihin grafeeniveijareihin - auto on ollut olemassa ja myynnissä tavallisilla akuilla ja päivämäärä ei ollut jossain epämääräisessä tulevaisuudessa.
 

roots

Hyperaktiivi
^ Se ei ole prototyypi:

company expects to finish plans for mass production by March of next year, at which time they will begin delivery to Tesla.

Ja jos se on 50% halvempi, kaikki nykyiset akkut on vanhentunut, sis. LFP.
Tuo onkin mielenkiintoista jos joku napsauttaa yhtäkkiä jotain mullistavaa akku markkinoille, niin miten käy niille massoille jo mitä on tuotantoputkissa pitkin maailmaa ... ehkä hintaromahdus. Niille jotka on jo maanteillä saattaa olla se pelastus että niihin ehkä saadaan vaihdettua uuden ajan setti kun sen tarve tulee tai joutuvatko paalikoneeseen vanhentuneena tekniikkana. ;)
Yleensäkin on tämä vielä aika käymistilassa koko homma...

Joku maalaa nyt itseään nurkkaan näine juttuineen joko Pana+Tesla ( tai @siwer ;D )

Onkohan tuo Pana/Tesla juttu vain yhteinen mainos, aika näyttää... Panahan toimittaa akkuja monille toimijoille (ei yksin Tesla) kuka vaan ostaa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Panasonic ei tässä kohtaa varmaan vedätä enää. Muutaman kuukauden päästä pitäisi jo massatuotanto alkaa.

Luulen että tämmöinen standardia hakeva pienehkö kennomalli voittaa lopulta. Tuommoinen kokoluokka sopii todella moneen härpättimeen ja määrää kasvattamalla saadaan akustoon kapasiteettia.

Teslan ja Panasonicin yhteistyö on niin syvää että en usko muiden valmistajien pääsevän osille tästä kierroksesta vielä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Panasonic ei tässä kohtaa varmaan vedätä enää. Muutaman kuukauden päästä pitäisi jo massatuotanto alkaa.

Luulen että tämmöinen standardia hakeva pienehkö kennomalli voittaa lopulta. Tuommoinen kokoluokka sopii todella moneen härpättimeen ja määrää kasvattamalla saadaan akustoon kapasiteettia.

Teslan ja Panasonicin yhteistyö on niin syvää että en usko muiden valmistajien pääsevän osille tästä kierroksesta vielä.
Tuossa niitä tulee.

Tesla on kasvattanut noiden kennojen kokoa jatkuvasti. Miksiköhän suurempia pyöreitä akkuja ei ole tehty aikaisemmin, niissä lienee omat ongelmansa? Lämpö?
1635492792996.png


Toki muitakin akkumalleja on ja kai niissäkin kehitystä tapahtuu.

1635493446138.png


1635493651627.png


Hoitaako Tesla hehkutuksen parhaiten vai onko se muita edellä esim kustannuksien osalta?
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Teslan ja Panasonicin yhteistyö on niin syvää että en usko muiden valmistajien pääsevän osille tästä kierroksesta vielä.

Teslalla on yhteistyö Panasonicin kanssa ja toisalta rakentamisen alla on omat Gigafactories josta tule oma 4680 akku, ja lisäksi hänellä on oma akku t&k työ. Elon Musk on aina Herra ja muut koirat, ei päinvastoin:)
 

siwer

Vakionaama
Panasonic ei tässä kohtaa varmaan vedätä enää. Muutaman kuukauden päästä pitäisi jo massatuotanto alkaa.

Ei kyse olekaan mistään varsinaisesta vedätyksestä vaan siitä pelistä millä tavoin asioista viestitään. Todelliset osapuolet kyllä ymmärtävät oikeat numerot.

Panasonic on kyllä alan yksi huipuista.

Ja kennokoon suurentaminen on ollut ihan oikea kehityssuunta. Liikaa ei kannata suurentaa tai menetetään hyvä pinta-alan määrä suhteessa kapasiteettiin, mikä on lämmönhallinnan (jäähdytys ja lämmitys) sekä turvallisuuden kannalta hyödyllistä.

