Anodi

Ankkuri

Tulokas
Hei, meillä Nilanin versio, että anodi laitteen kyljessä. Yritetty järeilläkin työkaluilla irrottaa vanha. Tilasin nyt sitten maksullisen miehen. Onko muilla kokemusta? Kallista lystiä tuntuu olevan. En kyllä kilpailuttanut. Espoossa asutaan, ketä olisitte suositelleet?
 

huugo

Aktiivinen jäsen
En keksi muuta kuin kysyä Nilanilta ja tai katsoa websivulta paikallista huoltajaa.

Muistaakseni näin löysin itselle puhaltimien vaihtajan.

Anodista. Rohkaisen vääntämään vaan reilusti. Oikea suunta ja vääntöä vaan. Vaikea nähdä että ammattilainenkaan muuten saisi auki
 

Magirus

Jäsen
Taisi olla toista metriä jatkovartta, kun omastani irroitin ja vaihdoin. Hieman hirvitti, mutta lopulta lähti kuitenkin eikä mitään särkynyt.
 

mimique

Tekninen taiteilija
Minulla kanssa tuntui käsipelillä olevan tiukassa, mutta pulttipyssyllä (Ingersoll Rand 2235QXPA) js 36mm konehylsyllä aukesi helposti. Tuossa IR:n koneessa mutterin irroitusvääntö (nut busting) on 1760 Nm, se riitti hyvin.
 

Henri243

Jäsen
Viime viikon torstaina oma kone alkoi vilkutella keltaista lediä ja antoi hälytyksen anodista. Laitoin heti Nilanilta uuden tilaukseen, mutta ei ole vielä tullut mitään viestiä että onko tavaraa lähetetty. Meneekö näissä yleensä kuinka kauan? Huomasin muuten, että välillä hälytysvalo ei vilku ja Datassa lukee anodin kohdalla ok. Onko ihan normaalia käytöstä?
 

Magirus

Jäsen
Viime viikon torstaina oma kone alkoi vilkutella keltaista lediä ja antoi hälytyksen anodista. Laitoin heti Nilanilta uuden tilaukseen, mutta ei ole vielä tullut mitään viestiä että onko tavaraa lähetetty. Meneekö näissä yleensä kuinka kauan? Huomasin muuten, että välillä hälytysvalo ei vilku ja Datassa lukee anodin kohdalla ok. Onko ihan normaalia käytöstä?
Taisin omani löytää paikallisesta LVI-kivijalkakaupasta. Ja samoin teki itsellä, eli hetkeksi (tai välillä) ”kuittaantui pois”. Ei tuo nyt ihan päivän päälle ole, vaihtaa sitten kun uusi tulee.
 

Henri243

Jäsen
Taisin omani löytää paikallisesta LVI-kivijalkakaupasta. Ja samoin teki itsellä, eli hetkeksi (tai välillä) ”kuittaantui pois”. Ei tuo nyt ihan päivän päälle ole, vaihtaa sitten kun uusi tulee.
Omani tuli tänään. Soittelin Nilanille eilen ja jostain syystä paketti oli jäänyt toimittamatta, nähtävästi pistivät sen heti liikkeelle. Ensimmäinen ongelma tulikin heti vastaan, meikäläisen Hylsy-sarjasta löytynytkään 32mm suurempaa hylsyä. Täytyy nyt kysellä, jos joltain tutulta saisi lainaan 36mm hylsyä niin saisi hoitaa homman pois alta.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Jos on kovin heiveröinen akkupyssy niin siinä ei vaan riitä yty. Pitkä varsi ja jos saa sopivasti lyötyä ja apumiehen että voima menee varmasti kierteille asti eikä huku matkalle niin kyllä se siitä irtoaa, joskus ovat vaan pirun tiukassa. Kokemusta on kun 220nm speksattu kunkkupultti on ollut avaamatta riittävän pitkään niin avausmomentti on varmaan ainakin tuplat tuosta vielä, aika rasahtamalla aukeaa sitten kun lopulta luovuttaa. :) Saman auton 500nm takapyörännapamuttereita ei onneksi ole tarvinnut aukoa, vielä..
 

