Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Bertta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Minulla on asennettuna, käynnistystä vailla oleva IVT Optima 1100, se vanhanmallinen, säätökoppa erillisenä seinällä-versio.
Edellinen omistja on purkaessaan laitteistoa seinältä avannut säätölaatikon sisemmän kannen jotta seinäänkiinnitysruuvit on voitu aukaista. Tässä avausvaiheessa on yksi nelijohtoinen liitin päässyt irtoamaan paikaltaan. Sen oikean paikan löytäminen on enemmän kuin hankalaa ellei suorastaan mahdoton tehtävä, tietämättä minne se kuuluu kiinnittää.
Kyseessä on toinen niistä johtoryppäistä jotka tulevat välikannessa olevaan LCD-näyttöön.

Voisiko joku auttaa?
Pakkaset alkaa kohtapuoleen ja laite pitäisi saada lämmittämään !
Hyvä valokuvakin laitteen sisuksista jo kertoo liittimen oikean sijainnin.

Yhteyttä voi ottaa tämän foorumin kautta tai sähköpostilla reijo.aulio@gmail.com tai puh. 050-9185 027
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Auttaisiko tämä?
http://www.geothermansi.com/downloads/12343%20Optima%20600-1700%20Installation%20guide.pdf

Sama suomeksi
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual%2012344%20Optima%20600-1700%20shunt%20inst%20fi.pdf
 

Bertta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Tuota suomenkielistä versiota minulla ei ollutkaan ennestään, kiitos siitä.

Molemmissa nuo kuvat kun on kovin pieniä ja kun niitä koneella suurentaa niin menevät perin huonoiksi jotta niistä saisi täyden varmuuden liittimen paikaksi.

Hyvä aavistus kyllä syntyi mutta kun kuvan ja minun boxi on johdotettu vähän erillä lailla, ei voi aivan sata prosenttisesti olla varma. Ja nyt se kuuluisa sadankymmenen prosentin varmuus olisi hyvästä.
Tässä toimii viisaus: "Maailmassa on vain kolmenlaista tietoa: arvaan, luulen, tiedän". Ja nyt haen tuota tiedän tietoa että saan nukutuksi edessä olevat yöt ennen lämmityslaitteiden päällekytkentää.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Bertta sanoi:
Tuota suomenkielistä versiota minulla ei ollutkaan ennestään, kiitos siitä.

Molemmissa nuo kuvat kun on kovin pieniä ja kun niitä koneella suurentaa niin menevät perin huonoiksi jotta niistä saisi täyden varmuuden liittimen paikaksi.

Hyvä aavistus kyllä syntyi mutta kun kuvan ja minun boxi on johdotettu vähän erillä lailla, ei voi aivan sata prosenttisesti olla varma. Ja nyt se kuuluisa sadankymmenen prosentin varmuus olisi hyvästä.
Tässä toimii viisaus: "Maailmassa on vain kolmenlaista tietoa: arvaan, luulen, tiedän". Ja nyt haen tuota tiedän tietoa että saan nukutuksi edessä olevat yöt ennen lämmityslaitteiden päällekytkentää.
On niissä liittimissä useinkin joku haitta väärinkytkentää vastaan.. ja jos se on pitempään ollut oikeassa paikasa niin johtokin on asettunut sopivalle reitille. Ja saattaa siellä ihan lukea liittimen vieressä jotain hyödyllistä.
 

Bertta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Apua tarvitsisin edelleen !

Viime yönä oli jo pakkasta sen verran että illalla piti laittaa lämmitys ilmavesilämpöpumpun ulkoyksikköä lämmittämään ettei vedet lämmönvaihtimessa jäädy. Onkos tämä nyt laitaa !!

Kytkinkaavoja olen tutkinut ja kuvia koettanut tihrustaa mutta sille irronneelle liittimelle ei vain löydy yhtään sopivaa vastakappaletta koko ohjauslaatikon sisäosasta.

Miten viisas mies nyt menettelisi ?
Kysymys on sikäli aiheellinen kun noita viisaita miehiä ei ole näemmä riittänyt joka taloon.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Onko se liitin varmasti ollut jossain kiinni?
 

Bertta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Kyllä liittimen paikka jo löytyi. Sepä olikin lähtenyt irti piirilevystä esiinpistävistä pyöreistä piikeistä. Näyttää siltä että niissä piikeissä on ollut liittimen toinen osa ja johdon päässä liittimen toinen osa.

Irrotessaan johto on vetänyt myös sen kortissa olleen liitinosan mukanaan siinä johdonliittimessä. Istuivat keskenään vaan niin tiiviisti ettei huononäköinen heti moista huomannut. Oikein ovat pienen klipsun kanssa kiinni toisissaan.

Näyttäisi siltä että piirikortin piikit ovat tasan neliömuodossa joten sen liittimen paikoilleenpistämisessä on tasan neljä mahdollisuutta. Ja yksi niistä on se oikea !