Teslan menestys on pitkälti rakennettu "paljon pieniä kennoja" -ajattelun varaan. Mutta Tesla on siinä tullut vähän takaisinpäin. Optimi löytyy jostain välistä.

Mutta tämä on pohjimmiltaan mikro-optimointia. 50% halvempi pätee johonkin tiettyyn osaan, vaikutus koko kennon hintaan voi olla esim. 5%, mutta sekin olisi jo aikamoinen saavutus kun kaikki matalalla roikkuvat hedelmät on jo aikaa sitten keräilty.
 

rema

Aktiivinen jäsen

Lyten develops graphene-enhanced lithium-sulfur batteries for EVs

California-based company Lyten has developed a graphene-enhanced lithium-sulfur battery for electric vehicles. The battery reportedly achieved a higher gravimetric energy density than traditional lithium-ion and solid-state technologies. Lyten is said to have has previous collaborations with the US government for military projects.
Lyten's LytCell EV batteries image



The product was named LytCell EV and was designed to deliver three times the energy density of conventional lithium-ion batteries. The company reported 900 Wh/kg, precisely three times as much as the batteries in circulation today. Lyten Sulfur Caging is the name of the technology used in LytCell batteries to unlock the performance potential of sulfur by halting the advance of polysulfide, a cycle-life compromising factor that has so far prevented the practical use of Li-S in electric vehicles battery powered. Based on testing, a LytCell prototype reportedly proved to withstand more than 1,400 cycles very well.

Read the whole story
 

roots

Hyperaktiivi
Toyotan kiinteäelektrolyytin akku on olemassa ja kiinteätautot ajavat, ainakin prototyypit:

Pitikös tässä jo vähän niinku olla tuo 'Solid State' akku ?

 

siwer

Vakionaama
Toyotallahan on pitkä historia sähköautoilun tahallisessa jarruttamisessa vaporwaren ja huuhaavietinnän keinoin. Vety oli pitkään Toyotan konsti tähän. Nyt kun sen tie alkaa olla nähty ja kaikilla muilla on jo sähköautomallit joita ihmiset jopa ostavat, akkutäyssähköauton tunnustamista ei voi enää välttää, joten täytyy keksiä joku muu uusi vaporware-juttu jolla voidaan viestiä omaa "vastuullisuutta" ja silti yhä kieltäytyä tekemästä sähköautoja (eli valmistetaan vain polttomoottoriautoja, ja bensa-sähkö-käyttösuhteeltaan markkinoiden onnettomimpia hybridejä).

Se aivan perimmäinen syy miksi Toyota tekee näin vaikka olivat todella aikaisin liikkeellä hybridien kanssa on minulle mysteeri. Toyotalla on kuitenkin pakko olla takataskussa joku oikea, tavallinen täyssähköautomallisarja joka sitten yhtäkkiä tulee aivan puskista juuri ennen kuin peli on menetetty - tähän on aikaa enää pari vuotta. Muuten Toyota olisi yrityksenä mennyttä, enkä usko että siellä niin hölmöjä ollaan.
 

pelzi_

Vakionaama
Toyota on hyvin konservatiivinen ja laatutietoinen, täytyy muistaa että Priuksissa on ollut varsin vähän vikoja.

Kun se sähköautomallisto tulee, odotukset sille on varsin korkeat.
 

siwer

Vakionaama
Tuo on totta. On järkevämpää esiintyä kokeellisena propellihattuna paperilla mutta olla myymättä niitä mullistavia kokeellisia tuotteitaan, mutta kerätä niistä silti PR-pisteet, ja keskittyä myymään laadukkaita ja toimivia autoja senhetkisellä varmimmalla teknologialla, joka on ainakin vielä muutama vuosi sitten kiistatta ollut bensiini/diesel. Mutta murros alkaa olla juuri tässä ja nyt.