Henri243

Jäsen
Jos on kovin heiveröinen akkupyssy niin siinä ei vaan riitä yty. Pitkä varsi ja jos saa sopivasti lyötyä ja apumiehen että voima menee varmasti kierteille asti eikä huku matkalle niin kyllä se siitä irtoaa, joskus ovat vaan pirun tiukassa. Kokemusta on kun 220nm speksattu kunkkupultti on ollut avaamatta riittävän pitkään niin avausmomentti on varmaan ainakin tuplat tuosta vielä, aika rasahtamalla aukeaa sitten kun lopulta luovuttaa. :) Saman auton 500nm takapyörännapamuttereita ei onneksi ole tarvinnut aukoa, vielä..
400nm ne lupaa paperilla tuolle pyssylle. Käytössä oli 5Ah akku. Ei antanut periksi tuolla, että eipä siinä sitten kai ole tarpeeksi voimaa. Pitää sitä kai tilata ammattimies paikalle, ei se suostunut liikkumaan yhtään näillä työkaluilla mitä oli käytössä. Toisenlaisella ja pitemmällä vääntövarrella kokeiltiin vielä isän kanssa, mutta ei auennut, koko kone vain yritti liikkua mukana
 

Magirus

Jäsen
400nm ne lupaa paperilla tuolle pyssylle. Käytössä oli 5Ah akku. Ei antanut periksi tuolla, että eipä siinä sitten kai ole tarpeeksi voimaa. Pitää sitä kai tilata ammattimies paikalle, ei se suostunut liikkumaan yhtään näillä työkaluilla mitä oli käytössä. Toisenlaisella ja pitemmällä vääntövarrella kokeiltiin vielä isän kanssa, mutta ei auennut, koko kone vain yritti liikkua mukana
Kannattaa myös tukea se vääntövarsi niin, ettei ”väännetä koko konetta”. Esim. vetoakselin kunkkumutterin tai -pultin irrotuksessa laitan vääntövarren päähän (alle) tunkin tukemaan koko helahoitoa. Näin ei lipsahda hylsy irti ja vääntö kohdistuu oikeaan paikkaan..

Mutta kuulostaa kyllä piukalta tapaukselta. Joskus ne 5min hommat vaan osaa vastustaa oikein huolella.

Lisäys: tiukimmat tapaukset olleet ylivoimaisesti harraste- ja käyttöautoissa kampiakselin päässä. Niissä tainnut tehtaan speksit olla luokkaa 400-500nm. Ja kun sellainen on ollut kiinni muutaman vuosikymmenen, niin voi arvata ettei tästä hommasta selvitä helpolla :tap:
 

Henri243

Jäsen
Sai tämäkin saaga onnellisen päätöksen. Ei tuo kyllä turhan aikaisin hälytellyt :rolleyes: Tämän näyn perusteella en usko säiliöllä olevan enää kovin montaa vuotta käyttöikää jäljellä :hmm:
20230824_184000.jpg
 

Magirus

Jäsen
Sai tämäkin saaga onnellisen päätöksen. Ei tuo kyllä turhan aikaisin hälytellyt :rolleyes: Tämän näyn perusteella en usko säiliöllä olevan enää kovin montaa vuotta käyttöikää jäljellä :hmm:
Ohhoh :confused: On tosiaan kypsä tapaus. Jossain lie olisi kuva minun vaihtamastani. Sehän ei uutta hävennyt kun tuohon vertaa. Ja silti antoi hälyn.. Loput rojut lienee pötköttää pöntön pohjalla?

Eipä hirveästi lisää luottoa tuohon hälytyssysteemiin..
 

huugo

Aktiivinen jäsen
Minkä ikäisestä nilanista oli tämä?
Minkä ikäisistä muilla, on mennyt anodit vaihtoon?
Taitaa ohjekirja sanoa vuosittain tarkastus.
Alussa katsoin joka 3 vuosi eikä koskaan ollut lopussa. Ajattelin nyt katsoa 5 v vaihtoväillä.

Kuluminen riippunee isosti vedestä.

Yksi syy myös että laite vuodelta 2007 ja kerran lisätty kylmäainetta v 2020. Lienee muutenkin pian vaihtoiässä koko laite.
 

Skata

Vakionaama
Minkä ikäisestä nilanista oli tämä?
Minkä ikäisistä muilla, on mennyt anodit vaihtoon?
12 vuotta vanha laite. 4 vuoden välein vaihtanut, ei ole ikinä ollut lähellekään loppuunkulunutta. Nyt pitäis syksyllä 3:s anodi jumpata vaihtaen.
 

Henri243

Jäsen
Minkä ikäisestä nilanista oli tämä?
Minkä ikäisistä muilla, on mennyt anodit vaihtoon?
Nilan oli jo valmiina talossa kun ostettiin tämä 2019, mutta tyyppikilven mukaan laite on 2016 valmistettu, joten lienee joskus 2016-2017 akselilla asennettu laite. Ohjeessa käsketään vain kerran vuodessa tarkistaa hälytysjärjestelmän toiminta irrottamalla suoja-anodin anturilta johdin ja tähän ohjeeseen on luotettu. Näköjään tuohon anturiin ei voi kyllä 100% luottaa. Vanhahan tuo anodi oli mikäli se oli edelleen alkuperäinen
 
Back
Ylös Bottom