Nyt pitäisi pystyä jotenkin päättelemällä sulkemaan ne kolme väärää vaihtehtoa pois pelistä. Kysymys kuuluukin, miten se taiten tehdään ?
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Saattaa olla sen verran harvinainen Suomen puolella tuo kyseinen pumppu että olisi ehkä paremmat mahdollisuudet saada tuohon kysymykseen vastausta jos sen esittäisi ruotsin foorumilla. www.varmepumpsforum.com
Noita IVT:n pumppuja kun luulisi sillä puolen pohjanlahtea löytyvän huomattavasti runsaimmassa määrin.
Halutessa kysymyksen voi siellä tehdä myös rekisteröitymättä/vieraana.
 

okkimi

Jäsen
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Pyydä joku elektroniikka-asentaja tarkistamaan liittimen oikea kytkentäasento
Jos se esim. on tuo johto, missä kulkee hidas ja nopea can väylä, ja + ja - niin on
todellakin tärkeä olla juuri oikeinpäin, elektr. asentajalle varmasti simppeli juttu selvittää.
 

Både

Kylmämestari
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Eikös sitä voi soittaa IVTn huoltoon ja kysyä tuota mysteeriasiaa..?
 

Bertta

Jäsen
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Kurre Oravalle kiitos sivustovinkistä. Siellä on paljon luettavaa IVTn laitteista. Sivusto oli minulle uusi tuttavuus.

Paikallisen ITV-jälleenmyyjän, niitä kai nuo Centerit ovat, puoleen käännyin kesällä lisäshunttiohjauskysymykselläni. Kukaan ei kuitenkaan ensiyritykseen reagoinut mitenkään vastauslupauksista huolimatta. Asia jäi silloin silleen ja ajattelin ettei asiani ollut riittävä herättämään kaupallista kiinnostusta minuun. En ollut ajatellut häiritä Heitä sen enempää vastaisuudessakaan.
Onko jollain kokemusta maahantuojan suhtautumisesta avunpyyntöihin ?

Sille liittimelle löytyi paikka. Se piirikortista irronnut jalka asettui loppujen lopuksi oikeaan asentoon.
Laite jäi vielä käynnistämättä kun sähkärille oli sattunut pieni ajatuskatkos uusia syöttövetoja tehdessään uuteen sähkönjakokeskukseen.
Maanantaina pitäisi laitteen herätä henkiin, toivottavasti.
 

Både

Kylmämestari
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Bertta sanoi:
Kurre Oravalle kiitos sivustovinkistä. Siellä on paljon luettavaa IVTn laitteista. Sivusto oli minulle uusi tuttavuus.

Paikallisen ITV-jälleenmyyjän, niitä kai nuo Centerit ovat, puoleen käännyin kesällä lisäshunttiohjauskysymykselläni. Kukaan ei kuitenkaan ensiyritykseen reagoinut mitenkään vastauslupauksista huolimatta. Asia jäi silloin silleen ja ajattelin ettei asiani ollut riittävä herättämään kaupallista kiinnostusta minuun. En ollut ajatellut häiritä Heitä sen enempää vastaisuudessakaan.
Onko jollain kokemusta maahantuojan suhtautumisesta avunpyyntöihin ?

Sille liittimelle löytyi paikka. Se piirikortista irronnut jalka asettui loppujen lopuksi oikeaan asentoon.
Laite jäi vielä käynnistämättä kun sähkärille oli sattunut pieni ajatuskatkos uusia syöttövetoja tehdessään uuteen sähkönjakokeskukseen.
Maanantaina pitäisi laitteen herätä henkiin, toivottavasti.
Voithan kokeilla suoraan soittamista IVTlle, he ovat vain kuuluisia siitä että ketään ei saa kiinni..
 

Bertta

Jäsen
Vs: Apua tarvitaan IVT:n VILPin omistavilta/tietäjiltä !

Enpä malta odottaa maanantaita !

Kone laitettiin päälle sähkönsyötön vaihevikaisena (yksi vaihe puuttui). Tuli vikailmoitus: kompressorin suojakytkin lauennut. Näin ohjekirjan mukaan kuuluikin tapahtua.
Tässä vaiheessa tuli sähkärin päivä täyteen ja hän lähti kotiin. Tulee taas maanantaina jatkamaan. Vaihevika kyllä korjattiin ennen sähkärin kotiinlähtöä.

Onko tuo kompressorin lauennut suojakytkin viritettävä toimimaan manuaalisti sieltä ulkoyksiköstä ? Siellä se on vaiheistuksen vartijan ja pehmokäynnistimen naapurina. Oli siinä kytkimessä sellainen palautuskytkimeksi tulkitsemani vipukin, mutta . . .

Mistään manuaalista en ole saanut selvää onko tuo vivunvääntäminen siellä ulkoyksikössä se juttu joka palauttaa laitteiston toimintakuntoon eli virheilmoitus poistuu vai onko tuo kompressorinsuojaus itsestään (ohjelmallisesti tai laitteisto sammuttamalla) poistuva/korjaantuva "vika" ?

Jos suojakytkimen virittää uudelleen toimivaksi ja jotain hässäkkää olisi jossain vielä jäljellä niin suojakytkin laukeaa uudelleen laiteistoa käynnistettäessä, eikö niin ? Mitään mahdollista lisävahinkoa ei suojakytkimen palauttamisella kai saa aikaan, vai saako ?
 
Ylös Bottom