On sähköautokriitikoilla ollut ihan todellisia faktoja sähköautoilun haasteista. Toyota ei ehkä halua tahrata mainettaan keskinkertaisella sähköautolla vaan antaa muiden tutkia markkinan.

Eli uskon kyllä että ne Toyotan kunnolliset täyssähköautot tulee, se on vain ajan kysymys, eikä se voi olla enää kovin kaukana.
 

kotte

Hyperaktiivi
Toyotan yrityskulttuuri lienee hieman samanlainen kuin IBM:llä aikoinaan, eli markkinoilla pyritään tulemaan juuri oikealla hetkellä sellaisen valmistajan kannalta, joka tähtää hinta-laatusuhteeltaan voittajatuotteiden valmistamiseen erittäin kannattavasti. Tuo ei pikkupajoilta onnistu resurssien puuttuessa eikä valmiita tuotteita kannata tuoda toisten kopioitaviksi (valmistusratkaisujen apinoimiseksi) yhtään liian aikaisin. Kannattaa ensin varmistua, mihin virta vie, ennen kuin julkistaa korttinsa.
 

kaihakki

Vakionaama
Toyotan perusfundamentti on luotettavuus. Kaikki kumpuaa siitä. Siksi eivät kovin hanakasti mene uusille urille. Haluavat kokeilla uudet jutut perusteellisesti. Minulla on ollut useita Toyotoita ja ovat olleet erittäin hyviä. Tosi vähän huollettavaa, eikä mitään yllätyksiä. Mutta ovat käytettynä reilusti kalliimpia kuin muut automerkit. Eräs tuttava oli käynyt Saudi Arabiassa aikoinaan ja siellä taksit olivat laajalti Toyota Avensis malleja. Oli kysynyt, että miksi just näitä malleja. Oli taksikuski sanonut, että näillä Avensiksilla voi ajaa 750000 km ilman ongelmia.
 

siwer

Vakionaama
Niin, minäkin olen ostanut toijjotoja ja niitä niin loppuun ajettuja että ne ovat olleet melkein romuraudan hinnoissa ja ovat olleet täysin yllätyksettömiä, toimivia ja luotettavia. Ehkä seuraava on jo Avensis...
 

Mikki

Hyperaktiivi
Toyota Hilux on auto joka saa minut herkistymään. Jos se kelpaa aavikkosodankäyntiin ja sillä voi vetää sen Swanin inarijärvelle niin auto ei voi huono olla.

Ei ehkä tule ihan heti sähkötoimisena. Mutta jos tulee ja ominaisuudrt on hyvät niin ostan semmoisen 50v lahjaksi. Jokunen vuosi aikaa Toyotalla.
 

pelzi_

Vakionaama
No, uutinenhan oli että 2.12.2021 niitä voi alkaa tilata, hinta kyllä kovin kiinnostaisi tietää. Selvästi asioita on ajateltu kun on lämpöpumppu, ratinlämmitin ja jalkatilan säteilylämmitin, oletettavasti myös lasien lämmittimet.

Eikä ole sitä hirveää ubuntuliinux-näyttöä kuten erään valmistajan autoissa.

Google löytää arvauksiksi $30-40k. Autosta jolla pääsee yli 400km.

Mutta ei niitä sähköautoja ikinä tule ja mitäs sitten kun ei tuule?!?!
 
Viimeksi muokattu:

siwer

Vakionaama
Mitäs sitten kun on 30 m/s vastatuuli ja -40 pakkasta ja täytyy peräkärryä hinaten ajaa ilman taukoja Kittilään.

Ja ei, hyvin todennäköisesti siinä autossa ei ole mitään Toyotan omaa ihmeellistä solid state -akkua mistä on aiemmin uutisoitu.
 

pelzi_

Vakionaama
Juu, en usko että Toyota lähtisi myymään mitään ei-testattua, akkutakuu on kuitenkin 10 vuotta tai 240 000 km ja takuun lopussa luvataan 90% kapasiteetti.

Oleellisinta on kuitenkin ulkoasu, joka ei toki miellytä kuten vanhat autot mutta kuitenkin sillä kehtaisi ajaa ihmisten ilmoilla.

Harmi että ei ole mitään tarvetta sähköautolle. Mutta täytyy käydä koeajamassa.
 
Viimeksi muokattu:

rema

Aktiivinen jäsen

Graphene-enhanced lead-acid batteries launched in China

Three companies in China recently launched graphene-enhanced lead-acid batteries on the market, as they claim the graphene materials boost the performance of the batteries. While it is difficult to verify, this could prove to be a very good market for graphene.
Tianneng battery group TNEH battery series photo



First up is Tianneng battery, which offers its TNEH Series Deep Cycle Black Gold Battery. The company says that the graphene expands the cycle life of the batteries and improves the performance at low temperatures. The TNEH series offers a 20% longer cycle life compared to the company's non-graphene batteries. The same battery also offers a 5% increase in capacity at low temperatures.

Read the whole story
 

siwer

Vakionaama
Kiinalaiset ovat aina osanneet ottaa jonkun hauskan sanan. Elävä legenda Winston Chung (ThunderSky-akkujen isä hyvässä ja pahassa) kertoi laittavansa LFP-akkuihinsa yttriumia maagisena ainesosana, joten niin ne Winstonin akut olivat sitten LiFeYPO4.

Mehän kaikki tietysti voimme arvata, ettei niissä oikeasti ollut yttriumia, kuten ei varmaan noissakaan lyijyakuissa ole grafeenia.
 

rema

Aktiivinen jäsen

Toyota bZ4X​

Mikä auto: Toyota ensimmäinen alusta lähtien täyssähköautoksi rakennettu auto.

Mikä tekniikka: autossa käytetään Toyotan e-TGNA:ta, vain sähköautoille tarkoitettua perusrakennetta, joka mahdollistaa sekä etu- että nelivedon.

Mikä voimalinja: etuvetoisessa edessä 150 kW (204 hv) sähkömoottori, joka tarjoilee 260 Nm:n väännön. Nelivetoisessa edessä ja takana 80 kW:n sähkömoottorit. Yhteisteho 160 kW eli noin 217 hv.

Suorituskyky: kiihtyvyys 0 - 100 km/h on etuvetoisella 8,4 sekuntia ja nelivetoisella 7,7 sekuntia.

Akkukapasiteetti: 71,4 kWh.

Toimintamatka: 460 kilometriä neliveto, 500 kilometriä etuveto.

Nopein latausaika: 150 kW:n teholla 30 minuutti 80 prosenttiin asti. Auton oma latari 6,6 kW, myöhemmin tulossa 11 kW:n laturi.

Auton hinta: ei tiedossa, tilauskirjat avataan joulukuussa.

Milloin Suomessa: kesäkuussa arvio.
 

Tere

Tulokas

Toyota bZ4X​

Mikä auto: Toyota ensimmäinen alusta lähtien täyssähköautoksi rakennettu auto.

Mikä tekniikka: autossa käytetään Toyotan e-TGNA:ta, vain sähköautoille tarkoitettua perusrakennetta, joka mahdollistaa sekä etu- että nelivedon.

Mikä voimalinja: etuvetoisessa edessä 150 kW (204 hv) sähkömoottori, joka tarjoilee 260 Nm:n väännön. Nelivetoisessa edessä ja takana 80 kW:n sähkömoottorit. Yhteisteho 160 kW eli noin 217 hv.

Suorituskyky: kiihtyvyys 0 - 100 km/h on etuvetoisella 8,4 sekuntia ja nelivetoisella 7,7 sekuntia.

Akkukapasiteetti: 71,4 kWh.

Toimintamatka: 460 kilometriä neliveto, 500 kilometriä etuveto.

Nopein latausaika: 150 kW:n teholla 30 minuutti 80 prosenttiin asti. Auton oma latari 6,6 kW, myöhemmin tulossa 11 kW:n laturi.

Auton hinta: ei tiedossa, tilauskirjat avataan joulukuussa.

Milloin Suomessa: kesäkuussa arvio.

Onkohan Toyotan malleissa 220v vaihtovirran ulosottomahdollisuus kuten ilmeisesti Hyundaissa on.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onkohan Toyotan malleissa 220v vaihtovirran ulosottomahdollisuus kuten ilmeisesti Hyundaissa on.
Ei välttämättä, nämä toitsut on tehty asuituille alueille, mutta vastaavassa Subaru Solterrassa voisi hyvin olla - ainakin Australian variantissa. Toyota omistaa aika paljon Subarusta. Voi olla että tämä EV on enemmän tai vähemmän alihankittu sieltä puolelta että on saatu vähän vauhtia markkinoillepääsyyn.
 

rema

Aktiivinen jäsen

Pörssisähkön spot hinta Suomessa

https://sahko.tk
Kun Toyota bZ versio jossa on 11 kW:n laturi,tulee myyntiin, niin halpaa yösähköä voi ladata, mutta kumminkin kun akun kapasiteetti on pieni, niin ei siitä ole paljon käytettävissä kalliin sähkön aikana. Onko siinä 220V:n ulostulo ?
Jos sähkön hinta yöllä jatkaa tällä tasolla, niin ison akun hankinta tulee taloudelliseksi ja tasaa kulutusta. Myös sähköautot tulisi ladata yöllä,
Kun sähkönhinta yöllä on noin 2 c/kWh ja päivällä n. 12 c/kWh, niin päivällä se on 6 kertainen, säästö 10 c/kWh. Kun taloyhtiö käyttää esim. 9000 kWh/kk joka tekee 300 kWh/d, jos sähkö saadaan akusta päivällä niin sen aiheuttama säästö on 30 €/d ja kuukaudessa 900 €. Kun yökulutus on esim 100 kWh/d, niin akun koko pienenee ja jos sähkön hinta tiedetään niin jo 100 kWh:n akusta on hyötyä taloyhtiössä.
 
Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jos sähkön hinta yöllä jatkaa tällä tasolla, niin ison akun hankinta tulee taloudelliseksi
Saa siitä aika monta tonnia edelleen maksaa auton vaihtoehtoa valitessa - homma tulee taloudelliseksi vain jos sillä pystyy säästämään pikalatauksissa JA akkkurahansa saa jotenkin enimmäkseen takaisin autoa myydessä.
 

pelzi_

Vakionaama
Ei välttämättä, nämä toitsut on tehty asuituille alueille, mutta vastaavassa Subaru Solterrassa voisi hyvin olla - ainakin Australian variantissa. Toyota omistaa aika paljon Subarusta. Voi olla että tämä EV on enemmän tai vähemmän alihankittu sieltä puolelta että on saatu vähän vauhtia markkinoillepääsyyn.
Kyllä ko. ominaisuus on luonnonkatastrofeissa tarpeen oli keskustassa tai ei ja siksi se on Japanissa suosittu.
 

rema

Aktiivinen jäsen
Edeltävä kirjoitukseni, pyrki tuomaan esiin sen seikan, että kun sähkön hinna vaihtelu on keskimäärin 6 kertainen, niin se on merkittävä. Kun lämpöpumput antavat energian noin 3,5 kertaisena, niin sähkön hinnan vaihtelu on merkittävämpi, mutta jos voidaan yhdistää molemmat niin saadaan energia 21 kertaa halvemmalla hinnaltaan.
Akkuteknologia ja myös varaajat tulevat merkittävämmiksi, ajatellen myös energian tuottamista.
 
Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Edeltävä kirjoitukseni, pyrki tuomaan sen seikan, että kun sähkön hinna vaihtelu on keskimäärin 6 kertainen, niin se on merkiuttävä. Kun lämpöpumput antavat energian noin 3,5 kertaisena, niin sähkön hinnan vaihtelu on merkittävämpi, mutta jos voidaan yhdistää molemmat niin saadaan energia 21 keraisena hinnaltaan.
Akkuteknologia ja myös varaajat tulevat merkittävämmiksi, ajatellen myös energian tuottamista.
Ohhoh, kyllä taas valitaan valikoivasti ääripäitä asioita niin että saadaan älyttömiä kertoimia. o_O
 

kotte

Hyperaktiivi
Ainoa ongelma akun hyödyntämisessä ovat kustannukset, eli akku on kallis ja kuluu käytössä sekä aivan kalenterinkin mukaan. Tuo muodostaa niin kalliit käyttökustannukset, että voittaa yleensä verkosta hankitun sähkön hinnan energiayksikköä kohti, vaikka lataussähkön saisi ilmaiseksi. Hassua ostaa suurempi ja kalliimpi akku sähköautoon, jotta voisi sitä ennen ajoa tyhjentää muuhun tarkoitukseen ja maksaa tuosta lisähintaa. Sähköauton akku optimoidaan aivan eri perusteilla kuin paikallinen sähkövarasto, joten sähköauton akku tulee todellisuudessa vielä kalliimmaksi kuin jokin tarkoitukseen optimoitu paikallisakkuratkaisu. Satunnainen käyttö se vasta kalliiksi tässä suhteessa muodostuu (akku on huono vaihtoehto varatehon tuottajaksi, ellei joko teho ole hyvin pieni tai sitten välitön varatehon saanti ole suorastaan elintärkeää).
 

rema

Aktiivinen jäsen
On syytä eroittaa auton akku ja talon ja taloyhtiön akut.
Taloyhtiön kulut ovat lisääntyneet ja on haettava ratkaisuja myös energiasta ja sen varastoimisesta.
Taloyhtiö ei voi vähentää esim. arvonlisäveroa, jos sen voisi vähentää, niin sillä olisi merkittävä vaikutus talouteen.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Edeltävä kirjoitukseni, pyrki tuomaan esiin sen seikan, että kun sähkön hinna vaihtelu on keskimäärin 6 kertainen, niin se on merkittävä. Kun lämpöpumput antavat energian noin 3,5 kertaisena, niin sähkön hinnan vaihtelu on merkittävämpi, mutta jos voidaan yhdistää molemmat niin saadaan energia 21 kertaa halvemmalla hinnaltaan.
Akkuteknologia ja myös varaajat tulevat merkittävämmiksi, ajatellen myös energian tuottamista.
Ongelma on siinä että akun kautta käynyt sähkö maksaa monta kymmentä senttiä/kWh kun ottaa akun hinnan ja käyttöiän huomioon. Auton akun käyttäminen voi piilottaa tämän kuluerän - jos akun kuluttamisen voi laittaa auton seuraavan omistajan murheeksi jolloin akku ei tavallaan maksa mitään ( jos sitä autoa muutenkin tarvitsee..). Esmes ottaa auton yksityisleasingilla.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tuo on muuten vinkeä idea että olisi leasing auto ja iso akku mistä saisi otettua sähköä ulos.

Työpaikalta moni saisi ladattua autoaan ja kotona pyöritettyä lämpöpumppua.

Firma kun saa sähköt 100% vähennyksiin niin tämä olisi mukava bonus työntekijöille.
 

pamppu

Vakionaama
Tuo on muuten vinkeä idea että olisi leasing auto ja iso akku mistä saisi otettua sähköä ulos.

Työpaikalta moni saisi ladattua autoaan ja kotona pyöritettyä lämpöpumppua.

Firma kun saa sähköt 100% vähennyksiin niin tämä olisi mukava bonus työntekijöille.
Ja lopputuloksena olisi käytettyjä sähköautoja joiden akut ovat 100tkm kohdalla täysin finaalissa. Moninkertainen huijaus.

Milloinkahan sähköautoihin saadaan matkamittarin lisäksi pakolliseksi varusteeksi akun ”matkamittari”. Käytännössähän noita tietoja ainakin noistakin autoista saa ulos, ainakin Teslasta. Mutta hidaslataus/pikalataus kilowattituntimäärät pitäisi saada näkyviin suoraan kojetaulusta. Ja ihan pakollisena. Olennaista infoa käytettyä ostaessa.
 
Ylös Bottom